Ny G10 - Hjælp til opsætning.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Indstillinger af TV
Forumbeskrivelse: Brugerindstillinger og kalibrering af TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68539
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 00:30
Emne: Ny G10 - Hjælp til opsætning.
Skrevet af: Newflat
Emne: Ny G10 - Hjælp til opsætning.
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 20:57
Hey,
takket være den gode hjælp fra dette forum er jeg landet
på et Panasonic G10 (42"). Tak for det!
Nu mangler jeg hjælp til at få det indstillet rigtigt med
rigtig software etc.
- Jeg har software version: 1206, men hører at
denne har problemer. Hvordan opdaterer jeg? (og hvorfor
har jeg sådan en gammel version?).
Har jeg mulighed for at koble den op med internettet for
at hente updates? (og hvordan)
- Umiddelbart ser billedet godt ud, men vil
selvfølgelig gerne optimere oplevelsen.
Mine indstillinger er:
Kontrast: 36
Lys: 0
Farve: 23
Skarphed 4
Farvetemp: varm
fra
fra
fra
Sælgeren i butikken mente at skarphed skulle stå på 0,
men jeg synes tekst etc. flyder for meget ud, så jeg har
gradvist sat den op.
Jeg synes at kunne se en tydelig forbedring i billedet i
løbet af de par dage vi har haft det, og glæder mig til
at se det om en måned eller to.
- Jeg får en PS3 koblet til inden længe. Er der noget
jeg skal være opmærksom på i den sammenhæng?
I brugsvejledningen står der noget om en "spil"
indstilling ( i stedet for cinema etc.). Jeg kan ikke
finde denne?
- Hvor meget vil jeg kunne få ud af at forsøge og
kalibrere selv? er det dumt. Jeg har ikke lyst at ofre
flere tusinde på en prof. kalibrering.
- Er der andet jeg 'bør' gøre, eller som er smart. Jeg
har valgt ikke at køre specielle dvd'er bl.a. efter råd
herindefra samt sælger.
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 21:04
Hvis ikke du vil bruge en kallibererings DVD, så kan du ikke kallibrere selv, det kan kun anbefales at bruge en.
Brug farve Normal og Biograf. Skarphed skal umiddelbart ikke anvendes. Den FW der er, er den der var da det forlod fabrikken.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 21:15
Hej tillykke med dit nye tv , se evt på flatpanels.dk for indstillinger , og dem kan du prøve som udgangspunkt...mht opdatering , der må jeg blive dig svar skyldig , men det er der helt sikkert andre der kan hjælpe med. Jeg mener at man kan få en ny firmware på et hukommelses kort , som man så sætter i tvèt og så følger vejledningen. Jeg ved ikke hvor du får denne opdatering fra , men evt hos forhandleren , men jeg er som sagt ikke helt sikker... http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1237883026 - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1237883026
MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 21:17
Du skal også lige huske at alle indstillinger skal sættes seperat på alle indgange....
MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 21-Oktober-2009 kl. 23:29
Baseret på de G10'ere jeg har set og målt på, skal du indstille således:
BILLEDINDSTILLING=BIOGRAF (NORMAL kan fungere med i meget oplyste rum (sollys))
KONTRAST = 36 (kan øges i meget lyse rum og sænkes i meget mørke rum)
LYS=+1 (kan øges i lyse rum, men +1 er meget normalt)
FARVE = 30 (eller omkring 27 for den nyeste firmware)
SKARPHED = 5 (max., i nogle tilfælde mindre)
NUANCE = 0
FARVETEMP = VARM
X.V.COLOUR = AUTOMATISK
P-NR = FRA (kan øges lidt for analoge kilder, f.eks. analog tuner)
3D-COMB = FRA (kan evt. forbedre billedet ved analog tuner)
AVANCEREDE INDSTILLINGER:
HVIDBALANCE HØJ R = 0
HVIDBALANCE HØJ B = 0
HVIDBALANCE LAV R = 0
HVIDBALANCE LAV B = 0
GAMMA = 2.2
------------- /lars
|
Skrevet af: technology
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 07:22
Angående opdatering
Du kan kontakte din forhandler og få dem til og bestille et sd kort med opdatering til dig. Har desværre lige retuneret mit sd kort til panasonic ( vil de gerne have ) så kan desværre ikke hjælpe dig med selve opdateringen. Tror ca det tog en måned inden mit sd kort ankom
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124089&title=technologys-stuebio - Min stuebio
|
Skrevet af: THMhome
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 10:49
Hej
Du bør opdatere (eller få opdateret) din skærm. 1206 har et par bugs der er rettet i de nyere firmware. Du kan se hvordan her http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67416&PN=7 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67416& PN=7
Det er nemt at gøre selv, bare smid SDDL.SEC filen på et FAT formateret SDkort og ind i TVet. Nogle har haft problmer med at TVet ikke har ville læse deres SDkort. Det har hjulpet at formatere det om i et kamera og derefter lægge filen på.
------------- M.V.H.
THMhome
Samsung UE55ES8005 TVIX M-6600N Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 12:01
Hej alle sammen.
Det her forum er for cool.
Mange tak for de gode svar. Når jeg kommer hjem fra
arbejde skal jeg straks prøve de foreslåede indstillinger
af (seperat på alle indgange - vil det sige antennestik,
HDMI etc.?)
Jeg tror ikke jeg har tålmodighed til at vente på de
sender mig et SD kort, så jeg må ud at købe et og gøre
som anvist.
Er der nogen der kan foreslå et SDHC kort (kan den klare
16gb?), eller kan jeg
bare hive hvilket som helst ned fra hylderne?
Kan jeg bruge det til andet end at vise billeder på
bagefter?
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 12:48
Newflat skrev:
Er der nogen der kan foreslå et SDHC kort (kan den klare 16gb?), eller kan jeg bare hive hvilket som helst ned fra hylderne? Kan jeg bruge det til andet end at vise billeder på bagefter? |
Panasonic benyttede almindelige 2GB SDkort (ikke SDHC) kort til at sende opdateringen ud på. Jeg ville bare købe det billigste 1-2GB kort jeg kan finde og smide det ud efter opdateringen. De koster vist ikke mere end 50-70 kroner efterhånden.
Hvor i landet befinder du dig? Det kan være der er en i nærheden der ligger inde med et kort med opdateringen på som du kan låne.
------------- M.V.H.
THMhome
Samsung UE55ES8005 TVIX M-6600N Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2
|
Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 12:50
Den opdatering som I snakker om her, er det også den der fikser det med 24p?
|
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 12:53
Det _er_ dem der fikser 24p, ikke bare "også" men _er_.
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 12:58
MartinJohansen skrev:
Det _er_ dem der fikser 24p, ikke bare "også" men _er_.
|
Hvis der opdateres til den version som Panasonic har sendt ud (mener den hedder 1213) Så fikser den 1080/24p 96Hz og Onkyo problemet.
Muligvis andre også, da panasonic ikke er særlig informative omkring hvad deres opdateringer indeholder er der ikke nogne der ved det 100%.
------------- M.V.H.
THMhome
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 13:11
THMhome skrev:
Newflat skrev:
Er der nogen der kan
foreslå et SDHC kort (kan den klare 16gb?), eller kan jeg
bare hive hvilket som helst ned fra hylderne? Kan jeg
bruge det til andet end at vise billeder på bagefter?
|
Panasonic benyttede almindelige 2GB SDkort (ikke SDHC)
kort til at sende opdateringen ud på. Jeg ville bare købe
det billigste 1-2GB kort jeg kan finde og smide det ud
efter opdateringen. De koster vist ikke mere end 50-70
kroner efterhånden.
Hvor i landet befinder du dig? Det kan være der er en
i nærheden der ligger inde med et kort med opdateringen
på som du kan låne. |
Det var da en fantastisk ide.
Jeg befinder mig i København, så hvis der er nogen der
vil låne ud, vil jeg være meget taknemmelig!
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 13:27
Newflat skrev:
Det var da en fantastisk ide. Jeg befinder mig i København, så hvis der er nogen der vil låne ud, vil jeg være meget taknemmelig! |
Tja, jeg bor i Horsens, så hvis du lige kommer forbi kan du få Panasonic kortet med
Mon ikke der er nogle flinke mennesker der kan hjælpe i København?
------------- M.V.H.
THMhome
|
Skrevet af: Peter90
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 14:06
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1237883026 - Her en gennemgang af tv'et, og et skema der fortæller de værdier andmelderen endte med at bruge. Håber det kan bruges
------------- Hilsen Peter
|
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 14:52
bantam skrev:
Baseret på de G10'ere jeg har set og målt på, skal du indstille således:
BILLEDINDSTILLING=BIOGRAF (NORMAL kan fungere med i meget oplyste rum (sollys))
KONTRAST = 36 (kan øges i meget lyse rum og sænkes i meget mørke rum)
LYS=+1 (kan øges i lyse rum, men +1 er meget normalt)
FARVE = 30 (eller omkring 27 for den nyeste firmware)
SKARPHED = 5 (max., i nogle tilfælde mindre)
NUANCE = 0
FARVETEMP = VARM
X.V.COLOUR = AUTOMATISK
P-NR = FRA (kan øges lidt for analoge kilder, f.eks. analog tuner)
3D-COMB = FRA (kan evt. forbedre billedet ved analog tuner)
AVANCEREDE INDSTILLINGER:
HVIDBALANCE HØJ R = 0
HVIDBALANCE HØJ B = 0
HVIDBALANCE LAV R = 0
HVIDBALANCE LAV B = 0
GAMMA = 2.2
|
Hej Bantam
Er det gennemsnitlige indstillinger for de TV du har målt? Hvor gamle TV er disse indstillinger velegnet til?
Jeg kan nemlig se at de er forskellige fra hvad du fandt frem til på mit, både første og anden gang du målte på det.
------------- M.V.H.
THMhome
|
Skrevet af: bantam
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 15:17
Den store forskel er, at FARVE ser ud til at være en lille smule mere mættet med den nye firmware - derfor kan man stille den lidt lavere end default (som er 30).
Hvidbalancen er naturligvis forskellig mellem apparaterne - så der kan jeg ikke komme med en bedre anbefaling end default-indstillingerne (alle på nul). Jeg tror, at dine indstillinger for hvidbalancen blev (-3, +3, -4, 0) - så de havde flyttet sig lidt i forhold til første gang viste målingerne.
Mht. SKARPHED lider billedet ikke umiddelbart nogen skade af en indstilling op til 4 eller 5 - faktisk synes jeg det ser ud som om, der er sker en udtværing af detaljer i den lave ende af skalaen. Det er nemt at teste med DVE (DVD eller BD-udgaven), så prøv evt. at se, for hvilken værdi af SKARPHED ringing opstår. Man kan osse teste med luma plate billedet på DVD HD Basics og se, hvor der opstår uheldige artefakter. Ud fra disse billeder kan man vælge sig et kompromis.
NORMAL-indstillingen versus BIOGRAF-indstillingen giver faktisk kun mening i meget lyse rum. Problemet med NORMAL-indstillingen er, at den har et uheldigt gammaforløb i den mørke ende af farveskalaen og der ædes for mange shadow details. Men den kan løse et problem med manglende punch i billedet, hvis rummet er meget oplyst.
KONTRAST skal man indstille, så man ikke bliver blændet - og så man ikke har for lidt lys på billedet. Den skal nok ikke over 40-42, da (i det mindste nogle) G10 begynder at blive skæv i hvidbalancen og klippe whiter-than-white.
Håber det opklarede nogle, at de forskelle du ser. Mange af parametrene er jo i virkeligheden variable i forhold til omgivelserne - men det gælder ikke hvidbalancen.
EDIT: Rettede stave- og slåfejl.
------------- /lars
|
Skrevet den: 23-Oktober-2009 kl. 08:18
bantam skrev:
Den store forskel er at FARVE ser ud til at være en lille smule mere mættet med den nye firmware - derfor kan man stille den lidt lavere en default (som er 30).
Hvidbalancen er naturligvis forskellig mellem apparaterne - så der kan jeg ikke komme med en bedre anbefaling end default-indstillingerne (alle på nul). Jeg tror, at dine indstillinger for hvisbalancen blev (-3, +3, -4, 0) - så de havde flyttet sig lidt i forhold til første gang viste målingerne.
Mht. SKARPHED lider billedet ikke umiddelbart nogen skade af en indstilling op til 4 eller 5 - faktisk synes jeg det ser ud som om, der er sker en udtværing af detaljer i den lave ende af skalaen. Det er nemt at teste med DVE (DVD eller BD-udgaven), så prøv evt. at se, for hvilken værdi af SKARPHED ringing opstår. Man kan osse teste med luma plate billedet på DVD HD Basics og se, hvor der opstår uheldige artefakter. Ud fra disse billeder kan man vælge sig et kompromis.
NORMAL-indstillingen versus BIOGRAF-indstillingen giver faktisk kun mening i meget lyse rum. Problemet med NORMAL-indstillingen er, at den har et uheldigt gammaforløb i den mørke ende af farveskalaen og der ædes for mange shadow details. Men den kan løse et problem med manglende puncg i billedet, hvis rummet er meget oplyst.
KONTRAST skal man indstille, så man ikke blive blændet - og så man ikke har for lidt lys på billedet. Den skal nok ikke over 40-42, da (i det mindste nogle) G10 begynder at blive skæv i hvidbalancen og klippe whiter-than-white.
Håber det opklarede nogle, at de forskelle du ser. Mange af parametrene er jo i virkeligheden variable i forhold til omgivelserne - men det gælder ikke hvidbalancen.
|
Det gjorde det, som altid er du kanon god til at forklare, tak.
------------- M.V.H.
THMhome
|
Skrevet den: 23-Oktober-2009 kl. 08:26
Enig!
|
|