Jeg er enig i hvad Bantam siger, og helt generelt vil jeg sige at man ikke kan sige at LED giver et væsentligt spring i billedkvaliteten. Det giver nogle nye muligheder, men hvis man skal udnytte dé muligheder, følger der nogle ulemper med i købet. Du får for det første ikke mere korrekte farver fra LED, det har ikke meget med panel-lyset at gøre, så længe lyset er bredspektret nok til at dække alle farver. Det kan man også med CCFL backlight. LED giver mulighed for ekstra kraftige farver, men dette indebærer netop at der skal noget ekstra signalbehandling til for at få farverne "tilbage" til det korrekte niveau, når man ser materiale der ikke er designet til at udnytte disse ekstra farver - hvilket vil sige groft sagt alt man kan komme i nærheden af. Så de kraftige farver i LED er rent faktisk en ulempe, og ikke en fordel.
Så er der kontrasten. Hvis man "bare" benytter LED som en anden type backlight, giver det i sig selv ingen forbedring af kontrasten overhovedet. Det giver dog mulighed for at lave en hurtigere dynamisk kontrast - men det kan diskuteres om dynamisk kontrast overhovedet er en fordel at benytte, fordi det igen ikke kommer uden ulemper. Det samme gælder de "rigtige" LED backlight, hvor du har et antal af felter bag panelet, som så kan reguleres separat. Det giver nogle meget flotte målinger og nogle meget pæne test-billeder, fordi sorte flader kan laves helt sorte. Men det hjælper ikke på kontrasten inden for hvert felt, så f.eks. en stjernehimmel bliver ikke bedre. Da det er vanvittigt svært at lave en signalbehandling der korrigerrer ordentligt for de op- og nedjusteringer af lyset der foregår når man benytter disse former for dynamisk kontrast, er resultatet så godt som altid at man ofrer den korrekte, naturlige gengivelse, for i stedet at fokusere på at lave et "imponator-billede" med høj kontrast. Man vil jo gerne som producent have noget ud af at bruge LED-panelet til noget, så hvorfor lave et LED-tv uden dynamisk kontrast? Så kunne man jo bare have brugt CCFL.
Nogle har indtryk af at ting som clouding og synsvinkel er blevet bedre med LED. Det er det oftest ikke, det skyldes at når man benytter dynamisk kontrast til at sænke sort-niveauet, så bliver dén clouding og forringelse af synsvinklen der er, mindre iøjnefaldende. Det er som sådan fint nok, men det sker som sagt ikke uden ulemper. Når man bruger en så aggressiv dynamisk kontrast, så VIL man komme ud for situationer hvor man kan se lyset skifte op og ned inden for en bestemt scene, og andre ulemper.
Tilbage er altså dybden på skærmen samt strømforbrug. Mht. dybden, så er det svært nok i forvejen at lave et stabilt, godt apparat, f.eks. uden støjende strømforsyninger osv, som det er nu - så spørgsmålet er om jagten på milimeter-tykke tv overhovedet er en god idé. Lavt strømforbrug er jo altid godt, hvis producenten modstår fristelsen til at fucke farverne op bare fordi de kan.
Jeg har set relativt gode LCD-tv både med CCFL og med LED backlight, men LED'erne har ikke været nævneværdigt bedre end de bedste med CCFL, bare anderledes. Jeg savner stadig at se et LCD-tv der er designet ordentligt (i min terminologi, dvs. målrettet mod korrekt gengivelse), uanset om det er CCFL eller LED. Derfor er det lidt som med LCD vs plasma-diskussionen: Det drejer sig mere om at købe det overall bedste tv, end at vælge en bestemt teknologi.
------------- Mvh Otto
|