Print side | Luk vindue

Efter d 1.11 ...skal der så betales

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=68962
Udskrevet den: 11-Maj-2024 kl. 21:09


Emne: Efter d 1.11 ...skal der så betales
Skrevet af: juan08
Emne: Efter d 1.11 ...skal der så betales
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:10
Hej
Mine forældre  se (OVER 70 ÅR) vil ikke gøre noget for at kunne komme til at se Dansk tv efter d 1.11.2009

Så deres fjernsyn bliver sort/flimmer fremover.....


Skal de så betale tvlicens/multimedia licens for at have et fjernsyn ( gl billedrør ) ???

MVH JAN



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:20

 

 Hvis man er i besiddelse af udstyr der kan/giver mulighed for at modtage de udsendte signaler, så ja det skal man.

 For at slippe skal man ikke have udstyr der giver den mulighed, og så skal man afmelde betaling.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Hvis man er i besiddelse af udstyr der kan/giver mulighed for at modtage de udsendte signaler, så ja det skal man.

Det er jo lidt selvmodsigende, eftersom spørgsmålet netop er om man skal betale licens hvis man IKKE kan modtage de udsendte signaler, men kun har analog tuner. Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål! Nu er det jo sådan at licensen er blevet til en medie-licens og ikke en TV-licens, så hvis de har en internet-forbindelse, så skal de stadig betale licens. Har de ingen internet-forbindelse og ingen DIGITALE tunere i huset, så vil jeg - uden at være jurist - påstå at der ikke skal betales licens (udover evt. radio-licens)

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: karkov
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:27
husk de stadig skal betale min. radiolicens hvis de høre radio.


Skrevet af: karkov
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:33

vil mene de kan slippe for medie licensen hvis ikke de har følgende

Medielicens
Hvis du har et eller flere af disse apparater, skal du betale medielicens:

  • Tv eller tilsvarende apparat
  • Computer med adgang til internet eller et andet netværk med en download hastighed på 256 Kbit/s eller derover
  • Computer med enhed, for eksempel tv-tuner, som kan modtage tv via radiobølger eller netværk 
  • Mobiltelefon med internetadgang
  • PDA'er og andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer og -tjenester

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994 -  

i Bekendtgørelsen står der:

§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden

og 1. november kan tvet jo ikke længere dette.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994



Skrevet af: juan08
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:37
Hej igen

Mine forældre har ikke internet....(over 70år i mente.....Dog er de ikke dement ;-) )

Har kikket på DR1 tekst tv side 740 741 mht medie licens...og på dr.dk/licens

Og de har et gl billedrørs tv OG i en menneske alder har der været licens og den mulighed at eje et TV gav adgang til at se dansk tv via antenne.

Men den mulighed er jo væk med digital og kun det aat eje gl billedrør fjernsyn

Syntes de bare har at betale men jeg ville føle mig snydt...!

( § 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenhede)

Et gl billedrør fjernsyn ............KAN VEL IKKE modtage..........
FØRST når de køber en box/dims til modtagelse af det digitale signal skal de vel betale medielicens.....?

MVH JAN


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:40
Hej igen igen

Synts ordet SORTSEER vil få et nyt indhold EFTER d 1.11.2009




MVH JAN


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 15:54
Hvis man i dag modtager tv over kabletv, så kan man forsætte som nu da
der ikke blive lukke for den anlog signal (der forsvinder så bare nogle
kanler over på det digitle net).

Og hvis man idag modtager tv med normal antenne, skal man sikke sig at
ens antenne anlæg er klar til digital tv, og så skal man bare ud og købe
en digital DVB-T boks til omkring 500 kr. for at kunne modtage de få
gratis digital kanaler der nu er på det digital DVB-T net.


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:00
DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:01
Hej STARTREK

Mine forældre bor i villa. Uden kabeltv, internet, eller ligende

Men de har altså en gl billedrørs fjernsyn JVC (uden digital mpeg 2 eller mpeg4 )

Igår fortalte min far at han ikke skulle ud og købe nyt.........MEN på fredag er der altså VILD MED DANS............Og så kan der jo opstå problemer, når min mor SKAL se VILD MED DANS......
MVH JAN



Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

MEN på fredag er der altså VILD MED DANS............Og så kan der jo opstå problemer, når min mor SKAL se VILD MED DANS......
Problemet opstår ikke på fredag (30. oktober) men først på søndag (1. november).


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.htm - http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:33

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Ja og derfor er MEDIELICENSEN også en halvhjertet løsning. Vi har ALLE i Danmark adgang til at se TV, og så skal vi også alle betale for det eller slippe for licens.

For det var da bedre at opkræve den over skatten, ligesåvel som betaling til Uddannelse, Sundhed, Veje, Offentlig transport. Der ville da blive et ramaskrig hvis de udgifter kun blev pålagt dem der rent faktisk har gavn af dem.



Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 16:56
@Ham_Der

I dit link står der: "Ja, for licensen er en apparatafgift, som skal betales uanset hvordan du bruger dit tv...."

Men vil det gælde, når apparatet bliver teknologisk forældet pr. 1/11 og ikke kan modtage tv-signaler, medmindre de leveres via en boks?

Men ok - jeg kan godt høre den "vits", der har kørt på P3 for at gøre opmærksom på licensen. At det så i stedet er MPEG 4-boksen, der ryger ind under dynen med en antenneledning som vedhæng. At DR i princippet ikke kan vide, om det pågældende tv ikke bliver brugt via en mellemboks fremadrettet.

For ellers ville det jo være oplagt at bruge dette tv til købe- og lejefilm, hvis de ellers har lyst fra tid til anden.

For at smadre antenneindgangen hjælper vel ikke, når der også er scart-stik, og sidstnævnte skal bruges til forbindelsen til DVD eller video. Måske også lidt drastisk, hvis de når at fortryde inden næste weekends "Vild med dans".

Men vil de give afkald på deres tv, lader det jo til, at genbrugspladsen kan formidle, at 95 % af deres tv bliver genbrugt, og det er da også fint. Og så må DR Licens vel overgive sig!


Skrevet af: Arvidd
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:31

Er det ikke bare at ringe og sige at man har skaffet sig af med sit tv og derfor ikke vil betale mere?

Der er vel ingen grund til at gøre det store ud af det over for licens.

Skulle vel også mene at der ingen retfærdighed er til i DK hvis man taber en evt retsag fordi man har tv der ikke kan modtage signaler...

Nu kan jeg ikke huske om det var i sverige eller i Danmark, men der var en person der vandt over licens fordi han havde taget sin tuner ud af sit fjernsyn. han brugte det kun til at se video med.

De ville ikke godtage det til at begynde med, men som sagt vandt han i retten fordi selv om han havde et tv så kunne det ikke modtage andet end signalet fra hans video.

Reelt det samme som dine forældre, som godt nok har en tuner, men ikke en der er kompatibel med de nye signaler.



-------------
Venlig hilsen

Arvid

Panasonic TX-P42G10E
Harman/Kardon AVR 660
Harman/Kardon BDP 10
Apple tv2


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:41
Hej....

(Vild med dans) ok ok Glemte lige hvornår.....AV

Syntes at havde læst noget om 50000 husstande ikke har gjort noget for at kunne  odtage de/det nye digital signal. Hvis prisen bare (for en husstand) er 1000.- om året vil det sige at medielicens giver 50 mill kr og de (hustande som ikke har/vil gøre noget for at se digital tv) smider altså 50 milll ud i luften

MVH JAN





Skrevet af: niepe
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.htm - http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm


Men dit link holder bare ikke fordi spørger IKKE fravælger at se tv-programmer.. Det er slet ikke muligt..

Men hvad skal de bruge TV'et til? (I den alder har de vel hverken VHS eller DVD/BR)


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:50
Om de skal betale licens afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal
fortolkes juridisk efter at alle TV-apparater ikke længere kan modtage
noget via luften.

Omvendt, hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens,
ville det jo også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt
sikkert ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig
er forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.

Man kan så spørge sig om, hvorvidt det er ret fedt at eje et TV, som man
ikke kan se noget på, med mindre man altså ser dvd el.lign.

- vedr. det principielle er jeg enig i, at det ville være bedre at opkræve det
via skatten.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 17:52

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Det kan man jo sige at de har, på den anden side er det formentligt dén aftale der gør det muligt at levere services som Bonanza osv. Det er træls for dem det rammer, men for samfundet som helhed synes jeg faktisk det er en god ting. At jeg så personligt mener det burde køres over skatten er så noget andet, men jeg kan godt se det politiske argument i at staten ikke skal have så direkte indflydelse på driften, der er et princip om at DR skal være indholdsmæssigt uafhængige af staten, som jeg også synes er vigtigt.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:07

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Om de skal betale licens afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal
fortolkes juridisk efter at alle TV-apparater ikke længere kan modtage
noget via luften.

Omvendt, hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens,
ville det jo også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt
sikkert ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig
er forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Om de skal betale licens
afhænger vel af, hvordan bekendtgørelsen skal fortolkes juridisk efter at
alle TV-apparater ikke længere kan modtage noget via luften. Omvendt,
hvis man sagde, at alle TVer uden digital tuner slap for licens, ville det jo
også gælde dem, der modtager kabel-TV analogt, hvilket helt sikkert
ikke er hensigten med loven. Derfor vil mit gæt være, at de stadig er
forpligtet til at betale licens, da de ejer et TV-apparat.


Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:


<SPAN id=Par1_Stk1 =ParagrafNr>"§ 1.</SPAN> Efter radio- og
fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan
modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og
gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."


Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv
er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der
betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét
øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater
med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til
almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer
andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det
giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har
internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være
uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne,
omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra
folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så
hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det
efterlade et hul i den modsatte retning.



Enig. Min pointe var sådan set bare, at man ikke bare kan sige, at fordi
reglerne ikke siger, at man skal, så betyder det, at man ikke behøver
betale licens, fordi den hidtidige tolkning har været, at et TV er et TV.

Med andre ord kræver det en ændring af bekendtgørelsen eller at en
borger afprøver det ved domstolene. Evt kan man jo spørge i
Kulturministeriet, som har udstedt bekendtgørelsen


Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

EDIT: Men jeg gætter på at de vil forsøge at opkræve det, indtil nogen trækker dem i retten og får en afgørelse på det.


Det gætter jeg desværre også på.

Det gør de også
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.htm - http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/ser+kun+dvd.h tm


Men dit link holder bare ikke fordi spørger IKKE fravælger at se tv-programmer.. Det er slet ikke muligt..

Men hvad skal de bruge TV'et til? (I den alder har de vel hverken VHS eller DVD/BR)


Man kan vel godt være hård og sige, når de har valgt ikke at købe en boks, har de også valgt ikke længere at se tv. Jeg forstod Jan sådan, at hans forældre godt er klar over det nye tv signal's komme, men har valgt ikke at købe en boks.
Du har dog ret i, at det link ikke holder, for man kan jo godt have antennetilslutning, selvom man kun ser DVD.

Jeg tror DR og folketinget ikke selv har taget stilling til den sag, derfor er det svært at finde klart svar på.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.



Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Tidligere skulle man betale for alle apparater som havde en tuner til modtagelse af tv, jeg vil sidestille det med at man idag skal have en digital tuner for at kunne det samme.

Jeg vil også vove at påstå at hvis  man køber en Pioneer KRP-500M og kun tilslutter den en Blurayafspiller, så bør man ikke betale licens. Medmindre man har mobilt bredbånd, internetadgang, digital tuner eller adgang til kabeltv.
Det tror jeg også vil holde i retten...



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

DR har vist scoret kassen med deres "medielicens". Hvor får man en mobiltlf i dag der ikke kan gå på internettet, allerede her er man tvunget til at betale om man så bruger det eller ej og så er det i grunden lige meget om man er 17 eller 70.

Det kan man jo sige at de har, på den anden side er det formentligt dén aftale der gør det muligt at levere services som Bonanza osv. Det er træls for dem det rammer, men for samfundet som helhed synes jeg faktisk det er en god ting. At jeg så personligt mener det burde køres over skatten er så noget andet, men jeg kan godt se det politiske argument i at staten ikke skal have så direkte indflydelse på driften, der er et princip om at DR skal være indholdsmæssigt uafhængige af staten, som jeg også synes er vigtigt.

Lige netop dette argument har regeringen set stort på i den seneste aftale. Hørte i nyhederne at politikerne nu afstikker retningslinjer for afvikling af udsendelser helt ned i peditessen for DR.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jura er aldrig nemt, men hvis man kigger på formuleringen:

"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, og radiolicens for apparater, som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til almenheden."

Spørgsmålet er hvad "udsendt til almenheden" dækker over. Kabel-tv er ikke udsendt til almenheden i mine øjne, det er udsendt til dem der betaler for at få det. Som formuleringen er, så vil jeg mene at i dét øjeblik der ikke længere sendes analoge tv-signaler, så er tv-apparater med analog modtager ude af stand til at modtage signaler "udsendt til almenheden", og så må man være fritaget - forudsat at man ikke ejer andre apparater der går ind under medielicens-betingelserne. Men det giver et hul i lovgivningen, for dem der modtager kabel-tv og ikke har internet. Så formuleringen er som jeg ser det forældet - det vil være uretfærdigt at skulle betale licens uden at kunne modtage signalerne, omvendt vil det også være uretfærdigt ikke at kunne opkræve licens fra folk der har kabel-tv, fordi lovgivningen er formuleret forkert. Så hvadenten man fortolker det i den ene eller den anden retning, så vil det efterlade et hul i den modsatte retning.



Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Tidligere skulle man betale for alle apparater som havde en tuner til modtagelse af tv, jeg vil sidestille det med at man idag skal have en digital tuner for at kunne det samme.

Jeg vil også vove at påstå at hvis  man køber en Pioneer KRP-500M og kun tilslutter den en Blurayafspiller, så bør man ikke betale licens. Medmindre man har mobilt bredbånd, internetadgang, digital tuner eller adgang til kabeltv.
Det tror jeg også vil holde i retten...

Kampus



Skrevet af: juan08
Skrevet den: 27-Oktober-2009 kl. 20:54
Hej

LOV om MEDIELICENS

Er lavet at politikere, som i grund bare skal styre land og rige.
Det de her har lavet er uden vision eller særlig elegant udformet! Da Medielicens loven blev lavet BURDE DE HAVDE UDLEVERET EN BOX/RECIVER TIL ALLE licensbetalere!
HVORFOR???

1 Finanskrisen har gjort at SP midlerne er givet fri for at sætte gang i DK hvorfor ikke også udlevere box, så transport/butik fik omsætning ?

2 KLIMA/MILJØ DEBAT........Hvorfor skal miljøet belastes med at 800000 - 900000 husstande bare smider det gamle fjernsyn væk i et år( husk lige på, at VI er værter til KLIMATOPMØDE i dec)

Min grundlæggende idee med dette indlæg var bare, at mine forældre ikke skal betale for noget de ikke kan se. OG først når de køber en box (mpeg2 eller mpeg 4) SKAL de betale!

MVH JAN



Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Min grundlæggende idee med dette indlæg var bare, at
mine forældre ikke skal betale for noget de ikke kan se. OG først når de
køber en box (mpeg2 eller mpeg 4) SKAL de betale!MVH JAN


Jeg troede din idé med tråden var at stille spørgsmålet om, hvorvidt de
skal betale (som angivet ved spørgsmålstegnene i indlæg 1)?

Den eksisterende lov tager bare ikke eksplicit hensyn til, om man har en
boks og heller ikke til, om man har adgang til kabeltv, men kun om man
har et tv (eller PC med internetforbindelse etc.). Og min pointe var, at
fordi der er en uklarhed eller modsigelse i loven kan man ikke uden
videre regne med, at uklarheden falder ud til ens egen fordel.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:12

Jeg ringede til DR, de siger det er en apparat licens, uanset om man kan modtage de danske kanaler eller ej, så skal man betale .

Det er fandme uhyggeligt.



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Kampus



Læg nu mærke til hvad jeg skriver...
Jeg har ikke skrevet at man skal slippe for at betale for noget man fra vælger.
Jeg har skrevet at man ikke skal betale for noget man ikke er istand til at benytte.
Det kræver et tv eller en video for at modtage tv. Men pr. 1. nov. kræver det også en digital modtager medmindre man har kabel.
Derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at vinde en sag hvis den endelig skulle ende i retten.

Kampus, jeg tror du skal anskaffe dig en bil og starte i skole igen, så du får noget for pengene


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.


Selv om du ikke direkte selv kører på vejene, har du hver eneste dag gavn af dem, da du ville have meget svært ved at få bare en liter mælk uden at der var veje i Danmark.


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:55

Hej Juan08

Jeg mener du burde vise dine forældrer lidt respekt og gribe til lommerne som en god dreng......Indlkøb og installer en lille fiks DVB-T boks, sådan de gamle også kan ser DR+TV2 (must carry) i fremtiden... Der er trods alt ikke så langt tid til julegaverne skal indkøbes:-)



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Da Medielicens loven blev lavet BURDE DE HAVDE UDLEVERET EN BOX/RECIVER TIL ALLE licensbetalere!HVORFOR???

1 Finanskrisen har gjort at SP midlerne er givet fri for at sætte gang i DK hvorfor ikke også udlevere box, så transport/butik fik omsætning ?


SP pengene var dine egne penge, og hvorfor skulle der spildes penge på at give alle licensbetalere en boks? Det er jo et fåtal der skal bruge dem, og hvad nu hvis dem der har brug for en boks, gerne vil have en anden end den statstvungne boks?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Jeg synes ikke det giver noget hul i lovgivningen og eller ændrer så meget.

Hvis man ikke har noget udstyr som kan modtage eller vise digitalt tv signaler og ikke har tilmeldt sig kabeltv, mobilt internet, internetforbindelser etc. Så mener jeg ikke man skal betale licens.
Jeg tror man har en god sag i retten hvis det endelig skulle komme derud.

Det er vel almindelig sund fornuft at man ikke skal betale for noget når man ikke har adgang til det.

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.

Kampus



Læg nu mærke til hvad jeg skriver...
Jeg har ikke skrevet at man skal slippe for at betale for noget man fra vælger.
Jeg har skrevet at man ikke skal betale for noget man ikke er istand til at benytte.
Det kræver et tv eller en video for at modtage tv. Men pr. 1. nov. kræver det også en digital modtager medmindre man har kabel.
Derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at vinde en sag hvis den endelig skulle ende i retten.

Kampus, jeg tror du skal anskaffe dig en bil og starte i skole igen, så du får noget for pengene

Jamen for sørensen da. Jeg har ikke fravalgt at benytte vejene eller uddannelsessystemet. Jeg HAR ikke muligheden, så hvorfor betale



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:14

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Synes DU! Det vil sige at jeg ikke skal betale for vores uddannelses system og vedligeholdelse af vore veje, da jeg hverken går i skole eller kører på vejene.


Selv om du ikke direkte selv kører på vejene, har du hver eneste dag gavn af dem, da du ville have meget svært ved at få bare en liter mælk uden at der var veje i Danmark.

Samme analogi gælder vel med hensyn til Public Service kanalerne. Hvis ikke der var finansiering til at drive disse, så så det skidt ud med vort oplyste samfund



Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:25

synes generelt DR er røget af sporet her de sidste år.

Det eneste i min bog, der kan forsvare at man skal have en tvunget finansieret kanal, er indholdet, at det er noget man ikke ville få ud på betalings kanaler, fordi der reelt ikke var penge i det, samt saglige nyheder, og tv som ikke var styret af reklame giganterne.

Når DR bruger alt den tid på at skabe Xfactor og Talent eller hvad fanden de programmer nu hedder, så rammer de TOTALT forkert med hensyn til hvor deres rammer er.

må nu også indrømme når vi nu HAR en medielicens, så skal det også være et kr. øre beløb, at ligge den ind over skatten, vil igen gøre at vi alle betaler ULIGE til den samme ydelse, dem der tjener mest, betaler mere for de tvungne kanaler, det er på ingen måde fair.

fint argument med veje og skoler, men sådan er samfundet skruet sammen, jeg gider da heller ikke betale for børnehave pladser / børne penge and so on, heller ikke for kontant hjælp, det er ydelser jeg personligt aldrig har brugt, og ved ikke om jeg kommer til at bruge disse. men jeg går med til at betale dem, da jeg ser dem som et almennyttigt gode, det gør jeg IKKE ved DR..

som sagt Skoler gør samfundet bliver uddannet, og du får flere penge tilbage i skat som støtter op omkring det samfund du lever i

Veje er en nødvendighed for at vi kan få gods ind i byerne, ergo du kan få transporteret dine madvarer ind til dit supermarked, du kan bruge dine busser, omend Kampus ikke har bil, så har man vel gået / brugt vejnettet. Jeg ville da også være træt af at arbejde i en Dansk virksomhed som ikke ville kunne transportere varer ud til sine kunder.

sådan ser jeg personligt ikke DR, det er ikke et gode som har nogen form for nødvendighed. det er faktisk til tider et diktatur, der bestemmer vores musik smag, og hvem der kommer igennem og ikke, og de er også klart politisk styret.



Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hej Juan08

Jeg mener du burde vise dine forældrer lidt respekt og gribe til lommerne som en god dreng......Indlkøb og installer en lille fiks DVB-T boks, sådan de gamle også kan ser DR+TV2 (must carry) i fremtiden... Der er trods alt ikke så langt tid til julegaverne skal indkøbes:-)


Nu er det jo ikke alle der bare kan nøjes med at købe en DVB-T boks til 500,- kr. en del skal faktisk skifte hele antenne anlægge ud, og det kan så let komme til at koste 8000,- kr. Og hvis man er personist så er 8000,- kr. mange penge, plus at der så skal betale til Boxer-TV for at se de samme kanaler man før kunne modtage gratis over det analog antenne anlæg.

Ellers så er der kun de gratis (få) digital kanaler (Public Service kanalerne) der er en mulighed for at se.

Og få slet ikke at tænke på dem der drømmer om digital HDTV, de skal virkelig til lommer, for HDTV er stadig en luksus vare for mange.

Men digital indførelse i Danmark har man rykket tv tilbage til 70ne, hvor man kun kunne modtage DR og Sverige (Public Service kanalerne).


Skrevet af: wads
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:46

hej sa

Nu er jeg forvirret. Hvorfor skal de skifte antenneanlægget??, endvidere ser jeg da heller ingen grund til, at betale for Boxer. Efter 1/11 er der iøvrigt lang flere "gratis" kanaler.

Mvh

En glad licens betaler



Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:57
Nogle sidde med så gamle antenne anlæg, som slet ikke kan modtage digital tv, eller skal man ud og købe en stue antenne, som jo ikke altid er ligeså god en mulighed som et antenne anlæg.

Der er selvfølgelig dem der bor en ejendom med et gamle antenne anlæg, hvis de ikke har fået udskift det nu, så er der snart sort skærm.

Nej digital tv og især HDTV er en god penge maskine.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Nu er det jo ikke alle der bare kan nøjes med at købe en DVB-T boks til 500,- kr. en del skal faktisk skifte hele antenne anlægge ud, og det kan så let komme til at koste 8000,- kr. Og hvis man er personist så er 8000,- kr. mange penge, plus at der så skal betale til Boxer-TV for at se de samme kanaler man før kunne modtage gratis over det analog antenne anlæg.


Hvad er det dog for noget vrøvl.

Hvis man står og skal have en boks for at kunne se tv fra på søndag, så kan man i dag se DR1, DR2 og TV 2.

Det kræver ikke Boxer abonnement for at se de tre kanaler digitalt (eller de andre FTA kanaler).


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 13:08
Nu kunne man jo modtage mere en DR1, DR2 og TV 2. over det analog antenne, og TV 2 falder jo fra på et tidspunk.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 13:11
Hvad kunne man ellers modtage analogt?

Jo lokaltv, men det kommer jo også FTA digitalt.

Derudover er planen (det er jo ikke afgjort) at TV 2 skal være FTA så længe man ikke abonnerer på betalings-tv.


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 13:26
Tag jer sammen!
Netop for ældre med almindelig antenne og uden behov for betalingstv, er mulighederne efter 1. november en klar forbedring. Og i langt de fleste tilfælde for en ganske beskeden sum.

Mange ældre har også en gammel antenneinstallation, altså uden DR2.
De vil nu med DVB-T opleve både DR2, DR K og Ramajang (til børnebørnene)

Kom så i gang og få anskaffet den "nye tv signal" til jeres gamle familiemedlemmer!!!

/B


Skrevet af: moho
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 13:30

Altså hvis ens antenner har tjent een godt siden 1. april 2006 (og tidligere i sidste århundrede med analoge signaler), da man begyndte sende Digitalt og man således også kunne modtage DR2.

Om ens antenne anlæg modtager digitalt eller analogt er hip som hap.

Hvorimod ens antenners retning imod senderne måske kan ændres. Men OK hvis nogen har råd til ofre 8.000 på deres antenner, da er samme for mig oplagte emner til abonnere hos Boxer. Hvis økonomiske fremtid jeg iøvrigt intet har til overs for, sådan er det altså herfra. 



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Niels Ebbesen
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 13:55
B-CLG:

Du glemte HD, som fra 1/11 kan ses af alle med en MPEG-4 tuner. Det er noget helt nyt. Og enhver kan ved at konsultere programmet se, at der er tale om meget høj kvalitet. Du skal ikke forvente at den i Odense bosiddende Lars Admin vil slå særlig meget på tromme for det, fordi han har som odenseaner en særlig præferance for TV2, men jeg tør godt sige, at med den kvalitets-offensiv som DR lancerer fra på Søndag, så er TV2 et skridt nærmere graven - og godt for det! Hvis den ikke går i graven - holdt ved lige af fortsatte statslige tilskud - så vil den forblive med at være marginal - først og fremest sendende ligegyldige, og fordummende amerikanske TV-serier.

Måske er der grund til at hylde den nye chef for DR, Michael Christiansen, tidligere chef for det kongelige teater. Uden ham tror jeg ikke denne renæssance af DR havde været mulig.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Du glemte HD, som fra 1/11 kan ses af alle med en MPEG-4 tuner. Det er noget helt nyt. Og enhver kan ved at konsultere programmet se, at der er tale om meget høj kvalitet.


Man behøver da ikke en recorder - der burde være en chance for at ramme ind i mindst én af genudsendelserne på den kanal.

Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

Du skal ikke forvente at den i Odense bosiddende Lars Admin vil slå særlig meget på tromme for det, fordi han har som odenseaner en særlig præferance for TV2


Det var da nøjet spøjst noget at skrive. Udover at generalisere har du vist ikke fulgt med på forsiden af sitet.

Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

så er TV2 et skridt nærmere graven - og godt for det! Hvis den ikke går i graven - holdt ved lige af fortsatte statslige tilskud - så vil den forblive med at være marginal - først og fremest sendende ligegyldige, og fordummende amerikanske TV-serier.


Hvordan kan den kanal med flest seere herhjemme forblive marginal?


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 14:14
@Moho:
Jeg er muligvis ikke helt skarp på det analog sendenet, men engang kunne DR2 kun modtages vha en VHF antenne (Kbh), og hvis man ikke har denne - måske fordi man heller ikke dengang var helt ung til at klatre på taget, vil DR2 optræde som ny kanal når man går på DVB-T.

@Niels
Ja, jeg glemte HD, men hvis man har et gammelt TV, så ved jeg ikke om den byder på noget ekstra.

/B


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 14:27

Oprindeligt skrevet af Niels Ebbesen Niels Ebbesen skrev:

B-CLG:

Du glemte HD, som fra 1/11 kan ses af alle med en MPEG-4 tuner. Det er noget helt nyt. Og enhver kan ved at konsultere programmet se, at der er tale om meget høj kvalitet. Du skal ikke forvente at den i Odense bosiddende Lars Admin vil slå særlig meget på tromme for det, fordi han har som odenseaner en særlig præferance for TV2, men jeg tør godt sige, at med den kvalitets-offensiv som DR lancerer fra på Søndag, så er TV2 et skridt nærmere graven - og godt for det! Hvis den ikke går i graven - holdt ved lige af fortsatte statslige tilskud - så vil den forblive med at være marginal - først og fremest sendende ligegyldige, og fordummende amerikanske TV-serier.

Måske er der grund til at hylde den nye chef for DR, Michael Christiansen, tidligere chef for det kongelige teater. Uden ham tror jeg ikke denne renæssance af DR havde været mulig.

Hva' så Ticker, allerede tilbage??



-------------
mvh Christian


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 15:02

Hej Startrek

Klap nu lige hesten såfremt man kun vil se de kanaler som befinder sig i MUX 1 kan man nøjes med en billig plastantenne + en billig boks til en samlet pris på små 500,- dask... og ingen kort afgifter osv. altsammen er betalt via ens licens betaling.

Jeg har selv en sådan billig plastantennne til min DVD/HDD optager som har indbygget DVB-T tuner. Det virker bare super fint, på trods af jeg bor lidt ude på landet.



Skrevet af: juan08
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 15:33
Hej

Som den gavmilde søn.......Vil jeg hjælpe mine forældre,  når de beslutter sig for at købe en box / antenne ..........Skal nok vende tilbage når de igen kan se DANSKE TVKANALER :-)

MVH jan
PS det er mig, som alligevel skal hjælpe dem, når dimserne driller......Men det forsvundne høreapperat har jeg altså opgivet


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 16:07

Hej juan08

Det lyder godt....jeg vil forslå du prøver at købe en billig zapper boks og tilslutter den til deres nuværende antenne, idet den med stor sandsynlighed godt kan bruges til modtagelse af det digitale signal. i værste fald skal den drejes 180 grader såfremt den mast hvorfra de modtager signalet sender i vandret polarisering......God fornøjelse :-)



Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

synes generelt DR er røget af sporet her de sidste år.

Det eneste i min bog, der kan forsvare at man skal have en tvunget finansieret kanal, er indholdet, at det er noget man ikke ville få ud på betalings kanaler, fordi der reelt ikke var penge i det, samt saglige nyheder, og tv som ikke var styret af reklame giganterne.

Når DR bruger alt den tid på at skabe Xfactor og Talent eller hvad fanden de programmer nu hedder, så rammer de TOTALT forkert med hensyn til hvor deres rammer er.

må nu også indrømme når vi nu HAR en medielicens, så skal det også være et kr. øre beløb, at ligge den ind over skatten, vil igen gøre at vi alle betaler ULIGE til den samme ydelse, dem der tjener mest, betaler mere for de tvungne kanaler, det er på ingen måde fair.

fint argument med veje og skoler, men sådan er samfundet skruet sammen, jeg gider da heller ikke betale for børnehave pladser / børne penge and so on, heller ikke for kontant hjælp, det er ydelser jeg personligt aldrig har brugt, og ved ikke om jeg kommer til at bruge disse. men jeg går med til at betale dem, da jeg ser dem som et almennyttigt gode, det gør jeg IKKE ved DR..

som sagt Skoler gør samfundet bliver uddannet, og du får flere penge tilbage i skat som støtter op omkring det samfund du lever i

Veje er en nødvendighed for at vi kan få gods ind i byerne, ergo du kan få transporteret dine madvarer ind til dit supermarked, du kan bruge dine busser, omend Kampus ikke har bil, så har man vel gået / brugt vejnettet. Jeg ville da også være træt af at arbejde i en Dansk virksomhed som ikke ville kunne transportere varer ud til sine kunder.

sådan ser jeg personligt ikke DR, det er ikke et gode som har nogen form for nødvendighed. det er faktisk til tider et diktatur, der bestemmer vores musik smag, og hvem der kommer igennem og ikke, og de er også klart politisk styret.



Husk nu lige på at det er en politisk vedtaget afgift som DR er blevet pålagt at opkræve. Det er ikke DRs opfindelse eller dem der får alle pengene.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

sådan ser jeg personligt ikke DR, det er ikke et gode som har nogen form for nødvendighed. det er faktisk til tider et diktatur, der bestemmer vores musik smag, og hvem der kommer igennem og ikke, og de er også klart politisk styret.



Man skulle tro at "nogen" efter 7 år med en borgerlig regering ville have rettet lidt på DR hvis det er så politisk styret som du mener. Tag nu lige hovedet i brug ikke ;)


Skrevet af: moho
Skrevet den: 29-Oktober-2009 kl. 13:09

Betaling for DR specielt HD over kabel net.

Ja der skal erlægges ekstra betaling. En sådan ekstra betaling har faktisk slået DAB ihjel mange steder, fordi Antenneforeninger med respekt for sig selv, nægtede fordele dette imod ekstra Gebyr.

De programmer som sendes via Masterne, FTA, er normalt gratis (DR og TV2) men som sagt kommer der noget på via Kabler.

Den dag TV2 kræver penge via Master, vil mange sagtens kunne undvære den. Ligesom de der kun har Basispakker hos hvem udbyderne end er, ikke har alle TV2's betalingsprogrammer..   



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 12-November-2009 kl. 22:09
Hej igen

BOX indkøbt , så husfreden er super duper MED vild med Dans ser de hjemme :-)
Takker for de mange indlæg

MVH JAN


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:28
Hej juan08
 
Dú er jo en "God dreng" tillykke med det nye digitale signal hos far og mor....Det var jo slet ikke så svært eller hvad ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:32
Hvad gør man ikke for de gamle. Skal selv ud at finde en fladskærm til min 89 årige Far.Wink


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 16:51
Hej Kampus
 
Jeg kom lige til, at tænke på den scene i Matador hvor Tante Møghe skal have nye tænder inden hun fylder 100 år ( 90år) hvor Fru Skjold Hansen "Musse" siger kan det dog betale sig LOL
 
Undskyld ! Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med opgaven samt det bedste for din Far´s helbred i mange år ud i fremtiden 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hej Kampus
 
Jeg kom lige til, at tænke på den scene i Matador hvor Tante Møghe skal have nye tænder inden hun fylder 100 år ( 90år) hvor Fru Skjold Hansen "Musse" siger kan det dog betale sig LOL
 
Undskyld ! Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med opgaven samt det bedste for din Far´s helbred i mange år ud i fremtiden 
Hi hi, jamen de gamle kan endnu. Han har også lige købt ny brugt bil, så han regner vist med at blive 100. Men nu ligner han osse én på 70.Tongue


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 17:28
Hej Kampus
 
Ja det bare dejligt at se hvordan vores forældere nyder deres pensonist tilværelse....Det er sgu nogen andet end vores bedsteforældere de var gamle og grå på det tidspunkt de fyldte 60 år Thumbs Up
 
Så du må se, at komme ud og købe en 50" tommer med hele svineriet til farmand   Tongue


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hej Kampus
 
Ja det bare dejligt at se hvordan vores forældere nyder deres pensonist tilværelse....Det er sgu nogen andet end vores bedsteforældere de var gamle og grå på det tidspunkt de fyldte 60 år Thumbs Up
 
Så du må se, at komme ud og købe en 50" tommer med hele svineriet til farmand   Tongue
Ja ha, først ville han ikke ha' større end det gl CRT på 32", men så spurgte jeg ham om han ville ha' ringere billede. Nej det ville han da ikke, så vi blev enige om at kigge på en 42" PanasonicTongue.
Og det ender sikkert med en blu-ray afspiller også, så han kan låne min BoB serie.LOL


Skrevet af: juan08
Skrevet den: 16-November-2009 kl. 14:42
LOL
LOL



Print side | Luk vindue