Lumatron i Coop butikker
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6576
Udskrevet den: 21-April-2025 kl. 04:11
Emne: Lumatron i Coop butikker
Skrevet af: rasmusbrask.dk
Emne: Lumatron i Coop butikker
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 09:54
Nogen der kender DVD-optageren Lumatron DVDR-105, som sælges til 999,- i bl.a. Kvickly og via NetTorvet... Det ser ud til den kan optage i DVD+R og DVD+RW, selvom teksten ikke siger det direkte... Sådan set står der kun at den kan afspille i teksten, hvor i mod overskriften er DVD-Optager...
Nogen der prøvet denne model?
|
Svar:
Skrevet af: Wester
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 10:57
Nej, men prøv den, og spørg på returret. Jeg har lige stået i Kvikly Dalum og studeret den. Til prisen ville jeg nok prøve den. Hvad mener du med at der står optager nogle steder. Det er selvfølgelig en optager, men ligesom med de andre medier er der jo forskel på, hvilke metoder, den optager i. Men til den pris?
------------- NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
|
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 11:06
I kvickly kataloget står der:
"DVD-optager Digital indgang. Kan afspille DVD+R og DVD+RW, DVD-video, DVD+/-RW, etc...."
Der såt ikke nogen steder hvilke formater den kan optage i... Den eneste grund til jeg går ud fra at det er + formatet er hvad jeg kan tyde ud fra billedet...
Grunden til jeg er suspekt mht. dens kvaliteter, er naturligvis prisen, har aldrig set dem til under 2k...(måske holder jeg ikke så godt øje...)
Hvis nogen køber den, så skriv lige jeres tanker... Det er mine forældre der vil købe den, men jeg vil jo nødig have de køber noget bras, bare fordi det er billigt...
|
Skrevet af: H.J
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 12:25
Køb den og brug retur retten hvis den ikke dur. Det vi syntes er godt er der altid andre der har andre meninger om. Men det er jo dem der skal have den stående der skal afgøre det. Desuden er der altid de 2 års garanti.
Det eneste man skal tænke over ved køb i Bilka og muligvis også andre super markeder. Er at man skal spørge ang. garanti før køb. Eks. tages en pc ikke retur hvis den først er taget i brug.
------------- H.J
|
Skrevet af: Henry___
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 23:17
Jeg har også lige tænkt på at købe en Lumatron dvdr-105 optager i Brugsen til 999 .kr
Jeg forestiller mig at den kan bruges som video optager og har indbygget tuner. altså at man kan tilslutte den ligesom en video med antenne ind og så scart stik til fjernsyn. Er det mon korrekt antaget ? Og hvor mange timer kan der mon ca. være på en dvd+ hvis man kan nøjes med alm vhs kvallitet. jeg går ikke ud fra at så billige maskiner kan afspille dual layer.
|
Skrevet af: John G J
Skrevet den: 17-September-2005 kl. 23:31
Ja du kan tilslutte den som en almindelig video, med antenne ind og scart til tv.
Jeg tror du kan optage i 4 timer i VHS kvalitet. Det plejer man at kunne.
------------- john
Pioneer PDP-435fde
Pioneer DVR-440H-K
Pioneer VSX LX51
PS-3
JAMO SW 303E
JAMO 8 Series
APPLE TV
|
Skrevet den: 19-September-2005 kl. 00:27
Jeg havde misforstået tilbudsavisen, og tog ud for at købe
DVD-optageren(Lumatron DVDR-105) i går... Det viste sig jo at tilbudet
først gjaldt fra mandag... men jeg endte med at købe en Lumatron
DVR-104 i stedet...
Umiddelbart ser den sådan set meget lovende ud, den "hyler" en lille
smule når den er tændt, men det er kun i det man ikke ser noget på
den(altså ikke har lyd ud af fjernsynet), at man lægger mærke til
det... synes dog alligevel det er for dårligt...
Optog fra TV i går, i dens næstlaveste kvalitet(240 min.) på en 4.7 GB
DVD-RW disk, fungerede fint, og klippede i det efterfølgende(ganske
smart forøvrigt, og overraskende hurtigt), ingen problemer... Der
kommer en smule "artifacts"(ved ikke hvad det danske ord er) på
billedet, men ikke noget man lægger mærke til, med mindre man vil...
Hvis man sætter den op på det næst højeste kvalitet(120 min.) så kan
man ikke se forskel mellem normalt TV-signal og optagelsen...
Den har Firewire indgang, og et utal af andre udgange/indgange som jeg
aldrig kommer til at bruge... men de er vel rare at have, hvis man får
brug for dem en dag...
I forhold til der kun blev betalt 1399,- kroner for den, så er jeg
meget tilfreds, om så den til 999,- er ligeså god skal jeg ikke kunne
sige.
|
Skrevet den: 19-September-2005 kl. 17:07
Hej jeg købte en Lumatron DVDR-105 i dag i Super brugsen.
Jeg var ikke så heldig med den første da jeg satte den medfølgende blanke cd i larmede den ganske volsomt da den snurrede op. jeg prøvede med flere med samme resultat.
Jeg gik tilbage og fik den byttet med en ny og den larmede slet ikke i forhold til, og jeg hører den ikke under afspilning.
Jeg er indtil nu rigtig godt tilfreds med den optager og til prisen især der er en kvik guide så det tager ikke mange minutter før man er i gang.
Kvallitet er ganske god ved 240 min. ca. vhs kvallitet og den kan gå op til 360 minutter så kan man godt se det er lidt mere uskarp men det kan da sagtens bruges hvis der er behov for mere tid.
Jeg har så ikke lige prøvet med flere forskelige skiver men kun den medfølgende da jeg ikke har nogen RW endnu.
|
Skrevet af: Lotteb
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 18:13
Jeg overvejer at købe Coop's DVD optager og håber nogen kan hjælpe mig med et spørgsmål:
Vi fik at vide at man skal bruge en speciel DVD - noget med et W bagefter - hvad koster sådan en tingest ? Vi ønsker at bruge DVD-optageren i stedet for videoen og ønsker ikke brug at gemme optagelsen for ever, men mere at optage flere gange.
|
Skrevet af: Hermann
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 18:21
Lotteb skrev:
Jeg overvejer at købe Coop's DVD optager og håber nogen kan hjælpe mig med et spørgsmål: |
Er også et godt køb. Købte selv en igår.
Lotteb skrev:
Vi fik at vide at man skal bruge en speciel DVD - noget med et W bagefter - hvad koster sådan en tingest ? Vi ønsker at bruge DVD-optageren i stedet for videoen og ønsker ikke brug at gemme optagelsen for ever, men mere at optage flere gange.
|
Du kan sagtens bruge alm. DVD+R skiver men fordelen ved DVD+RW er at dem kan du slette igen og derved bruge dem flere gange, nøjagtigt som med videobånd. Jeg mener prisen ligger på omkring 20 - 30 kr. / stk. Men har du mulighed for at købe dem i Tyskland er de meget billigere der. Hermann
|
Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 20:56
Spm.
- Kan den kun optage på DVD+R og DVD+RW?
- Hvilke optageindstillinger har den (120, 150, 180, 210, 240 minutter)?
- Har den en blæser og hvor meget støjer den i så fald?
Claus
|
Skrevet af: Hermann
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 21:03
1. Ja.
2. 60, 120, 180, 240, 360 min
2. Ingen blæser og absulut støjfri
Hermann
|
Skrevet af: ZorpeX
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 22:24
H.J skrev:
Køb den og brug retur retten hvis den ikke dur.
Det vi syntes er godt er der altid andre der har andre meninger om. Men
det er jo dem der skal have den stående der skal afgøre det. Desuden er
der altid de 2 års garanti.
Det eneste man skal tænke over ved køb i Bilka og muligvis også
andre super markeder. Er at man skal spørge ang. garanti før køb. Eks.
tages en pc ikke retur hvis den først er taget i brug. |
Garantien er der ikke så meget at spørge efter, som du selv nævner er der 2års garanti fra købs datoen.
Intet tages retur hvis det har været pakket op, returretten gælder i
14dage hvis emballagen er ubrudt, så simpelt er det. (dog kan man godt
være heldig at de ansatte ikke går så meget op i det, og tager det
retur, blot det er så det kan sælges igen.
Thommas
Thommas
|
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 22:44
Takker Hermann for den hurtige respons - havde faktisk overset det hurtige svar.
Claus
|
Skrevet den: 20-September-2005 kl. 23:24
Ang. garanti. Ja vi ved jo de fleste af os det med de 2 års garanti. Men et er hvad coop og andre siger (ansatte) apparaterne skal stadig sendes på et værksted og det er dem der afgør det. HP pc. Prøv at spørg HP i Danmark hvad deres garanti betyder i de 2 år.
Og ja. Ting tages retur. Ihvertfald hvor jeg kommer fra. Efter 14 dage, nej. Jeg er selv kommet af med ting indenfor 14 dage i A-Z og fået penge retur. Det skal bare være i original emballagen og ellers være som da det blev købt.
Ja det er ganske rigtigt ikke alle ansatte der går så højt op i det. Og det er jo både godt og skidt.
------------- H.J
|
Skrevet af: Andy_Moller
Skrevet den: 21-September-2005 kl. 22:40
Men lige for at slå det fast! Den kan godt optage dvd+rw skiver?
|
Skrevet af: Mulighed
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 00:22
Lurer på å kjøpe denne Dvd-opptakeren, men har noen spørsmål om den jeg skulle hatt svar på av de som vet litt mer om den!
Ønsker å kjøpe en spiller til mellom 1000 og 2000 kr.
- Er det noe jeg ikke får på denne spilleren som er viktig å ha?
- Må man ha harddisk for å kunne få timeshift-funksjon(kunne se begynnelsen på et opptak samtig som man forstetter å ta opp), eller kan man få det på opptakere uten harddisk også, og hva må man i så fall gi for noe slikt?
- Skal skifte ut en gammel cd-spiller jeg har. Er denne god nok på lyd på vanlige audio cd`er og mp3/Wma til denne prisklassen(under 2000 kr), eller bør jeg heller satse på noe annet når det er av stor betydning?
- Andre viktig innspill angående dene spilleren?
Takk for alle svar
|
Skrevet af: MrKen
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 10:10
Hejsa
Efter at have læst lidt info her besluttede jeg mig for at prøve omtalte vare, men hvordan hulen får man skidtet til at snakke sammen med en Parabol-decoder. Fandt et sted i menuen ud for AV2 hvor man kunne sætte den til decoder (jubbiee det var bare det tænkte jeg) men ak nej den vil fortsat søge efter kanaler.
Har forbundet dem via VIAC med scartstik og så scart fra DVD´en til TV for at få billede. Det virker også fint når den er slukket (dog i letterbox format æv) og ikke ægte 16:9
Er der nogen af Jer kloge hoveder der ved lidt om hvordan man ungår at den stiller kanaler - i min verden burde den vel kunne tappe AV indgangen alene og "bare" optage derfra!
mvh
Kenneth
|
Skrevet af: claus64
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 12:48
H.J skrev:
Køb den og brug retur retten hvis den ikke dur. Det vi syntes er godt er der altid andre der har andre meninger om. Men det er jo dem der skal have den stående der skal afgøre det. Desuden er der altid de 2 års garanti.
|
Ikke for at være flueknepper, meeeeen:
Der er forskel på reklamationsret og garanti.
Ordene "reklamationsret" og "garanti" bruges ofte i flæng, og det er uheldigt, da det juridisk set ikke er det samme. "Reklamationsret" er den ret, som købeloven giver forbrugeren til at klage over mangler ved en vare i op til to år efter leveringen, mens "garanti" er noget mere, noget "oveni", som sælgeren, producenten eller forhandleren lover forbrugeren.
Og så skal jeg sige i med det samme at jeg ikke aner om Coop vitterlig giver 2 års garanti, men hvis vi snakker om hvad "man altid har" så er det 24 mdr. reklamtionsret.
VH Claus
|
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 13:01
Det er vel forhåbenlig ikke prisen der afgør om der er garanti eller ej. Men det har jo tit været fremme i medierne, "Kontant" bl.a. At der desværre er butikker der ikke kender købeloven særlig godt.
Ja reklamationsret og garanti. Der må man vel så kontakte producenten hvis man vil være helt sikker. Her skal man ikke tro, men vide.
------------- H.J
|
Skrevet af: lunge
Skrevet den: 22-September-2005 kl. 14:42
Vil lige nævne at jeg i dag har købt den omtalte Lumatron. Den lagde
fint ud med at indstille alle kanalerne uden problemer. Så puttede jeg
en af min DVD+RW Verbatim skiver i som jeg har optaget på min Sony
HX-710. DET kunne den ikke lide. Den skrev "loading..." i laaaang tid
og til sidst blev jeg nødt til at tage strømmen.
Nu vil den hverken
tænde eller spytte MIN Verbatim skive ud.
Sikke da en gang l...
------------- Venlig hilsen
Jan
|
Skrevet af: Tlqbow
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 10:03
Har den model NICAM???
vh
T
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 10:12
Andy_Moller skrev:
Men lige for at slå det fast! Den kan godt optage dvd+rw skiver? |
Se venligst http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6648&PN=1&TPN=100 - her .
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 11:30
Var lige nede i Kvickly på Amagerbrogade og handle. De har mange.
På emballagen står der intet om Nicam-stereo. Om det er fordi det er en selvfølge, at den har det eller fordi den ikke har det...
Hvem ved det? Kan den optage TV-udsendelser i stereo?
Tast dit svar nu, dig, der har købt en. Jeg ved, du er der! 
Hvis den kan optage i stereo og man køber diske, den kan bruge, , er den jo et fund til prisen. Som Coop-medlem er der også 4% bonus på købet.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 11:44
MrKen skrev:
Hejsa
Efter at have læst lidt info her besluttede jeg mig for at prøve omtalte vare, men hvordan hulen får man skidtet til at snakke sammen med en Parabol-decoder.
Er der nogen af Jer kloge hoveder der ved lidt om hvordan man ungår at den stiller kanaler - i min verden burde den vel kunne tappe AV indgangen alene og "bare" optage derfra!
|
Hej og velkommen,
Hvad skal de snakke om? SCART overfører ikke kanaler, men billede og lyd, du kan optage fra og se på tv ikke mindst. Så det sidste er korrekt.
Om du kan undgå at den stiller kanaler ind? Se i din manual. Eller lad være at give den antennesignal. Men når dette skrives, er den jo nok forlængst blevet færdig med sin tuning...
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 12:21
Skrevet af: osm
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 13:49
Ang garanti og reklamatiion:
Garanti:Man har altid et ½ års "garant" (formodningsreglen): hvilket betyder at sælger skal bevise at fejlen/skaden er påført af køber for at slippe for ombytning/reperation. Man antager at en fejl som udgangspunkt har været til stede på købstidspunktet (gælder i øvrigt også ved brugt køb - og ja også ved biler!)
Reklamation: de resterende 1½ år hvor køber skal bevise/sandsynliggøre at fejl/mangel var tilstede på købstidspunktet. Viser sig ofte problematisk.
Hvis der loves 2 års garanti er det altså noget ekstra (1½ år) i forhold til den alm. købelov.
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/ - http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
Ole
|
Skrevet af: Freiheit
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 18:02
Er det muligt at overspille sine VHS med Lumatron optageren (via scart)?
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 18:47
Hej Freiheit,
Velkommen her. Jo, det er det. Se mere i FAQ'en om dette. Du klikker bare på FAQ under den røde linie øverst på siden her.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 21:08
Hej.
Nu købte jeg så en selv! Den skal blot supplere min Sony HDD-recorder, så jeg ind i mellem kan optage to ting på en gang o.l.
Indtil videre: Den fulgte SCART-kabel og en +skive med. Og en god guide og manual. Installation gik fint, dog ingen Smart-link e.l. God tuner. Pænt billede. Den har NICAM-stereo med egen indikator og OSD. 
Der er både optisk og koaksial digital lydudgang. 
Design og menuer er faktisk lidt over forventning til prisen.
Der er danske menuer.
Jeg har tilsluttet den som mellemled mellem en VHS og mit TV. VHS'en er så også tilsluttet en Selector. (Min Sony er til service, men var tilsluttet på samme måde.)
Kun når Luma'en er tændt, kan signal fra disse gå igennem. Men selv uden strøm går antennesignalet igennem til TV'et.
Hvorfor jeg nævner det? Fordi jeg prøver at spare strøm. Og her er der noget, der tyder på, at Lumaen ikke er så nutidig endsige grøn.
Ifølge manualen bruger den 25W i standby. Jeg måler 33W. Det er ligeså meget som min bærbare PC, jeg skriver dette på bruger nu - TÆNDT.
Sony bruger 6W.
I energisparemode skulle Luma'en kun bruge 1,33W. Jeg måler 13W.
Sony bruger så lidt, at jeg ikke kan måle det. Under 4W. Og kan alligevel sløjfe signal igennem.
Så Lumaen skal forbindes, så den ikke skal føre signal videre i mit system og kan slukkes helt, når den ikke bruges. Ellers koster den tændt konstant sin indkøbspris i strøm på to-tre år.
Spørg, hvis I ønsker at høre om noget, der ikke er dækket endnu.
Jeg vender tilbage, når jeg har prøvet at optage og afspille.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 21:46
Episode 2
Optog 44 sekunder i SP. Maskinen gav sig god til "preparing" både før og efter.
Og minsandten, om ikke den også bagefter ville brænde, før den kunne sættes i standby. Så det hele tog 3-5 min. Det havde jeg ikke ventet på en DVD +RW.
Det afspillede så fint nok ud. Så ville jeg slette det. Det kunne jeg ikke lige finde ud af. Prøvede at selecte titlen - så afspillede den. Nå, i manualen så jeg, hvordan hele disken kunne slettes. Det gjorde jeg så. Og det tog næsten ingen tid.
Nu optager jeg en film. Der bruges ca. 42W. For at få et "banner" med data om optagelsen væk fra skærmen trykkede jeg på "display" og så kom der en menu op med mange muligheder.
En sjov en er "TRICK". I den kan man vælge at stoppe, pause eller genoptage optagelse. Det er ikke noget trick, det er en oversættelsesbøf! (Der menes sikkert track). Endnu et tryk rensede skærmen for Luma-data.
Mens der optages kan jeg sidde og se på et pænt tydeligt display og en "rødglødende optageknap". Og filmen har jeg allerede, så nu vil jeg læse lidt mere i manualen og få mig en kaffe.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 22:32
Jeg er virkelig ikke tekniske anlagt, og slet ikke i denne sammenhæng,
så jeg søger et råd om hvordan jeg skal stille mit "set up" op, især
med nyheden om at Lumatronen er en strømsluger, og man er vel jyde...
Jeg har 1stk selector, 1 stk video og lumatronen.
Jeg vil meget komme til at optage fra VHS til DVD, men også gerne
direkte fra selector til DVD. Hvordan vil du råde mig til at lave mit
set up, så det hele fungere uden at skulle flytte kabler, og gerne uden
at det bruger for meet strøm, gerne penslet meget ud?
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 22:55
Episode 3
Forvænt som jeg er trykkede jeg på play undervejs. Så kunne jeg måske se filmens begyndelse. NEJ!
Play er også en pausetast, så jeg fik pauset optagelse. Så timeshift, pause-TV og den slags er ikke mulig. (Det er der så heller ikke nogen, der har lovet.) Timeroptagelser kræver - som på en gammel VHS - standby.
Manualen har et par ubetydelige billedfejl og et afsnit uden oversættelse. Ellers fortjener den ros pånær for de alt for optimistiske tal for lavt standbyforbrug.
Billede og lyd, det allervigtigste, er godkendt. 
>> og << virker bedre end på en Sony, for man kan gå op og ned i søgehastighed ved at skifte mellem dem og der er flere trin. Dog ikke 1,5x med lyd.
Afspiller også DVD-medier brændt på andet udstyr. Og billed-CD'er fra min PC og fotohandleren. Loader og søger overraskende hurtigt.
Selv en CD med blandet indhold fra et blad, Digital Foto, er intet problem, den læser det den kan. Og sluger ikke disken eller kløjs i det, den ikke kan.
Makinen er desuden ret lydløs. Jeg har prøvet to afspillere i 500 kr.'s klassen for 1-1½ år siden. Deres stereo-dåse-lyd og larm fra drevene var ren tortur i forhold til det her.
Indtil videre: Det her er et godt køb. Nærmest et scoop fra Coop. 
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 22:58
Freiheit skrev:
Jeg er virkelig ikke tekniske anlagt, og slet ikke i denne sammenhæng, så jeg søger et råd om hvordan jeg skal stille mit "set up" op, især med nyheden om at Lumatronen er en strømsluger, og man er vel jyde... Jeg har 1stk selector, 1 stk video og lumatronen. Jeg vil meget komme til at optage fra VHS til DVD, men også gerne direkte fra selector til DVD. Hvordan vil du råde mig til at lave mit set up, så det hele fungere uden at skulle flytte kabler, og gerne uden at det bruger for meet strøm, gerne penslet meget ud?
|
Lidt af en nød at knække. Hvor mange SCART-stik har dit TV? Kører du alt i SCART i forvejen?
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:04
Carser skrev:
Freiheit skrev:
Jeg er virkelig ikke tekniske
anlagt, og slet ikke i denne sammenhæng, så jeg søger et råd om hvordan
jeg skal stille mit "set up" op, især med nyheden om at Lumatronen er
en strømsluger, og man er vel jyde... Jeg har 1stk selector, 1 stk video og lumatronen. Jeg
vil meget komme til at optage fra VHS til DVD, men også gerne direkte
fra selector til DVD. Hvordan vil du råde mig til at lave mit set up,
så det hele fungere uden at skulle flytte kabler, og gerne uden at det
bruger for meet strøm, gerne penslet meget ud?
|
Lidt af en nød at knække. Hvor mange SCART-stik har dit TV? Kører du alt i SCART i forvejen? |
Mit TV har 2 SCART, bruger i øjeblikket det ene til en alm DVD afspiller.
Jeg kører/kørte alt i SCART, dog er der også lavet en video og en selector kanal på TVet. Videoen har også 2 SCART stik.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:48
Javel.
Hvis
- TV'et kan sende signal fra et SCART til et andet (har kopifunktion) og
- du vil lade det være tændt under VHS->DVD overførsel,
kan jeg måske hjælpe. Men DVD-afspilleren kniber det så med også at få tilsluttet.
Er 1) Ikke tilfældet bliver det lige kompliceret nok, men der findes T-led til antennesignal, 230 V afbrydere og SCART-omskifterbokse, der kan hjælpe.
|
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:57
Det lyder liiige teknisk nok.
Hvis jeg nu bare lader optageren stå på stand by, hvordan vil du så anbefale at gøre det?
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 01:05
Du må altså svare på 1) først.
Og også gerne tjekke, om din video selv hurtigt automatisk kan indstille uret efter strømafbrydelse.
Er din Selector den lille lysegrå eller en stor mørk fætter?
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 10:44
Jeg tror ikke at det har kopi funktion.
Min selector er den gamle store model.
Jeg skal selv indstille uret på min video hvis der har været strømafbrydelse i længere tid.
Et andet spørgsmål. Jeg optog i går på en RW skive og lukkede den, og
den virkede fint på alm dvdafspillere. Men skulle det så ikke være
muligt at slette disken igen, hvorefter man kan optage på den igen? Jeg
kan ihvertfald ikke finde ud af hvordan man gør det.
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 14:20
Nu ved jeg lidt mere og siger så:
Om at spare på strømmen:
Køb en stikdåse med 4-6stik og afbryder. Tilslut alle apparater pånær din VHS-video til den. Og væn dig til at slukke, når du ikke ser tv.
Selector-modellen bruger også for meget strøm på at vise klokken og kan selv finde tiden m.m. ret hurtigt efter at den tændes. Når den får strøm, viser den ikke klokken, men --:--. Når den tændes, finder den så ud af det hele selv.
DVD-afspilleren er ligeglad og Lumatronen kan selv få klokken fra DR1. På side 29 i manualen under 2.2.5 vælger du automatisk indstilling.
TV'et har ikke ur og nu har vi fjernet et skjult forbrug på sikkert 25 - 35W = for 300-400 kr. el på et år. Ser du meget TV, lidt mindre.
Hvis du vil kunne optage på VHS med det hele slukket, er det også muligt. Du køber et T-led til antennesignalet og tilslutter det ene udtag til VHS'ens antenneindgang. Du slutter IKKE de andre apparater til antenneudgangen på VHS'en. Og kan så kun se video via SCART, men det er jo bedre end via en kanal på en antenneledning.
De andre apparater sættes til T-leddets andet udtag: Selector først, dens udtag til Luma'en, Luma'ens til TV.
Når du tænder for det hele, er der så først brug for et eller to minutter til, at alt kan spille. Men har der ikke været afbrudt længe, kan det godt gå hurtigere.
Vil du optage på DVD, mens du er væk, lader du være at slukke for 230V og bruger normal standby.
Jeg bruger selv dette system og det har nok sparet mig for over 2.000 kr. siden år 2000, jeg har lidt flere apparater.
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 14:34
Freiheit skrev:
Jeg optog i går på en RW skive og lukkede den, og den virkede fint på alm dvdafspillere. Men skulle det så ikke være muligt at slette disken igen, hvorefter man kan optage på den igen? Jeg kan ihvertfald ikke finde ud af hvordan man gør det.
|
Jo, den kan slettes igen. Se på side 30 under 2.2.6.1
Men en +RW "lukkes" ikke. Det er de engangskrivbare, +R, man kan lukke/afslutte/finalize.
En +RW kan man gøre kompatibel eller låse. Altså ikke for at være ordkløver, men for at bruge manualens udtryk.
Og kan du ikke slette den, som angivet på side 30, så skal den nok først låses op. Se side 35 om hvordan.
Jeg har ikke selv forsøgt dette, men det virker sikkert helt fint.
Go' weekend og pøj med det!
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 14:50
Episode 4
I tretimers-kvaliteten LP optager min Luma i fuld opløsning. 
Det er testet med prøvebillede og film og er både brugbart til lange film og ½ time bedre end Sony, der højst kan optage 2½ time på en disk uden at opløsningen nedsættes. Eller før 2005 kun 2 timer.
Vælges længere tid = lavere kvalitet rykker billedet sig lidt og sløres MEGET. Det duer ikke. Værre end VHS. Brug det ikke!
Det ser ud til, at lyd ikke optages i Dolby Digital, men i MPEG. Manualen siger ikke noget om det, jeg har set det i en menu ved et par tryk på "display".
Om det betyder noget? Måske ikke, måske lidt på andre apparater, der skal kunne afspille lyden. Jeg er bare lidt overrasket over det.
Maskinen ser ikke ud til at være kodefri og den har Macrovison. Ikke et problem for mig, men nu ved I det!
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 16:13
Carser skrev:
Freiheit skrev:
Jeg optog i går på en RW skive og
lukkede den, og den virkede fint på alm dvdafspillere. Men skulle det
så ikke være muligt at slette disken igen, hvorefter man kan optage på
den igen? Jeg kan ihvertfald ikke finde ud af hvordan man gør det.
|
Jo, den kan slettes igen. Se på side 30 under 2.2.6.1
Men en +RW "lukkes" ikke. Det er de engangskrivbare, +R, man kan lukke/afslutte/finalize.
En +RW kan man gøre kompatibel eller låse. Altså ikke for at være ordkløver, men for at bruge manualens udtryk.
Og kan du ikke slette den, som angivet på side 30, så skal den nok først låses op. Se side 35 om hvordan.
Jeg har ikke selv forsøgt dette, men det virker sikkert helt fint.
Go' weekend og pøj med det! |
Det viser sig at de brandbare skiver som jeg havde købt som RW (og som
har trykt RW på dem) er almindelige R skiver, så er det jo nok derfor
at jeg ikke kan slette dem.
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 16:40
Freiheit skrev:
Det viser sig at de brandbare skiver som jeg havde købt som RW (og som har trykt RW på dem) er almindelige R skiver, så er det jo nok derfor at jeg ikke kan slette dem.
|
En naturlig forklaring!
De skiver, der er mærket sådan her er IKKE nødvendigvis af RW-typen, altså genskrivbare.
Logoet (som jeg mener er misvisende) er nemlig logoet for skiver af +typen UANSET om det er +R (som din og den i æsken) eller +RW (som kan overskrives).
Så når du køber blanke skiver til Luma'en skal
- de bære dette logo, for den brænder kun på dem.
- du se efter, om du får +R eller +RW, som også står for sig med et mere normalt trykt R.
Et eksempel på en genskrivbar:

Uden det store W ville det (trods logoets misvisende W) nederst t.h. være en "engangs".
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 17:00
Episode 5
I energisparetilstand lyser kun en blå knap. Og ved at tænde, sker der tilsyneladende intet. Men optageren er bare langsom. Og den blå knap er sådan lidt omvendt, da den slukker, når maskinen er tændt.
Det går lidt hurtigere uden energispar, men koster så ekstra 20 W. Så tak til Lumatron for at gøre os opmærksomme på, at den blå lysdiode er opfundet og ris for udpræget strømspild. Selve lysdioden bruger under 0,1W, så den er ret uskyldig.
En anden lille ting: Formatkoder fra diske bruges ikke fuldt ud. Jeg har 16:9 TV og valgt dette i opsætningen. Men jeg er nødt til selv at skifte format på min TV-remote, når jeg zapper på Luma'en til noget med zoom eller rigtig 16:9. Samme på købefilm med intro i 4:3 og action i 16:9.
Det er lidt tyndt, at det ikke bare er 100% på plads. Alle mine 5 andre videokilder sender korrekt info til mit TV, så det kan skifte selv.
Men et plus er det bestemt, at Luma'en ikke har nogen støjende blæser.
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 17:40
Hej Carser
Jeg er jo stadig uhyre spændt på at høre hvad Lumatron'en siger til en
DVD+RW optaget i din Sony, men din Sony er vel desværre nok stadig til
reparation ikk'?
Er du iøvrigt tilstrækkelig tilfreds med Lumatron'en til at du beholder den - eller er det for tidligt at sige?
Jeg synes jo stadig det er frygtelig ærgerligt at den åd mine to
skiver. Ellers ville jeg klart have beholdt den. Synes den var ganske
ok til prisen.
Det er jo endnu ikke hverdagskost at se en optager til under 1000 kroner.
Jan
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 18:08
Hej Jan/Lunge,
Min Sony er stadig til rep. og jeg har ikke nogen +RW skive brændt på den. Mine andre +R og -R giver ingen som helst problemer viser stikprøver.
Jo, jeg vil gerne beholde den. Især er jeg positivt overrasket over de 3 timers LP. Selv på +RW skiver købt i Danmark til 30 kr. stykket er medie-timeprisen nu nede på ca. samme niveau som VHS. Og billedet er jo langt bedre.
Bed da din Brugs/Kvickly?!? om at få udleveret skiverne, du savner. Er der ikke afsat penge til service på et værksted (kan let tænkes, at de defekte blot skrottes) kan en medarbejder med handyman-gener vel finde en skruetrækker, tage låget af og få diskene lirket ud. Der er jo dine.
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 18:24
Laver den thumbnails og kan disse vises i andre afspillere? Hvordan forholder det sig i øvrigt med thumbnails fra de nye (2005) Sony maskiner kan disse vises i andre afspillere?
Claus
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 18:51
Carser skrev:
Jo, jeg vil gerne beholde den.
|
Herligt at høre. Håber ikke du får problemer mht Sony'ens RW skiver.
Carser skrev:
Bed da din Brugs/Kvickly?!? om at få udleveret skiverne, du savner.
Er der ikke afsat penge til service på et værksted (kan let tænkes, at
de defekte blot skrottes) kan en medarbejder med handyman-gener vel
finde en skruetrækker, tage låget af og få diskene lirket ud. Der er jo
dine.
|
Det har jeg skam også gjort. De er begge sendt på værksted og det må jeg så
afvente. Jeg håber også der kommer et svar på hvorfor det skete, men
det forventer jeg nu ikke at få et fornuftigt svar på. Desværre. Det
ville jeg virkelig gerne vide. Det rumsterer stadig i mit hoved om jeg
skulle prøve en tredje maskine.
Så ville jeg nok vælge en anden Super
Brugsen. 
Jan
|
Skrevet den: 24-September-2005 kl. 18:52
clausewitz skrev:
Laver den thumbnails og kan disse vises i andre afspillere? Hvordan forholder det sig i øvrigt med thumbnails fra de nye (2005) Sony maskiner kan disse vises i andre afspillere? |
Hej Claus,
Ja, den laver thumbs + menu. Thumbs kan redigeres.
Sonys maskiner lægger ikke og kan ikke bringes til at lægge thumbs (Sony har oversat det til miniaturebilleder) på DVD-diske overhovedet!
Der lægges blot en simpel menu, som enhver med-den-valgte-og-afsluttede-disk-kompatible afspiller kan læse.
På HDD'en på en Sony er det straks en anden sag.
|
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 12:12
Tak til Carser. Den lyder faktisk som en god maskine til prisen (specielt den gode kvalitet ved 3 timers optagelser og det lave/manglende støjniveau) ikke mindst som et supplement til en HDD-recorder. M.h.t. thumbnails har jeg kunnet konstatere at optagelser på en Philips 610 kan vises på de 3 andre DVD-afspillere (forskellige mærker) jeg har prøvet. Synes personligt det er et plus at kunne se thumbs af optagelser. Har en hel del videobånd hvor denne egenskab ville have været en kæmpe hjælp (jeg aner ikke hvad jeg har optaget og har endnu ikke gidet at kigge dem igennem) .
Claus
|
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 12:54
Velbekomme Claus,
Du skulle se hvor mange håndskrevne sider i ringbind og hvor stor en database, der skal til at holde styr på mine optagelser.
Hvis du har et digitalkamera, en pc og en printer, kan du fotografere dine egne thums fra skærmen - stativ og nul flash - og printe dem ud og sætte dem på båndæskerne. Eller downloade lidt billeder fra http://www.imdb.com - www.imdb.com
Det er for mit vedkommende mest et spørgsmål om at skrive ned eller taste ind, hvad jeg optager og ikke komme mange måneder bagud med at gennemse det. Men det er ikke altid en titel fortæller så meget som et lille billede eller to. Så mit system har sine svagheder og skal måske erstattes af noget andet.
Allerhelst ville jeg optage alt på harddisk og helt undgå andre medier. Med mine mange film skulle den kunne rumme mindst 15-20 TeraByte. Og ALDRIG crashe.
Nok om VHS og overblik over optagelser.
Ja, til prisen er Lumatronen ganske god.
|
Skrevet af: dyvel
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 16:20
Er der nogen der gider kigge om den kan lave output i NTSC - jeg har et
amerikansk HDTV som ikke kan forstå PAL, så NTSC er et must for mig.
Jeg vil også meget gerne høre hvilket udgange der er - specielt om der er component eller vga/dvi/hdmi
|
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 16:48
Hej dyvel,
Velkommen til.
NTSC? Ja. Men ret sikkert kun fra diske kun indeholdende NTSC-optagelser, købefilm eller lukkede diske. Regn ikke med at kunne modtage PAL-TV og indspille det som NTSC. Det her er en recorder med en ganske almindelig tuner og ikke en dyr og avanceret omsætter.
Audio outputs: De gængse, er dækket tidligere.
Video outputs? Composite (phono), S-video (Mini-D bøsning) og SCART med enten RGB eller composite. Nej til alle dem, du spørger til.
Skuffet? Det er altså en maskine til under en tusse!
|
Skrevet af: dyvel
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 16:57
Tak for svar
Jeg vil heller ikke indspille det som NTSC. Mange selv billige dvd
afspillere kan lave output i NTSC selvom kilden er PAL, så det er noget
jeg håber denne også kan.
Den skal optage det i pal, men kunne vise det på et NTSC display...
|
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 17:12
Velbekomme.
Det eneste, jeg med sikkerhed ved, er at TV-type kan sættes til:
Og at der i specs står dette som det eneste om NTSC under video outputs:
CVBS: PAL/NTSC (negativ sync), 1Vpp@75 Ohm
Så der er måske et håb om, at optagelser i PAL kan vises på dit HDTV. Jeg krydser mine fingre!
|
Skrevet den: 25-September-2005 kl. 22:30
Til de trofaste:
Episode 6
Nu til lidt, der kunne være bedre. Jeg har timeroptaget og det virker fint. Lidt uheldigt kan det virke, at billedet fra recorderen afbryder, det man evt. ser imens - indgangen på TV'et skiftes til recorderens.
Dumt, at displayet sidder så langt inde, at netop ikonet for "timer aktiv" skjules af den øverste kant - medmindre man ser maskinen på lang afstand eller bukker sig ned. Min står 20 cm. over gulvet under TV'et. Ellers er jeg glad for et meget tydeligt display.
På flere optagelser går kontrast og lys i billedet ganske lidt op og ned i styrke i små ryk. Det er nu sammenlignet med det originale via PIP og er en fejl, der opstår i recorderen allerede før optagelse. Lille, men kunne tyde på, at strømforsyningen mangler lidt regulering.
Jeg tænkte, at det kunne være mit SCART-kabel, der ikke sad helt godt fast. Og det kan det næsten ikke, for der er for lille afstand til antennestikket! Ihvertfald på de der alm. stik, hvor kablet går skråt ud. Så det hele sidder lidt i spænd. Nå, jeg fandt et rigtigt godt, tykt og bedre skærmet kabel og fik det presset ind. Det hjalp ikke på de små variationer i lys i billedet.
Disse ukritiske småfejl er ikke graverende, men nok et udtryk for, at der er sparet lidt her og der.
Det ændrer ikke på, at maskinen er en god og meget billig to'er at have.
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 06:39
Jeg kan så lige tilføje at min har den samme lille særhed med at på flere optagelser går kontrast og lys i billedet ganske lidt op og ned i styrke i små ryk.
Men total set og til prisen er det stadig et godt køb
|
Skrevet af: Norsk
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 18:44
Hei!
Dette er et å de få forum jeg har funnet informasjon om Lumatron DVR-105, så jeg prøver å stille et spørsmål her.
Har kjøpt en Lumatron DVR-105 og har et problem.
Når jeg velger spiller inn en DVD+R plate og velger "Ger kompatible",
så lar den seg ikke spille av i en vanlig DVD-spiller eller på PC.
Det eneste som kommer frem er det bildet man ser når disken står i Lumatron spilleren. Kan ikke trykke PLAY for å spille av.
Jeg kan bla opp til å se diskmenyen og ned til kapittelmenyen, men ikke spille av.
Noen som kan hjelpe?
Håper dere forstår Norsken min. 
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 19:11
Hejsa og velkommen.
Hvis sidetallene i manualen er som i den danske, bør du se på side 35 under 2.4.
Her kan du se billeder og læse, at en +R disk IKKE kan gøres kompatibel, men for at kunne afspilles på andet udstyr skal afsluttes. Det er det nederste punkt, der kan vælges, det nederste i billedet "for DVD +R".
Når den så er afsluttet (eng. finalized), er det så et spørgsmål om din vanlige DVD-afspiller og PC har kompatible drev. Det har lidt ældre afspillere ikke altid - f.eks. en af mine og også min 2½ år gamle PC.
Det samme gælder for en +RW der er gjort kompatibel.
Se evt. også efter dette logo på diskskufferne på PC og DVD-afspiller.
Husk desuden, at det ikke er nok at vælge punktet. Det skal aktiveres med et tryk på SELECT.
Det gik fint med det norske, dog måtte jeg gætte mig til hvad "bla opp til å se" betyder. "Kalde frem/få frem/få vist" fik jeg det til. Stemmer det?
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 19:31
Hei!
Takk for rask svar.
Beklager jeg forklarte litt feil(forkjært).
Selvsagt velger jeg Fullfør plate(Avsluf skiven).
Probleme er bare at det ikke er mulig å få valgt det som kommer frem på menyen på DVD-spiller eller PC.
Både PC og DVD-Spiller er helt nye og har RW merket.
Har valgt punktet og trykt SELECT/PLAY, men ikke noe skjer.
Kan det han noe med at jeg har redigert tittelen?
Ellers takk for et bra svar, og du forstår Norsk helt rett. 
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 19:52
Det var godt at høre!
Tja, hvis du har redigeret efter en afslutning, må du afslutte om igen.
Men hvis afslutning var det sidste du gjorde før du tog skiven ud af Luma'en og prøvede den i et af dine andre drev og det alligevel ikke lykkes ved jeg faktisk ikke, hvorfor du ikke kan komme videre.
Måske bedre medier kan hjælpe, måske ikke.
Jeg indrømmer jeg lurer lidt på SELECT/PLAY - det er to forskellige ting.
Og jeg lurer lidt på, om du 100% sikkert har afsluttet - det tager lidt tid og processen spærrer recorderen i nogen tid.
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 20:09
Hei igjen!
Da er jeg et steg nærmere enn full forståelse.
Laget et opptak nå og afslutet disken uten redigering. Alt ok! 
Dersom man redigerer Tittel altså, TITELÆNDRING, på en DVD+R plate, vil den ikke være leselig/spillbar på vanlige spillere.
Er ikke sikker på om det gjelder alle redigeringer, men Kapitel-bogmaerke + Skjul kapitel + Indeksbillede går galt.
Skal nå prøve med bare Indexbillede. Dersom det går bra, så går testen til Kapitel-bogmaerke.
Sorry, jeg lurte deg litt med SELECT/PLAY, Mente SELECT/ENTER. Pioneeren har ENTER. 
DVD+R plater er så billige at bedre å teste på noen plater ennå i miste ett viktig opptak. 
Det neste å teste da er vel hvordan det er å ta opp på DVD+RW, redigere
og så kopierer til DVD+R på PC'en. Dette er muligens den beste måten,
DVD+RW kan jo slettes igjen.
Mvh
Det er deilig å være Norsk i Danmark.
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 20:20
Ja, hej igen.
Nu rykker det jo! 
Enhver ændring tæller. Afslut er afslut. SLUT. SLUT. Sidste punkt overhovedet. Finalen. Det ultimativt sidste. Point of no return.
Nu overdriver jeg for at overvinde sprogbarrierer og for at undgå, du spilder diske.
Lur mig aldrig igen med selv-opfundne knapper! Denne gang er du tilgivet 
Min Luma og jeg er glad for +RW.
Hav det godt!
|
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 20:57
Hei!
En siste fra meg.
Viktig å huske når man bruker DVD+R disker:
1. Indeksbillede fungerer OK!
2. Kapitel-bogmaerke har ingen funksjon.
3. Skjul kapitel gjør at disken ikke kan spilles i vanlige DVD spillere.
Ellers så vil jeg si at dette er en meget bra spiller for pengene! 
Mvh
Det er deilig å være Norsk i Danmark.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 12:01
Episode 7
Enig med Norsk i punkt 1. Man behøver ikke engang huske det! 
Punkt 2 passer ikke. Jeg har sat min til at sætte mærke hvert 5. minut og disse mærker virker ved afspilning både på Lumaen og en Sony, jeg også har.
Punkt 3 skal nok passe, da det er en redigering, der kræver (ny) finalize, før man kan forvente kompatiblitet. På norsk fullførelse. Se også min forrige besked.
_____
Jeg selv har lige optaget på og finalized den medfølgende no name disc, og den afspilles fint med kapitelmærker og det hele på begge mine maskiner.
Men som jeg har været inde på i episode 4, er 4- og 6-timers kvaliteten ikke for god. Jeg brugte sidstnævnte for at udfylde disken med en undværlig komedie. Udover, at billedet sløres og rykkes, kommer lyden mærkbart bagud i forhold til billedet! Denne "ude af sync" findes slet ikke på SP.
Kvaliteten SLP = 6 timer kaldes for Standard Long Play. Det mener jeg er en fejl, da det lyder som f.eks. Sonys 2½ timers kvalitet - navnet burde være Super Long Play.
Ellers vil jeg sige, at menuerne faktisk er ret hjælpsomme og informative. 
Trods de mindre fejl og mangler tør jeg godt anbefale maskinen til newbies med et begrænset budget eller som en to'er.
De har den stadig på hylderne i min lokale Coop.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 12:35
Carser skrev:
.....den afspilles fint med kapitelmærker og det hele på begge mine maskiner. |
Du har med andre ord fået din Sony tilbage fra reparation kan jeg forstå - ikk'? Og det vil så også sige at du ingen problemer har med at Lumatron'en spiser dine +RW skiver? Jeg forstår stadig ikke hvordan mine to forsøg på Lumatron'en muslykkedes og at den åd mine to skiver. Får næsten lyst til at prøve en tredje. Meeeen jeg ved ikke helt. Når man ikke kan lokalisere hvilken maskine (eller skive) der fejler, er det lidt træls at miste endnu en skive. (selvom jeg forhåbentlig ser dem igen).
Jan
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 13:33
lunge skrev:
Carser skrev:
.....den afspilles fint med kapitelmærker og det hele på begge mine maskiner.
|
Du har med andre ord fået din Sony tilbage fra reparation kan jeg forstå - ikk'? |
Nej desværre. Jeg har en nemlig også en ældre Sony DVD-afspiller.
lunge skrev:
Og det vil så også sige at du ingen problemer har med at Lumatron'en spiser dine +RW skiver? |
Lumatron'en har opført sig pænt hidtil, men jeg vender tilbage i den tråd, der passer bedst, når jeg har min Sony recorder tilbage fra rep. (Jeg har stadig ingen +RW'er brændt på den, da jeg først købte +RW'er, da jeg fik min Luma.)
Jeg vil selv undersøge det og jeg skal også nok huske dig. 
lunge skrev:
Jeg forstår stadig ikke hvordan mine to forsøg på Lumatron'en muslykkedes og at den åd mine to skiver. Får næsten lyst til at prøve en tredje. Meeeen jeg ved ikke helt. Når man ikke kan lokalisere hvilken maskine (eller skive) der fejler, er det lidt træls at miste endnu en skive. (selvom jeg forhåbentlig ser dem igen).
|
Ja, det er nærmest umuligt at vide, hvad det præcist skyldes. Indtil videre brænder og læser min Luma 100% stabilt og har aldrig lukket uventet ned eller slugt noget (andet end strøm... ).
Det samme var ikke just tilfældet med min Sony recorder, hvor ca. 25-30% af al brænding gik helt eller delvist galt .
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 14:01
PS: Hvilke +RW skiver jeg bruger i min Luma? Sony såmænd! 
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 21:18
Carser skrev:
Jeg vil selv undersøge det og jeg skal også nok huske dig. 
|
Det lyder godt. Tak skal du have. Nu må din Sony (den nyeste altså) da også snart være færdig med at være på "kursus".
Er den hos Sony selv - og hvor længe har den været det og hvor længe regner du med at skulle undvære den. (Ja - undskyld at det ikke har noget med trådens emne at gøre - bare et lille sidespring - hvis man nu selv skulle være så uheldig at ens maskine skulle blive syg.)
Jan
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 21:58
Hej Jan,
Den er på et autoriseret Sony-værksted i Køge iflg. min forhandler, HiFi-klubben.
Jeg afleverede den d. 14. og fik at vide 2-3 uger var den estimerede rep. tid. Så jeg regner med, at den snart er tilbage, og så skulle den gerne kunne læse og skrive perfekt. Jeg vedlagde selv en længere smøre og tre floppede diske som dokumentation for dens problem.
Er det ikke 100% klaret, vil jeg evt. bede om en ny eller få pengene tilbage og købe mig en Pioneer. Pålidelige optagelser er vigtige for mig.
Lige nu er det lidt paradoksalt at kunne stole mere på DVD-drevet i en Luma til en tusse end på det i en Sony til 5 kilo...
M.h.t. dig og Luma: Tror du tredje gang er lykkens gang?
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 22:12
Episode 8
Nu er den gal.
Lige nu sender TV3 en film, The Road to Perdition med Tom Hanks, jeg optager fra Selector. Jeg lod optageren stå i pause og skrev mit svar til Jan i en reklamepause.
Da den var slut og jeg trykkede REC gik det hele ned. Billedet frøs mange gange, lyden gik ud o.s.v. Jeg troede udfaldet var et SAT-problem og tjekkede det analoge signal. Det er i orden. Og det er Selectors også. Men kan jeg stoppe optagelsen og lige skifte til en anden kilde? Nope. 
Mens jeg har tastet dette har den afbrudt lyden, frosset et billede fuldstændigt og kører "preparing"/"vent".
...to be continued
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 22:33
Episode 8½
Luma'en preparer stadig.

Gad vide, hvad den har lavet den sidste ½ time 
Jeg håber filmen genudsendes, for den har jeg ikke rigtigt kunnet koncentrere mig om...
|
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 23:01
Episode 9
Efter at have lyttet med øret helt tæt på og konstateret, at drevet ikke længere snurrede tog jeg strømmen i et par minutter.
Maskinen opførte så med strøm på igen sig atter normalt. På disken (en helt ny ubrugt Sony +RW) lå nu kun den første del af filmen, ikke den 2. som jeg pausede før den gav op.
Nu optager den igen fra Selector. Jeg prøver lige at stoppe og ejecte - den må ikke sluge disken...
Den ejecter fint. 
Hm - måske var det her blot en engangsforeteelse.
I hope so!
|
Skrevet den: 03-Oktober-2005 kl. 07:40
Carser skrev:
Episode 8
Nu er den gal.
Da den var slut og jeg trykkede REC gik det hele ned. Billedet frøs mange gange, lyden gik ud o.s.v. Jeg troede udfaldet var et SAT-problem og tjekkede det analoge signal. Det er i orden. Og det er Selectors også. Men kan jeg stoppe optagelsen og lige skifte til en anden kilde? Nope.  |
Puhha. Det lyder godt nok som om det er en fætter til mine to Lumatron'er. Historien minder i hvert fald en del om det der skete for mig. Forskellen er bare at jeg ikke fik liv i mine efter at have taget strømmen. Ja, lad os håbe det er en engangsforteelse.
Jan
|
Skrevet af: poni
Skrevet den: 04-Oktober-2005 kl. 22:12
Automatisk tidsindstilling.
Er der nogle specielle tricks ?
Jeg synes ikke det virker ?
Det skal siges at jeg har byttet om på kanalerne så de passer med mit TV. Det er måske det der forvirer optageren.
Uret går vist ikke særligt præcist - og lidt for langsomt - hvilket kan få starten af udsendelse til ikke at blive optaget .
Nogle ideer ?
|
Skrevet den: 04-Oktober-2005 kl. 23:53
Hej Poni,
Og velkommen til dig med din første besked!
Du kommer ind på noget, jeg ville nævne i episode 10. 
Mit ur taber også. Jeg har gennem årene erfaret, at DR1 har mest pålidelig tid, recorderen har jeg så indstillet til at stille efter DR1. Detaljer:
SETUP -> INSTALL.MENU -> DATO/TID -> vælg AUTO i øverste felt og DR1 i feltet PROGRAM nedenunder. Hos mig er DR1 = P01.
Jeg har prøvet at lege lidt med det og stille tiden helt skævt og se, hvornår der blev opdateret. Det sker typisk inden der er gået en halv time. Det virker fint nok - men desværre kun, når maskinens energibesparelse er slået fra. Og med maskinen tændt duer det heller ikke rigtigt. Det er jo tyndt!
Så enten taber uret og skal stilles lidt for tit eller også bruger man 20W ekstra på at kunne se på et ur i standby og have det til at gå præcist. Vælg selv!
Jeg har så gjort det, at jeg har slået energispar fra og sat en manuel afbryder ind på 230V siden (du ved en stikdåse med kontakt med lys i). Så tænder jeg i god tid. Det er ikke en særlig fancy idé, men den virker udmærket og du får den gratis.
|
Skrevet den: 06-Oktober-2005 kl. 23:10
Episode 10
Forud for episode 8 diskuterede jeg med mig selv, om jeg skulle optage på en +R eller en +RW skive, og da Lumaen skal bruge lidt tid på prepare, kom jeg i tidsnød og fik lige akkurat valgt medie og sat optagelsen i gang. Muligvis var preparen ikke helt færdig, men jeg kunne jo optage. Så jeg ved ikke, om jeg har været for hurtig med at trukke på REC indtil den lystrede eller hvad der skete.
Maskinen opfører sig atter pænt. 
I dag lettede jeg på låget for lige at se, hvad der sidder i den. Gør det ikke selv - jeg er teknikeruddannet og du risikerer at miste garantien.

Drevet er fra BenQ og sidder i en kasse som i en PC. Og da den sidder lidt inde, kan jeg bedre forstå, at DVD'erne ikke kører helt ud som på andre recordere og afspillere. Til gengæld er det godt m.h.t. afskærmning, støv og støj. Tuneren er fra Samsung. Maskinen er samlet i Tyrkiet. Det hele ser OK ud.
Gad vide, hvad maskinen ville koste med en 160 GB HDD i 
|
Skrevet af: Mulighed
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 00:25
Erfaring fra bruker av lumatron i Norge:
Jeg har opplevd akkurat det samme som Carser beskriver i episode 8 - 8 1/2 om at spilleren klikker og man må trekke ut strømmen på den. Jeg har opplevd det kun èn gang men flere ganger. Har ikke funnet ut om det er noe mønster i når det skjer, men det virker å være ganske tilfeldig, og alle gangene må man ta strømmen på den for å få den i gang igjen. Den har fungert litt bedre i den senere tiden, men jeg regner med jeg kommer til å levere den inn igjen.
Er det noen som kan si meg hva de synes om kvalitetn på lyden på den når man spiller av vanlige cd-plater? Synes selv den låter bra når jeg bruker den på stereo-anlegget mitt. Men vil man få merkbart mye bedre lyd om man f. eks kjøper en bra pioneer eller sony dvd-avspiller til ca samme pris(1000-1500)?
|
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 01:32
Mulighed skrev:
Har ikke funnet ut om det er noe mønster i når det skjer, men det virker å være ganske tilfeldig, og alle gangene må man ta strømmen på den for å få den i gang igjen. |
Det er nok Lumatron, der har forstået signalet fra mig om, at de bruger for meget strøm!
Men løsningen, de har valgt er ikke heldig - periodiske fejl.
Mulighed skrev:
Men vil man få merkbart mye bedre lyd om man f. eks kjøper en bra pioneer eller sony dvd-avspiller til ca samme pris(1000-1500)? |
Det er 99% sikkert. Luma'en er slet ikke i samme klasse. Jeg bruger kun dens digitale lydudgang.
Jo bedre anlæg du har, jo bedre kan du høre forskel. Netop de foreslåede mærker klarer sig godt på lyden også.
|
Skrevet af: mortenkn
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 16:52
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 17:16
Ja, når man lufter sine tanker hér, kommer der ofte både hurtige og gode bud! 
Jeg kendte intet til Eltax'en, da jeg skrev "Gad vide, hvad maskinen ville koste med en 160 GB HDD i "
|
Skrevet af: poni
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 22:04
Kapiteler/skjul kapitel
Der er nu to gange gået rod i en DVD når jeg forsøger at indsætte kapitler og skjule nogen af dem.
I begge tilfælde begyndet DVD-en at gå i autorepeat - selv om alle bogmærker blev slettet igen.
Der bliver tilsyneladende skrevet til disk også før man exiter rediger titel.
Er der noget system i galskaben ???
|
Skrevet den: 13-Oktober-2005 kl. 21:17
Carser skrev:
lunge skrev:
Du har med andre ord fået din Sony tilbage fra reparation kan jeg forstå - ikk'? |
Nej desværre. Jeg har en nemlig også en ældre Sony DVD-afspiller.
lunge skrev:
Og det vil så også sige at du ingen problemer har med at Lumatron'en spiser dine +RW skiver? |
Lumatron'en har opført sig pænt hidtil, men jeg vender tilbage i den tråd, der passer bedst, når jeg har min Sony recorder tilbage fra rep. (Jeg har stadig ingen +RW'er brændt på den, da jeg først købte +RW'er, da jeg fik min Luma.)
Jeg vil selv undersøge det og jeg skal også nok huske dig. |
I dag har jeg så hentet min Sony - den var væk ret længe - og en let fejlbrændt +R skive fra den skulle lige prøves i Luma'en. Den er nu spist! Så jeg prøver nu at tage strømmen fra for 3. gang og se, om jeg kan få den ejected. Så jeg ved endnu ikke, om den (også!) spiser +RW'er brændt på Sony'en.
Desuden er jeg i dialog med en Sony-ekspert om Fuji-medierne. Der er noget, der ikke helt stemmer.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2005 kl. 22:11
EPISODE 11
Den spiste disk kom ud efter ca. 10x strøm af og på, mindst dobbelt så mange tryk på power og eject og da preparing tonede frem på displayet, var maskinen sig selv igen. Pyha!
Jeg kan godt forstå, at man kan opgive at få en spist disk ud! Jeg tror ikke indtil videre, jeg vil servere Sony-diske for min Luma. (Sorry, lunge.)
Nu har jeg haft bøvl nok med mine recordere og køber Verbatim, når jeg ikke har flere andre diske at brænde på. Og så logger jeg i min filmdatabase, hvilken recorder mine film og skiver er optaget på.
Desuden: Sony kan ikke brænde videre på en delvist fyldt +RW skive fra en Luma. Heller ikke selvom disken er en Sony.
Hvis der er en morale her, må det nok være, at bruge gode medier og helst i de optagere, de fra starten af blev brugt i - Just 2 B shure.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2005 kl. 22:18
poni skrev:
Kapiteler/skjul kapitel
Der er nu to gange gået rod i en DVD når jeg forsøger at indsætte kapitler og skjule nogen af dem.
I begge tilfælde begyndet DVD-en at gå i autorepeat - selv om alle bogmærker blev slettet igen. Der bliver tilsyneladende skrevet til disk også før man exiter rediger titel.
Er der noget system i galskaben ???
|
Bare jeg vidste det!
Jeg har ikke forsøgt det, du har. Men generelt er Luma'en hurtig til at skrive det, den vil på diskene. Måske andre kan svare, måske du kan fortælle, om det var på +R eller +RW, det gik i ged.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2005 kl. 23:17
SPIST DISK? ALIAS EPISODE 11½
Nu med fidus!
Ja, den gjorde det igen med en anden Sony-fejlbrænding. Jeg fandt en fidus: Af med strømmen, på med den igen, hold så med det samme power inde indtil den tænder (blåt lys slukker), så prøver den ikke at boote fra sit D-drev...
Jeg tror nemlig, at den evt. p.g.a. sit pc-drev tror, den er lidt af en pc og måske også kan boote på og/eller indlæse firmware via en CD eller DVD. Det høres på rotationer i drevet ved spænding på efter strømafbrydelse.
Men den skal i spisesituationen bare tænde og spytte disken ud - det kunne jeg nu få den til på kort tid. I did it Kvickly - Ta' den Coop!
Og giv så lige lunge hans skiver tilbage, hvis det stadig er aktuelt.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 14:25
Carser skrev:
SPIST DISK? ALIAS EPISODE 11½
Nu med fidus!
Ja, den gjorde det igen med en anden Sony-fejlbrænding. Jeg fandt en fidus: Af med strømmen, på med den igen, hold så med det samme power inde indtil den tænder (blåt lys slukker), så prøver den ikke at boote fra sit D-drev...
Jeg tror nemlig, at den evt. p.g.a. sit pc-drev tror, den er lidt af en pc og måske også kan boote på og/eller indlæse firmware via en CD eller DVD. Det høres på rotationer i drevet ved spænding på efter strømafbrydelse.
Men den skal i spisesituationen bare tænde og spytte disken ud - det kunne jeg nu få den til på kort tid. I did it Kvickly - Ta' den Coop!
Og giv så lige lunge hans skiver tilbage, hvis det stadig er aktuelt. |
Hoho. Det er altså underholdende læsning. Tak for de farverige beskrivelser af dine pinsler med Luma-dyret. Tænk at den virkelig også spiser dine skiver. Så var det ikke kun mig der var uheldig. Jeg havde så ikke fantasi til at forestille mig at ti gange sluk-tænd og en gang powertryk skulle få den til at løsne biddet om mine skiver. Det er nu vist alligevel godt at jeg afleverede ædedolken igen. Eller hvad siger du - får den lov at blive stående i dit hjem eller har du fået nok?
Jan
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 15:49
Hej Jan/lunge,
Fidusen gjorde, at jeg kunne spare de 10x i episode 11. Derfor måtte jeg lige lave 11½ af hensyn til andre, der oplever spist disk.
Altså: Nedbrud med spist disk > tag strømmen > hold power inde (dét er selve fidusen)> på med strømmen, slip når blå lampe slukker og du på skærmen og vistnok også på displayet kortvarigt ser "no disc" > tryk på eject og voilá: Skiven kommer ud.
Så jeg fodrede den med lidt fejlbrændte eller tvivlsomme skiver og den gik ned. Det kan ske og det står i manualen - "systemnedbrud". Ingen overdrivelse, for intet lystrede. Så fandt jeg ud af at få dem ud. Og jeg gjorde det også for at svare dig og fordi jeg ikke er bleg for at prøve tingene af.
Jeg beholder den skam. Så slem er den ikke!
Den brænder og læser egne disks uden dikkedarer. De små variationer i kontrast ser jeg kun på optagelser fra dens egen tuner. Fra Selector optager den flot, og så rammes optagelserne, så vidt jeg umiddelbart kan se, ikke af copy once/no copy, som min Sony ofte gør (i forbindelse med TDC's signaler og min gamle Selector).
Så er jeg på min Sony brændt inde med noget på harddisken, der ikke kan overføres, kan Luma'en sikkert bruges til kopiering til disk. Hvis det holder (det var først i går, at jeg fik min Sony hjem igen), behøver jeg ikke købe ny Selector.
Især om fredagen synes jeg, at der ofte sendes mange gode film. Så er det rart med en ekstra optager, hvis man ikke vil gå glip af to film, der overlapper hinanden. En på en reklamekanal kan optages på HDD, så der kan skæres væk, en uafbrudt film på f.eks. TV2 kan optages på Luma'en. Og så kan man se en tredje!
...Eller høre musik og skrive lidt her - det skal jo også passes.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 17:28
Ja ok. Det kan så heldigvis lade sig gøre at få sin disk igen. Nu overvejer jeg så lige igen om man skulle finde en Coop butik der stadig har et eksemplar tilbage - MEN - jeg gider ikke have den hvis jeg kan være helt sikker på at den vil spise enhver (eller bare flertallet) af skiver som Sony'en har optaget.
Jeg vil ofte optage noget i en maskine og se det i en anden. Er du enig/uenig i at det er en dårlig ide at købe den hvis det er det behov man har?
Jan
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 18:04
Enig. Det svarer også til min pointe sidst i episode 11.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 18:29
Carser skrev:
Enig. Det svarer også til min pointe sidst i episode 11. |
Tak skal du have. Så gemmer jeg lige min 1000 spir til der forhåbentlig og formentlig kommer et andet godt billigt tilbud. Jeg har nemlig ikke de store krav til den jeg skal have. Den skal bare kunne optage ok uden de store problemer.
God fornøjelse med begge dine maskiner. Forresten - fungerer Sony'en som den skal nu?
Jan
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 19:00
lunge skrev:
God fornøjelse med begge dine maskiner. Forresten - fungerer Sony'en som den skal nu?
|
Mange tak. Jeg har brugt megen tid på opstilling og kabling og er endnu ikke kommet til flere brændinger på Sony'en. Den er jo ikke blevet ændret, kun undersøgt med andre mærker medier og fundet helt i orden.
Jeg venter også svar fra Sony om Fuji's kompatibilitet. De har netop sat en ekspert på sagen! Hold øje med nyt om det i Sony-forummet.
Go' weekend til dig og til Lumatics over hele landet.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2005 kl. 15:07
lunge skrev:
...
Nu overvejer jeg så lige igen om man skulle finde en Coop butik der stadig har et eksemplar tilbage
...
|
Kvickly i Varde har den stadig, ellers måske Nettorvet (har ikke kigget)
Jeg har i øvrigt lige kigget i Søndagsavisen, og der reklamerer Kvickly Xtra Esbjerg også med maskinen til 999
|
Skrevet den: 15-Oktober-2005 kl. 15:36
mortenkn skrev:
lunge skrev:
...
Nu overvejer jeg så lige igen om man skulle finde en Coop butik der stadig har et eksemplar tilbage
...
|
Kvickly i Varde har den stadig, ellers måske Nettorvet (har ikke kigget)
Jeg har i øvrigt lige kigget i Søndagsavisen, og der reklamerer Kvickly Xtra Esbjerg også med maskinen til 999
|
Mange tak skal du have, men som jeg skriver længere oppe har jeg droppet det fordi jeg skal have en maskine som kan afspille (og ikke kun "æde") skiver som min Sony HX-710 har optaget. Det vil denne her ikke gerne. Den er vist nærmest kun kompatibel med sig selv og sine egne skiver 
Jan
|
Skrevet den: 15-Oktober-2005 kl. 16:11
Du har nok ret... Nu kan man jo også få en mærkevare DVD-optager til
1300 kr., så spørgsmålet er om det kan betale sig at spare de 300 kr.
|
Skrevet den: 16-Oktober-2005 kl. 10:13
mortenkn skrev:
....Nu kan man jo også få en mærkevare DVD-optager til
1300 kr., så spørgsmålet er om det kan betale sig at spare de 300 kr.
|
Kan man det? Hvilken maskine og forhandler tænker du på ?
Jan
|
Skrevet den: 16-Oktober-2005 kl. 18:09
En LG i Elgiganten.
Har også set at de har reklameret med en Magnavox på et tidspunkt til
1300... Er ikke sikker, men er Magnavox ikke det som Philips hedder i
USA? Den lignede i hvert fald også en Philips på en prik.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2005 kl. 00:40
@lunge
Hej, nu har jeg så overført fra Luma-brændt +RW til HDD i min Sony og ville se, om jeg kunne optage på Sonyen på sådan en og om Luma'en evt. ville spise den - det har du spurgt mig om.
Men ak - det er kun på Luma'en, jeg kan slette og formattere sådan en, og den kan slet ikke bruges til at optage nyt på i min Sony. Den kan kun afspilles uden problemer med menuer og film, men ikke bruges af i Sony'en efter formattering i Luma'en.
Jeg har ingen blanke +RW'er længere, så jeg må blive dig svar skyldig.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2005 kl. 10:12
mortenkn skrev:
En LG i Elgiganten.
Har også set at de har reklameret med en Magnavox på et tidspunkt til
1300... Er ikke sikker, men er Magnavox ikke det som Philips hedder i
USA? Den lignede i hvert fald også en Philips på en prik.
|
Ok tak. Ja LG'en kunne da bestemt være en mulighed. 
Carser skrev:
@lunge
Hej, nu har jeg så overført fra Luma-brændt +RW til HDD i min Sony
og ville se, om jeg kunne optage på Sonyen på sådan en og om Luma'en
evt. ville spise den - det har du spurgt mig om.
Men ak - det er kun på Luma'en, jeg kan slette og formattere sådan
en, og den kan slet ikke bruges til at optage nyt på i min Sony. Den
kan kun afspilles uden problemer med menuer og film, men ikke bruges af
i Sony'en efter formattering i Luma'en.
Jeg har ingen blanke +RW'er længere, så jeg må blive dig svar skyldig. |
Ja den er vist ikke særlig samarbejdsvillig med andre optagere den kære lille Luma. Hvis du en dag har mulighed for at optage et eller andet i Sony'en på en +RW skive og så afspille det i Luma'en, så lytter jeg spændt på om den gufler den.
Jan
|
|