Print side | Luk vindue

Godt film lærred med gain?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65737
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 23:12

Emne: Godt film lærred med gain?
Skrevet af: Mr. Anderson
Emne: Godt film lærred med gain?
Skrevet den: 05-September-2009 kl. 15:42

Jeg er lidt træt af mangel på reflektion i mit lærred nu hvor jeg har lidt lys indfald.

Jeg benøtter et Lissau True Colour lærred med gain 1,0 som er ISF godkendt, altså har meget narturlige farver. Jeg har set Stewart Studiotek 135" som har gain 1,3 og også er ISF godkendt. Det er lidt mere den løsning jeg er efter især nu hvor jeg går fra DLP til LCOS projektor.

Mit spørgsmål går på om nogen er bekendte med kvalitets film lærred (Narturlige farver) med gain over 1,0 udover Stewart?

Carada? hvem forhandler det og nogen med erfaringer?

-------------
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos

Svar:
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 06-September-2009 kl. 09:02

Hej

Der har været en tråd hvor Garada var nævnt - tror nok at det endte med at Otto fik målt på en prøve og at den oplyste gain ikke holdt - søg lige selv trådene her igennem

God jagt - FNørd

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-September-2009 kl. 17:28
høj RIGTIG gain med få ulemper er kun Stewart der formår. Jeg har selv et Firehawk tabtension i min stue. det fungere rigtig godt selv om der ikke er 100% mørkelagt. diskussionen omkring Carada lærred, var om det var et alternativ til studietek 130, hvilket rigtig mange på avs forum påstår. det var det ikke. Dugene er meget forskelligt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 06-September-2009 kl. 18:18

Jeg har ledt lidt herinde men ikke funget noget jeg syntes er brugebart information.

Jeg kan prøve at se AVS forum igennem.

Det er et vildt godt lærred det Stewart Studiotek, min kammi har haft den længe og den viser bare fantastik farver med god kraftig reflektion. Det jeg søger er i nærheden af det ikke det samme for så er der kun en vej hehe.

Carada kender jeg intet og heller ikke Screen Research som jeg vil antage er store spiller på marked. Bare jeg kan få noget mere reflektion og blankhed i lærred er jeg glad. Lissau er lige tørre nok i billedet.

-------------
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos

Skrevet den: 06-September-2009 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Mr. Anderson Mr. Anderson skrev:

Jeg har ledt lidt herinde men ikke funget noget jeg syntes er brugebart information.

Det er et vildt godt lærred det Stewart Studiotek, min kammi har haft den længe og den viser bare fantastik farver med god kraftig reflektion. Det jeg søger er i nærheden af det ikke det samme for så er der kun en vej hehe.

Carada kender jeg intet og heller ikke Screen Research som jeg vil antage er store spiller på marked. Bare jeg kan få noget mere reflektion og blankhed i lærred er jeg glad. Lissau er lige tørre nok i billedet.

så er der kun Stewart

-------------

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

så er der kun Stewart

Det er en ommer.. Selvfølgelig er der andre der minder om dette lærred men ikke er det samme som jeg udemærket ved. Jeg forventer ikke dette lærred med andet mærke til 1/3 pris for det er urealistik, men noget der kommer nær den til en anden given pris. Har simpelt ikke råd til Stewart

-------------

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 11:02

så er der kun Stewart

Det er en ommer.. Selvfølgelig er der andre der minder om dette lærred men ikke er det samme som jeg udemærket ved. Jeg forventer ikke dette lærred med andet mærke til 1/3 pris for det er urealistik, men noget der kommer nær den til en anden given pris. Har simpelt ikke råd til Stewart

i stewarts lærreder er der påført noget glas der øger gain. der er få andre der har prøvet den metode uden held. ulemperne er hotspotting .glimmer effekt, skæve farver etc. jeg ved at av connection havde noget der hed, mener det var projecta screen med øget gain. Det var ikke noget de andbefaldede. alt for mange problemmer. jeg mener også draiper fra usa har lavet noget lign

stewart er dyrt men også unik

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-September-2009 kl. 11:49

Selvfølgelig findes der lærreder med gain over 1 til lavere pris end Stewart. Men du spørger efter et _godt_ alternativ, og hér må man bare sige at der er en grund til at Stewart har den position de har - ingen andre har formået at lave et high-gain lærred med _tilnærmelsesvist_ den kvalitet Stewart har. Du kommer til at få væsentlige ulemper mht. hotspotting, glimmer osv som p.las siger. Hvis du kan acceptere dét, så findes der alternativer. Lissau kan f.eks. bestilles med en lang række forskelige dug-typer, der bare normalt ikke markedsføres til hjemmebio-brug. Det gælder også Da-Lite High Power dugen, der er populær blandt nogle (jeg bryder mig absolut ikke om den), men den er mere designet til at give mere lys på et stort billede i et mørkt rum. Hvis dét du vil er at kunne bruge lærredet med lidt lys i lokalet, så er det ikke en lysere dug du skal have, men en mørkere, der så samtidig skal have gain. Dvs. i princippet en Firehawk... Alternativt en DNP Supernova, med de ulemper det så fører med sig. Firehawk er heller ikke uden ulemper, så Supernova er nok det nærmeste du kommer en konkurrent - men den er så bare heller ikke billigere...

Summa summarum: Hvis det drejer sig om lys nok, så køb en Lissau med High Power dug, og sørg for at projektoren er placeret optimalt - dvs. så tæt på centrum af lærredet som muligt, så langt væk som muligt. Ellers fungerer den dug ikke optimalt. Alternativt, så må du vælge en billig high contrast dug med de ulemper det nu fører med sig. Personligt ville jeg gå ned i lærredstørrelse i stedet for. Eller droppe JVC'en, bruge W6000'eren du allerede har hvis den ellers holder hvad den lover, og bruge pengene på en Studiotek dug.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 11:53

Lidt mere konkret, W6000 vs HD350: Nu har jeg ikke set W6000'eren endnu, så jeg ved ikke om det rent faktisk kan betragtes som en W5000 med mere lys og kontrast, men hvis det er dét, så er det en bedre projektor i dit setup end HD350. 350'erens to primære styrker er sort-niveau og mangel på regnbuer. Sort-niveauet kan du ikke bruge til noget, det er lys du har brug for, og så er der regnbuerne tilbage. Hvis de ikke generer dig, så behold din W6000.

Men det er som sagt med forbehold for at jeg ikke ved hvor meget lys W6000'eren rent faktisk leverer når den er kalibreret.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 16:08

Tak for info Otto og også til dig p.las.

Nu er jeg lige med og forstå bedre.

Jeg har jo en fandens høj standart og det blanke billede som Studiotek laver er bare fede end de matte fra Lissauer syntes jeg. Fandens til erfaring!?  det sku dyrt det skidt hehe..

W6000'eren har vel samme realle lumens som IN82'eren som jo er en del men minder stadigvæk mere om W5000'eren.

Grunden jeg vil over på JVC HD350 er dels fordi jeg ser regnbuer og er følsom over for de høje toner fra farvehjul og andre bevægelig dele i DLP. Samt jeg savner et bedre kuntrast, det lyder så til at lærred kan hjælpe mig der.

Kan man stole på LCD projektor efter hånden? eller mangler de stadigvæk lys. Jeg har lidt lys indfald i stuen.

-------------

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 18:16

Grunden jeg vil over på JVC HD350 er dels fordi jeg ser regnbuer og er følsom over for de høje toner fra farvehjul og andre bevægelig dele i DLP. Samt jeg savner et bedre kuntrast, det lyder så til at lærred kan hjælpe mig der.

Regnbuer kan jeg jo ikke argumentere så meget imod, men kontrasten i HD350 kan du jo netop ikke udnytte når rummet ikke er mørklagt.

Kan man stole på LCD projektor efter hånden? eller mangler de stadigvæk lys. Jeg har lidt lys indfald i stuen.

Der er efter min mening ingen LCD-projektorer der er relevante at sammenligne med i denne sammenhæng. Jeg mangler at se en LCD, uanset pris, der kan matche JVC'erne på noget som helst punkt der har med billedkvaliteten at gøre. DLP mod JVC er noget mere speget, da det er meget "frem og tilbage".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-September-2009 kl. 21:38
du kan komme forbi mig. så kan du se hvordan w5000 komboen og firehawkwn performer. Skidtet er self kalibreret af Otto. Firehawken skulle øge kontrasten til det dobbelte. der hvor jeg syntes at firehawken har sin berettelse er ikke total mørklagte rum. faktisk for man en ganske hæderligt billede i dagslys 

-------------

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 07-September-2009 kl. 21:55

Jeg køber da gerne din gamle nye dug i 90" til lav pris sæføli

Så kan jeg have 90" i stuen og 103" i den nye kælder.

-------------
SVP03

Skrevet den: 08-September-2009 kl. 10:09

Hmm jeg er igang med undersøgelse af priser på Stewart nu. Men hvilken skal det så være?

Firehawk SST

Firehawk G3

Grayhawk RS G3

Andre?

Som jeg læser det er Studiotek ikke god i let belys rum som det er om dagen ved mig.

Men ideen med et grå lærred tiltaler mig også for at opnå bedre sort men ikke hvis det er på bekostning af reflektionen og farverne?

Her tænker jeg på at beholde W6000 og udnøtte dens lysstyrke.

-------------

Skrevet den: 08-September-2009 kl. 11:29

Hmm jeg er igang med undersøgelse af priser på Stewart nu. Men hvilken skal det så være?

Firehawk SST

Firehawk G3

Grayhawk RS G3

Andre?

Som jeg læser det er Studiotek ikke god i let belys rum som det er om dagen ved mig.

Men ideen med et grå lærred tiltaler mig også for at opnå bedre sort men ikke hvis det er på bekostning af reflektionen og farverne?

til det behov du har med "lyse"forhold vil jeg vælge firehawk g3 . jeg mener at sst er udhvilket til sony projektorer med pladsering tæt på lærredet. ud over at firehawken øger kontrasten, spreder den ikke lyset så meget, så du for mindre reflektioner fra sidevæggene. Men som sagt er du velkommen til at kigge forbi

-------------

Skrevet den: 08-September-2009 kl. 20:43

Firehawk SST

Firehawk G3

Grayhawk RS G3

Andre?

til det behov du har med "lyse"forhold vil jeg vælge firehawk g3 . jeg mener at sst er udhvilket til sony projektorer med pladsering tæt på lærredet. ud over at firehawken øger kontrasten, spreder den ikke lyset så meget, så du for mindre reflektioner fra sidevæggene. Men som sagt er du velkommen til at kigge forbi

Jeg går ud fra det er Firehawk G3 du har hjemme? Hvor bor du henne?

Kunne bare godt tænke mig et grå lærred men hvis man ikke kan benøtte den i let belys rum er det ikke så godt  

Hov er firehawk et grå lærred? et test på projectorcentral.com siger dette?

-------------

Skrevet den: 09-September-2009 kl. 18:15

Jeg har bestilt nogle Stewart prøver som kommer imorgen.

Beholder BenQ W6000 og regner med enten Studiotek 130 eller Firehawk G3 i fast ramme på omkring de 90-100"

Nogen der sælger brugt?

-------------

Print side | Luk vindue