NAS - Processor og ram?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67787
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 09:43
Emne: NAS - Processor og ram?
Skrevet af: MSP84
Emne: NAS - Processor og ram?
Skrevet den: 09-Oktober-2009 kl. 18:40
Hej alle
Jeg skal til at købe en NAS, men er i tvivl om hvor stor betydning processor-størrelsen og antal ram har, hvis NAS'en bare skal anvendes til lagring af musik og billeder?
NAS'en skal på sigt bruges i et SONOS-setup (når det bliver købt).
Jeg har kig på Synology DS209-serien, men vil jo gerne spare penge hvis det ikke er nødvendigt med stor processor og mange ram.
Håber nogle kan hjælpe gerne med egne erfaringer.
Mvh Michael
|
Svar:
Skrevet af: kleth
Skrevet den: 09-Oktober-2009 kl. 21:16
Jeg har lige købt en Raidsonic ICY BOX IB-NAS4220-B og den giver mig ca. 32Mbit/s write i raid1 over en 100Mbit/s kablet forbindelse. Kører du over krypteret WiFi skal du ikke forvente den slags hastigheder.
Min gamle Qnap TS-101 bruger jeg til både stream af musik og til stream af 720p video og jeg har aldrig haft problemer med NAS'ens hastighed. Selv min gamle WD Netcenter har aldrig givet mig problemer med stream, jeg har dog ikke har brugt den til 720p video ![](smileys/smiley1.gif)
Mit råd er at du, med mindre du vil streame HD video, skal bekymre dig mindre om NAS'ens hastighed og mere intressere dig for dine krav til features e.g. lavt strømforbrug, datasikkerhed (raid), web administration, multimedie server features m.m.
Hvis du vil have en virkelig hurtig NAS skal du kigge på ATOM eller Celeron baserede NAS. De fleste low-/mid-range NAS andre bruger ARM eller Geode type processorer, som ikke helt giver det samme throughput. Læs evt. meget mere om dette på http://www.smallnetbuilder.com - http://www.smallnetbuilder.com
------------- Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2009 kl. 12:00
Testede lige hastigheden på mit WD Netcenter til read på 52Mbit over en kablet 100mbit. Og det et er en gammel kasse med en 320Gb PATA Harddisk i.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
|
Skrevet af: cfuttrup
Skrevet den: 10-Oktober-2009 kl. 20:57
Synology DS209 er god. Jeg har selv en 207+ og 209'eren er efterfølgeren - mere power, mindre strømforbrug, og væsentligt lavere støjniveau. Intet gør det bedre, så vidt jeg ved.
... billigere, det er nok muligt, men DS209'eren tror jeg du vil blive glad for.
Mvh,
Claus
|
Skrevet den: 11-Oktober-2009 kl. 15:37
cfuttrup skrev:
Synology DS209 er god. Jeg har selv en 207+ og 209'eren er efterfølgeren - mere power, mindre strømforbrug, og væsentligt lavere støjniveau. Intet gør det bedre, så vidt jeg ved.
... billigere, det er nok muligt, men DS209'eren tror jeg du vil blive glad for.
Mvh,
Claus |
Tak for svarene.
Vil en http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500274 - DS209J være nok til mit forbrug, som er musik, lagring af billeder og på sigt spille sammen med SONOS, eller skal jeg vælge en http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500273 - DS209
Mvh Michael
|
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 21:13
Hej MSP84 ... ja, den lille "j" model er god nok til dit behov, men læg lige mærke til følgende - den bruger mere strøm og er langsommere.
Jeg ville ikke købe "j" modellen til mig selv, men hver person har jo sine egne prioriteringer ...
Mvh Claus
|
Skrevet af: heuzen
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 23:15
Jeg blev også fedtet ind i alle de NAS muligheder der er på markedet - især Synologi og Qnap har nærmest en religion bag sig. Det er gode produkter, men også lidt pebret.
Jeg valgte, efter at have læst et par gode reviews, at kigge nærmere på ReadyNAS fra Netgear. Og deres Duo model står nu på mit kontor med 2 x 1TB i spejlet raid. Tror vist at det samlet løb op i ca. 2600 kr. Prøv at matche den pris med førnævnte produkter med de samme faciliteter...
Jeg bruger den til at Share billeder online med vennerne og streame musik til min Squeezebox fra Logitech. Indtil videre er jeg superglad for den. Den kører en lukket Linux på en Sparc processor (vistnok fra Sun Microsystems) og har 256MB RAM. GUI kan være en smule langsom, men absolut til at leve med for der er ingen performance issues på streaming.
Derudover kan man spare lidt på strømmen, da den kan scheduleres til auto sluk/tænd
Læs mere her: http://www.zinio.com/pages/AltomDATA/15-2008/308270543/pg-93 - http://www.zinio.com/pages/AltomDATA/15-2008/308270543/pg-93
Håber, du kan bruge info? ![](smileys/smiley1.gif)
Hilsen
Heuzen
|
Skrevet den: 15-Oktober-2009 kl. 17:17
Tak for svarene alle sammen Jeg tror det bliver en Synology DS209 (uden J). Nu kommer næste spørgsmål: Hvilke HDD'er skal jeg vælge? Det skal som udgangspunkt være 1 TB i RAID, og de skal være støjsvage og strømbesparende, men stadig ok hurtige.
Hvad er bedst til prisen mht. HDD'er?
Mvh Michael
|
Skrevet af: tvillumsen
Skrevet den: 15-Oktober-2009 kl. 20:38
MSP84 skrev:
Tak for svarene alle sammen Jeg tror det bliver en
Synology DS209 (uden J). Nu kommer næste spørgsmål: Hvilke HDD'er skal
jeg vælge? Det skal som udgangspunkt være 1 TB i RAID, og de skal være
støjsvage og strømbesparende, men stadig ok hurtige.Hvad er bedst til
prisen mht. HDD'er?MvhMichael
|
Jeg ville kikke på WD Caviar Green 10EADS (1TB), det skulle værre nogle af
de mest støjsvage og strømbesparende på markede..
------------- Pioneer 427XA Pioneer DVR-545H-S Pioneer HTZ-7 Sonos PS3 Slim - Wii WD TV Live
|
Skrevet af: tvillumsen
Skrevet den: 15-Oktober-2009 kl. 20:41
heuzen skrev:
Jeg blev også fedtet ind i alle de NAS muligheder der
er på markedet - især Synologi og Qnap har nærmest en religion bag sig.
Det er gode produkter, men også lidt pebret.
Jeg valgte, efter at have læst et par gode reviews, at kigge nærmere på
ReadyNAS fra Netgear. Og deres Duo model står nu på mit kontor med 2
x 1TB i spejlet raid. Tror vist at det samlet løb op i ca. 2600 kr. Prøv at
matche den pris med førnævnte produkter med de samme
faciliteter...
Jeg bruger den til at Share billeder online med vennerne og streame
musik til min Squeezebox fra Logitech. Indtil videre er jeg superglad for
den. Den kører en lukket Linux på en Sparc processor (vistnok fra Sun
Microsystems) og har 256MB RAM. GUI kan være en smule langsom, men
absolut til at leve med for der er ingen performance issues på
streaming.
Derudover kan man spare lidt på strømmen, da den kan scheduleres til
auto sluk/tænd
Læs mere her: http://www.zinio.com/pages/AltomDATA/15-
2008/308270543/pg-93 - http://www.zinio.com/pages/AltomDATA/1 5-
2008/308270543/pg-93
Håber, du kan bruge info? ![](smileys/smiley1.gif)
Hilsen
Heuzen
|
Heuzen,
Har du prøvet at streame noget 720P eller 1080P materiale på den
ReadyNAS?
------------- Pioneer 427XA Pioneer DVR-545H-S Pioneer HTZ-7 Sonos PS3 Slim - Wii WD TV Live
|
Skrevet den: 15-Oktober-2009 kl. 21:10
Jeg ville tage Western Digital Green (1.5Tb WD15EADS er den billigste WD billigst per Gb). Mine WD kører som en drøm, men min 1Tb Samsung har en irriterende klikken. Hastigheden bør ikke være den store bekymring, da du kan være næsten 100% sikker på at netværket er flaskehalsen.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
|
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 21:25
Jeg vil også vælge Western Digital diske næste gang. Dem jeg har i min 207+ er en Samsung Spinpoint (som egentlig skulle være inkompatibel, men den kører OK) og en Seagate Barracuda ... som er noget lor* ... Seagate var gode diske engang, men ikke mere.
Når lavt strømforbrug og lav støj har høj prioritet, så vælg nogle små 2.5" diske ... dem til laptops.
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 16:18
kleth skrev:
Jeg har lige købt en Raidsonic ICY BOX IB-NAS4220-B og den giver mig ca. 32Mbit/s write i raid1 over en 100Mbit/s kablet forbindelse. Kører du over krypteret WiFi skal du ikke forvente den slags hastigheder.
Min gamle Qnap TS-101 bruger jeg til både stream af musik og til stream af 720p video og jeg har aldrig haft problemer med NAS'ens hastighed. Selv min gamle WD Netcenter har aldrig givet mig problemer med stream, jeg har dog ikke har brugt den til 720p video ![](smileys/smiley1.gif)
Mit råd er at du, med mindre du vil streame HD video, skal bekymre dig mindre om NAS'ens hastighed og mere intressere dig for dine krav til features e.g. lavt strømforbrug, datasikkerhed (raid), web administration, multimedie server features m.m.
Hvis du vil have en virkelig hurtig NAS skal du kigge på ATOM eller Celeron baserede NAS. De fleste low-/mid-range NAS andre bruger ARM eller Geode type processorer, som ikke helt giver det samme throughput. Læs evt. meget mere om dette på http://www.smallnetbuilder.com - http://www.smallnetbuilder.com
|
It is clear that the CPU load affects the performance of the RAID5 array at writing. The write speed goes down to 63MBps at high CPU load. In the RAID6 mode the write speed is only 53MBps. The read speed doesn’t change much, though. It still equals the maximum of 78MBps. The Atom N270 working at a considerably higher frequency is slower with its read and write speeds of 74 and 54MBps, respectively.
Surprisingly, the Freescale mpc8533 processor with PPC architecture and 1.06GHz clock rate proves to be faster than the good old x86 at 1.6GHz, even considering the differences in software. Synology’s NAS is very good from this aspect. - http://www.xbitlabs.com/articles/networking/display/synology-ds509plus_10.html - http://www.xbitlabs.com/articles/networking/display/synology -ds509plus_10.html
DS-209+II og nogle af de større fra Synology bruger Freescale MPC8533 @ 1.06 GHz
------------- .....
|
Skrevet den: 25-Oktober-2009 kl. 20:32
Notfast skrev:
DS-209+II og nogle af de større fra Synology bruger Freescale MPC8533 @ 1.06 GHz |
Men så brænder den også >24W active og morgenkaffen bliver ikke bedre af den hurtige processor ![](smileys/smiley2.gif)
Mit budskab er at det drive mod NAS med hurtige procesorer ikke nødvendigvis er det bedste forbrug af hjemmets reosourcer, når
9/10, har en eller flere væsentlige flaskehalse i deres netværk . . . . At køre en
medieserver med real-time transkodning (e.g. Squeeze Center eller Twonky) er dog en helt anden sag.
Ellers kan en lille (lav-effekt og billig) nas med en ARM5-7,
broadcom eller realtek, for de flestes vedkommende, klare opgaven med
bravour. En hurtigere processor giver f.eks. ikke et bedre admin interface eller mere stabil FTP.
Hvor mange har f.eks. enablet JumboFrames i deres netværk ?
Hvor mange kører en wireless stjerne topologi ?
Hvor mange kører et rent (Draft) N eller rent G wireless netværk ?
Der er mange af de små parametre, der kan give bedre eller dårligere
netværks performance og latency til prisen end hastigheden af NAS'ens processor.
Det drejer sig om de capabilities man ønsker og en evt. hurtig processor kan være en enabler for f.eks. realtime transkodning men ikke for så meget andet.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 00:41
kleth skrev:
Hastigheden bør ikke være den store bekymring, da du kan være næsten 100% sikker på at netværket er flaskehalsen.</span> |
Er det et generelt udsagn eller specifikt for trådstarters netværk? Min synology NAS med 2x1Tb Samsung HDD'er er klart flaskehals i kommunikationen over netværket og i forhold til hvad der kan overføres til og fra de computere der er på (kablet) netværk er der et godt stykke vej inden netværket risikerer at blive en flaskehals. Du kan med stor sandsynlighed tune på nogle parametre på netværket og på den måde opnå højere hastighed med de samme enheder, men at det ligefrem skulle være netværket der som udgangspunkt er flaskehals...
|
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 07:11
tipsen skrev:
Er det et generelt udsagn eller specifikt for trådstarters netværk? Min synology NAS med 2x1Tb Samsung HDD'er er klart flaskehals i kommunikationen over netværket og i forhold til hvad der kan overføres til og fra de computere der er på (kablet) netværk er der et godt stykke vej inden netværket risikerer at blive en flaskehals. Du kan med stor sandsynlighed tune på nogle parametre på netværket og på den måde opnå højere hastighed med de samme enheder, men at det ligefrem skulle være netværket der som udgangspunkt er flaskehals... |
Trådstarter har desværre ikke beskrevet sit netværk i detaljer. Jeg vil ikke hijacke denne tråd, men hver gang nogen spørger til NAS bliver det et ræs med at pushe de NAS med hurtigste processorer. Mit udsagn er generelt - Og jeg specificerede 9/10 vil have deres netværk som flaskehals - Tillykke, da du åbenbart ikke er en af dem ![](smileys/smiley1.gif) Det hjælper ikke at købe de hurtigste enkelte enheder og glemme helheden. F.eks så har jeg to Samsung Eco-Green i min IB-NAS4220-B med (raid1) og over kabel fra min hustru's d945gclf2 med Gbit nic, kan jeg skrive med stabile 48Mbit/s over Samba, hvilket ikke er dårligt, da Ubuntu p.t. ikke vil køre med mere end 100Mbit over d945gclf2's nic - Det kan også skyldes et kabel.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
|
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 07:22
Mit netværk er "ganske almindeligt" dvs. det er internet gennem Yousee med anvendelse af yousees trådløse kabelmodem. Af svarene at bedømme tror jeg det er begrænset hvor meget hastigheden vil betyde for mig. Mine krav er som følger:
- Lavt strømforbrug - Lavt støjniveau - Ingen hakken når jeg skal streame lyd fra NAS'en (på sigt via Sonos)
Derudover er der ikke de store krav. Jeg har som tidligere nævnt set mig lun på Synology DS 209 med dertilhørende WD Green HDD'er.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 07:57
MSP84 skrev:
Jeg har som tidligere nævnt set mig lun på Synology DS 209 med dertilhørende WD Green HDD'er. |
Den er nok også et godt køb Jeg forstår at Sonos ikke anvender server-side transcoding, da den har bedre understøttelse af lossless formater (og så kan den vist transcode i klienterne) og så betyder processor ikke så meget.
Med mindre du vil have en node omkring en trådløs bro, hvor du kører kablet i mellem enhederne; Sonos klient, nas og andet, vil du nok blive glad for at sætte nas kablet med dit trådløse kabelmodem (Netgear CVG824G?), hvis det er dit trådløse access point.
IPBOX 910 HD.
DNT Ipdio Mini Pro.
-
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 12:34
kleth skrev:
Hvor mange har f.eks. enablet JumboFrames i deres netværk ?
|
Hvor mange har et rent gigabit netværk uden en eneste enhed med 10/100 netkort? Jumbo frames virker ikke i blandede netværk. Så skal du opdele i to segmenter og route mellem dem, men det er ikke ligefrem plug-and-play.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 12:42
tipsen skrev:
Er det et generelt udsagn eller specifikt for trådstarters netværk? Min synology NAS med 2x1Tb Samsung HDD'er er klart flaskehals i kommunikationen over netværket og i forhold til hvad der kan overføres til og fra de computere der er på (kablet) netværk er der et godt stykke vej inden netværket risikerer at blive en flaskehals. Du kan med stor sandsynlighed tune på nogle parametre på netværket og på den måde opnå højere hastighed med de samme enheder, men at det ligefrem skulle være netværket der som udgangspunkt er flaskehals... |
Flaskehalsen er vel CPUen i NAS'en ikke dens netkort? Et gigabit netkort koster intet i dag, men CPU kraft til at udnytte det gør. Min DreamBox DM600 har en FTP server (og Samba server) foruden et 10/100 netkort. Overførsler sker med omkring 4 MB/sec (altså 32 Mbps, langt under 100 Mbps), og jeg kan se at der er 100% CPU forbrug når jeg telnet'er ind og skriver "top".
Enten skal man leve med det, eller også skal man betale for noget dyrere hardware (som bruger lidt mere strøm). NAS'er sælges fra nogle få hundrede kroner til 10000+ kroner; den prisforskel er i høj grad udtryk for en kvalitetsforskel.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 15:16
OFF-TOPIC: (Sorry trådstarter!)
kleth skrev:
Mit udsagn er generelt - Og jeg specificerede 9/10 vil have deres netværk som flaskehals - Tillykke, da du åbenbart ikke er en af dem Det hjælper ikke at købe de hurtigste enkelte enheder og glemme helheden. F.eks så har jeg to Samsung Eco-Green i min IB-NAS4220-B med (raid1) og over kabel fra min hustru's d945gclf2 med Gbit nic, kan jeg skrive med stabile 48Mbit/s over Samba, hvilket ikke er dårligt, da Ubuntu p.t. ikke vil køre med mere end 100Mbit over d945gclf2's nic - Det kan også skyldes et kabel. |
Jeg tvivler på din påstand. Min to år gamle NAS (Synology DS-207+) kan skrive med omkring 20MB/s (160Mbit/s) og læse med knap 30MB/s (240Mbit/s) og der er langt op til grænsen for et Gigabit netværk. Hvis folk sidder med et 100Mbit netværk (eller trådløst) vil dét for de fleste nas'er blive flaskehalsen. Hvis man sidder med et Gigabit netværk skal man godt nok smadre det for at dét skal være flaskehalsen med hovedparten af de NAS'er privatbrugere køber i dag. (Og ja, jeg er klar over at mine udsagn også blot er påstande). Jeg er dog fuldt ud enig i at man skal tænke på helheden - det er ikke smart at sætte en top-tunet F1-motor i en Skoda.
NB: Forstår ikke du bruger SMB med din NAS, da den tilsyneladende er væsentligt bedre til NFS? (Se http://www.thinkcomputers.org/index.php?x=reviews&id=869&page=4 - ThinkComputers )
|
Skrevet af: daskino
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 12:32
Ja lidt ærgeligt at Squezzebox og Sonos tit er showstopper når det kommer til NAS valg. Jeg så gerne selv en NAS som har lavt watt forbrug, men det er altid Squezzebox der kræver for meget RAM CPU kraft mv. og ender med den gamle pc som server. Nogen der har prøvet firefly? har læst at man evt kunne bruge det som alternativ musiker sevrer for squezzbox produkter.
http://www.fireflymediaserver.org/ - http://www.fireflymediaserver.org/
------------- Sony 46HX823 Samsung H5505
Roku LT, Google nexus player, Sidewinder 4 Xtreamer,
WD TV HD, Live Mini og Ryan Mini2, SB 3, Wii,
|
|