Print side | Luk vindue

Perfekt kopi af DVD-film

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6440
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 19:01

Emne: Perfekt kopi af DVD-film
Skrevet af: Kustoden
Emne: Perfekt kopi af DVD-film
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 15:35

Hej!

Jeg har surfet rundt på diverse hjemmesider i et stykke tid og synes at jeg er blevet godt klog på de faktorer der spiller ind, når man vil kopiere DVD'er. Men for at tjekke om alle brikkerne er på plads, så vil jeg lige tage jeres kommentarer med:

Min plan er at lave perfekte backups, af mine originale DVD-film. Jeg er den stolte ejer af et plasma TV så her er ikke mulighed for at komprimere noget, det vil straks kunne ses på skærmen, ligesom det analoge TV signal ser dårligt ud på fladskærme.

Derfor er den eneste løsning jeg kan komme frem til, at:

1. Købe en Dual Layer DVD-brænder og Verbatim Dual Layer DVD-skiver

2. Bruge CloneDVD til at brænde DVD´en (og evt. fjerne ekstramateriale og andre undertekster, hvis der stadig ikke skulle være plads på en DL skive)

3. Bruge anyDVD til at fjerne eventuelle krypteringer og antikopi-sikringer mens der brændes.

Jeg ved godt at det er en dyr løsning, (Mindst 50,- pr. skive! ) men hvis jeg vil have perfekte kopier af mine film, Er det så ikke den bedste og eneste løsning?!

Håber i kan svare mig på dette, fortælle mig om ting jeg burde vide og/eller gøre anderledes og ellers komme med konstruktive kommentarer til min storslåede plan!!

Vh. Lasse

Svar:
Skrevet af: Malvido
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 16:12

Hej Kustoden!

Hvis du prøver at kikke syd på over grænsen f.eks.

http://www.wesellcd.com/ - http://www.wesellcd.com/

vil du opdage at de sælger omtalte skiver for kr. 28,-

MALVIDO

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 16:43

De eneste Double Layer der kan købes til under 50 Kr er af så tvivlsom kvalitet, at man skal være heldig for bare at brænde en brøkdel af dem med acceptabel kvalitet.

Det eneste sikre valg for Double Layer DVD+R er Verbatim skiver, og de koster 50-70 Kr afhængig af hvor man køber dem.

Kustoden er sikker på, at komprimering ned til Single Layer DVD vil give en synlig forringelse af billedkvaliteten på et stort fjernsyn. Jeg foreslår at det kommer an på en prøve (3 Kr for en SL DVD) i stedet for at investere 50+ Kr per skive uden først at have prøvet den billige variant.

Det burde måske være unødvendigt at sige, og efter manges mening (inklusive min) så er det også urimeligt, men det er altså forbudt i følge dansk lov at kopiere kopi-beskyttede digitale medier, som f.eks. DVD film og "Copy Controlled" cd'er, selvom det er kopiering af egne medier til eget brug.

EDIT: Jeg kan se at WeSellCD annoncerer med Dual Layer DVD-R og Double Layer DVD+R Verbatim til 28 Kroner per styk, så jeg må æde mine ord i mig igen m.h.t. en minimumspris på 50 Kr.

Husk at lige at DL DVD-R ikke er kompatibel med særligt mange afspillere, hvorimod DL DVD+R med BookType setting til DVD-ROM har en fornuftig kompatibilitet.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 16:44

Brug DVDShrink til at fjerne lydspor, ekstramat., undertekster og kopi beskyttelse. Og du kan også brænde i 1 arbejdsgang.

Jeg har også lige set at prisen er ved at komme ned - 125,- for 5 stk Verbatim.

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 17:16

Så skal man også tilregne 60 kr. i fragt, og så er det ved at være ligeså "billigt" som i elgiganten :(

Troede faktisk det var lovligt at bryde en kopisikring når det er til ejet brug, men fair nok.

DL DVD-R er vist ikke engang rigtig kommet på markedet endnu, så pyt med det. Men hvad mener du med "hvorimod DL DVD+R med BookType setting til DVD-ROM har en fornuftig kompatibilitet." DrageMester?

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Kustoden Kustoden skrev:

Så skal man også tilregne 60 kr. i fragt, og så er det ved at være ligeså "billigt" som i elgiganten :(

Du kan jo eventuelt købe mere end eet media af gangen.

DL DVD-R er vist ikke engang rigtig kommet på markedet endnu, så pyt med det. Men hvad mener du med "hvorimod DL DVD+R med BookType setting til DVD-ROM har en fornuftig kompatibilitet." DrageMester?

DL DVD-R er skam kommet på markedet, og du kan også købe dem hos WeSellCD.com. Kun de nyeste brændere kan brænde dem, og de fleste spillere kan ikke spille dem (eller i hvertfald ikke spille lag 2).

Videoafspillere vil normalt læse en information på et DVD medie for at see hvilken "BookType" mediet har. BookType kan f.eks. være DVD-ROM, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW.

Nogle brændere og recordere kan ændre BookType på en DVD skive når den bliver brændt. Dette kan kun lade sig gøre for "plus" medier, altså DVD+R (SL), DVD+R (DL) og DVD+RW. Hvis BookType skrives som DVD-ROM vil mange afspillere, som ellers ville afvise en BookType DVD+R, godtage mediet og spille det som om det var en presset DVD.

Jeg mener at de fleste brændere, omend jeg ikke kan garantere for alle, skriver BookType DVD-ROM når de brænder Double Layer DVD+R medier for at maksimere kompatibiliteten - også selvom de ikke gør det samme for Single Layer DVD+R/RW medier.

Jeg ved at mit NEC 3500 drev gør dette, men jeg ved til gengæld ikke hvad min Sony RDR-HX910 recorder gør (for Single Layer ændrer den ikke BookType). Jeg har endnu ikke investeret i DL medier, da jeg synes de er uforholdsmæssigt dyre i forhold til SL medier.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 19:02

Jeg takker for den udførlige beskrivelse!

Tror jeg har tænkt mig at investere i en Plextor PX-740A http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143220 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143220

Lyder det ikke som om den ville passe perfekt til formålet? Jeg går udfra at et anerkendt mærke som laver klassebrændere, er i stand til at ændre book typen.
I øvrigt har der aldrig været problemer med min sony DVP-NS330 afspiller. Den har taget imod alle brændte DVD´er og CD`er som folk har proppet i den gennem tidens løb, så regner ikke med at det bliver et problem :)

Ps. Hvad er denne nye DVD-R Dual layer vs. DVD+R Dual layer?! Jeg roder rundt i alle de navne og begreber...

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 19:37

Tror jeg har tænkt mig at investere i en Plextor PX-740A http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143220 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143220

Jeg vil anbefale dig at overveje en BenQ 1640, da Plextor PX-740 faktisk bare er en re-badged BenQ 1640 med ændret firmware. Dertil kommer at BenQ 1640 kan bruges med scanningsfunktionerne i Nero CD-DVD Speed og med BenQ's QSuite hjælpeprogrammer, hvorimod Plextors udgave er spærret for disse ting. Derudover så er BenQ med stor sandsynlighed billigere, hvis du ellers kan finde den.

Ellers må jeg sige at Plextor PX-740 / BenQ 1640 er noget af det bedste på markedet lige nu.

Ps. Hvad er denne nye DVD-R Dual layer vs. DVD+R Dual layer?! Jeg roder rundt i alle de navne og begreber...

Både DVD+R og DVD-R findes i to-lags versioner, hvor DVD-R hedder Dual Layer (ligesom for DVD-ROM) og hvor DVD+R hedder Double Layer.

DVD+R Double Layer kom på markedet før DVD-R Dual Layer, og flere brændere og afspillere er kompatible med DVD+R Double Layer end med DVD-R Dual Layer.

Det er jo så nemt at forstå, at enhver kunne have regnet det ud selv.

-------------

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 19:43

Nå ja, følgende to steder i DK kan man tilsyneladende købe en BenQ 1640:

http://www.midtdata.dk - www.midtdata.dk

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=58175 - http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=58175

-------------

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 19:46

Her er et review af BenQ 1640 (på engelsk), og Ja - den ændrer som standard BookType for "plus" medier til DVD-ROM:

http://www.cdfreaks.com/article/226 - http://www.cdfreaks.com/article/226

-------------

Skrevet den: 08-September-2005 kl. 20:09

Du er jo et medie af viden DrageMester!!

Det lyder som om jeg skal have bestilt mig sådan en BenQ fætter. (Følger der i øvrigt et godt brænderprogram med der?)

Lige en lille ting; jeg har hørt at Nero ikke skulle være det optimale program til at brænde film med. Er CloneDVD bedre på det punkt? Det kan jo også ske at visse af mine film ikke engang kan være på en DL disk og at jeg derfor bliver nødt til at skære ekstra materiale væk! (cloneDVD)

Skrevet af: Battlebred
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 20:25

Troede faktisk det var lovligt at bryde en kopisikring når det er til ejet brug, men fair nok.

Det er det også, men kun hvis dit udstyr ikke kan afspille det beskyttede medie. Altså hvis du f.eks har en gammel cd-afspiller der ikke virker med de nye beskyttede cd'er. I det tilfælde må du godt lave en kopi der fjerner beskyttelsen.

Jeg synes reglerne er latterlige.

-------------
Thomas

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 08-September-2005 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af Battlebred Battlebred skrev:

Det er det også, men kun hvis dit udstyr ikke kan afspille det beskyttede medie. Altså hvis du f.eks har en gammel cd-afspiller der ikke virker med de nye beskyttede cd'er. I det tilfælde må du godt lave en kopi der fjerner beskyttelsen.

Nej, du må faktisk ikke bryde kopisikringen for at lave en kopi - du må kun bryde kopispærringen for at kunne se optagelsen(!)

Så hvis du laver en kopi må du ikke bruge den i arkiverings øjemed bagefter.

Oprindeligt skrevet af Battlebred Battlebred skrev:

Jeg synes reglerne er latterlige.

Jeg kan ikke være uenig

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: Moef
Skrevet den: 09-September-2005 kl. 00:41

Hvis du vil ha' en "ægte" plextor brænder, skal du vælge en 716A, 708A (har jeg selv), ell. en 712.

Moef

-------------
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 09:01

Hvad er Plextor 716A (785,-) overfor en BenQ DW1640 (ca. 400,-)?

Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 09-September-2005 kl. 09:10

Denne tråd har været vidt omkring, jeg svarer på det allerførste indlæg!

Hvis det vitterligt er dine egne originale DVD-skiver, hvorfor vil du så kopiere dem til eget forbrug?

Hvis du læser gennem de mange svar i tråden, så kan du se hvor mange problemer, det er forbundet med. Din kopi vil nok altid være marginalt ringere end originalen, selvom det ikke er sikkert du kan høre/se forskellen. (jeg blev en del klogere på dette punkt, vha en anden tråd) Desuden er det ikke sandsynligt at kopien kan holde lige så længe som den trykte original (men på dette punkt er vi alle spåkoner).

I modsætning til bånd og grammofonplader, så slides CD/DVD medier ikke ved afspilning, da der ikke er noget der rører overfladen. Hvis du derfor behandler dine skiver pænt, så bliver de ikke slidte.

Man bør behandle sine CD/DVD-skiver akkurat ligesom nænsomt som sine LP-'er (hvis man har sådan nogen):

1) Man rører dem ALDRIG på overfladen, kun i kanten og på midten.
2) Man lader dem ALDRIG ligge og flyde på sofabordet. De befinder sig KUN to steder: I en afspiller eller i coveret.
3) Man lærer sine venner, børn og kone(r) regel 1 og 2

Hvis det drejer sig om små børn, der ikke må komme til at ridse børnefilmene, så er en almindelig 4,7 gb sikkert nok.

Et lille regnestykke: Hvis du har 100 DVD-film, vil det koste mindst 2500 kr i DL skiver at kopiere dem + en frygtelig masse arbejde. For den pris, kan du altså erstatte en del DVD-film, hvis uheldet er ude (og ja, uheld kan ske).

I tilfælde af brand eller tyveri dækker forsikringen.

Konklusion: Hvorfor vil du kopiere EGNE DVD-film til EGET forbrug?

Mvh Martin

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 13:06

Jeg vil kun kopiere nogle af mine DVD´er af den simple grund at vi skal have nogen liggende i vores sommerhus, bil og så videre. En kopi af hele samlingen giver, som du siger, ingen mening!

Hvis jeg bruger dual layer disks og en god brænder samt brænderprogram, altså alt det folk har anbefalet mig på denne side. Burde det jeg så ikke kunen lave perfekte kopier?!

Skrevet af: Ole G
Skrevet den: 09-September-2005 kl. 14:10

Jeg vil kun kopiere nogle af mine DVD´er af den simple grund at vi skal have nogen liggende i vores sommerhus, bil og så videre. En kopi af hele samlingen giver, som du siger, ingen mening!

Jeg gætter på at du ikke har 42" plasma TV i bil og sommerhus, og så vil DVDShrink stadig være en god og billig løsning.

/Ole

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 14:34

Nej, det har jeg ikke, men er det ikke irellevant! Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ulovlig, men jeg vil ikke gå på kompromis med kvalitetenn...

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 09-September-2005 kl. 14:59

Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ulovlig, men jeg vil ikke gå på kompromis med kvalitetenn...

Hej Kustode, 

Mon så ikke du som konsekvens af det må droppe din ifølge eget udsagn storslåede plan og købe det antal originale skiver, dit behov byder dig?

Desuden er Martins 3 råd værd at følge. Udover det kan brændte skiver i en varm bil blive et problem.

Du kunne måske også overveje at tage et udvalg af dine film med rundt?

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 16:21

Hvad er Plextor 716A (785,-) overfor en BenQ DW1640 (ca. 400,-)?

Ca. 385 kroner dyrere?!

Hvis du VIRKELIG er interesseret i at teste dine brændre medier i hoved og r*v, og/eller er interesseret i avancerede features om f.eks. GigaRec der kan brænde 20-30% ekstra data på en CD, eller SecuRec der kan kryptere CD'er, så kan du ikke købe noget bedre end en Plextor PX-716A, der stadigvæk er Plextors top-model.

Men du kan jo også købe 100 DVD medier for de samme ekstra penge (ikke i Danmark selvfølgelig), så det må du jo selv vurdere.

-------------

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 17:12
Teste dem i hoved og r*v? Det vil sige om jeg vil have absolute best of the best quality, eller?

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 18:56

Teste dem i hoved og r*v? Det vil sige om jeg vil have absolute best of the best quality, eller?

Med en Plextor PX-716 kan du scanne for følgende typer problemer på en CD: C1, C2, CU, Beta, Jitter, Focus Error, Tracking Error.

Du kan scanne for følgende på en DVD: PIE, PIF, POE, POF, Beta, Jitter, TA, Focus Error, Tracking Error.

På en BenQ 1640, som er det næst-mest kapable drev til at scanne DVD'er, kan du "kun" følgende på en CD: C1, CU, Jitter, Focus Error, Tracking Error. Altså ikke C2 eller Beta.

Og på en BenQ 1640 kan du "kun" følgende for en DVD: PIE, PIF, POF, Jitter, Focus Error, Tracking Error. Altså ikke POE, Beta eller TA.

BenQ 1640 er til gengæld meget hurtigere til at scanne medier, da den kan scanne for flere ting samtidigt i forhold til Plextor drevet, og da den som standard scanner ved en højere hastighed.

Hvis alt det ovenstående lyder som ren volapyk, så har du næppe mere glæde af en Plextor PX-716 end af en BenQ 1640!

-------------

Skrevet den: 09-September-2005 kl. 21:19

Det gør det, så jeg køber den til 400,-

Ellers tak for den fine hjælp!

Skrevet af: Henrik_B
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 07:37

Jeg bruger disse skiver til min Pioneer dvr 109.

http://www.nierle1.com/s01.php?sid=PG001011350358218974989218974989&shopid=s01&cur=dkr&sp=dk&ag=1&os=1&br=1&pp=aa&bnr=2523 - http://www.nierle1.com/s01.php?sid=PG00101135035821897498921 8974989&shopid=s01&cur=dkr&sp=dk&ag=1&os =1&br=1&pp=aa&bnr=2523

-------------
/Henrik

Print side | Luk vindue