Print side | Luk vindue

Geotagging: Ingen billeder i Google Earth

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66658
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 12:23

Emne: Geotagging: Ingen billeder i Google Earth
Skrevet af: mooens
Emne: Geotagging: Ingen billeder i Google Earth
Skrevet den: 21-September-2009 kl. 14:47

Hej

Jeg har, et forhåbentlig, lille problem.

Jeg har en Holux M-241. Når jeg ligger min mine track, som er "parret" med billeder,  ind i Google Earth, så vises der ingen billeder.

Jeg HAR fået lavet en kml-fil, indeholdende oplysninger om billeder. Kigger jeg i filen via f.eks. Notepad, kan jeg se henvisninger til billedfilenre. I Google Earth, kan jeg også se på ruten, er ikoner der viser at der er billeder. Jeg kan også se navnene på billedfilerne, men der i stedet for at vise billedet, vises blot et lille Goggle Earth ikon.

Er der krav til formatet af billederne, eller er der andet galt?

Er der nogle der hjælpe?

-------------
Mvh.

Mogens

Denon AVR-2105. Denon DVD 1920. Sony KDL40W5500. Squeezebox Classic. Squeezebox Boom. Squeezebox Radio. Apple-TV. QNAP TS-209II. Logitech Harmony 525. Samsung 3126. WD TV Live

Svar:
Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 21-September-2009 kl. 17:23
Hvilken software har du brugt?

Med GeoSetter kan man lave en .kmz-fil som også indeholder selve billederne (i en formindsket udgave), og det virker fint, men det er da også smart med en .kml-fil med links.

Er du sikker på at stierne passer? Altså at billederne ligger, der hvor .kml-filen siger de skal?

Skrevet den: 22-September-2009 kl. 09:55

Jeg har brugt det software der fulgte med Holux'en.

Jeg har også prøvet med GeoSetter. Hvorledes laver du en .kmz fil i GeoSetter.

-------------
Mvh.

Mogens

Denon AVR-2105. Denon DVD 1920. Sony KDL40W5500. Squeezebox Classic. Squeezebox Boom. Squeezebox Radio. Apple-TV. QNAP TS-209II. Logitech Harmony 525. Samsung 3126. WD TV Live

Skrevet den: 22-September-2009 kl. 22:55
Når du har en mappe åben i GeoSetter, markerer du de billeder du vil have med i .kmz-filen og trykker så på Google Earth-ikonet (nummer to fra højre), så får du en menu op, hvor du kan indstille diverse ting, inden .kmz-filen bliver genereret.

Skrevet den: 23-September-2009 kl. 08:07

Hej Zulu

Mange tak for dine svar.

Min Goggle Earht ikon, er greyed ud, så jeg ikke kan vælge det.

-------------
Mvh.

Mogens

Skrevet den: 23-September-2009 kl. 09:01
Har du markeret nogle billeder med GPS-koordinater?

Skrevet den: 23-September-2009 kl. 09:02

Nej, der er ingen oplysninger om koordinater i billedfilerne.

-------------
Mvh.

Mogens

Skrevet den: 23-September-2009 kl. 17:42
Holux-programmet gemmer ikke GPS-koordinaterne i selve billedfilen, derfor kan GeoSetter ikke læse dem.
GeoSetter derimod gemmer GPS-koordinaterne i selve billedfilen som XMP-data. Så for at kunne lave .kmz-filer i GeoSetter skal billederne have indlejrede GPS-koordinate - det kan du gøre via GeoSetter.
Men da GeoSetter ikke er så glad for Holux'ens .kml-filer skal du først (i Holux-programmet) konvertere track-filerne til .gpx - dem kan GeoSetter bedre håndtere...

Skrevet den: 24-September-2009 kl. 10:27

Mange tak for svarene Zulu.

Det hjalp. Det ser dog ud til at jeg har lidt problemer med klokkeslettene. Alle billeder på nær ét, er placeret enten i starten på filen, eller i slutningen.

-------------
Mvh.

Mogens

Skrevet den: 24-September-2009 kl. 19:21
Tidspunkterne i .gpx-filen er GMT (uanset hvad du sætter offset'et til i Holux-programmet når du konvertere), dvs at du skal kompensere for dette i GeoSetter. Det kan kræve et par forsøg, for at få det rigtigt.

Skrevet den: 28-September-2009 kl. 13:24
Mange tak for dine svar Zulu. Jeg vil prøve mig frem.

-------------
Mvh.

Mogens

Print side | Luk vindue