Undertekster på TV2 uden for billedet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: TV-stationer og kanaler
Forumbeskrivelse: Debat om TV stationerne og deres kanaler
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66983
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 18:52
Emne: Undertekster på TV2 uden for billedet
Skrevet af: Axlon
Emne: Undertekster på TV2 uden for billedet
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 18:54
Hejsa
Jeg modtager analogt TV fra Yousee på mit Pana PX70. Omkring den 1/9 begyndte TV2 at fucke deres 16:9 udsendelser op, så den nederste line af undertekstterene, ligger nede i den sorte bjælke, som automatisk bliver klippet bort af TV'et ved 16:9 udsendelser.
Spørgsmålet er om det er TV2 eller yousee der er skurken? Det er iøvrigt den eneste kanal med det problem.
/forum/uploads/Axlon/2009-09-26_185220_IMG_1660.rar - 2009-09-26_185220_IMG_1660.rar
------------- Mvh Jesper
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 19:00
Hvis bjælkerne bliver beskåret ved en 16:9 udsendelse, så er dit TV sikker forkert indstillet, da den er helt normal på de fleste film der vises i 16:9 format. Kan ikke se en .rar fil, brug jpeg.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: gasjack
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:11
Axlon skrev:
Hejsa
Jeg modtager analogt TV fra Yousee på mit Pana PX70. Omkring den 1/9 begyndte TV2 at fucke deres 16:9 udsendelser op, så den nederste line af undertekstterene, ligger nede i den sorte bjælke, som automatisk bliver klippet bort af TV'et ved 16:9 udsendelser.
Spørgsmålet er om det er TV2 eller yousee der er skurken? Det er iøvrigt den eneste kanal med det problem.
/forum/uploads/Axlon/2009-09-26_185220_IMG_1660.rar - 2009-09-26_185220_IMG_1660.rar |
Jeg har samme problem på TV2 via stofa analog. Prøver lige at skrive en mail til TV2.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:24
@Axlon
Hvor har du dog bare ret. Sidder pt og forsøger at se Shanghai noon på TV2 (dvb-t). Jeg kan vælge mellem at "mase filmen flad" og se det hele, Have bjælker i siden og se det hele eller zoome så billedet fylder skærmen i bredden og ikke kunne se den øverste linie tekst. FLOT!
MVH tvkartoffel
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:31
Har lige været inde og finde det Analoge signal på TV2, TVet står i Auto, og tilpasser selv signalet til korrekt AR, og billedet løftes så der er plads til undeteksterne.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:39
Desværre virker det, så vidt vides, kun på analog. Jeg har også et panasonic TV.
MVH tvkartoffel
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:41
Så skulle dit TV vel sagtens kunne gøre det samme som mit gør.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:51
Det kan det. Men kun på analog, og jeg ser i øjeblikket tv fra en lille digital antenne på min altan.
MVH tvkartoffel
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:56
Jeg bruger heller ikke det Analoge signal, men det (billedtilpasningen) virker både på Analog og Digital.
MUX 1 modtages ligeledes på en antenne på altanen, og resten af kanalerne fra You See Digital.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:57
Ved ikke hvordan jeg indsætter et billede. Kan kun få lov til at uploade zip eller rar
Mit TV er sat korrekt op, har trods alt haft det et par år, så det har jeg styr på Det billede jeg har uploadet, viser en udsendelse i 16:9 format (ikke fim), hvor jeg har tvunget TV'et i 16:9 format, så hele billedet bliver vist med sorte bjælker, for at vise at teksterne ligger nede i den sorte bjælke. Der bliver udsendt det der 16:9 signal, så TV'et automatisk beskærer billedet korrekt, men det hjælper jo lige fedt, når man ikke for den nederste linie undertekst med
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:05
Nu er det jo snart slut med Analogt, så det kan vel afhjælpe problemet, så kan You See jo kun vidersende en Analog konvertering. Om de så allerede gør det ved jeg ikke.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:09
Axlon skrev:
Det billede jeg har uploadet, viser en udsendelse i 16:9 format (ikke fim), hvor jeg har tvunget TV'et i 16:9 format, så hele billedet bliver vist med sorte bjælker, for at vise at teksterne ligger nede i den sorte bjælke. |
Mon ikke det er 4:3 Letterbox hvor undertekstene placeres i letterboxen uden for 16:9 zoom området?
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:12
Filmen (Shanghai Noon) sendes i 4:3 LB, og teksten er delvist uden for Zoom området.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:15
Det er 16:9, tro mig nu. Man har desværre ikke mulighed for at uploade billeder i denne forum gruppe, men har pakket det i zip nu. Billedet passer perfekt i 16:9, men underteksterne er bare placeret forkert.
/forum/uploads/Axlon/2009-09-26_211514_IMG_1660.zip - 2009-09-26_211514_IMG_1660.zip
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:21
tvkartoffel skrev:
@Axlon
Hvor har du dog bare ret. Sidder pt og forsøger at se Shanghai noon på TV2 (dvb-t). Jeg kan vælge mellem at "mase filmen flad" og se det hele, Have bjælker i siden og se det hele eller zoome så billedet fylder skærmen i bredden og ikke kunne se den øverste linie tekst. FLOT!
|
Shanghai Moon sendes i 4:3 LB (som er 4:3, ikke 16:9 i DVB forstand), og din DVB-T modtager placerer underteksterne uden for 16:9 zoom området. Det gør alle modtagere; jeg er ikke bekendt med en DVB-T modtager hvor man kan skubbe underteksterne op.
Analogt TV vil have samme problem medmindre TV2 selv har placeret underteksterne inden for 16:9 zoom området (og hvis de gør det, klager folk med 4:3 apparater...).
Klag til TV2 og bed dem sende film i [ægte] 16:9 fremover. YouSee og Stofa kan ikke gøre noget ved dette.
4:3 LB udsendelser bør forbydes ved lov.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:23
Axlon skrev:
Det er 16:9, tro mig nu. Man har desværre ikke mulighed for at uploade billeder i denne forum gruppe, men har pakket det i zip nu. Billedet passer perfekt i 16:9, men underteksterne er bare placeret forkert.
|
Hvis det er analogt TV2 sendes det altid i 4:3, ikke 16:9 (du har misforstået hvad 16:9 er).
Kanaler som TV2 Norge, TV4 og ARD sender i en slags 16:9 på analogt TV hos YouSee, men det er lidt noget fusk de laver, da analogt TV er 4:3.
16:9 TV får man ved at købe en DVB-T eller DVB-C modtager (afhængig af hvor signalerne kommer fra), hvis TV stationen vel og mærke sender i 16:9. Den omtalte film på TV2 lige nu (Shanghai Moon) er 4:3 LB, og så vil du have samme ballade, medmindre du kan undvære underteksterne.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:28
Der udsendes ofte et Zoom signal på Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:30
Radiomanden har dog ret i at nogle TV, på analog, kan rulle billedet op så den sorte bjælke i toppen bliver mindre og man samtidig kan se teksten i bunden. Jeg prøver lige og se om ikke jeg kan få det til at virke. Skal lige tune de analoge kanaler... øjeblik.
MVH tvkartoffel
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:38
Jeg går ud fra at TV2's egen producerede udsendelser (f.eks. nyhederene) er i 16:9 og ikke i noget lb el., så kan vi så ikke blive enige om at jeg snakker om 16:9 udsendelser?
Yousee modtager sikkert TV2 digitalt, og indsætter så sortebjælker og undertekster, og sender det ud på det analoge net. Så kan jeg jo zoome lige så tosset jeg vil. Undertekstterene bliver jo ved med at være nede i den sorte bjælke.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:42
Ja nu kan jeg selvfølgelig ikke få det til at virke. Kunne ellers ha svoret på at mit TV nogle gange, af sig selv, ruller billedet lidt op.
MVH tvkartoffel
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:43
Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne på, det er ikke Kabeludbyderne.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:43
Axlon skrev:
Jeg går ud fra at TV2's egen producerede udsendelser (f.eks. nyhederene) er i 16:9 og ikke i noget lb el., så kan vi så ikke blive enige om at jeg snakker om 16:9 udsendelser?
Yousee modtager sikkert TV2 digitalt, og indsætter så sortebjælker og undertekster, og sender det ud på det analoge net. Så kan jeg jo zoome lige så tosset jeg vil. Undertekstterene bliver jo ved med at være nede i den sorte bjælke.
|
Nej, YouSee's analoge TV2 er det samme analoge TV2 som folk med egen antenne modtager indtil 1/11. Derfor er det 4:3, også nyhederne.
Hop over på DVB-C hvor TV2 nyhederne ganske rigtigt er 16:9.
YouSee indsætter i øvrigt aldrig sorte bjælker, når de konverterer fra digitalt til analogt (satellit kanalerne). Det er derfor at TV2 Norge sendes i anamorphic/ægte 16:9 på den analoge platform, selv om analogt TV per definition er (eller bør være) 4:3 og kun 4:3.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:46
Radiomanden skrev:
Der udsendes ofte et Zoom signal p� Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt. |
Kan vi ikke også blive enige om, at når dette zoomsignal bliver udsendt, og mit TV så zoomer ind efter dette signal, så burde man kunne læse undertekstenere? Det kan jo ikke passe, at man skal sidde og tvinge TV'et til at presse billedet helt sammen, for at kunne læse undertekster.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:47
Radiomanden skrev:
Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne på, det er ikke Kabeludbyderne. |
TV2 og lokal-TV er de eneste analoge kanaler hos YouSee som også modtages analogt af YouSee.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:48
Axlon skrev:
Radiomanden skrev:
Der udsendes ofte et Zoom signal p� Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt. |
Kan vi ikke også blive enige om, at når dette zoomsignal bliver udsendt, og mit TV så zoomer ind efter dette signal, så burde man kunne læse undertekstenere? Det kan jo ikke passe, at man skal sidde og tvinge TV'et til at presse billedet helt sammen, for at kunne læse undertekster.
|
Jo, dette WSS zoom signal bliver garanteret kun udsendt når underteksterne er placeret inden for 16:9 zoom området. Og det er åbenbart ikke tilfældet her.
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:52
JesperLund skrev:
Radiomanden skrev:
Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne p�, det er ikke Kabeludbyderne. |
TV2 og lokal-TV er de eneste analoge kanaler hos YouSee som ogs� modtages analogt af YouSee.
|
Er du sikker på de gør det mere? Det er jo lidt pussigt at der aldrig har været disse problemer før, og lige pludseligt er det et problem. Mit gæt er at Yousee er gået over til at modtage TV2 digitalt fra den 1/9, og de ikke helt har styr på placering af underteksterne endnu. SKal jo lige huske, at det kun er TV2 jeg har problemet på
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 22:02
Axlon skrev:
Er du sikker på de gør det mere? Det er jo lidt pussigt at der aldrig har været disse problemer før, og lige pludseligt er det et problem. Mit gæt er at Yousee er gået over til at modtage TV2 digitalt fra den 1/9, og de ikke helt har styr på placering af underteksterne endnu. SKal jo lige huske, at det kun er TV2 jeg har problemet på
|
Nej, jeg er ikke sikker, men jeg synes ikke at man kan sige at underteksterne er placeret forkert. Jo forkert for dig fordi du har et widescreen TV, men analogt TV er 4:3.
Derudover er der relativt mange 4:3 LB udsendelser på TV2 digitalt, så du må have haft problemet før? Jeg har i hvert fald oplevet det mange gange med film på TV2 der blev sendt i 4:3 LB. Tidligere skete det også på satellit kanalerne som TV2 Film fordi de sendte i 4:3 (en forbrydelse for en filmkanal).
Det er umuligt at gøre alle glade, enten brokker folk med widescreen TV sig over at underteksterne er uden for 16:9 zoom området, eller også brokker 4:3 folket sig over at underteksterne står i billedet når de lige så godt kunne placere nede i den sorte bjælke...
Digital modtagelse og brug af ægte 16:9 er vejen frem, og så kan man gøre alle glade.
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 08:48
Ok, så prøver jeg lige at skære det ud i pap.
Jeg modtager et analogt 4:3 billede fra yousee, hvori der er sorte bjælker foroven og forneden, så det billede der bliver vist på et 4:3 TV, står som en 16:9 billede (ikke LB men 16:9) Der bliver udsendt WSS zoom signalet, som så går at billedet bliver tilpasset mit PX70 perfekt, dvs. de sorte bjælker bliver klippet bort.
Problemet er at den nederste linie af undertekstenere ligger nede i den sorte bjælke, og derved automatisk bliver skåret væk, fordi der bliver udsendt WSS signal.
Problemet opstod først 1/9-09, og er kun på TV2.
Hvis det er for at tilgodese 4:3 fjernsyn, man man placerer dem nede i den sorte bjælke, hvorfor udsender man så WSS signalet, så underteksterene forsvinder på 16:9 fjernsyn, og iøvrigt kun på TV2 fra den 1/9?
Prøv nu bare at accepterer at Yousee eller TV2 har lavet en fejl her, i stedet for at stædigt at forsvarer dem, og tro det bare er mig der er en idiot
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 13:31
@Axlon,
Det er selvfølgelig en fejl at udsende et WSS signal, hvis underteksterne er placeret uden for 16:9 zoom området.
Men det er ikke værre end at du kan rette det ved manuelt at vælge en passende indstilling på dit TV.
Om fejlen ligger hos YouSee eller TV2 kan jeg ikke vide. Hvis du kender nogen som modtager TV2 analogt med egen antenne, kan du eventuelt spørge dem. Måske er der nogen her i gruppen som kan svare på det?
P.S. Du forvirrer os ved at sige at 4:3 med WSS er 16:9, det er det altså ikke. Det er 4:3 letterbox.
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 16:24
JesperLund skrev:
@Axlon,
Det er selvf�lgelig en fejl at udsende et WSS signal, hvis underteksterne er placeret uden for 16:9 zoom omr�det.
Men det er ikke v�rre end at du kan rette det ved manuelt at v�lge en passende indstilling p� dit TV.
Om fejlen ligger hos YouSee eller TV2 kan jeg ikke vide. Hvis du kender nogen som modtager TV2 analogt med egen antenne, kan du eventuelt sp�rge dem. M�ske er der nogen her i gruppen som kan svare p� det?
P.S. Du forvirrer os ved at sige at 4:3 med WSS er 16:9, det er det alts� ikke. Det er 4:3 letterbox.
|
Problemet er at man ikke kan slå fra, så TV'et ikke bruger WSS signalet, dvs. hver gang man zapper over på TV2, eller når de skifter format, så skal man ind og vælge format igen. Og når nu de 30 andre kanaler mere eller mindre godt kan finde ud af dette, så må det da vel også kunne lade sig gøre på TV2.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 16:28
Og at vælge format manuelt, løser jo ikke problemmet. Enten skal jeg så på en sammenmast billede, for at kunne få undertekster, eller så skal jeg leve med ikke at kunne læse den nederste linie undertekster.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 17:00
Axlon skrev:
Og at vælge format manuelt, løser jo ikke problemmet. Enten skal jeg så på en sammenmast billede, for at kunne få undertekster, eller så skal jeg leve med ikke at kunne læse den nederste linie undertekster.
|
Mit TV har et "undertekst zoom" mode, som skærer lidt og presser lidt, og så kan man styre placeringen med piletasterne. Men det er selvfølgelig ikke optimalt at billedet bliver forvrænget en lille smule.
Problemet er ikke primært WSS som ikke burde være der, men at der sendes i 4:3 LB. Det (altså 4:3) er standarden på analogt TV, men det bør ikke bruges på digitalt TV sammen med LB (hvad TV2 desværre gør i stor stil; i disse tilfælde vælger jeg generelt at undvære underteksterne, og nu hvor jeg har fået en Dreambox til optagelse, kan jeg træffe dette valg når jeg ser filmen, ikke når jeg optager den).
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 18:46
Det primære problem er sgu da at underteksterene bare er placeret forkert Altså hvor svært kan det være at forstå.
Hvis det er korrekt at halvdelen underteksterene skal ligge nede i den sorte bjælke, så har jeg et problem på omkring 20-30 andre kanaler, for her ligger de oppe i billedet, og ikke nede i den sorte bjælke
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 28-September-2009 kl. 21:38
Hej Axlon,
Jeg har irriteret mig over samme problem (dog kun den sidste uges tid) - har du fået svar fra TV2?
Jeg synes ikke at se at teksterne går ud i de sorte bjælker - men derimod at de ligger helt ud til kanten i bunden af billedet og dette område bliver lige akkurat beskåret i en Letterbox zoom.
Indtil videre bruger jeg 14:9 opsætning for at få rette proportioner, få billedet størst mulig - og samtidig kunne se teksten
Men jeg er selvfølgelig lige så interesseret i at TV2 retter op på deres 'bøf'...
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet af: thsv
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 15:41
Ja, det er altså irriterende med de halve undertekster på TV2.
Problemet kan klares ved at vælge 14:9 opløsning, og man kan faktisk se, at underteksterne ligger helt ned mod bunden af billedet, så der beskæres åbenbart en lille smule af billedet i AutoZoom.
Håber de får rettet det problem snart.
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 16:26
Hemed opfordring til alle der er irriteret over problemet om at skrive til Yousee!!
(se søster-tråden: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67167&PN=1&TPN=500 - Undertekster er rykket ned )
Jeg fik svar fra TV2, at det er Yousee der ligger underteksterne på
- så nu har jeg skrevet til Yousee TV Support (tvsupport@yousee.dk).
Dog har jeg ikke de store forhåbninger for et positivt svar (dårlig erfaring med elendig service / svartid fra tidligere ).
Måske
det hjælper, jo flere vi skriver til Yousee om problemet - så hermed en
opfordring til alle der er berørt om at skrive til Yousee!! |
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 30-September-2009 kl. 21:56
Har lige bemærket samme problem på yousee analog modtagelse af tv2, desperate housewives, den nederste af de 2 tekstlinier ligger lidt for langt nede...
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 01-Oktober-2009 kl. 10:05
Rart at vide at det ikke bare er mig der er idiot, og ikke kan finde ud af at indstille mit TV korrekt, eller få at vide, at sådan skal det være.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: Apu
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 15:27
Jeg kiggede på TV2. Jeg får signalet analogt via YouSee. Jeg syntes at signalet var anamorphic, men kan tage fejl.
Underteksten er rykket heldt ned i bunden af billedet, det kunne ikke komme 1 scan linie længere ned. Hvis jeg så rykkede billedet lidt op kunne jeg se teksten helt. Der altid en smule i toppen og bunden som jeg ikke kan se i 16:9 men det plejer ikke at være et problem med underteksterne og jeg har aldrig set nogen putte teksterne helt i bunden uden noget fri plads overhovedet.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 16:23
Apu skrev:
Jeg kiggede på TV2. Jeg får signalet analogt via YouSee. Jeg syntes at signalet var anamorphic, men kan tage fejl.
Underteksten er rykket heldt ned i bunden af billedet, det kunne ikke komme 1 scan linie længere ned. Hvis jeg så rykkede billedet lidt op kunne jeg se teksten helt. Der altid en smule i toppen og bunden som jeg ikke kan se i 16:9 men det plejer ikke at være et problem med underteksterne og jeg har aldrig set nogen putte teksterne helt i bunden uden noget fri plads overhovedet.
|
Kunne du så se begge linier af underteksterene? Det jeg har observeret, er at den nederste linie er helt nede i den sorte bjælke, og altså uden for 16:9 zoom området, mens den øverste linie næsten ligger inde for 16:9 zoomområdet, og derved kommer til at ligge en smule uden for 16:9 zoom området.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: Jeric40
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 22:18
Jeg har samme problem. Jeg har ikke yousee. Jeg ser TV2 gennem Dansk Bredbånd. Vi har problemet kun med TV2 med at nederste linje i underteksten bliver skåret væk.
VI har en Samsung TV. Hjælper ikke med at justere TV indstillinger.
Er det nogle som har løst problemet nogensinde
Mvh JEric40
|
Skrevet den: 29-December-2009 kl. 23:00
Yousee har fikset problemmet, ved at gå over til at sende anamorphic istedet, hvilket også giver et bedre billede.
------------- Mvh Jesper
|
|