Print side | Luk vindue

Valg af digital kabel (Audio)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66499
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 19:17

Emne: Valg af digital kabel (Audio)
Skrevet af: kallefrank
Emne: Valg af digital kabel (Audio)
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:12

Jeg skal have koblet min Marantz SACD afspiller til min Denon Reciever, og skal derfor have fat i et digital kabel.....

Er der den store forskel i kvaliteten på disse kabler ??

Kan nogen anbefale et godt kabel til en dyr maskine (Marantz SA15S1)

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:30

Er det Toslink eller Coax..?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:35

Tjaeee....det er vel ligemeget ??

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:39

Det er det jo ikke, da der enten er den ene eller den anden udgang på udstyret.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:42
Jammen jeg kan vel bruge begge slags kabler til at overfører lyden, er det ene da bedre end det andet ??

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:53

Hvis det er Toslink, så skal det naturligvis være et sådan kabel, og er det Coax, ja så skal det jo være et sådan. Det må fremgå af manualen hvilken type der anvendes.

-------------

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 19:59

Der kan anvendes begge typer

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:12

Der er ikke forskel på hvilket der bruges, da de jo begge er Digitale, Toslink er mere følsom overfor et kraftig knæk i kablet, men der er ikke forskel på ydelsen i signalet. 

-------------

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:26

ok, tak !

- så vil jeg ikke gå ud og bruge 1.500 på et kabel.....

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:29

Du kan nøjes med en tiendedel af det beløb.

-------------

Skrevet af: pr76
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:33

Og igen så kom Radiomanden med sin uvidende udtagelse

Der er stor forskel på lyden via USB, HDMI, Toslink og Coax......... Coax er helt klart at fortrække som digital signal af disse 3 og jov, kommer man op i noget af det tunge udstyr, så vil man også kunne høre forskel på coaxkabler.

Jeg ville helt klart bruge et coax digital kabel. Nu ved jeg ikke hvor i landet ud bor, men jeg har en del forskellige liggende, som vi godt kunne finde ud af at du kunne låne. De ligger i pris lige fra 300,- kr og op til 2800,- for 1m. Og har du noget ordenligt udstyr, så vil du også kunne høre forskel på de forskellige kabler. Der er ikke lige så stor forskel som på højtalerkabler, men forskel.

Bare fordi at et signal er digitalt, betyder det ikke at der ikke er lydforskel. Der er jo også kæmpe forskel på cd-drev og det er jo også et digitalt signal. Jeg har leget MEGET med digitale signaler og kabler og havde på et tidspunkt omkring 15 forskellige digitalkabler, lige fra de 300,- kr og op til omk 12000,- og jo der var forskel. Ikke at sige at det dyerste var det bedste, men bassen var der forskelle på, 3D effekten, roen over lydbillede osv...........

Men send mig en PM, så kan vi finde ud af noget vist du har lyst

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af pr76 pr76 skrev:

Der er stor forskel på lyden via USB, HDMI, Toslink og Coax......... Coax er helt klart at fortrække som digital signal af disse 3 og jov, kommer man op i noget af det tunge udstyr, så vil man også kunne høre forskel på coaxkabler.

Jeg ville helt klart bruge et coax digital kabel. Nu ved jeg ikke hvor i landet ud bor, men jeg har en del forskellige liggende, som vi godt kunne finde ud af at du kunne låne. De ligger i pris lige fra 300,- kr og op til 2800,- for 1m. Og har du noget ordenligt udstyr, så vil du også kunne høre forskel på de forskellige kabler. Der er ikke lige så stor forskel som på højtalerkabler, men forskel.

Bare fordi at et signal er digitalt, betyder det ikke at der ikke er lydforskel. Der er jo også kæmpe forskel på cd-drev og det er jo også et digitalt signal. Jeg har leget MEGET med digitale signaler og kabler og havde på et tidspunkt omkring 15 forskellige digitalkabler, lige fra de 300,- kr og op til omk 12000,- og jo der var forskel. Ikke at sige at det dyerste var det bedste, men bassen var der forskelle på, 3D effekten, roen over lydbillede osv...........

Din sammenligning med CD er ikke specielt velvalgt da det her er forskellige optage-kvaliteter, og eks. en mp3 fil lyder dårligere en en SACD, på trods af de begge er digitale. BITRATE eller noget ?

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 21:01

Og så vil jeg i øvrigt mene at de allerfleste IKKE vil kunne høre forskel hvis der eks. bliver afspillet det samme stykke musik fra den samme afspiller, via den samme receiver osv.. Det er noget jeg tror. Altså ren TEORI...

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 21:09

Når du overfører et digitalt signal, vil du ikke kunne hører forskel på de forskellige kabler. Enten bliver signalet overført eller ikke. Hvis det bliver overført, vil du ikke kunne høre forskel.  Det svarer til at e billeer jeg ser på internettet ser bedre ud, hvis jeg skifter mit netkabel ud. Så man kan bare købe det billigste kabel.  Det der kan være forskel i er det mekaniske stik men selve kabel kvalitet har ikke indflydelse på lyden og så som til. nævnt´, så er det begrændset hvor meget man kan knække et optisk kabel.

Skrevet af: pr76
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 22:42

Jamen i må jo bare forblive i jeres gode tro om at et digitalt signal er ens lige meget hvordan det bliver overført

Har i en dvdafspiller med digital coax og Hdmi udgange, jamen så vil jeg da anbefale jer at prøve at lytte forskel på de 2 typer og i vil med garanti kunne høre forskel.

Ang forskellen på coaxkabler, så skal man op i en vis klasse før at der vil være nogle tydlige forskelle i lyden. Mit tidliger cd setup som bestod af et rent løbeværk til omk 15.000,- og seperat dac til omk 45.000,-. der var tydlig forskel på de digitale kabler.

Der er i de fleste tilfælde rigtigt meget støj i det digitale signal og nogle kabler er bedre end andre til at håndtere støjen og derved er er lydmæssig forskel på kablerne.

Men at i vil gå og tro at det digitale signal er fejlfrit og at man ikke kan forbedre det på nogen måde. jamen det er jo jeres tab

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 23:07

Der er næppe heller mange der kan eller vil bruge 60 Kkr på en CD maskine.

-------------

Skrevet den: 19-September-2009 kl. 00:25

Jamen i må jo bare forblive i jeres gode tro om at et digitalt signal er ens lige meget hvordan det bliver overført

Har i en dvdafspiller med digital coax og Hdmi udgange, jamen så vil jeg da anbefale jer at prøve at lytte forskel på de 2 typer og i vil med garanti kunne høre forskel.

Ang forskellen på coaxkabler, så skal man op i en vis klasse før at der vil være nogle tydlige forskelle i lyden. Mit tidliger cd setup som bestod af et rent løbeværk til omk 15.000,- og seperat dac til omk 45.000,-. der var tydlig forskel på de digitale kabler.

Der er i de fleste tilfælde rigtigt meget støj i det digitale signal og nogle kabler er bedre end andre til at håndtere støjen og derved er er lydmæssig forskel på kablerne.

Men at i vil gå og tro at det digitale signal er fejlfrit og at man ikke kan forbedre det på nogen måde. jamen det er jo jeres tab

Jeg siger blot at din sammenligning med CD-lyd ikke skyldes de samme forskelle som måtte være på forskellig kvalitet af eks. coaxkabler. Her er tale om en materialeforskel.

Og som Radiomanden tillader sig at indskyde,så er det de færreste der har en CD-afspiller til 60.000.   Dette kræver jo så i øvrigt en high-end forstærker samt nogle rigtigt gode højttalere med dertil følgende high-end højttalerkabler, og hvis vi nu husker på at dette fora hovedsagligt består af personer med gode/rigtigt gode anlæg, men i mange tilfælde IKKE high-end grej, så er Radiomanden jo ikke helt galt på den mht. rådgivning ved køb af kabler.

-------------

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-September-2009 kl. 12:28
pointen med PT76's udtalelser var nok snarere at digitale kabler og protokoller ikke overfører ens, så derfor vil de også yde forskelligt 

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 19-September-2009 kl. 12:46

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

pointen med PT76's udtalelser var nok snarere at digitale kabler og protokoller ikke overfører ens, så derfor vil de også yde forskelligt 

Ja men så kunne man måske vælge at "angribe" radiomanden lidt mindre agressivt da jeg stadig vil mene at Radiomanden har ret langt hen ad vejen.

Der ER måske hørbar forskel hvis hele ens setup er high-end, men for flertallet herinde vil investeringen netop her være mindre vigtig .

-------------

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 19-September-2009 kl. 13:40
Der er ikke forskel, når det er digitalt. et digitalt signal består kun at 0 og 1 og så er der en checksum, der garenterer at det der er sendt også er et der kommer an hos modtageren. Så et digitalt signal vil enten  blive modtaget eller afvist. Hvis det bliver afvist  vil det så giver huller i lyden. Men lyden vil ikke lyde anderledes alt efter kabel. Det svare til at når jeg henter en word fil, så er der stavefejl i filen, fordi jeg har et billig netkabel.

Skrevet den: 19-September-2009 kl. 15:19

Hold da fast....!!!!!!!

- nu var det da ikke meningen at I skulle komme op at skændes....!!

Jeg spurgte bare om lidt hjælp...!

- og jeg bor i skanderborg

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 19-September-2009 kl. 18:28
Hej.

Jeg vil også gerne hjælpe... :-)

Så vidt jeg kan se er din afspiller ikke en DVD eller en blu-ray så derfor er det ikke relevant at tage stilling til overførsel via USB eller HDMI. Du har alene mulighed for at overføre lyden digitalt via optisk TOS-link eller elektrisk COAX-kabel.
Både TOS-link og COAX benytter S/PDIF protokollen der er forbrugerudgaven af den profesionelle AES/EBU standard.
Da både TOS-link og COAX benytter den samme standard vil der ikke være nogen forskel på den information der bliver overført, hvad enten du benytter den ene eller anden form for kabel. Der vil kun være forskel på den måde informationen biliver overført på.- Altså som lys eller elektricitet.
Der vil derfor, i teorien, ikke være nogen forskel i lydkvaliteten.
Om du bør vælge TOS eller COAX afhænger derfor af den konkrete situation. Vælger du TOS-link har du mulighed for at skifte kabel selvom der er strøm på apparaterne, hvilket er praktisk hvis du "roder" meget med dit HIFI. Samtidig har TOS-link den fordel at der ikke kan indstråles elektrisk støj i kablet, hvilket kan være en fordel hvis kablet skal ligge sammen med alle de andre ledninger. - Jeg har dog ALDRIG været ude for at indstråling af støj i et COAX kabel har været et problem.
COAX kan du vælge hvis hvis du har et i forvejen, eller hvis du synes at lækkerhedsfølelsen ved et COAX er højere :-) Det er ikke tilrådeligt at skifte COAX kabler mellem apparaterne medens der er strøm på. Hvis du ligger inde med et composite videokabel (dem med gult stik) i en fornuftig kvalitet kan du uden videre benytte det som digitalt COAX-kabel, da dette kabel er et 75 ohms kabel lige som et digitalt COAX. Samtidig  har et videokabel rigelig med båndbredde til at overføre det digitale signal. Alternativt kan du bruge et 75 ohms antenne kabel hvis du selv gider at montere nogle egnede stik:

http://www.av-cables.dk/diverse_kabler_stik/loese_kabler_stik/loese_stik/composite_stik/high_quality_composite_stik_til_lodning_2480_da.html - LINK

Jeg kan personligt stå inde for at det virker upåklageligt at benytte enten antennekabel eller composite videokabel til formålet.

Et digitalt COAX kabel ligner på mange måder et almindeligt phono-kabel, men de er ikke identiske elektrisk set. Et phono-kabel et efter foreskriften et 50 ohms kabel og er derfor i teorien ikke egnet.

pr76 skriver at der er hørbar forskel på lydkvaliteten mellem forskellige COAX-kabler. Det kan jeg ikke udelukke er tilfældet, men jeg tvivler dog på det..  Det er min overbevisning at et digitalkabel skal være fejlkonstrueret hvis det reel introducerer en hørbar, eller bare målbar forskel i lydkvaliteten.. Jeg har til dato aldrig set een pålidelig (ikke subjektiv) test der har været i stand til at afsløre hørbare eller målbar forkel i lydkvaliteten. - Tager du handsken op pr76? :-).

Under alle omstændigheder er det min personlige og dybt subjektive opfattelse, at det sted i et HIFI-anlæg hvor man får aller mindst, eller overhovedet noget, for pengene er ved indkøb af dyre digital COAX eller TOS-link kabler.

Jeg vil derfor anbefale dig at købe et ganske almindeligt TOS eller COAX kabel af en fornuftig kvalitet. Det behøver ikke være hverken fint eller dyrt. Du skal kun købe dyrt hvis du sætter pris på herlighedsværdien ved at eje noget der føles lækkert eller ser fint ud.

MVH
tvkartoffel

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 19-September-2009 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Der er ikke forskel, når det er digitalt. et digitalt signal består kun at 0 og 1 og så er der en checksum, der garenterer at det der er sendt også er et der kommer an hos modtageren. Så et digitalt signal vil enten  blive modtaget eller afvist. Hvis det bliver afvist  vil det så giver huller i lyden. Men lyden vil ikke lyde anderledes alt efter kabel. Det svare til at når jeg henter en word fil, så er der stavefejl i filen, fordi jeg har et billig netkabel.

Hej.

Jeg tror du tager fejl angående checksum på signalet i et digitalt COAX eller TOS-link kabel. Jeg mener ikke S/PDIF benytter checksum eller anden form for kontrol af data integritet. - Jeg kan ikke selv finde nogen pålidelig information. Hvis jeg tager fejl ville jeg gerne have et link?
På forhånd tak :-)

MVH
tvkartoffel

Skrevet den: 19-September-2009 kl. 22:37

Det er sgu dejligt at få noget der minder om ekspertviden på området, og ikke bare et mavesurt opstød med navn på

-------------

Skrevet den: 20-September-2009 kl. 10:43
OK, tak for hjælpen !

Print side | Luk vindue