PROBLEM m. ny Pana TX-P50X10Y
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=64391
Udskrevet den: 11-November-2024 kl. 03:49
Emne: PROBLEM m. ny Pana TX-P50X10Y
Skrevet af: PhDream
Emne: PROBLEM m. ny Pana TX-P50X10Y
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 02:36
Hej alle!
Har haft tv'et i to dage nu, og har allerede lagt mærke til noget, jeg slet ikke bryder mig om. Det virker som om det er nogle dynamiske kredsløb, som laver rav i billedet, eller tv'ets forkerte behandling af signaler.
Eksempel 1 (taget fra DVB-T): http://img25.imageshack.us/img25/6541/cimg0693a.jpg - http://img25.imageshack.us/img25/6541/cimg0693a.jpg
Kig på kvindens ansigt. Det virker som om der er en halo (skygge) foran ansigtet/omkring ansigtet. Som om tv'et ikke kan skelne mellem lyset i baggrunden og lyset på hendes ansigt. Da jeg så filmen, kom denne ændring pludselig i billedet, og var der ikke da kameraet først fokuserede på kvinden.
Eksempel 2 (taget fra The Matrix på HD DVD): http://img15.imageshack.us/img15/7889/cimg0703a.jpg - http://img15.imageshack.us/img15/7889/cimg0703a.jpg
I venstre side af skærmen er der noget blåligt lys, som enten burde være en grønlig farve, idet jakken er grøn, eller også burde det være en gråtone, hvor farven fader ud. Billedet er taget med instillingen "nat" på kameraet, for bedre at fange fejlen.
Lagde først mærke til problemet på alm. SD signal, og troede at det var pga. dårligt signal. Men i filmen var problemet endnu mere fremtrædende. Især dette med rødlige/grønlige/blålige farver i stedet for andre farver/sort.
Nogen bud på, hvad dette kan være? Andre oplevelser af det samme?
|
Svar:
Skrevet af: rapsacdk
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 08:13
Jeg har haft skærmen i tre måneder nu og har ikke haft problemer på min skærm. Jeg kører selv DVB-T samt BD. Så en tur retur til forhandleren og få den lavet, desværre...
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 08:42
Har du overhovedet pillet ved dine billedindstillinger? Og hvis ja, hvordan står de?
M.v.h.
|
Skrevet af: jtofte
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 09:15
Hvis du ændrer billedprofilen til standard eller biograf skulle du gerne komme af med de skygger.
|
Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 10:08
Det må være en fejl på tv´et, især det med den blå farve ude til ventre ser noget mærkeligt ud...
Jeg har også haft mit et par dage nu, og har endnu ikke set noget mærkeligt i behandlingen..
Har sat billede instiller således:
------------- Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 10:24
PhDream skrev:
Har haft tv'et i to dage nu, og har allerede lagt mærke til noget, jeg slet ikke bryder mig om. Det virker som om det er nogle dynamiske kredsløb, som laver rav i billedet, eller tv'ets forkerte behandling af signaler.
|
Det ville være super, hvis du kunne liste dine indstillinger - og huske, at der kan være forskelleige indstillinger pr. kilde/input.
Det, der er mest interessant er:
BILLEDINDSTILLING (dynamisk, normal, biograf) FARVETEMP. (kølig, normal, varm) SKARPHED (værdi) P-NR (til/fra) (FARVESTYRING (til/fra))
|
Skrevet af: OleA
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 11:12
Bjarke skrev:
Det må være en fejl på tv´et, især det med den blå farve ude til ventre ser noget mærkeligt ud...
Jeg har også haft mit et par dage nu, og har endnu ikke set noget mærkeligt i behandlingen..
Har sat billede instiller således:
|
Jeg kan se en stor fejl i højre side af billedet.... .
------------- Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
|
Skrevet af: Klondike
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 11:37
[/QUOTE]
Jeg kan se en stor fejl i højre side af billedet.... .
[/QUOTE]
Ja det må man sige noget af en øjebæ. Den skærm ville jeg bytte ligemed det samme
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 14:32
Har du fundet ud af noget, ryger det retur til komplett.dk (kommer de og henter det?)
------------- Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
Skrevet af: zuffox
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 15:42
Bjarke skrev:
Har du fundet ud af noget, ryger det retur til komplett.dk (kommer de og henter det?)
|
Ikke http://www.komplett.dk/k/k.asp?action=custserv&topic=step3 - umiddelbart :
-Returvarer skal sendes til Komplett.dk som pakkepost.
-Emballér varen forsvarlig (helst i originalforpakning) sammen med alt medfølgende tilbehør.
-Pga. seperat håndtering af disse pakker skal du IKKE sende returen som værdipakke.
-Pakken må ikke sendes pr. efterkrav.
-Husk at give en korrekt og fuldstændig fejlbeskrivelse, samt at opgive ordre/kundenr. som varen er købt på.
-Vi beder om at få tilsendt dit konto nr. sammen med returforsendelsen, så en evt. refundering kan ske hurtigst mulig |
Det kommer selvfølgelig an på, hvad der menes med "retur".
|
Skrevet af: matv88
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 15:59
zuffox skrev:
Bjarke skrev:
|
Ikke http://www.komplett.dk/k/k.asp?action=custserv&topic=step3 - umiddelbart :
-Returvarer skal sendes til Komplett.dk som pakkepost.
-Emballér varen forsvarlig (helst i originalforpakning) sammen med alt medfølgende tilbehør.
-Pga. seperat håndtering af disse pakker skal du IKKE sende returen som værdipakke.
-Pakken må ikke sendes pr. efterkrav.
-Husk at give en korrekt og fuldstændig fejlbeskrivelse, samt at opgive ordre/kundenr. som varen er købt på.
-Vi beder om at få tilsendt dit konto nr. sammen med returforsendelsen, så en evt. refundering kan ske hurtigst mulig |
Det kommer selvfølgelig an på, hvad der menes med "retur". |
Spurgte for halvandet år siden hvordan de ville håndtere et defekt tv, da jeg købte mit 42" PX80 hos dem og fik følgende svar:
Hej Mathias.
Skulle der ske noget med tv'et kommer det lidt an på hvor meget
det vejer mht. indsendelset af det. Er det på under 30kg skal du sende
det til os via post danmark, er det over 30 kilo laver vi en pickup
request, som sørger for at tv'et bliver afhentet hos dig, det kommer så
op til os, og bliver sendt til service, og herefter returneret til dig.
Spurgte efterfølgende til betaling af overstående og fik følgende svar:
hvis det er under 30kg så betaler du selv fragt til os, og vi betaler
fragten tilbage til dig. Er det over 30kg bestiller og betaler vi pick
up requesten.
Vægt
36 kg (50" X10 ifølge komplett)
------------- Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:13
Det lyder også meget mere fornuftigt. Gad vide hvorfor de holder dén slags information skjult; mon folk misbruger det?
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:16
Jeg mener der er en lov der siger at tv skal afhentes hvis det ikke kan fragten med offenlige transportmidler af 1person. mener at have hørt alle tv over 26" men kan sku ikke lige finde det.
Men nu kan man alligevel ikke fragte over 20Kg som privatperson i postdanmark.dk så ved ikke hvor de 30kg stammer fra... og så er der jo lige problemet at de fleste vel ikke gemmer kassen.. jeg har da i hvertfald smidt min ud. Fylder af ht.
Normalt skal den vel også behandles som DOA. - Dead on arrival... har oplevet før, der sendte forhandleren et nyt tv hvor de kom og hentede det defekte...
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:34
Poster lige endnu et billede, hvor problemet er ENDNU mere synligt:
http://img33.imageshack.us/img33/7606/cimg0729a.jpg - http://img33.imageshack.us/img33/7606/cimg0729a.jpg
Hér kan I se, at næsten alt det sorte er blåt.
Har snakket med forhandleren, og de vil gerne lige konstatere problemet først, dvs. jeg skal være uden tv nogle dage. De henter tv'et uden omk. for mig selvf. Men efter at have læst Bjarkes indlæg, kontakter jeg forhandleren igen i morgen (servicemanden er gået for idag) og ser om jeg ikke kan få et nyt tv med det samme, når de kommer efter det defekte.
Indstillinger jeg kører med, og har kørt med siden i fredags, hvor tv'et kom: cinema, farve varm, alle dynamiske kredsløb slået fra - som anbefalet på Flatpanels.dk. Nogle gange sænker jeg kontrasten til 30, men ændrer ellers intet ved billedet.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:37
Kan du komme til at fotografere en gråtoneskala?
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:39
Bantam:
Hvordan gør jeg det? Hvor finder jeg materiale med gråtoneskala?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 16:43
Hmmm...."Cinema"? Har den ikke danske menu?
M.v.h.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 17:11
Jo, den har danske menuer. Kan bare godt lide at have det på engelsk.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 17:13
PhDream skrev:
Hvordan gør jeg det? Hvor finder jeg materiale med gråtoneskala? |
Har du en test-DVD? DVE, DVE HD Basics, AVCHD, ColorHCFR?
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 17:26
Kunne det ikke have noget at gøre med hdmi indstillingerne på rgb. Går signalet gennem en receiver ?
------------- SVP03
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 17:35
Har intet at gøre med HDMI indstillingerne. Har lige set Venner på TV2, og der kunne jeg se det i mange scener med sort/gråtoner, hvor den blå farve var klart dominerende.
I øvrigt går signalet på Xbox (så i dag nogle videoer på Xbox Live, og der var defekten også synlig) samt HD DVD nu direkte til tv'et, og problemet er der stadig. Troede nemlig selv, at det måske var receiveren, da kablerne gik igennem den. Men nej, problemet er der både på Xbox, HD DVD, DVB-T.
Jeg har desværre ingen test-dvd. Er der evt. en gråtone skala på nogle alm. dvd? Ved, at nogle film kommer med et THX test-billede... Er det noget jeg kan finde på nettet og så køre det via PC til skærm?
Edit: når jeg skruer ned for lysstyrken (-5), er fejlen ikke så udtalt, men så flyder alle gråtonerne ud i et og jeg mister shadow-detail.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 17:56
Min mistanke er simpelthen en skæv hvidbalance - altså med for meget blå i den mørke ende af gråtoneskalaen.
Du kan downloade http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/release/DVD_V2.0.0.ISO - ColorHCFR-DVD-image't , brænde det på en skive og se, om gråtoneskalen er grå hele vejen, eller om den har et (eller flere) farvestik.
Du skal ind under: "TV/Plasma/Rétroprojecteur" \ "Réglages" \ "Mires de vérifications" \ "Contraste"
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 18:35
Det prøver jeg. Er i gang med at downloade image-filen.
Kan dette være et enkelstående tilfælde, altså at jeg har fået en "mandags-model", eller kan fejlen ligge i en hel serie tv? Tænker på, om jeg vil have et nyt tv af samme model, eller om jeg simpelthen skal se mig om efter en anden model?
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 19:00
Så fik jeg taget billeder af skalaen, og jeg kan klart se, at noget er helt galt. Især når jeg tager et billede med "nat-modus", hvor kameraet virkelig får fejlen til at træde frem.
Billede 1 (nat-modus): http://img18.imageshack.us/img18/2898/cimg0745a.jpg - http://img18.imageshack.us/img18/2898/cimg0745a.jpg
Billede 2 (normal) http://img10.imageshack.us/img10/5572/cimg0748a.jpg - http://img10.imageshack.us/img10/5572/cimg0748a.jpg
Selv i billede 2 er problemet tydeligt at se, hvor nogle af de lysere toner mod hvid har et blåt skær over sig, mens nogle af de mørkere får et rødligt skær, så de fremstår brunlige i stedet for grå.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 19:03
PhDream skrev:
Kan dette være et enkelstående tilfælde, altså at jeg har fået en "mandags-model", eller kan fejlen ligge i en hel serie tv? |
Det er svært at sige - men det er ikke første gang, jeg har hørt om en synlig fejl i hvidbalancen på et X10 - så jeg tror det kan ligge i panelvariationer og genbrug af hvidbalanceindstillinger i servicemenuen (på produktionstidspunktet).
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 19:06
Ok...lidt træls at høre det. For hvis det er sådan landet ligger, må jeg vel vælge en anden model. Det er ikke noget, man kan justere sig ud af vha. servicemenuen?
Hvad siger du til billederne? Er det som forventet?
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 19:10
PhDream skrev:
Så fik jeg taget billeder af skalaen, og jeg kan klart se, at noget er helt galt. Især når jeg tager et billede med "nat-modus", hvor kameraet virkelig får fejlen til at træde frem.
...
Selv i billede 2 er problemet tydeligt at se, hvor nogle af de lysere toner mod hvid har et blåt skær over sig, mens nogle af de mørkere får et rødligt skær, så de fremstår brunlige i stedet for grå.
|
Dit kamera har naturligvis også en hvidbalance, som måske ikke er perfekt - men at dømme ud fra dine billeder, er der med en vis sandsynlighed (med forbehold for kameraets og min skærms påvirkning af billedet) et blåstik i billedet. De andre farver kan stamme fra forskelle i kameraets følsomhed/hvidbalance ned nat-modus - men det man tilsneladende ser, re "bølger" i hvidbalancene, som ikke behøver at være unormale - de kan blot være forstærkede af kameraet.
Den eneste måde at afgøre det med sikkerhed, er at sidde foran skærmen og vurdere gråtoneskalaen med øjnene og helst et pålideligt måleinstrument.
Mit gæt (men kun et gæt uden at have set skærmen) er stadig en skæv hvidbalance, som kan løses med en kalibrering - evt. på et værksted.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 19:17
Ok, mange tak for hjælpen!
Nu må jeg finde ud af hvad jeg gør. Skal jeg tage imod et nyt tv, lade forhandleren kalibrere dette, eller benytte fortrydelsesretten...
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:04
PhDream skrev:
Ok, mange tak for hjælpen!
Nu må jeg finde ud af hvad jeg gør. Skal jeg tage imod et nyt tv, lade forhandleren kalibrere dette, eller benytte fortrydelsesretten... |
Jeg tror ikke, om fortrydelsesretten gælder, når du har åbnet æsken. Medmindre du mener reklamationsretten, som du skal bruge.
Et helt nyt TV er selvfølgelig endnu bedre.
Ring til Komplett og send dem eventuelt en mail med billederne.
------------- TV Panasonic TX-P42X10Y · Recorder Pioneer DVR-440H-AV · Lyd Pioneer SX-SW404H + S-ST404
Spillekonsol og afspiller Sony PlayStation 3 · PC Lenovo T
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:42
PhDream bad mig om prøve på min skærm..
Det gav mig dog lidt problemer, for jeg har endnu ingen afspiller... Så måtte gøre det på computeren, og det er lidt svært at tage billeder af... samtidigt med at hvidbalancen på mit Olympus kamera ikke er den bedste..
Hmm og første gang jeg satte min computer til skærmen, kan det passe jeg ikke kan finde Overscan i menuen når tilsluttet via DVI-HDMI ? Kan ikke lige umildbart finde den i menuen, men kan godt når ser tv.
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:46
Bjarke skrev:
Hmm og første gang jeg satte min computer til skærmen, kan det passe jeg ikke kan finde Overscan i menuen når tilsluttet via DVI-HDMI ? Kan ikke lige umildbart finde den i menuen, men kan godt når ser tv.
|
Så vidt jeg husker, skal man vælge 16:9-skærmformat, for at det fungerer.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:48
Overscan On-Off, kommer an på hvilket billed aspect du bruger. Generelt skal den funktion dog ikke bruges.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:50
Radiomanden skrev:
Overscan On-Off, kommer an på hvilket billed aspect du bruger. Generelt skal den funktion dog ikke bruges. |
Men der er ikke noget der heder overscan i menuen, hvor overscan forefindes i tv mode!?
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 20:59
Du kan ikke få Overscan i Auto og øvrige settings, men i 16:9 er det muligt.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 21:04
Radiomanden skrev:
Du kan ikke få Overscan i Auto og øvrige settings, men i 16:9 er det muligt. |
Ahh ok, nu står det godt... Tak for hjælpen og undskyld sidespringet...
|
Skrevet den: 10-August-2009 kl. 21:55
Super, Bjarke! Tak for hjælpen.
Kan selvfølgelig være, at der er forskel på vores kameraer, men "din" gråtoneskala ser noget mere rigtig ud end "min".
|
Skrevet den: 11-August-2009 kl. 11:01
ja,. der forsvandt dog en del af gråtoneskalen når jeg havde tv´et i ecomode...
Men man ser slet ikke tv´et justere lystyrken eller noget... Da jeg havde LG fjernsynet PQ6000 justede den konstant i ryk, vildt irreterende.... altså kom der en lys scene, skruede den ned i hak OP/ned op ned fordi det lyste rummet op.....
|
Skrevet den: 11-August-2009 kl. 16:52
Jeg bruger kun eco-mode om dagen, da billedet mister alt for meget af lysstyrken, hvis eco-mode er aktiveret om aftenen.
Ser dog næsten ikke tv for tiden, for kan ikke klare at se på de blå farver. Det er meget irriterende, især i mørke scener.
Kontaktede forsikringsselskabet i dag, eftersom jeg tegnede 4 års forsikring på apparatet. De sender en tekniker ud snarest muligt, så han kan se problemet "live".
Håber at sagen bliver løst snart, så jeg kan komme i gang med at nyde mit store nye tv, for jeg har ikke haft meget fornøjelse af det...
|
|