Print side | Luk vindue

Pris på foto/redigeringsopgave

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69024
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 11:42

Emne: Pris på foto/redigeringsopgave
Skrevet af: Mads333
Emne: Pris på foto/redigeringsopgave
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 10:26

Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage nogle billeder og lave tilhørende redigering til en webshop.
Nu er mit spørgsmål så bare hvad det skal koste at lave sådan et job.
Det drejer sig om ca. 20-25 billeder.
Jeg tænker at jeg vil lave en pris pr. færdigt billed men ved ikke hvad prisen for sådan et job normalt ligger på da det er min første af slagsen.

Mads

Svar:
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 15:28

du bør nok ikke give prisen pr. billed, da ønsker om opsætning per billed kan variere.

De vigtige faktorer er nok mere-

Din egen ønsket timeløn.
Udgifter forbundet til opgaven , pc, strøm , lager enheder, internet, post/forsendelse.

Har du en ide om tiden det tager, kan du så give en pris udfra timerne du bruger på det.

Taler de om en løbende aftale, så kan du aftale pris per billed, når du spørger ind til opgaves omfang og arbejde, så beregner du så løn+antal billeder+forbrug per måned osv... og har det i hovedet når du skal beregne stk. pris.

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 17:28

Og husk at få ALT på skrift. Har set mange der er blevet snydt med betaling, eller bedt om at lave meget mere end aftalen gik på osv. osv. osv.

Selv om de virker flinke, og "Dem kan jeg godt stole på" skal du springe over.

Der findes mange der ikke er flinkere end til betalingen skal forgå.

Skrevet den: 28-Oktober-2009 kl. 18:10
Husk også at aftale omkring hvordan det skal afleveres, og hav også vandmærker i billederne til dokumentation.

Skrevet den: 29-Oktober-2009 kl. 08:25

Det er samme opsætning til alle billederne. Det drejer sig om drinks der skal præsenteres på en hjemmeside. Så umiddelbart skal der tages billeder i samme opsætning som så skal redigeres lidt. Regner med max ½time redigering per.billed.

Jeg havde selv regnet med 1000-1500.- for selve fotooptagelsen
og så omkring 200.- pr.billedredigering. Og med i prisen får de så en cd-rom med billederne.

Skrevet af: Tullesfar
Skrevet den: 31-Oktober-2009 kl. 11:21
Ok, så tager du bare det dobbelte, alting tager meget mere
tid end man lige regner med.

Skulle dine beregninger holde stik, så kan du sagtens sige
til dem til sidst, at der gik altså ikke så meget tid som
jeg regnede med, så I får det lige en plovmand billigere.

Så bliver de glade og har brugt en ærlig mand, hvorimod du
kan se i vejviseren efter ekstra penge.

Vh Jens Peter

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 31-Oktober-2009 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Mads333 Mads333 skrev:

Det er samme opsætning til alle billederne. Det drejer sig om drinks der skal præsenteres på en hjemmeside. Så umiddelbart skal der tages billeder i samme opsætning som så skal redigeres lidt. Regner med max ½time redigering per.billed.

Jeg havde selv regnet med 1000-1500.- for selve fotooptagelsen
og så omkring 200.- pr.billedredigering. Og med i prisen får de så en cd-rom med billederne.

25-30 packshot billeder ville nok koste omkring 16.000 kr hos en professionel fotograf.
Det kommer an på hvor avanceret billederne skal være.
Profesionelle fotografer ved hvordan et packshot skal skydes og bruger faktisk ikke oceaner af tid på redigering. Medmindre det er til en A1 plakat eller dyrt magasin som giver kassen for de ene skud.

Man kan afregne billeder efter hvor mange steder de skal benyttes/trykkes, om copyrigt skal sælges med og om kunden skal købe ubegrænset adgang til billedet.
Glem vandmærke, du sælger vel ubegrænset rettigheder til kunden på de lavopløselige webbilleder?

Hvis man semiprofessionel ville jeg tro prisen ligger på 3000-4000 kroner for det arbejde.

Skrevet den: 31-Oktober-2009 kl. 15:08

Prismæssigt holder jeg også på du kommer til at brænde fingrene/gå sulten i seng.

Mht. vandmærker, var det bare en ekstra sikkerhed for betaling, og skal self. fjernes efter det er klaret. Det er jo bare at overskrive de vandmærkede billeder med nogen uden.

Har set mange der ikke har fået det sidste afdrag, når først varen er blevet leveret.

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 10:43

Jeg er kun semiproff/amatør som laver foto og redigering som hobby.
Det er ikke det der skal give mig smør på brødet. Men det er til nogle venners venner og er en gylden mulighed for at få lavet noget arbejde som vil blive vist og jeg kan henvise til.

Det vil være deres billeder 100% når de er afleveret og afregnet.
De vil få billederne til gennemsyn på print og efter accept vil de få en cd-rom med billederne.

Jeg tror ikke jeg vil komme langt hvis jeg tager 16000.- for denne opgave.
Men de skal selvfølgelig heller ikke have det gratis.

Print side | Luk vindue