Print side | Luk vindue

Stueantenne eller tagantenne?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65026
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 11:16

Emne: Stueantenne eller tagantenne?
Skrevet af: andershede
Emne: Stueantenne eller tagantenne?
Skrevet den: 22-August-2009 kl. 13:08
Er der en nem måde at finde ud af om man kan klare sig med stueantenne eller der skal tagantenne til?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-August-2009 kl. 13:10

Det kommer jo helt an på hvor du bor, og hvordan modtageforholdene er.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 16:06
Det havde jeg regnet ud, Radiomanden.

Mit spørgsmål går derfor netop på om der er en måde at finde ud af om man kan klare sig med stueantenne uden at skulle have en dyr fagmand ude.

Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 22-August-2009 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

Det havde jeg regnet ud, Radiomanden.

Mit spørgsmål går derfor netop på om der er en måde at finde ud af om man kan klare sig med stueantenne uden at skulle have en dyr fagmand ude.

Ja den nemme løsning ER at prøve med stueantennen, og er billigere end teknikerbesøg..

Men du kan se indendørs dækningskort her: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp - http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Tryk ude til højre for at vælge område. Men kommer meget an på lokalforhold, især hvis du bor i tæt bebyggelse som etagebyggeri.

Her fx kort over hovedstaden:

-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 17:35
Tak.
Jeg bor omkring Vejle centrum. Der er både en mast lidt nord og lidt syd via kortet. I forhold til nogle af de andre afstande der er på kortet må det vel siges at være temmelig tæt på mast.

Jeg bor i hus. Tror du ikke at stueantenne vil være fin så?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-August-2009 kl. 17:41

Tak.
Jeg bor omkring Vejle centrum. Der er både en mast lidt nord og lidt syd via kortet. I forhold til nogle af de andre afstande der er på kortet må det vel siges at være temmelig tæt på mast.

Jeg bor i hus. Tror du ikke at stueantenne vil være fin så?

Hvorfor køber du ikke en stueantenne til 300 kr og prøver i stedet for at vi skal lege gætteleg? Der er ingen garantier for indendørs dækning, og en udendørs antenne er i øvrigt altid at foretrække. Det er for eksempel meget fint at kortet for København+Frederiksberg viser indendørs dækning de fleste steder, men så er der lige et forbehold ved tæt bebyggelse i etagebyggeri.

Køb et sted med returret, for eksempel nethandel.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 17:52
Ja som regl skal en indendørs antenne altid være i den ende af huset/lejligheden mod antennen, og placeres i vindue e.l. placeres en sådan antenne midt i lejligheden/huset vil det være stor chance for udfald når man bevæger sig rundt i rummet foran antenne.

-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 10:18
Beklager  i første omgang havde jeg slet ikke set at stueantenne vs udendørsantenne var med på kortet jvf farverne.

Jeg har nu bestilt en stueantenne.

Men hva så nu...
For når den stueantenne kommer og jeg har et lidt ældre Sony HD tv som ikke har mpg4 eller DVB-T så kan jeg jo alligevel ikke teste noget digitalt signal.
Kan jeg udlede noget på baggrund af det analoge signal?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-August-2009 kl. 10:31

Så er hele seancen jo ret akademisk, da du jo så endnu ikke har noget udstyr der kan modtage Digitalt. Er du på et antenneanlæg, så skal det jo også leveres derigennem.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 11:00

Beklager  i første omgang havde jeg slet ikke set at stueantenne vs udendørsantenne var med på kortet jvf farverne.

Jeg har nu bestilt en stueantenne.

Men hva så nu...
For når den stueantenne kommer og jeg har et lidt ældre Sony HD tv som ikke har mpg4 eller DVB-T så kan jeg jo alligevel ikke teste noget digitalt signal.
Kan jeg udlede noget på baggrund af det analoge signal?

Ja kan du modtage tv2 rimeligt godt, er der også stor chance for digitalt virker... Men ellers må du jo se dig efter en mpeg4 dvb-t box samtidigt.

-------------

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 20:30
Tak bjarke. Det var et svar ala dette der, ejg gik efter. Så prøver jeg med stueantennen og ser om tv2 går godt igenneem og ellers hedder det nok både tagantenne+digitaltamtam

Skrevet af: Molbech
Skrevet den: 25-August-2009 kl. 20:47
Har selv stue antenne, og sikke noget L-O-R-T.

Selve signalet går fint igennem og alt det der. Men hvis du
f.eks for en besked, eller nogen ringer, så går det HELT
galt og er fuldstændig ubrugeligt.

Men der sker jo ikke noget ved at prøve.

Jonas

Print side | Luk vindue