Print side | Luk vindue

Hvad er HDMI ? og DVI ? Og HD?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6688
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 18:31

Emne: Hvad er HDMI ? og DVI ? Og HD?
Skrevet af: Gorm
Emne: Hvad er HDMI ? og DVI ? Og HD?
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:17

Da jeg kun har ganske lidt forstand på den slags, vil jeg gerne vide, hvad HDMI og DVI er og hvilke fordele det giver.

Er det vigtigt, at ens nye fjernsyn har det, fx. i forhold til at der snart (vist nok foråret 2006) kommer digitalt fjernsyn.

Med andre ord hvad er fordelene ? Og skal jeg købe særlige kabler ? Hvis ja hvilke ?

Når vi nu først får HDTV i 2009 ( jeg er ikke interesseret i Canaldigital og indkøb af særlige HD receivere, og PS 3 er jeg også ligeglad med), er der der så overhovedet idag og få år frem nogen grund til at købe et HD forberedt TV ? Giver det et bedre billede idag, fx. ved DVD ? 

Svar:
Skrevet af: HTPC
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:28
Prøv at læse her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13113 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13113

Hvis du køber et fladskræms TV bør du helt sikkert sørge for at købe et med HDMI indgang, men det har de fleste i dag.

Hvis du vil have et TV der kan modtage digital mastebaseret TV (DVB-T), så bør du købe et med DVB-T tuner. Der er ikke så mange på markedet lige nu, men flere producenter har udtalt at de forventer at have modeller klar når DVB-T fra DR1. DR2 og TV2 går i luften April 2006.
Hvis du modtager TV fra antenne, vil jeg helt klart sørge for at købe et TV med DVB-T tuner, men så bør du nok vente til omkring April 2006.
Det er bliver dog også muligt at købe en ekstern DVB-T set-top boks, men det er efter min mening en lappeløsning og det er klart at fortrække at købe et TV med indbygget DVB-T hvis man alligevel skal ud og invistere i nyt TV. Så skal du heller ikke rode med en ekstra fjernbetjening til set-top boksen.

Hvis du ikke modtager TV fra antenne, men derimod kabel TV eller satellit, så er det ligegyldigt om TV'et har indbygget DVB-T tuner.

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:40
Citér

Da jeg kun har ganske lidt forstand på den slags, vil jeg gerne vide, hvad HDMI og DVI er og hvilke fordele det giver.

Den korte version:

Vores tv-system i dag hedder PAL. Det indebærer 576 vandrette liniervist med interlace teknologi (kun hver anden linie opdateres ved hver opdatering), ved digital-tv en opløsning på 720x576. PAL kan være enten et analogt signal, som i et antenne-signal, eller et digitalt signal, som på en DVD eller en digital parabol.

HDTV er et tv-system med højere opløsning. Det findes kort sagt i to opløsninger, 1280x720 progressivt, eller 1920x1080 interlace. HDTV kan ligesom PAL komme enten i form af TV (antenne, parabol eller noget helt tredje), PS3, eller næste generation af DVD-format (Blu-Ray eller HD-DVD)

DVI er en standard for overførsel af digitale billeder. Det kan sammenlignes med et VGA-stik på en PC, det fungerer bare digitalt. DVI kan overføre mange forskellige opløsninger, heriblandt både PAL og HDTV.

HDMI er kort sagt en videreudvikling af DVI, udover billede kan der nu også overføres lyd. HDMI er dermed udset til at være SCART-stikkets afløser - ét kabel til billede og lyd, men nu i digital form. Ligesom DVI kan HDMI overføre mange forskellige opløsninger, PAL kan således også overføres via HDMI, og DVI/HDMI er derfor ikke _udelukkende_ noget der kan bruges til HDTV.

HD Ready er et andet begreb du kan løbe ind i - det er et mærkat der klistres på tv'ene, og viser at de har mindst 720 linier, og de indgange der skal til for at tv'et kan modtage og vise HDTV.

Citér Er det vigtigt, at ens nye fjernsyn har det, fx. i forhold til at der snart (vist nok foråret 2006) kommer digitalt fjernsyn.

Ikke direkte vigtigt, nej. Du vil altid kunne modtage digital-tv via f.eks. scart-indgangene. Du vil dog, i teorien i hvert fald, få et bedre billede hvis du kan overføre signalet digitalt, via DVI eller HDMI.

Citér   Når vi nu først får HDTV i 2009 ( jeg er ikke interesseret i Canaldigital og indkøb af særlige HD receivere, og PS 3 er jeg også ligeglad med), er der der så overhovedet idag og få år frem nogen grund til at købe et HD forberedt TV ? Giver det et bedre billede idag, fx. ved DVD ? 

Den digitale overførsel kan give en forbedring fra alle digitale kilder, også selv om det ikke er egentlig HDTV - det vil sige at billedet fra en DVD-afspiller kan blive forbedret. Forskellen er dog ikke voldsomt stor, og langt mindre end den forskel der kan være i kvalitet på forskellige afspillere, for slet ikke at tale om tv. Du får altså ikke automatisk et godt billede, fordi TV og afspiller har HDMI. Selv om de gængse tv-kanaler måske først kommer i HDTV i 2009, så kan det nemt tænkes at du kan få glæde af HDTV's muligheder før det. DVD'ens afløsere, Blu-Ray og HD-DVD, kommer på markedet formentligt i slutningen af 2006, og i løbet af 2007 vil det begynde at gå stærkt på det punkt. Ser du mange film fra DVD nu, vil du afgjort have glæde af at kunne udnytte dette til bedre billedkvalitet fra dine film. Og hvis du tror du ikke har brug for bedre, så vent til du ser det!

MEN - der er én altoverskyggende faktor som bør være øverst på tjeklisten når du køber tv: Kvalitet. Som nævnt, så får du ikke automatisk et godt tv, blot fordi det kan vise HDTV. Det vigtigste når du vælger tv er at du synes billedet er godt. Hvis billedet er godt nu, vil det være bedre når der kommer HDTV (du vil reelt kunne se HDTV på _alle_ tv, også selv om de ikke er forberedt til det - du får bare ikke fuld udnyttelse af det. Men det vil altid være bedre end PAL). Omvendt, så vil et tv der viser et dårligt billede med DVD temmeligt sikkert også vise et dårligt billede med HDTV. Derfor bør du faktisk fokusere mindre på hvad specifikationerne siger, og mere på at du i bund og grund får et tv der opfylder de krav du har til billedkvaliteten.

Håber det er forståeligt - spørg endelig om de ting du ikke forstår.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Gorm Gorm skrev:

Når vi nu først får HDTV i 2009 ( jeg er ikke interesseret i Canaldigital og indkøb af særlige HD receivere, og PS 3 er jeg også ligeglad med), er der der så overhovedet idag og få år frem nogen grund til at købe et HD forberedt TV ? Giver det et bedre billede idag, fx. ved DVD ?

Der er ikke meget mere end 4 år til November 2009 og TV skulle da gerne holde længere end 4 år.
Men hvem siger vi får HDTV netop i 2009?
Det analoge sendenet bliver slukket til November 2009 har folketinget vedtaget og masterne sender derefter kun digitalt, men det har ikke noget med HDTV at gøre, man kan sagtens sende digitalt DVB-T TV uden at det er HDTV.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:44

Hej Gorm

HDMI og DVI er grundlæggende det samme. HDMI er en videreudvikling af DVI, så den er mere velegnet til fjernsyn. DVI har nemlig længe været en standard indenfor computere, til at forbinde de digitale fladskærme med computeren for bedst mulig kvalitet.

Så DVI / HDMI er en digital forbindelse, modsat alle de andre forbindelser som SCART med RGB, S-video eller composite signaler samt component. Til et digitalt display som en fladskærm eller en projektor, vil det være en fordel ikke at konvertere frem og tilbage fra digital til analog og omvendt.

Men det afhænger af kilden. Den digitale forbindelse er en forbedring når kilden er digital, som på en DVD eller digital TV.

En ekstra mulighed ved HDMI er at samme kabel kan overføre flerkanals lyd (5.1 lyd).

Er det vigtigt, at ens nye fjernsyn har det, fx. i forhold til at der snart (vist nok foråret 2006) kommer digitalt fjernsyn.

Måske.

Med andre ord hvad er fordelene ? Og skal jeg købe særlige kabler ? Hvis ja hvilke ?

Kabler som disse:  http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=167 - Link til AvConnection

Men det afhænger selvfølgelig af om du 1) har sådan et TV med sådan et input og 2) har nogle digitale kilder med sådan et output.

Ser man bort fra de dyre niche-kanaler som C MORE HD (Canal Digital), spillekonsoller og de kommende HD-DVD / Bluray DVD-afspillere med tilhørende HDTV film ... så er investeringen måske overkill. Ja, faktisk kan det i flere tilfælde betale sig at lade være.

Tag nu plasma skærmene. Her kan du få et rigtigt godt SD-plasma (SD = Standard) i 42" for måske 16-17.000 kr. Det er godt til almindelig TV og DVD, og det samme til digital TV når det kommer. Billederne vil være klare og med et godt lys på skærmen - også i dagslys.

Ofrer du en 4-8.000 kr mere, får du et godt HD-plasma (High Definition) også i 42". Dvs. man kan godt finde HD-plasma billigere, men de gode koster et stykke over 20.000 kr.

HD-plasma vil være lidt bedre til almindelig TV og DVD, og det samme til digital TV. Opløsningen er bedre, hvor SD-plasma har 480 linier så har HD-plasma 768 linier eller bedre og kan dermed vise almindelige PAL TV signaler (576 linier) bedre.

Men HD-plasma har kun ca. den halve kontrast, sammenlignet med SD-plasma. Dvs. det er dårligere i stærk dagslys. Det bruger også mere strøm, måske 500W i forhold til 300W for SD-plasma. Og man kan måske knap nok se forskellen på billederne.

Så det er svært at svare på helt præcist. Der kan være gode grunde til at spare pengene nu og blot købe et billigere SD-plasma, i forhold til at købe et HD-plasma som iøvrigt aligevel ikke er fuldt forberedt til HDTV. Det skyldes at HDTV vil benytte opløsninger helt op til 1920x1080 - ja, måske ligefrem højere endnu - og det er der endnu kun få TV på markedet som understøtter.

Så har man 30-40.000 kr. til et nyt TV, men ikke rigtig tør købe det nyeste nye pga. devalueringen, så er det måske ligeså fornuftigt blot at købe et almindeligt TV nu (evt. et SD-plasma) og putte resten af pengene i banken igen. Når HDTV rigtigt kommer, kan man få rigtigt meget TV for de penge man sparede nu ... og sansynligvis et TV som kan meget mere end de dyre TV der er på markedet nu.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

DVI er en standard for overførsel af digitale billeder. Det kan sammenlignes med et VGA-stik på en PC, det fungerer bare digitalt. DVI kan overføre mange forskellige opløsninger, heriblandt både PAL og HDTV.

Njaa, det er kun den halve sandhed.
Der findes to DVI standarder, DVI-D og DVI-I.
DVI-D er kun digitalt og kompatibelt med HDMI.
DVI-I er både analogt og digital og det analoge signal er kompatibelt med VGA stik.

De fleste grafikkort med DVI stik indeholder både DVI-I og DVI-D.
De fleste fladskærme indeholder dog kun DVI-D.

Læs mere om DVI her: http://av-connection.com/?HirachyID=576 - http://av-connection.com/?HirachyID=576

Analog / Digital 

DVI standarden er delt op i en type stik til digitale forbindelser (DVI-D) og en til både analoge og digitale forbindelser (DVI-I). Den rene digitale DVI-D benyttes hvis to digitale apparater kobles sammen, så som et grafikkort til en fladskærm. Den analoge og digitale DVI-I type er beregnet til at være bagud-kompatibel med f.eks. den almindelige RGB-5 (normalt i form af HD15 eller 5x BNC stik) og samtidig kunne bruges til digitale forbindelser.

Forbindelsen af DVI-I ind/ud-gange kan både ske med DVI-I kabler og DVI-D kabler; sidstnævnte kan naturligivs stadig kun overføre et rent digitalt signal, men på den anden side ville det også være lidt tåbeligt at koble 2 DVI apparater sammen med et analog DVI kabel. Af samme grund er de mest almindelige kabler monteret med nedenstående stik og forbindelser:

DVI-D Digital DVI-D
<------------>

Denne kabeltype kan findes her.

DVI-I Analog HD-15
<------------>

Denne kabeltype kan findes her.

Det er vigtigt at slå fast at DVI-I kabler ikke passer direkte i en DVI-D indgang, da der er 4 ben for meget og den brede pin i siden er 2 mm. bredere i et DVI-I stik end i et DVI-D. Til gengæld kan DVI-D kabler naturligvis fint tilsluttes en DVI-I indgang.

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 23-September-2005 kl. 23:53

Den halve sandhed er ofte rigeligt, når ting skal forklares brugervenligt...  Alle de præcise detaljer er i denne sammenhæng ikke vigtige at forstå.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 24-September-2005 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

HD Ready er et andet begreb du kan løbe ind i - det er et mærkat der klistres på tv'ene, og viser at de har mindst 720 linier, og de indgange der skal til for at tv'et kan modtage og vise HDTV.

Alle HD Ready TV har enten en DVI-D og/eller HDMI indgang som minimum.
DVI eller HDMI input skal understøtte (HDCP) kopibeskyttelse på HD Ready TV.
Vær dog opmærksom på at der er firmaer som ikke nødvendigvis opfylder kravene til HD Ready, men har lavet deres eget logo der ligner, f.eks. HDTV Ready. Disse fabrikater opfylder ikke nødvendigvis de krav der stilles til at bruge HD Ready logoet.

Det ægte logo ser sådan her ud:

Læs nedenstående side om HDTV og alle kravene til HD Ready TV, her er mange gode oplysninger:
http://www.digitalt.tv/artikler/satellit/hdtv.aspx - http://www.digitalt.tv/artikler/satellit/hdtv.aspx

Skrevet den: 25-September-2005 kl. 09:38

Tak for de fremragende svar. De har været til stor hjælp.

Jeg har nu (næsten) besluttet mig for at barnet skal hedde Pioneer 436XDE.

Det skulle efter, hvad jeg har læst på nettet være godt, og så har det også -hvis jeg har læst rigtigt- DVB-T tuner, som jeg finder vigtigt, når jeg bor i landzone og er tvunget til i hvert fald at modtage TV2 fra antennen på taget.

Jeg stadig meget tvivl om de rigtige kabler. Så hvilke kabler skal jeg bruge, når jeg har følgende udstyr til plasmaen og selvfølgelig ønsker det bedste billede:

-Philips 725 HDD recorder

-Denon 1905 surround receiver

-(Planer om) Viasat eller Canaldigital receiver.

Jeg håber, I kan hjælpe. I må gerne skære det ud i "pap".

Skrevet den: 25-September-2005 kl. 18:37

Hej Gorm

Jeg stadig meget tvivl om de rigtige kabler. Så hvilke kabler skal jeg bruge, når jeg har følgende udstyr til plasmaen og selvfølgelig ønsker det bedste billede:

-Philips 725 HDD recorder

-Denon 1905 surround receiver

-(Planer om) Viasat eller Canaldigital receiver.

Forbind recorderen med et godt SCART kabel, og brug RGB som signal.

Du kan evt. forbinde stereo-lyd (analog L+R) fra TV'et til en line indgang på din Denon. Så har du mulighedet for at få simpel surround (Prologic) fra TV'et ud på de store højttalere.

Derudover skal recorderen forbindes til forstærkeren, med et digitalt lydkabel (optical eller coax) så du kan høre DVD som flerkanals lyd (Dolby Digital 5.1 eller DTS).

Antennen kan du lade gå ind i recorderen og videre derfra til TV'et.

Satellit modtager kan vi tage når du når så langt. Men den skal jo på en eller anden måde både ind i recorderen og ind i TV'et, så du kan optage fra satellit selvom du ser alm. TV.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 26-September-2005 kl. 20:23

Tak Lars

Bare for at være helt sikker: Så skal jeg altså ikke bruge et HDMI kabel ? Så får jeg vel ingen glæde af HDMI nu. Er det fordi jeg mangler en dvd med hd ? Hvad med en sat. receiver kan den (også) være med/uden HD udgang  ?

Jeg har valgt Pioneeren bl.a. pga dvb-t tuneren, da jeg bor uden for rækkevidden af kabeltv og selector, og derfor må nøjes med en antenne på taget til i hvert fald TV2. Bare for at være helt sikker: Vil Pioneeren til foråret kunne modtage det danske digitale signal uden problemer eller yderligere "krumspring" ?

Jeg ved godt, jeg er en ren tåbe til teknik, men du bærer forhåbentlig over med mig.

Skrevet den: 26-September-2005 kl. 21:27

Bare for at være helt sikker: Så skal jeg altså ikke bruge et HDMI kabel ?

Nej.

Så får jeg vel ingen glæde af HDMI nu. Er det fordi jeg mangler en dvd med hd ?

Egentlig ikke. HDMI kan også med fordel bruges til almindelig DVD. Men din Philips recorder (DVDR725H) har ingen HDMI udgang.

Hvad med en sat. receiver kan den (også) være med/uden HD udgang  ?

Ja, og det samme andre modtagere til digital TV.

Jeg har valgt Pioneeren bl.a. pga dvb-t tuneren, da jeg bor uden for rækkevidden af kabeltv og selector, og derfor må nøjes med en antenne på taget til i hvert fald TV2. Bare for at være helt sikker: Vil Pioneeren til foråret kunne modtage det danske digitale signal uden problemer eller yderligere "krumspring" ?

Jep.

Jeg ved godt, jeg er en ren tåbe til teknik, men du bærer forhåbentlig over med mig.

Det er jo netop derfor et forum som dette er godt. Her kan du spørge om hvad som helst (næsten).

Der findes ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Print side | Luk vindue