16:9 signal på de nye DR kanaler
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69287
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 00:11
Emne: 16:9 signal på de nye DR kanaler
Skrevet af: Baum
Emne: 16:9 signal på de nye DR kanaler
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 09:37
På de nye DR kanaler kommer der ikke noget 16:9 signal. Det virker på de gamle MPEG2 kanaler. Jeg får signal fra Åbenrå og jeg har en AGK 10359 DVB-T boks (den fra Bilka).
|
Svar:
Skrevet af: WilliamP
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 10:04
Hvad mener du?? Hvordan ser dine infobilleder på DR HD og DR K ?
Ramasjang har jo en hel masse gammelt 4:3 materiale, hvorfor du vil se sorte bjælker på dit fladskærmsfjernsyn.
En anden mulighed er at du skal ændre din AGK's aspect ratio hvis den er forkert indstilt.
|
Skrevet af: molassen
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 17:54
Jeg har samme problem på min Strong 8410 og Samsung TV. Ramasjang vises tit i 4:3 og skifter fint til 16:9 mellem udsendelserne - hamrende irriterende når man har widesreen TV.
mvh. Morten
|
Skrevet af: karkov
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 20:45
Hvis programmet er i 4:3 skal det blive i 4:3 med sorte pilar boxe.
så NEJ det skal ikke strækkes.
hvis de tyk hovedet gerne vil se tyk hovedet tv må de trykke på deres aspect knap. ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:30
Jeg zappede forbi Ramasjang tidligere idag, mens de viste
"Hjælp, jeg er en fisk" og den blev såvidt jeg kunne se
vist i letterbox. Altså ligesom "i gamle dage" før man
brugte ægte 16:9.
Er det det som menes her i tråden?
|
Skrevet af: Lasborg
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 07:58
jonaskp skrev:
Jeg zappede forbi Ramasjang tidligere idag, mens de viste
"Hjælp, jeg er en fisk" og den blev såvidt jeg kunne se
vist i letterbox. Altså ligesom "i gamle dage" før man
brugte ægte 16:9.
Er det det som menes her i tråden? |
Ja det så ikke for godt ud, Sort hele vejen rundt om billedet og så mit 42" blev reduceret til 32" Det må være begyndervanskeligheder...
|
Skrevet af: karkov
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 09:57
De burde kunne undgå 4:3 i letterbox, med mindre teksten er hardcodet og ikke kan flyttes op i billedet.
men de begynder aldrig at strække et 4:3 billede til 16:9, og det er kun godt.
|
Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 10:18
Tjae tvivler på de begynder at sende programmer som er produceret i 4:3 letterbox som ægte 16:9. Se her et svar jeg fik angående et sådant program:
Tak for din henvendelse.
Udsendelsen "Iskrystal-havet" sendt på DR2 tirsd. d. 20. kl. 23.00 var produceret i 4:3 letterbox, og derfor udsendt som 4:3. Det kan derfor konstateres, at dit fjernsyn er indstillet korrekt, og du har set udsendelsen som den er produceret. En del seere vælger at zoome et sådan billede ind på deres skærm, hvilket afstedkommer meget dårlig billedopløsning.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 11:37
Jeg får signalet fra Stofa, og der er DR-k og Ramasjang i 16:9 hele tiden, også ved gamle 4:3 udsendelser. Der er faste sorte bjælker i siderne (som er med i signalet). Det er måske udmærket, man er ihvertfald sikker på at alle ser billedet korrekt. Hvis det blev sendt i 4:3 er der nok nogle der kom til at brede billedet ud til 16:9.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:34
Hej.
Jeg har fundet ud af at det er min boks der ikke håndterer signalet rigtigt. Jeg har et 4:3 fjernsyn, og boksen er instillet til 4:3 Letterbox.
Dvs, hvis der sendes en 16:9 udsendelse skal boksen sætte sorte bjælker over og under billedet, og hvis der sendes en 4:3 udsendelse skal billedet fylde hele skærmen.
Det virker også fint på de kanaler der sendes i MPEG2.
Men på de nye kanaler, gør boksen noget andet. Her fylder en 16:9 udsendelse hele skærmen. Bevares, jeg kan trykke på TV'ets 16:9 knap, så sætter TVet selv de sorte bjælker på, og alt er som det skal være.
Problemet er hvis der sendes en 4:3 udsendelse. Så sætter boksen sorte bjælker i siderne, altså pillarbox. Det var også fint hvis jeg havde et 16:9 TV. Men pillarbox på et 4:3 TV??? Og hvis jeg trykker på TV'ets 16:9 knap, så har jeg sorte bjælker hele vejen rundt om billedet.![](smileys/smiley18.gif)
Lidt skod at det virker på den måde. Prøv at gætte hvor stort billede der er på skærmen når der sendes en film i 4:3 Letterbox, som min boks så laver om til pillarbox, og jeg skal yderligere trykke 16:9 på TVet for at få det rigtige format.. Ikke så stort. ![](smileys/smiley11.gif)
|
Skrevet af: jtcrec
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 11:10
Baum skriver:
"Jeg har fundet ud af at det er min boks der ikke håndterer signalet rigtigt."
Kan du lige oplyse hvilken boks du har ? Hvis det er en AGK10397 (eller tilsvarende;der er 3 i samme serie) kan jeg bekræfte at MPEG-4 SD!!! altid vises i 16:9 uanset hvad indstillingen står på. M-PEG2 og M-PEG4 HD klarer aspect ratio skift OK. Jeg går ud det drejer sig om en opgradering.
PS: Jeg havde brug for en ekstra M-PEG4 boks til hjemmet og købte en Denver DMB-105HD; denne modtager reagerer overhovedet ikke på aspect ratio indstillinger så jeg har kontaktet Denver.
|
Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 12:41
Denne tråd er ganske vist i forummet for det digitale sendenet.
Men måske kan det være oplysende at det analoge signal fra YouSee kabel-tv på flere udsendelser fra DR K har været med pillar-box i mit 4:3 billedrørs-tv. Det betød fx at billedet på filmen Paradisets Børn var kvadratisk! Det har jeg godt nok aldrig nogen sinde set tidligere.
------------- Venlig hilsen, Vilhelm
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 12:51
Vilhelm skrev:
Men måske kan det være oplysende at det analoge signal fra YouSee kabel-tv på flere udsendelser fra DR K har været med pillar-box i mit 4:3 billedrørs-tv. Det betød fx at billedet på filmen Paradisets Børn var kvadratisk! Det har jeg godt nok aldrig nogen sinde set tidligere.
|
Det er formentlig sendt analogt med 16:9 anamorph WSS signalering, hvorefter dit TV laver letterboxing. Da billedet i forvejen var pillarboxed, ser du sorte striber hele vejen rundt.
Det bedste råd man kan give til folk med 4:3 TV er: smid dem ud og køb et widescreen TV.![](smileys/smiley2.gif)
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 14:21
JesperLund skrev:
Vilhelm skrev:
|
Det er formentlig sendt analogt med 16:9 anamorph WSS signalering, hvorefter dit TV laver letterboxing. Da billedet i forvejen var pillarboxed, ser du sorte striber hele vejen rundt.
Det bedste råd man kan give til folk med 4:3 TV er: smid dem ud og køb et widescreen TV.![](smileys/smiley2.gif)
|
Mit billede havde nu kun sorte bjælker i siden, ikke foroven. Det var sammentrængt så folk blev lange i hovederne. Formatet var, om man så må sige 3:3 i et 4:3 fjernsyn! Det er dog ikke alle udsendelser i DR K der er sådan.
I øvrigt skal mit gode gamle B&O ikke smides ud! ![](smileys/smiley2.gif)
------------- Venlig hilsen, Vilhelm
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 14:31
Vilhelm skrev:
Mit billede havde nu kun sorte bjælker i siden, ikke foroven. Det var sammentrængt så folk blev lange i hovederne. Formatet var, om man så må sige 3:3 i et 4:3 fjernsyn! Det er dog ikke alle udsendelser i DR K der er sådan. |
Det er sådan set endnu værre, da det betyder at dit TV ikke kan håndtere 16:9 anamorph WSS signallering på analogt TV..
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 08:51
Baum skrev:
Hej.Jeg har fundet ud af at det er min boks der ikke håndterer signalet rigtigt.Jeg har et 4:3 fjernsyn, og boksen er instillet til 4:3 Letterbox.Dvs, hvis der sendes en 16:9 udsendelse skal boksen sætte sorte bjælker over og under billedet, og hvis der sendes en 4:3 udsendelse skal billedet fylde hele skærmen.Det virker også fint på de kanaler der sendes i MPEG2.Men på de nye kanaler, gør boksen noget andet. Her fylder en 16:9 udsendelse hele skærmen. Bevares, jeg kan trykke på TV'ets 16:9 knap, så sætter TVet selv de sorte bjælker på, og alt er som det skal være.Problemet er hvis der sendes en 4:3 udsendelse. Så sætter boksen sorte bjælker i siderne, altså pillarbox. Det var også fint hvis jeg havde et 16:9 TV. Men pillarbox på et 4:3 TV??? Og hvis jeg trykker på TV'ets 16:9 knap, så har jeg sorte bjælker hele vejen rundt om billedet. Lidt skod at det virker på den måde. Prøv at gætte hvor stort billede der er på skærmen når der sendes en film i 4:3 Letterbox, som min boks så laver om til pillarbox, og jeg skal yderligere trykke 16:9 på TVet for at få det rigtige format.. Ikke så stort.
|
Jeg tror problemet ligger i at DR sender kanalerne udelukkende i 16:9 og derfor pillarboxer 4:3 udsendelser.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:00
Ja, men boksen letterboxer ikke en 16:9 udsendelse, selvom den er instillet til 4:3 letterbox.. Det skal man manuelt gøre på TVet.
Og så er det da også træls at en 4:3 udsendelse både skal pillarboxes og letterboxes. Specielt når kanalerne sender så meget materiale i 4:3.
|
Skrevet af: individuel
Skrevet den: 06-November-2009 kl. 22:17
Jeg har samme problem. Gammel 4:3 billedrørs-TV. Extern digitalbox (Maximum T-102 FTA med MPEG-4 fra Føtex).
Og JA: Gamle 4:3-TV-film står med sorte bjælker i siderne, dvs. billedet fremstår nærmest kvadratisk på min skræm - vel cirka i 3:3.
Det var vel næppe meningen.
Har forsøgt at tvinge boxen over til 16:9, men det ændrede ikke på billedet (og jeg kan jo se at DRs logo går ud over det sorte felt, så signalet fylder jo mere end det jeg ser)...Ser det virkeligt fornuftigt ud på en 16:9-skærm???
Kan jeg gøre noget for at afhjælpe problemet...så vidt jeg kan se er det kun på DR Ramasjang og DR-K, men ikke på de andre kanaler (eller også har jeg bare ikke set gamle udsendelser hér :-))......
------------- Mvh.
Martin
|
Skrevet den: 06-November-2009 kl. 22:20
Nå, Jeg læser lige på digi-TV at der måske er fundet en løsning:
Løsning på formatskift 6. november 2009
DR-K og DR Ramasjang har haft problemer med formatskift mellem 4:3 og 16:9, men der er nu fundet en løsning.
------------- Mvh.
Martin
|
Skrevet af: jtcrec
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 15:08
Problemet med formatskift på DR-K og DR Ramasjang var udstyrsrelateret på senderne og derfor blev der sendt konstant 16:9 med pillar-box (bjælker i siderne) ved 4:3. Dette har bl.a givet "frimærkestørrelse" på 4:3 skærme. Når alt kører normalt bør bokse, i 4:3 letterbox-mode, levere et billede i letterbox, når der udsendes 16:9 og fullscreen når der sendes 4:3.
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 16:20
Tak for svaret...lyder jo som om problemet bliver løst, så....
Jeg synes nu godt de kunne skrive det på fx. digi-TV.dk - der må da være en del frustreredeseere i DK...
------------- Mvh.
Martin
|
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 20:52
Nu virker 4:3 udsendelserne også fint, men jeg skal stadig selv trykke 16:9 på TVet for at få letterbox ved 16:9 udsendeler.
Men det er da en stor forbedring.
|
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 07:38
Aha...for da jeg kiggede i går, så var 4:3 udsendelserne på DR-K og Ramasjang da stadivæk i 3:3...men jeg vil da prøve at tvinge dem over i 16:9, og se om de så kommer op i 4:3 - det er da bedre end det nuværende (tak for tippet, Baum)!
------------- Mvh.
Martin
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 13:04
Undrer mig også over Ramasjang er i 4:3. Har gennem længere tid optaget Oggy og Kakerlakkerne fra DR1. Og her sendes de i korrekt 16:9. Men på Ramasjang er de kun i 4:3. Skærmen kan godt nok strække dem ud til 16:9, men det ser forfærdeligt ud.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 13:31
Kunne det tænkes at det er ældre afsnit der vises på Ramasjang?
Mange af sæsonerne er i 4:3.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 16:37
Jeg har ikke lige styr på hvornår de er fra. Synes bare at dem de sender på Ramasjang er i en anden stil ala Tom & Jerry. Ikke så gode som de andre, som havde helt deres egen stil.
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 19:57
Lige nu er Ramasjang i hvert fald i 16:9 hos Stofa. De sender "F for får".
|
|