Print side | Luk vindue

For højt billede på projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68260
Udskrevet den: 10-Januar-2025 kl. 19:04

Emne: For højt billede på projektor
Skrevet af: kaizer
Emne: For højt billede på projektor
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 09:10

Jeg undrer mig over hvorfor der er forskel på højden af billedet når jeg bruger min Sanyo Z5.

Ved brug af DVD og HD DVD via 2 forskellige HDMI indgange passer billedet i både højde og bredde. Det samme er tilfældet med min Xbox 360 via component.

Men når jeg kører Ps3 via samme indgang som DVD afspilleren, bliver billedet lidt for stort i højden. Jeg spillede Uncharted: Among Thieves i aftes, og her rakte billedet ca. 1 cm. ud i afmaskningen i både top og bund. Som jeg husker det var det også tilfældet med Killzone 2. I siderne er der ingen problemer.

Nogle bud?

Svar:
Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 20:11
Kan ikke huske indstillingsmulighederne på Z5 men det er overscan. På et lcd eller plasma ville du sikkert ikke opleve det grundet det bare ville gå "tabt". Under alle omstændigheder gør det ikke noget med lidt billede ude i den sorte afmaskning.

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 21:31

Oprindeligt skrevet af Schjelde Schjelde skrev:

Kan ikke huske indstillingsmulighederne på Z5 men det er overscan. På et lcd eller plasma ville du sikkert ikke opleve det grundet det bare ville gå "tabt". Under alle omstændigheder gør det ikke noget med lidt billede ude i den sorte afmaskning.

Om det generer er jo et spørgsmål om hvor meget man kan tolerere. Jeg fandt det irriterende. Jeg brugte Ps3'eren i aftes igen til både BD og det samme spil, og her bemærkede jeg ikke samme problem, så hvad der var galt (om noget) ved jeg ikke.

Jeg troede i øvrigt at overscan kun ændrede billedets bredde, men det er måske fordi jeg kun har pillet ved det når jeg har set film med et aspect ratio der ikke har fyldt hele lærredet ud højdemæssigt.

Print side | Luk vindue