Køb ved at oplyse visa kort nr. ok?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66992
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:25
Emne: Køb ved at oplyse visa kort nr. ok?
Skrevet af: tyros1
Emne: Køb ved at oplyse visa kort nr. ok?
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 20:56
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:10
Ved brug af kreditkort skal man jo oplyse de informationer. Det er dumt at gøre det via telefon, det kan kun frarådes, men via SSL på internettet er der ingen skrupler ved at gøre det.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 21:51
Det er da ikke dumt at gøre via telefon. Har man tillid til sælger, er det da præcis det samme som over nettet. Hvis jeg fx. ringer til Ikea, så er jeg rimelig sikker på, at det er det rette sted, jeg har fat i. Sådan er det også her. Med kort er det jo nemt for køber og svært for sælger at bevise noget, og det er derfor ikke køber, som har et problem. Han vil kunne afvise betaling.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 22:31
Radiomanden skrev:
Ved brug af kreditkort skal man jo oplyse de informationer. Det er dumt at gøre det via telefon, det kan kun frarådes, men via SSL på internettet er der ingen skrupler ved at gøre det. |
Det er noget pjat.
Kreditkortnumre stjæles altid ved at hacke en database med 50000 kortnumre, og så er det lige meget om du har brugt telefon, internet med SSL eller internet uden SSL. Ingen gider stjæle et enkelt kortnummer.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 22:47
Jeg har 2 gange fået mit kort lukket grundet mistanke om misbrug, så det tvinger mig til at være så meget på vagt som man nu kan.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 23:26
Radiomanden skrev:
Jeg har 2 gange fået mit kort lukket grundet mistanke om misbrug, så det tvinger mig til at være så meget på vagt som man nu kan.
|
Nu er du jo også en skummel fætter Radiomanden ![](smileys/smiley36.gif)
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 26-September-2009 kl. 23:40
JesperLund skrev:
Radiomanden skrev:
Ved brug af kreditkort skal man jo oplyse de informationer. Det er dumt at gøre det via telefon, det kan kun frarådes, men via SSL på internettet er der ingen skrupler ved at gøre det. |
Det er noget pjat.
Kreditkortnumre stjæles altid ved at hacke en database med 50000 kortnumre, og så er det lige meget om du har brugt telefon, internet med SSL eller internet uden SSL. Ingen gider stjæle et enkelt kortnummer.
|
Er lidt utroligt man skal læse de her indlæg fra dig igen....Sefølig er der masser og gang det med endnu flere derude , der prøver at snyde folk, OSSE bare for 1 kort nummer, Især når det gælder folk fra De rige lande som DK.... sku utroligt, Hvor mange gange skal vi/jeg læse de her indlæg fra dig...??!!
Som om ingen bliver snydt af normale mennesker, alt snyd er via hacking af Databaser, come on.
Men der tager du alvorligt fejl.
------------- +100HD Film
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 01:05
Breddam skrev:
Det er da ikke dumt at gøre via telefon.
Har man tillid til sælger, er det da præcis det samme som
over nettet.Hvis jeg fx. ringer til Ikea, så er jeg
rimelig sikker på, at det er det rette sted, jeg har fat
i. Sådan er det også her. Med kort er det jo nemt for
køber og svært for sælger at bevise noget, og det er
derfor ikke køber, som har et problem. Han vil kunne
afvise betaling.
|
Det er noget vrøvl. At oplyse dit kortnummer, udløbsdato
og kontrolcifre til en anden person, svarer til at oplyse
din Pin-kode. Hvad sker der hvis du oplyser din Pin kode
og dit kort bliver misbrugt? Ingen refundering af tabet!
Når du handler på nettet så indtaster du disse
oplysninger igennem en sikret forbindelse, hvor
oplysningerne ikke bliver videregivet til nogen, hvorfor
det er en anden situation (og hvis det ikke var, så gav
internethandel ikke rigtigt nogen mening, for så oplyste
man jo sine kortoplysninger hver gang man handler på
nettet).
Er derfor enig med Radiomanden, det er en meget usikker
måde at betale på og jeg ville personligt undgå at handle
med steder hvor de udbeder sig at du betaler på den måde.
Hvis jeg var dig, havde jeg spærret mit kort med det
samme.
|
Skrevet af: tyros1
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 10:55
jonaskp skrev:
Det er noget vrøvl. At oplyse dit kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre til en anden person, svarer til at oplyse din Pin-kode. Hvad sker der hvis du oplyser din Pin kode og dit kort bliver misbrugt? Ingen refundering af tabet! Hvis jeg var dig, havde jeg spærret mit kort med det samme. |
Hej Jonas
Jeg har IKKE oplyst kontrolcifre!!kun kort nr., udløbsdato!!(men det var nok for betaling!!! - -Så de kan vel ikke bruge disse oplysninger til noget da de mangler kontrolcifre !!!
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 11:19
Nu havde du vel også tillid til sælger?!
Der er jo mange måder at blive snydt på, og hver gang man oplyser kortnr. og udløbsdato, har man oplyst tilstrækkeligt til at disse data kan benyttes til betaling for noget andet. Det gælder også, hvis man har benyttet kortet uden pinkode på fx. en restaurant. Man kan efterfølgende få sine penge tilbage, hvis kortet har været misbrugt.
jonaskp, hvorfor siger du, at jeg vrøvler? Er du helt med på, hvad jeg skriver?
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 11:54
Fordi du skriver at køber kan afvise betalingen. Og det
kan han jo ikke hvis han selv har givet sine
kortoplysninger ud.
I det her tilfælde mangler der så lige kontrolcifrene, så
de kan nok ikke bruge kortoplysningerne til så meget
(forstår heller ikke helt hvad de vil med dem).
Og der er altså stor forskel på at "have tillid" til en
sælger og så at indtaste sine kreditoplysninger igennem
en sikret forbindelse på internettet. Sidstnævnte er
netop dækket af PBS hvis oplysningerne bliver misbrugt,
det er den første ikke.
Jeg har hørt om utroligt mange personer som har fået
deres kort misbrugt af folk de ellers stolede på - og her
ikke bare butikker, men selv deres venner som de lige
lånte kortet ud til i en bar eller for at hæve penge i en
automat.
Så kald mig kynisk, men jeg oplyser ikke mine
kortoplysninger til nogen og jeg låner ikke mit kort ud
til vennerne. Jeg tager heller ikke deres kort med ned
for at hente pizza hvis de ikke havde nogle kontanter og
jeg alligevel skal derned.
Din post kunne nemt misforstås som at man bare kunne
oplyse løs over telefonen, uden at der var nogen risiko -
og det var det som jeg siger er noget vrøvl.
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 12:31
jonaskp skrev:
Fordi du skriver at køber kan afvise betalingen. Og det
kan han jo ikke hvis han selv har givet sine
kortoplysninger ud.
|
OK, det er jo kun ved misbrug, at man har brug for at afvise en betaling. I den aktuelle sag bliver der jo foretaget en betaling - en betaling, som klares nemt og enkelt.
jonaskp skrev:
Din post kunne nemt misforstås som at man bare kunne
oplyse løs over telefonen, uden at der var nogen risiko -
og det var det som jeg siger er noget vrøvl. |
OK, men det skulle vel så være uddybet nu ![](smileys/smiley1.gif) 'Oplyse løs over telefonen' er vist ikke smart, hvis det sker uden omtanke...
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 18:26
Det er jo også fordi vi snakker sikkerhed ved køb ved at
oplyse oplysning - og der tænker jeg med det samme risiko
for misbrug.
Men vi er vist ret enige, efter det bare er blevet uddybet
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 18:48
Er du sikker på at du har betalt for opholdet ? I de tilfælde hvor jeg (ifm. arbejde) får reserveret et hotelværelse, bliver kortoplysningerne brugt til at sikre reservationen, mens selve betalingen først sker når jeg dukker op og de får mit kreditkort i hånden.
mvh Jesper \
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 19:31
jonaskp skrev:
Det er noget vrøvl. At oplyse dit kortnummer, udløbsdato
og kontrolcifre til en anden person, svarer til at oplyse
din Pin-kode. Hvad sker der hvis du oplyser din Pin kode
og dit kort bliver misbrugt? Ingen refundering af tabet! |
VRØVL.
Hvem har sagt noget om at oplyse PIN koden til andre?
CVV koden er ikke en PIN kode. Du kommer ikke til at hæfte hvis nogen har misbrugt dit kort sammen med CVV koden.
Med hensyn til diskussionen om SSL eller ej, så glemmer folk at de ikke har en skid kontrol over hvordan de indtastede oplysninger (kortnummer, udløbsdato, og CVV) gemmes på den fremmede server. Udenlandske webbutikker har generelt ikke samme sikkerhed som i Danmark, hvor butikken aldrig ser dit kortnummer. Mange udenlandske webbutikker opbevarer desuden dit kortnummer som en del af din profil så køb kan klares med et par museklik (Play, Amazon, PayPal, DVD Pacific, Deep Discount, BlahDVD, Loaded 247 da de eksisterede, etc etc). Hvordan kortnumrene opbevares har du ingen kontrol over. Det er langt fra givet at oplysningerne ligger på krypterede diske/databaser.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 19:44
Her er et uddrag af http://www.danskebank.dk/PDF/Priser-vilkaar-faktaark/DB_Kundevilkaar.pdf - aftalevilkårene for brug af kreditkort hos en større dansk bank (side 86)
Når du benytter kortet til køb ved telefon- og postordre, skal du oplyse navn, adresse, kortnummer, kortets udløbsdato samt kon- trolcifre. Kontrolcifrene er de tre tal, der står i underskriftsfeltet på bagsiden af kortet. Ved postordrekøb skal du også under- skrive bestillingssedlen.
Banken kan ikke se noget problem i at oplyse kortnummeret over telefonen.
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 19:46
henrik-t skrev:
Er lidt utroligt man skal læse de her indlæg fra dig igen....Sefølig er der masser og gang det med endnu flere derude , der prøver at snyde folk, OSSE bare for 1 kort nummer, Især når det gælder folk fra De rige lande som DK.... sku utroligt, Hvor mange gange skal vi/jeg læse de her indlæg fra dig...??!!
Som om ingen bliver snydt af normale mennesker, alt snyd er via hacking af Databaser, come on.
Men der tager du alvorligt fejl.
|
Hvordan kan SSL hjælpe mig hvis butikken ønsker at snyde mig?
Din sikkerhed mod snyd er din indsigelsesret over for transaktioner som du ikke selv har foretaget.
|
Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 20:05
Omkring emnet sikkerhed, ja der er vi ikke uenige , jeg mener Visa eletron er vejen frem, også overføre penge til det når man skal bruge det på nettet, så er der kun netbank tilbage at bekymre sig om, ..
Der jeg bliver mavesur, er når du bliver ved med at poste de der indlæg omkring ingen andre en Hackere der bryder ind i databaser vi skal være bange for, fordi ingen gider stjæle 1 eller 2 kortnummer, som jeg gerne vil understrege sker tit, meget tit af folk som ikke hacker databaser.
------------- +100HD Film
|
Skrevet den: 27-September-2009 kl. 20:34
henrik-t skrev:
Omkring emnet sikkerhed, ja der er vi ikke uenige , jeg mener Visa eletron er vejen frem, også overføre penge til det når man skal bruge det på nettet, så er der kun netbank tilbage at bekymre sig om, ..
|
Det er simpelthen for besværligt. Jeg bruger mit kort flere gange om ugen, har pre-order eller on-order bestillinger hvor jeg ikke ved hvornår trækket sker, og jeg har løbende PayPal subscriptions, etc etc. Desuden er misbrug altid bankens problem (og de tjener fedt på kortgebyrer, som så rigeligt dækker deres tab; ellers ville du ikke se dem pushe Mastercards så aktivt som de gør).
Mht SSL så ligger værdien ikke i krypteringen, men i at SSL giver mulighed for at verificere at du har fat i den rigtige server, og at du ikke er udsat for et DNS hijack som sender dig til den forkerte server. Problemet er bare at de fleste ikke verificerer dette, og at vi er vant til at klikke ok selv om browseren brokker sig over certifikatet. Det er f.eks. anbefalingen fra det offentlige (SKAT o.lign.) når de fucker up med deres web server certifikater.
Min pointe er at tyveri af kortnumre sker hos endepunkterne, enten hos butikken eller hos dig med keyloggers og trojanere. Det sker meget sjældent på vejen mellem din computer og butikken.
|
|