Print side | Luk vindue

Sanyo PLV-Z3 projektor + Lissau lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6749
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 20:58


Emne: Sanyo PLV-Z3 projektor + Lissau lærred
Skrevet af: Lars
Emne: Sanyo PLV-Z3 projektor + Lissau lærred
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 18:48

Hej Alle

Jeg har fået en projektor hængt op - det er fedt! Nu er der noget ved at se DVD film.

Valget faldt på Sanyo PLV-Z3, som er en god allround projektor til hjemmebiograf. Den har fine specifikationer til prisen, og et hav af indgange (composite, s-video, component med progressive scan, VGA, HDMI) og kan tilmed også køre HDTV 720p. Opløsningen er god til DVD.

Projektor ophænget er SMS Lightweight 18-143

Da projektoren kun hænger 2,20 m fra lærredet, så faldt valget på et 78" 16:9 lærred fra den danske producent Lissau (ProScreen C75 manuelt kontrast-gråt lærrede 78" på 173 x 97 cm)

Lærredet er kontrast-gråt. Det giver lidt mindre gain, men bedre kontrast. Der er manuel oprul, og der 50 cm sort bane henover lærredet (så det kan rulles længere ned end vist her).

Hvis nogen af jer har en fornemmelse for hvor stort en 42" plasma skærm er (virker meget større end et 32" TV) så viser jeg her størrelsesforskellen på 42" og 78".

 

Alt i alt er jeg glad - syntes det er en god projektor til prisen

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 19:33

Tillykke ! Det ser indbydende ud.

Fravalgte du den spritnye Z4 ??



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-September-2005 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Tillykke ! Det ser indbydende ud.

Fravalgte du den spritnye Z4 ??

Jep, vurderede at Z4 ikke rigtigt bød på features, som kunne forsvare den noget højere pris som en helt ny model har.

Og projektorer ældes jo ikke på samme måde som andre produkter. Z3 er stadig den meget roste projektor til hjemmebrug (sammen med Panasonic PTAE-700 som også snart afløses af en -900).

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: arkitekten
Skrevet den: 29-September-2005 kl. 13:55

Hvad koster sådan en fætter (alt inkl.)?

A



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 29-September-2005 kl. 14:50

Oprindeligt skrevet af arkitekten arkitekten skrev:

Hvad koster sådan en fætter (alt inkl.)?

Projektoren kan fås fra 10.500 kr herhjemme, og måske fra 9.000 kr i Tyskland.

Lærred koster efter størrelse. Dette på 78" kostede 2.950 kr.

Det projektor-ophæng som ses her koster 1.200 kr.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 02-Oktober-2005 kl. 08:19

Og til den pris har du bare et super billede som endnu ikke kan overgås af plasma og lcd skærme.

Mvh Hans



Skrevet af: jugsaw
Skrevet den: 28-Oktober-2005 kl. 23:37
Hej Lars
Har selv tænkt på et setup ala. det du har, hvor har du købt dine dele henne?


Skrevet af: OleJ
Skrevet den: 02-December-2005 kl. 19:13

Hej,

Har også lige anskaffet mig sådan en Z3, købt hos digitalo.de , 8000,- kr. inkl. levering.

Det tog to dage fra jeg bestilte den til at den stod på mit bord.

 



Skrevet af: OleJ
Skrevet den: 02-December-2005 kl. 19:30

Hej Lars,

Jeg kan se at du har tiltet din projector lidt nedad, skal du ikke bruge keystones for at rettet op på billede ?, jeg syntes jeg har læst at det er bedst at den ligger helt vandret, og bruger lens shifting for at justere billede ned.

 



Skrevet af: Monolithos
Skrevet den: 02-December-2005 kl. 20:30
Det ser rigtig nice ud! Tillykke 
men ville lige forhøre mig, mener at jeg læste at så'en projektør bruger mange penge på strøm, er det rigtigt?


Skrevet af: OleJ
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 20:26

Hej Monolithos,

Sådan en projector bruger ca. 210 Watt, pæren derimod koster ca. 3000 kr., men den holder også ca. 3000 timer i energy mode, så man kan vel se ca. 14-1500 film inden pæren skal skiftes



Skrevet af: Monolithos
Skrevet den: 05-December-2005 kl. 22:51
Hey OleJ,

Så det da ikke så slemt, som jeg troede. Takker for dit svar!

Sidste spørgsmål: Har I prøvet at tilslutte en konsol til projektøren? I såfald, hvordan er kvaliteten der?

Off-topic. Kunne vi ikke få et rum, hvor vi kan poste vores billeder? (ligesom de har i HIFI4ALL)


Skrevet af: JohnDolk
Skrevet den: 20-December-2005 kl. 21:31

TIL LARS:

Jeg er selv den meget glade og tilfredse indehaver af en Z3, og kunne ekstremt godt tænke mig dit forslag til indstillinger af projektoren.

Det er primært til DVD brug i et 100% mørklagt rum kun indrettet til hjemmebio.

Jeg anvender component indgangen, og projekterer på et 200x110 Projekta lærred med gain 1,0.

Jeg håber du har mulighed for at give mig lidt input til hvordan jeg kan tweake min opsætning til at gøre en god projektor endnu bedre...

/John



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-December-2005 kl. 22:34

Oprindeligt skrevet af Monolithos Monolithos skrev:

Off-topic. Kunne vi ikke få et rum, hvor vi kan poste vores billeder? (ligesom de har i HIFI4ALL)

Her i forummet kan i poste billeder i alle rummene. Det syntes jeg er bedre, så ligger billederne sammen med resten af emnet.

Bare tryk på knappen Upload billede og vælg et billede, tryk upload og OK og så indsættes det i beskeden.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-December-2005 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af JohnDolk JohnDolk skrev:

Jeg er selv den meget glade og tilfredse indehaver af en Z3, og kunne ekstremt godt tænke mig dit forslag til indstillinger af projektoren.

Det er primært til DVD brug i et 100% mørklagt rum kun indrettet til hjemmebio.

Jeg eksperimenterer stadig med opsætningen, men til film foretrækker jeg de bløde billeder med varme farver. Syntes det ligner originalen fra biografen mest.

Lige for tiden har jeg valgt "Creative Cinema" med disse indstillinger:

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Rasmus Andersen
Skrevet den: 21-December-2005 kl. 08:46
Bruger du en kalibreringsdvd? Jeg bruger selv Video essentials og det hjælper virkeligt meget.


Skrevet af: JohnDolk
Skrevet den: 21-December-2005 kl. 18:51

Hvor kan man få sådan en kalibreringsdvd?

/John



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-December-2005 kl. 18:58

Oprindeligt skrevet af JohnDolk JohnDolk skrev:

Hvor kan man få sådan en kalibreringsdvd?

Her:   http://www.axelmusic.dk/productDetails/0647715071026 - http://www.axelmusic.dk/productDetails/0647715071026

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-December-2005 kl. 19:01

Oprindeligt skrevet af Rasmus Andersen Rasmus Andersen skrev:

Bruger du en kalibreringsdvd? Jeg bruger selv Video essentials og det hjælper virkeligt meget.

Kender den, men på projektoren leger jeg mere med de forskellige "udtryk" lige for tiden. Men det er en god test-DVD 

Lys, kontrast mv. kan jeg indstille uden hjælpemidler.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Rasmus Andersen
Skrevet den: 21-December-2005 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Andersen Rasmus Andersen skrev:

Bruger du en kalibreringsdvd? Jeg bruger selv Video essentials og det hjælper virkeligt meget.

Kender den, men på projektoren leger jeg mere med de forskellige "udtryk" lige for tiden. Men det er en god test-DVD 

Lys, kontrast mv. kan jeg indstille uden hjælpemidler.

  /Lars

Hvordan (udfra andet en "gutfeeling") kan du det uden reference materiale - gråtone skalaer o.l.



Skrevet af: lundbak
Skrevet den: 19-Januar-2006 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af OleJ OleJ skrev:

Jeg kan se at du har tiltet din projector lidt nedad, skal du ikke bruge keystones for at rettet op på billede ?, jeg syntes jeg har læst at det er bedst at den ligger helt vandret, og bruger lens shifting for at justere billede ned.

Ole: Var det ikke en idé at skrive en generel setup guide til projektorer. Jeg er sikker på at bl.a. du ligger inde med en masse fif som os newbies ku ha glæde af; Jeg vidste ikke at keystones kunne forringe kvaliteten, og er pt slet ikke klar over hvad lens shifting er...

-men det jeg egentlig ville spørge om; Jeg har en NEC lt260. Det er en DLP fætter. Alle snakker heftigt om z3 og z4. Disse er lcd, men har digital input så som hdmi/dvi. Det har necén ikke. Den har vga, og i disse HDTV tider er jeg lidt ked af det, men hvad er bedst. Skal jeg trade DLP for DVI, eller skal jeg bare beholde min NEC???




Print side | Luk vindue