Print side | Luk vindue

profiber tilgin boot problemer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65083
Udskrevet den: 28-September-2024 kl. 15:17


Emne: profiber tilgin boot problemer
Skrevet af: runez
Emne: profiber tilgin boot problemer
Skrevet den: 23-August-2009 kl. 18:53
hej, jeg har lige sat min tilgin til netværket og mit tv.
når jeg starter den op hænger den ved "booting 310"...
efter noget tid starter den forfra med at tælle op til 310
og så hænger den der igen.

nogen af jer som har oplevet denne adfærd og kender
løsningen på problemet? profiber stinker jo til support...



Svar:
Skrevet af: pipper
Skrevet den: 23-August-2009 kl. 20:57
Hvad med internettet. Kører det?

Der går 2 timer fra du tilslutter det
hele, til det virker.

PS. Desværre gik der knap 3 uger inden jeg havde hul igennem til tv'et.




Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 03:21

Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

hej, jeg har lige sat min tilgin til netværket og mit tv.
når jeg starter den op hænger den ved "booting 310"...
efter noget tid starter den forfra med at tælle op til 310
og så hænger den der igen.

nogen af jer som har oplevet denne adfærd og kender
løsningen på problemet? profiber stinker jo til support...

Jeg har lignende problemer. Fik installeret fiberboksen i onsdag, men har stadig intet der virker.

Havde til at starte med den samme booting-meddelse på skærmen som dig, og efter 8 timer gav jeg op og slukkede lortet. Nu er det endnu værre, for der er bare sort skærm . Der ligger ganske vist en vejledning til reset af Tilgin-boksen på Profibers hjemmeside, men det har ikke hjulpet noget .

Forresten, er der nogen der kan svare på, hvor mange af de 6 små dioder i fiberboksen, der skal være tændt? Jeg har lys i alle, pånær den øverst til højre.

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 08:44
Det afhænger af hvilken type fiberbox du har. Der findes
2 modeller:
Comega FTTH-TVMC
Alle dioder skal lyse grønt/blinke når der er
forbindelse.
Comega FTTH CPE:
Dioderne øverst og nederst i venstre side, samt de 2
nederste i højre side skal lyse/blinke når der er
forbindelse.

For mit vedkommende gik der ca 2 uger efter boksen var
sat op til forbindelsen blev aktiveret.

Hvis Tilgin boksen ikke booter, er det som regel fordi
den ikke kan få forbindelse til nettet, eller routeren.
Hvis internettet virker fra en PC, så prøv at følge den
omtalte reset procedure hvor tilgin boksen bliver sat
direkte til fiberboksen. Men følg proceduren omhyggeligt
- ellers låser fiberboksen i 2 timer.
/Peter


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Det afhænger af hvilken type fiberbox du har. Der findes
2 modeller:
Comega FTTH-TVMC
Alle dioder skal lyse grønt/blinke når der er
forbindelse.
Comega FTTH CPE:
Dioderne øverst og nederst i venstre side, samt de 2
nederste i højre side skal lyse/blinke når der er
forbindelse.

For mit vedkommende gik der ca 2 uger efter boksen var
sat op til forbindelsen blev aktiveret.

Hvis Tilgin boksen ikke booter, er det som regel fordi
den ikke kan få forbindelse til nettet, eller routeren.
Hvis internettet virker fra en PC, så prøv at følge den
omtalte reset procedure hvor tilgin boksen bliver sat
direkte til fiberboksen. Men følg proceduren omhyggeligt
- ellers låser fiberboksen i 2 timer.
/Peter

Tak for svaret. Min fiberboks er en FTTH CPE.

Så umiddelbart burde det virke, og problemet er derfor næppe i min ende. I det hele taget synes jeg at installationsforløbet har virket noget klodset og amatøragtigt, med et meget lavt informationsniveau  .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 15:55

I mellemtiden har jeg så i det mindste fået hul igennem på internetdelen. Testet til 45/40 mbit.  Ikke de lovede 50/50, men det kan jo være min opsætning.

Tv-delen er stadig no-go .

Man skal åbenbart væbne sig med tålmodighed, når man får Profiber!

M.v.h.

Henrik.

 



Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Fabricius Fabricius skrev:

I mellemtiden har jeg så i det
mindste fået hul igennem på internetdelen. Testet til
45/40 mbit.  Ikke de lovede 50/50, men det kan jo være
min opsætning.


Tv-delen er stadig no-go .


Man skal åbenbart væbne sig med tålmodighed, når man
får Profiber!


M.v.h.


Henrik.


 


Hvis Internet delen virker, vil jeg også mene at TV delen
burde virke, så hvis du har prøvet at resette boksen må
du nok have fat i Profiber support.


Skrevet af: dvidebaek
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 16:33

Hej Alle

Havde samme problem med min Tilgin-boks. internettet virkede men jeg havde ikke noget Tv-signal. Det jeg gjorde for at få det til at virke, var at jeg startede boksen, den bootede færdig og så kom der kun sort skærm. Jeg trykkkede på alle knapper på fjernbetjeningen, og lige pludselig skete der noget da jeg trykkede på X-knappen. Prøv det men jeg er ikke sikker på det virker, men det gjorde det for mig.



Skrevet af: runez
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 17:04
hej. jeg har talt med profiber support, som anviste en
metode til at få tilgin boksen til at boote up. sæt den
direkte i dit fiber modem (sluk begge ting, sæt dem
sammen, tænd tilgin og tænd fiberboksen. vent til den
lille pære lyser konstant blåt, prøv så at slukke med
fjernbetjeningen og se at knappen bliver rød). derefter
skulle jeg eftersigende nu kunne anvende tilgin med min
egen router. det har jeg nu forsøgt men uden held.

så snart jeg kører den igennem min router, så stopper den
ved booting (310) og kommer ikke længere. jeg har læst at
andre mener at man kun kan anvende den medsendte router.
det nægter jeg nu at tro på, da en router jo er en router
og det hele handler om konfig. og desuden har jeg jo ikke
tænkt mig at bruge en 100 mbit router, når jeg nu har
gigabit.


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 24-August-2009 kl. 21:34

Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

hej. jeg har talt med profiber support, som anviste en
metode til at få tilgin boksen til at boote up. sæt den
direkte i dit fiber modem (sluk begge ting, sæt dem
sammen, tænd tilgin og tænd fiberboksen. vent til den
lille pære lyser konstant blåt, prøv så at slukke med
fjernbetjeningen og se at knappen bliver rød). derefter
skulle jeg eftersigende nu kunne anvende tilgin med min
egen router. det har jeg nu forsøgt men uden held.

Det har jeg prøvet en 4-5 gange (inkl. resetting af boksen). Problemet er at Tilgin-boksen ikke på noget tidspunkt holder op med at blinke .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 25-August-2009 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

hej. jeg har talt med profiber support,
som anviste en
metode til at få tilgin boksen til at boote up. sæt den
direkte i dit fiber modem (sluk begge ting, sæt dem
sammen, tænd tilgin og tænd fiberboksen. vent til den
lille pære lyser konstant blåt, prøv så at slukke med
fjernbetjeningen og se at knappen bliver rød). derefter
skulle jeg eftersigende nu kunne anvende tilgin med min
egen router. det har jeg nu forsøgt men uden held.

så snart jeg kører den igennem min router, så stopper den
ved booting (310) og kommer ikke længere. jeg har læst at
andre mener at man kun kan anvende den medsendte router.
det nægter jeg nu at tro på, da en router jo er en router
og det hele handler om konfig. og desuden har jeg jo ikke
tænkt mig at bruge en 100 mbit router, når jeg nu har
gigabit.

Hvis du vil bruge din egen router skal den have samme mac
adresse som profiber routeren (mac cloning), og den skal
kunne lave multicast passthrough hvis du vil se IPTV.
(EDIT): Så lige at du selv havde fundet den anden tråd
vedr. dette.


Skrevet af: runez
Skrevet den: 25-August-2009 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

hej. jeg har talt med
profiber support,
som anviste en
metode til at få tilgin boksen til at boote up. sæt den
direkte i dit fiber modem (sluk begge ting, sæt dem
sammen, tænd tilgin og tænd fiberboksen. vent til den
lille pære lyser konstant blåt, prøv så at slukke med
fjernbetjeningen og se at knappen bliver rød). derefter
skulle jeg eftersigende nu kunne anvende tilgin med min
egen router. det har jeg nu forsøgt men uden held.

så snart jeg kører den igennem min router, så stopper den
ved booting (310) og kommer ikke længere. jeg har læst at
andre mener at man kun kan anvende den medsendte router.
det nægter jeg nu at tro på, da en router jo er en router
og det hele handler om konfig. og desuden har jeg jo ikke
tænkt mig at bruge en 100 mbit router, når jeg nu har
gigabit.

Hvis du vil bruge din egen router skal den have samme mac
adresse som profiber routeren (mac cloning), og den skal
kunne lave multicast passthrough hvis du vil se IPTV.
(EDIT): Så lige at du selv havde fundet den anden tråd
vedr. dette.


Så vidt jeg har kunnet læse mig til så er grunden til at
folk anbefaler mac-cloningen udelukkende at du slipper
for at blive bannet i to timer, men det kan du også
slippe for ved at sørge for at slukke fibermodemmet, hver
gang du skifter rundt.

Har du konkret erfaring med at cloningsdelen hjælper?

Derudover, så påstår profiber support at linksys har
installeret noget ekstra på deres wrp400-r2 router -
såkaldt option 128 er der nogen der ved hvad det er (så
vidt jeg kan se har det noget med dhcp at gøre)? og kan
jeg lave samme konfig. på min egen


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 26-August-2009 kl. 14:10
Kloningsdelen virker for mig (jeg har skrevet et par indlæg her under IPTV forummet omkring det).

Jeg vil skyde på at de har den modificerede router for at kunne levere både Canal+ og Viasat uden at der skal to bokse ud til brugeren (i de tilfælde hvor der er kunder der har pakker fra begge selskaber). Så kortet der normalt sidder i en Yousee eller tilsvarende boks slipper man for, men det kræver at man tilgår deres net på en alternativ måde. Jeg har hørt fra kollegaer at nogle af de andre fiber selskaber der skal man have to bokse hvis man vil se canal+ og viasat.

Jeg tror at grunden til at man skal starte forbindelsen via profiber routeren er pga. aftaler mellem profiber og TV udbyderne ud fra et sikkerhedsaspekt specielt når der ikke er et smartcard ude ved brugeren.

Mht. dhcp-option=128,xxx.xxx.xxx.xxx så skal man typisk have fat i en router hvor man kan flashe med en alternativ firmware for at få adgang til at rette i de indstillinger - eller også kan man have en PC med routersoftware til at stå forrest for hjemmenetværket, og så lade den fungere som router. Og så skal man jo også lige vide hvilken IP adresse der skal routes til.

Så mulighederne ser ud til at være:
  1. accepter at Profiber har valgt en router, der lider af have problemer med TV signal når der er belastning af netforbindelsen.
  2. kun at benytte profibers router til at skabe forbindelse til TV og så ellers flytte kabler rundt når der er forbindelse (eller benytte tricket med at koble direkte på fiberboksen)
  3. Sætte en computer med flere netkort til at være router/firewall og derefter koble resten af netværket på.
  4. at de gør det muligt at kan ikke behøver at have forbindelse til deres "serials" server men at en almindelig router kan klare det (hvis multicast).
  5. håbe at profiber indser at de høje internet hastigheder + TV og deres router ikke er en god sammensætning og så tilbyder en anden router


Skrevet af: runez
Skrevet den: 26-August-2009 kl. 19:15
tak for svar.

1) jeg regner med at skulle bruge netkabel til fjernsynet
til min xtreamer også. derfor vil jeg gerne sikre mig
gigabit netværk. Jeg kan sku ikke leve med deres router.

2) Mht. dhcp-option=128,xxx.xxx.xxx.xxx <-- hvad er option
128? Hvad gør det og hvor sætter man det typisk?


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 27-August-2009 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

tak for svar.

1) jeg regner med at skulle bruge netkabel til fjernsynet
til min xtreamer også. derfor vil jeg gerne sikre mig
gigabit netværk. Jeg kan sku ikke leve med deres router.

2) Mht. dhcp-option=128,xxx.xxx.xxx.xxx <-- hvad er
option
128? Hvad gør det og hvor sætter man det typisk?

Det sættes under konfigurationen af din DHCP server i
routeren, hvis ellers routeren supporterer det. I
Profibers router kan det ikke lade sig gøre via standard
HTTP interfacet. Jeg tror de bruger provisioning, dvs
routeren henter en configuration fra udbyderen når de
registrer den.
/Peter


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 28-August-2009 kl. 16:10

Min tv-boks skriver under opstart, at den skal registreres, og beder mig indtaste kundenummer og pinkode.

Kundenummer er vel det samme som installationsnummer?

Men hvad hulen er pinkoden? Så vidt jeg kan se, er der plads til 4 cifre. Jeg mener da ikke, at jeg har en 4-cifret kode stående nogen steder .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: dvidebaek
Skrevet den: 28-August-2009 kl. 19:48

Hej Fabricius

 

Det samme skete for mig om min tilgin-boks. det du skal gøre er at trykke på X-knappen det skulle gerne virke!



Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 29-August-2009 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af dvidebaek dvidebaek skrev:

Hej Fabricius

 

Det samme skete for mig om min tilgin-boks. det du skal gøre er at trykke på X-knappen det skulle gerne virke!

Tak for hjælpen  . Nu virker det  .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: janbau
Skrevet den: 29-August-2009 kl. 14:30

Det samme har jeg oplevet på min boks 3 gange inden for den sidste måned .

Siden vi har fået 15 mbit ( 298 Kr ) er vores boks begyndt at hakke i især lyden det gjorde den ikke da jeg havde 2 Mbit . Der udover fryser den tit så genstart er eneste udvej . Og så er det at det sker den der med den vil have kundenunner og pinkode .

Jeg har dog ringet til profiber hver gang det sker og fået dem til at starte boksen op . De har ikke sagt noget om at man selv kan løse problemmet hjemme hos en selv .

Det er så sket igen igår og så var det at jeg læste denne tråd .

Jeg har prøvet at trykke på X på fjrenbetjeningen og ganske rigtig forsvinder Boksen hvor man skal indtaste kundenr og pinkode . Men jeg har dog stadig sort skærm .

Skal jeg indtaste mit kundenummer og så trykke på X på fjerbetjeningen .

Skal dog siges at jeg har haft slukket fiberboksen og resat modem så måske skal der gå de 2 timer  eller hvad . Mit Internet virker og Analog tv virker også .

Oprindeligt skrevet af Fabricius Fabricius skrev:

Min tv-boks skriver under opstart, at den skal registreres, og beder mig indtaste kundenummer og pinkode.

Kundenummer er vel det samme som installationsnummer?

Men hvad hulen er pinkoden? Så vidt jeg kan se, er der plads til 4 cifre. Jeg mener da ikke, at jeg har en 4-cifret kode stående nogen steder .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: janbau
Skrevet den: 08-September-2009 kl. 23:17

Fik idag en ny Tilgin boks tilsendt fra Profiber , den fik jeg da sat til og den Bootede også godt nok op ingen problemmer der . Men !!!!! den kom sa..T.. også med  ( Min tv-boks skriver under opstart, at den skal registreres, og beder mig indtaste kundenummer og pinkode )

Surt sjov tækte jeg hvad gør jeg nu , jeg ringer op til Profiber suport og kommer i kø som sædvanlig . Imens prøver jeg lige at trykke på X på fjerbetjeningen det kunne jo være det virker på denne boks men nej , stadig sort skærm .

Jeg holder den blå knap inde i 5 sekunder den begynder at Boote op og frem kommer Beskeden  igen .

Jeg indtaster så min instalationsnr og intaster en masse forskellige tal kombinationer som er nemme tal som 1 2 3 4    1 1 1 1 o.sv. den siger som den plejer fokert pin eller Instnr ( dette havde jeg prøvet før ) men uden virkning .

Men så  Taster jeg 4 gange 0 og trykker på ok . Denne gang lykkes det så sandelig nu er der Tv igen . en skam jeg ikke havde intastet det noget før .

Synes bare godt at Profiber kunne sige det til mig , skal jeg være ærlig tror jeg faktisk ikke de ved det ELLER de vil måske bare ikke sige det .

De har sendt en lang forklaring pr mail hvordan den tisluttes fiberboksen så det prøvede jeg uden held .

Nu ved jeg ikke lige  hvor mange der har prøvet det problem som jeg har .

Jeg skulle  prøve det på den Gamle boks her virker det også .

Så nu kan vi da se Foboldlandskamp på kanal 6 i morgen i digitalt kval

 

 



Skrevet af: eichmeier
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 17:30
hvor hurtigt netværk sender den signalt rundt med ??

Hvis jeg har 100 mbps kan den så sende signalet igennem det.

eller skal jeg trække et nyt Cat6 kabel fra routeren til hvert fjernsyn, eller kan jeg switche det ud i mit netværk ?

/eichmeier


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 08:04
Tilgin boksen kører 100mps, så et Cat 5e kabel burde være
tistrækkeligt, selvom Profiber mener noget andet. Bruger
selv Cat5 og har ingen problemer. Du kan godt køre igennem
switchen -det gør jeg også selv.
/Peter


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 08:17
jeg tror at grunden til at de anbefaler cat6 er at de kabler typisk er bedre skærmet (radio støj), og ofte er fiberboksen ikke i samme rum som tilgin boksen.

Hjemme ved os har jeg fiberboksen inde på vores kontor, og fjernsynet inde i stuen. Jeg har kørt et 30 m cat 6 kabel over loftet. Jeg valgte et cat6 kabel da jeg ikke gad at rode rundt i glasuld med et cat5 for så evt at opdage at det ikke var optimalt :-)

men da jeg testede havde jeg et cat 5e kørende gennem alle rum og det virkede fint.


Skrevet af: dal
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 23:46
Hejsa
 
 Der kan være problemer med at sætte sin egen router foran fiberboksen - hvis den ikke understøtter proxy-multicast. (dvs - den skal multicast til alle porte, men stadig switch mellem portene)
 
 Det er også tit det der er galt hvis man - som f.eks med profiber - stopper ved 301 i "boot".
 
 Hvad Cat6 angår er det fint i den "perfekte verden" - der er pt ikke mere en 100Mbit mellem fiber boksen og routeren, så cat5e skulle være rigeligt. :)
 
 Det med 2 timer skulle gerne kun være første gang med den type bokse.. man skal bare huske når man skifter udstyr sat direkte til fiberboksen:
1: sluk fiberbok
2: sluk udstyr
3: tænd "andet udstyr"
4: tænd fiber boks.  
 
Så skulle man slippe for 2 timers "lockout"
 
Hvis internet virker - og tv ikke gør kan der være 2 ting.. enten man kører igennem sin egen "ikke proxy-multicast router" , eller der er lukket for tv. (her forudsætter jeg at ens tv-box virker :) )
 
Håber denne info kan bruges
 
og inden i spørger - nej, jeg arbejder ikke for en ISP - dog i IT branchen, og kender folk der gør :)
 
MVH
 Daniel
 
 



Print side | Luk vindue