Print side | Luk vindue

Tjaaa, det var så det fælleskøb

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Fælleskøb ®
Forumbeskrivelse: Opnå et godt tilbud ved fælles indkøb
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6411
Udskrevet den: 15-Marts-2025 kl. 22:48


Emne: Tjaaa, det var så det fælleskøb
Skrevet af: Jodder
Emne: Tjaaa, det var så det fælleskøb
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 20:58
Så kom tidspunktet hvor vi for alvor skulle til at have gang i, og glæde af vores fælleskøb af LG plasmaskærmen.

Men glæden blev kort for mit vedkommende.

Fik mailen fra JBI der fortalte hvordan tingene ville forløbe, og sendte retur med ønsket leveringsdag.

for dem der ikke er med i købet, men måske vil lære til en anden gang, handler en af tingene om at Postdanmark ikke vil slæbe en 42" plasma op på 3.sal. fint nok.

Nu bor jeg på 5.sal, så jeg skrev min adresse retur, vil vidende at den ikke vil blive båret op, men skriver jo min korrekte adresse, så Per (Postmand) kan ringe på den rigtige dør, så jeg kan løbe ned og betale og slæbe med afsted med den flade.

men nææ nej. Sådan skulle det ikke være.

Jeg skulle have den leveret et andet sted hvor der ikke var etage på huset, selvom jeg ville modtage den på gaden .

Så jeg forespurgte om det virkelig var meningen når jeg bor på Frederiksberg, at jeg skulle få den leveret i eksempelvis Køge, for derefter at skulle hente den hjem til min egen opgang, og sådan var det.

Her endte mit fælleskøb så.

Sidder selv og sælger kapitalvarer til daglig, har selv problemer med levering, men man prøver da at finde en løsning, men ikke her.

Han kunne da godt sende den, men når der stod etage på fragtbrevet ville de vende bilen om, uden at forsøge at køre den ud.

Måske skulle man finde en alternativ firma til at levere for sig, jeg er jo ikke den eneste i Danmark der bor over stueplan.

Så tak for det denne gang, håber jeg en anden gang kan være med, med en lykkelig udgang.

Mvh.

Kim



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 21:12

KAn du ikke lave en aftale med en beboer på 1. sal i din opgang og så få skrevet hans adr på ?

Egentligt totalt elendigt at PostDK, hvad nu hvis man bor på 7 sal men der er elevator. Vil de så heller ikke levere...



Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 21:53
Men meldingen var jo at de ikke ville nærme sig en opgang, så held og lykke med salget tilo postnummer under 3000.

Det er selfølgelig også kun en brøkdel af DK der har valgt at bo i København og omegn.

Man kunne jo prøve at hjælpe sine kunder og skrive på fragtbrevet:

Adressen med etage.
PS: Skal leveres ved gadedør.


Men det er ikke en løsning man vil arbejde med.

Kim


Skrevet af: sommelle
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 22:01

Hej Jodder

Det er jeg ked af på dine vejne. Så er jeg da glad for at jeg ikke tilmeldte mig dette fælleskæb, var ellers lige ved. Jeg bor på 1. sal.

Istedet købte jeg et Panasonic hos Godpris.dk. I fredags kl. 7.30 fik jeg en mail om at det var afsendt med fragtmand. kl. 10 ringede fragtmanden for at fortælle at han kom om en halv time. Jeg kunne stille uret efter ham. Han var meget hjælpsom med at bære op, fik sin betaling, og kørte igen. Embellagen var ren, tør og i perfekt stand, og TVet virker helt efter hensigten.

Sådan kan det også gøres.

m.v.h.



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 22:40

Hej Alle

Jeg har hørt historien fra forhandleren.

Det er desværre sådan, at de lige har fået nye direktiver fra Post Danmark angående levering. De store pakker (og tro mig - de *ER* meget store) vil Post Danmark ikke længere levere højere end 2. sal (mener jeg det var).

Det er surt, men sådan er det så. Desværre er prisen på fælleskøbet så lav, at der ikke er mulighed for variationer i leveringen. Istedet tilbydes levering på anden adresse (underboen i stuen el.lign).

Jeg skal være den første til at beklage, at fælleskøbet på den måde er blevet "pålagt" ekstra restriktioner i forhold til først annonceret. Omvendt, så har vi presset prisen så langt ned, at der ikke er luft til noget ekstra.

Det har i dette tilfælde betydet at forhandler og fælleskøber ikke kunne blive enige, hvorfor de valgte at annulere.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 22:49
No way....

Det er ikke korrekt.

Jeg sagde ordret til Jeppe at jeg IKKE skulle have den op på 5 sal.

Jeg formodede dog at hans fragtfirma kunne finde ud af at ringe på en dørtelefon (derfor min fulde adresse i min mail), ellers ville det ikke være nemt at finde den rigtige på 10 knapper (ikke stor tillid til Postdanmark).

Jeg fik DIREKTE at vide af Jeppe at de under INGEN omstændigheder ville levere til en etageejendom, selvom den blot skulle af på gaden.

Derfor hev jeg stikket.

Og kan så nævne at jeg har fået tilbud samme skærm til samme pris incl. opbæring på 5.sal.

Tingene kan lade sig gøre...... hvis man vil.....

Kim


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 23:01

Hej Kim

Oprindeligt skrevet af Jodder Jodder skrev:

Jeg fik DIREKTE at vide af Jeppe at de under INGEN omstændigheder ville levere til en etageejendom, selvom den blot skulle af på gaden.

Ja, jeg tror heller ikke Post Danmark hverken kan eller vil håndtere levering hvor de skal stille pakken på gaden - eller ringe til modtager på en telefon først. Sådan er det nu engang.

Oprindeligt skrevet af Jodder Jodder skrev:

Derfor hev jeg stikket.

Sådan er det så.

Men hvis du direkte hiver stikket - så er du jo stik sur. Som en der har med kunder at gøre via telefonen må du jo være den første til at vide, at den slags ikke er befordrende for hvad du kalder "ekstra service". Tværtimod ville du sikkert hellere end gerne slippe for den kunde som opførte sig sådan overfor dig - ikke ?

Oprindeligt skrevet af Jodder Jodder skrev:

Og kan så nævne at jeg har fået tilbud samme skærm til samme pris incl. opbæring på 5.sal.

Tingene kan lade sig gøre...... hvis man vil.....

Rart at høre at du fik din skærm trods vanskelighederne.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, jeg tror heller ikke Post Danmark hverken kan eller vil håndtere levering hvor de skal stille pakken på gaden - eller ringe til modtager på en telefon først. Sådan er det nu engang.


OK, jeg prøver igen.

Det jeg forklarede Jeppe var at posten skulle ringe på den dertil indrettede dørtelefon, så ville jeg tage turen ned af trappen fra 5. for at betale, modtage pakken, og selv klare at få den videre....
Hvad er forskellen på det, og ringe på i et parcelhus i Brovst ?
Min løsning kunne ikke lade sig gøre. det skulle være et sted hvor der IKKE var etager.[/QUOTE]

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men hvis du direkte hiver stikket - så er du jo stik sur. Som en der har med kunder at gøre via telefonen må du jo være den første til at vide, at den slags ikke er befordrende for hvad du kalder "ekstra service". Tværtimod ville du sikkert hellere end gerne slippe for den kunde som opførte sig sådan overfor dig - ikke ?

Ja, jeg hiver stikket for min del af fælleskøbet, da jeg af leverandør får at vide de ikke vil levere på 5.sal, hvorefter jeg som køber prøver at forklare at jeg har løst sælgers leveranceproblem, men det bliver ikke imødekommet.
Jeg ved ikke hvad du forventer jeg skal gøre, flytte for at please sælger ?

Og nej, jeg er ikke stik sur, det er mit liv sgu for kort til, og ja, jeg har med kunder at gøre til daglig, og har mit hyr med at få leveret en masse varer, men gør sgu en indsats for samme, prøver at spørge ind til mine kunder hvordan vi i fællesskab får løst leverancen.
Det var sgu ikke tilfældet her !

hygge

Kim



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 23:25

Oprindeligt skrevet af Jodder Jodder skrev:

Min løsning kunne ikke lade sig gøre. det skulle være et sted hvor der IKKE var etager.

Jeg vil tro at problemet her er at Post Danmark nægter at leverer pakkerne, uanset om du og Jeppe laver den aftale.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 23:31

Spørgsmålet er nærmere om det er køber, sælgers eller postdanmarks. (altså problemet, er ikke så skarp til at quote *S*)

Hvis sælger ikke kan få leveret sine varer via sit logistikled, var det måske værd at se sig om efter alternativer.

Og det er ikke fordi jeg skal sidde og være lillepigefornærmet, jeg mener blot, jeg er jo ikke den eneste der har valgt at bosætte mig i postnummer
"under 3000", og synes det er lidt skræmmende at det kan være et problem at man tifældigvis ikke bor i Bylderop Bov eller Snave.

Jeg overlever fint, og kan nu tænke lidt mere over om det skal ende med en JVC lcd


hygge

Kim





Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-September-2005 kl. 23:50

Hej Kim

Oprindeligt skrevet af Jodder Jodder skrev:

Hvis sælger ikke kan få leveret sine varer via sit logistikled, var det måske værd at se sig om efter alternativer.

Jep, men ifølge Jeppe blev de først orienteret per email fra Post Danmark i fredags, så det greb direkte ind i vores leverance.

Det er klart, at fremtidige fælleskøb - hvis der bliver flere på de store plasma -  må tage højde for de nye direktiver fra Posten.

Og at gå ud og bede om levering per kurer eller fragtmand - uden forudgående rabataftale - ville formentlig betyde et tab for dem på den handel. Hvilket jeg heller ikke syntes vi kan forlange - for de fælleskøb er ligeså meget noget vi arrangerer for vores skyld. For at give jer mulighed for en ekstra rabat.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 09:23

Hvor svært er det lige at lave en aftale med en af sine naboer i stueetagen ? , ærgeligt at denne simple løsning blev overset af parterne i kampens hede.

Ved fremtidige fælleskøb skal denne lille "krølle" omkring leveringen af meget store pakker blot fremgå som orientering. Nu er vi alle blevet opmærksom på problemet.

Og så lige til Postdanmarks forsvar, den med aftalen om at ringe på og modtageren lover selv at bære op kan have flere problemer i sig.

-dels det rent praktiske, at holde styr på de særlige aftaler.

-dels det juridiske, mon ikke PostDanmark er ansvarlig for pakken frem til leveringsadressen? hvad nu hvis der sker noget med pakken mellem gaden og 5. sal og der står 5. sal som levereringsadresse? måske Postdanmark så har en dårlig sag?

my 2 cents

Letten

 



Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 09:44

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Hvor svært er det lige at lave en aftale med en af sine naboer i stueetagen ? , ærgeligt at denne simple løsning blev overset af parterne i kampens hede.

Æhhh, hva....

Jeg citerer lige mig selv:

"Jeg skulle have den leveret et andet sted hvor der ikke var etage på huset, selvom jeg ville modtage den på gaden .

Så jeg forespurgte om det virkelig var meningen når jeg bor på Frederiksberg, at jeg skulle få den leveret i eksempelvis Køge, for derefter at skulle hente den hjem til min egen opgang, og sådan var det."

Forskellen er at postdanmark skulle trykke 3 knapper højere op, og en knap til venstre. men hvad hjælper det at skrive en adresse på i stueetagen når postdanmark citat "Vender bilen hvis det er en etageejendom, de gider slet ikke køre derhen" ?

Men, ok, hvis man vil leve efter Postdanmarks regler, så held og lykke med at levere på deres præmisser, husk dette hvis i køber og bor "indenfor voldene"

Ellers er der jo masser af andre der kan levere, men det er tydeligvis lettere at give op, end at forsøge at finde en løsning.

Jeg prøvede at præsentere en løsning, der IKKE indebar opbæring, men krævede det samme af etaten, som havde de leveret i Snave, men uden held fra JBI

Kim



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 10:18

Jeg har læst hvad du skrev...

Men vil du i ramme alvor påstå at Postdanmark ikke leverer store pakker hvis der står "Mingade 47, st. th." ?



Skrevet af: Jodder
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 10:32

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Men vil du i ramme alvor påstå at Postdanmark ikke leverer store pakker hvis der står "Mingade 47, st. th." ?

tja, det må man vel gå udfra når Justbuyit fortæller at de ikke engang gider køre over til en ejendom hvor der er flere etager.

Man SKULLE modtage i et et-planshus.

Nu har jeg ikke lige mailen ved hånden her, men som jeg husker skrev de også at det måtte ikke være en etageejendom, end of story.

Men jeg ville jo tro det samme som dig, og prøvede at forklare postdanmark IKKE skulle gøre andet end at ringe på min dør, så overtog jeg derfra, MEN dette var ikke muligt, de ville IKKE levere i etageejendomme!

Kim



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 11:34

Jeg vil nu nok mene der er forskel på at forslå, "den med ringklokken og modtage ved fortorvet" også ændre leveringsadressen til "st. th." jævnfør mit tidligere indlæg omkring det juridiske ansvar.

Hvis det forholder sig sådan at der ikke leveres til etageejendomme uanset etage, er jeg meget forundret, så lyder det som om PostDanmark har penge nok, og derfor gerne overlader denne type forretning til fragtmænd. Eller at postdanmark godt nok leverer den ydelse, men til en helt anden pris, som Justbuyit ikke har haft mulighed for at kalkulere med i tilbuddet.

/Letten



Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 12:06
Hvad ville det koste ekstra hos Justbuyit hvis man ønskede en fragtmand istedenfor postdk ?


Skrevet af: katcam
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 12:34

 

tro vist det ville være på sin plads at justbuyit, lige skrev hvad det er der er problemet, dvs hvad de har fået at vide fra posten.



-------------
Tilfreds ejer af lite-on 5045
Forum for 5045:
www.liteonusers.org.uk


Skrevet af: justbuyit
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 15:09

Som opfølgning på "kvækket" fra Kim, som jeg forsøgte at forklare, at Post Danmark Erhverv ikke leverer et plasma-tv på 45 kg. op på 5. sal.

Den aftale vi har med posten er en erhversvaftale, den omfatter levering til erhverv ikke til privat. Men vi har kunnet få kompensation for så levering til private også kunne klares efter aftale. Dette har vi udnyttet hidtil. I fredags faktisk samme dag som fælleskøbet slutter får vi en mail fra Post DK, som poienterer, at levering til privat etageejendom ikke længere kan lade sig gøre. Dette grundet nogle tidligere uheldige oplevelser. Parcelhus/ etplanshus og lign er ok, informeres det.

Posten kan ene mand ikke kan bære en skærm op på f.eks. 5. sal. Logisk nok. Skærmen kommer i et postbur, som også gøre manøvren endnu mere "uhandy". Dette melder jeg ud på mail til de tilmeldte. Havde jeg haft information før fælleskøbet skal der ikke herske nogen tvivl om, at det var meldt ud før.

Kim sprugte mig i telefonen om det så ikke var ok, at komme ned og tage imod - svaret jeg gav var "nej". Vi har med Post DK oplevet at de ikke engang står ud af bilen, men blot konstaterer at der er tale om etageejendom og blot kører igen og sender skærmen retur til os. Før at gøre det ens for alle tog jeg derfor beslutningen om at sige nej til dette.

Så derfor - håber dette kan være forklaring for alle.

Såfremt Kim har fortrudt sit afslag af skærmen kan han stadig få lov til at købe til fælleskøbspris fortsat, men du forudsætter en "et-plans" modtager adresse....

Mvh

Jeppe/ Justbuyit

 



-------------
Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk


Skrevet af: justbuyit
Skrevet den: 07-September-2005 kl. 17:38

Som svar på tiltale har jeg efterfølgende haft talt med Kim (Jodder) over telefonen - vi fik udvekslet synspunkter i sagen - vi skal hos Justbuyit.dk være de første til at indrømme, at udmeldingen fra Post DK vedr. levering i etageejendom er uheldig. Udmeldingen kom i fredags, hidtil ingen problemer og krydsede lige datoen for dealine.

Jeg synes, vi fik en god snak (med Kim) og det lader, at der hverken hos ham eller os, er nogle "bad feelings" trods vankelighederne.

Vi vil ved fremtidige fælleskøb oplyse de færdige betingelser, det ville vi også have gjort denne gang, havde vi kendt dem. Som Lars også skriver; priserne på fælleskøbene er så skarpt kalkulerede, at der i ikke er luft til skræddersy bl.a. leveringen.

Sluttelig - kan jeg fortælle at der i alt på fælleskøbet var 4 personer i etagebolig og at vi fandt løsning med de 3.

Såfremt Kim har interesse tilbydes han fortsat levering, dog med fragtmanden til samme pris, dette kræver man er hjemme på modtagelsesdagen, men DF er mere tilgængelige/ imødekomne, hvad angår levering på 5. sal.

Jeg gentager endnu en gang - ærgerligt at tingene ikke lykkedes og beklager overfor Kim på Postens og JBI´s vegne.

Mvh

Jeppe/ JBI 



-------------
Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk


Skrevet af: johnlindgreen
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 00:28

Jeg føler mig rimeligt overbevist om at lovgivningen også gælder for fælleskøb. Specielt selvfølgelig Aftaleloven og Købeloven. Spørgsmålet er så hvornår købeloven træder i kraft (det er lidt længe siden jeg havde det kursus). Når der annonceres et fælleskøb og man kan tilmelde sig er der vel givet et tilbud. Når man tilmelder sig inden deadline har man vel accepteret rettidigt. Når man så som i Kims og andres tilfælde får at vide at der ikke kan leveres på de aftalte vilkår, er spørgsmålet jo så hvilken lov der lige præcist træder i kraft og hvorvidt Kim kan hæve handlen, JustBuyIt kan hæve handlen, eller som det ser ud til at have været tilfældet for op til fire personer, at JustBuyIt kan prøve på at få folk til at modtage TV'et på en anden adresse og så selv stå for transporten hjem.

Nu har JustBuyIt jo klaret det med de tre andre og Kim har fået et tilbud om at kunne få sit TV alligevel. Så der er da heldigvis fundet en rimelig løsning på problemet.

Men med hensyn til fremtidige fælleskøb kunne det være godt for alle parter at få afklaret hvordan lovgivningen regulerer denne form for handler. Jeg synes ikke det lyder som om Kim er blevet behandlet ordentligt i første omgang. Og en efterfølgende sang fra de varme lande om at prisen er presset i bund og sælger ikke lige kan arrangere leverance på andre måder, kan måske tjene til at høste lidt sympati, men har ikke så meget at sige i forhold til lovgivningen. Der bør det være helt klart hvordan den sag skal behandles. Så herfra en opfordring til at få checket op på dette.



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 10:08

Jeg vil umiddelbart mene at lovgivningen for fælleskøb er præcis den samme som for hvis den enkelte person handler hos en forretning. Det eneste fælleskøb gør, er, at samle en flok, der gerne vil købe det samme produkt. Det at der er en flok, der vil købe det samme produkt bruges så til at få en lavere pris, fordi forhandleren kan bestille et større antal en normalt hos sin leverandør - og dermed få en lavere pris.

Det er jo også sådan, at på trods af at det er "fælleskøb", så skal den enkelte jo som regel afgive en bestilling på forhandlerens hjemmeside - så der er principielt ingen forskel på fælleskøb og så det, at en enkelt person får et godt tilbud af en forhandler.



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: God Pris
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 10:43

Hej Thorvald

Jeg kan kun bekræfte det du skriver, sidste år da vi fik den meget flotte fællesindkøbs ordrer på de mange JVC DR-MH30 tjekkede jeg med forbruger styrelsen og der findes ingen undtagelser når handlen er foregået via internettet/email, man kan IKKE frasige sig hverken 14 dages reglen eller andre regler som gælder for nethandel. Uanset om det er enkelt køb eller et samlet fællesindkøb så gælder de samme regler.

 



-------------
Mange hilsener

Michael Damgaard
www.godpris.dk


Skrevet af: justbuyit
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 12:13

Får at slå tingene helt fast - JBI.dk frasiger sig ikke regler iht. købeloven eller regler for nethandel. Vi kan tilslutte os både hvad Godpris og Thorvald skriver. For alle fælleskøb generet gennem os gælder samme regler som ved et hviket som helst postordrekøb inkl. den 14 dages returret.

Dette har været tilfældet helt fra start. Nu var det bare sådan at logistikken står af undervejs - hvilket er beklageligt - en mand blev sur/ skuffet, resten lykkedes og fik/ får en skærm som aftalt. Kim er blevet tilbudt skræddersyet løsning efter ønske. Men har ikke benyttet denne. På mig lød det som om Kim fra start havde fortrudt (hvilket er helt fair), han vaklede åbenbart imellem en JVC og LG´en.

Det er idag bekræftet at de øvrige fælleskøbere får deres skærm som aftalt uge 37 på ønsket dag.

Mvh

Jusbuyit.dk

 



-------------
Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 13:50

Hej Alle

Lad dette ord være det sidste.

En generel debat om fælleskøb og levering er udemærket, men det bør ikke gå ud over JBI som har gjort sit til en løsning på det problem som opstod her.

Og lad mig også slå fast:  Selvfølgelig gælder købeloven - også ved fælleskøb.

Dette emne er nu lukket.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue