Print side | Luk vindue

Profiber, DVB-T og harddiskrecorder...???

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66706
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 13:43

Emne: Profiber, DVB-T og harddiskrecorder...???
Skrevet af: Xoomtell
Emne: Profiber, DVB-T og harddiskrecorder...???
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 13:11

Hejsa

Jeg er ved at være så træt af boxe og tv og kanaler at jeg overvejer helt at smide det hele ud, men så alligevel - der er jo ikke noget som en god film engang imellem.

Sagen er at jeg har haft en DVB-T Twin Tuner fra Triax som jeg egentlig havde vænnet mig til efterhånden (efter at have fået byttet den en gang og skiftet remoten). Den var koblet på mit B&O MX et eller andet  (Ja - jeg ved det - men det virker altså fint og med god lyd og billeder - så hvorfor skal jeg tvinges til at skifte det ud i det frie valgs hellige navn?). Og så til min elskede Harddiskrecorder - Sony HX910 - som har tjent mig i snart 4 år stort set uden bøvl.

Men så skete det - Triaxen brød sammen og vi måtte sætte en billig sjover ind som kun har én tuner og så er den så træls på alle mulige andre måder. MEN så kom redningen troede jeg: PROFIBER! Jeg valgte straks en SUPERPakke med 30/30 internet, 24 digitale kanaler og telefoni for "kun" 450 kr. pr. mdr. MEN så nærlæste jeg så lige på deres hjemmeside at:

"OBS! Det er ikke muligt at optage det digitale signal, da vi er forpligtet til at beskytte signalet med det som man kalder High Difinition Content Protection (HDCP), hvilket gør at det ikke er muligt at optage det digitale signal."

Jamen herre i himlen - så kunne jeg jo ikke bruge min gamle SONY længere - eller noget som helst andet for den sags skyld. MEN hos Profiber siger de så at jeg for yderligere 179 kr. kan få deres familypakke som sender i - ja guess what - analogt format så jeg kan bruge min recorder. Jamen var det ikke netop det analoge format vi skulle væk fra og over i det digitale? Og nu er prisen så lige pludselig 650 kr. pr. mdr. i stedet for. OK - jeg får 30/30 og telefoni - men også 24 digitale kanaler som jeg så skal betale 2000 kr. om året for at få gjort analoge så jeg kan optage dem???

Nej tak - jeg vil hellere have 15/15 til 198 kr. og så købe mig en ny boks til DVB-T som kan sluttes til min HD siger jeg så....MEN det kan man ikke - der findes ganske enkelt ikke en DVB-T boks med dualtuner og tilslutning for ekstern HDrecorder som kan håndtere MPEG4 formatet.

Så kan jeg købe en Triax som kan tilsuttes en ekstern harddisk til ca. 2000 kr. + harddisk på 1000 = 3000 kr. Men jeg kan ikke hive optagelserne ud og brænde over på DVD for disken kan KUN læses af Triaxen...

Så er det jeg bliver så træt og tænker - hvorfor var det egentlig lige at vi skulle skifte til digitalt - udover den gode billedkvalitet? JO - det skulle blive meget nemmere og flere valg og alt det der. Men i stedet for to remote-controllere ender jeg med fire - jeg skal kassere både min gamle harddiskrecorder og mit B&O tv og købe en masse nyt gear som jeg skal skifte ud igen om 2 år fordi de skifter til MPEG17 formatet og desuden skal jeg betale for at få at se mine gamle analoge signaler....mens jeg får alle de nye digitale smidt i nakken - og så kan jeg ikke optage dem.

Man kan jo som bekendt ikke blæse og have mel i munden det er jeg helt klar over. Jeg er ved gud helle rikke maskinstormer - arbejder med det i det daglige men er da frusteret over at der er så meget der ikke virker sammen og skal skiftes ud hele tiden i fremskridtets hellige navn.

Er der nogen af jer kloge DVB-T folk som kan komme med et godt råd - og jeg vil sætte pris på hvis dette råd såvidt muligt ikke indeholder en anbefaling om at jeg skal skifte det hele ud og købe for 48.000 kr. nyt grej. Det må da kunne lade sig gøre at få noget op at køre indenfor et par tusinde?

;)

Morten

Svar:
Skrevet af: meltofte
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 14:47

Hej Morten

Jeg deler din frustration, og jeg er så langt ude, så jeg faktisk læste den reklame, jeg fik fra Yousee i går.

Jeg har også en højt elsket Sony RDR-HX910 uden digital tuner og et tv uden digital tuner.

Men uanset hvor højt, vi jamrer, bliver der slukket for det analoge net, så jeg har anskaffet mig en Digiality T-500 CX Nordic (DVB-T tuner med MPEG-4 understøttelse), som jeg er ved at prøve af nu. Jeg har indtil videre fundet ud af, at hvis man forbinder STB'en via scart til recorderens Line3-indgang, kan man nøjes med at time STB'en. Først timer man STB'en vha EPG, og derefter aktiverer man Synch. rec på recorderen. Så vil recorderen starte optagelse fra STB'en, når der kommer signal.

Jeg har dog det problem, at mens STB'en er tændt og recorderen optager på Line 3, så bliver billedet på tv'et forstyrret, selvom jeg ser tv fra tv'ets egen tuner. Det håber jeg virkelig, jeg kan finde en løsning på.

Er der i øvrigt nogen, der ved, om det er almindeligt composit-signal på Digiality'ens scartudgang? Eller mon det er SVHS eller RGB (næppe, efter kvaliteten at dømme).

Thomas

Skrevet den: 22-September-2009 kl. 15:07

Bummelum - ja - vi er vidst mange som nu står med en MPEG2 CVB-T box, en hardiskrecorder og et tv som vi stort set ikke kan anvende om kort tid fordi det hele er blevet så digitalt og smart.

Og gu´ er det smart og bedre billede og lyd o.s.v. MEN det er sgu da frustrende at de dels ikke sørger for at lave noget grej som så fungerer ordentligt (det går sgu altid i stykker - kan lige så godt bytte det inden man forlader butikken) og som kan anvendes måske bare fem år ud i fremtiden, men hele tiden laver noget som skal skiftes ud hvert 2.-3. år. Jeg har en idé om hvorfor.... ;-) De vil naturligvis score kassen på alle os almindeligt dødelige.

Der er jo også liiiiige en CO2 krise - men skidt med den - bare vi kan knalde nogle varer over disken.

Og så skidt med at de 700.000 digitale MPEG-2 tunere vi danskere har købt samt de over 300.000 eksterne bokse vi også har anskaffet os bliver ganske værdiløse. Sætter man værdien pr. digital tuner til at være 500 kroner, så betyder det at skiftet til MPEG-4 koster danske tv-forbrugere i alt 350 millioner kroner. Sætter vi vægten pr. enhed til 1 kg er det ca. 1000 tons elektronisk skrammel vi skal af med. Og jeg tør æde min gamle hat på vi skal skifte hele dynen ud igen indenfor fem-syv7 år. For så er der kommet et nyt format. Og det er jo ikke fordi MPEG4 er bedre end MPEG2 - det er kun fordi de ikke tænkte sig om og startede med MPEG4 fra starten. Vi skulle liiiiige omkring MPEG2 først. SÅ vi kan malke befolkningen en ekstra gang....

Jaja- men lad nu det ligge. Vi skal jo have den MPEG4 box så vi kan se vores films og vores serier og alt det andet vi nu skal følge med i - og jeg kan læse mig til og forstå at det kan bare ikke lade sig gøre med mit "gamle" men ellers fint fungerende grej . Jeg kan jo hoste videre med min gamle MPEG2 box, men ville jo svært gerne kunne tage de nye kanaler også og rigtig gerne kunne optage med min gamle HD recorder på en kanal mens jeg ser en anden - lige som i de gode gamle analoge dage. Det var sgu da smart man kunne sidde og se tv-avisen, mens den stod og optog den gode film på DR2 som man så kunne fornøje sig med efter alle afskylighederne i nyhederne. Men næh nej - vi skal være digitale og have alle de mange muligheder så nu skal jeg ikke sidde der og kræve at jeg skal kunne optage mens jeg ser noget andet. Næh - jeg skal bare nøjes med at optage det jeg ser i forvejen - og hvis jeg absolut vil gøre som før så skal jeg da lige værsgod at betale for det. Det manglede da bare når de nu ligefrem skal downgrade mig....

:)

SUK - Jeg må vist bare vente til der kommer en ny HD recorder med en DVB_T tuner med MPEG4 - de skulle jo måske være på vej - selv om Danmark er et lille forretningsområde. Panasonic som jo laver dejlig produkter men manualer som ingen kan finde ud af at læse, har måske noget på vej - de er jo i Tyskland med HD recorder med indbygget DVBT-MPEG4 - men Danmark? Nejda....kommer de mon herop eller skal vi bare snakke med lillemor i stedet for at se alt det fjernsyn?

Læste jo lige denne her:

http://www.taenk.dk/test/harddiskoptagere/mens-vi-venter-paa-det-nye-signal/ - http://www.taenk.dk/test/harddiskoptagere/mens-vi-venter-paa -det-nye-signal/

Jaja....men kom frisk hvis andre er enige eller uenige eller har fundet de vise sten eller har gode forslag til hvordan man løser sådan et problem med det gamle grej uden det koster en formue. Jeg kender da flere i samme situation - min gamle far f.eks. Han skal da ud og spendere på nyt udstyr snart for han sidder også med DVD recorder og MPEG2 tuner....værdiløst skrammel som snart er tre år gammelt . Tsk Tsk....

Men vi har ikke brug for Blueray og alt det der endnu - vi kan godt vente lidt - måske til det nye Redspray kommer i 2017 og som udkonkurrerer Blueray og vi alligevel skal skifte det hele ud igen. Det er jo bare om 8 år.

Jeg har siden 2004 haft tre forskellige bokse til i alt 4500 kr. + min nu værdiløse HD recorder som vist også kostede i omegnen af 4000 kr. + 2 X antennemand som har sat antenner op + nu Profibermand til 1400 kr. som har installeret kabler som jeg alligevel ikke skal bruge fordi det kommer til at koste 2000 om året at få lov at modtage et analogt signal.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH...jeg kan altså snart kun griune af det her...det er jo så langt ude og vi finder os i det - det er jo i virkeligheden nok det mest utrolige....

:)

;)

Skrevet af: moho
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 15:26

Et cadeu til B og O   altså deres CRT skærme

Det der tager jeg hatten af for!

Det er bare for godt skrevet.          

Med venlig hilsen   moho

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: moho
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 15:30

Jeg håber bare at TÆNK F****r tingene ligeså meget op her, som indenfor  HIFI.

Det gør jeg altså, hvis Tænk gjorde som jeg ønskede, afstod samme fra al vurdering af LYD fra Fladskærme, meeen N E J ! 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af meltofte meltofte skrev:

Jeg har dog det problem, at mens STB'en er tændt og recorderen optager på Line 3, så bliver billedet på tv'et forstyrret, selvom jeg ser tv fra tv'ets egen tuner. Det håber jeg virkelig, jeg kan finde en løsning på.

Det lyder som et dårligt afskærmet scart kabel, prøv med nogle bedre kabler.

Til trådens emne, de eneste løsninger jeg kender er to bokse, en til tv og en til optageren. Det virker men er ikke det mest elegante eller brugervenlige.
En anden løsning er en tv-boks med indbygget harddisk, en pvr. Disse kan sende én kanal til tv'et og optage en anden på harddisken, men de har ikke dvd brænder.

En tredje, lidt drastisk, mulighed er at flytte hen et sted, hvor der er almindelig kabel tv, det kører analogt på gammeldags vis endnu.

Selvom jeg er spændt på det nye signal, så kan jeg godt se ulemperne, jeg har nemlig også ofte optaget et og set noget andet. Jeg har på fornemmelsen at det nye tv signal er et slet skjult forsøg på at få os til at optage mindre og købe flere DVD'er.
Bevares, billedet er bedre digitalt, men så meget bedre er det ikke, at det opvejer ulemperne. Det gamle analoge er nemmere at bruge, og hos mig er det analoge billede fint.
Inden visse brugere her kommer rendende med HD TV, jeg har ikke fladskærm. Får jeg det, bliver jeg nok også afhængig af HD TV.
Bevares EPG er da smart, men et ugeblad eller avisen er ligeså godt.

Skrevet den: 22-September-2009 kl. 20:19

Hej Ham_Der

Ja - jeg har også overvejet den med to bokse, men det bliver sgu for bøvlet. Hvordan skal man så indstille optagelserne for jeg skal jo kunne se når jeg indstiller timeren?

Vores Triax-boks gik død for tre måneder siden og jeg vidste så at vi skulle få Profiber inden længe. Det kommer så snart og jeg bestilte som før nævnt Superpakken med internet, 24 digitale kanaler o.s.v. Men jeg MÅ ikke optage det digitale signal. Og du skriver jeg så kan flytte til et sted med kabeltv - men jeg kan jo sådan set godt få kabeltv - hvis jeg vil betale ekstra 179 kr. for at få alle kanalerne analogt. Og så er det bare logikken slipper op for mig - jeg har jo for hulan lige fået digitalt tv ind i stuen, og så skal jeg pludselig betale for at gøre det analogt igen...det hænger jo ikke sammen.

Hmmmm....jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg skal gøre...Vil gerne på et tidspunkt købe et fladskærms, men sgu ikke lige nu. Jeg har ikke råd til at spendere 10-15.000 på nyt grej lige p.t. Vi har jo finanskrise....

Så det ender vel med jeg bare må købe mig en MPEG4 modtager som jeg så kan bruge og så må jeg jo optage det jeg vil se og så lade være med at se tv mens den optager. Det ermåske også meget godt - så får jeg jo tid til andr ting som f.eks. at skrive i det her forum...

Mon ikke der dukker en HD optager op inden så længe med MPEG4 modtager indbygget? Eller måske Profiber sætterpriserne yderligere ned eller tilbyder en ny modtagerbox med harddisk eller noget...

Jeg må vist bare se tiden lidt mere an...som jeg nu har gjort i de sidste 4 år - godt jeg ikke købte et skod 32" fladskærms med MPEG2 tuner i 2005 for 18.000 kr.

;)

Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 21:00
Det med kabel tv, jeg tænkte på Yousee, hvor du stadig kan oprette analogt kabel tv og tilvælge digitalt.
Det lyder tåbeligt at man skal tilvælge analogt tv for at få lov til at optage.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-September-2009 kl. 21:05

Der er ingen problemer med optagelse på Samsung 3126 fra You See Digital, hverken SD eller HD, og mig bekendt herller ikke via Scart Out på 3106.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 22-September-2009 kl. 21:17

Altså Profiber siger at man stadig kan optage de digitale kanaler, men at det inden ret længe ikke længere vil være muligt pga. de rettighedsting som jeg nævnte med High Difinition Content Protection. Se også her: http://www.comon.dk/nyheder/DRs-gratis-HD-kanal-skaber-nervoesitet-i-Hollywood-1.241310.html - http://www.comon.dk/nyheder/DRs-gratis-HD-kanal-skaber-nervo esitet-i-Hollywood-1.241310.html

Så.....

Print side | Luk vindue