Oplyse CPR ved handel
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68278
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 10:41
Emne: Oplyse CPR ved handel
Skrevet af: Falcon
Emne: Oplyse CPR ved handel
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 14:50
Jeg er på udkig efter en Digital modtagerbox til når vi skal skifte den 31/10 og har fundet et sted med en fornuftig pris, men ved bestilling vil de have at man skal oplyse sit fulde CPR nr altså xxxxxx-xxxx. Er det normalt og er det sikkert at gøre det? Eller skal jeg finde et andet sted at handle? Skal lige tilføjes at det er en DK butik der åbenbart har fået 4 ud af 5 stjerner ved Trustpilot, men jeg ved ikke om det betyder noget.
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 14:53
Det er på ingen måde relevant ved kreditkort køb.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 15:47
Det var også det jeg studsede over, det er første gang jeg er stødt på det. Jeg kan nævne at den (Triax'en) indgår i en pakke med Boxer mini og de skriver at det er Boxer der kræver CPR nr. Se evt. selv hvad der står her: http://www.netto-sat.dk/triax_td_h_409_dobbelt_tuner_og_pvr_ boxer_pk_-p-929.html
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 15:53
Enig med Radiomanden. Jeg ville aldrig selv gøre det. Det
er sjældent at man hører om decideret identitets-tyveri nu
om dage, men man kan aldrig vide.
Det har ingen relevans for handlen. De har ikke noget at
bruge det til.
Jeg ville finde en anden forhandler istedet for.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 15:58
Når der tegnes et abbonement på TV, så skal man oplyse CPR, nummer, så det vil jeg gøre i en fysisk butik ikke på nettet.
Boxer´s priser er de samme i fysiske butikker, da det er dem der bestemmer dem, og ikke de enkelte forhandlere.
Prøv lige at fjerne dette i dine tekster, et gør dem ikke nemme at læse. < ="text/">// Begin Ad Muncher helper script WYZXso(1,"WYZTimeout('enableDesignMode()', 20);"); // End Ad Muncher helper scripti
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 16:41
Kan se at min lokale Elgigant har besøg af boxer på Mandag så jeg tager lige en snak med dem og ser om de kan forklare hvorfor de vil have cpr nummer på internettet. Sorry for Admuncher scriptet. Det ses ikke når jeg skriver beskeden, og der er ingen problemer med det på andre fora jeg er med i, men nu har jeg prøvet at slå Admuncher fra, så håber jeg det hjælper.
|
Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 17-Oktober-2009 kl. 23:31
Det er ligesom når man tegner et abonnement på en ny mobil-telefon. Der skal man også oplyse cpr-nummer...
Det er ligeledes for at checke om personen er registreret hos Experian.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 00:46
Hvis det er fordi at han er ved at tegne et abonnemet
samtidigt, så ja, så kan man blive nødt til det.
Men i det oprindelige indlæg lød det blot til at han var
ved at købe en modtagerboks uden abonnement. Og i det
tilfælde er det fuldstændigt irrelevant at oplyse CPR-
nummer.
Derfor ville jeg personligt holde mig væk fra butikken.
|
Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 09:56
Jeg mener det er fordi at man skal tilmeldes licens, en modtagerboks er vel
licenspligtig?
|
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 13:09
Bromberg skrev:
Jeg mener det er fordi at man skal tilmeldes licens, en modtagerboks er vel licenspligtig? |
Medielicens betaler du vel forhåbentlig i forvejen Kasper. Yderligere betaling er så kun i forbindelse med abbonement på kanaler fra Boxer. Jeg ville så stadig ikke oplyse CPR på en sådan måde.
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 13:53
Der kommer mange bastante udmeldinger i denne tråd. Er I sikre på, at Boxer ikke ved lov er forpligtet til at indmelde alle deres kunder til DR's licenskontor? Boxer kan jo ikke se, om deres kunder betaler licens i forvejen.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 15:04
< ="text/">
// Begin Ad Muncher helper script
WYZXso(1,"WYZTimeout('enableDesignMode()', 20);");
// End Ad Muncher helper script
jonaskp skrev:
Hvis det er fordi at han er ved at tegne et abonnemet
samtidigt, så ja, så kan man blive nødt til det.
Men i det oprindelige indlæg lød det blot til at han var
ved at købe en modtagerboks uden abonnement. Og i det
tilfælde er det fuldstændigt irrelevant at oplyse CPR-
nummer.
Derfor ville jeg personligt holde mig væk fra butikken. |
Jo, det var samtidigt med et boxer abonnement, men jeg er stadigvæk ikke tryg ved at opgive mit CPR nr på en hjemmeside, især da det ikke ser ud til at være krypterer på nogen måde, så jeg finder et andet sted at handle.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 17:11
Allan Olesen skrev:
Der kommer mange bastante udmeldinger i denne tråd. Er I sikre på, at Boxer ikke ved lov er forpligtet til at indmelde alle deres kunder til DR's licenskontor? Boxer kan jo ikke se, om deres kunder betaler licens i forvejen.
|
En TV forhandler skal (i teorien) sende oplysninger om kundernes navne og adresser til DR licenskontoret, men de skal ikke have kundernes CPR numre.
Boxer skal formentlig bruge CPR nummeret til adresse validering og eventuelt kreditvurdering.
Se http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Generelle_abonnementsvilkaar_pr._170809.pdf - afsnit 8.1 i Boxers abonnementsbetingelser.
Hvis man brokker sig lidt kan man formentlig godt undgå at aflevere sit CPR nummer (læs mellem linjerne i ovenstående).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 17:44
JesperLund skrev:
Se http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Generelle_abonnementsvilkaar_pr._170809.pdf - afsnit 8.1 i Boxers abonnementsbetingelser.
|
Det var dog interessant. Et afsnit om behandling af personlige oplysninger, hvor det ikke fremgår i hvilket omfang disse oplysninger kan blive udleveret til tredjepart.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 18:18
Allan Olesen skrev:
JesperLund skrev:
|
Det var dog interessant. Et afsnit om behandling af personlige oplysninger, hvor det ikke fremgår i hvilket omfang disse oplysninger kan blive udleveret til tredjepart.
|
Hvem skulle de udleveres til? Eftersom der ikke står noget, vil jeg antage at Boxer ikke udleverer dit CPR nummer til nogen.
Du skal heller ikke aflevere CPR nummer for at købe et TV, selvom forhandleren i princippet skal indberette salget til licenskontoret hos DR.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 18:53
Det var ikke kun CPR-nummeret, jeg mente. De skriver ikke, at de udleverer nogen oplysninger.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 16:08
Synes det er en ufuldstændig beskrivelse af
8. BEHANDLING AF PERSONLIGE OPLYSNINGER
8.1 Med henblik på administration af
Abonnementsaftalen og det løbende mellemværende
mellem Boxer og Kunden samt til brug for statistik og
fremsendelse af materiale og nyhedsbreve m.v. til
Kunder, der har anmodet herom, behandler Boxer
forskellige personlige oplysninger om Kunden såsom
navn, adresse, telefonnummer, e-mail, cpr-nummer. Her skulle stå: Med fortrolighed. Og videregives ikke til tredie part
Kunden har med visse lovbestemte begrænsninger ret til
at få indsigt i de oplysninger, som Boxer behandler, samt
berigtige sådanne oplysninger. Kunden har også ret til at
gøre indsigelse mod indsamlingen og behandlingen af de
personlige oplysninger. Dette kan dog medføre, at Boxer
ikke har mulighed for fortsat at levere Tjenesterne.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 16:57
er helt enige med dem som siger, find en anden forhandler. Der er sikkert en masse love omkring det. Men hvad hjælper det, når først en anden har ens cpr nummer.
man skal aldrig opgive ens cpr til nogen ved en handel.
|
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 17:03
Hjælper nok ikke så meget med en anden forhandler. Og Netto-sat ser ud til at være højt respekteret.![](smileys/smiley1.gif)
Nej det er rettere Boxers håndtering og krav om personoplysninger der skal rejses tvivl om.![](smileys/smiley7.gif)
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 17:10
Kampus skrev:
Hjælper nok ikke så meget med en anden forhandler. Og Netto-sat ser ud til at være højt respekteret.![](smileys/smiley1.gif)
Nej det er rettere Boxers håndtering og krav om personoplysninger der skal rejses tvivl om.![](smileys/smiley7.gif) |
Men så er det godt jeg ikke skal have boxer. hvis de vil handle er det uden cpr. Hvis man skal låne, skal man hvis nok opgive cpr. har dog aldrig prøvet og låne. kun på en kassekredit til et hus, havde resten selv.
|
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 18:09
Kampus skrev:
Nej det er rettere Boxers håndtering og krav om personoplysninger der skal rejses tvivl om.![](smileys/smiley7.gif) |
Tak. Så er vi to med den mening.
|
Skrevet af: Rambo_qdk
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 16:35
Kampus skrev:
navn, adresse, telefonnummer, e-mail, cpr-nummer. Her skulle stå: Med fortrolighed. Og videregives ikke til tredie part
ikke har mulighed for fortsat at levere Tjenesterne. |
Nu behøver en butik vel ikke at skrive at den selvfølgelig påtænker at overholde de danske love. :-)
Det her er jo dækket af registerloven.
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 16:50
Rambo_qdk skrev:
Kampus skrev:
ikke har mulighed for fortsat at levere Tjenesterne. |
Nu behøver en butik vel ikke at skrive at den selvfølgelig påtænker at overholde de danske love. :-)
Det her er jo dækket af registerloven. |
Det ville da ikke skade hvis de selv gjorde opmærksom på at de vil overholde gældende bestemmelser
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 17:33
Hmmm
ville personligt føle det lidt suspect hvis en butik skrev at de selvfølgelig vil overholde dansk lovgivning, og at de ikke vil snyde deres kunder. :-)
|
Skrevet den: 05-Februar-2010 kl. 19:17
Rambo_qdk skrev:
Hmmm
ville personligt føle det lidt suspect hvis en butik skrev at de selvfølgelig vil overholde dansk lovgivning, og at de ikke vil snyde deres kunder. :-) |
Sådan skriver de det jo heller ikke.
Det er noget med at de ikke overgiver personlige oplysninger til tredjemand
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 09:55
Kampus skrev:
Rambo_qdk skrev:
Hmmm
ville personligt føle det lidt suspect hvis en butik skrev at de selvfølgelig vil overholde dansk lovgivning, og at de ikke vil snyde deres kunder. :-) |
Sådan skriver de det jo heller ikke.
Det er noget med at de ikke overgiver personlige oplysninger til tredjemand |
Ja når vi snakker navn, adresse og email, det er ulovligt at videregive cpr nr til trediemand.
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 13:09
Rambo_qdk skrev:
Hmmm
ville personligt føle det lidt suspect hvis en butik skrev at de selvfølgelig vil overholde dansk lovgivning |
Nogle gange er netop det faktisk et krav i lovgivningen.
Se f.eks. reglerne for returret ved fjernhandel. Loven siger ikke alene, at der skal være returret. Den siger også, at butikken skal informere kunden om, at han har returret.
Jeg vil ikke blive overrasket, hvis der findes tilsvarende regler i den lovgivning, der regulerer behandling og videregivelse af personlige data.
|
Skrevet den: 06-Februar-2010 kl. 16:09
Allan Olesen skrev:
Rambo_qdk skrev:
Hmmm
ville personligt føle det lidt suspect hvis en butik skrev at de selvfølgelig vil overholde dansk lovgivning |
Nogle gange er netop det faktisk et krav i lovgivningen.
Se f.eks. reglerne for returret ved fjernhandel. Loven siger ikke alene, at der skal være returret. Den siger også, at butikken skal informere kunden om, at han har returret.
Jeg vil ikke blive overrasket, hvis der findes tilsvarende regler i den lovgivning, der regulerer behandling og videregivelse af personlige data.
|
Det tvivler jeg meget stærkt på at der gør, det du snakker om er jo at netbutikken er pligtig til at præsicere hvilke rettigheder du har som forbruger, nogle rettigheder som udelukkende er gældende ved nethandel.
behandlingen af persondata er gældende for alle.
Til det første du skrev kan jeg ikke andet en give dig ret, det er et krav i lovgivningen at de skal overholde dansk lovgivning. ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: slettet.18124
Skrevet den: 07-Februar-2010 kl. 12:25
Alt der har med et abonnement at gøre skal man aflevere CPR NR, intet underligt i det, det skal man, og man kan ikke undgå det, at man så ikke er tryg ved at handle på den måde, er en anden sag.
Så det er ikke kun Boxer der har den praksis, YouSee, Stofa, Viasat, mobilselskaber o.s.v har det også.
-------------
|
|