DR HD er ikke godt?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69323
Udskrevet den: 18-December-2024 kl. 15:03
Emne: DR HD er ikke godt?
Skrevet af: animaltown
Emne: DR HD er ikke godt?
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 22:53
Har et Samsung LE40B655/650.DRHD hakker noget i det.
Er der en indstilling jeg skal lave eller?
Modtager signal fra loftsantenne som har virket fint hidtil.
|
Svar:
Skrevet af: thomasha
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 22:57
Hej jeg har en technisat mpeg4 hd modtager og det hakker også en gang imellem på DR hd. dette selvom jeg kun har 100-200 fejl pr 1000000 bit, som snildt rettes af de fejlkorrigerende koder. se evt tråden for technisat digyboxx
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:07
Kunne det tænkes at det er selve DR HD der hakker?
Min Triax HD405VA har også hakket hele aftenen på DR HD. Og tidligere på dagen har den kørt fint med de øvrige kanaler
|
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:09
Umiddelbart tror jeg også det er DR HD fordi det alindelige digitale kører fint.
|
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:17
Nu har jeg skrevet en mail til DR om problemet. Så må vi høre om de selv mener de er fejlfri.
Vi har modtaget din henvendelse vedrørende DRHD og vil sørge for, at det når den rette medarbejder i DR.
Din henvendelse er følgende:
Vil gerne vide om I har haft prøve seere på DRHD iaften. Jeg og mange andre oplever nemlig at billedet hakker/fryser og lyden sætter også ud.
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:24
Hvilken type hak ser I? Store hak en gang i mellem, eller små hak i en jævn rytme?
Jeg har selv set lidt af sidstnævnte tidligere på aftenen - lidt i retning af de hak, man ser, når en film er optaget ved 24 billeder i sekundet, men afspilles med 60 billeder i sekundet (og inden nogen brokker sig: ja, jeg ved godt, at det ikke kan være tilfældet her).
|
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:28
En gang i mellem.
4-6 gange/min
Der kommer forskelligt farvede små firkanter og kah i lyden.
Bor i Odense.
|
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:31
Billedet fryser i en brøkdel af et sekund. Sker måske 2-8 gange i timen
|
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:49
Kunne være jeg skulle på loftet for at flytte lidt på antennen
|
Skrevet af: OleA
Skrevet den: 01-November-2009 kl. 23:53
Det har kørt upåklageligt via yousee/samsung 3126. Og billedkvaliteten har været aldeles fremragende.
------------- Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
|
Skrevet af: Kenn
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:11
Kan kun tilslutte mig OleA. Perfekt billede og lyd. Både på 3126, samt direkte fra antenneforeningen til sony KDF52W500. (dog to-tre ultrakorte hak på en time). Testede også min Boxertilslutning, også supergodt, men det virkede som 3126 klarede det bedst. Bor i Løsning (Skønt med digital TV)
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:15
Nu har jeg også haft et par hak. Både Forbrydelsen og Anamorph var ellers hakfrie her.
|
Skrevet af: MUF722
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:18
Jeg bor i Sverige og trækker signalet ned med en tagantenne. Jeg så "Anamorph" på DR HD her til aften og bemærkede 2-3 hak (lyd+billed)
Lyden på de nye kanaler er fantastisk. DTS!
------------- Flemming
|
Skrevet af: andefeldt
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 06:43
Jeg oplevede kun 2 hak i billede (ikke lyd mener jeg) i går aftes. Det var under Forbrydelsen II. Jeg havde tidligere set "Home" og "Billeder fra Danmark (eller hvad det nu lige hed)" uden problemer.
------------- Anders
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 07:09
slet - forkert forum
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 07:44
Jeg oplevet ingen problemer, dog lige med undtagelsen af at der ingen DD 5.1 lyd var, jeg modtager via satellit men prøvet også via DVBT , heller ingen DD, men måske billedet så mere komprimeret ud via DVBT, ihvertfald lige ved første øjekast. Sønnes modtager var på 1080i, hvilket ikke så special godt ud.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 07:56
Har også bemærkede hak engang imellem via DVB-T,men har ikke lagt mærke til det,når det er via DVB-S.
------------- M.V.H Jan
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 08:01
Jeg havde to små hak på da jeg så Home gennem Yousee. Virkede som om der lige manglede et par frames i filmen. Ikke noget vildt eller stort.
Rigtig flot kanal, bliver nok den første DR kanal jeg kommer til at se noget på.
|
Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 08:08
Potter skrev:
Jeg oplevet ingen problemer, dog lige med undtagelsen af at der ingen DD 5.1 lyd var, jeg modtager via satellit men prøvet også via DVBT , heller ingen DD, men måske billedet så mere komprimeret ud via DVBT, ihvertfald lige ved første øjekast. Sønnes modtager var på 1080i, hvilket ikke så special godt ud. |
Jeg har,i min reciever står der 5.1 DTS via DVB-T,men via DVB-S satellit kun 2 kanals lyd på,min boks er en combo DVB-S og DVB-T fra CD.
------------- M.V.H Jan
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi
|
Skrevet af: karkov
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 09:53
hos yousee er der heller ingen surround lyd i nu
|
Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 10:05
andefeldt skrev:
Jeg oplevede kun 2 hak i billede (ikke lyd mener jeg) i går aftes. Det var under Forbrydelsen II. Jeg havde tidligere set "Home" og "Billeder fra Danmark (eller hvad det nu lige hed)" uden problemer. |
Jeg oplevede også hak præcis 2 gange under Forbrydelsen. Modtaget via YouSee på Sony W4500. Har heller ikke oplevet nogen problemer ellers med DR HD.
------------- Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information
|
Skrevet af: jan160674
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 10:09
andefeldt skrev:
Jeg oplevede kun 2 hak i billede (ikke lyd mener jeg) i går aftes. Det var under Forbrydelsen II. Jeg havde tidligere set "Home" og "Billeder fra Danmark (eller hvad det nu lige hed)" uden problemer. |
Præcis det samme her, så også "fantastiske planet". Der var nogle få hak i de 3 udsendelser tilsammen. Under fortrydelsen II gik så helt galt til slut, måtte slå over på alm. dr1 for at kunne følge med i handlingen. Der var så mange hak at samtalerne simpelthen var umulig at forstå.
Jeg tager det ned med alm. antenne.
Men wouoww for en kvalitet, jeg blev hel deprimeret da jeg måtte skifte tilbage til DR1. Fuck hvor var det grynet efter 5 timer på HD. Jeg synes ellers tidligere at DR1 stod ganske flot på mit TV.
|
Skrevet af: andefeldt
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 10:45
Mine hak var slet ikke slemme. De varede hver kun ca. 1-2 sek. Og det var det. Lyden fortsatte uden problemer.
------------- Anders
|
Skrevet af: LunD^
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 11:50
Jeg oplevede 2 gange den satte ud under forbrydelsen, men jeg troede det var signalet der lige faldt lidt..
------------- Panasonic 42" X10Y
Sony BDP-S350
Logitech Z5500
|
Skrevet af: Duelund
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 11:57
På Yousee analogt signal har jeg også oplevet 'hak' i billedet de sidste par dage, f.eks. i "Forbrydelsen" på DR1.
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 12:15
ghost-the-man skrev:
Potter skrev:
Jeg oplevet ingen problemer, dog lige med undtagelsen af at der ingen DD 5.1 lyd var, jeg modtager via satellit men prøvet også via DVBT , heller ingen DD, men måske billedet så mere komprimeret ud via DVBT, ihvertfald lige ved første øjekast. Sønnes modtager var på 1080i, hvilket ikke så special godt ud. |
Jeg har,i min reciever står der 5.1 DTS via DVB-T,men via DVB-S satellit kun 2 kanals lyd på,min boks er en combo DVB-S og DVB-T fra CD.
|
Jeg har også en combo fra cd, PVR 101ST. Men ingen surround lyd på DR HD både på dvbt og dvbs. Hvis jeg skiftede over til FILM HD, var der surround DD. Men jeg kan prøve på min gamle combo HD box fra CD "Sagem 81HD" i aften.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: stigc
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 12:33
jeg oplevede også nogle hak under Forbrydelsen II derudover så røg lyden ud af sync hos mig i slutningen, hvorefter jeg skiftede over på alm DR1 og så resten. jeg har DVB-T via et lille fællesantenneanlæg.
------------- Stig
Blot min ringe mening !
|
Skrevet af: danl
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 13:00
Havde en del hak i lyden i går, og kun enkelte hak i billedet. Samme oplevelse som "stigc" sidst i Forbrydelsen.
Har haft DR HD kørende her til formiddag, og der var seriøst mange hak i deres pause musik, indtil her kl. 12:54 hvor de kørte deres HD test miniprogran,... Dette kørte uden noge hak, og efterfølgende spiller pause musikken uden hak!!
Hakkeriet må komme fra senderen
|
Skrevet af: per olsen
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 13:30
Få hak under forbrydelsen men ellers stod det super godt.det var dog ikke muligt at sætte tekst på... altså 399 på tekst tv.
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 13:57
Kan se på denne test at Sagem PVR 101 ST skulle undersøtter HE-AAC lyd.
http://www.satinfo.dk/pdf/test050109.pdf - http://www.satinfo.dk/pdf/test050109.pdf
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 14:15
Det hakker ikke på alle de andre kanaler, så "aben" ligger hos DR
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 14:43
Kampus skrev:
Det hakker ikke på alle de andre kanaler, så "aben" ligger hos DR |
Det tror jeg så ikke - eftersom jeg ikke oplevede hakkeri.
Man skal være klar over at der er større krav til antennesignal og tilslutning i forbindelse med HD/MPEG4, end ved et SD/MEPG2 signal.
M.v.h.
|
Skrevet af: mrbrunodk
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:19
Jeg havde et lille hak under forbrydelsen kun i billedet ikke i lyden.
Så DR HD via Stofanet på Mediacenter, Windows 7 med FloppyDTV
og lyden er kun stereo
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:22
Henrik B. skrev:
Kampus skrev:
Man skal være klar over at der er større krav til antennesignal og tilslutning i forbindelse med HD/MPEG4, end ved et SD/MEPG2 signal.
M.v.h.
|
Har 100% signal på mpeg2 og 80% på mpeg4, så måske har du ret
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:33
Mit kabel går direkte i mit tv.
Kan man noget se signalstyrken på mit
Samsung LE40B655/650?
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:37
Ja du skal vælge DTR i menuen, og så Kanal info
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:43
Der står at signalstyrken er 60.
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:45
Henrik B. skrev:
Kampus skrev:
M.v.h. |
Det kan godt være. Det afhænger af hvor mange fejlkorrigerende koder DR sender ud til DR HD kanalen, måske lidt færre, for at spare båndbredde. det kan også være at folks antenner er bedre matchede til de bånd som mpeg2/sd signalerne sendes på.
Udover det er der ingen argumenter for at mpeg4/HD sætter større krav. Desuden kan man se om der afleveres pakker med fejl til mpeg4 decoderen på de fleste modtagere, hvis ikke der gør det, burde signalet være perfekt. Tror fejlen ligger/har ligget hos DR eller evt decoder boksene?
|
Skrevet af: pmalm
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:07
Jeg så DR-HD fra kl. 17 og slukede da anamorph var slut,
oplevede kun et micro hak i billede og lyd pr. udsendelse.
Lækkert billed men savner DD lyd. Får siganl
via yousee, samsung 3126.
------------- Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
Skrevet af: xiuxiu
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:15
Oplevede ingen problemer med hakken, men synes lyden var noget lav iforhold til den "almindelige" DR. Det samme kan siges om DR K, som også var meget lav i lyden, men det er måske bare noget opsætning på forstærkeren.
------------- Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG April Stello AI500 Logitech Squeezebox Touch Yamaha YSP-2200 Audiotrak Prodigy Cube Sennheiser 580
|
Skrevet af: janbau
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 17:33
Vi oplevede også en del hakken i billedet ( Dv-t )
, Vi har også Profiber men her er Dr HD ikke kommet op at køre endnu så det bliver spændende at se når vi får billede på om det så er bedre .
Nu har jeg set en del film i Hd fra kanal 5 ( Canal Digital ) og har synes jeg at billedetkval er lidt bedre ( 1080 i ) men 780 P som Dr hd sender i skulle egenligt være lige sp godt .
Nu synes jeg ikke billedet stod så skarpt ( lidt sne ) i Forbrydelsen men det kan vel skyldes optagelsen , Når jeg ser feks Csi New York eller serier på kanal 5 står det meget skarpt ( Profiber ) .
Og skal jeg sammenligne naturudsendelser så synes jeg også klart at Canal Digitals s Animal Planet Hd eller Dicovery Hd eller andre Hd kanaler står en del skarpere en Den Naturudsendelse jeg så på Dr Hd i aftes .
Jeg så også Filmen Anamorph og her synes jeg at billedkvaliteten var god især til sidst i filmen hvor vi ser ham blive skudt .
Men skal nok komme med nogle vuderinger af billedkvalteten senere når jeg får set nogle flere udsendelser og film .
Og har som sagt ikke set DR Hd igennem Profiber endnu , venter spændt .
|
Skrevet af: Charlemagne
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:10
janbau skrev:
Jeg så også Filmen Anamorph og her synes jeg at billedkvaliteten var god især til sidst i filmen hvor vi ser ham blive skudt. |
He, den film var nu ret kedelig og efter min mening et dårligt valg som den første HD-film på DR HD.
Hvad glædede du dig mest over? Billedkvaliteten eller at han blev skudt?
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:24
Jeg ved godt at det ikke hjælper de der oplever hakken på DR HD og jeg har da også kun fået set et par af programmerne, men jeg har ikke (endnu) oplevet hakken og/eller lydudfald. De 2 programmer jeg har fået set indtil videre var dokumentaren om Sears tower og Grand Canyon, hvor den sidste stadig kan nå at hakke.
Jeg må sige at jeg er godt tilfreds med DR HD og undskyld udtrykket, men mine nosser krympede godt nok en del da kameramanden holdt kameraet ud over kanten fra Sears tower, så man kiggede lige ned. Prisen for årets mest ubehagelige optagelse kan derfor snildt uddeles nu.
Jeg modtager over DVB-T på en Maximum 541. Jeg syntes derimod jeg har lidt digital støj i billedet på de øvrige kanaler, særligt virker de lidt "kantede" på DR Update, selvom kvaliteten på den kanal er blevet synligt bedre. Men samlet så er selve DVB-T kvaliteten faldet en anelse, jeg havde 5-6 pinde før, nu må jeg nøjes med 3-4, så jeg ved ikke om det kan være årsagen hos dem der oplever hakkeri.
|
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:27
Var på loftet for at dreje antenne hvilket ændrede signalstyrken fra 60 til 80.
Der har ikke været nogen hakken derefter.
|
Skrevet af: pmalm
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:49
Billedet i udsendelsen om grand canyon syntes jeg stod
rigtig godt. Glæder mig endu mere til at komme der over
næste år
------------- Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
Skrevet af: sope
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 19:27
Slutter op om at udsendelsen om Grand Canoyn stod rigtig godt
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 23:49
sope skrev:
Slutter op om at udsendelsen om Grand Canoyn stod rigtig godt |
Tja, sådan er vi jo så forskellige af opfattelse. Jeg har ind til nu bl.a set filmen "Home", "Den fantastiske Planet 1:6 - Sommer i Arktis", "Klodens kræfter 1:5 om Vulkaner" og den nævnte udsendelse om "Gran Canyon", samt dokumentaren om Turning Torso
....Jeg har modtaget HDTV i næsten 5 år nu (modtager aktuelt omkring 30 forskellige HDTV kanaler fra satellit), og jeg må sige at jeg egentligt er skuffet over DR-HD's billedkvalitet som imho ligger i den lave ende hvad angår HDTV billedkvalitet.
Når jeg sammenligner med de andre HDTV kanaler jeg modtager er billedet til sammenligning soft og opløsningen og billeddybden på DR-HD ret mangelfuld. Det ligner snarere et eller andet et sted imellem opskaleret DVD og de bedre HDTV kanaler. Selv i forhold til andre 720p HDTV kanaler er den spatiale opløsning og billeddybden synligt ringere. Synderen i sidstnævnte forbindelse er efter alt at dømme bitraten. For bitraten er alt alt for lav, ja imho skandaløs lav , med synlig banding og tendens til MPEG4's karekteristiske tradeoff imellem pixelering/softening af billedet når signalet udmagres hvad angår bitrate.
Jeg syntes det er direkte tarveligt at vi skal spises af med sådan en omgang HD-Lite, fordi man har prioiteret kanalkvantitet over billedkvalitet i de båndbredde insufficiente DVB-t mux. Den mængde kanaler i ét mux RÅBER imho på DVB-T2! (eller færre kanaler i Mux'et)
...Men nuvel, det er da stadig bedre, end ikke at have en DR kanal i HD-Lite, selv om jeg så havde håbet på højere HDTV kvalitet.
DR-Update er dog blevet kønnere at se på end før. men jeg så nu hellere både DR-update og "folketingskanalen" henvist til internettet så den båndbredde de benytter i mux'et i det mindste kunne frigives til DR-HD
|
Skrevet af: Thomas_H
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 06:17
TBC1 skrev:
....Jeg har modtaget HDTV i næsten 5 år nu (modtager aktuelt omkring 30 forskellige HDTV kanaler fra satellit), og jeg må sige at jeg egentligt er skuffet over DR-HD's billedkvalitet som imho ligger i den lave ende hvad angår HDTV billedkvalitet.
|
Hvor ser du DR HD? Jeg synes at den via YouSee står bedre end Discovery og National HD. Ved du eller andre hvilken bitrate de sender på, på YouSee??
------------- --
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:13
DR HD Yousee
720p Video 10.8Mbps AVC Audio 384Kbps Mpeg stereo
Det er lidt mindre end TV2 film der sender med
720p Video 12.0Mbps AVC Audio 384Kbps AC3 5.1
Jeg syntes kvaliteten er glimrende
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 10:57
Jeg vil ikke ligefrem kalde kvaliteten for glimrende. Der er lidt for meget komprimering i det, synes jeg.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 11:05
spawn skrev:
DR HD Yousee
720p Video 10.8Mbps AVC Audio 384Kbps Mpeg stereo
Det er lidt mindre end TV2 film der sender med
720p Video 12.0Mbps AVC Audio 384Kbps AC3 5.1
Jeg syntes kvaliteten er glimrende |
Har du haft mulighed for at checke bw hos Eurosport HD. Da de sendte fra Doha, stod det fantastisk godt.
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 11:15
ja i den bitrate burde kvaliteten også kunne være bedre
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 11:31
Jeg oplever et enkelt lille hak engang imellem, men sjældent.
Billedkvaliteten er generelt udmærket, men man kan godt se, at
Forbrydelsens budget ikke er det samme som Lost eller andre amerikanske
serier. Derfor er forskellen ned til SD også mindre som jeg lige ser det.
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 12:47
Man kan stor set opnå samme bilde kvalitet med Forbrydelsens hvis man bruge en god scale og modtage som SD som at modtage den i HD, Forbrydelsens er jo optaget med først klasse HD udstyr (skulle være DR første klasse HD TV serie), med det kan man god nok ikke se, så DR burte kunne gør det bedet.
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 12:53
Nu er kameraer jo ikke det eneste, der skal til for at producere knivskarpe
HD-billeder. Man kan faktisk sige, at serier som Lost og CSI ofte har et
unaturligt skarpt og farverigt billede, som formodentlig er lavet i post
production.
Min pointe var ikke, at DR burde gøre det samme, for det er jo et helt andet
udtryk, men blot at forklare, hvorfor fx Forbrydelsen ikke har samme wow-
effekt. Ikke dermed sagt, at DR burde aspirere efter wow-effekten.
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 13:00
Der er jo ingen der sige at Forbrydelsens skal havde en wow-effekten, men at der gerne skulle være en stor forskel mellem Forbrydelsens i SD og HD, og det er der ikke i dag, men det er meget mulig at der er gået noget galt i post
production af HD udgaven af Forbrydelsens.
Lost og CSI er jo skud i 35 mm. film, så der er jo et beder udgangs matrial til post produktion.
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 13:12
Det er vel heller ikke målet i sig selv, at HD skal være bedre end SD, hvis
SD-versionen af den pågældende er udmærket?
Hvis vi snakker komprimeringsartefakter osv (som jeg ikke så, men muligvis
er der), så burde det helt klart ikke være der i en HD-udgave.
Min pointe var bare - hvad er referencen for, hvor godt en HD-udsendelse
ser ud, hvis ikke vi har fx en biograffilm at sammenligne med?
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 13:28
Selvfølgelig kan det være udsendelsen (i det her tilfælde Forbrydelsen II), men jeg synes der er en mærkbar forskel på at se DR1 HD og eksempelvis Discovery HD. Forbrydelsen bar præg af enorm komprimering i mørke scener, hvilket indikerer at bitraten måske ikke er høj nok (til mig ihvertfald).
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 13:29
Vanderlay skrev:
Hvis vi snakker komprimeringsartefakter osv (som jeg ikke så, men muligvis er der), så burde det helt klart ikke være der i en HD-udgave.
|
Dem var der en hel del af i de mørke scener, (hvor det generelt er det tydeligeste sted at se komprimering).
Når jeg samenligner, så er det med andre HD kanaler.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 15:17
Har nu læst jeres indlæg og som jeg skrev igår synes jeg heller ikke at billedkvalteten er så god som Hd Fra Canal Digital .
Men da jeg ikke har set Dr Hd igennem Profiber som stadig ikke har fået kanalen op at køre.
Da mit signal på Dvt kommer fra en gammel antenne på loftet .
På Profiber kan Sd kanaler stå så godt at man faktisk kan blive lidt i tvivl om det rent faktisk er Hd man ser . Tv serien Lost i opskaleret 1080 i er et godt eksempel .
Men vil da også give Vanderlay og Startrek ret i at Feks CSI står meget skarpt med mange farver og detaljer men nok også til tider lidt kunstigt billede .
Det der med Bitraten er lav det er vel kun på Dvt at det opleves da min Lillebror så en naturudsendelse på Zapter hos Stofa og sagde at det stod knivskarpt .
Og da Profiber modtager Dr Hd fra Satelit hvor der jo ikke er så store begrænsninger i Bitraten især hos Canal Digital Hd kanaler som jeg går ud fra er dem som leverer signalet til Profiber .
Så det bliver spændende og se når Dr Hd kommer på . Hvorfor Profiber så har tekniske problemer med at sende Dr Hd ved jeg ikke , de skriver på hjemmesiden at den gerne skulle være oppe at køre i morgen .
Er der nogle som ved hvorfor den ikke er oppe at køre endnu ??
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 15:24
Thomas_H skrev:
Hvor ser du DR HD? |
Jeg ser DR-HD i København. DTT fra Gladsaxe senderen. (Jævnfør gruppen du er i, samt min snak om båndbredde insufficiente DVB-t MUX) ...Og der er kvaliteten på DR-HD under al kritik!
Kandersen skrev:
Når jeg samenligner, så er det med andre HD kanaler. |
Det samme her. Når jeg slår over på mine HDTV kanaler fra satellit (primært fra 28E) er det som af få brillerne renset for fedtet leverpostej. Og genkendelsens glæde er stor når man kan sige: Nå ja, det er jo sådan HDTV ser ud ....Og kan man ikke nøjes med det, kan man jo altid sætte en Blu-ray på, for endnu et step-up i kvalitet
Edit: Nedenstående er et par screenshots til at eksemplificere (Desværre har jeg kun adgang til screenshots fra FTA udsendelser, og ikke de bedste eksempler fra betalings-tv på 28E):
EDIT 2: Billederne har openbart ikke overlevet i korrekt format i forbindelse med flytningen af forum over på den nye platform. Så brug linkene i stedet for.
DR-HD:
Edit: link siden billederne ikke har overlevet forum flyt:
http://www.gratisupload.dk/download/35626/ - http://www.gratisupload.dk/download/35626/
DR HD når det er værst: (prikkerne i billedet skal forestille fugle )
Edit: link siden billederne ikke har overlevet forum flyt:
http://www.gratisupload.dk/download/35627/ - http://www.gratisupload.dk/download/35627/ http://www.gratisupload.dk/download/35626/ -
Og her ville jeg så faktisk havde posted eksemplerne med mere forventelig HDTV kvalitet, men det viste sig at selv 720p *.jpg billerne ville fylde mere end recorderes server vil acceptere, selv om det er samme program (paint) jeg har komprimeret til jpg med. ....Det er egentlig meget sigende i sig selv!
Her er hvad man almindelig vis forventer fra en 720p kanal:
http://www.gratisupload.dk/download/35589/ - http://www.gratisupload.dk/download/35589/
og her hvad man forventer fra en 1080i kanal:
http://www.gratisupload.dk/download/35588/ - http://www.gratisupload.dk/download/35588/
http://www.gratisupload.dk/download/35589/ -
|
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 15:38
Ja det er rigtigt Bluray Waw , Som Feks Batman Begins især når man ser et viv ovenfra ud over skyskaberne .
Men jeg har også set mange Naturudsendelser i Hd og er virkelig imponeret over de mange detalier og skarphed der kan være så det faktisk nogle gange være svært at komme tilbage til et uskarpt sd udsendelse .
Glæder mig meget til næste sommer med Vm i Fodbold i Hd .
|
Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 15:50
ghost-the-man skrev:
Potter skrev:
|
Det sendes ikke DTS lyd så det må i såfall være HD comboen som konverterer HE-AAC lyd til DTS. I øyeblikket sendes det HE-AAC 2.0 på DR HD slik jeg har forstått det.
Det er en feature/option i MPEG4 baserte HD mottagere som gjør det mulig å transkode HE-AAC til DTS (og muligens Dolby Digital). Derfor kan man i DTT sende HE-AAC 5.1 lyd som konverteres til DTS 5.1 lyd i HD receiver slik at surroundlyden konverteres til et format som er kompatibelt med AVreceivere. Dermed kan man oppgå surroundlyd med høy kvalitet på så lav bitrate som 160kbps.
Se også side 10 i EBU Techreview 305: http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf - http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf
Det finnes også mer info på http://broadcastengineering.com/news/dts_mpeg4_hdtv_20060907 - http://broadcastengineering.com/news/dts_mpeg4_hdtv_20060907 / http://news.ecoustics.com/bbs/messages/10381/264420.html - http://news.ecoustics.com/bbs/messages/10381/264420.html
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 00:31
jan160674 skrev:
andefeldt skrev:
Præcis det samme her, så også "fantastiske planet". Der var nogle få hak i de 3 udsendelser tilsammen. Under fortrydelsen II gik så helt galt til slut, måtte slå over på alm. dr1 for at kunne følge med i handlingen. Der var så mange hak at samtalerne simpelthen var umulig at forstå.
Jeg tager det ned med alm. antenne.
Men wouoww for en kvalitet, jeg blev hel deprimeret da jeg måtte skifte tilbage til DR1. Fuck hvor var det grynet efter 5 timer på HD. Jeg synes ellers tidligere at DR1 stod ganske flot på mit TV.
|
hvis dr1 er grunet digital så er den gal hos dig (instalations mæssigt/udstyr) her står dr1 skarp på yousee
|
Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 08:39
I er alle godt nok heldige. Jeg modtager DR HD i antenneforening med leverance fra Canal Digital, og jeg har bare sort skærm, dvs. ingen billede men dog trods alt lyd
Tålmodighed er en dyd som min gamle far plejer at sige, så jeg venter spændt på at se hvordan DR HD kan SE ud.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 08:42
optog godsend og den fylder 1,8 gb med dvbviewer.
et gennemsnit på 2,7 mbit. via dvb-T. skulle man ikke kalde det forbedret sd, frem for HD.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 09:06
Hvis det du har optaget er 720, så er det en ret høj bitrate. Jeg tror Hollywood har fået held ud af at film i HD slet ikke kan optages fra DR HD.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 09:25
xcardman skrev:
optog godsend og den fylder 1,8 gb med dvbviewer.
et gennemsnit på 2,7 mbit. via dvb-T. Skulle man ikke kalde det forbedret sd, frem for HD. |
Hvad er da forbedret?
Nuvel, ligner i hvertfald mere SD end det ligner HD! Bortset fra logoet, så ligner udsendelserne faktisk mest af alt opskaleret SD (jævnfør bl.a tidligere screenshots)...Det er lige før DR1 & 2 står lige så godt som DR HD ...Jeg har et eller andet sted håb om at et eller andet måske bare er gået grueligt galt i forbindelse med opstarten og implementeringen af DR-HD, og det vil blive fikset senere hen. [...PLEASE!] ....For den nuværende status og helt latterlige HD-lite kvalitet på DTT nettet kan da simpelthen ikke være meningen!
Der er svjh 19 Mbit/s båndbredde på Mux'et som desværre indeholder hele 5 kanaler. Det er så knapt 4 Mbit/s til hver kanal i gennemsnit, og man kunne da have en forventning om at DR-HD ville få prioiteret langt den største del af en statistisk variabel båndbredde i forhold til SD kanalerne (og at SD kanalerne der på et givent tidspunkt ikke har aktiv sendeflade vil have/få stillbilleder og bruge meget lidt båndbredde (Fjern "vi sover" fra Ramasjang tak!). Nuvel det bliver aldrig helt top-dollar HDTV med så lidt båndbredde tilgængeligt til så mange kanaler i mux'et. Men det burde da i det mindste kunne blive bedre end den aldeles rædsomme HD-lite kvalitet der aktuelt er tale om. Vågn nu lige op til dåd og kom så lige i gang kære venner.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 09:34
Kim Jespersen skrev:
Hvis det du har optaget er 720, så er det en ret høj bitrate. Jeg tror Hollywood har fået held ud af at film i HD slet ikke kan optages fra DR HD.
|
DVB platformen er piv-åben. Det vi optager er transport streams. Det vil sige selve den datastrøm der sendes. Og optagelserne er således af kvalitet også 100% identiske med det man ser live fra kanalen.
Ordentlig 720p kvalitet streamer med op til omkring 14-16 Mbit/s VBR peaks. Det gør DR-HD dog langt fra, og den kommer desværre nok heller aldrig til det, men hele 5 kanaler i det båndbredde insufficiente DTT mux.
Edit: Det er heller ikke kun Hollywood filmene der aktuelt er i elendig HD kvalitet, det er aktuelt alle DR-HD's udsendelser via DTT nettet.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 09:42
Hvis det var 720 i 2.7 mbit og den fylder 1.8 Gb, så vil billedet pixelere som et ondt år, de tal hænger på ingen måde sammen. 2.7 Mbit og 1.8 Gb hænger sammen med SD ved en filmlængde på godt 2 timer. Så det er meget muligt du optager transport stream, det har bare ikke noget med situationen at gøre, hvis HDCP'en forhindrer HD materiale i at blive optaget på harddisken, så optager du kun materialet i SD.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 09:57
Kim Jespersen skrev:
Hvis det var 720 i 2.7 mbit og den fylder 1.8 Gb, så vil billedet pixelere som et ondt år |
Med MPEG4 sker der oftere det at billedet bliver blødt og dårligt defineret (ringe spatial opløsning) ved brug af høje quantizer værdier i encodingen når bitraten er udsultet. Det afhænger helt af hvordan man indstiller encoderen hvor meget den tendenserer at gøre billedet blød, og HVOR hurtigt den i den balance tendenserer at pixelere. DR-HD på DTT har et meget blødt og spatial dårligt opløst og defineret billede, og så oven i købet også pixeleringer. Se mine links til screencaputures øverst på side 6 her i tråden. ...Sådan så udsendelsen også ud når man så det live
De screencaptures er så godt nok fra "Den fantastiske planet 01-11-2009" ...Den udsendelse fyldte 1,97 GB og brugte altså lidt højere båndbredde end den optagelse XCardman omtaler, da "Den fantastiske planet" med sine godt 45-50 minutter var kortere end filmen. Det vil sige at den havde en gennemsnitlig bitrate på omkring 5-5½ Mbit/s ...Stadig alt for lidt til ordentlig HDTV transmission!
Du kan også sammenligne med de andre screencaputures fra HDTV kanaler med mere almindelig/forventelig HDTV kvalitet i linksene øverst på side 6
Kim Jespersen skrev:
Så det er meget muligt du optager transport stream, det har bare ikke noget med situationen at gøre |
Det har ALT med situationen at gøre.
Kim Jespersen skrev:
hvis HDCP'en forhindrer HD materiale i at blive optaget på harddisken, så optager du kun materialet i SD. |
HDCP er en kopibeskyttelse der relaterer sig til beskyttelse af materiale der transmitteres igennem display interfaces som bl.a DVI og HDMI m.fl. Det har intet med capture af en transportstreams bitstream at gøre. Det er 2 helt forskellige ting. HDCP har altså med en reciever boks HDMI udgang at gøre, og ikke en skid at gøre med hvad bitraten er i en transport stream.
Men der ud over har du helt ret i at så lave bitrater intet har med HDTV at gøre! Men fortæl lige DR/Digi tv det!
Kvaliteten fra DTT er i praksis derfor da aktuelt også lige elendig, hvad enten man ser det live, eller efterfølgende ser boksen/computerens harddisk optagelse af transportstreamen.
|
Skrevet af: Bohn
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:14
Kandersen skrev:
Selvfølgelig kan det være udsendelsen (i det her tilfælde Forbrydelsen II), men jeg synes der er en mærkbar forskel på at se DR1 HD og eksempelvis Discovery HD. Forbrydelsen bar præg af enorm komprimering i mørke scener, hvilket indikerer at bitraten måske ikke er høj nok (til mig ihvertfald).
|
Helt enig, den komprimering gjorde avs. Vi ser på et 86" lærrede i 720p, og der ser man det tydeligt (desværre). Kan ikke huske om vi så den på DVB-T eller over sat.
Vi modtager også DTS 5,1 lyd på DR HD .
Men hvor er det gode udsendelser de sender på HD, håber de kan opretholde niveauet.
Hygge Kim ------------------------------------------------------------------------------- Lyd: Marantz SR-14 B&W Matrix - front:801 s2, bag: 805, center: HTM, sub: 800asw Billede: Panasonic PT-AE700e Quality Screen 86" 16:9 Modtagere: C+ DVB-T & Sat HD boks Topfield TF5000pvr Underhold: Xbox360 Elite
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:19
"ISDB supports RMP (Rights management and protection). Since all digitial television (DTV) systems carry digital data content, a http://en.wikipedia.org/wiki/DVD - DVD or high-definition (HD) recorder could easily copy content losslessly. http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood - Hollywood [ http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Avoid_weasel_words - who? ]
requested copy protection; this was the main reason for RMP being
mandated. The content has three modes: “copy once”, “copy free” and
“copy never”. In “copy once” mode, a program can be stored on a hard
disc recorder, but cannot be further copied; only moved to another
copy-protected media—and this move operation will mark the content
“copy one generation”, which is mandated to permanently prevent further
copying. “Copy never” programming may only be http://en.wikipedia.org/wiki/Time_shifting - timeshifted and cannot be permanently stored. Currently[ http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Manual_of_Style_%28dates_and_numbers%29#Chronological_items - when? ], the Japanese government is evaluating using the http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Transmission_Content_Protection - Digital Transmission Content Protection (DTCP) "Encryption plus Non-Assertion" mechanism, to allow making multiple copies of digital content between compliant devices http://en.wikipedia.org/wiki/ISDB#cite_note-2 - [3] ."
http://en.wikipedia.org/wiki/ISDB
Lig specielt mærke til muligheden, copy never.
Iøvrigt skal det lige siges, at det var ikke det link jeg ønskede at finde, da jeg opdagede Copy never funktionen i forbindelse med Panasonics HD optagere og det var en artikel i forbindelse med de optagere jeg var ude efter, men jeg kan ikke finde den igen. Det er muligt at forhindre optagelse af HD udsendelser og Hollywood har pålagt DR at begrænse mulighederne
http://www.business.dk/article/20090908/techmobil/90908098
Enten er det ikke en HD optagelse i har fået lavet eller også er jeg glad for at jeg ikke modtager den DR HD som i modtager.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:33
Kim Jespersen skrev:
"ISDB supports RMP (Rights management and protection). |
Nu bruger vi ikke ISDB med den piv åbne DVB standard i Europa og Danmark! (så længe det varer hvis det står til Holywood)
...Få nu lige fat i- og differentireret begreberne før du med en halv vind kaster om dig over hurtigt at slynge om dig med begreber som HDCP og RMP der ikke har nogen indflydelse på en DVB transportstream.
Kim Jespersen skrev:
http://www.business.dk/article/20090908/techmobil/90908098 |
Det handler om HDCP, altså som tidligere forklaret om boksenes display interfaces (HDMI udgangen) og ikke om transportstreamen som med DVB er piv åben.
Læs f.eks under overskriften "Pc'en gør dig fri" i dit eget link hvor der bl.a står: "Ejer man en mediacenter-pc med digitalt tv-kort og nok kræfter til at håndtere HD-signaler, er man dog ikke underlagt spærringen" ...Det er fordi beskyttelsen ikke lægger i transportstreamen, men i video udgangen, så man ikke kan kopiere i HD fra boksenes videoudgang. Men det kan man sagtens ved at gemme selve transportstreamen.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:37
Er det fordi du ikke vil forstå det eller er det fordi du vil have din ret til at kritisere DR for deres HD kanal. Kaster vind? Du kritiserer kanalen uden at komme med nogen former for dokumentation og skriver en masse tal uden kilde.
DR HD er blevet pålagt at begrænse brugerens muligheder ved film, længere er den ikke, jeg satte et link ind til artiklen på business.dk, så kan du læse den eller lade være, men jeg går ud fra at det er sjovere at kritisere DR HD.
Igen, jeg er bare glad for at jeg ikke modtager den DR HD som i modtager.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:52
Kim Jespersen skrev:
Er det fordi du ikke vil forstå det |
Nej. Men jeg prøver netop stille og roligt at forklare dig sammenhængende så du korrekt kan forstå hvad forholdene og begreberne indebærer og hvad de ikke indebærer.
Kim Jespersen skrev:
DR HD er blevet pålagt at begrænse brugerens muligheder ved film, længere er den ikke, jeg satte et link ind til artiklen på business.dk, så kan du læse den eller lade være. |
Efter du redigerede din besked og tilføjede linket, har jeg tilsvarende redigeret min besvarelse, så den også besvarer det. Læs det ovenfor.
Kim Jespersen skrev:
Igen, jeg er bare glad for at jeg ikke modtager den DR HD som i modtager |
Hvis du ikke modtager DR-HD via DTT fra Gladsaxe senderen kan du i hvertfald være glad for det!
Når man som jeg er vant til HDTV modtagelse (jeg har modtaget HDTV siden 2004, og modtager aktuelt omkring 30 HDTV kanaler), så er det en dårlig HDTV oplevelse at modtage DR-HD via DTT nettet.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:55
Jeg prøver lige igen, da jeg lige gravede gennem Topfieldens optagelser for at se om jeg stadig havde Shop girl i 1080i og jeg havde heldigvis ikke slettet den endnu. Den fylder knap 6,5 Gb. Det her er derfor ca. størrelser SD = 2 Gb ~ 1 Gb pr. time HD720 = 4 Gb ~ 2 Gb pr. time HD1080 = 6 Gb ~ 3 Gb pr. time
Kan du følge udviklingen? Ca. en fordobling. Det er helt elementært ikke muligt at have en 720p optagelse på 1,8 Gb, hvilket giver ca. 1 Gb pr. time, som er SD materiale. Derfor spurgte jeg om i var sikre på at optagelsen er HD og så kom dit transportstream ind i billedet og det har bare intet med, om det er HD at gøre, da den rå datastrøm kan være SD eller HD.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 11:18
TBC1 skrev:
Hvis du ikke modtager DR-HD via DTT fra Gladsaxe senderen kan du i hvertfald være glad for det!
Når man som jeg er vant til HDTV modtagelse (jeg har modtaget HDTV siden 2004, og modtager aktuelt omkring 30 HDTV kanaler), så er det en dårlig HDTV oplevelse at modtage DR-HD via DTT nettet. |
Det gør jeg ikke, jeg modtager fra Hedensted og jeg vil medgive dig, at det kunne være bedre og nogle udsendelser er bedre end andre, men der er elementære problemer i at HD ikke fylder mere end 1,8 Gb for en film, hvilket gør at jeg tror der er tale om en kopi beskyttelse med Record never, således at der vil blive optaget en SD udgave i stedet for. Netop denne mulighed bliver benyttet af bl.a. ITV HD, hvor man kan time shifte HD udsendelsen, men ved optagelse så får man en SD udgave.
Måske var det mig der ikke fik forklaret godt nok, hvad jeg mente med problemerne i optagelsens størrelse og bitrate, det beklager jeg.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 11:35
Kim Jespersen skrev:
Jeg prøver lige igen, da jeg lige gravede gennem Topfieldens optagelser for at se om jeg stadig havde Shop girl i 1080i og jeg havde heldigvis ikke slettet den endnu. Den fylder knap 6,5 Gb. Det her er derfor ca. størrelser SD = 2 Gb ~ 1 Gb pr. time HD720 = 4 Gb ~ 2 Gb pr. time HD1080 = 6 Gb ~ 3 Gb pr. time
Kan du følge udviklingen?. |
Sagtens. Jeg kan selv modtage DVB-t og DVB-s/s2 på både min computer og min PVR boks (Vantage 8000TS), og de to kan ligefrem udveksle og benytte hinandens filer hvis det skal være. Begge dele kan give mig info om transportfilens codecs, opløsning og størrelse mv.
Jeg har således transportstream optagelser fra andre HDTV kanaler fra satellit på både min Vantage 8000TS boks og/eller på min computer, hvor kvaliteten i forhold til DR-HD er ret god og f.eks eksempler på selv 720p optagelser der fylder ~ 5,2 Gb pr time.
Det ændrer bare intet ved at min optagelse af DR-HD's 720p udsendelse af "Den fantastiske planet" d. 1/11 kun fylder ~ 1,65 Gb pr time og til sammenligning med andre HDTV kanaler er i ret ringe kvalitet, uanset om man så ser det live eller via den tabsfrie optagelse.
Kim Jespersen skrev:
så kom dit transportstream ind i billedet og det har bare intet med, om det er HD at gøre, da den rå datastrøm kan være SD eller HD. |
Uanset hvad du så en helt privat vælger at ville tro på, så er den rå datastrøm jeg har fra DR HD via Gladsaxe DTT senderen H.264 Highprofile 4.0 1280:720p og lyden er HE-AAC. Optagelsen af "Den fantastiske planet" d. 1/11 kun fylder kun ~ 1,65 Gb pr time.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 11:52
Nu var størrelserne som jeg skrev ca. størrelser, som også kan afhænge af bitraten, men en bitrate på 2,37 stadig for høj til en HD720 optagelse på 1,8 Gb og 1,65 Gb pr. time er også væsentligt mere end 1,8 Gb for en film på 1 time og 41 minutter, hvilket giver 1,07 Gb pr. time.
Jeg tror stadig ikke på at optagelsen af Godsend er andet end SD, men jeg så den ikke, så jeg ved ikke hvordan den så ud.
At du og visse andre syntes at DR HD ikke lever helt op til standarden, har jeg fuldt respekt for, selvom jeg er ganske godt tilfreds med den kvalitet der er på de programmer jeg gerne vil se og særligt når man tænker på de relativt få Mux' der er til rådighed, så kan man ikke forvente at DR skal levere HD kanal der kan måle sig med HD kanaler fra satellit, hvor der er nærmest ubegrænsede muligheder og plads.
|
Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:00
Når jeg optager SD i 576i fylder det omkring 1 GB/time, og det er MPEG2 med MP2 lyd. Jeg kunne fint forestille mig at 720p vil ligge på omkring 1,7 - 1,8 når det nu er MPEG4 og HE-AAC. Begge formater er væsenligt bedre til kompression af hhv. billede og lyd end MPEG2 og MP2.
Så, Kim Jespersen, jeg kan ikke se hvorfor du tror TBC1 ikke har optaget det han har. Jeg har selv i de sidste par dage optaget en del af DR HD på min HTPC. Jeg garanterer at det kan man, og det er ikke SD ;)
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:07
pilehave skrev:
Når jeg optager SD i 576i fylder det omkring 1 GB/time, og det er MPEG2 med MP2 lyd. Jeg kunne fint forestille mig at 720p vil ligge på omkring 1,7 - 1,8 når det nu er MPEG4 og HE-AAC. Begge formater er væsenligt bedre til kompression af hhv. billede og lyd end MPEG2 og MP2.
Så, Kim Jespersen, jeg kan ikke se hvorfor du tror TBC1 ikke har optaget det han har. Jeg har selv i de sidste par dage optaget en del af DR HD på min HTPC. Jeg garanterer at det kan man, og det er ikke SD ;)
|
Det var nu Xcardman der havde optaget Godsend, men både du og TBC1 skriver jo også at HD720 ligger væsentligt over 1 Gb pr. time, som Godsend andgiveligt skulle ligge på, så vi er da på ingen måde uenige.
DR har jo også meddelt at de ikke vil forhindre optagelser i HD af deres eget materiale, spørgsmålet er blot om de forhindrer optagelser i HD af film, som Hollywood har bedt dem om og pga. størrelsen på 1,8 Gb og bitraten på 2,37, så er der noget der tyder på DR har forhindret en optagelse i HD, i hvert fald af Godsend.
http://www.business.dk/article/20090908/techmobil/90908098
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:14
Kim Jespersen skrev:
hvilket gør at jeg tror der er tale om en kopi beskyttelse med Record never, således at der vil blive optaget en SD udgave i stedet for. |
Det er der så IKKE tale om. For "record never" er en del af RMP, som ikke er en del af vores DVB transmission. Igen, vi er nødt til at differentiere og skælne korrekt. Ellers blandes tingene sammen og fejlkonklusioner opstår.
Kim Jespersen skrev:
Netop denne mulighed bliver benyttet af bl.a. ITV HD, hvor man kan time shifte HD udsendelsen, men ved optagelse så får man en SD udgave. |
ITV HD gør noget andet smart. De sender udelukkende SD kanalen flagget som en TV kanal, så en almindelig autonom DVB reciever kun tuner og opfatter SD udgaven som en TV kanal. (og de recievere der sælges til Briternes platforme er generelt ekstremt autonome, meget lig nogle af Canal Digitals recivere der kun kan tune Canal digitals programmer og ikke andet end hvad canal digital vælger boksen skulle kunne tune. Det er hurtigt og effektiv og vi er meget langt fra en grundig "blind Scan") Og således er det kun SD kanalen man kan timer-programmere optagelserne fra og tykke på "record" i forhold til. Hvis man vil tilgå ITV HD sker det via tilgang til services (lige som news on demand fra Sky News, hvor man selv kan vælge hvilke nyhedsindslag man vil se). Og det kan man så godt timeshifte. ....Med de satllitrecivere man har i England tilgår man sådanne services (så som f.els BBC's og Sky news "News on demand", og så altså også ITV's HDTV "service" ved at trykke på den røde knap på fjernbetjeningen mens man ser den tv station (i dette tilfælde ITV SD udgaven) der har tilknyttet sådanne services. Altså: Man slår man over på ITV SD via almindeligt programvalg. Så trykker man den røde knap på fjernbetjeningen for at tilgå deres HDTV service, som ikke lægger som almindelig seperat TV station i recieverens programliste. Derfor kan man heller ikke starte eller programere en timeroptagelse fra den. Jeg har i øvrigt selv en Sky+ HD boks med sådan funktion. Det er ikke noget vi har set udbygget eller benyttet i Danmark, da det ikke er en del af den platform vi har herhjemme. Så jeg håber det ikke er alt for svært at forholde sig til.
På en 3 part ikke-autonom reciever/computer, kan man hvis man er dygtig nok dog manuelt tune de rette pid's til ITV HD servicen (eller hvis recieverens eventuelle "blind scan" er grundig nok), og så optage selve transportstreamen med HD signalet. Men den almindelige 'Mr & Mrs. Johnson' er ikke i stand til det med deres almindelige autonome DVB recievere. På dem kan man ikke optage fra "Servicen" ITV HD (som altså ikke er flagget som en seperat TV kanal) . Så det er smart fundet på, men det handler ikke om RMP og "record once" flag, men så at sige om at ITV-HD bare ikke findes som seperat Tv station man seperat kan tilgå i boksens kanaloversigt og lave optager fra.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:18
Nu har jeg haft freesat i over et år, så jeg ved udemærket hvordan det fungerer. ITV HD kan ikke optages, men der er tale om at løsne kanalens begrænsninger, nu hvor de vil lancere ITV HD som en egentlig kanal og ikke som en red button service.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 12:27
Kim Jespersen skrev:
Nu har jeg haft freesat i over et år, så jeg ved udemærket hvordan det fungerer. ITV HD kan ikke optages, men der er tale om at løsne kanalens begrænsninger, nu hvor de vil lancere ITV HD som en egentlig kanal og ikke som en red button service. |
Og gør de det, så vil folk med avancerede 3-parts recievere eller PC'ere MEGET nemmere kunne optage HD fra den, ganske lige som man kan det fra DR HD, da der så ikke længere ville være de samme problemer med at tune den. (De almindelige/autonome recievere ville imidlertid evt stadig kunne lystre et propriatært flag om at de skulle kunne det HVIS det er en del af Briternes propriatære platform), og materialet vil stadig kunne beskyttes med HDCP, men det har som sagt slet intet at gøre med transportstream capture.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 13:00
Kim Jespersen skrev:
Jeg tror stadig ikke på at optagelsen af Godsend er andet end SD, men jeg så den ikke, så jeg ved ikke hvordan den så ud.. |
Spørg dig selv: Hvad er en transportstream? Og: Hvordan skulle et transportstream capture af en HD kanal mirakuløst pludselig være SD? Når der modtages en HD transportstream, hvor skulle konverteringen af selve transportstreamen og dens encoding fra HD til SD så finde sted? I boksen/på PC'en? Hvorfor tror du at RMP begræsningerne i det Japanske ISDB transmissionsystem (som ikke er det samme som vores DVB-t net) handler om record once eller record never flags? ...Naturligvis fordi transportstreamen ikke reencodes, men også i ISDB formatet captures som den er, hvis det altså tillades at optage af RMP beskyttelsen. (som altså IKKE er en del af vores DVB-t net!)
Det kan kun lade sig gøre at der er tale om et SD transportstream capture, hvis der reelt er tale om et transportstream capture fra en SD stream (som f.eks. i ITV's tilfælde) ...Og i så fald skulle der jo være en seperat SD stream i dvb-t muxet!
Igen: Vi taler altså om transportstream capture, og ikke HDCP beskyttelsen hvor en HD kanal rigigt nok kan blive nedskaleret til SD opløsning på boksenes udgang (mens det altså stadig er en HD transportstream boksen vil modtage) ...De 2 ting skal vi stadig ikke blande sammen. Den beskyttelse der er på tale i forbindelse med DR-HD handler altså om HDCP og ikke alle mulige andre standarder vi slet ikke har i forbindelse med vores hjemmelige transmissionsstandarder.
Jeg Zappede tilfældig vis forbi i slutningen af Godsend (jeg optog den ikke). De letterboksede(!) mørke scener jeg så der, var det absolut ringeste jeg havde set endnu blandt de ting jeg har set på kanalen. Letterboksen sammen med med filmens 24 eller i dette tilfælde formentligt 25 fps betyder at der skal bruges mindre bitrate på at formidle filmen i, end der skal til at formidle fuld 16:9 (uden letterboks) 50 hz materiale i tilsvarende kvalitet.
Og jeg i øvrigt huske da jeg zappede forbi at jeg tænkte at det bestemt ikke lignede HD, men langt mere opskaleret SD. Så selv om det lyder som helt ekstrem lav bitrate, vil jeg alt i alt ikke kategorisk afvise helt afvise Xcardmans udregninger, selv om det lyder helt udsædvanligt lavt, og også lavere end jeg selv tidligere har observeret i forbindelse med andet materiale. (Men jeg har heller ikke optaget letterboksede 25 fps film fra DR-HD, da 720p og film imho bare er to ting der ikke hører sammen)
Kim Jespersen skrev:
At du og visse andre syntes at DR HD ikke lever helt op til standarden, har jeg fuldt respekt for, selvom jeg er ganske godt tilfreds med den kvalitet der er på de programmer jeg gerne vil se og særligt når man tænker på de relativt få Mux' der er til rådighed, så kan man ikke forvente at DR skal levere HD kanal der kan måle sig med HD kanaler fra satellit, hvor der er nærmest ubegrænsede muligheder og plads. |
Jeg er godt med på at der ikke er den samme båndbredde til rådighed på DTT nettet, som der er på satellit. Men jeg har virkelig gået og glædet mig til DR HD. Så min skuffelse over at opleve den ringe tekniske kvalitet/lave bitrate fra kanalens transmission i DTT nettet ER stor
Men som jeg siger, så har jeg håb for at det må og skal blive i det mindste noget bedre, og der blot er tale om implementerings/startvanskligheder. I et DVB-t Mux med 5 kanaler (og dermed en gennemsnitlig båndbredde på knapt 4 Mbit/s til hver kanal) kan det simpelt hen ikke passe at den eneste HD kanal i Mux'et kun skal have omkring 5 Mbit/s i gennemsnit! ...Det virker næsten som om at man har glemt at priortere HD kanalen specifikt over SD kanalerne og give den langt højere "rettigheder" i forbindelse med den statistiske multiplexing
....Hvis SD kanalerne f.eks blev sendt med den typiske boxer bitrate på omkring 1,8 Mbit/s i gennemsnit pr, kanal, så burde der jo være omkring næsten 12 Mbit/s til DR HD i gennemsnit tilbage at gøre godt med. Dette ville kunne give fornuftig 720p kvalitet. (selv om det selvfølgelig ville gå ud over DR's nye SD kanaler i muxet, som ville komme ned på Boxer kanalernes kvalitetsniveau)
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 14:06
du modtager ikke 5.1 lyd, først sidst på året eller i 2010. det er 2 kanal og din forstærker genkender bare signalet som DTS. men det har intet med DTS digital lyd af gøre.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 14:10
xcardman skrev:
du modtager ikke 5.1 lyd, først sidst på året eller i 2010. det er 2 kanal og din forstærker genkender bare signalet som DTS. |
Korrekt, det er ikke DTS der transmitteres via DTT nettet. Det er recieveren der transcoder HE-AAC lyden til DTS så en almindlig surroundforstærker kan "forstå" og finde ud af at bruge det digitale signal til noget. Ganske lige som recieveren også transcoder MP2 lyd til Wave/PCM.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 14:20
Tdc1
Ja du har jo givet et Kim Jespersen et rigtig fint svar.
ja desværre sender dr HD bare ikke med højere bitrate. nogle af deres natur film, har dog ligget højere. Grand Canyon skriver mediainfo 7154 kbps. Så de variere deres bitrate
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 14:32
TBC1 skrev:
På en 3 part ikke-autonom reciever/computer, kan man hvis man er dygtig nok dog manuelt tune de rette pid's til ITV HD servicen (eller hvis recieverens eventuelle "blind scan" er grundig nok), og så optage selve transportstreamen med HD signalet. Men den almindelige 'Mr & Mrs. Johnson' er ikke i stand til det med deres almindelige autonome DVB recievere. På dem kan man ikke optage fra "Servicen" ITV HD (som altså ikke er flagget som en seperat TV kanal) . Så det er smart fundet på, men det handler ikke om RMP og "record once" flag, men så at sige om at ITV-HD bare ikke findes som seperat Tv station man seperat kan tilgå i boksens kanaloversigt og lave optager fra. |
Hvis man kan afspille, kan man optage. Trods ganske stor kreativitet, og mange spildte milliarder til DRM projekter, er det ikke lykkedes Hollywood at ændre på dette. End ikke Blu-Ray, hvor guderne skal vide at der er brugt $$$ på DRM, har rokket ved den påstand: hvis man kan afspille, kan man kopiere.
Copy-once og copy-never er ikke andet end flag som "beder" STBen om ikke at optage, eller om kun at tillade en enkelt kopiering fra harddisk til optisk medie (som beskytttes med CPRM, en DRM variant som også er komprimitteret). Disse flag virker kun hvis STBen producenten overholder denne henstilling. Det svarer til at sætte et skilt op i parken med "græsset må ikke betrædes" eller "ingen plakatopklæbning på denne mur" (virker ikke specielt effektivt i København).
Der er ikke nogen lov som tvinger STB producenterne til at overholde disse henstillinger, og selv hvis politikerne blev bestukket til at lave en sådan lov om broadcast flags, ville det ikke gøre nogen forskel. Der er tilpas mange open-source STBer ala Dreambox som kan modificeres af brugerne.
Det har sikkert større effekt at prøve at skjule PID'erne for HD video streamen, så de ikke dukker op i en normal scan. Det kan allerhøjst forhindre Hr Hansen og Fru Jensen i at optage noget. TV Scene Release grupper skal nok finde ud af det. Eneste effekt er formentlig at Hr Hansen eller Fru Jensen bliver mere interesseret i The Pirate Bay, hvor de kan finde samme indhold uden restriktioner.
Projekter som CI+ og paring af kort med modtager kan måske ændre det piv-åbne DVB i retning af det noget mere lukkede Blu-Ray (som prøver at lave en fuld protected video path), men disse ting kan kun bruges hvis udgangspunktet er krypterede PID'er. Med FTA er der intet at gøre udover noget obfuscation med at skjule PID'er som, helt ærligt, er til grin.
Endnu mere til grin er dog tanken om at nogen skulle "pirat"kopiere Hollywood film fra DR HD, når de samme film kan downloades fra internettet som Blu-ray ISOs med 5x til 10x DR's bitrate...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 14:52
xcardman skrev:
Ja du har jo givet et Kim Jespersen et rigtig fint svar.
ja desværre sender dr HD bare ikke med højere bitrate. nogle af deres natur film, har dog ligget højere. Grand Canyon skriver mediainfo 7154 kbps. Så de variere deres bitrate |
Hmm, gad vide om DR bevist sænker bitraten på Hollywood film? Jeg lavede også et DVB capture af Godsend på min PC, men da jeg så at filen kun var 2.5 GB, gik jeg ud fra at jeg måtte have lavet en brøler, så jeg slettede den igen (mine modtageforhold til DVB-T er alt andet end optimale, og noget af mit Linux DVB software er ikke så glad for HE-AAC). Jeg vil prøve igen i aften med Breach. Hvis DR ikke vil/må/tør sende film i 720p med over 2-3 Mbps i bitrate, kan de lige så godt lade være.
Jeg optog ligeledes Godsend på min DM600C, og her var filstørrelsen 4 gange så stor, svarende til en bitrate omkring 10-11 Mbps. YouSee må have en anden master at encode ud fra; det er i hvert fald ikke den rå DVB-T AVC video stream de sender videre.
(Meget apropos PID snakken, så er DM600C kun en MPEG2 box, og den scanner DR HD som en data kanal, men det er meget nemt at rette med DreamboxEdit og information om de relevante PIDer, som jeg fandt med et DVB-C kort på en PC. Derefter kan jeg optage DR HD på DM600C og se optagelserne på min Popcorn Hour A-100; EPG virker også på DM600C).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:01
Ja man skulle tro det, at de sænker bitraten ved Hollywood film
Men så skulle de hellere lade være og sende dem det giver jeg dig helt ret i. bruger tsdoctor til at redigere og vlc til at lave lyden om til 44hz. ellers vil min popcorn a100 ikke afspille lyden.
hvis yousee levere 10-11 mbit, så siger jeg bare skod dvb-t og dr HD(eller hvad man nu skal kalde det)
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:05
JesperLund skrev:
Jeg optog ligeledes Godsend på min DM600C, og her var filstørrelsen 4 gange så stor, svarende til en bitrate omkring 10-11 Mbps. YouSee må have en anden master at encode ud fra; det er i hvert fald ikke den rå DVB-T AVC video stream de sender videre. |
Mon ikke YouSee udnytter det ukomprimerede signal de får fra DR Byen og selv encoder som på det andre DR kanaler?
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:12
lunddal skrev:
Mon ikke YouSee udnytter det ukomprimerede signal de får fra DR Byen og selv encoder som på det andre DR kanaler? |
Jo, det vil også være mit gæt (heldigt at der er nok kapacitet på fiberen fra DR Byen til Borups Alle). DR mux2 kanalerne er i MPEG2 hos YouSee, og det ville degradere kvaliteten hvis de skulle encodes ud fra MPEG4 DVB-T udgaven.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:23
xcardman skrev:
Ja man skulle tro det, at de sænker bitraten ved Hollywood film
Men så skulle de hellere lade være og sende dem det giver jeg dig helt ret i.
|
Lad os give dem en chance for at få teknikken på plads, men hvis de fortsætter med HD film under 3 Mbps, skal der klages over det! Jeg mener at DR selv fremhævede at de kun ville sende rigtige HD film, og ikke opskaleret SD. Men en bitrate under 3 Mbps er lavere end deres MPEG2 DVB-T udgave af DR1.
Om aftenen burde der ikke være noget på DR Ramasjang og Folketingskanalen, så der er vel "kun" DR K og DR Soundbite (DR Update) til at konkurrere om de 19 Mbps i mux2. Det burde ikke være umuligt at præstere en bitrate omkring 10 Mbps på DR HD. Alt over 2 Mbps (Boxer niveauet) er spildt på DR Update, og med 3-4 Mbps burde DR K se mindst lige så godt ud som DR1 på mux1.
|
Skrevet af: katbird
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:28
Ser DR HD via YouSee , og bitraten svinger mellem 10-11,5 Mbps på de udsendelser jeg har set eller optaget.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 15:53
tror jeg vil prøve og optage Bedrag i aften og se bitraten på den.
samt en natur film. så kan jeg jo se om biraten ryger ned på filmen.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 16:30
Ikke fordi jeg nogensinde har prøvet det, men jeg har hørt, at når man downloader bluray rips fra nettet der er reencoded, kan de dygtige x264 encoder gutter (nævner heller ingen release grupper her) sagtens få en 2 times hollywood film med ret meget grain i fuld 16:9 og 720p til at være transparant til bluray kilden, med en 6,5-7gb (og det endda med lyd over 100kbit/s bitrate som DR HD ca. bruger). Hvis DR prioriterede deres båndbredde ordentligt på mux2 ligesom der har været diskuteret burde det altså ikke være et problem for dem at fremvise denne kvalitet. Selvfølgelig skal man tage højde for ekstremt krævende instantane peaks som der ikke vil være muligt at transmittere i meget høj bitrate, men alligevel (tænker f.eks på en fugle scene hvor man ser tusindvis af fugle fra planet earth bluray hvor bitraten når uanede hæjder )
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 16:40
thomasha skrev:
Ikke fordi jeg nogensinde har prøvet det, men jeg har hørt, at når man downloader bluray rips fra nettet der er reencoded, kan de dygtige x264 encoder gutter (nævner heller ingen release grupper her) sagtens få en 2 times hollywood film med ret meget grain i fuld 16:9 og 720p til at være transparant til bluray kilden, med en 6,5-7gb (og det endda med lyd over 100kbit/s bitrate som DR HD ca. bruger).
|
Nej, de kan de ikke; der vil være synlig forskel. Videomateriale på nettet bruger i øvrigt typisk nogle GOP størrelser (lavt antal I-frames) som ikke er acceptable i DVB sammenhænge. Du er nødt til at vente på en I-frame for at vise et billede, og hvis der er 5+ sekunder mellem hvert I-frame, vil kanalskift tage for lang tid. Mulighederne for at variere bitraten med VBR er også generelt ringere på DVB.
Men selvfølgelig kan DR gøre det bedre. Højere bitrate til video, og DVB subs i stedet for hardmatted subs (uden subs kan billedet encodes bedre). Jeg kunne godt have DR mistænkt for at køre pausefisk video streams på Ramasjang og Dolketingskanalen, selv om der ikke er noget at sende. Det vil jeg checke i aften.
|
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 16:50
Ja DR sender ligegyldige sovende Bamser. Mht til forskellen vil jeg sige du bliver forbavset hvor god kvaliteten kan være på disse rips (igen, det er ikke en ligegyldig piratebay release gruppe jeg taler om, men interne grupper af folk der har forstand på at tweake x264 encoderen specifikt til filmem). prøvede en blindtest med en bluray og et af disse rips og jeg kunne ikke se forskel på mit 720p samsung tv, der i øvrigt er godt indstillet.
Mht til at få det til at fungere på dvb-t nettet har du sikkert ret i at det ikke er muligt
|
|