Print side | Luk vindue

Mediaportal og 24p

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68008
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 13:06

Emne: Mediaportal og 24p
Skrevet af: HamDenFede
Emne: Mediaportal og 24p
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 11:51

Jeg anvender nyeste Mediaportal på XP SP3, AC3filter, Halii etc. og har konfigureret programmet til at anvende 'Dynamic Refresh Rate Changer', hvorved skærmens opdateringshastighed tilpasses det materiale der afspilles. Jeg oplever dog at skulle vælge mellem pest eller kolera hver gang jeg afspiller materiale med 24fps, hvilket er tit. Jeg har umiddelbart følgende to muligheder for fornuftig (billedmæssig) afspilning af af 24p:

1: Bruge 'Dynamic Refresh Rate Changer', tv'et skifter til at understøtte 24Hz, hvorved billedet afvikles som det skal, men lyden er ikke altid i sync. Det er dog ikke sådan at det bliver værre gennem en film, men nogen gange er den i sync, andre gange ikke og det virker helt tilfældigt hvornår den er det ene eller det andet. Der er en del debat på det officielle forum om dette, men mange har ikke problemet. Problemet opstår kun ved 24Hz. Ikke 50 og 60Hz.

2: Anden mulighed er at anvende 'ReClock' og låse materialet til 25fps og lade tv'et køre 50Hz. Dette giver igen fint billede, men giver anledning til droppede frames via s/pdif, hvilket er lige så uacceptabelt som at lyden ikke er i sync.

Afspilning ved 24Hz virker perfekt i eksempelvis MPC-HC, så det er uden tvivl et Mediaportal-problem. Har I andre oplevet noget lignende, og findes der en løsning?

-------------
Mvh. HamDenFede

Svar:
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 12:02

Jeg er ikke selv gået særligt meget ind i denne problemstilling (selvom jeg ved at den eksisterer) da mit tv ikke kan modtage 24p.

Jeg er dog meget interesseret i også at høre løsningen, da jeg da håber at jeg på et tidspunkt får brug for det.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 13:06
Hvordan sender du lyden over tl anlægget?

Decoder du den, eller sender du den som en DD/DTS til receiveren?

Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 13:17

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvordan sender du lyden over tl anlægget?

Decoder du den, eller sender du den som en DD/DTS til receiveren?

Lyden sendes ud via s/pdif (toslink), uanset om det er stereo eller flerkanalslyd, så det er receiveren der decoder lyden.

-------------
Mvh. HamDenFede

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 13:25
Har du prøvet at kigge i AC3 filter når den afspiller under "Audio/Video sync" i fanebladet "System"

Skriver den at det er ude af sync, har du prøvet at sætte hak "Jitter correction"

Skrevet af: mylle
Skrevet den: 13-Oktober-2009 kl. 18:49

Det skulle været fixet i sidste nye SVN

r23696 | tourettes_ | 2009-09-28 16:14:47 +0200 (Mon, 28 Sep 2009) | 1 line

Fixed Mantis issue: 0002060: Audio and video aren't always in synch when refresh rate is set to 24 hz

Skrevet af: spuncut
Skrevet den: 14-Oktober-2009 kl. 00:29
Sæt din 24Hz-opløsning til 23,976Hz vha. powerstrip og lad powerstrip styre dine skærmopløsninger. Nvidiakort nyere end 7000-serien er ikke kompatible med powerstrip.
Lad Reclock skifte opløsninger.
Hak reclock's VB-script til så det skifter opløsning med powerstrip og så det passer til dine opløsninger.
Så bliver Reclock glad(grøn).....

-------------
TV: PanaG10 H/W: Silverstone LC17 Core i5 2500K 8GB Nv430GT S/W : Win7x64 Zoomplayer Lyd : YAMAHA RX-V767 Hafler DH220

Skrevet den: 20-November-2009 kl. 10:02
Bare lige en update, da jeg tror jeg har fundet en løsning.

Aktivering af ReClock (auto) og skift af audio decoder fra 'MPC audio decoder' til 'AAC' synes at løse sync problemet ved 24p. Jeg oplevede ikke problemer gennem en hel film og et afsnit af en serie, begge i 24p med DD eller DTS.

Det var lige prikken over i'et. Skønt Smile

-------------
Mvh. HamDenFede

Skrevet af: spuncut
Skrevet den: 20-November-2009 kl. 10:36
Okææ..ka' den så selv skifte framerate..??

-------------
TV: PanaG10 H/W: Silverstone LC17 Core i5 2500K 8GB Nv430GT S/W : Win7x64 Zoomplayer Lyd : YAMAHA RX-V767 Hafler DH220

Skrevet den: 20-November-2009 kl. 11:49
Frameraten ændres automatisk ved brug af ReClock til den 'nærmeste', i de fleste tilfælde til 24fps.
Skærmen ændrer selv opdateringshastigheden ved hjælp af 'Dynamic Refresh rate Changer' i Mediaportal. Opdateringshastigheden sættes til 24Hz (film, serier), 50Hz (tv og egne recordings) samt 60Hz ved NTSC materiale.

-------------
Mvh. HamDenFede

Print side | Luk vindue