Print side | Luk vindue

DR HD og Surround Sound

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69331
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 21:43

Emne: DR HD og Surround Sound
Skrevet af: Palleraa
Emne: DR HD og Surround Sound
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:10
Er overrasket over at ingen har diskuteret lyden på DR HD endnu. Jeg har mit
Sony 40W3000 sat til min reciever med et optisk kabel. Dog har jeg ikke set
(eller hørt) skyggen af 5.1 endnu. Skal vi virkeligt leve med 2.0 lyd på en
splinterny HD kanal?

Modtager DR HD med almindelig antenne og derfor også DVB-T

Svar:
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 00:14
Det diskuteres skam flere steder her i forummet, samt i kommentarerne til en af nyhederne.

Du er ikke den eneste, der er skuffet.

Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 08:45
Der kommer først surround lyd på i december har jeg hørt.

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...

Skrevet af: karkov
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 09:50
hos yousee er der kun et almindeligt mpeg lyd spor, så jeg savner også lidt 5.1 lyd.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 09:53
Hvorfor skriver DR så i EPG oversigten at Anamorph er i "multichannel"?

Skrevet af: chillihead
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:13
Jeg er også skuffet , der sendes kun i PCM stereo 48Khz

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:18
Jeg synes da der stod DTS i displayet på min receiver?

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 15:23

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Jeg synes da der stod DTS i displayet på min receiver?

Ja også DTS på min reciever, men kun lyd i de to fronter

Og min Triax 405 understøtter DD, DTS og AAC lydformater

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:32
Der sendes ikke noget DD5.1 ud endnu, det kommer først senere er den melding jeg har fået.

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:39
Ok! Hvorfor melder de det så ikke bare ud så alle får det at vide

Skrevet af: chillihead
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:41
Hans j

Hvornår er så "senere" ?

Mvh

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 16:53

Der er fra Denver-electronics.dk jeg fik det fortalt. Jeg havde problemer med at få min DVB-T modtager til at spytte bitstream ud.

Jeg må sige jeg har fået en ovenud fornem service, skrev til dem i aftes med diverse spørgsmål og allerede kl 9 i morges havde jeg svar.

Jeg ville gerne prøve at afspille .PVR filer fra min USB-stick optaget via Denver modtageren, det har han så også forsøgt at hjælpe mig med, fornem fornem service.

Jeg kan klart anbefale Denver DMB-105HD som de har hos Harald Nyborg til kr. 479,-, den virker fint og kan optage til USB memorystick eller USB-harddisk.

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 18:17
Jeg har fået infoen fra DR ;)

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71

Skrevet af: Derre
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 19:03
Det lyder godt. Den nye HD kanal er flot, men det er bare ikke det samme med stereo lyd til 

Jeg ser frem til december så, ved du om det i givet fald bliver AC3 eller DTS, og hvilken bitrate snakker vi om?

Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 19:27

Antar det blir HE-AAC multikanalslyd.  Dette kan transkodes til DTS 5.1 (eller Dolby Digital 5.1) i DVB-T receiveren.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 02-November-2009 kl. 19:35

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Der sendes ikke noget DD5.1 ud endnu, det kommer først senere er den melding jeg har fået.

Jeg modtager DRHD - Ramasjang - DR K i DTS på min gamle Canal Digital modtager Sagem HD81 via DVBT, de samme kanaler vi satellit giver kun 2 kanals pcm. Den nye Canal Digital receiver PVR 101 ST kommer der ikke DTS lyd/surround lyd fra, dette gælder både via DVBT og Sat. Der er prøvet både via Coax og HDMI. Ingen multi kanals lyd.

På den gamle modtager HD81 når der modtages DTS/HE AAC så er der DAIL NORM på +4

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 19:40
@ Potter: Er du 100% sikker på at du modtager DTS lyd?

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 22:34
@Potter: Det er godt klaret taget i betragtning af at DR HD slet ikke har de lydspor på plads endnu AFAIK.

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71

Skrevet den: 02-November-2009 kl. 23:58
Min skriver også: Dial norm +4. Det samme som når jeg sætter en BD på

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:25

Oprindeligt skrevet af Derre Derre skrev:

@ Potter: Er du 100% sikker på at du modtager DTS lyd?

Ja, 100% men kun via DVBT på Sagem 81HD modtager. Og det på alle de DR kanaler, så snart der skiftes over på TV2 også via DVBT, så er der alm. 2 kanals pcm lyd. Der står DTS i displayet og der vises de der højtaler ikoner plus sub ikon på min amp. Og så kan man jo også høre det.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:36

Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

@Potter: Det er godt klaret taget i betragtning af at DR HD slet ikke har de lydspor på plads endnu AFAIK.
Ved ikke hvor du har din information fra? Men ikke destod mindre så er det altså fakta at jeg modtager de 3 nye DR kanaler med DTS lyd. Så kan du tro på det eller lad vær.

-------------

Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:51
Den er god nok - jeg modtager også DTS (2.0) lyd fra de nye DR kanaler via DTT over min Sagem ITSD81 HD (canal digital) - meget mærkeligt !

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:52

På dette link fra flatpanels skrives der om at der der udsendes 6 "diskrete" kanaler  etc.

Tredje sidste indlæg.

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=78004&sid=3f77e1c61f9cba6114b7fa5ebea33b88 - http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=78004&sid =3f77e1c61f9cba6114b7fa5ebea33b88

-------------

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 07:55

Under Klodens kræfter i går,ingen lyd i center,og det var der ikke hele aftenen via DVB-T-nettet,i min reciever står der også 5.1 DTS,det er både på DR HD,DR K,DR Ramasjang,boksen er Sagem 81HD fra CD. 

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet af: janbau
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 16:00

Først senere på året kommer der 5/1 Surround Sound .

fandt dette

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1257259827 - http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1257259827

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 16:18
Tak, det er rart at få en endelig afklaring.

Samtidig stiller det dog spørgsmålstegn ved andre brugeres påstande om at have modtaget surround lyd på DR HD

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 16:29
Jeg synes ikke at dette udsagn fra DR giver mening (blå tekst, tyvstjålet og piratkopieret fra flatpanels.dk artiklen). Hvis lyden er HE-AAC 5.1, kan STBen ikke sende DTS eller DD videre til receiceren. Enten skal det decoces til 5.1 PCM over HDMI i STBen, eller også skal surround receiceren modtage og decode HE-AAC 5.1

Erik Henz Kjeldsen fortsætter:
”DR regner med at kunne sende de første film med 5.1 lyd før årets udgang.”

Formatet, som benyttes til at distribuere den digitale lyd kaldes HE-AAC, som er kort for High-Efficiency Advanced Audio Coding. Denne lyd sendes til den digitale tuner, som modtager DR HD og herfra kan lyden videredistribueres til en surround-forstærker, der dekoder lyden i 5.1 DTS eller 5.1 Dolby Digital.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg synes ikke at dette udsagn fra DR giver mening (blå tekst, tyvstjålet og piratkopieret fra flatpanels.dk artiklen). Hvis lyden er HE-AAC 5.1, kan STBen ikke sende DTS eller DD videre til receiceren. Enten skal det decoces til 5.1 PCM over HDMI i STBen, eller også skal surround receiceren modtage og decode HE-AAC 5.1

Erik Henz Kjeldsen fortsætter:
”DR regner med at kunne sende de første film med 5.1 lyd før årets udgang.”

Formatet, som benyttes til at distribuere den digitale lyd kaldes HE-AAC, som er kort for High-Efficiency Advanced Audio Coding. Denne lyd sendes til den digitale tuner, som modtager DR HD og herfra kan lyden videredistribueres til en surround-forstærker, der dekoder lyden i 5.1 DTS eller 5.1 Dolby Digital.

Teksten til DR gir mening den.   MPEG4 mottagere som støtter HE-AAC multikanalslyd vil transkode denne lyden til DTS 5.1 i mottagerens hardware. Dermed kan alle AVreceivere motta surround lyden.,  Dersom dekoderen ikke støtter HE-AAC multkanalslyd (dvs. produsenten ikke har valgt å betale for denne hardware opsjonen/lisensen) så vil mottageren kun gi ut stereo PCM.

Denne måten å sende 5.1 lyd på er også valgt som standard i Norsk DVB-T.

Med HE-AAC kan man sende høykvalitets 5.1 lyd med 160kbps.  Dolby Digital krever typisk minst 448kbps for å gi god kvalitet mens DTS benytter normalt sett 1.5Mbps.  Derfor er løsningen med HE-AAC 160kbps og transkoding til DTS i MPEG4 mottageren enormt båndbreddebesparende.

Se også side 10 i EBU Techreview 305:
http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf - http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf

Det finnes også mer info på
http://broadcastengineering.com/news/dts_mpeg4_hdtv_20060907 - http://broadcastengineering.com/news/dts_mpeg4_hdtv_20060907 /
http://news.ecoustics.com/bbs/messages/10381/264420.html - http://news.ecoustics.com/bbs/messages/10381/264420.html

HE-AAC (AACplus) standarden er utviklet av Coding Technologies. Coding Technologies og DTS inngikk en avtale for å få til en løsning som gjør det mulig å transkode HE-AAC 5.1 til DTS 5.1 i en dekoder/mottager.  Senere så har Dolby kjøpt Coding Technologies og har kommet med løsninger for å transkode til Dolby Pulse.
http://www.dolby.com/professional/technology/broadcast/dol by-pulse.html

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Teksten til DR gir mening den.   MPEG4 mottagere som støtter HE-AAC multikanalslyd vil transkode denne lyden til DTS 5.1 i mottagerens hardware. Dermed kan alle AVreceivere motta surround lyden.,  Dersom dekoderen ikke støtter HE-AAC multkanalslyd (dvs. produsenten ikke har valgt å betale for denne hardware opsjonen/lisensen) så vil mottageren kun gi ut stereo PCM.

Er denne transcoding en standard feature i DVB-T boxe?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 03-November-2009 kl. 18:19
Det burde det da ihvertfald være... Mon ikke det er beskrevet i boxer godkendelsen?

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 19:00
lidt offtopic så håber jeg at det bliver muligt at slå underteksterne fra over selector, jeg kunne ihvertfald ikke på det program jeg så i går.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 03-November-2009 kl. 20:55

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

lidt offtopic så håber jeg at det bliver muligt at slå underteksterne fra over selector, jeg kunne ihvertfald ikke på det program jeg så i går.

Ja, hvad er det lige der gør DR så skræmte i forhold til DVB subtitling. Findes der overhovedet MPEG4 kompatible DVB bokse der IKKE understøtter DVB subtitling? (Jeg er med på at der findes ældre MPEG2 bokse der ikke gør) 

Skrevet den: 04-November-2009 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Er denne transcoding en standard feature i DVB-T boxe?

Det er jeg usikker på men dersom mottageren støtter HE-AAC 5.1 lyd så er den nødt til å transkode for at det hele skal fungere.   Jeg tror de fleste MPEG4 baserte chipset har denne muligheten dersom produsenten har valgt å betale for å  "enable" den.  Det skal sannsynligvis betales lisens for å benytte DTS transkoding løsningen på samme måte som det må betales lisenser for å benytte MPEG4 & HE-AAC audio i dekoderen.

Dersom det er meningen at DR skal sende HE-AAC 5.1 så må mottageren transkode ellers vil man ikke få overført surroundlyden til AVreceiver.   Her i Norge er det spesifisert at surroundsendinger i DTT skal være HE-AAC 5.1 og at evt. dekodere som skal støtte dette må transkode.

Skrevet af: Bohn
Skrevet den: 04-November-2009 kl. 10:36
Vi har en C+ HD boks, og på vores Marantz SR-14 viser den 5,1 DTS lyd på DVB-T, men alm. 2,0 DD på sat. (dette på de nævnte DR kanaler).

-------------
Hygge
Kim

Marantz SR-14
B&W Matrix - f:801 s2, b: 805, c: HTM, s: 800asw
Panasonic PT-AE700e
Quality Screen 86"
C+ HD boks
Topfield TF5000pvr

Xbox 360 Elite

Print side | Luk vindue