Print side | Luk vindue

Antenne hjælp.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66144
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 11:52

Emne: Antenne hjælp.
Skrevet af: jan160674
Emne: Antenne hjælp.
Skrevet den: 12-September-2009 kl. 20:23

Jeg vil gerne pege min antenne mod nærmeste sender for at optimere mine modtager forhold. I følge boxers hjemmeside er den nærmeste sender 5km væk, retning 100 (grader) københavn , den ligger geografisk galdsaxe/søborg. Jeg har en gammel UHF antenne brugt til TV2 analog modtagelse.

Signalet er nogenlunde nu, dog falder kanalerne engang i mellem ud/fryser. Især Canal9 og er dårlig. Jeg vil gerne optimere denne uden at det går udover de andre selvfølgeligt. Jeg vil gerne modtage

Dr1, Dr2, Tv2 samt Canal9. Nå nu til mine spørgsmål.

1) hvilken ende af antennnen skal pege mod den nærmeste sender, min antenne ser sådan ud:

2) Kan man bruge en signal forstærker købt til analog, sådan en har jeg nemlig liggende. Men er i tvivl om den vil gøre noget godt for det digitale signal.

3) sendes alle mine ønskede kanaler fra den samme sender?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-September-2009 kl. 21:06

Vent med at justere ind til efter 1/11, da der vil ske de endelige fastlæggelse af sendere og frekvenser.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 12-September-2009 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af jan160674 jan160674 skrev:

I følge boxers hjemmeside er den nærmeste sender 5km væk, retning 100 (grader) københavn , den ligger geografisk galdsaxe/søborg. Jeg har en gammel UHF antenne brugt til TV2 analog modtagelse.

Signalet er nogenlunde nu, dog falder kanalerne engang i mellem ud/fryser. Især Canal9 og er dårlig. Dr1, Dr2, Tv2 samt Canal9. Nå nu til mine spørgsmål.

1) hvilken ende af antennnen skal pege mod den nærmeste sender, min antenne ser sådan ud:

Bagud her  _______________  Denne retning mod masten på Isbanevej i Gladsaxe. 

Jeg formoder din antenne blot ligner denne ????

Citér

2) Kan man bruge en signal forstærker købt til analog, sådan en har jeg nemlig liggende. Men er i tvivl om den vil gøre noget godt for det digitale signal.

3) sendes alle mine ønskede kanaler fra den samme sender?

Ad 2.  Måske, måske ikke. Det afhænger af, hvilke filtre der er udover forstærkeren ( der skal ingen være). Den må have et mærke og et modelnummer? 

Men 5 km fra masten bør du nok snarere overveje om antennen er OK, fx mht. tæring og om coaxkablet er OK, somt om antennen er højt og frit nok monteret . Forstærkeren skal i første række sikre at signalet kan fordeles til TV i flere stuer. 

Ad.3  Ja.  Men de UHF frekvenser som der sendes på bytter rundt 1 november.  Canal 9 sendes pt. med 1/5 styrke, men 5 km væk skulle der nu ikke være større problemer.

Den bliver en del af Boxers betalbare udbud fra 1 november. ( se boxertv.dk).

Du kan også modtage fra den store mast i Hove, men den har ikke Canal9 før den bliver betalbar fra 1 november.

Lars  

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: jan160674
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 08:34

Ja min antenne ligner den på billedet. Er blot i tvivl om hvad der er for/ bag på den. Og jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit svar; mener du at den ende der på billedet er længst mod højre skal pege mod senderen?

Forstærkeren er en Triax, type 5400, version; a334350/2360. Jeg skal ikke fordele noget til flere stuer. Vil blot gøre det ene signal kraftigere. 

Men hvis canal 9 kun sender 1/5 del så er jeg sådan set fint tilfreds, for det må blive godt når de sender fuld styrke. Så er spørgsmålet om jeg gider foretage mig noget før efter 1/11.

Og lige en anden hvordan pokker kan du tage BBC, ITV og C4 i HD men en antenne i DK?

Tak for svarene til jer begge.

Mvh

Jan

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 10:35

Der er en del af os her på forummet som har adgang til UK TV, der sendes en hel del gratis sattelit derfra som kan modtages her i landet. Udstyr som det jeg har til betalings TV skal skaffes af omveje.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Ad.3  Ja.  Men de UHF frekvenser som der sendes på bytter rundt 1 november.  Canal 9 sendes pt. med 1/5 styrke, men 5 km væk skulle der nu ikke være større problemer.

Canal9 sendes fra borup´s alle´ mener jeg??

Jeg modtager den fint fra hedehusene med omkring 40db mens. Har dog lige pillet antennemasten ned da jeg skal have fuget min skorsten så det slut nu hehe...

Kan være der er for kraftigt signal, så de faldet ud,, kan jo også være grunden. Jeg ville foreslå at rette antenne ind til gladsakse og så sætte et 20db dæmpeled på eller noget i den stil. kan også bare bruge en fordeler som Comega LLT-1-20

-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 16:40

Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Canal9 sendes fra borup´s alle´ mener jeg??

Den sendes fra Gladsaxe vandret ca 2kW sammen med MUX1 10kW.  Fra Borups Allé sendes lodret med omkring 1.6 kW, men det er ikke vigtigt når man bor i Herlev området.

5 km fra  senderen tror jeg ikke signalet bliver for kraftigt - der sendes ikke kraftige (analoge) UHF signaler fra Gladsaxe - kun kanal 60 og den er næppe 'Hove' kraftig.  Men man kan da blot dreje antennen noget væk fra den rigtige retning, hvis man vil prøve det.

Lars     

PS! Triax forstærkeren er bygget til at modtage Sverige og Danmark analogt i Hovedstaden og indeholder filtre - det skal det ikke. Den er derfor ikke særligt egnet med de nye UHF kanaler, som bruges/skal bruges til det digitale TV.

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-September-2009 kl. 16:53
Det element, hvor kablet sidder i, er selve antennen. Foran sidder der nogle "pinde" som er smallere, de forstærker signalet. Bagved sidder nogle bredere, de dæmper signal fra den retning.
Jo flere elementer der er, jo mere retningsfølsom er antennen.

RØD er bagud, grøn er front.

-------------
Venlig hilsen
KB

Print side | Luk vindue