HDD recorder handel gået galt. Hvad nu?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68597
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 17:53
Emne: HDD recorder handel gået galt. Hvad nu?
Skrevet af: bibihest
Emne: HDD recorder handel gået galt. Hvad nu?
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:19
Jeg har fået et lille problem med en
handel på QXL og vil høre hvad i mener jeg bør gøre.
Kort fortalt drejer det sig om en HDD
optager jeg har solgt på QXL, til en på Grønland.
Han har netop modtaget optageren i går
og har i dag skrevet til mig at den ikke virker. Der var lys i
displayet da han satte den til, men den ville ikke starte op efter
han tog strømmen fra og satte det til igen. Jeg ved 100% den virkede
herhjemme, så hvornår det er gået galt ved jeg ikke. Han siger der
ikke var skader på kassen og at den ikke var kold da den blev sat
til.
Så mit spørgsmål er nu, hvordan gør
vi. Han har allerede skrevet en mail at han forventer at få pengene
igen hvis ikke den kommer til at virke og det ved jeg at jeg ikke går
med til.
Jeg tænker mere i retningen af at tilbyde 1/3 eller 1/4 af
prisen (3-400kr) i kompensation da jeg ikke ved hvad der er gået
galt eller om den overhovedet er død. Sender han maskinen tilbage,
er jeg villig til at kompensere med halvdelen af beløbet (600kr).
Jeg overvejer også at tilbyde at han
selv kontakter Philips og finder ud af hvor han kan sende den hen til
reparation og så betaler jeg for portoen fra ham og til værkstedet.
Der er stadig garanti på maskinen.
Hvis den så kommer tilbage og er død
pga. slag eller fugt, så er det enten ham selv eller PostDK den må
havne hos.
Jeg har endnu aldrig solgt noget hvor
køber ikke var tilfreds efter handelen og sådan vil jeg
selvfølgelig helst fortsætte, men bare at betale hele beløbet
tilbage uden at se maskinen eller vide mere, det vil jeg ikke.
Hvad ville i gøre i sådan en
situation og hvordan står jeg selv?
EDIT: Stavebøf
|
Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:23
Hvis en køber vælger at få sendt en vare må det vel være på købers risiko ?
![](smileys/smiley2.gif)
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:29
Det kan man vel nok sige, men læser man på qxl
http://hjaelp.qxl.dk/fortrydelsesret - http://hjaelp.qxl.dk/fortrydelsesret
Fra og med 1. juli 2009 har alle købere på QXL ret til at fortryde et
køb – uanset om sælger er registreret som privat eller erhvervsdrivende
medlem.
Nedenfor kan du se, hvordan du skal forholde dig, både som køber og sælger.
Er du køber? Når du køber en vare af en privat
sælger på QXL, har du som køber mulighed for at fortryde købet i op til
14 dage efter modtagelse af varen, uanset om du får din vare tilsendt
eller du afhenter den selv. Vær opmærksom på, at du selv skal arrangere
tilbagebetaling for varen med sælger. Du kan IKKE få tilbagebetalt
købesummen af QXL. Vær desuden opmærksom på at portoudgifter til at
sende den modtagen vare retur til sælger, betales af køber.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:31
Skyum skrev:
Hvis en køber vælger at få sendt en vare må det vel være på købers risiko ?
![](smileys/smiley2.gif)
|
Ja stort set, med mindre at der er købt en særskilt forsendelsesforsikring, og at man kan påvise, at forsendelsen er skadet under transporten. Man kan i øvrigt alligevel henvende sig til Post dk, hvis forsendelsen er i stykker, men uden garanti for noget som helst.
I øvrigt er det jo ikke alene Post dk der er indblandet i denne sag. Det er SAS (som handler luftfragt) Air Greenland som har transporteret fosendelsen til Grønland, og endelig det grønlandske postvæsen.
Så sagen er bestemt ikke lige til.
Måske bør man tage kontakt til producenten i DK, og høre mere om muligheden![](smileys/smiley1.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:50
J det må jeg jo prøve, så må han sende den ind til dem. Vil også bede ham snakke med posten deroppe så han lige kan få dokumenteret at der er problemer.
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 20:54
Men når der nu ekstra står i auktionen at der ingen garanti er, bortfalder fortrydelsesretten så?
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 21:00
Nej, QXL er desværre blevet omfattet af fjernsalgsloven, og du kan ikke undgå fortrydelsesretten.
Til gengæld ligger der i fortrydelsesretten jo, at det returnere produkt skal være i samme stand som ved afsendelse, og hvis du er overbevist om at det virkede ved afsendelse er der en lille ord mod ord krig.
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 21:06
lunddal skrev:
Nej, QXL er desværre blevet omfattet af fjernsalgsloven, og du kan ikke undgå fortrydelsesretten.
Til gengæld ligger der i fortrydelsesretten jo, at det returnere produkt skal være i samme stand som ved afsendelse, og hvis du er overbevist om at det virkede ved afsendelse er der en lille ord mod ord krig. |
Jeg tager altid billeder og film af det jeg sælger, men det fik jeg ikke gjort lige ved optageren :( det var sgu et dumt tidspunkt at glemme det.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 21:09
bibihest skrev:
J det må jeg jo prøve, så må han sende den ind til dem. Vil også bede ham snakke med posten deroppe så han lige kan få dokumenteret at der er problemer. |
Der er jo den mulighed, hvis din køber ikke fortryder handlen, at HDD´en kan repareres i f.eks. Nuuk![](smileys/smiley1.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 21:11
Får ham til at kontakte Philips, så må de kunne sige hvor han skal indlevere den. Så må vi tage den derfra
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-Oktober-2009 kl. 21:34
lunddal skrev:
Nej, QXL er desværre blevet omfattet af fjernsalgsloven, og du kan ikke undgå fortrydelsesretten.
Til gengæld ligger der i fortrydelsesretten jo, at det returnere produkt skal være i samme stand som ved afsendelse, og hvis du er overbevist om at det virkede ved afsendelse er der en lille ord mod ord krig. |
Fik lige fat i QXL ang. det her og som du siger skal den være i samme stand. Så hvis køber vil fortryde SKAL jeg modtage, men jeg skal IKKE refundere hele beløbet, det må så være noget man vurderer.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Oktober-2009 kl. 11:37
Personligt ville jeg bede manden om at returnere varen, og når jeg har modtaget den retur, så ville jeg give ham pengene igen. Det er muligt jeg ikke er forpligtiget til dette, men tvivlen må om ikke andet komme køberen til gode, da jeg som sælger ikke kan bruge en mistillid til noget som helst.
Forestil dig, at manden har ret. At maskinen (uanset om du vidste det eller ej), er defekt ved ankomst? Forestil dig så, hvad han tænker om dette, og om det i virkeligheden ikke er fuldt ud berettiget. Forestil dig, at det er dig der køber noget, som ikke virker ved ankomst!
Der er ingen sælgere med respekt for dem selv, der ønsker at sælge noget der ikke virker. Og hvis han returner den i samme stand som du sendte den i, så har ingen af jer mistet noget som helst.
Alternativ er selvfølgelig, (hvis der er garanti/reklamationsret på produktet), at køber sender det ind til forhandleren, og får det ud af det, som der nu engang kan komme ud af det. Men dette forudsætter, efter min mening, at der stadigvæk er reklamationsret på varen.
Jeg er før blevet kaldt naiv. Omvendt kan jeg ikke se, at man kan bruge stædighed til noget i den her sag. Ikke medmindre een af parterne ikke har rent mel i posen!
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Oktober-2009 kl. 11:41
Lige en tilføjelse.
Du skal IKKE give ham een eneste krone tilbage, før du har set maskinen selv. At manden bor på Grønland er sådan set hans eget problem. Hvis han ikke vil beholde maskine, så må han returer den og få pengene igen (det fulde beløb, vel at mærke). Vil han ikke returner den, før han har fået sine penge, så må det være hans problem. Så er tilliden allerede gået føjten, og det kan kun løses ved at i mødes face to face. Dette er nok ikke helt muligt, hvis han sidder på Grøndland og du sidder i Danmark.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
|