Print side | Luk vindue

Mere Profiber.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66423
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 00:21


Emne: Mere Profiber.
Skrevet af: Fabricius
Emne: Mere Profiber.
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 13:32

Jeg skrev til supporten og brokkede mig over, at hastigheden ikke lå på de lovede 50/50 mbit. Fik at vide, at routeren ikke kan trække højere hastighed, men at der skulle være en ny router på vej her til efteråret. Nuvel, med ca. 45 mbit kan jeg da leve med det, men jeg synes det er lidt problematisk, at de sælger 50 mbit-forbindelser (garanteret hastighed), når de godt ved, at routeren slet ikke kan klare det. Jeg har dog alligevel tænkt mig at nedgradere, dét problem er ikke så stort.

Nævnte også, at jeg fandt det ulideligt, at tv-signalet forsvandt når jeg downloadede. Det kunne jeg jo ikke forstå, for skulle internet og tv ikke forestille at være totalt adskilt? Svaret var, at de er sandelig da også adskilt, men at man ikke må anvende fildelingsprogrammer, for de bruger de samme protokoller som tv-delen! Der er bare lige det ved det, at jeg ikke bruger fildelingsprogrammer. Mine downloads foregår hovedsagligt via usenet, og hvis det OGSÅ er de samme protokoller som tv-delen bruger, så kan de da næsten godt komme og hente udstyret igen!

Der er da ikke meget grin ved at have en hurtig internetforbindelse, hvis man kun må kan bruge den til at checke BT's horoskoper, i hvert fald mens konen ser Vild Med Dans!

Er der nogen, der kan bekræfte disse oplysninger fra supporteren?

M.v.h.

Henrik.




Svar:
Skrevet af: sspaceman
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 13:47
Hvis du bruger usenet til download, er der ihvertfald mindst 1 ting
supporteren har misforstået. Usetnet vil normalt anvende TCP port 119,
mens IPTV er UDP Multicast. Det er ikke samme protokol.

Jeg vil mene at der må foreligge en fejlkonfiguration af din udbyders udstyr
hvis du ikke kan belaste dit internet uden at det giver forstyrrelser i dit tv-
signal.

/l.


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 13:59

Oprindeligt skrevet af sspaceman sspaceman skrev:

Hvis du bruger usenet til download, er der ihvertfald mindst 1 ting
supporteren har misforstået. Usetnet vil normalt anvende TCP port 119,
mens IPTV er UDP Multicast. Det er ikke samme protokol.

Jeg vil mene at der må foreligge en fejlkonfiguration af din udbyders udstyr
hvis du ikke kan belaste dit internet uden at det giver forstyrrelser i dit tv-
signal.

/l.

Kanon, tak! Så har jeg noget ammunition overfor supporten .

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 07:58
Jeg er ikke bekendt med nogen fildelingsprogrammer der
bruger udp multicast, så efter min mening er den pågældende
supporter misinformeret.


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 08:26
Profibers router er ikke meget værd. Efter jeg skiftede den ud med en gigabit router kan jeg maks belaste download med knap 57 mbit samtidig med at der kører TV.

Hvis jeg forsøgte det med deres egen router, så hakker tv signalet fælt. Dog er det ikke bare lige at koble en anden router til. Men i dette forum er der flere posts om hvordan man bruger sin egen router.

Jeg har bla. skrevet et par posts , som du sikkert kan finde frem ved at se min profil.

På mit netværk har jeg foruden min egen router sat en managed gigabit switch op hvor på alt min udstyr er koblet til så der kun i routeren er tilkoblet WAN, TV og uplink til switch. Switchen er så også med til at holde alt internt trafik på switchen, så intern trafik ikke er med til at forstyrre så meget.

Dette er måske lidt overkill med en switch, men hvad pokker når man alligevel har udstyret :-)


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 12:51

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Profibers router er ikke meget værd. Efter jeg skiftede den ud med en gigabit router kan jeg maks belaste download med knap 57 mbit samtidig med at der kører TV.

Hmmm...tror jeg slår koldt vand i blodet, og venter lidt og ser, om ikke Profiber kommer med en ny router i løbet af efteråret.

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: pipper
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 13:42
Jeg har samme problemer som dig Fabricius.

Jeg fik byttet routeren, men dette hjalp ikke.

Jeg melder tv signalet fra (det er også alt alt for dyrt)


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:


Jeg fik byttet routeren, men dette hjalp ikke.
Jeg melder tv signalet fra (det er også alt alt for dyrt)


ja det vil ikke hjælpe at få en anden af deres linksys routere - de er simpelthen for små til at håndterer høje hastigheder samtidig med TV signal.

Sjovt nok at du finder TV pakken for dyr. Vi gik fra Yousee til Profiber og det har da givet en stor besparelse specielt mht HD indhold.


Skrevet af: xamillion
Skrevet den: 23-September-2009 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Fabricius Fabricius skrev:

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Profibers router er
ikke meget værd. Efter jeg skiftede den ud med en gigabit
router kan jeg maks belaste download med knap 57 mbit
samtidig med at der kører TV.


Hmmm...tror jeg slår koldt vand i blodet, og venter
lidt og ser, om ikke Profiber kommer med en ny router i
løbet af efteråret.


M.v.h.


Henrik.



Hej Henrik..
Profiber kommer med en tilgin router som er gigabit, den
har de nu testet på i et år.. men det bliver nok ikke
før 2010 at de kommer med noget fornuftigt.
Jeg har også helepakken og har fået byttet min router 5
gange og har haft 4 forskellige IPTV bokse. Det er
routeren som ikke kan klare belastningen, med download og
tv samtidig, den skulle de lige have prøvet at sælge ved
TDC.. men hvad jeg ikke fatter er at der ikke kommer
noget om dette i pressen, profiber har jo leveret
dårlige produkter i snart 2 år.. de kan jo ikke blive ved
men at være i start problemer...

/xamillion.


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 23-September-2009 kl. 18:34
jeg tror at grunden til at de er "sluppet godt fra det" er at det nok alligevel er et fåtal der oplever problemet. Det er nok typisk de lidt mere nørdede der opdager det, og som finder frem til alternative løsninger, som her på dette forum. Det er nok næppe Hr og Fru Danmark der belaster en net forbindelse, det er nørderne der fildeler, downloader osv.

men problemet er nok blevet mere tydeligt nu hvor der er flere der har 50/50 forbindelser - så er der ikke meget plads til at dele net og tv på deres linksys router.

Men det bliver da spændende at se hvornår den Tilgin router kommer - jeg har tidligere sagt til kundeservice at jeg meget gerne vil være prøveklud :-)

Men indtil da klarer jeg mig med min D-link 655, på trods af at jeg er nødt til at koble deres router på midlertidig hvis strømmen ryger (og det er jo trods alt ret sjældent at det sker).


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 23:58

Er det forresten kun hos mig, at Profibers "Speedtester" konsekvent måler for lav hastighed i upload, mens TDC's "Hastighedstest" synes at give et mere korrekt resultet?

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: binderup
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 07:16
hvis du sidder på ved en Windows maskine så kan jeg anbefale dig at teste hastighed med: http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/?show=download

Den er mere præcis end de flash baserede målere, som tilsyneladende på Fiberforbindelser tester som vinden den blæser.

Hvis jeg tester hastigheden på speedtest.net så ligger jeg mellem 25-40 mbit pr sek. Men tester jeg med den fra telestyrelsen så ligger jeg på knap 56mbit i begge retninger.

De 56 mbit afspejler også fint den hastighed jeg ser på download fra giganews.


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 13:14

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

hvis du sidder på ved en Windows maskine så kan jeg anbefale dig at teste hastighed med: http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/?show=download

Den er mere præcis end de flash baserede målere, som tilsyneladende på Fiberforbindelser tester som vinden den blæser.

Hvis jeg tester hastigheden på speedtest.net så ligger jeg mellem 25-40 mbit pr sek. Men tester jeg med den fra telestyrelsen så ligger jeg på knap 56mbit i begge retninger.

De 56 mbit afspejler også fint den hastighed jeg ser på download fra giganews.

Takker  . Den har jeg lige prøvet. Ser ud til, at den ligger nogenlunde på linje med TDC's, mens Speedtester stadig måler unaturligt lavt på uploaden.

M.v.h.

Henrik.



Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 06-Oktober-2009 kl. 11:03
Jeg har præcist de samme problemer som jer andre. Altså at IPTV hakker eller helt går ud ved brug af alle 50MBit ved download. Har også haft fat i support mange gange og også fået samme besked angående, at Linksys routeren kun understøtter 45 MBit og at en Tilgin router skulle være på vej. Fik allerede besked på at den skulle komme i Juli, dernæst skulle den komme i midten af September og nu er det udskudt til slutningen af i år eller starten af næste år. Virkelig, virkelig belastende.

Supporten sagde, at IPTV ville begynde at hakke hvis man brugte bittorrent protokollen, og måtte så forklare ham, at det ikke kun er den, men også FTP og ved brug af VPN.

Er der nogen som har det fået til at køre bare nogenlunde med andre routere?

Mvh
koxxxx


-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 09:17
Hvis du kigger i de andre tråde der har været om emnet
ser det ud til at en DIR-655 kan klare mosten. Den er dog
uden telefonindgang, og hvis der kommer strømafbrydelse,
skal der genstartes med Linksys routeren monteret.

Jeg har selv kun en 30/30, og det virker tilsyneladende
fint med Linksys'en. Jeg bruger kun sjældent bittorrent,
men ofte FTP.

Jeg vil foreslå du skriver et brev til Profibers ledelse
(de er ejet af Tre-For), hvor du fortæller dem at de
sælger en ydelse de ikke kan levere og stiller krav om
prisnedsættelse til sagen går i orden.
/Peter


Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 12:05
Snakkede med Profiber kundeservice i forgårs og de var godt klar over problematikken og gik uden problemer med til en nedsættelse af min månedelige ydelse.

Jeg købte i går en D-Link DIR-655 og fik den sat op som beskrevet flere steder, altså klonet MAc adr osv. og nu spiller det bare. Ingen hakken i tv'et heller ikke ved fuld download ~ 60Mbit og samtidig med en HD kanal kørende på tv'et. Helt perfekt.
Dog har du ret i at POTS portene mangler, det er lidt træls. Hvad har du/I andre gjort her? Købt en ATA adapter eller noget andet???

Mvh
koxxxx


-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 12:29
jeg havde selv en adapter fra tidligere, som jeg så bruger, og det virker fint nok - jeg fandt en vejledning på via google som viser hvordan man opsætter det hvis man er "almindelig" telsome kunde.


Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 12:49
Hvilken adapter bruger du binderup?

Kan du evt. huske linket til den vejledning du fandt?


-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 13:03
Det lyder sq spændende alt sammen.. bliver tilkoblet Profiber inden for et par uger og hvis det er så bøvlet så har jeg da noget at glæde mig til 

Er spændt på om det vil spille med min egen router da jeg ikke har noget at bruge den Linksys til overhovedet.


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 13:11
Sandsynligvis vil det virke fint med din egen router hvis den understøtter Multicast/IGMP det kan dog være at du skal bruge tricket med at boote TV'et på linksys routeren for at få liv i signalet, men det er også det eneste - og når alt kommer til at hvor tit er det lige at strømmen ryger?

Og forhåbentligt vil de inden alt for længe udsende Tilgin routeren i stedet for Linksys routeren, og så "bør" der ikke være flere problemer da jeg kan forstå at det er en gigabit router.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 13:23
Det ved jeg ikke om den gør - det er en basic no-nonsense Netgear 614 til et par hundrede.

Hvis Linksys'en ikke virker så håber jeg de får fingeren ud for jeg maxer tit min forbindelse ud og vil ikke se bare en 1 frame nedgang og/eller 1 pixel der danser forkert på TV'et samtidig med. Ellers kan de godt pakke linien sammen igen og tilbagebetale alt...


Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 13:32
Hvis du har bestilt Profiber Turbo (50/50) kan du næsten være helt sikker på du får hakker i tv'et hvis du maxer din forbindelse :(

Den Tilgin router de tester skulle efter deres eget udsagn først komme i slutningen af i år eller starten af næste.


-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 13:59
problemet med de routere, som ikke er gigabit routere er typisk at de ikke er pisse hurtige i at behandle data (deres CPU er ofte heller ikke de hurtigste) når vi nærmer os de 100mbit/s - hvis du har 50/50 og samtidig ser HD TV, så er du meget tæt på loftet af hvad den router kan klare bare i netværkshåndtering.

Og jeg er ret sikker på at det i den grad er gået op for Profiber nu her hvor de har opgraderet en masse brugere til 30 og 50 mbit.

Jeg tror heller ikke at den Netgear router vil være ret meget anderledes, og jeg tror ikke at du kommer uden om at være nødt til at boote TV'et på deres router for at kunne bruge din egen.

Når supporten snakker om at fildeling osv er hårdt ved netværket, så er det mere det at bittorrent, newsgroups osv. typisk åbner ret mange connections og her kommer linksys til kort der er CPU'en simpelthen for lille til at route trafikken - så her kan man kompensere ved at skrue lidt ned for antallet af connections, eller placere computerne bag en managed switch, som man så tilpasser uplink forbindelsen til.

For mig er Profiber et skide godt produkt, som (for mig) kun har den ene fejl at det er en dårlig router de leverer med - hvis man kobler "det rette" udstyr på så spiller det bare maks.


Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 14:13
Profiber Support har bekræftet, at den router som medfølger kun understøtter 45 MBit og det skal så deles mellem internet, TV og evt. telefoni.

-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af koxxxx koxxxx skrev:

Hvis du har bestilt Profiber Turbo (50/50)


Jeg har bestilt den mindste linie, 10/10.

Men nu bliver jeg helt usikker på om den er stor nok hvis man skal dele internet og TV på samme linie? Hvad sker der hvis jeg ser TV, får jeg så mindre end 10/10 ud af det hvis jeg downloader samtidig?


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 06:17
med en 10/10 er der ikke de store problemer - det er ved de højere hastigheder at linksys routeren har problemer sammen med tv signalet, så du vil nok ikke se de samme problemer som en der har 30/30 eller 50/50

Dermed ikke sagt at det er en god router :-)



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 10:45
Spændende... :)  håber det spiller 


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 10:48
Bare rolig det gør det :-)

ved almindelig surf kan du ikke mærke forskel på om du har 10, 30 eller 50 mbit det er kun ved masivt download/upload at det kan mærkes.

Og hvis du render ind i problemer, så er det relativt nemt at fikse med en ny router hvis ikke man kan vente på den nye Tilgin router


Skrevet af: koxxxx
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 11:24
Ja helt enig med binderup, det er et rigtig godt produkt og kanalerne er i rigtig god kvalitet. Generelt synes jeg, at forbindelsen er super stabil, har ikke oplevet de store udfald endnu. Men routeren stinker :)

-------------
Philips 52PFL9632D
Panasonic BD55
Onkyo TX-SR706
Focal 4xSib, 1xSib XL, Cub 2
TviX HD M-6500A + PCH C-200


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:


Oprindeligt skrevet af koxxxx koxxxx skrev:

Hvis du har bestilt Profiber Turbo (50/50)
Jeg har bestilt den mindste linie, 10/10. Men nu
bliver jeg helt usikker på om den er stor nok hvis man
skal dele internet og TV på samme linie? Hvad sker der
hvis jeg ser TV, får jeg så mindre end 10/10 ud af det
hvis jeg downloader samtidig?

10/10 eksisterer ikke mere - du vil få en 15/15.
Streamingen af TV signalet ligger ud over de 15/15, så du
får ingen begrænsning af download når du ser TV.
Hvis du ser HD, bruger den op til 18Mbs, udover de 15 som
du kan bruge til download. i alt 33Mbs, og det kan
routeren godt klare.
/Peter


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 12:58
Okay så min 10/10 (nu 15/15 åbenbart  ) har jeg særskilt fra TV-signalet så det ikke skal deles med TV'et?

Det er lækkerier at høre - jeg troede lige man skulle dele forbindelsen ligesom med TDC Trio

Også rart at høre kanalernes kvalitet er fin - jeg har endnu ikke haft mulighed for at se dem live på ordentlig udstyr.

Lyder til jeg skal glæde mig til de fører den grønne inderleder gennem husmuren


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 21:14
Nå... det skal selvfølgelig drille!

Har bestilt en 10/10 basis, opgraderet til 30/30 super uden min accept, men linien kører som en 15/15 basis.. flot Profiber.

Nå, men TV hakker hvis jeg maxer linien ud, uanset om det er web, ftp, usenet eller andre porte der belastes.

Og for hunan da hvad sker der for deres supportlinie? De ved jo knapt nok hvad en computer er dem jeg har talt med...

Hrmf.. giver det lige nogle dage (har haft en tekniker ude som gav mig 3 døgn så skulle alt være i orden). Hvis det ikke er, må jeg jo indbetale det beløb på min regning som jeg mener forbindelsen er værd :lol:


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 16-November-2009 kl. 10:49
Måske lidt off-topic, men jeg prøver alligevel:
 
Er der nogen her, der downloader via http://www.powerusenet.com/ - http://www.powerusenet.com/  og hvis ja, hvilke hastigheder kan I så opnå? Jeg topper omkring de 30 mbit, men oftest ligger hastigheden en del lavere.
Jeg bruger Newsleecher.
 
M.v.h.
Henrik.


Skrevet af: binderup
Skrevet den: 19-November-2009 kl. 18:30
giganews her - ligger på ca 54mbit ved både mac og pc (sabnzb+)


Skrevet af: Fabricius
Skrevet den: 20-November-2009 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

giganews her - ligger på ca 54mbit ved både mac og pc (sabnzb+)
 
Hmmm....det er lidt sært, synes jeg Ouch.
Der KAN selvfølgelig være en begrænsning hos powerusenet, men det synes jeg nu ikke, at der står nogen om.
Nå, men jeg må jo bare prøve mig lidt frem.
 
Tak for svaret.
 
M.v.h.
Henrik.



Print side | Luk vindue