Luksus problem
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68353
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 06:55
Emne: Luksus problem
Skrevet af: miffe2507
Emne: Luksus problem
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 21:34
Jeg har brug for hjælp til valg mht. afspiller af musikfiler lagret på NAS-boks.
men først en introduktion til problemet![](smileys/smiley2.gif)
Nu er jeg efterhånden ved at have tingene på plads i min nye hjemmbio. Jeg har lækkert plasma tv, lækker receiver og super fede højtalere.
Nu står jeg bare med et luksus problem, som jeg virkelig har brug for hjælp til at løse. ![](smileys/smiley4.gif)
Jeg er lige flyttet med familien over i det nye hus, og inkasserede dermed et nyt værelse på 20 kvm. Det medfører bare at jeg skal trække et kabel fra den ene ende af værelset til den anden, for at kunne afspille musik fra min computer.
Min stedfar valgte så i forbindelse med flytningen at købe en NAS-boks, og da der er et netværksstik lige ved siden af min forstærker, er det jo bare at udnytte det.
Men hvordan?
Al min musik er gamle numrer der er blevet "ripped" fra CD'er, og så en masse nyt der er hentet med TDC-PLAY, hvilket helt sikkert godt kan give en masse problemer med kompatabilitet, eller hvad?
Hvad findes der af løsninger. Det eneste jeg har hørt om, er Sonos, men der må da være alternativer. ![](smileys/smiley11.gif)
|
Svar:
Skrevet af: julle.p
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 21:46
Prøv at kigge på Squeezebox. Touch som udkommer til december ser lækker ud!!
------------- Mvh. Alex
|
Skrevet den: 18-Oktober-2009 kl. 22:06
Jeg læste en anden tråd herinde, hvor der direkte stod at squeezebox ikke er kompatibel med yousee-play, så jeg regne med at komme i problemer på den kant...
EDIT - fandt lige tråden:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68335&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68335& PN=1
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 08:26
SONOS kan så vidt jeg husker afspille DRM fra TDV play.
Squeezebox kan ikke - og kommer nok heller ikke til det.
-------------
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 09:39
kim.t skrev:
SONOS kan så vidt jeg husker afspille DRM fra TDV play. |
Hvordan?
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 10:16
Jeg fandt det i en gammel tråd : http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38946 - http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38946
meta nævner det at han kan via en FW opgradering som kom.
-------------
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 10:28
Jeg mener kun at SONOS kan afspille TDC-play, ved at afspille dem gennem Windows Media Player. Altså du har musikken liggende på en PC, deler musikken gennem Windows Medie deling (kun Vista og nyere mener jeg) og så får du SONOS til at afspille musikken den vej og ikke direkte fra NAS. Så er det Windows Medie Deling (Media PLayer) der står for afkodning af DRM-beskyttelsen.
Jeg kan dog se at meta i den anden tråd har skrevet at han bare kan afspille dem, men jeg mener at det jeg har haft læst omkring emnet er nyere end hans indlæg, så jeg er ikke sikker på hvad der er rigtigt.
Hvis Sonos virkeligt kan afspille TDC Play direkte (og uden en pc der kører Windows Media Player) så kan det jo være en kæmpe fordel for TDC/Yousee kunder i forhold til at købe fx en Squeezebox. Squeezebox kan ikke afspille DRM beskyttede filer.
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 16:25
Når du nu har "lækker receiver og super fede højtalere" vil du vel gerne have god lyd? Så er en af løsningerne Squeezebox (Touch, Classic, Duet etc) som afspiller musik i FLAC (eller Apple Lossless) fra NAS'en. Det kræver at du ripper din musik igen fra CD'erne, men giver til gengæld den bedst mulige musik-oplevelse. Mht musik fra TDC-Play er det vel lovligt at fjerne DRM fra filerne for at kunne høre det på et setup med NAS og Squeezebox, men kvaliteten vil bare ikke være i top, da filerne er komprimeret med tab.
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 16:44
tipsen skrev:
Mht musik fra TDC-Play er det vel lovligt at fjerne DRM fra filerne for at kunne høre det på et setup med NAS og Squeezebox, men kvaliteten vil bare ikke være i top, da filerne er komprimeret med tab. |
Det tror jeg bestemt ikke er tilfældet
Man køber ikke en rettighed til at kunne høre nogle bestemte musikstykker uanset setup. Man abonnerer på et koncept, en service, kaldet TDC Play med de begrænsninger og krav denne service har til abonnement hos TDC, DRM, understøttede media afspillere / devices osv.
Hvis ens valg af setup betyder man ikke kan benytte denne service, er det "bare ærgeligt" - det giver ikke en ret til at fjerne DRM eller andet.
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 17:55
jonaskp skrev:
Jeg mener kun at SONOS kan afspille TDC-play, ved at afspille dem gennem Windows Media Player. Altså du har musikken liggende på en PC, deler musikken gennem Windows Medie deling (kun Vista og nyere mener jeg) og så får du SONOS til at afspille musikken den vej og ikke direkte fra NAS. Så er det Windows Medie Deling (Media PLayer) der står for afkodning af DRM-beskyttelsen.
Jeg kan dog se at meta i den anden tråd har skrevet at han bare kan afspille dem, men jeg mener at det jeg har haft læst omkring emnet er nyere end hans indlæg, så jeg er ikke sikker på hvad der er rigtigt.
Hvis Sonos virkeligt kan afspille TDC Play direkte (og uden en pc der kører Windows Media Player) så kan det jo være en kæmpe fordel for TDC/Yousee kunder i forhold til at købe fx en Squeezebox. Squeezebox kan ikke afspille DRM beskyttede filer.
|
Så du er ikke sikker på, om Sonos kan afspille DRM-beskyttede filer uden det såkaldte "Windows Medie Deling", som du omtaler?
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 18:45
spawn skrev:
tipsen skrev:
Mht musik fra TDC-Play er det vel lovligt at fjerne DRM fra filerne for at kunne høre det på et setup med NAS og Squeezebox, men kvaliteten vil bare ikke være i top, da filerne er komprimeret med tab. |
Det tror jeg bestemt ikke er tilfældet
Man køber ikke en rettighed til at kunne høre nogle bestemte musikstykker uanset setup. Man abonnerer på et koncept, en service, kaldet TDC Play med de begrænsninger og krav denne service har til abonnement hos TDC, DRM, understøttede media afspillere / devices osv.
Hvis ens valg af setup betyder man ikke kan benytte denne service, er det "bare ærgeligt" - det giver ikke en ret til at fjerne DRM eller andet. |
OK, dét var jeg ikke opmærksom på.
|
Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 19-Oktober-2009 kl. 20:36
miffe2507 skrev:
Så du er ikke sikker på, om Sonos kan afspille DRM-beskyttede filer uden det såkaldte "Windows Medie Deling", som du omtaler? |
I følge Sonos FAQ kan det kun ske igennem WMP. https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=554&p_created=1165438331&p_sid=eYmcOPKj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yMDYsMjA2JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1 - https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std _adp.php?p_faqid=554&p_created=1165438331&p_sid=eYmc OPKj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_ sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yM DYsMjA2JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfd HlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_ topview=1
------------- Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
Skrevet den: 20-Oktober-2009 kl. 19:03
Kurt Poulsen skrev:
I følge Sonos FAQ kan det kun ske igennem WMP. https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=554&p_created=1165438331&p_sid=eYmcOPKj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yMDYsMjA2JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1 - https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std _adp.php?p_faqid=554&p_created=1165438331&p_sid=eYmc OPKj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_ sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yM DYsMjA2JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfd HlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_ topview=1
|
Mange tak for din assistance... Jeg mangler dog stadig lige at opklare en detalje.
For at udnytte mediasharing, skal min computer så stadig være tændt?
|
Skrevet den: 20-Oktober-2009 kl. 21:24
Det kommer an på hvilken slags boks der skal share dine media Og hvilken slags NAS du har købt
------------- Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 20:13
NAS-boksen er en QNAP, og det er der musikken skal ligge. (Svarer det på dit spørgsmål?)
|
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 21:50
Det gør det.
Sonos kan spille sammen med de fleste NAS, da den bare skal kunne se NAS'ens drev med musikken på. Så den kræver ikke en pc der er tændt.
Hvad angår Squeezebox så skal der installeres noget software på den NAS eller pc der har musikken. Og der er ikke så mange at vælge imellem, men QNAP er faktisk en af dem der understøtter Squeezebox Server (SBS). Så her skal pc'en heller ikke være tændt. Nu ved jeg ikke hvilken QNAP du har, men det er ikke dem alle der er kraftige nok til at køre SBS. Men det skal du spørge nogle andre end mig om, da jeg ikke har en NAS. Der er flere tråde herinde der diskuterer emnet.
------------- Mvh Kurt
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 22:45
Var der ikke noget med, at squeezebox ikke kunne afspille drm beskyttede filer(TDC-PLAY)?
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 22:49
Jo det er ligesom slået fast
------------- Mvh Kurt
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 22:53
Men man kan diskutere om Sonos også kan det. Det er kun fordi den kan fange en mediastrøm fra VMP at det virker. Du kan jo ikke styre WMP fra Sonos Controlleren. Du er nødt til at have en pc kørende for at det virker.
------------- Mvh Kurt
|
|