Format og finalize
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6515
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 20:08
Emne: Format og finalize
Skrevet af: Carser
Emne: Format og finalize
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 13:32
Hej,
Jeg spilder diske på min RDR-HX710!
En ville jeg brænde senere end den blev auto-formateret. Så formatterede recorderen den sørme igen og den var ødelagt.
Nu optog jeg så på en frisk disk og ejectede uden finalize. Jeg ville lige se, om min Sony-afspiller kunne læse den. Det kunne den ikke. Ind med den igen i recorderen, som ikke kunne genkende, læse eller finalize den efter 5 forsøg.
Kan det passe, at man for at undgå disk-fejl er nødt til at brænde umiddelbart efter format og nødt til at finalize før man ejecter? Altså undgå recorderens load-procedure?
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Svar:
Skrevet af: Moef
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 13:45
Det lyder godt nok mystisk. Jeg har nu ikke lige selv været i den situation, eftersom jeg indtil nu, altid har lukket skiverne umiddelbart direkte efter optagelse på dem. Men det er da klart et problem, måske endda en fejl, hvis man ikke kan vende tilbage senere, smide skiven i og lukke den.
Og hvis den oven i købet slet ikke kan læse skiven, hmmm.. så bliver det lidt mystisk.
Jeg er spænd på hvad andre kender til dette!
Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 14:10
Moef skrev:
Men det er da klart et problem, måske endda en fejl, hvis man ikke kan vende tilbage senere, smide skiven i og lukke den. / ... /Jeg er spænd på hvad andre kender til dette!
Moef
|
Enig! Og er det bare sådan, burde det da klart stå i manualen.
Nogle andre, der har erfaringer med sagen hér?
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:40
Jeg har ingen problemer med hverken "reformatering" eller "senere finalize".
Jeg har en del skiver som jeg havde glemt at finalize, dem puttede jeg bare i maskinen og valgte "finalize", de(t) fungerer fint.
Jeg har også haft tomme formaterede skiver til at ligge et stykke tid inden jeg havde brug for at brænde, de blev ikke reformateret da jeg puttede dem i.
Jeg bruger Verbatim DVD-R x8.
/Letten
|
Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:53
Tak, Letten.
Ja, jeg regnede også med frit at kunne gøre som du. Men det er enten Fujifilm -R8x og Fujifilm +R8x eller min 710'er åbenbart ikke indforstået med.
|
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:12
SUK!
Nu gik det galt igen på to diske. Den ene gik helt tabt, den anden kunne den ikke læse stabilt - men min '99 Sony afspiller kunne godt.
Så recorderen er nu sendt på "læse- og skrivekursus" = til service.
|
Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:58
Ja, det ligner et servicebesøg.
Jeg har aldrig haft problemet, selvom jeg utallige gange har formateret, skiftet skive og derefter brændt på den formaterede skive. Mange gange har jeg også brændt uden at finalize straks. Aldrig stødt på problemer.
perfektionist
|
Skrevet af: Moef
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 18:09
Hmm.. hvis jeg forstår det ret, så har jeg som Perfektionisten også formateret skiver, skiftet skiven og vendt tilbage til den senere for skriving og formatering, uden problemer.
Men Carser, du gør mig nu alligevel en smule nervøs, jeg må lige have tjekket op på om det hele virker som det skal
Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 18:12
Tak til Moef, Letten og perfektionist for at bringe håb om bedre brænding efter værkstedsbesøget ind i mit p.t. recorderløse univers.
|
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 18:15
Moef skrev:
Men Carser, du gør mig nu alligevel en smule nervøs, jeg må lige have tjekket op på om det hele virker som det skal
|
Nu har jeg mens du skrev det lige rost bl.a. dig for at gøre mig mere rolig - og så gør jeg dig nervøs! Det var ikke meningen og jeg håber da, din virker som den skal.
|
Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 18:19
Better safe than sorry
Jeg har lige testet det af på brændte skiver, som ikke var finalized, samt på en ubrændt formateret skive. INGEN problemer!
Perfektionist
|
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 18:25
Super + tak.
"Better safe than sorry" er nok ikke så dumt at bruge i livet.
"Better save that, Sony!" er nu mit nye "hjemmebrændings-slogan"
|
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 16:27
UPDATE
Direkte fra min e-mail korrespondance i dag, nyeste er øverst, DTC er værkstedet i Køge, Hi-Fi klubben har sendt min recorder til:
Hej XXXX,
Tak for svar.
Utroligt, at der skulle gå 16 dage, før I fik det.
Skiverne har jeg vedlagt et par prøver på.
At maskinen ikke skulle være kompatibel med dem er ukorrekt.
Maskinen kan bruge medier helt op til 16X speed!
Reference: Manualen side 8 nederst til højre.
Desuden er der på recordere.dk masser af brugere, der anvender 16X medier uden problemer.
Og inden længe kan man ikke købe 4X og måske heller ikke 8X.
Jeg kan slet ikke forstå, at I kan være aut. Sony-værksted og så hverken finde apparatets fejl eller oplyse mig korrekt om medier.
Jeg er meget skuffet.
M.v.h. Carsten. (Carser her blandt venner )
PS: Var min fejlbeskrivelse og de tre DVD'er ikke med i kassen?
----- Original Message -----
Hej
Apparatet er indgået hos DTC d. 30-09-2005 og har stået i prøve.
Vi har ikke konstateret nogen fejl,
Det kan evt være hvis du anvender high speed skiver, denne model
understøtter ikke disse
Vi sender apparatet retur til HI-FI klubben torsdag d. 13/10-2005
Med venlig hilsen
XXXX XXXXX
Til Hi-Fi klubben Amager med kopi til DTC.
Nu har min Sony RDR-HX710 DVD recorder været på værksted siden 14/9. Det er ret længe, og har jeg den ikke tilbage og i stand til at brænde og læse stabilt
senest nu på fredag kl. 15, forlanger jeg
- enten at få en ny udleveret på fredag (må gerne være i sølvfarve i stedet for sort) eller
- at kunne låne en ny til min egen er klar igen eller
- at handelen går tilbage og at jeg får pengene tilbage uden diskussion.
|
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 17:58
Hej igen,
Jeg tog lige ned i klubben. De "havde svaret på min mail". UKORREKT.
De har end ikke kvitteret for læsning, som jeg ellers udbad mig elektronisk. Værkstedet har dog svaret. Se ovenfor.
"Det kan evt være hvis du anvender high speed skiver, denne model understøtter ikke disse". UKORREKT.
"Normal rep. tid 2-3 uger". UKORREKT.
Efter over to uger uden at ankomme til værkstedet holder det jo ikke. Jeg fik en forklaring om Sonys manglende besøg m.m.
Jeg skulle komme tilbage og tale med butikschefen, og mine krav ville næppe blive honoreret, når værkstedet ikke kunne finde nogen fejl.
Så efter 4 uger uden recorder ser det ud til, at jeg enten må leve med fejl eller konstatere, at det var en fejl at handle hos Hi-Fi klubben.
Endelig har Sony endnu ikke givet mig noget svar på, hvilke medier, de kan anbefale trods flere måneder og rykkere.
Ærligt talt - det her har reduceret min tillid til Sony i Danmark, deres aut. DTC værksted og Hi-Fi klubben betragteligt.
|
Skrevet af: isteen
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 18:41
Carser skrev:
Hej igen,
Ærligt talt - det her har reduceret min tillid til Sony i Danmark, deres
aut. DTC værksted og Hi-Fi klubben betragteligt. |
Jeg vælger osse at køre lidt længere, for at handle hos Tapeconnection
fre,for Hi-Fi Klubben.
Jeg havde et par forespørgsler på en Sony HX710, og mailede begge
forhandlere, TC var de eneste der svarede, til trods for jeg mailede Hi-Fi
Klubben flere gange.
Et tillægesspørgsmål: Hvilke skiver bør jeg købe til min (kommende
Sony)?
Er DVD RW et godt alternativ?
------------- Steen
|
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 19:05
TC svarer nemlig, ja!
Hi-Fi klubben har sat dagsprisen op. Utrendy...
Skiver? I princippet alle typer pånær DVD-RAM. Se også FAQ'en. RW er genskrivbare og dyrere og måske ikke så nødvendige, når man i første omgang kan bruge sin harddisk til sortering og se, om noget er værd at gemme permanent = brænde på en R-type.
Men mærket er ikke ligegyldigt. Fujifilm 8x+/-R og Sonys egne diske er vist ikke gode nok. Jeg har brændt uden bøvl på Fuji -R4X, Prodye Black V4 og JVC DVD-R 1-8x.
Verbatim er alle mig bekendt glade for - apparaterne incl.
Konkret foreslår jeg en stak Verbatim -R16x og en håndfuld -RW'er. Så kan du optage i 16:9 og også have nogle skiver, der kan overskrives mange gange.
Se også gerne i de mange indlæg fra andre i brugergruppen og under medier.
Jeg håber, du får glæde af din kommende recorder.
Jeg kan ikke udelukke, at min egen blot skal "fodres" bedre og så vil virke som forventet. Gør den det, er den trods alt alle pengene værd.
|
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 12:20
UPDATE
Min recorder har ikke siden værkstedsbesøget fejlbrændt overhovedet.
Godtnok fandt de ingen fejl, men på en eller anden måde er problemet med Fuji-skiver gået i sig selv igen. Jeg har brændt 10-15 stk. siden sidst uden nogle uregelmæssigheder.
Måske et tilkøringsproblem?
PS: Værkstedet har også svaret og alle er glade igen.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 13:35
Der er lige noget jeg ikke forstår - at I snakker om formattering af skiver når I snakker om DVD-R - det er da kun RW, der skal formatteres?
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 13:57
Hej Thorvald,
En ting er, at der er noget du ikke forstår - men tror du ligefrem, at jeg lyver?
Maskinen formaterer selv blanke -R diske ved første load og på kort tid. Her er lidt fra manualen:
At det foregår automatisk (det er også tilfældet på andre recordere) betyder ikke, at det ikke sker.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:13
Nej selvfølgelig lyver du ikke Jeg troede bare ikke at det var nødvendigt at formattere DVD-R skiver (at de var formatteret fra fødslen af). Jeg har aldrig troet et min JVC gjorde det, men det kan da godt være at den gør.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:27
Hej igen - så har du muligvis lært noget nyt i dag...
Prøv ved næste "fodring" med ny blank skive at se på dens display og på TV'et. Typisk vil der nok stå: "Vent (et øjeblik)", "format(erer)" e.l. og lyde lidt snurren.
Det varer ikke meget længere end at indsløjfe et VHS-bånd på en video. Heldigvis!
|
Skrevet af: poul-r
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:41
Jeg har haft svære problemer med fuji 8x
|
Skrevet af: Farum
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:50
Enig med Carser - Panasonic "klargør" automatisk DVD-R, men mærkeligt nok er det ikke alle Verbatims DVD-Ram, der er præformatterede - de billigste skal man selv formattere - dvs maskinen siger "unformatted", og foreslår derefter selv på fjernsynet at gøre det automatisk. De lidt dyrere er klar til optagelse/dubbing med det samme.
Mvh/Jørn
|
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:51
Hej poul-r
Jeg bruger mine op, sletter ikke fra HD før jeg har scannet brændingerne igennem med search/chapter-spring og så har jeg købt 200 stk. Verbatim -R16x. De var endda billigere!
Sony er ved at undersøge, om Fuji's oplysninger og deres manual om kompatible medier på nogen måde konflikter.
Generelt har jeg rigtig gode erfaringer med Fuji's andre medier: Film, fotopapir, bånd m.v. Så jeg blev da overrasket - det gjorde du sikkert også.
|
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 15:00
Farum skrev:
Enig med Carser - Panasonic "klargør" automatisk DVD-R, men mærkeligt nok er det ikke alle Verbatims DVD-Ram, der er præformatterede - de billigste skal man selv formattere - dvs maskinen siger "unformatted", og foreslår derefter selv på fjernsynet at gøre det automatisk. De lidt dyrere er klar til optagelse/dubbing med det samme.
|
Hej Jørn. Sådan var det også med de billigste computerdisketter. Historien gentager sig vist.
|
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 13:51
Carser skrev:
Sony er ved at undersøge, om Fuji's oplysninger og deres manual om kompatible medier på nogen måde konflikter. |
Og netop nu er dette svar indløbet:
Jeg har undersøgt yderligere omkring problemstillingen i forbindelse med forskellige versioner af DVD disc's. En af de ting der virkelig gør det svært er at der kun er en overordnet standard omkring DVD discs. Dvs de angivne versions nr. Men alle der producerer disc's og drev er i princippet fri til at definere deres egen "standard" og så kalde den ver. 2.0.x...
Det bedste jeg kan anbefale er at købe en Sony DVD-R disc der er 16x og ver 2.0. (og tilsvarende med de andre standarder...) Kan den køre den, så er maskinen ok.
Sony lægger sig meget tæt op ad de generelle standarder og hvis Fuji afviger bare lidt fra disse, så har vi problemet.
Desværre ingen præcis forklaring på fænomenet, men det er bedste jeg kan komme med nu.
Med venlig hilsen
Lars Steffensen Nordic Service Manager
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 17:16
Bare for at putte lidt malurt i bægeret, så skal man endelig ikke tro at kompatibiliteten er bedre hvis man bruger medier med samme navn som recorderen. Medier bliver slet ikke produceret til at passe specifikt til en bestemt producents hardware.
Men det kan selvfølgelig være nemmere at argumentere sig igennem en support situation, hvis der kun indgår hardware og medier fra en nkelt producent.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 17:45
Hejsa,
Værkstedet (et af Sonys autoriserede) testede maskinen med både + og - skiver fra Verbatim!
Her kan du/I se mit svar til ovenstående svar-mail fra Sony:
Tak for et svar, der er ret informativt.
Min recorder har ikke siden værkstedsbesøget fejlbrændt overhovedet.
På en eller anden måde er problemet med Fuji-skiver gået i sig selv igen. Jeg har brændt 10-15 stk. siden sidst uden nogle uregelmæssigheder.
Omvendt er jeg ikke den eneste, der har været uheldig med Fuji i en Sony.
Jeg går over til Verbatim (godt og billigt p.g.a. priskrig i Tyskland), når mine Fuji er brugt op, men har i øvrigt rigtigt gode erfaringer med Sonys apparater (recorderen er mit syvende), batterier og medier. Det er blevet til ca. 200 VHS bånd, 20-30 MiniDiscs, 5 DVD+RW og de har alle pånær et virket fint.
(Den ene undtagelse var et VHS-bånd, hvor der mellem spolerne sad ca. 50 cm. indløbsbånd - og intet andet! Denne lette kassette blev omgående byttet til en med 4 timers bånd i...)
Nej, når det drejer sig om medier, er kvalitet og kompatibilitet langt vigtigere end mærket.
Jeg har i øvrigt lige læst, at tysk moms vil stige med 2%. Så mangler nogen af brugerne her skiver, er det nok gunstigt at bestille dem nu.
|
Skrevet af: bcman
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 19:56
Dragemester skrev : Medier bliver slet ikke produceret til at passe specifikt til en bestemt producents hardware.
Det er ikke helt korrekt. Sony er en af de få producenter som både fremstiller medier og hardware. Det giver dem muligheden for at tilpasse dem bedst muligt til hinanden. På trods af dette har Sony dog igennem tiderne også haft problemer med deres medier ligesom andre producenter som kun fremstiller medier. Til gengæld ligger Sony sig altid så tæt op ad en fastlagt standard som overhovedet muligt for at sikre størst mulig kompatibitet.
Af selvsagt gode grunde tester Sony værkstederne derfor medier fra andre producenter end dem selv når recorderen skal sluttestes.
------------- mvh
RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
|
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 21:08
bcman skrev:
Det er ikke helt korrekt. Sony er en af de få producenter som både fremstiller medier og hardware. Det giver dem muligheden for at tilpasse dem bedst muligt til hinanden. |
Jeg er klar over at Sony både fremstiller medier og hardware - det var jo netop min pointe, at dette IKKE betyder at Sonys medier passer bedre til Sonys hardware eller omvendt. Sådan fungerer verden bare ikke!
Sonys musik cd'ere eller video film passer heller ikke bedre til Sonys cd afspillere og dvd afspillere end andre mærker!!!
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 03-November-2005 kl. 21:36
DrageMester skrev:
Medier bliver slet ikke produceret til at passe specifikt til en bestemt producents hardware. |
Hvis dette var til ære for mig: Det er jeg klar over. F.eks. udviklede Sony 3,5" disketten, der immervæk er blevet brugt i alle mulige mærker af pc'er.
Jeg går da lidt efter mærker, men Sony er nu ikke altid bedst. Eksempler:
- Jeg har returneret en Sony VHS, der ganske enkelt var for støjende og havde temmeligt dårligt billede på LP.
- Jeg optog The Big Blue på min Lumatron, der fra min Selector optager stort set lige så flot i 3-timers mode som min Sony gør i 2-timers - det ses ved optagelse og afspilning på begge recordere. Utroligt, ikke sandt?
|
Skrevet den: 04-November-2005 kl. 18:46
Carser skrev:
At manden fra Sony anbefaler Sony medier kan ikke overraske, men jeg stoler da også på mine egne erfaringer og anbefalinger fra "mediepersonligheder" som DrageMester.
|
Ja, det er vigtigt at have "medietække".
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 00:29
SPEED vs. SNAVS
Nu ville jeg overføre fra min næsten fyldte HD. Der er ikke dukket format og finalize problemer op, men efter formatering og start på High Speed-overførsel er der på nogle af mine Fuji'er dukket "Disken er snavset op", lidt nedluk og den slags op. Skiverne, der ikke er snavsede, er 8x, det er drevet også. Når det er ved at opgive skiven speeder det ekstra meget op og ned. Måske ikke noget nyt og det ødelægger ikke mit humør, da jeg har 200 Verbatim klar til brug.
Det sjove er, at overførsler i real time (stort set, måske endda slet) ikke giver denne fejl. Så måske er Fuji-skiverne ikke så kassable, som jeg var tæt på at tro. Og på en disk med både vellykket HS- og RT-overførsel ser overfladen for de to brændinger ret forskellig ud. Så hvad er det lige for noget?
Kvalificerede bud modtages med kyshånd.
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 17:28
Det eneste af dine spørgsmål, som jeg har et bud på er, at skiver der brændes ved forskellig hastighed også brændes ved forskellig laser styrke. Dette kan så give en synlig forskel i reflektionen af belægningen på skiven og er helt normalt.
Måske er Sony recorderens DVD brænder ikke glad for at brænde lige netop Fuji skiverne ved høj hastighed? Alle kombinationer af brænder, firmware, medie og hastighed er ikke lige gode.
Hvilken type Fuji er det (+/- R/RW) og Media ID? Du kan se Media ID på en pc med f.eks. http://www.cdspeed2000.com/ - Nero CD-DVD Speed :
|
Skrevet den: 14-November-2005 kl. 18:11
Hej DrageMester.
Tak for et godt bud. Jeg har selv tænkt på, om lasereffekten ved high speed er for lav til Fuji; Der skal jo være blus på for at brænde med høj nok temperatur. Men de skiver, den opgiver, er der næppe brændt noget på.
Jeg har udfra lydene en idé om, at mediet scannes før det brændes eller risikerer at blive fejlbrændt. Og hvis jeg aborter overførsel i high speed i tide, kan der brændes i real time på hele skivens kapacitet. Overførslen starter desuden mere umiddelbart uden speeden op og det jeg tror, er en scanning.
Medier: Fujifilm DVD-R 8x (general video/data, grøn/gul cakebox)
Media ID: Ukendt.
Min 2½ år gamle Compaq pc genkender og læser desværre ikke brændbare -R DVD'er. Ellers havde jeg sikkert også - som du gør og tak for det - indladt mig på afslørende test af medier eller i det mindste kunnet oplyse dig om Media ID.
Jeg ved ikke så meget om brænder-drevs teknik. Hvis du eller andre kan fortælle mig, om det med scanningen kan passe, hører jeg gerne mere.
På forhånd tak.
|
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 22:51
Kort update: Har opbrugt mine Fuji helt.
Og siden brændt over 250 titler på Verbatim Matt Silver 16X medier, både +R og -R.
Nul fejl, nul problemer overhovedet. Og de er endda billigere end Fujis.
|
|