Print side | Luk vindue |
Projektor zoom = dårlig kvalitet? Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum Kategori: Visnings- og lytte-udstyr Forumnavn: Projektorer Forumbeskrivelse: Projektor og lærred Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66494 Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 22:05 Emne: Projektor zoom = dårlig kvalitet? Skrevet af: Zepp Emne: Projektor zoom = dårlig kvalitet? Skrevet den: 18-September-2009 kl. 17:00
Svar: Skrevet af: nitrotg Skrevet den: 19-September-2009 kl. 19:42
Skrevet af: Nikodk Skrevet den: 19-September-2009 kl. 20:28
Skrevet af: nitrotg Skrevet den: 20-September-2009 kl. 08:11
Skrevet af: Østergaard Skrevet den: 20-September-2009 kl. 09:44
Skrevet af: Cyberguyen Skrevet den: 20-September-2009 kl. 11:08
Skrevet af: Zepp Skrevet den: 20-September-2009 kl. 11:23
Skrevet af: Cyberguyen Skrevet den: 20-September-2009 kl. 11:46
Skrevet af: Bruger udmeldt 31 Skrevet den: 20-September-2009 kl. 12:15
Skrevet af: Otto J Skrevet den: 21-September-2009 kl. 13:05
Skrevet af: Bruger udmeldt 31 Skrevet den: 21-September-2009 kl. 14:11
Skrevet af: Otto J Skrevet den: 21-September-2009 kl. 14:21
Skrevet af: Bruger udmeldt 31 Skrevet den: 21-September-2009 kl. 14:40
Skrevet af: Bruger udmeldt 31 Skrevet den: 21-September-2009 kl. 14:50
Prøver at forklare mig lidt tydligere.... Det jeg mener, er at når man køber en projektor, så har man formentlig en ide om hvor langt fra lærredet den skal monteres (f.eks. 5 meter). Så det betyder reelt ikke noget for den lykkelige ejer, at lysintensiteten er 3 gange større, hvis han istedet monterer den på 3 meters afstand. Jeg forestiller mig at man måske rykker projektoren max. +/- 30-40 cm frem og tilbage fra der hvor man vil montere den, og så er det uden reel betydning at lysintensiteten er flere gange større/mindre på den halve/dobbelte afstand. Håber det ga' mere mening |
Hej Pallec For mig ser det ud som om, du ser bort fra at der er et objektiv imellem lyskilden og lærredet. Dette objektiv samler lyset, så det kun dækker det samme areal. Om lys skal skinne igennem 3 eller 5 m luft (forhåbentligt forholdsvis ren) ændrer slet ingenting i praksis. Der kan være noget varieret tab i objektivet afhængig af zoomindstillingen. MEN din udregning med at lyset "forsvinder" i et forhold til kvadratet på afstanden, forudsætter at du ikke samler lyset ved hjælp af objektivet. ------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105. |
Som Fnørd siger, du må mangle en faktor i den udregning. Billedet bliver bestemt ikke 3 gange mindre lysstærkt af at rykke projektoren fra 3 til 5 meter bagud. Selv MED tabet der ligger i optikken, er de konkrete målinger 25-40% mindre lys, det hænger jo ikke sammen med din udregning. ------------- Mvh Otto |
Det gør det ikke, det er forkert. Lysintensiteten bliver IKKE 3 gange større ved at sætte den 3 meter væk i stedet for 5. Du regner forkert, og har tydeligvis ikke prøvet det af i praksis. Selv hvis beregningen var rigtig, så er jeg meget uenig med din generalisering mht. placeringen, det er meget forskelligt fra bruger til bruger hvor fleksibel placeringen er. Jeg har masser af kunder der indretter biografen efter projektoren, og ikke omvendt. ------------- Mvh Otto |
Ud fra mit kendskab til alm fothgrafering, vil jeg sige at linsen / det omvendte objektiv er meget vigtigt for kvaliteten. I glemmer også lens Shift. Men alt efter kvaliteten på linsen må det optimale vel som udgangspunkt være, ingen brug af lens shift, herefter må det logisk være midt mellem den korteste afstand til lærred og den længste. på den måde er vi midt mellem yderpunkterne på alt det linsen kan yde, og måske dermed det meste korrekte billede. men det kommer nok helt an på kvaliteten og vil helt sikkert være helt forskelligt fra projektor til projektor. ------------- SVP03 |
Jeg tror nu nok at lysintensiteten bliver 3 gange mindre hvis man rykker projektoren fra 3 til 5 meter. Men det gælder jo kun hvis man bruger en hvid væg og undlader at stille zoom på objektivet. Hvis man har et lærred på 90 tommer, så ændrer det ikke meget på lys-intensiteten om man kaster det 3 eller 5 meter, da lyskeglen altid vil være tilpasset lærredets størrelse. Men hvert objektiv opfører sig forskelligt og nogle projektorer har udbredte fejl afhængigt af indstillingen. Så hvis man ikke kender modellen, så tager det lidt tid at prøve sig frem til den bedste indstilling. |
Tjahh, jeg ved ikke om en projektor kan overvinde de fysiske love, men formlen er nu engang korrekt. Hvis du har en lysmåler, kan du jo efterprøve det ved at måle lysintensiteten ved lærredet. Det forudsætter selvf. at projektoren kan sættes til at udsende et konsistent hvidt lys. Men, nok om det, hvis øjet ikke opfatter ændringen er der jo ingen grund til at gruble over det i praksis. |
------------- SVP03 |
Kan det skyldes at den måde man måler lysintensitet, ikke er sådan det menneskelige øje ser tingene? Lidt ligesom når man snakker dB, hvor 3 dB forøgelse er lig fordobling af lydstyrke, målt i effekt hvis jeg husker korrekt, mens man siger der skal 10dB til, for at man som menneske rent faktisk opretter en fordobling? Blot en tanke. Ellers begynder jeg da at blive betænkelig ved at skulle købe projekter i setup med 5,6 meter fra linse til lærred, d.v.s uden brug af Zoom.
------------- mvh. Thomas |
Jeg ved godt hvor du vil hen, men selv dét at rykke projektoren fra 3 til 5 meter bagud gør ikke billedet så meget større at lysintensiteten i billedet bliver en tredjedel. Men jeg formoder nu også at det ikke var dét der var pointen. ------------- Mvh Otto |
Du er godt nok stædig... Jeg HAR en lysmåler, det er dér mine praktiske erfaringer stammer fra. Jeg kan ikke lige gennemskue den tekniske formel for hvordan det skal regnes ud, men det er et ubestrideligt fakta at lysstyrken IKKE bliver tre gange større hvis man rykker projektoren fra 5 til 3 meter - det er testet og målt. Jeg kan da godt lave et helt konkret eksempel for dig hvis det er nødvendigt. Og iøvrigt, hvis du hvade ret, så ville det i _alvorlig_ grad være synligt i praksis, og dermed absolut noget der var værd at gruble over. Men nu er det altså sådan at det du siger ikke er korrekt... Punktum. Hvis det ikke passer i dine regnestykker over fysikkens love, så er der noget du mangler i dit regnestykke. ------------- Mvh Otto |
Hvor mange gange skal jeg sige det: Kildekritik!!!! Dét PalleC siger, er lodret forkert, så lad venligst være med at basere et eventuelt indkøb baseret på dét. Det kan da virkelig ikke være rigtigt at jeg skal lave en konkret måling før at folk tror på hvad jeg siger? ------------- Mvh Otto |
Jeg vil da godt nok ikke beskyldes for at være løgnagtigt, så jeg har googlet et par links til dig: http://www.lysdesigner.dk/web/lang_teori.htm - http://www.lysdesigner.dk/web/lang_teori.htm http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/dataopsamling/fase1/Lysmaaling_GLX.pdf - http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/dataopsamling/fase1/Lysmaaling _GLX.pdf Som sagt tror jeg ikke det har den store betydning i praksis, men de fysiske love og teorien kan du ikke anfægte... |
Øhh, er det første link ikke noget helt andet, det kan vel betragtes som den afstand som du sidder fra en lampe, eller ?? ------------- SVP03 |
Jeg tror ikke du er løgnagtig, jeg tror du tager fejl. Meget stor forskel. Jeg kommer med et eksempel om lidt. ------------- Mvh Otto |
Okay, nu lavede jeg en måling, bare for at bevise min påstand: Testopstilling: Sim2 D80E, 245 cm bredt Studiotek 130 lærred. Målt hhv. minimal zoom vs maksimal zoom, dvs. fra hhv. 3,7 og 4,9 meters afstand (mere zoom er der ikke i pågældende projektor. Projektoren varmet op i ca 15 minutter, hvilket burde være rigeligt til at lysstyrken er stabil. (jeg har efter at have skrevet indlægget dobbelttjekket med nye målinger, og forskellen fra første målinger er inden for måleenhedens usikkerhed). Fra 3,7 meters afstand, måles lysstyrken på lærredet med de givne indstillinger til 11,5 fL (foot-Lamberts, 39,4 cd/m2 for dem der hellere vil kalkulere med dét - gør ingen forskel). Ifølge dine beregninger skulle vi så ved 4,9 meter få 11,5/(1/(4,9/3,7)2)= 7,61 fL (cirka). Tab af lysstyrke på faktor 1,51, eller knap 34%, _alene_ på grund af afstanden. Dertil kommer så tab af lys i optikken. Men ved en afstand på 4,9 meter, dvs. max zoom med denne projektor, så måler jeg 9,6 fL - et drop på kun 16%. Så rigeligt inden for hvad der vil anses som normalt for en god optik. Ergo: Dit regnestykke er forkert. ------------- Mvh Otto |
En projektor er jo også en "lampe". |
Jeg har lige skimmet links'ne, uden at nærlæse godt nok, men for mig at se er det korrekt hvad Fnørd var inde på: Du regner på hvad der sker når du bevæger dig væk fra en rundstrålende lyskilde. Når du gør dét, så tager du ikke højde for at når du har bevæget dig længere væk, så er lyset samtidig blevet spredt over et større areal. Det er dét der er forskellen på dit og mit regnestykke. Faldet i lysstyrke i dit regnestykke skyldes ikke afstanden, men spredningen. Du glemmer at optikken netop er der til at sørge for at lyset bliver koncentreret på samme areal. Jeg vil ikke kaste mig ud i nogle matematiske formler for hvordan man så beregner dét, men der er næppe nogen tvivl om at det ændrer regnestykket så meget at dén del af forskellen der skyldes selve afstanden, bliver ret minimal. ------------- Mvh Otto |
Men ikke en rundstrålende lampe. ------------- Mvh Otto |
Det er ikke "mit regnestykke", men en formel som sikkert er lavet - og bevist - af nogle kloge hoveder der har vundet en eller anden Nobelpris... |
Givetvis, men du bruger regnestykket i en forkert applikation. Regnestykket som sådan er ikke forkert, men du bruger det forkert. ------------- Mvh Otto |
Nej, hvis du læser det, så er det netop også for lysstyrke (retningsbestemt) og ikke kun for lysstrøm (spredning). |
Okay, den forstår jeg så ikke ? Du proklamere kildekritik og samtidig mener du, uden du har bevist noget, man skal tro på dine postulater frem for PalleC, undskyld mig, men det indlæg giver indtryk af: Jeg alene vide, andre er idioter, lyt ikke til dem ellers er du også bare en idiot, hmmmmmm. Men så kommer du heldigvis stærkt igen med et konkret testresultat, tak for det. Det ville dog have klædt dig, hvis du bare var kommet med det, i stedet for ovenstående mærkværdige indlæg. |
Nej. Dét der står i link 2 er at når du trækker en lyskilde længere og længere væk fra målingen, så bliver lysintensiteten faldende med afstanden. Men når du gør dét, så spreder du jo netop også lyskeglen over en større og større afstand - dvs. du glemmer netop at indregne zoom-optikkens bidrag til lysstyrken. Hvad er din forklaring ellers på at dit regnestykke ikke passer med min måling? ------------- Mvh Otto |
Det er som Otto siger i forkert sammenhæng du bruger det, det jeg mente var at en lampe der sender lys mod et lærred som i en projektor med zoom ikke kan bruges da det areal vi taler om i dette tilfælde er det samme. Men formlen kan siikkert bruges hvis billedet bliver større når afstanden bliver større. Så er der lystabet i linsen der giver den lavere værdi jo længere projektoren er fra lærred. ------------- SVP03 |
Jeg har ikke kaldt nogen for idioter, hvis du mener jeg trækker niveauet ned, så lad være med at trække endnu mere, tak. Jeg appellerede bare til at man lige finder frem til hvem der egentlig har ret, før man begynder at konkludere på hvordan det påvirker éns mulige køb. ------------- Mvh Otto |
Otto i en nøddeskal, du begynder bare at måle Du kan da ikke være populær derhjemme altid. ------------- SVP03 |
Der er sgu nok en grund til at jeg er single ------------- Mvh Otto |
Så klap dog lige hesten du sidder på. Jeg ved udmærket du har stor viden om dette emne, men af og til, så skinner der altså også en snært af arrogance ind, eller rettere sagt, sådan opfatter jeg det. |
------------- SVP03 |
Nå. ------------- Mvh Otto |
Og jeg har ret kan jeg se . |
Otto, er du ok? - intet 5 sider langt indlæg? Ej, jeg kan nu godt se det fra Otto's side af. Det er gang på gang de samme fejl som begås når man rådgiver over internettet. Man lytter ikke, man sluger alt råt, og det er noget jeg også selv gør engang i mellem. Det må jo også være ret frustrerende gang på gang læse, at det man brænder for og vier sit liv til gang på gang fejler, da vi er for godtroende, og ikke sorterer 13 årige Stefan fra, som sidder og kaster en terning inden han svarer... Otto _ER_ klog på dette område; det er jo det han skal leve af - folk kommer ikke forbi hans butik for priserne jo. At han måske engang imellem får nogle udbrud som alle andre dødelige, kan jeg godt se gennem fingrene med. Hans råd er gratis! - take them or leave them! |
Ja, han er dygtig, det betvivler jeg heller ikke, PalleC er ikke en 13 årig knægt. Det der nager mig er, når Otto kaster ordet kildekritik ind og i samme ombæring udtrykker vrede over han skal bevise det han postulerer er korrekt (hvilket så også var korrekt). Det ender jo med at hvis Otto siger der skal sættes gult filter på en projektor, så falder I på halen og fiser ud og køber et (nu ved jeg godt Otto ikke arbejder på den måde, det var et tænkt eksempel). Nej jeg vil ikke bare tage Otto´s råd (hvilket han nok heller ikke vil give mig ), hvis jeg ikke forstår baggrunden, men gerne vil forstå det. Det er jo ikke alt man som lægmand gider sætte sig ind i. Som skrevet tidligere, synes jeg det er fedt Otto lige går hen, laver en test og viser hvor lidt det betyder, at rykke projektoren, så jeg har stor respekt for Otto´s indsigt i projektorverdenen. |
Jeg mener altså at lyset bliver KRAFTIGERE hvis man rykker projektoren 1m længere bagud . . . . . . . . . . . . ........hvis man zoomer endnu mere ind ------------- -- mvh Thomas H. - www.thhe.dk |
Bevæger det sig ikke, som så ofte, væk fra fakta og mere i retning af hvordan der formuleres. Det skrevne er nu engang lettere at misforstå uden kropssprog og øjenkontakt. Personligt tolker jeg Otto' indlæg som værende for at hjælpe med sin ekspertviden for at give svar på spørgsmål i tråden. Jeg har selv projektor og tager Otto' ord for gode vare. Alternativt i en tråd der ikke har med salg at gøre, kunne vedkommende holde sig væk og folk fik et forkert facit eller stod tilbage i tvivl som læsere af tråden. Synes det er fedt at man ved mange spørgsmål, råd og vejledning kan finde det fra én som Otto herinde på recordere.dk uden at skulle læse på et tysk eller engelsk forum (ikke dermed misforsås at der ikke er andre i Danmark med ekspertisen, må hellere noteres så det ikke tolkes sådan). ------------- Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
Jo, gerne. Men ikke i en debat om hvordan man skal debattere. Og jeg gider SLET ikke bruge én linie mere på at diskutere hvem der er mest arrogant. Jeg har spildt nok af min fritid på ligegyldige diskussioner nu. Dét er sgu nok arrogant i sig selv, men så må det være sådan. Ingen er perfekt. Tilbage til emnet. ------------- Mvh Otto |
Jeg er ikke mere arrogant end at jeg gerne indrømmer at det var en fejl at give udtryk for at det ikke burde være nødvendigt at komme med fakta. Min logik bag dét var at jeg har flere års erfaringer med disse målinger, og bare fordi jeg ikke havde et konkret eksempel synes jeg godt man kunne anerkende dén erfaring. Jeg blev især provokeret af at PalleC per automatik antog at jeg ikke allerede havde prøvet at måle, når det nu netop er min erfaring med konkrete målinger der gør at jeg var så skråsikker. Min udtalelse om kildekritik står jeg ved. Det gælder naturligvis også overfor mig selv, hvis der sås tvivl om en udtalelse jeg kommer med, så skal man naturligvis bede om argumentation eller bevis. ------------- Mvh Otto |
Korrekt, men så ændrer vi igen en variabel - billedstørrelsen - som vi fra starten har antaget er konstant. ------------- Mvh Otto |
Jeg beklager jeg trak tråden over i noget personfnidder . Selve trådens emne synes jeg er interessant, men jeg synes ikke rigtigt der er kommet noget klart svar . Hvor vil man typisk få den bedste udnyttelse af ens projektor, ved max zoom, max tele eller midt i mellem ? Kan man generalisere eller er der for stor forskel på projektore til det ? |
Det' gas for fanden, jeg har fulgt denne tråd med hovedrysten, da det da er ret tydeligt at den påstand han kom med var forkert, men rimelig påståelig herre synes jeg! ------------- -- mvh Thomas H. - www.thhe.dk |
Som jeg var inde på på side 1, inden der gik formler i den, så findes der ikke noget konkret svar. Både fordi der er forskel fra projektor til projektor, men også fordi der er tale om fordele og ulemper. Det helt korte svar er: Tæt på lærredet = mere lys men mindre kontrast. Langt fra lærredet = mindre lys men mere kontrast. Derfor er der ikke noget konkret svar. Der kan også være nogle praktiske ting der spiller ind, såsom at hvis man vælger at placere projektoren længere bagude, kan det være man kan placere den lavere så man bruger mindre lens shift. Derudover er der hensynet til lærredstypen, som en anden var inde på også på side 1. Derfor er det i det hele taget en ret kompleks størrelse at have med at gøre, og et kort og klart svar, der samtidig er korrekt, findes ikke (heller ikke her, fristes man til at tilføje...) ------------- Mvh Otto |
Hmmm, ved nærmere eftertanke kan jeg godt se at jeg er på vildspor. Er vant til at arbejde med at lyset kommer ind i objektivet og ikke ud af det. Lysintensiteten ændrer sig selvf. ikke væsentligt ved ændret afstand når man bibeholder arealet. My bad men så fik vi da barberet den ged...... |
det som formlen udregner er vel hvor meget lys man taber ved at gå op i lærredstørrelse,da lys"konusen" i denne formel ikke er variabel, men fixet. Når man flytter projektoren bagud, uden at røre zoomen, bliver billedet størrere med lystab til følge. det må være det som formlen beregner, eller hva??? ------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio |
Fantastisk at se nogen som tør indrømme de tager fejl. Det er der mange som bestemt ikke gør. Flot Pallec |
Ja så nåede vi hertil :) Når man møder en påstand der "ser" forkert ud er det jo tid at begynde at tænke selv. Her var det en korrekt formel, der blev anvendt uden at tage forbeholdene i ed. Hvis en eller anden begynder at forklare mig at rygning er decideret sundt, så sorterer jeg den information fra. Vedkommende kan så mene hvad de vil - ligesom jeg kan. Og jeg forstår godt at Otto bliver lidt harm over at skulle til at lave en testopstilling for at modbevise et postulat! Man kunne vel også sige at det var vedkommende der fremsatte postulatet, der skulle lave testopstillingen for at underbygge dette! Men fred med det nu. Lad os lade være med at dividere med nul - ikk ;)
|
Hvis man ryger light smøger, er det så sundere end at ryge almindelige smøger? Eller er det mindre usundt at ryge light smøger end at ryge almindelige smøger? |
Tobak er en plante - en plante er "grønt" - det anbefales at indtage min. 600 gram frugt og grønt om dagen. Ergo - rygning er sundt Mod betaling kan jeg opstille yderligere eksepler med chokolade, candyfloss og flødekager |
Hvor meget bliver det for et håndfast bevis for at chokolade er sund? Og hvad er der galt med marcipan? Ups - glemte rødvin! |
Altså chokolade, marcipan og rødvin ER sundt, der er i alle tilfælde tale om produkter, med oprindelse i planteriget, hvorfor de falder ind under reglen med 600 gram frugt og grønt om dagen. Så guf du bare løs Det var helt gratis.... |
Yes - beklager hvis jeg blev lidt hård i tonen. ------------- Mvh Otto |
Det er indirekte rigtigt. Det er et ufravigeligt faktum at lysintensitet falder kvadratisk med afstand, som det gælder for alle elektromagnetiske bølger (fx. signalstyrken på en mobil). Men hvis man holder arealet på lærredet konstant, så ændrer man på intensiteten på lyskeglen, og dette kompenserer for effekten. Så hvis man har en projekter med en lyskegle der har et tværsnit på 1 meter i 1 meters afsand, og herefter måler i 2 meters afstand, så er PalleC's formel et udstryk for lysstyrken. Men hvis man samtidig zoom'er således at tværsnittet er 1 meter i 2 meters afstand, ja så falder formlen til jorden. Men det er også et udtryk for lærredets arealforøgelse af samme grund. Hvis man kigger på arealet af den cirkel med en diameter på tværsnittet, så vil arealet forøge sig ligeså meget som lysstyrken falder. Det er jo det samme lys, så flux'en er den samme over et uendeligt stort areal. ------------- Mvh dan. |
Print side | Luk vindue
|