Forslag søges TH42PA30 vs. Digital signal
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68854
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 15:10
Emne: Forslag søges TH42PA30 vs. Digital signal
Skrevet af: Dovenlas
Emne: Forslag søges TH42PA30 vs. Digital signal
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 10:23
Hej
Jeg har følgende setup:
TV: Panasonic TH42PA30, kun med scart, composite, altså ingen hdmi. Display resolution 852 x 480 pixels - købt før nogen sagde HD ready, full hd eller ligende.
Signal: Fuld pakke fra Yousee via kabel.
Så til spørgsmålet, hvordan kan jeg udnytte den digitale kavalitet fra kabel tv bedst muligt uden at købe nyt tv?
Og er der overhovedet noget at hente med så gammelt et tv ?
Mvh
Dovenlas
|
Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 12:25
Køb en Sagem 60, de fås brugt for 200-300 kroner her på forumet eller den Blå Avis. YouSee sælger nye for 495 kr, men hvorfor ikke spare ved at købe brugt.
Du vil opleve en kvalitetsforbedring på dit TV. Baggrundsstøj billedet vil forsvinde (medmindre det skal være der), og du får mulighed for at udnytte ægte 16:9 svarende til anamorphic widescreen på DVD.
Med dit nick in mente bør det nok nævnes at du får en ekstra fjernbetjening (til digitalmodtageren) som der skal holdes styr på.![](smileys/smiley2.gif)
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 22:42
Hej
tak for svar,
Betyder det så at jeg kan få adgang til de nye kanaler her til d. 1 nov ?
mvh
dovenlas :)
|
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 22:52
Et spørgsmål mere: Hvad med mpeg2 vs mpeg4 ? Sagem 60 er jo kun en mpeg2 boks, såvit jeg kan se
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 26-Oktober-2009 kl. 23:06
Du kan ikke se HD-kanaler med en sagem 60, men i betragtning af din beskrivelse af dit TV er det vel ligemeget?
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 08:12
Både og, men da det hænger i stuen, og vi har en lille pige som gerne vil se børnetv og også den nye DR Ramasjang, så har jeg vel brug for en boks med Mpeg4 tuner? kvaliteten bliver så nok ikke optimal....men mon ikke det bliver nogenlunde ?
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 08:28
Hvis du kun skal buge SD kanaler, så vil Sagem60 kunne bruges, dit TV kan ikke vise HD. Det er hverken HD eller HD ready med den ringe opløsning, det er kun som et CRT.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: ShelbyPoker
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 08:55
Radiomanden skrev:
Hvis du kun skal buge SD kanaler, så vil Sagem60 kunne bruges, dit TV kan ikke vise HD. Det er hverken HD eller HD ready med den ringe opløsning, det er kun som et CRT.
|
Hej
Al den her snak om visning af HD på ikke-HD tv'er og hvor dårligt billede det giver, forstår jeg ikke helt !
Selvom man har et TV som hverken er HD eller HD-ready, så vil DR-HD, TV2 Film HD m.v. da stadig se rigtigt godt ud - selvfølgelig ikke bedre end en almindelig SD kanal - men efterhånden synes jeg at folk får det til at lyde som om at billedet bliver direkte ubrugeligt med mindre en HD-kanal bliver vist i fuld HD.
Selvfølgelig er 100% HD da at foretrække, men et godt SD-billede er nu heller ikke så ringe endda og selvom man ikke har et HD-TV, så ændrer det jo ikke på at udsendelserne på DR-HD indholdsmæssigt ser spændende ud - HD eller ikke HD ![](smileys/smiley1.gif)
Mvh. Brian S Jensen
|
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 09:29
Hej igen
Se jeg bliver jo klogere af jeres dialog, og begynder at redefinere mine krav.
NU vil jeg gerne have en boks som opfylder følgende:dvb-c, Mpeg4, scart udgang, så kan familien se de nye kanaler (med de begrænsninger som mit gamle pana har) kan man får sådan en?
Jeg sidder og surfer rundt, men kan ikke lige finde spec på yousee bokse, mere om der var scart udgang.
Eller er der nogen andre og bedre derude, som ikke koster spidsen af en jetjager (læs: +1500 kr)
Tak for svar indtil videre
Mvh
Dovenlas
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 09:48
Så skal du vel se på yousee's samsung bokse, den ene af dem 3106 kan fåes for 995 for tiden (indtil 15-11), og den anden (som er med harddisk) kan enten lejes eller købes for væsenlig mere.
Se priser her: http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_eksi_dpris - http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_eksi_dpris
Der er 2 scart-udgange på begge modeller. Se pkt 6 tekniske specs: http://download.tdc.dk/pub/kabeltv/pdf/Udvidet_brugervejledning_HD_bokse.pdf - http://download.tdc.dk/pub/kabeltv/pdf/Udvidet_brugervejledn ing_HD_bokse.pdf
Såvidt jeg har forstået, så er det kun HD-kanaler der sendes i MPEG4 hos yousee, så jeg går udfra det kun der DR HD du vil gå glip af med en mpeg2 boks. DR Ramasjang vil blive udsendt som mpeg2 hos YouSee mener jeg.
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 11:52
Jf. DR site:
Fakta: Alle kan få DRs tre nye kanaler - blot man har en MPEG4-tuner
Alle DRs seks kanaler vil kunne modtages frit med en almindelig antenne og en MPEG4-tuner (digital-modtager).
Men tak for svar, jeg går på jagt
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 12:31
Dovenlas skrev:
Jf. DR site:
Fakta: Alle kan få DRs tre nye kanaler - blot man har en MPEG4-tuner
Alle DRs seks kanaler vil kunne modtages frit med en almindelig antenne og en MPEG4-tuner (digital-modtager).
Men tak for svar, jeg går på jagt |
DR beskriver det jordbaserede sendenet, DVB-T. Her sendes de nye DR kanaler i mux2 ganske rigtigt i MPEG4.
YouSee bruger andre standarder på deres sendenet. Alle SDTV kanaler, herunder Ramasjang og Kulturkanalen, sendes i MPEG2 hos YouSee. Kun HDTV kanaler sendes i MPEG4.
Det er klart at Samsung boxen med MPEG4 er mere fremtidssikret end Sagem60, men den er også dyrere, specielt hvis du kan købe Sagem60 brugt til 200-300 kr.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 12:38
Doh - tak for afklaringen :)
OK så det eneste som jeg går glip af lige nu er DR HD. Og så kan jeg vente med alt det andet hd hejs til at jeg tager mig sammen og køber et nyt fjernsyn.
Jeg kigger efter en Sagem60
Tak for jeres tid og råd.
|
|