Print side | Luk vindue

é bliver til ´´e - og Ö bliver til ¨¨o

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6483
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 18:42


Emne: é bliver til ´´e - og Ö bliver til ¨¨o
Skrevet af: lunge
Emne: é bliver til ´´e - og Ö bliver til ¨¨o
Skrevet den: 10-September-2005 kl. 19:47
Måske er det lige på kanten af hvad man kan spørge om her på recordere.dk, men man får jo så fine svar herinde  

Den sidste tid har jeg ikke kunnet skrive é som i René ved som normalt først at skrive tegnet over e'et og derefter trykke på e.

Hvis jeg gør det får jeg dette her ud af det:   ´´e

Når jeg alligevel kan skrive René er det fordi jeg henter é'et fra "Tegnoversigt" hvilket jo er ret irriterende og besværligt. Det samme gælder Ö og det tyske y - altså u med to prikker over.

Hvad sker der lige? Har luret inde i skriftyper og tastatur i kontrolpanelet, men jeg synes ikke der er noget der kan pilles ved.

Lige nu vil jeg prøve at ominstallere min tastaturdriver (Logitechs "knækkede" tastatur, men jeg tvivler på at det hjælper.

Nogle goder ideer?


-------------
Venlig hilsen
Jan



Svar:
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:


Nogle goder ideer?

Lige at tilføje, hvilket styresystem, du har...



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 12:23
Jeg har Windows XP med SP2.
Kan lige tilføje at ominstallation af Logitechs tastaturdriver ikke hjalp. 





-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 13:02

Okay.

Hvad står der på din skærm, når du kort har tastet ´og dernæst e? 

Når jeg selv får ´´e og ikke é (du er ikke alene ), er det fordi jeg holder ´-tasten nede lidt for lang tid, måske fordi jeg instinktivt forventer, at der nu kommer en karaktér frem på skærmen (det gør der ikke, først ved tryk på f.eks. et e.) Og så træder repetitionsfunktionen i kraft.

Hvis det er så simpelt som det, kan du evt. nedsætte gentagelseshastigheden.

Ellers: Prøv via kontrolpanel at søge i hjælp og support på tastatur. Udfra de data, du giver ved jeg ikke nok.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: abacus
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 13:04

Ved ikke hvad der er sket hos dig, men måske er den indstillet til et forkert sprog?

Prøv at bruge:

Hold den venstre alt-tast nede og skriv 130 på det numeriske tastatur.



Skrevet af: lunge
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 13:15
´´
Hmmm. Næh. Har lige prøvet at lave et ultrakort tryk på ´ tasten og den skriver øjeblikkelig disse to tegn: ´´

Sproget er ganske rigtigt dansk - mine æ'er ø'er og å'er virker også fint nok.
Forsøger jeg at skrive tegnet ved at holde venstre ALT tast nede og trykke 130 sker der kun det at jeg får Windows standard-bip (altså den velkendte irriterende Fejl-Ding-lyd") for hver gang jeg trykker på et tal.

Fidusen med ALT tasten kan jeg med andre ord slet ikke bruge til nogen special tegn overhovedet.

Mystisk. 

Der skulle vel ikke være flere gode råd i posen 



-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 13:37

Har tastaturet virket på samme pc før og er fejlen kommet uden videre?

Frakobl (er det ikke USB så luk maskinen ned), prøv med bunden i vejret at få skidt rystet ud, støvsug så med et møbelmundstykke, arbejd lidt med tasten og sæt stikket i, arbejd også lidt med det, reboot og måske virker det så nu.

Tasten kan være defekt - kontakten preller måske.

Er det noget med software kan jeg ikke rigtig hjælpe.

 



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Har tastaturet virket på samme pc før og er fejlen kommet uden videre?



Ja, det tror jeg. Det er jo ikke bogstaver man bruger hver dag så det er lidt svært at sige.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Tasten kan være defekt - kontakten preller måske.


Det gælder både for tasten til højre for å som laver ¨ tegnet over et u eller o og det handler også om tegnet over e'et i Rene som sagt.

Derfor er jeg helt sikker på at det er et software problem. Desværre. 
Gider ikke ominstallere hele Windows pga. sådan en dum fejl.


-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ellers: Prøv via kontrolpanel at søge i hjælp og support på tastatur. Udfra de data, du giver ved jeg ikke nok.

Her vil du bl.a. kunne se, om tastaturet overhovedet er XP-kompatibelt.

Jeg gentager mig selv nu, fordi du ikke er sikker på, om det har virket under XP.

Geninstallation af XP skulle ikke være nødvendigt.

TIP: Et sted, du sikkert kan få mere at vide via en mail:  "Spørg Datatid" < mailto:teknisk@datatid.dk - teknisk@datatid.dk >



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 18:34
Umiddelbart lyder dit problem som om det er en driver konflikt.

Prøv at se om du fra Logitech kan downloade en nyere driver til dit tastatur.

Hvis det ikke virker så søg trøst i at med mindre Logitech havde fået en mindre hjerneskade da de lavede dit tastatur burde det også virker uden driver, for hvis ikke hvordan kan man så bruge tastaturet til at komme rundt i BIOS konfigurationen da den ikke loader en driver, dog virker forskellige specielle features ikke. Kort sagt alt er ikke tabt endnu, prøv at afinstallere driveren og genstart computeren så Windows loader standarddriveren fra start. Hvis dette heller ikke gør nogen forskel så kan det ikke rigtigt være en driver konflikt.

Tilføjelse:
Jeg ser det grimme ord XP-kompatibelt som jeg totalt havde glemt alt om, det kan meget vel være et problem. Kontakt eventuelt Logitech support og spørg men vær forberedt på at de kan være meget langsomme til at svare.


Skrevet af: abacus
Skrevet den: 11-September-2005 kl. 23:05

På mit Logitech-tastatur er der en F-lås, har du prøvet at aktivere den?

Jeg ved godt, at den ikke er til de taster, men når nu dit tastatur opfører sig sjovt

MVH

Niels



Skrevet af: lunge
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 14:11
Hej igen.

Jeg har desværre stadig ikke fået løst mit problem.

Jeg har nu forsøgt med en standard Windows tastatur driver, men jeg kan stadig ikke skrive de rigtige tegn.

Jeg har heller ikke nogen F-lås som jeg kan aktivere eller deaktivere.

Jeg har også prøvet med den nyeste driver til tastaturet og også en gammel en, men lige meget hjælper det.
I Fejlsikret tilstand kan jeg skrive bogstaverne helt rigtigt. 

Og jo, det har skam før virker fint fint under XP.


-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 14:28
Før jeg begynder at foreslå de mere avancerede ting som man kan gøre i Windows er jeg nødt til at vide lidt om hvor meget du selv kender til Windows.

Den grimme løsning på nuværende tidspunkt er at reinstallere Windows og håbe det kommer til at virke af det, men det finder man ikke årsagen til problemet af.


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 14:32

Se lige, hvad præcist tastaturet hedder - den med knækket er en pølse... 

Det står evt. nedenunder - og så får du jo vendt det, som jeg tidl. har forelået.

Du skriver nu, det har virket fint. Tidligere har du svaret mig, du ikke var sikker m.h.t. de her accent-tegn. Du skriver heller ikke om de kan bruges i fejlsikret tilstand - bogstaver er jo nemt nok.

Så spørg Datatid!

og/eller

Brug XP's hjælp og support om tastatur til bunds!

og/eller

Tjek Logitech om de har en XP-kompatibel driver!

Pøj med det!



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Se lige, hvad præcist tastaturet hedder - den med knækket er en pølse...



Det hedder Cordless Desktop Pro og er 100 % XP kompatibelt.
Det ser sådan her ud:



Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

 - den med knækket er en pølse... 



Ja, men også et tastatur 

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Du skriver nu, det har virket fint. Tidligere har du svaret mig, du ikke var sikker m.h.t. de her accent-tegn.



Ok - måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok.
Det har virket i flere år, men fornylig installerede jeg Windows om og kan ikke huske om det har virket under den nye installation.


Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Så spørg Datatid!



Det har jeg gjort. De har også svaret, men kan ikke hjælpe.
De skriver:

Det er sådan en fejl, som er svær at svare på. Man er nok nødt til at prøve sig frem med de tastaturindstillinger, som er der rundt omkring.
Den kan jeg ikke klare på afstand :-)


Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Brug XP's hjælp og support om tastatur til bunds!

og/eller

Tjek Logitech om de har en XP-kompatibel driver!

Pøj med det!



XP's hjælp er som sædvanlig ikke til megen hjælp. Det duer kun til meget simple ting.

Jeg har de sidste par år brugt en udmærket XP kompatibel driver og har også prøvet med den nyeste - men det gør ingen forskel.
Har også prøvet med Windows standard tastaturdriver, men heller ikke det hjælper.
Kan i øvrigt tilføje at andre tastaturer også laver nummeret på min pc, så det er ikke et hardwareproblem.

Jeg kan som nævnt fint skrive tegnene på den rigtige måde i Fejlsikret tilstand.


Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Før jeg begynder at foreslå de mere avancerede ting som man kan gøre i Windows er jeg nødt til at vide lidt om hvor meget du selv kender til Windows.

Den grimme løsning på nuværende tidspunkt er at reinstallere Windows og håbe det kommer til at virke af det, men det finder man ikke årsagen til problemet af.


Jeg har rodet med computere som hobby siden 286'ernes tid, så jeg er bestemt ikke grøn på området. Derfor må du meget gerne forslå avancerede ting.




-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 15:44

Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Kan i øvrigt tilføje at andre tastaturer også laver nummeret på min pc, så det er ikke et hardwareproblem.

Jeg kan som nævnt fint skrive tegnene på den rigtige måde i Fejlsikret tilstand.

Hej Jan, 

Nej, det er så ikke hardwaren, der er defekt. Tak for foto, info m.m.m.

Jeg har læst det hele og ved ikke nok til rigtigt at kunne hjælpe dig.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 15:50

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej Jan, 

Nej, det er så ikke hardwaren, der er defekt. Tak for foto, info m.m.m.

Jeg har læst det hele og ved ikke nok til rigtigt at kunne hjælpe dig.



Jeg siger også mange tak  selvom problemet desværre ikke er løst. 


-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 20:57
Prøv at checke hvad der står under tastaturer i enhedshåndtering. Enhedshåndtering findes ved at højreklikke på "Denne computer", vælge "Egenskaber" og trykke på knappen "Enhedshåndtering" på fanebladet "Hardware".

Der skulle meget gerne kun være et tastatur på listen, men hvis der er flere så slet dem alle (marker og tryk på del på tastaturet) og genstart derefter computeren.

Hvis der kun er et så dobbeltklik på det og check for konflikter på fanebladet "Ressourcer". Hvis der er nogen konflikter så prøv at fjerne dem ved at arbejde med den enhed der er i konflikt. Hvis der ikke er nogen konflikter, eller de ikke kan fjernes, så er muligheden der er tilbage nok at geninstallere Windows og håbe at problemet ikke opstår igen. Hvis du geninstallerer så brug de nyeste drivere fra start.


Skrevet af: Moef
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 21:12

Hvis ovenstående indlæg ikke virker, så prøv (har ikke læst alle indlæg i detaljer!):

1. Gå til kontrolpanel, Internationale og sproglige indstillinger (dobbeltklik på ikonet!)

2. Tjek, at alt er sat op til "dansk", op alle faner. På "sprog" fanen, er der en detalje knap, hvor du også skal huske at vælge dansk karaktersæt.

Ellers prøv at smide et andet tastatur på.

Mvh. Moef



-------------
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard


Skrevet af: HTPC
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:31
Prøv  evt.  at spørge i http://forum.tweakxp.com/forum/Forum53-1.aspx - Windows XP Support Forums .


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 18-Oktober-2005 kl. 17:11
Jeg er måske ved et tilfælde faldet over en delvis løsning til dette problem.

Problemet opstod på den computer jeg sidder ved lige nu og forsvandt ved at stoppe processen msmsgs.exe. Andre der har haft samme problem har haft andre processer de har skulle stoppe for at problemet forsvandt.

Hvad der sker og hvorfor står stadig hen i det uvisse.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 18-Oktober-2005 kl. 18:58
Uha. Det ville ellers være skønt hvis det bare var det der skulle til for at løse problemet. Desværre har jeg slet ikke sådan en proces kørende i Windows Jobliste  

God ide med at spørge i Windows XP Suppoert Forum.
Det må jeg prøve.


-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 24-Oktober-2005 kl. 13:50
Efter lidt tid hvor det hjalp at stoppe processen msmsgs.exe er problemet nu flyttet til en anden proces.

Kig i joblisten efter processer du kan genkende og som ikke burde køre, i mit tilfælde hjælper det at stoppe den firefox.exe proces som startes som Windows startes, men som ikke burde findes.


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 24-Oktober-2005 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Efter lidt tid hvor det hjalp at stoppe processen msmsgs.exe er problemet nu flyttet til en anden proces.

Kig i joblisten efter processer du kan genkende og som ikke burde køre, i mit tilfælde hjælper det at stoppe den firefox.exe proces som startes som Windows startes, men som ikke burde findes.



Jeg besluttede mig for at prøve at fjerne en proces af gangen og hver gang jeg havde fjernet en, prøvede jeg om jeg kunne skrive é og ....BINGO.
Processen "hffsrv.exe" var synderen.
Det er virkelig herligt at det blev problem blev løst. Tusind tak for hjælpen Zagadka 


-------------
Venlig hilsen
Jan


Skrevet af: HTPC
Skrevet den: 24-Oktober-2005 kl. 14:49
Hvad gjorde du så for at løse problemet?
Afinstalleree du hffsrv.exe eller hvad?

såvidt jeg ved er hffsrv.exe dette program:

http://www.softstack.com/hff.html - Hide_Files_&_Folders is a password-protected security utility working at the Windows kernel level allowing you to password-protect files and folders, or to hide them securely from viewing and searching.

Var det dette program der voldte problemer?


Skrevet af: lunge
Skrevet den: 24-Oktober-2005 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Hvad gjorde du så for at løse problemet?
Afinstalleree du hffsrv.exe eller hvad?


Jeps. Lige nøjagtig. Og ja, det var Hide Files And Folders.





-------------
Venlig hilsen
Jan



Print side | Luk vindue