Print side | Luk vindue

TV frekvenser til mobilt bredbåd - WRC07

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67356
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 16:11

Emne: TV frekvenser til mobilt bredbåd - WRC07
Skrevet af: reslfj
Emne: TV frekvenser til mobilt bredbåd - WRC07
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 15:58

Men overskriften "Politikerne skader fremtidens tv-udvikling",  er der en nyhedsartikel på http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3180&zoneid=5 - forsiden af recordere.dk. Jeg har i et langt indlæg kritiserede  ikke selve artiklen, men det synspunkt fra branceforeningen BFE, som videregives. 

Da kommentarmuligheden under nyhedsindslag ikke er egnet til længere indlæg, håber jeg Lars (Admin) vil bifalde, at indlæg fortsættes i denne streng. 

Jeg vil i denne post  kopiere mit indlæg og Lars (Admin)'s  indlæg, dvs indlæg 4 og 6 - idet jeg vil udelade at kopiere de 3 første indlæg og mine bemærkninger direkte til disse indlæg, der kan læses under artiklen. Det 5 indlæg med partipolitisk indhold må du også læse under artiklen.

Oprindeligt skrevet af reslfj kommentar #4 reslfj kommentar #4 skrev:

reslfj - 2009/09/29
Denne artikel synes baseret på et helt forvirret, utidig og udygtigt indlæg fra BFE. Jeg og andre skrev derom i August.

Se http://ing.dk/artikel/101921-mobilt-bredbaand-giver-de-danske-tv-seere-sort-skaerm - http://ing.dk/artikel/101921-mobilt-bredbaand-giver-de-dansk e-tv-seere-sort-skaerm .

Der er ikke hoved eller hale i det af BFE skrevne, emnet har været behandlet siden November 2007 og BFE har ganske enkelt sovet i timen. Eller som skrevet på ing.dk

"BFE - uhadadada. Hvis der er nogen, der ikke har gjort sit hjemmearbejde - så er det BFE. Magen til 'kommen for sent' skal man lede efter - det er ikke kun lidt utidigt - BFR er år for sent ude. Her har været masser af tid til at overveje - og bla CEPT har gjort netop dette. Så BFE: "Vågn dog op!"

Brugen af kanal 61-69 - 800 MHz båndet - til mobilt bredbånd er en overordentlig god beslutning for netop TV stationerne, da det effektivt sikrer, at UHF kanalerne 21-60 kan forblive til brug for DTT i mange år fremover. Mobilt bredbånd på kanalene 61-69 er meget vigtig, fordi det sikrer dækning over store områder på landet og i kystnære områder på en rimelig økonomisk måde (færre master). Dette er vigtigt, for at den nye digitale verden kan nå ud til alle borgere.

Som jeg mange gange og meget længe har skrevet, er der båndbredde nok i DTT nettet, hvis man bruger den ordentligt.  Men lad mig gentage: Danmark har nu ret til 6 UHF muxer og 1 VHF mux. Pr. 1 november vil der være 5 UHF muxer i drift, der har en samlet båndvidde på 20+20+22+22+22 = 106 Mbit/sek. Boxer har fra sidst i 2010 desuden ret til mux6 med yderligere 22 mbit/sek. Dvs en samlet DTT båndvidde på 128 Mbit/sek.

Nu skal mux6 godtnok anvendes til DVB-H, men så idiotisk kan ingen længere være - DVB-H er helt dødt. Mux 6 SKAL naturligvis bruges af Boxer til at sende 4 nye HD program kanaler eller 5 HD kanaler, hvis de erstatter 5 Boxer SD kanaler .

Men derudover har Danmark VHF frekvenser til en mux yderligere og det vil med DVB-T give omkring 19 Mbit/sek. . . . . . . . Samlet set har Danmark altså en DVB-T båndvidde på ca 147 Mbit/sec.

Men der er mere. Skiftes alle muxer (naturligvis ikke på en gang) til DVB-T2 vil båndvidden vokse med godt 60% eller fra 147 til over 235 Mbit/sek.  Hermed kan der samlet sendes 100-110 SD kanaler eller 25-28 HD kanaler - eller en kombination heraf. . Det er da ikke så ringe en kapacitet.

Hvis Sverige og Danmark og evt. Norge kan enes derom, kan der med semi- landsdækkende DVB-T2 SFN'er i VHF området og lidt udvidet brug af kanal 13A-F til DAB ret sikkert udbygges med endnu en VHF mux i alle tre lande.  Dermed kan yderligere 3-4 HD kanaler eller omkring 15 SD kanaler udsendes. 

Lars :)

Oprindeligt skrevet af <strong>Lars (Admin)</strong> Lars (Admin) skrev:

Lars (Admin) - 2009/10/02
@reslfj - Hvis det hele er så klart som du skriver, havde DR+TV2 jo ikke behøvet bruge de mange penge på at opgradere antennemasterne herhjemme til MUX7. Problemet er nok snarere, at der er lavet en studehandel i et tæt forum, som ikke har inkluderet hverken branchen eller "brugerne" (udbyderne af TV-signaler). Jeg skal ikke gøre mig klog på, om fornuften i et mobilt bredbånd, men lige nu har vi den situation at det bliver pokkers svært - hvis ikke umuligt - at komme over på HDTV. Man kan jo ikke lige lukke et MUX igen, for at konvertere det til DVB-T2, og så vente en 6-8 år til husstandene har fået konverteret. Den plads skal være der nu, og der forslår MUX8 ingenting. Jeg er dog enig i, at MUX6 bør konverteres fra DVB-H til et Boxer HDTV MUX.

"Jeg er dog enig i, at MUX6 bør konverteres fra DVB-H til et Boxer HDTV MUX."

Men det kræver, at vore politikere forstår, at Boxer skal pålægges en rimelig HD forpligtigelse for at slippe ud af dødsseljeren DVB-H.

Bortset fra det, så handler denne streng IKKE  efterfølgende om mobil-tv, men om DTT kapacitet, HDTV  og  WRC07 (kanal 61-69 til mobilt bredbånd/4G telefoni).  

Lars

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Svar:
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 02-Oktober-2009 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Lars (Admin) Lars (Admin) skrev:

Lars (Admin)  02-10-2009 07:10
@Lars  "@reslfj - Hvis det hele er så klart som du skriver, havde DR+TV2 jo ikke behøvet bruge de mange penge på at opgradere antennemasterne herhjemme til MUX7."

Nu er jeg lidt tvivlende omkring, hvorvidt omkostningerne er foranlediget af  den mulige brug af kanalerne 61-67. Kun i  3 regioner af landet er disse kanaler en del af  MUX 1-6 (Aabenraa, Vordingborg og Rø/Bornholm).   I Hadsten og Viborg anvendes kanalerne 66 og 69 også, fordi de oprindelige  kanaler - 24 og 34 -  ikke i GE06 fulgte TV2 regionerne. Det er og var sygeligt, at sådanne (GE06) fejl kan opstå  og sådanne fejl skal naturligvis rettes, straks de erkendes.  Jeg må formode, at antenneombygningerne  stort set overalt har været nødvendige, uanset om kanal 61-69 skal sendes eller ikke.
I øvrigt har MUX 7 har jo på intet tidspunkt været stillet hverken  DR eller Boxers i udsigt.

Problemet er nok snarere, at der er lavet en studehandel i et tæt forum, som ikke har inkluderet hverken branchen eller "brugerne" (udbyderne af TV-signaler). Jeg skal ikke gøre mig klog på, om fornuften i et mobilt bredbånd **, ......

Det har været en ren efterretningssag for politikerne i Danmark, efter at  Frankrig, Finland, Spanien, UK mfl. og især  Sverige og Tyskland  har vedtaget WRC07  endeligt. Norge indikerede også klart at samme beslutning var forestående (se nedenfor).

Jeg kan da også henvise til, at jeg selv - her på recordere.dk - allerede i december 2007 omtalte http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32865 - Sveriges vedtagelse af  WRC07 .  Jeg kan se, at jeg ikke dengang havde forstået det gode i planen, men syntes den var lidt   , den tid er længe ovre.   Ligeledes  skrev jeg og andre derom, straks da den http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62232 - danske vedtagelse forelå i juni.

Problemet er naturligvis, at BFE åbentlyst ikke selvstændigt kan følge og forstå  de tiltag, der er oppe, indenfor det område de dækker - men det skulle deres bestyrelse  nu få gjort en ende på - synes jeg.

Broadcasterne har - med EBU i spidsen - ført en helt ensidig kamp mod 4G mobiler/mobilt bredbånd på UHF frekvenser.  Men de har efter min mening spillet et uhyre højt spil med helt UHF båndet.  Der var meget stærke kræfter med meget gode argumenter - set fra et samfundsynspunkt - for at  tage mindst 100 MHz yderligere af UHF båndet til sådanne mobile services.  Se blot på (det markeds anarkistiske) USA,  hvor 800 MHz båndet hedder 700 MHz båndet. 
WRC07 forslaget fra  November 2007 anbefalede, at landene frivilligt, men koordineret, kunne lade blot 72 MHz spektrum - ud af  320 MHz UHF + 70/86 MHz VHF - overgå til mobilt bredbånd. Dette muliggør, at mobile enheder udstyres med ens og faste filtre for Europa. Dette vil gøre produkterne  betydeligt billigere. 

Men det gør det samtidigt mærkbart sværere for mobilindustrien, at kannibalisere  yderligere nedad i frekvens (under kanal 61).  Således er UHF kanalerne 31-37  i UK også underlagt markedsvilkår, men teleselskaberne har udtrykt ringe interesse for disse kanaler og flere har direkte anbefalet, at den 8 MHz kanal-raster, som er egnet til DTT, bevares.  Se fx side 2 i dette engelse http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/clearedaward/responses/vodafone.pdf - Vodafon høringssvar fra juni 2008  .

800 MHz båndet vil derimod få en 5 MHz kanal-raster egnet til mobilt bredbånd. 

Sverige vedtog allerede i december 2007 at følge WRC07 og Finland fulgte ret kort tid efter. Mange andre lande antydede, at de kraftigt overvejede sagen. 

I Tyskland har 60'er kanalerne ikke været anvendt til analogt TV, men var og delvist er tildelt militær brug. Ligeledes anvendes de nuværende tyske muxer uhyre lidt effektivt.  For det første anvender de  som hovedregel sendeparametrene 16-QAM CR2/3, der kun har en kapacitet pr mux på 13.27 Mbit/sek (DVB-T i Danmark har 19.9Mbit/sek for DR eller  22.39 Mbit/sek for Boxer).
Desuden sender de private - RTL Pro7/Sat1 oa. - kun fra en mindre antal af de største sendere. Således i Slesvig-Holsten, hvor de sender fra Kiel, men ikke fra Bungsberg, Slesvig, Flensborg eller hele  vestkysten fra Sild til Elbens udløb.  Med den ringe tyske udnyttelse at UHF båndet til TV  - er der ingen rigtigt gode argumenter imod WRC07.

I UK havde man allerede planer om at frigive kanal 63-68 og kanal 31-40 og  anvende dem på markedsvilkår.  Men  allerede i sommeren 2008  lå det  klart i offentlige dokumenter, at  WRC07 var den rigtige plan at følge og den stærkt ønskede plan fra teleselskaberne.  Det blev så endeligt og formelt vedtaget her i det tidlige forår 2009.

I Norge har også overvejet sagen længe. Det kan fx ses af dette http://www.tekna.no/ikbViewer/Content/748427/Sundal%20Digital%20dividende_070109.pdf - offentlige dokument fra Norge dateret 7-jan-2009 .    Hvoraf det fremgår (side 7), at  en  rapport omkring  den 'Digital Dividende' var afleveret i april 2008 og under høring indtil sommeren 2008.   Anbefalingerne ses på siderne 20-24.

EU har længe været ind over, idet en ensartet standard for netop mobile enheder - der ofte benyttes grænseoverskridende - kan være meget nyttig for borgerne. 

men lige nu har vi den situation at det bliver pokkers svært - hvis ikke umuligt - at komme over på HDTV. Man kan jo ikke lige lukke et MUX igen, for at konvertere det til DVB-T2, og så vente en 6-8 år til husstandene har fået konverteret. Den plads skal være der nu, og der forslår MUX8 ingenting. Jeg er dog enig i, at MUX6 bør konverteres fra DVB-H til et Boxer HDTV MUX.

Nu er det let for mig, blot at sige  "Hvad sagde og skrev jeg i 2007". Det løser jo ikke problemerne.

Men det ville nu klæde BFE, at erkende, at de tog grueligt fejl ved, at de og deres medlemmer bekæmpede den DVB-T2 standard, som  nu er afgørende for den nødvendige HDTV DTT kapacitet.
Det tegner jo ikke godt for salget af store flade til DTT     

Men med brug af MUX6 til  'rigtigt' TV og udbygning af  MUX8 - begge naturligvis med DVB-T2 - så er der kapacitet i Boxerkvalitet til ca 7 ekstre HD kanaler. Hvis fx 5 nuværende boxerkanaler ændres fra SD til HD,  så vil der være plads til ialt 8-9 HD kanaler.

Da alle disse kanaler vil blive  betalingskanaler, er det også let at udforme en billig  'boks-bytter' for de seere, der faktisk vil tegne en aftale om HD kanalerne. 

Husk at ved teknologiskift er det yderst vigtigt at få stoppet yderliger køb af den gamle standards uddøende produkter.  Det er de sidst købte enheder, der 'føles' som de største tab.

Hvis MUX6 og MUX8 ikke er nok, så kan man  - i samarbejde med Sverige og (evt.) Norge (plus lidt polsk velvilje) -  ændre den ene  VHF MUX8 til  to VHF MUXer * - MUX8 og MUX9 - det vil  - som skrevet ovenfor - yderligere give kapacitet til 3 (evt-4)  HD kanaler.  

Lars

*Jeg ved godt at telestyrelsen tror, man ikke kan - men GE06 er udformet efter DVB-T standarden og  DVB-T2 er et helt andet 'dyr' - her er det et spørgsmål om vilje.

** Fornuften i mobilt bredbånd  med brug af frekvenser under 1 GHz  er meget klar.  Men det er vist en anden tråd

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue