Optoma HD200X aka. HD20
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65548
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 22:03
Emne: Optoma HD200X aka. HD20
Skrevet af: Henr1k
Emne: Optoma HD200X aka. HD20
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 15:44
Hej
Er der nogen der har erfaringer med Optoma HD200X eller
HD20 som den går under i udlandet?
Selvfølgelig vil en til 20.000+ være bedre, men er den
god til prisen?
Det skal lige siges at jeg ikke har haft projector før,
så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med.
Link til hifipriser:
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?
sp=all&pid=636039 - http://www.hifipriser.dk/Product/Detail
s.aspx?sp=all&pid=636039
På forhånd tak
Henrik
|
Svar:
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 15:45
Jeg prøver lige med link igen:
sp=all&pid=636039
|
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 15:45
sp=all&pid=636039 - Igen og igen
|
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 15:57
Har lige fundet et review:
http://www.projectorcentral.com/optoma_hd20_home_theater_re
view.htm
|
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 15:59
Linkservice...
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=636039 - http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid =636039
http://www.projectorcentral.com/optoma_hd20_home_theater_review.htm - http://www.projectorcentral.com/optoma_hd20_home_theater_rev iew.htm
------------- De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
Skrevet af: Case
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 17:14
HEj Henrik
Jeg har lige købt en HD20 i HFK. Det er min første projektor, og jeg kender ikke nogen der har en.
Jeg er fuldt ud tilfreds med den. Jeg synes det er fedt at få et stort billed, og det er noget der betyder noget for mig.
Jeg ved godt at der sikkert er mange herinde der vil mene at det er noget lort, men hvis man ikke vil betale 20.000 eller mere, så er det vel fint nok.
Det kommer jo an på, hvor meget du går op i det. Men når du ikke har haft en før, så har du jo som du siger ikke noget at sammenligne med, og så er den sikkert fin.
Alt er jo kompromier omkring hvor meget man vil bruge, for hvis man også skal have forstærker højtalere blueray osv, blliver man meget hurtigt fattig, og det er vel de færreste der har uande ressourcer.
MEn jeg synes den var nem at gå til, enkel at sætte op, og jeg synes at den laver et godt billed, der er rimelig afdæmpet og ikke for vildt i farverne.
Håber du kunne bruge det. Hvis du bor i KBH så har HFK på åboulevarden den opppe at hænge så du kan se det i action.
Casper
|
Skrevet af: Denner
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 17:45
Hej.
Har haft HD20, i en D65 kalibreret udgave købt hop Pipro.de, i en uge nu, og den spiller max, til prisen
Nu ved jeg ikke hvad hifiklubben sælger den til, men lidt over 7K i kalibreret tilstand inc forsendelse og 3 års garanti, er sgu en ok pris for en 1080p DLP projektor!
Til disse kommentarer skal det lige siges at jeg har haft en Sim2 D30 (720p) og en JVC HD1 (1080p) før, så jeg har ejet projektorer i de højere prisklasser før......
Det skal også nævnes at HD20 og HD200X ikke er den samme projektor, HD200X har en lidt svagere pære og ikke køre samme hastighed på farvehjulet!
|
Skrevet den: 01-September-2009 kl. 22:59
Super, tak for tippene. Havde ikke lige spottet at der var forskel på de to projectore. Det bliver nok en fra pipro hvis det bliver til noget.
|
Skrevet den: 02-September-2009 kl. 09:50
Pipro.de kan i hvert fald anbefales, da de er super hurtige og sender pr efterkrav, med UPS, hvis man gerne vil have det
|
Skrevet af: .FTH'
Skrevet den: 12-September-2009 kl. 16:36
Jeg er også lidt lun på HD20'eren. Så hvad for et lærred vil være godt at bruge til den?
Andre med erfaringer?
------------- JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 10:55
Jeg købte min i HFK, der fik jeg et gratis lissau basic lærred med.
Jeg har ingen erfaring med lærred men jeg kan da godt se, det buler lidt men ellers fungerer det da ok. Men er også lidt intresseret i hvad man skal opgradere til, så er lige med på en lytter.
|
Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 12:31
Skal det forståes sådan at hvis man køber HD20 hos Pipro.de så er den D65 kalibreret?
------------- Niarn om en Mustang GT: Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 15:22
Case skrev:
Jeg købte min i HFK, der fik jeg et gratis lissau basic lærred med.
Jeg har ingen erfaring med lærred men jeg kan da godt se, det buler lidt men ellers fungerer det da ok. Men er også lidt intresseret i hvad man skal opgradere til, så er lige med på en lytter. |
Skal det forstås at du fik et gratis lærred, da du købte din optoma hd20 projekter?
|
Skrevet af: fredtoft
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 17:39
Denner skrev:
Hej.
Har haft HD20, i en D65 kalibreret udgave købt hop Pipro.de, i en uge nu, og den spiller max, til prisen
Nu ved jeg ikke hvad hifiklubben sælger den til, men lidt over 7K i kalibreret tilstand inc forsendelse og 3 års garanti, er sgu en ok pris for en 1080p DLP projektor!
|
Lige præcis det med at den er D65 kalibreret ville jeg nok ikke sætte min lid til i særlig høj grad. Selv hvis man ser bort fra ændringer i lampens output efter de første 100 timer, så er det ikke lykkedes mig at finde et sted på deres hjemmeside hvor de angiver hvilket lærred de bruger som reference til at justere gråskalaen. Det er bestemt ikke en undtagelsesfri regel at lærreder er neutrale i deres gengivelse.
Man kan også blive lidt skærmt af deres beskrivelse af kalibreringen:
"With our PiPro 65K tuning, not only the authenticity of the colours to 6500 Kelvin is set, but the optimization of black level, brightness and contrast, as well."
Det er sjældent vi snakker om 6500 Kelvin (D65 som du selv anfører), og selv hvis vi gør, er referencen ikke til autentiske farver. Der forekommer også at være noget dobbeltkonfekt ved at de indstiller både "Black level, brightness and contrast". Under alle omstændigheder kan black level ikke indstilles uden at tage rummets belysning i betragtning.
Bortset fra det har du bestemt ret i at 7000 inklusiv fragt og 3 års garanti er en ganske god pris for en HD20. For 7K er det helst bestemt meget billede for pengene.
------------- Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 20:48
FTH
Ja jeg fik et gratis lærred. Godt nok kun et 78" men det er squ næsten også stort nok i mit rum.
Casper
|
Skrevet af: mattias.dk
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 21:00
Hvordan behandles garantisager egentlig ved køb i udlandet?
Understøtter alle de store mærker som Sony, Sanyo og Optoma europæisk garanti eller?
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 21:28
fredtoft skrev:
Lige præcis det med at den er D65 kalibreret ville jeg nok ikke
sætte min lid til i særlig høj grad. Selv hvis man ser bort fra
ændringer i lampens output efter de første 100 timer, så er det ikke
lykkedes mig at finde et sted på deres hjemmeside hvor de angiver
hvilket lærred de bruger som reference til at justere gråskalaen. Det
er bestemt ikke en undtagelsesfri regel at lærreder er neutrale i deres
gengivelse.
Man kan også blive lidt skærmt af deres beskrivelse af kalibreringen:
"With our PiPro 65K tuning, not only the authenticity of the
colours to 6500 Kelvin is set, but the optimization of black level,
brightness and contrast, as well."
Det er sjældent vi snakker om 6500 Kelvin (D65 som du selv anfører),
og selv hvis vi gør, er referencen ikke til autentiske farver. Der
forekommer også at være noget dobbeltkonfekt ved at de indstiller både
"Black level, brightness and contrast". Under alle omstændigheder kan
black level ikke indstilles uden at tage rummets belysning i
betragtning.
Bortset fra det har du bestemt ret i at 7000 inklusiv fragt og 3 års
garanti er en ganske god pris for en HD20. For 7K er det helst bestemt
meget billede for pengene. |
Det har du helt ret i, det hele afhænger af lærrede, gråt, hvidt, materiale osv og selvfølgelig selve signal kilden, men det er klart bedre en slet ingen kalibrering og de gør det gratis
Det er da klart at foretrække frem for fabriks indstillingerne, som efter mine egne målinger er mere off end de indstillinger som Pipro har lavet, både på farve temperaturen og på gamma kurven.
De siger heller ikke at det er en fuld kalibrering af alt, ej heller en erstatning for en fuld ISF kalibrering, men så kan man igen diskuterer om en fuld kalibrering er prisen værd på en projektor til 7k.
Jeg har lige hevet den igennem en HCFR måling og Pipro's indstillinger var forbløffende tæt på en "ren" D65 fra 20ire til 100ire ( min Eye-One er desværre noget upræcis under under 20ire, så det kan jeg ikke måle så meget på ) desuden er farve dekodningen også en del bedre med Pipro's indstillinger.
Når alt dette er sagt så vil jeg sige at vi er meget enige og at jeg ikke mener at Pipro's D65 på nogen måde kan gøre det ud for en ISF kalibrering. Men dem der køber en Optoma HD20 nok næppe er et segment der vil bruge de ca 2500kr ekstra for at få deres projektor kalibreret og for dem er Pipro's D65 kalibrering en en rigtigt god ting da det bringer dem tættere på de korrekte indstillinger, for farver, gamma osv end de ellers vil kunne opnå på egen hånd uden den nødvendige viden og det korrekte måle udstyr
Vil meget gerne høre nærmere om det med at D65 ikke er reference farve temperaturen for film visning ? Jeg arbejder ( og lever af ) i film og reklame branchen og der sidder vi og "grader" på skærme der er machet op til D65 og en gamma på 2.2 når vi ender på video og mener det er 2.5 når vi ender på 35mm.
Kan du evt uddybe hvad der gør at det skulle være anderledes for korrekt gengivelse af farver i hjemmebiografen ?
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 22:42
Denner skrev:
Det har du helt ret i, det hele afhænger af lærrede, gråt, hvidt, materiale osv og selvfølgelig selve signal kilden, men det er klart bedre en slet ingen kalibrering og de gør det gratis
Det er da klart at foretrække frem for fabriks indstillingerne, som efter mine egne målinger er mere off end de indstillinger som Pipro har lavet, både på farve temperaturen og på gamma kurven.
De siger heller ikke at det er en fuld kalibrering af alt, ej heller en erstatning for en fuld ISF kalibrering, men så kan man igen diskuterer om en fuld kalibrering er prisen værd på en projektor til 7k.
Jeg har lige hevet den igennem en HCFR måling og Pipro's indstillinger var forbløffende tæt på en "ren" D65 fra 20ire til 100ire ( min Eye-One er desværre noget upræcis under under 20ire, så det kan jeg ikke måle så meget på ) desuden er farve dekodningen også en del bedre med Pipro's indstillinger.
Når alt dette er sagt så vil jeg sige at vi er meget enige og at jeg ikke mener at Pipro's D65 på nogen måde kan gøre det ud for en ISF kalibrering. Men dem der køber en Optoma HD20 nok næppe er et segment der vil bruge de ca 2500kr ekstra for at få deres projektor kalibreret og for dem er Pipro's D65 kalibrering en en rigtigt god ting da det bringer dem tættere på de korrekte indstillinger, for farver, gamma osv end de ellers vil kunne opnå på egen hånd uden den nødvendige viden og det korrekte måle udstyr |
Jeg er på ingen måde modstander af at en hvilken som helst leverandør af projektorer gør så meget som muligt for at levere kunden et produkt som i højest mulige grad efterlever gældende standarder. Hvis det er sådan mit indlæg fremstår, så har jeg formuleret mig uheldigt. Jeg synes det er en fin service, at man laver en gråskalajustering inden man leverer en projektor, og i denne prisklasse er det imponerende at gøre det uden merbetaling.
Uden på nogen måde at kunne dokumentere det, er mit umiddelbare gæt, at de har lavet en kalibrering og genbruger værdierne til at taste ind i samtlige solgte HD20 projektorer. Jeg tror simpelthen ikke på at de har bruger ressourcer på at pakke alle projektorer ud, sætte signal på og justere gråskala med måleudstyr.
Det jeg har at indvende går mest på at man i sin markedsføring får det til at fremstå som en "kalibreret" vare man sælger kunderne. Jeg havde været lidt mindre skeptisk, hvis de rent faktisk havde anført hvilken referencedug de havde brugt, og med hvilket måleudstyr de har lavet kalibreringen. Nu lyder det ikke som om du er i målgruppen for at lade sig binde på ærmet at der er tale om en korrekt kalibreret projektor man piller op af kassen når man modtager den, men der er sikkert mange, som ikke er helt så skarpsindige, og forventer at de får det som er beskrevet på hjemmesiden. Vi kan så være enige om at det er herligt hvis de får et bedre billede end det som projektoren leveres med som standard, men jeg mener ikke man med god samvittighed kan skrive som de gør på deres produktbeskrivelse af kalibreringen/tuningen. Jeg har det lidt på samme måde som når Infocus skriver om en af deres projektorer at "Endvidere er X10 justeret efter ISF CCC strenge krav for optimal farvebalance og sortniveau" - eller når LG melder ud at deres skærme er ISF-kalibreret fra fabrik.
Anyway, hvis gråskala og farvedekodning er så gode som du siger, så er det i hvert fald med dit valg af udstyr noget af et fund med sådan en tunet projektor, og det skal de da have kredit for.
Denner skrev:
Vil meget gerne høre nærmere om det med at D65 ikke er reference farve temperaturen for film visning ? Jeg arbejder ( og lever af ) i film og reklame branchen og der sidder vi og "grader" på skærme der er machet op til D65 og en gamma på 2.2 når vi ender på video og mener det er 2.5 når vi ender på 35mm.
Kan du evt uddybe hvad der gør at det skulle være anderledes for korrekt gengivelse af farver i hjemmebiografen ?
|
Så vidt jeg ved er D65 standarden for hvidpunkt ved mastering af video i både Europa og USA. Jeg ville være ked af at blive citeret for andet. Hvis du refererer til næstsidste punkt i min post, så handlede den alene om deres beskrivelse, hvor jeg har følgende kritikpunkter:
- Hvidpunktet er D65, ikke 6500 Kelvin
- Uanset ovenstående kan 6500 Kelvin aldrig blive en 65K kalibrering, hvis det er noget, så er det en 6K5 kalibrering
- D65 refererer alene til standarden for hvid (i alle afskygninger ned til sort). Man kan i mine øjne ikke med mening skrive at man justerer sig til autentiske farver ved D65.
- Hvis de med brightness refererer til indstilling af Black Level, så har de nævnt den to gange. Hvis brightness (undtagelsesvist her) skulle repræsentere white level, så har de også anført den to gange i form af contrast. Med andre ord finder jeg det underligt at de kan tilpasse både contrast og brightness, SÅVEL som black level.
Spørgsmålet om anvendt gamma-funktion i mastering-processen bliver diskuteret meget i kalibreringsbranchen, og hverken ISF eller THX kan melde noget helt entydigt ud. Derfor er jeg også glad for dit input, som i hvert fald siger noget om hvordan vi (eller i hvert fald nogle) gør i Danmark.
------------- Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
|
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 23:14
Lige en hurtig en tilbage, længere svar følger, men det er sent og skal tidligt op
Jeg forstod nu ikke dit indlæg som om du var imod at en leverandør gør hvad han kan for at levere et så godt produkt som muligt, men mere som spørgsmålstegn om hvor vidt det nu var en "forbedring" der var noget værd for en eventuel køber. Forstår også godt at du kan ha' din tvivl, det havde jeg også, men er blevet overbevist efter at have modtaget min HD20 og lavet mine egne målinger på den.
Det var nu heller ikke D65 kaliberringen der fik mig til at købe der, men deres 1000timers pære garanti, 0 pixel fejl og en 3 års garanti, samt selvfølgelig prisen og fremragende respons og generalle service.
Men den er nu god nok, alle projektore bliver pakket ud og tjekket for pixel fejl og andre panel fejl og større konvergens fejl før de bliver afsendt, min havde lidt over 3 timer på pæren da jeg modtog den.
De garantere at der ikke er nogle panel defekter når man modtager projektoren, pixel fejl osv.
Man får en seddel med kalibrations report med, hvor man kan se før og efter resultaterne af gråskala, dette ark er stemplet med dato, serienummer på projektoren og navn på den teknikker der har udført kalibreringen.
Om dette er falsk, vil jeg ikke lægge hoved på blokken på, med deres målinger før og efter er ca magen til mine, så jeg vil nu tro at den er god nok
|
Skrevet den: 14-September-2009 kl. 00:28
Med 3 timer på projektoren og kalibreringsrapporter koblet til projektorens serienummer lyder det bestemt som om de rent faktisk kalibrerer hver eneste af dem fra grunden. Det er godt nok imponerende til den pris.
|
Skrevet den: 14-September-2009 kl. 21:53
Case skrev:
FTH
Ja jeg fik et gratis lærred. Godt nok kun et 78" men det er squ næsten også stort nok i mit rum.
Casper |
hvordan kan det være at du fik et gratis lærred med? :O
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 10:41
Det tror jeg er deres politik.
Jeg havde også læstdet på deres forum, og ekspedienten sagde det selv, og så spurgte jeg efter det da jeg købte projektoren.
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 10:48
Case skrev:
Det tror jeg er deres politik.
Jeg havde også læstdet på deres forum, og ekspedienten sagde det selv, og så spurgte jeg efter det da jeg købte projektoren.
|
Nice politik.
Edit: Er det et ramme eller rulle lærred?
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 11:30
Det er et rulle lærred.
http://www.lissau.dk/index.php?sid=126 - http://www.lissau.dk/index.php?sid=126
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 11:54
Case skrev:
Det er et rulle lærred.
http://www.lissau.dk/index.php?sid=126 - http://www.lissau.dk/index.php?sid=126
|
Okay
Tak for info
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 12:52
Hvad er folks erfaringer med støj, hvad ang. Optoma HD20 ?
|
Skrevet den: 15-September-2009 kl. 19:04
Jeg har ingen erfaringer med andre pj'er, men synes ikke den larmer så jeg bliver irriteret. Ja man kan høre den, sidder lige under den, men det er kun når der er en stille og rolig film på, i action film lægger jeg stort set ikke mærke til den, men jeg behøver heller ikke at begrænse mig i forhold til lyden da det er i mit kælderrum og ikke genere naboer og deslige.
Man kan da godt få mere lydsvage men det er i mine øjne(øre) ikke generene ved HD20.
Casper
|
Skrevet den: 16-September-2009 kl. 16:04
Casper, hvad gav du for den hos hifiklubben?
|
Skrevet den: 16-September-2009 kl. 17:15
Skrevet af: Zepp
Skrevet den: 19-September-2009 kl. 11:53
vil folk anbefale at købe andre projektorer inde fra pipro?
Har set på en Sanyo Z3000, derinde koster den kun knap 13k..
Men modsat HD20 leveres den ikke med K65 kalibrering, og heller ikke med 1000 timers garanti på pæren.
Det gør mig lidt i tivl. :)
|
|