Print side | Luk vindue

PIONEER VSX-919 Eller Marantz SR 4003

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65640
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 09:27

Emne: PIONEER VSX-919 Eller Marantz SR 4003
Skrevet af: bxtc
Emne: PIONEER VSX-919 Eller Marantz SR 4003
Skrevet den: 03-September-2009 kl. 15:11
Jeg skal vælge en af disse to i dag, hvad synes i?

PIONEER VSX-919 til 3800 kroner
Marantz SR 4003 til 2500 kroner

Hvad synes i og hvorfor?

Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-September-2009 kl. 15:29

Oprindeligt skrevet af bxtc bxtc skrev:

Jeg skal vælge en af disse to i dag, hvad synes i?

PIONEER VSX-919 til 3800 kroner
Marantz SR 4003 til 2500 kroner

Hvad synes i og hvorfor?

Lyt for søren, så giver det dig et fingerpeg  - og helst på samme højtalere/omgivelser

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 03-September-2009 kl. 15:31
Skal lytte i dag, bare rolig.. men ville da gerne vide lidt
omkring jeres meninger sådan generelt

Skrevet den: 03-September-2009 kl. 15:40

Skal lytte i dag, bare rolig.. men ville da gerne vide lidt
omkring jeres meninger sådan generelt

Tja...jeg er jo glad for Pioneer, så jeg er nok lidt farvet. Marantz kan snildt være et bedre køb for dig.

Men prøv dig frem, også omkring betjeningen.

Stort held og lykke med valget

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: jugglerq
Skrevet den: 03-September-2009 kl. 15:47
Hej ingen tvivel jeg har haft Pioneer PIONEER VSX-919 på prøve den er at sammenligne med Marantz 5003 i ydelse. 4003 er for lille i forhold der er ingen sammenligning. jeg beholdte min Onkyo TX-605 fordi at jeg følte at den havde mere dybte/power til mine højtalere, prøv osse at se på Onkyo 607 det er nok den bedste Reciever til Prisen.

http://www.av-connection.dk/?PGr=2058&ML=943

test hos areadvd

http://www.areadvd.de/hardware/2009/onkyo_tx_sr607_1.shtml

http://www.areadvd.de/hardware/2009/pioneer_09_vsx_1.shtml

Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 03-September-2009 kl. 17:56

Fortæl os endelig om dine erfaringer med pioneeren hvis det bliver den du vælger.

Står selv og overvejer den samme

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 12:03
Jeg valgte VSX-919 og har bestemt ikke fortrudt. Jeg
lyttede til dem begge to og begge var meget gode.. men da
jeg prøvede på mit ejet setup og det er virkelig nice!

Kan sagtens anbefale den.. så nu er stuen ren Pioneer.. det
havde nok også lidt at sige for mit valg.

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 12:05

Jeg valgte VSX-919 og har bestemt ikke fortrudt. Jeg
lyttede til dem begge to og begge var meget gode.. men da
jeg prøvede på mit ejet setup og det er virkelig nice!

Kan sagtens anbefale den.. så nu er stuen ren Pioneer.. det
havde nok også lidt at sige for mit valg.

jamen så er der bare et stort tillykke med dit valg - ventede jo med lidt spænding

-------------

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 13:04
Hvad har du ellers af pioneer i stuen? Og er du glad for det?

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 13:09
Mange tak.

Jeg har en PDP508XD ISF, BDP320, VSX-919 :)

Ja jeg er ret glad for det :) synes det fungere godt sammen

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 13:16

Du har lige nøjagtig den reciever og BDP jeg overvejer.

Synes du at de samspiller godt, og du har ingen problemer med setup´et?

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 04-September-2009 kl. 13:21
Grundlæggende er det vel to forskellige filosofier som du vil lytte til - Marantz går for at være mere mørk i lyden, og pioneer for at være lys (ihvertfald de dyrere med icePowah..)

Det det skal forstås med at den er lys eller mørk i lyden er, at det kan blive for skringert hvis man kombinerer en "lys" højttaler med en lys forstærker. Nogle kan lide det, men andre vælger en mørk forstærker for at undgå netop at det kan blive meget skringert,

Men ja, lyt til dem

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Du har lige nøjagtig den reciever og
BDP jeg overvejer.

Synes du at de samspiller godt, og du har ingen
problemer med setup´et?

Jeg havde slet ingen problemer overhovedet.. det hele køre
som det skal, det er lækkert :)

Kan ikke rigtig få HDMI CONTROL til at virke, men ser lidt
på det i dag når jeg kommer hjem

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 14:26

OK, lad mig lige høre, da det er vigtigt i mine øjne at kunne styre alle enheder med én fjernbetjening (og jeg gider ikke det harmonyfis ).

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 14:39
Jo helt sikkert. Det virkede før jeg sluttede andre enheder
til skærmen.. ved ikke om det har noget at sige? Måske er
der nogen der ved noget om det?

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 14:42
Er begge dele ellers støjfrie?

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 14:52
Ja det synes jeg, det virker fantastisk godt :)

Men jeg skal nok bruge det lidt mere end de 2 timer jeg
gjorde i går :D

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 15:00

Altså nu ved jeg jo ikke hvilke funtioner du har på din fbtj. Men på min LX71 fbtj, kan jeg i princippet styre mit tv, BD og receiver. Alt ved en simpel omskifter på fbtj.

Nu er det jo altså kun de mest brugte funktioner jeg kan styre fra én fbtj

-------------

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 15:37

Hother, er det udenom HDMI CONTROL?

HDMI CONTROL er måske også mere at tænde og slukke med en knap mv.

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 15:44

Hother, er det udenom HDMI CONTROL?

HDMI CONTROL er måske også mere at tænde og slukke med en knap mv.

Jeg køre HDMI kontrol

Nej, du kan ændre kanaler og lyd på tv. de mest normale funktioner på BD afspilleren

-------------

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 15:58

HDMI control og kuro link er det det samme?

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 16:00

HDMI control og kuro link er det det samme?

Jeg mener at Kurolink sker via et særskilt kabel. Men jeg har aldrig prøvet det

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-September-2009 kl. 16:47
Kurolink er via et særskilt kabel sat til SR stikkene med jackstik

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 17:09
Hvor får man sådan et kabel? Har du et link?

Skrevet den: 04-September-2009 kl. 18:51

Værsgo'

http://www.av-connection.dk/?PGr=914&ML=343 - http://www.av-connection.dk/?PGr=914&ML=343

Skrevet den: 11-September-2009 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af jugglerq jugglerq skrev:

Hej ingen tvivel jeg har haft Pioneer PIONEER VSX-919 på prøve den er at sammenligne med Marantz 5003 i ydelse. 4003 er for lille i forhold der er ingen sammenligning. jeg beholdte min Onkyo TX-605 fordi at jeg følte at den havde mere dybte/power til mine højtalere, prøv osse at se på Onkyo 607 det er nok den bedste Reciever til Prisen.

test hos areadvd

Jeg fik en god deal på en VSX-919 så jeg købte den, jeg havde en formodning om at første gang jeg havde den på prøve, var lidt hurtig til at afprøve den det første jeg har prøvet er PQLS, det virker bare. jeg vil genemteste den sammen med min BDP-LX52,vender tilbage når jeg ved noget mere.

Skrevet den: 11-September-2009 kl. 21:21

test hos areadvd

Jeg fik en god deal på en VSX-919 så jeg købte den, jeg havde en formodning om at første gang jeg havde den på prøve, var lidt hurtig til at afprøve den det første jeg har prøvet er PQLS, det virker bare. jeg vil genemteste den sammen med min BDP-LX52,vender tilbage når jeg ved noget mere.

Jamen for søren da, stort tillykke med det nye. Ja det er nu ikke så ringe endda det der Pioneer skrammel

-------------

Skrevet den: 11-September-2009 kl. 23:06
Det nu æ så ring' endda........ Hother, du lyder næsten som en indfødt jyde.

Skrevet den: 11-September-2009 kl. 23:08

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det nu æ så ring' endda........ Hother, du lyder næsten som en indfødt jyde.

Ih...tak, føler det som en ære. Men er nu en blanding af russer og fynbo+ noget mere

-------------

Skrevet den: 12-September-2009 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej ingen tvivel jeg har haft Pioneer PIONEER VSX-919 på prøve den er at sammenligne med Marantz 5003 i ydelse. 4003 er for lille i forhold der er ingen sammenligning. jeg beholdte min Onkyo TX-605 fordi at jeg følte at den havde mere dybte/power til mine højtalere, prøv osse at se på Onkyo 607 det er nok den bedste Reciever til Prisen. http://www.av-connection.dk/?PGr=2058&ML=943 test hos areadvd http://www.areadvd.de/hardware/2009/onkyo_tx_sr607_1.shtml http://www.areadvd.de/hardware/2009/pioneer_09_vsx_1.shtml

Jamen for søren da, stort tillykke med det nye. Ja det er nu ikke så ringe endda det der Pioneer skrammel

ja jeg kunne ikke lade være med at købe den, jeg glæder mig ti imorgen hvor jeg rigtig skal teste, min kone er ikke hjemme   

Skrevet den: 13-September-2009 kl. 13:20

Har også lige fået min, og er godt tilfreds indtil videre

Har oplevet et par "småting".

Med kuro-link sat til ON, så slukker min reciever, når jeg tænder mit tv? Det sker ikke med kuro-link slået fra i recieveren...

Jeg kan heller ikke høre eks. radio, og se en bluray på samme tid. BD´en vil ikke lade mig se noget på skærmen før jeg slår recieveren over på BD...

MEN jeg kan godt se tv fra youseeboksen (som ikke er tilsluttet gennem forstærkeren) og høre radio samtidig?

Tilslutningen er hdmi fra BD => RECIEVER => 5090H. Har så også toslink fra TV´et til recieveren, og alt skulle være sat rigtigt sammen/op.

Skrevet den: 13-September-2009 kl. 15:30

Hej du kan ikke høre radio & samtidig se BD, det kun en af delene, det var/er det samme på min Onkyo TX-605, jeg har et Panasonic PX70 den slukker ikke Recieveren når jeg tænder det, jeg har Kuru link på on, men det hele slukker når jeg slukker TVèt rimeligt fedt syntes jeg , husk på mit Panasonic Understøtter ikke Kuru link. derudover syntes jeg at jeg har fået et betragteligt løft i forhold til surround, jeg har mere liv/lyd detaljer i mine højtalere, jeg tror at det er den måde Pioneer har lavet deres setup med mikrofonen, så det hele bare er sat bedre op,  jeg havde ikke forventet så stor en forbedring som jeg har fået tli mine film.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 16:03
Ja Hother, du har jo noget med Pioneer

Ved ikke om man kan kalde dig for FANBOY, men det er tæt på

Du mangle jo bare af få skifet din højtale ud til Pioneer, når det sker er jo
intresset i at købe dine højtale (send mig en PB)

Skrevet den: 13-September-2009 kl. 16:09

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Ja Hother, du har jo noget med Pioneer

Ved ikke om man kan kalde dig for FANBOY, men det er tæt på

Du mangle jo bare af få skifet din højtale ud til Pioneer, når det sker er jo
intresset i at købe dine højtale (send mig en PB)

Nu flipper du da helt ud Startrek! Ta, dig en bajer.

Skrevet den: 13-September-2009 kl. 17:52

Ja, det er i det hele taget en fornøjelse, og let at sætte op for godt resultat.

BD og radio samtidig får jeg aldrig brug for, så det er underordnet, men jeg forstår ikke hvorfor recieveren slukker, når tv´et tændes med kuro-link on i recieveren. Måske er det fordi tv´et vil høre sine egne højtalere?

Skrevet af: Sschmidt
Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 08:39

Hej ingen tvivel jeg har haft Pioneer PIONEER VSX-919 på prøve den er at sammenligne med Marantz 5003 i ydelse. 4003 er for lille i forhold der er ingen sammenligning.

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har haft fingre i hverken Marantz 4003, 5003 eller Pioneer 919 - jeg har en Marantz SR 6003. Men jeg står overfor at ville nedgradere, da jeg ikke har brug for effekten i 6003'eren (jeg har separat effektforstærker) - derfor kigger jeg nedad i linierne lige nu, og ser på både Pioneer, Denon og mindre Marantz;

Hvad får dig til at sige at Pio 919 er at sammenligne med Marantz 5003 og at 4003 er for lille? Du har ikke, såvidt jeg kan læse, haft fingre i nogen af Marantzerne, vel?

Indtil videre har jeg kun andres erfaringer + specs at forholde mig til (jeg synes alligevel lydkvalitet i en surround-receiver er til grin, så det gider jeg ikke diskutere her). Men Pio 919 (og 1019 for den sags skyld) får drøje hug i anmeldelser. Problemer med HDMI-switching, ingen pre-out og ingen videoskalering (på 919). Og hvis du ser på opgivet max effektforbrug, så ligger det på 290W både for Pio 919 og 1019, og på 500W for Marantz 4003. Jeg ved godt dette ikke er nogen eviggyldig sandhed for output-power, men hvis vi begge kun forholder os til data på papiret, så ser Marantz SR 4003 da bestemt ikke svagere ud end Pioneer VSX-919?

Mvh Steen

Skrevet af: taalmod
Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 08:51

Problemet med 'papirdata' er at producenterne måler på forskellige måder. 100W fra en Onkyo er ikke det samme som 100W fra en Marantz, eksempelvis.

Når man snakker power, kan man kun holde sig til egne og andres erfaringer, med de risici for fejlfortolkninger, det giver, det er i hvert fald min erfaring.

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 09:19

Ssmidht

Jeg forstår ikke rigtig dit indlæg, hvis du skal have en ny reciever der har intern decodning af HD Lydformater kommer SR4003 ikke på tale, da det kan den ikke, i forhold til hvor meget strøm den bruger, er jeg da glad for at VSX-919 bruger 210 WAT mindre end en SR4003, hvis det er ren udgangs effekt der skal sammenlignes bør det så ikke være SR4003 8.ohm 80.wat vs VSX-919 6.ohm 140.wat ?

hvorom alt er så er jeg rigtig glad for at jeg købte en VSX-919, jeg kan ikke forstå at du vil af med din SR6003,

Specifications for the Pioneer VSX919

Power Output 7x140W
Signal to Noise Ratio 100dB
Frequency Response 5Hz - 100kHz
Input Sensitivity/Impedance 284mV/47kΩ
Power Consumption 290W
Standby Power Consumption 0.5W (Kuro Link Off)
0.8W (Kuro Link On)
External size Width: 420mm
Height: 158mm
Depth: 349mm
Weight 8.7kg

Marantz SR4003
Dolby Digital EX Pro Logic 2
javascript popUp'../../info/hdmi.htm' - HDMI   1.1a Inputs with up conversion to javascript popUp'../../info/hdmi.htm' - HDMI
Bi-amping capability
7x80W 8Ω RMS
7.1 channel input
192kHz/24bit DAC's for all channels

Audio Delay
Available in Silver & Black finishes

Specifications for the MARANTZ SR4003 Receiver
Power Output (8ohm javascript popUp'../../info/rms.htm' - RMS ) 80W
Amplifier javascript popUp'../../info/snratio.htm' - Signal to Noise Ratio 105 dB
Power Consumption 500w
Component Video Frequency Response 5Hz-80MHz(+-1dB)
Dimensions Width 440mm
Height 160.5mm
Depth 388mm
Weight

11.6kg

Marantz SR5003
javascript popUp'../../info/dolbytruehd.htm' - Dolby True HD , javascript popUp'../../info/ddplus.htm' - Dolby Digital Plus and javascript popUp'../../info/dtshd.htm' - DTS HD Master Audio decoding
javascript popUp'../../info/hdmi.htm' - HDMI   1.3a Inputs with up conversion to javascript popUp'../../info/hdmi.htm' - HDMI
Audyssey Multi EQ Auto Setup
Bi-amping capability
7x90W 8Ω RMS
7.1 channel input
192kHz/24bit DAC's for all channels

RS232, 12v Trigger & IR input
Audio Delay
Available in Silver-Gold & Black finishes

Specifications for the MARANTZ SR5003 Receiver
Power Output (8ohm javascript popUp'../../info/rms.htm' - RMS ) 90W
Amplifier javascript popUp'../../info/snratio.htm' - Signal to Noise Ratio 105 dB
Power Consumption 600w
Component Video Frequency Response 5Hz-80MHz(±1dB)
Dimensions Width 440mm
Height 160.5mm
Depth 388mm
Weight 13.1kg

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af taalmod taalmod skrev:

Problemet med 'papirdata' er at producenterne måler på forskellige måder. 100W fra en Onkyo er ikke det samme som 100W fra en Marantz, eksempelvis.

Når man snakker power, kan man kun holde sig til egne og andres erfaringer, med de risici for fejlfortolkninger, det giver, det er i hvert fald min erfaring.

Det er også præcis det jeg skriver - men i dette tilfælde forholdt vi os begge til papirdata, ingen af os har hørt en Marantz SR 4003. Og så kan vi jo kun sammenligne 290 W (Pioneer) med 500 W (Marantz), og hvorfor det skulle falde negativt ud for Marantz'en er det jeg stiller spørgsmålstegn ved. Jeg siger ikke Marantz'en er stærkere i realiteten, jeg spørger blot til hvordan disse papirdata kunne føre til konklusionen at Pioneer'en er stærkere? Det var noget andet hvis han havde lyttet på receiverne og fundet Marantz'en for let...

Mvh Steen

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af <FONT size=2>jugglerq jugglerq skrev:

Ssmidht

Jeg forstår ikke rigtig dit indlæg, hvis du skal have en ny reciever der har intern decodning af HD Lydformater kommer SR4003 ikke på tale, da det kan den ikke,

Nej, og derfor er jeg heller ikke interesseret i SR4003. Men jeg spurgte dig blot om hvad der i ydelsen diskvalificerede Marantz 4003 ifht. Pio 919. Jeg forstod ydelse som effekt, men du har da ret hvis vi taler features. Så kan Pio 919 lidt mere end Marantz 4003, ingen tvivl om det.

i forhold til hvor meget strøm den bruger, er jeg da glad for at VSX-919 bruger 210 WAT mindre end en SR4003, hvis det er ren udgangs effekt der skal sammenlignes bør det så ikke være SR4003 8.ohm 80.wat vs VSX-919 6.ohm 140.wat ?

Jo, men de data er jo netop ret afslørende, ikke? For det første vil Pioneer gerne have os til at tro at de kan levere 140W ind i 7 højttalere v/ 6 ohms impedans på én gang (det er sådan det er formuleret i deres manual). Dette giver 980W + hvad der skal til for at drive resten af receiveren (sikkert mindst 50W når vi har videokredsløbene i brug) + tab i effektdelen (sikkert minimum 100W). Dvs max. 290W ind og mindst 1130W ud. Det lyder ikke helt rigtigt vel?

Marantz skriver 105W pr. kanal v/ 2 kanaler drevet i 6 ohm for SR 4003. Dette kan sagtens lade sig gøre indenfor et max effektforbrug på 500W. Lad os antage der i denne også går 150W fra til varme (resten af elektronikken + tab i effektdelen). Ved 7 kanaler i drift er der så 50W tilbage til hver højttaler. Den samme beregning for Pioneer 919/1019 giver 20W til hver højttaler. Ikke noget under hvis Pioneer's VSX-serie lyder lidt tyndbenet.

hvorom alt er så er jeg rigtig glad for at jeg købte en VSX-919, jeg kan ikke forstå at du vil af med din SR6003

Min surround-receiver skal kun drive 3 højttalere (center + surround L/R), og jeg vil gerne putte den ind i et lukket møbel. Herfor er et så lavt effekttab (afgivet varme) som muligt vigtigt for mig, og den må ikke være dybere end SR6003, så kan den ikke være i mit møbel. Derfor kan jeg klare mig med mindre end SR6003 - jeg er ikke utilfreds med den som receiver.

Mvh Steen

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 11:54

Ssmidth, nu bliver det godt nok teknisk, jeg indsætter lige et link til en PDF fil, der beskriver det du snakker om, du kan prøve at se om den giver dig mening / svar men 20 wat til hver højtaler på VSX-919 må stå for din egen regning, dine udregninger må være forkerte, jeg ved ikke hvilken udregnings model du bruger, men sådan som du laver udrigningerne, er SR4003 mere powerfuld end en LX-SC81 der konsumerer 330.wat det lyder ikke rigtigt vel

noget andet hvis den skal stå inde i et skab / møbel så bliver VSX-919 meget varm, jeg ville kikke på Marantz NR 1501 hvis det var mig. jeg tror ikke jeg kan bidrage med mere, med mindre du vil vide noget om brugen af min VSX-919.

http://igs.avhub.com.au/ignitionsuite/uploads/docs/75%20Pioneer%20HFSep09.pdf?128976246193210000 - http://igs.avhub.com.au/ignitionsuite/uploads/docs/75%20Pion eer%20HFSep09.pdf?128976246193210000

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 13:10

en LX-SC81 der konsumerer 330.wat

Hvis en receiver f.eks. forbruger max. 330W og har 7 kanaler, vil den aldrig kunne yde mere end 47 W (330/7 W) pr. kanal kontinuert med alle kanaler i drift samtidigt. Det er det teoretiske maksimum, hvorfra der yderligere skal trækkes tab og de watt, som receiveren skal bruge til andre ting. Opgiver producenten, at den kan yde mere, er det papir-Watt, som ikke eksisterer i virkeligheden.

Så et højt max. effektforbrug for en receiver betyder ikke nødvendigvis, at den er stærk. Men et for lavt max. effektforbrug i forhold til opgivet kontinuert ydelse siger med sikkerhed, at den er svagere, end producenten hævder.

Det er det, som sschmidt har forsøgt at forklare dig.

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 14:21

Ssmidth, nu bliver det godt nok teknisk, jeg indsætter lige et link til en PDF fil, der beskriver det du snakker om, du kan prøve at se om den giver dig mening / svar men 20 wat til hver højtaler på VSX-919 må stå for din egen regning, dine udregninger må være forkerte, jeg ved ikke hvilken udregnings model du bruger, men sådan som du laver udrigningerne, er SR4003 mere powerfuld end en LX-SC81 der konsumerer 330.wat det lyder ikke rigtigt vel

Jeg er elingeniør, så det går nok at forstå denne slags teknik .

Det er et faktum at alle elapparater i Danmark skal mærkes med den maksimale effekt de forbruger. Dog tillades der at mærkeeffekten overskrides kortvarigt, eksempelvis under opstart af en elhøvl eller den slags. Der er ikke defineret hvor lang tid "kortvarigt" er. Derfor, når en LX-SC81 er mærket med 330W, kan/må den ikke levere mere end dette kontinuert. Og på masser af tests af forstærkere, inklusive den du gav et link til, står at de cutter strømmen efter eksempelvis 1 sekund full-power.

Jeg har set en test der viser at en LX-SC81 kunne levere 138W i 5 kanaler samtidigt, og dette er ved klipning og en 1 kHz tone - altså meget ringe lyd og optimale betingelser for forstærkeren (ergo ikke særligt real-life scenario). Dette er jo 690W + tab. Nu er det en klasse D bestykket receiver, så tabet er ikke ret stort. SC82 har ifølge Pioneer et maksimalt output på 770W fra dens interne effekttrin, så mon ikke det er ca. det samme for SC81. Men kontinuert vil den ikke tillade mere end ca. det halve, ellers vil den overskride sin mærkeeffekt. Peak-outputtet der overskrider de mærkede 330W får den naturligvis fra sine kondensatorer, men de løber jo tør på et tidspunkt...

Men for at vende tilbage til VSX-919 og de 20 W pr. kanal: Du gav et link (nedenfor) til en bid af en test af en VSX-1019 - vi antager de er ens pånær videodelen. Denne test viser at receiveren bruger 109 W når den leverer 1 W i 5 kanaler. Dvs. i hvert fald 104W der ikke går til højttalerne. Forbinder du 7 højttalere, har du maksimalt (290-104)/7 = 26,6 W kontinuert pr. højttaler. Og nok i praksis lidt mindre, da der vil være yderligere tab når du går op i udgangseffekt. Jeg antog 150 W tab i stedet for 104 W, derfor kom jeg frem til 20 W/kanal. I peak har du selvfølgelig mere, 90 W måles VSX-1019 til på 5 kanaler.

Hvis vi antager en Marantz SR4003 har samme effektivitet som VSX-919, og at effektiviteten falder i takt med at udgangseffekten stiger, således vi holder et konstant tab på 104 W ligegyldigt udgangseffekten, så kan vi beregne hvad den teoretiske kontinuerte udgangseffekt kan være for SR4003: (500-104)/7 = 56,6 W/kanal.

Det er ikke sikkert det er sandheden (vi har jo ikke målt), men man kan vel ikke konkludere at VSX-919 er stærkere end SR4003, udfra papirdataene? Det har jeg i hvert fald svært ved at se. Eller sagt på en anden måde: det lugter kraftigt af at Pioneer snyder mere på vægten end Marantz, når det kommer til udgangseffekt på surround-receivere. Men det er vist også konsensus i branchen...

noget andet hvis den skal stå inde i et skab / møbel så bliver VSX-919 meget varm, jeg ville kikke på Marantz NR 1501 hvis det var mig. jeg tror ikke jeg kan bidrage med mere, med mindre du vil vide noget om brugen af min VSX-919.

Det forstår jeg godt - vi bliver jo heller ikke meget klogere . Men NR1501 var måske ikke et helt tosset bud - tak for det!

http://igs.avhub.com.au/ignitionsuite/uploads/docs/75%20Pion eer%20HFSep09.pdf?128976246193210000 - http://igs.avhub.com.au/ignitionsuite/uploads/docs/75%20Pion eer%20HFSep09.pdf?128976246193210000

Jeg ved som sagt ikke om en SR4003 kan levere mere effekt kontinuert end en LX-SC81, men jeg vil da tvivle på det. Men jeg tror ikke det er urealistisk at den leverer mere, kontinuert, end en VSX-919. Og det er jo humlen - du påstår den er svagere, og jeg siger at på papiret er den ikke svagere, og du har ikke hørt den. Hvordan kan du så sige det? Svaret er egentligt ligegyldigt, jeg skal ikke have hverken en SR4003 eller en Pioneer af nogen art...

Mvh Steen

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 15:11
Steen, det er en glimrende gennemgang af hvorfor det er svært at sammenligne 1 Onkyo-Watt med 1 Pioneer-watt - det kan nemlig ikke lade sig gøre med mindre man rent faktisk måler på dem med samme opsætning og efter samme standard. Jeg synes det kunne være ret interessant, fordi jeg selv er en nørd, at låne folks recievere, og tage dem ned på et laboratorium og få målt udgangseffekten på dem.

Energi kan rigtigt nok ikke skabes ud af ingenting, og det er også derfor jeg undrer mig over Pioneer's ret misvisende mærkening - 330W for SC-LXx1 forstærkere, når man påstår man kan levere over 100W i alle kanaler.. Men hvis Pioneer med deres nye ICE-power forstærkere kan modvise termodynamikkens 1. hovedsætning, så ville jeg tro vi havde hørt en del mere om dem end vi har..

Jugglerq: Jeg tror skam ikke Steen har regnet forkert ud fra sine antagelser; jeg tror skam bare du vil blive overasket over hvor lidt din forstærker rent faktisk yder ift. produktdata..

Du kan altid for sjovs skyld prøve at se på strømforsyningen som sidder i din forstærker.. Her vil du kunne se på transformeren, hvor mange VA den kan levere, også kaldet tilsyneladende effekt..

Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 20:14
ja man skal passe på at konkluderer ud fra hvad producenterne skriver, jeg kan se at jeg er på ude på dybt vand, nogen der vil købe en Pioneer VSX-919 med  7 kanals 26,6 W kontinuert pr. højttaler, har haft den i kort tid har kun mistet 113,4 x 7 = 793,8.wat, i den tid jeg har haft den, som åbenbart er gået på græs.

Skrevet af: zeroXTC
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 13:42

Jeg har en VSX-919 og er super tilfreds.... måske lidt OT
men ville da lige sige det :D

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af zeroXTC zeroXTC skrev:

Jeg har en VSX-919 og er super tilfreds.... måske lidt OT
men ville da lige sige det :D

Det er der skam heller ikke noget galt i at være

- men man har som regel en mening til man skifter - eller, til man hører hvor meget det gør for lyden at forstærkeren ikke "kæmper" med at klare opgaven.

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:13
ja men jeg er da også meget tilfreds med min, jeg har ikke noget at klage over   den gør det rigtigt godt med sine 140 / 26,6 wat pr kanal.

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:12
Ja, den gør det jo fint nok, men der er jo en enorm forskel fra, at yde 140W pr kanal og til at yde ~27W.

Ikke for at svine Pioneer til, den her går ud til ALLE mærker, men man kan jo prøve at forestille sig hvor meget plads man kunne spare hvis man undlod alt det bullshit med falske opgivelser:

Den kan dog kun levere 2 x 25W i 4 ohm, men koster kun 27 EUR (så mangler der selvfølgelig en strømforsyning og et kabinet og terminaler).

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Denne test viser at receiveren bruger 109 W når den leverer 1 W i 5 kanaler. Dvs. i hvert fald 104W der ikke går til højttalerne. Forbinder du 7 højttalere, har du maksimalt (290-104)/7 = 26,6 W kontinuert pr. højttaler.

Her går du efter min mening for langt i dine forudsætninger. Du kan ikke konkludere, at der altid går mindst 104 W fra effekten. Tænk f.eks. på en klasse A-forstærker, som har konstant forbrug uanset effekt på udgangen.

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Denne test viser at receiveren bruger 109 W når den leverer 1 W i 5 kanaler. Dvs. i hvert fald 104W der ikke går til højttalerne. Forbinder du 7 højttalere, har du maksimalt (290-104)/7 = 26,6 W kontinuert pr. højttaler.

Her går du efter min mening for langt i dine forudsætninger. Du kan ikke konkludere, at der altid går mindst 104 W fra effekten. Tænk f.eks. på en klasse A-forstærker, som har konstant forbrug uanset effekt på udgangen.

Er det da en klasse A forstærker som sidder i en VSX fra Pioneer?

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 19:42
Nej. Det var et eksempel. Det skulle gerne fremgå klart og tydeligt af forkortelsen "f.eks.".

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 19:53

Nej. Det var et eksempel. Det skulle gerne fremgå klart og tydeligt af forkortelsen "f.eks.".

Det jeg egentlig vil frem til er, at antagelsen måske ikke er 100% korrekt, det er der sjældent nogen antagelser der er, men den viser det jo ret nemt pointen. At der så er forskel ved forskellige belastninger, det er svært at tage højde for, men det er jo heller ikke det som Steen ville frem til, ikke sandt?

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 20:42
Det jeg ville frem til, var, at han måske skulle nøjes med at sige, at der teoretisk højst kan være 290/7 kontinuerte watt pr. kanal. Det er sådan set slemt nok på en 7x140 watt forstærker, og dermed ville pointen være tydeligt understreget alligevel. Så der er ingen grund til at mudre regnestykket til med forudsætninger, som måske holder.

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 21:27
Det vil jeg give dig ret i.

Det vil uden tvivl være opklarende for det reelle regnestykke at vide hvor stor strømforsyningen egentlig er. Først her kan vi egentlig begynde at gisne om hvor stor en effekt den kan levere til både højttalerne (kræver viden om deres impedans) og signalbehandling.

Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 22:07

Nu er her med meget stor sandsynlighed tale om en variant af en klasse-B forstærker, muligvis klasse-AB karakteristik i dele af brugsområdet. Men du har da ret, det kan da tænkes den kun bruger 69W ved 0W output (målt i den til-linkede test), og 109W ved 5 x 1W output, og ved alle andre belastninger er 100% effektiv. Det er bare ikke så sandsynligt.

Jeg prøver blot yderligere at understrege at det tomgangsforbrug, der vil være i en receiver, rammer hårdest når strømforsyningen er lille. Det er sikkert relativt konstant for receivere med ca. samme kapabiliteter. Det er klart at store receivere med avancerede videokredsløb etc har et højere tomgangsforbrug. Ligesom Klasse-D (o. lign.) forstærkertrin typisk har en højere effektivitet. Jeg mener dog jeg forsøger at tage disse forbehold, ved at skrive at vi ikke ved hvordan det forholder sig i virkeligheden, men vi sammenligner jo to receiver på papiret, så mere lempelige antagelser for Pioneer'en må så også gælde Marantz'en. Det hele drejer sig om at jeg stiller spørgsmålstegn ved hvordan Pio VSX-919 dømmes kraftigere end Marantz SR4003, når manden ikke har hørt Marantz SR4003? Udfra data (som jo så må være målestokken) ser det ud til at Marantz'en er stærkest.

Jeg siger ikke Pio VSX-919 er dårlig, eller Marantz SR4003 er god - jeg har ikke hørt nogen af dem - men jeg undres blot over postulatet.

Men det ville da ikke undre mig hvis Pio VSX-919 kun kunne levere 5x eller 7x25W kontinuert. Det er alt rigeligt i 95% af tilfældende. De sidste 5% må man så håbe kondensatorerne er store nok til at tage sig af, og hvis de ikke er, så må man have en receiver med lidt større kondensatorer. Det ville jo være tudetosset at have en forstærker stående der kunne levere 7x200W kontinuert, medmindre man brugte den til kontinuert motorisk drift - sådan er lyd (heldigvis) ikke.

Vi forsøgte faktisk at bruge en NAD 916 som AC-powersupply i en testopstilling på mit arbejde for nogle år siden (vi ville forsøge at skaffe os noget billigt multikanal-supply), og vi kunne slet ikke holde liv i den. Til sidst var den så gennemsmadret af at få loddet nye transistorer i, at vi måtte droppe det. Audio-forstærkere dur bare ikke til kontinuert drift.

Mvh Steen

Skrevet af: MarkR
Skrevet den: 19-Marts-2010 kl. 18:37
Nu skriver hverken Pioneer eller Marantz at deres receivere kan levere 170w kontinuerligt samtidigt.
Derimod betyder 7x140w oftest at receiveren kan levere 140w (mener det er RMS) på to kanaler samtidigt ud af de 7 kanaler til rådighed. Det passer også meget godt med at 2x140w = 280w, hvilket ikke er heeelt skævt (mener at have læst at de ca har en effektivitet på 80-90% -> 290w/100%*90% = 261w)
Men ja.. En VSX-919 burde ikke kunne yde mere end end ca 35w per kanal kontinuerligt.

lidt mere:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72431&title=effektmling-og-watt-rms - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72431&title=effektmling-og-watt-rms
http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/lyd/2524.htm - http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/lyd/2524.htm

Print side | Luk vindue