Print side | Luk vindue

TDC HD TV vs. Canal Digital HD TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67339
Udskrevet den: 27-Maj-2024 kl. 19:31


Emne: TDC HD TV vs. Canal Digital HD TV
Skrevet af: Bjarke88
Emne: TDC HD TV vs. Canal Digital HD TV
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 10:15

Hej jeg har pt. Canal Digitals Family pakke med HD.

Overvejer at skifte til TDC home Trio, da dette nu er blevet tilgængeligt hvor jeg bor.

Jeg er dog lidt i tvivl om kvaliteten på IP-tv i forhold til satellit tv, især HD kanalerne. Hvordan er kvaliteten på TDC TV kanaler i forhold til de samme kanaler som sendes på satellit eks. Kanal 5 HD.




Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 10:40
Først skal det siges at jeg ikke kender nogen der har TDC Trio. Men IP telefoni ved jeg noget om. Det er sådan at IP telefoni kun er oppe 98-99% af tiden, derfor bruges det typisk kun af erhvervslivet mellem kontorer og afdelinger internt, det er jo ikke særligt kundevenligt at ens telefoner ind/ud af huset ikke virker 2-4 dage om året i snit. Ved godt at TV over bredbånd kun er download, så jeg ville tjekke lev. sikkerheden og udfald på signalet hvis jeg var dig, det er trods alt en hvis streaming der skal til for HD TV.

-------------
SVP03


Skrevet af: Bjarke88
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:29

ok, kunne også godt forestille mig at det er bedst at holde tv og internet adskilt. Tror at parabol tv leverer et billede end IP-TV. Erfaringsmæssigt er parabol tv i hvert fald bedre end kabel tv. Har tidligere haft selector og det nåede slet ikke samme billedekvalitet som pararbol tv. Men logisk nok er det jo også klart. Med parabol modtager du signalet rent, mens du med kabeltv skal dele signalet.



Skrevet af: Thorbjørn88
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 20:28
Du ved det måske allerede, men ved Home Trio vil hvert TV du har tilsluttet også trække ca. 2mbit på din internet forbindelse.

Afhængigt af hvor mange man har kan det sløve internettet en del, men igen afhænger det af hvad man bruger internettet til.


Skrevet af: BorgHammer
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 20:42
Sikke nogle misvisende informationer SVP03...

Jeg kender kun 2 husstande i min familie og vennekreds der ikke har IP telefoni fra enten TDC eller Fiberleverandør. Så det er tæt på ingen der har "gammeldags" telefoni. Vores kører 99,99% af tiden, og det kan alm. gammeldags kobber telefoni ikke gøre bedre. Min bror har haft lynnedslag i hans, og det kostede en ny fordeler boks, og det er alt. Ellers har INGEN af resten nogen som helst udfald.

Hvor har du dine informationer fra ??????


Men tilbage til tråden der handlede om at Bjarke88 der spørger om TV signal kvalitet, og der er jeg sikker på andre Canal Digital brugere vil bekræfte at den HD kvalitet der kommer ned (og sendt via HDMI til en HD fladskærm) er en højere båndbredde end den TDC TV benytter. Det har jeg læst mange steder. Jeg er selv fanatisk glad for vores TDC TV der bare rykker! Og specielt på bruger interface siden, hvor der ikke findes bedre TV produkt på markedet lige nu.
Jeg havde HD pakken i 14 dage, og var BLÆST af Kanal 5 HD's fede kvalitet og billede dybde! Men TDC TV har det problem at vælger man HD pakken, ryger Plus abonnement, som betyder du ikke længere kan optage et program mens du ser et andet. Og det var for mig noget skod! Men det skulle TDC arbejde på.
Som plus kan man sige at TDC TV snart kommer med "Start Forfra" som er kendt fra YouSee som en kæmpe success. Og Snart kommer det at hvad man optager i stuen på HDD boksen, kan afspilles i soveværelset senere samme aften! That's cool!


-------------
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Sikke nogle misvisende informationer SVP03...

Jeg kender kun 2 husstande i min familie og vennekreds der ikke har IP telefoni fra enten TDC eller Fiberleverandør. Så det er tæt på ingen der har "gammeldags" telefoni. Vores kører 99,99% af tiden, og det kan alm. gammeldags kobber telefoni ikke gøre bedre. Min bror har haft lynnedslag i hans, og det kostede en ny fordeler boks, og det er alt. Ellers har INGEN af resten nogen som helst udfald.

Hvor har du dine informationer fra ??????

Som sagt er det noget af det jeg arbejder med, hverken TDC eller Telenor anbefaler IP telefoni til deres erhverskunder ind og ud til det faste telefonnet, mellem afdelinger kan det sagtens bruges. Det er jo et valg man tager, der er jo forskel på 1 bylinie over IP eller 50, uanset om forbindelsen er ADSL eller fiber, det er jo et spørgsmål om kapasitet.
Men hvis du mener det er udbredt i erhverslivet er du bedre informeret end mig.
Som det er skrevet, lidt surt at se en fed hd film og så skal junior downloade det helt store, så bruge man jo hurtigt de 8 mbit eller hvad man har.

-------------
SVP03


Skrevet af: BorgHammer
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 08:37
Mener nu ikke IP telefoni (1 linje) for en privat husstand overskrider 256 kb grænsen. Eller hvad har du af informationer der?

-------------
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 08:52

Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Mener nu ikke IP telefoni (1 linje) for en privat husstand overskrider 256 kb grænsen. Eller hvad har du af informationer der?
Jeg taler stadig erhverv og flere bylinier, det var som sammenligning med ip tv, hvis en telefonlinie trækker mindre end 256 og en hd kanal trækker 2 mbit, er et jo mindst faktor 10 hvilket jo er logisk. Hvis man så kun har en 8 mbit linie som er max der hvor jeg bor grundet afstand. vil 2 der ser tv jo nuppe halvdelen + øvrig trafik på linien.
Men det vigtigste er jo om man ikke får udfald på ip tv og kvaliteten, her er CD jo nok de bedste på markedet lige nu, jeg er meget tilfreds med kvaliteten.

IP tv er en fin løsning og bliver helt sikkert meget mere udbredt. Det der så undre lidt, er at jeg mener at kunne huske for 5 år siden, da vi havde 1-2 mbit adsl, at om 5 år, altså nu ville køre 50-100 mbit over kobbernettet, det er ikke sket, så det kan tyde på at kobberen har nået deres max pmkring de 20 mbit, eller de er bagud med udviklingen af den nye teknik.



-------------
SVP03


Skrevet af: BorgHammer
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 11:39
Hvis CD er Canal Digital du mener, så er det også det jeg har forstået, de har den højeste båndbredde på TV af alle udbydere.

Udfald på IP TV delen får man ikke på TDC TV. Man få langsommere Internet. TDC TV har første prioritet på båndbredden, derefter kommer internet og telefoni (kender ikke rækkefølgen på de 2).

Nu har 15-20 Mbit for private været fremme i flere år. Og siden foråret har man kunnet i udvalgte områder tæt på centraler og fremskudte DSLAM få 50 Mbit. Og dette udbygges hele tiden.

Næ faltisk så er udviklingen på kobber ADSL teknologier så langt fremme og med så gode udsigter for fremtiden at det forspring Fiberselskaberne havde i båndbredde er skrumpet så meget ind at deres konkurrenceevne er forværret kraftigt. Jeg er sikker på det er en af årsagerne fiberselskaberne på privatkunde siden nu forsøger at samarbejde med ét fælles produkt.


-------------
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 03-Oktober-2009 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Hvis CD er Canal Digital du mener, så er det også det jeg har forstået, de har den højeste båndbredde på TV af alle udbydere.

Udfald på IP TV delen får man ikke på TDC TV. Man få langsommere Internet. TDC TV har første prioritet på båndbredden, derefter kommer internet og telefoni (kender ikke rækkefølgen på de 2).

Nu har 15-20 Mbit for private været fremme i flere år. Og siden foråret har man kunnet i udvalgte områder tæt på centraler og fremskudte DSLAM få 50 Mbit. Og dette udbygges hele tiden.

Næ faltisk så er udviklingen på kobber ADSL teknologier så langt fremme og med så gode udsigter for fremtiden at det forspring Fiberselskaberne havde i båndbredde er skrumpet så meget ind at deres konkurrenceevne er forværret kraftigt. Jeg er sikker på det er en af årsagerne fiberselskaberne på privatkunde siden nu forsøger at samarbejde med ét fælles produkt.
CD er canal digital,
fint at det endelig flytter sig, men det har taget længere tid end planlagt.

-------------
SVP03


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 04-Oktober-2009 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Bjarke88 Bjarke88 skrev:

Hej jeg har pt. Canal Digitals Family pakke med HD.

Overvejer at skifte til TDC home Trio, da dette nu er blevet tilgængeligt hvor jeg bor.

Jeg er dog lidt i tvivl om kvaliteten på IP-tv i forhold til satellit tv, især HD kanalerne. Hvordan er kvaliteten på TDC TV kanaler i forhold til de samme kanaler som sendes på satellit eks. Kanal 5 HD.

TDC modtager som alle andre kabel og IPTV operatører signalet på de TV stationer Canal digital/telenor oprindeligt udsender fra satellit. Altså fra det selv samme satellit signal som du modtager fra når du er Canal digital kunde (og tilsvarende med Viasat for Viasats kanalernes vedkommende mv.).

Det korte svar på dit spørgsmål er at til sammenligning er kvaliteten i TDC-tv signalet så degraderet og blevet dårligere til sammenligning med disse oprindelige signaler, idet de er blevet re-encodet for at spare på båndbredden i IP netværket. 

Selv i det kobbervaserede TDC-tv's tilfælde er det strengt taget ikke nødvendigt at reencode SD kanalerne da deres båndbredde sjælden peaker op over 8-9 Mbit/s VBR i de bedste tilfælde. Gjorde man ikke det kunne man reelt bevare den oprindelige kvalitet. Men ikke desto mindre er kanalerne reencodet til omkring 3-3,5 Mbit/s i TDC TV. 

Angående HD kanaler ville det dog være urealistisk at transmittere HDTV kanalerne uden at reencode i hvertfald nogle af dem på en kobberbaseret platform som TDC-tv. De har oprindeligt bitrater fra omkring 6-7 Mbit/s (i de værste/dårligste tilfælde) og helt op til 18-20 Mbit/s (i de bedste tilfælde) En typisk bitrate lægger gerne omkring 12 Mbit/s (720p MPEG4). hvis man ikke lavede en re-encoding og yderligere komprimere på en kobberbaseret ADSL2 platform hvor der samtidig skal være båndbredde til en evt. ekstra IPTV boks samt husets øvrige brug af båndbredden, ville det hurtigt kunne gå galt, ikke mindst i lyset af at der kan være stor forskel på folks båndbredde potientalie på grund af svingende kobberkvaliteter.

Selv fiberbaserede IPTV udbydere som ellers potentiel kan have tilstrækkeligt med båndbredde hele vejen ud til slutkuneden reencoder desværre også ganske ofte deres IPTV signaler for at spare båndbredde, endog selv for SD kanalernes vedkommende. For det sparer jo på båndbredden i IPTV netværket, og denne båndbredde koster i sidste ende penge.

Men for nærmere og mere teknokratiske udsagn om selve signalkvaliteten/billedkvaliteten på TDC-tv kan du se mine svar i denne tråd:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66456&KW=TBC1&TPN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66456& KW=TBC1&TPN=2



Skrevet af: Jean
Skrevet den: 06-Oktober-2009 kl. 19:57

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Først skal det siges at jeg ikke kender nogen der har TDC Trio. Men IP telefoni ved jeg noget om. Det er sådan at IP telefoni kun er oppe 98-99% af tiden, 

TDC leverer nu også TDC Hometrio på almindelige PSTN (analog-linie), til samme pris, som det koster at få Hometrio med IP-telefoni (bredbåndstelefoni.)

Så man behøver slet ikke bekymre sig om nedetid på ens fastnet-telefon.

Personligt har jeg selv IP-telefoni hos TDC... og det har kun været nede 3 gange over 3 år.  2 x lyn (ikke TDCs skyld), og 1 gang hvor det var nede over hele landet, grundet en serverfejl hos TDC.

Samtalekvaliteten er som almindelig PSTN.



Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 07:16
Oprindeligt skrevet af Jean Jean skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Først skal det siges at jeg ikke kender nogen der har TDC Trio. Men IP telefoni ved jeg noget om. Det er sådan at IP telefoni kun er oppe 98-99% af tiden, 

TDC leverer nu også TDC Hometrio på almindelige PSTN (analog-linie), til samme pris, som det koster at få Hometrio med IP-telefoni (bredbåndstelefoni.)

Så man behøver slet ikke bekymre sig om nedetid på ens fastnet-telefon.

Personligt har jeg selv IP-telefoni hos TDC... og det har kun været nede 3 gange over 3 år.  2 x lyn (ikke TDCs skyld), og 1 gang hvor det var nede over hele landet, grundet en serverfejl hos TDC.

Samtalekvaliteten er som almindelig PSTN.

Øhh, jeg ved ikke lige hvor alm fastnettelefon kommer ind i det her emne, men hvis din fastnettelefon er nede og det er kobberets skyld er din Hometrio helt sikkert også nede

-------------
SVP03



Print side | Luk vindue