Erfaringer med Eltax DVR 555
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6950
Udskrevet den: 21-April-2025 kl. 04:14
Emne: Erfaringer med Eltax DVR 555
Skrevet af: j-sand
Emne: Erfaringer med Eltax DVR 555
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 10:59
Bilka sælger i uge 41 en Eltax DVR 555 HDD optager med 160 GB til 2499,- Det lyder umiddelbart som en fornuftig pris.
Er der nogle som har erfaring med den ?
|
Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 22:33
Hej j-sand
Såvidt jeg kan se er det ikke en HDD optager, men en DVD optager med harddisk. Forstået på den måde, at den kun optager på DVD. Harddisken er nok til at gemme DivX film og JPEG billede som man overfører fra CD/DVD eller USB.

/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 23:11
Hej,
Jeg blev lidt nysgerrig her. Google og jeg fandt Eltax's http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=11124 - hjemmeside om modellen, hvor man kan hente en lille http://www.eltax.com/eltax/documents/11124_flyer1.pdf?PHPSESSID=3a9e96b0608a82a923d7d29c0c01b49a - brochure om den i pdf-format.
I den kaldes maskinen for en DVD/Harddisk-recorder. Den har også timer til 20 events. Det ville være ret overflødigt, hvis den kun kunne optage tv på en DVD .
Det ser for mig ud til faktisk at være en ægte DVD/HDD recorder, dog en discount-model og den kan kun kan optage på +R(W)skiver. Skulle i øvrigt være kodefri.
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: ccc13481
Skrevet den: 08-Oktober-2005 kl. 23:54
Hej
I brochuren står der: Hard Disk capacity 18-100 Hours recording, 80GB (160 GB optional).
Jeg ville mene at der er en HD-recorder.
|
Skrevet af: mortenkn
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 13:48
Er der nogen der har været i Bilka/A-Z i dag, og købt den??
|
Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 13:51
Jeg tror jeg har prøvet modellen under et andet navn..
Den virker faktisk fornuftig. (hvis det er den samme).. men støjer en del. Fjernbetjeningen var heller ikke særlig god.
Men udover det har den livebuffer, og ikke bare Timeshift. (hvis den er magen til den jeg har prøvet)
|
Skrevet af: Alibaba
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 23:50
Jeg har købt den.
Den afspiller Divx film fint, optager på HD, USB porten virker også som det skat være. Har ikke prøvet de andre funktioner. Men det eneste negative jeg har fundet er støjen. Den larmer :
Har overvejet at pille køleren af.
|
Skrevet af: Wester
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 08:27
Jeg ville overveje (læses Aldrig) pille køleren af. Ved normalt brug uden køling bliver de ekstremt varme. Så forgår apparatet jo næsten straks, og det er sikker efterfølgende svært at forklare butikken, hvorfor alt lugter brændt, også selvom blæseren efterfølgende monteres
------------- NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
|
Skrevet af: thniels
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 11:27
Vi har også købt en i går. Første indtryk er...
- Forholdsvis støjende, omend støjen ikke er særligt påtrængende. Det minder mest om en radiator (mere præcist gulvvarme) der suser. Det skal siges at vi har den stående drejet 15° i forhold til bagvæggen, så meget reflekteres over i den anden ende af stuen.
- Rigtigt nydelig at se på, bortset fra at standby-lampen åbenbart er tænkt at skulle dublere som stuelampe. Den er temmelig kraftig. Den erstatter en Loewe optager, så der skal lidt til at nå wife acceptance faktoren - men den er nået.
- I standardkvalitet er optagelsen ikke at skelne fra det direkte signal fra satellitmodtageren (digital).
- Mange ting er ikke beskrevet i manualen. F.eks. varede det noget at få den til at vise scart-signalet som default (vi har kun satellit).
- Timeshiftbufferen kan gemmes direkte på harddisken. Det er da ret snildt, hvis man kommer i tanke om, at det program man sidder og ser, må man da vist hellere optage i sin fulde længde. Eneste fejl i ræsonnementet er, at apparatet ikke er lydløst og derfor temmelig sikkert ikke står tændt i døgndrift. Idéen er ellers ret god.
- Den tager godt 20 sekunder om at boote fra standby. Det synes jeg er lang tid.
- Brugergrænsefladen er i dele af systemet ret god. Andre steder er den en smule omstændelig.
- Manualen er rodet opbygget (uanvendelig som opslagsbog), men pænt oversat.
- Fjernbetjeningen er af billig, hvid plastic der er blevet sprøjtetlakeret med sølvfarve. Det holder givetvis kun få måneder. I øvrigt er den dalret og ikke særligt godt organiseret. IR senderen er ikke kraftig - en lampe med en elsparepære skygger ret godt for strålen
. Absolut kandidat til at blive flyttet over på universalremoten.
- Der er ingen IR-blaster. Det er en ret fiks ting at have, når man skal igennem en satellitmodtager for at skifte kanal.
- Den kunne stille uret automatisk fra TV2 uden antenne. Det er skisme da ret godt gået. Til gengæld kan den ikke stille uret fra en satellitkanal.
- Harddisknavigationen er ret god, med indeksbilleder og kanalinformation.
Jeg har ikke prøvet at bruge den rigtigt endnu, så der kommer sikkert mange overraskelser - positive som negative. F.eks. ser den ud til at have de nødvendige redigeringsfaciliteter, så man kan klippe i optagelserne.
------------- Thomas Nielsen
http://www.bogt.dk/ - BOGT
|
Skrevet af: boborg
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 12:55
Den har Nicam stereo på tuner delen?
------------- / Bob
|
Skrevet af: lunge
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 15:04
thniels skrev:
Vi har også købt en i går. Første indtryk er...
- Forholdsvis støjende, omend støjen ikke er særligt påtrængende. Det minder mest om en radiator (mere præcist gulvvarme) der suser. Det skal siges at vi har den stående drejet 15° i forhold til bagvæggen, så meget reflekteres over i den anden ende af stuen.
- Rigtigt nydelig at se på, bortset fra at standby-lampen åbenbart er tænkt at skulle dublere som stuelampe. Den er temmelig kraftig. Den erstatter en Loewe optager, så der skal lidt til at nå wife acceptance faktoren - men den er nået.
- I standardkvalitet er optagelsen ikke at skelne fra det direkte signal fra satellitmodtageren (digital).
- Mange ting er ikke beskrevet i manualen. F.eks. varede det noget at få den til at vise scart-signalet som default (vi har kun satellit).
- Timeshiftbufferen kan gemmes direkte på harddisken. Det er da ret snildt, hvis man kommer i tanke om, at det program man sidder og ser, må man da vist hellere optage i sin fulde længde. Eneste fejl i ræsonnementet er, at apparatet ikke er lydløst og derfor temmelig sikkert ikke står tændt i døgndrift. Idéen er ellers ret god.
- Den tager godt 20 sekunder om at boote fra standby. Det synes jeg er lang tid.
- Brugergrænsefladen er i dele af systemet ret god. Andre steder er den en smule omstændelig.
- Manualen er rodet opbygget (uanvendelig som opslagsbog), men pænt oversat.
- Fjernbetjeningen er af billig, hvid plastic der er blevet sprøjtetlakeret med sølvfarve. Det holder givetvis kun få måneder. I øvrigt er den dalret og ikke særligt godt organiseret. IR senderen er ikke kraftig - en lampe med en elsparepære skygger ret godt for strålen
. Absolut kandidat til at blive flyttet over på universalremoten.
- Der er ingen IR-blaster. Det er en ret fiks ting at have, når man skal igennem en satellitmodtager for at skifte kanal.
- Den kunne stille uret automatisk fra TV2 uden antenne. Det er skisme da ret godt gået. Til gengæld kan den ikke stille uret fra en satellitkanal.
- Harddisknavigationen er ret god, med indeksbilleder og kanalinformation.
Jeg har ikke prøvet at bruge den rigtigt endnu, så der kommer sikkert mange overraskelser - positive som negative. F.eks. ser den ud til at have de nødvendige redigeringsfaciliteter, så man kan klippe i optagelserne. |
Meget fornemt med sådan en grundig beskrivelse af dyret.  Hvordan fungerer den mht multitasking (aner ikke om det hedder sådan med recordere også) - altså kan du afspille mens du optager og kan du se begyndelsen af en optagelse du endnu ikke er færdig med at optage?
------------- Venlig hilsen
Jan
|
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 18:51
lunge skrev:
Hvordan fungerer den mht multitasking (aner ikke om det hedder sådan med recordere også) - altså kan du afspille mens du optager og kan du se begyndelsen af en optagelse du endnu ikke er færdig med at optage? |
Jeg ved det faktisk ikke endnu. Man kan i hvert fald hoppe frem og tilbage i et program når den er i timeshift-tilstand, men om man kan gøre det samme når man optager på traditionel vis, ved jeg ikke. I skrivende stund er jeg ved at flytte Lawrence of Arabia over på harddisken. Dertil har jeg brugt one-touch-recording og dér ser det ikke ud til at man kan - i hvert fald har jeg ikke kunnet få den til det. Når jeg prøver nogen af de andre optagefunktioner, får vi se hvad den kan dér.
Og jo, tuneren har NICAM stereo.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2005 kl. 19:35
Tak for beskrivelsen, Thomas!
Det lyder super, at man kan spole frem og tilbage i det der er
timeshift'et. Tror jeg konsekvent ville starte med at se Simpsons og
Seinfeld på TV3 fem minutter forsinket, og så spole forbi reklamerne 
Jeg skal vist et smut forbi Bilka.. Den skal bare ind i et glas-skab, syntes jeg har nok apparater med blæsere i.
Kan man forresten opdatere firmware på denne Eltax?
|
Skrevet den: 13-Oktober-2005 kl. 22:18
Nu har jeg købt Eltax'en, og syntes umiddelbart den er okay.
Skal lige høre hvad I andre gør... Ser I TV via hd-optageren?
Det giver den fordel, at man hurtigt kan timeshifte den station man ser, men betjeningen er lidt langsommere
|
Skrevet den: 15-Oktober-2005 kl. 17:18
Sidste nyt fra nær Danmarks vestligste punkt, og jo, dette er min første HD-recorder .
Den kan ikke spole i en film man er ved at optage. Det er kun i timeshift-bufferen man kan bladre. Det er en ærgelig mangel, men ikke et problem til vores brug. Til gengæld må jeg da indrømme, at jeg blev lidt overrasket da jeg optog Lawrence of Arabia. Da jeg nu ikke kunne spole tilbage og se filmen fra starten (og forøvrigt heller ikke var i stemning til 4 timers ørkenvandring), stoppede jeg en DVD i apparatet mens den optog, og det kunne den sagtens finde ud af. Altså at afspille DVD'er mens den optager fra en anden kilde. Det er da snildt.
|
Skrevet af: Azlan
Skrevet den: 15-Oktober-2005 kl. 18:19
j-sand skrev:
Bilka sælger i uge 41 en Eltax DVR 555 HDD optager med 160 GB til 2499,- Det lyder umiddelbart som en fornuftig pris.
|
Næste spørgsmål - er USB- og firewirestikkene noget bevendt? Kan man sætte ekstern disk med film på og se dem direkte, kopiere til intern harddisk eller DVD?
|
Skrevet af: TELELARS
Skrevet den: 16-Oktober-2005 kl. 23:59
Hel THNIELS
Har også købt en Eltax 555, men har problemer med at kopiere fra hard disk til dvd, følger bruger vejl. men den siger at disken er fuld, men disken er tom og formateret. Kan godt optage fra tv til disk´+ kan man kopiere til hard disk fra dvd.
TELELARS
|
Skrevet af: Alibaba
Skrevet den: 17-Oktober-2005 kl. 00:46
Det er fordi den fil du prøver at kopiere fra harddisk til dvd, fylder mere end 4,7 GB. Derfor skal du optage filen i en kvalitet, der kan være på en 4,7 GB disk.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2005 kl. 19:46
Hej Alibaba
Du har ret, tusind tak for hjælpen.
Telelars
|
Skrevet af: René
Skrevet den: 19-Oktober-2005 kl. 10:32
Hej
Kan den afspille DVD samtidig med at den optager på hardisken ??
Er billede og lyd kvaliteten OK ??
|
Skrevet af: lunge
Skrevet den: 19-Oktober-2005 kl. 10:40
René skrev:
Hej
Kan den afspille DVD samtidig med at den optager på hardisken ??
Er billede og lyd kvaliteten OK ??
|
Måske skulle du lige læse øverst oppe på denne side  Der står i hvert fald svaret på dit første spørgsmål.
------------- Venlig hilsen
Jan
|
Skrevet den: 19-Oktober-2005 kl. 12:30
René skrev:
Er billede og lyd kvaliteten OK ?? |
Jo, lyd og billede er fuldt på højde med i hvert fald digital satellit modtagelse, og bedre end de almindelige husholdnings-DVD-afspillere jeg har prøvet, som jeg generelt har syntes har lidt rigeligt meget af banding. Det er der ikke noget af her - hverken på HD-optagelser eller på DVDer. Vi har optaget i standardkvalitet og i kvaliteten lige under. Der er flere kvaliteter under dén og en enkelt over. Ingen af dem har jeg haft grund til at prøve endnu.
Med hensyn til at afspille fra USB, så er der et punkt under afspilningsmenuen der tillader direkte afspilning derfra, men jeg har ikke noget at stoppe i den, så om det er noget der duer til noget, må tiden vise.
|
Skrevet af: force_dm
Skrevet den: 20-Oktober-2005 kl. 01:47
Hei!
Er det noen som vet om det går å få kopiert (brent ut) mp3, divx og jpg-filer som er plasert på HD?
Jeg har testet en LG-RH7800 tidligere og der var det ikke mulig å få slike filer ut av HD igjen, det var kun mulig å slette dem.
mvh.
force_dm
|
Skrevet af: René
Skrevet den: 20-Oktober-2005 kl. 23:56
Hej
Udnytter den de 160 Gb lige effektivt som enten Sony eller Pioneer
Kan der lige så mange timers optagelse som de andre ???
Hilsen René
|
Skrevet af: force_dm
Skrevet den: 21-Oktober-2005 kl. 00:14
Hei!
Klippet fra Komplett:
mvh. force_dm
Generelt |
Produkttype |
DVD-opptaker / HDD-opptaker |
Bredde |
43 cm |
Dybde |
32 cm |
Høyde |
5.5 cm |
Vekt |
4.8 kg |
System |
A/V system bruksveiledning |
Hjem |
Skjermmenyspråk |
Dansk, Engelsk, Tysk, Fransk, Spansk |
Maks opptakskapasitet |
200 time(r) |
Egenskaper |
Progressiv skanning (linjedobling), tidsskiftefunksjon |
Lydsystem |
Utgangsmodus |
Surround Sound |
Digitalt lydformat |
Dolby Digital-signal, DTS-digitalutgang |
Koblinger |
Optisk digitalutgang |
Ja |
Koaksial digitalutgang |
Ja |
DVD |
Type |
DVD-opptaker |
Mediatype |
CD-R, CD-RW, SVCD, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW, DVD+R, DVD, CD, Video CD |
Mulige registreringsmedia |
DVD+RW, DVD+R |
Lyd D/A-omformer |
24bit / 192kHz |
Søkehastighet |
16x, 32x, 2x, 4x |
Lav hastighet |
1/8, 1/4, 1/2 |
Programmeringsmulighet |
20 hendelser / 1 år |
Medielastetype |
Skuff |
Støttede digitalvideostandarder |
DivX (ver.4), DivX (ver.5), DivX (ver.3) |
Støttede digitale lydstandarder |
WMA, MP3 |
Horisontal oppløsning |
500 linjer |
Bildemodi |
Panorer og skann, widescreen, letterbox |
DVD-repetisjonsmodi |
A-B-gjentakelse, alle, tittel, programsegment |
DVD-egenskaper |
Bilde-zoom |
Ja |
Gjenopptakelsesfunksjon |
Ja |
Valg mellom flere språk |
Ja |
Valg mellom flere undertitler |
Ja |
Multizone |
Ja |
TV-skjermsparer |
Ja |
MP 3-kompatibel |
Ja |
DVD-tilleggsfunksjoner |
JPEG foto playback |
TV-kanalvelger |
Kanalvelgerantall |
1 |
Kanal antall |
149 |
Stereomottakssystem |
NICAM |
Klokke & alarm |
Tidtaker |
Ta opp |
Fjernkontroll |
Type |
Fjernkontroll |
Teknologi |
Infrarød |
Forbindelser |
Kontakttype |
1 x USB - foran 1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - bak 1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - foran 1 x IEEE 1394 (FireWire/i.LINK) - foran SCART (RGB) - bak 1 x RF-inngang ( IEC-kontakt ) - bak 1 x RF-utgang ( IEC-kontakt ) - bak 1 x SPDIF-utgang ( RCA phono ) - bak 1 x SPDIF-utgang ( TOS Link ) - bak 1 x S-videoutgang ( 4 pin mini-DIN ) - bak 1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - foran 1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - bak 1 x 5,1-kanals lydutgang ( RCA phono x 6 ) - bak |
Diverse |
Kabler inkludert |
SCART-kabel Antennekabel |
Strømforsyning |
Type |
Intern |
Påkrevd nettspenning |
AC 110/230 V ( 50/60 Hz ) |
|
Skrevet den: 29-Oktober-2005 kl. 15:36
Lidt nyt fra det vestligste Jylland... Vores nyerhvervede Eltax recorder begyndte pludseligt at klaprer med blæseren. Ud på køkkenbordet, af med låget og ud med blæseren. Blæseren sidder monteret i en gummimanchet og den var blevet temmelig mast af en lidt for emsig skruetrækker. Ud med manchetten og i med 4 gummipuder - en i hvert hjørne af blæseren - og så en lidt mere lempelig fastskruning. Nu larmer den såmænd mindre end den gjorde da vi købte den. Grunden til blæserstøjen viste sig klar... klaprelyden kom af at blæserrammen blev vredet en smule. Det kan ske og er let at fikse. Den daglige blæserstøj kommer af at udstansningerne i bagpladen, hvor blæseren sidder, er lige små nok. Det skaber en del sus når luften passerer udskæringerne. Nu er blæseren trukket 5mm længere ind i kabinettet, og det har reduceret støjen ret meget. Inden længe er det tid for eksperimenterne...
|
Skrevet den: 29-Oktober-2005 kl. 16:27
Disse personer der på forum som er så bede vidende, jeg er sikker på at henholdsvis Sony, Panasonic & Philips er jeg sikker på kan få en præmie hos de respektive firmaer med den viden man åbenbart har Allan Odense
------------- NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
|
Skrevet den: 29-Oktober-2005 kl. 18:19
Til Allan Odense
Hvad skulle det sure opstød være godt for????. Det er da prisværdigt at der er nogle der vil dele deres erfaringer med andre.
mvh. Telelars
|
Skrevet den: 30-Oktober-2005 kl. 10:24
... er jeg sikker på kan få en præmie hos de respektive firmaer |
Jeg er ikke helt sikker på jeg helt forstår kommentaren rigtigt. Bedrevidende er jeg tit blevet skudt i skoene at være og det er jeg givet også, men at mit indlæg skulle være i den kategori, forstår jeg simpelthen ikke. Essensen af det jeg siger er, at forudsætningen for at kunne lave et billigt apparat, er at kunne holde produktionsomkostningerne nede. Det kan man f.eks. gøre ved at spare 1,- her og 50 øre der. I detailledet er disse småbesparelser vokset og faktisk ganske betydelige. Så sparer man 1,- på en blæser og dens ophæng, reducerer man måske prisen i slutledet med 50,-. Det kan jeg fint leve med. Også selvom jeg så skal investere 1,- og 10 minutters ulønnet arbejde for at "opgradere" til en bedre gummimanchet. Men "bedrevidende"?
|
Skrevet den: 30-Oktober-2005 kl. 12:34
Hej Thomas og Telelars,
Jeg deler jeres undren og kan heller ikke se noget galt i, at der postes erfaringer med Eltax'en både under en passende overskrift og desuden ganske velformuleret fra Thomas' side.
Det er okay at vide noget og at dele sin viden med andre. Når det så endda kan være et nyttigt tip, er lidt ros mere på sin plads. 
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 30-Oktober-2005 kl. 12:49
Har en kammerat som købte en. Men efter at have set, prøvet og ikke mindst hørt min Pioneer 520H, røg den direkte tilbage til Bilka. Han har nu bestilt en Pioneer 433H.
Mildt sagt larmer den som et ondt år. Redigeringsmulighederne i forhold til Pioneer er heller ikke noget at skrive hjem om. Men prisen er jo også et issue og den er billig og virker. Men har man pengene vil jeg klart anbefale man ofrer 1000kr ekstra på en mærkevare model.
|
Skrevet af: PeterFisk
Skrevet den: 30-Oktober-2005 kl. 19:59
Azlan skrev:
Næste spørgsmål - er USB- og firewirestikkene noget bevendt? Kan man sætte ekstern disk med film på og se dem direkte, kopiere til intern harddisk eller DVD?
|
Firewirestikken kan kun brukes som DV in. Man kan koble til videokamera eller andre videokilder som har DV out.
Den spiller jpg/mpg/avi/wma direkte fra usb, men det er USB 1.1, så det går ikke raskt nok for å se på film med god kvalitet. Jeg har ikke lykkes å kopiere filer fra USB til harddisk.
------------- Peter Fisk
|
Skrevet af: maxhh
Skrevet den: 02-November-2005 kl. 14:25
ELtax DVD-555
En bemærkning til Lars (081005).
Harddisken er ikke kun til at optage jpg og mpg filer på. Når du kopierer en optaget film fra hdd til disk laves det som en alm. dvd-skive med menu og kapitler. Skal du redigere i kapitler skal du optage på en dvd+rw og redigere disse direkte på skiven - inden du lukker den.
|
Skrevet den: 07-November-2005 kl. 21:23
Hej
Er der nogen af ejerne af Eltax 555, der ved hvordan man nul stiller tællerren, (displayet), kan ikke finde noget om det i vejledningen.
MVH:TELELARS
|
Skrevet af: PeterFisk
Skrevet den: 08-November-2005 kl. 19:50
Er det noen som har testet alle inngangene på DVR-555? Jeg får et meget dårlig bilde fra Rear-CVBS-inngangen, men bildet er godt fra Front-CVBS. Når jeg benytter SCART-inngangen er bildet godt hvis kilden bruker RGB, men dårlig hvis kilden bruker composite. Det ser ut som forstyrrelser fra RF-modulatoren (diagonale striper over hele bildet).
Er det kun min spiller som har feil?
------------- Peter Fisk
|
Skrevet af: bejmand
Skrevet den: 25-November-2005 kl. 13:21
Hej derude !
Så lige at Netto har en lignende Eltax(dog med 80gb) på tilbud søndag. Er der nogen der har en samlet erfaring siden sidst ?
Jeg kunne godt tænke mig at kaste mig ind på HDD-markedet. Men jeg er helt grøn - har ikke nogen erfaring med billedoptagelse siden jeg smed min VHS ud. Er det til at finde ud af med en gennemsnitlig intelligens ?

|
Skrevet den: 25-November-2005 kl. 13:47
Vi er rigtigt godt tilfredse med vores, men om den opfylder behovet, afhænger jo i høj grad af hvad behovet er.
Den kan optage mens man ser en DVD film, blot ikke hvis optagelsen er startet fra timeren. Altså kun hvis man har valgt one-touch-recording.
Den kan ikke timeshifte mens man optager.
Man kan, så vidt jeg kan finde ud af, ikke udvide en timeroptagelse efter den er gået i gang, ligesom man kan med one-touch-recording.
Temmelig god billedkvalitet, i hvert fald på vores eksemplar. Overordentligt god kvalitet, faktisk.
Den støjer noget, men vi har flyttet blæseren (se tidligere indlæg i tråden) og det har reduceret støjen til omtrent det samme som VHS'en den erstatter. Der er ingen harddisk-klik eller suse-lyde fra DVD-drevet.
Betjeningen er nem at finde ud af, men kan være lidt omstændelig. F.eks. er on-screen tastaturet til at navngive optagelser med, lidt af en prøvelse. Fjernbetjeningen er slatten og kræver i mange situationer tohåndsbetjening.
Der kan kun programmeres 8 timer-optagelser ad gangen. Det er til gengæld ret enkelt.
Vi skulle erstatte en VHS-optager og det har den gjort med bravour. En uge væk fra hjemmet midt i filmtid, fungerede fremragende.
|
Skrevet af: contici
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 18:09
Hej,
Jeg er også ny på DVD optager området ligesom jeg er på dette forum.
Som før nævnt kan man købe denne maskine i Netto i morgen til 1999, og jeg overvejer det kraftigt. Men har lige nogle spørgsmål. Noget af det der er blevet skrevet tidligere i denne tråd har jeg måske ikke helt forstået, så det kan være nogle af mine spørgsmål er blevet besvaret, og jeg håber I bærer over med mig.
Den timeshift funktion der, synes der bliver nævnt at den ikke kan bruges mens man optager. Men kan jeg ikke sidde og se en fodbold kamp, også pause den hvis telefonen ringer, også se videre derfra hvor jeg stoppede den?
Det lyder også på jer som om at man kan optage på HD'en også lægge det over på en DVD skive bagefter, korrekt?
Den har ikke en udgang, så man kan lægge de optagede filer fra HD'en over på min computer, USB stik eller ekstern HD fx?
Også siger I også den kan afspille avi? Det står der bare ikke noget om nogensteder synes jeg, hverken i Netto kataloget eller på Eltax hjemmeside?
Nå, men hvis den KAN afspille avi, kan man så også brænde subtitles med i fx .srt format, og kan den afspille disse?
Så lige til sidst ang. skiver. Man kan ikke brænde flere gange på en almindelig DVDR vel? Der skal man ud og have nogle DVDRW?
Håber nogen gider svare på nogle af mine spørgsmål. Skal jo lige have besluttet om jeg skal tidligt op med tømmermænd i morgen tidlig og begive mig afsted til den nærmeste Netto.
------------- ______________
contici
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 19:50
Hej Contici
Har selv en 555 med 160 GB harddisk, den har både timeshift og time buffer og virker som du selv har beskrevet, timebuffer betyder at du kan starte en optagelse midt i en film og få hele filmen med forudsat at dvd,en er tændt og står på den samme kanal som filmen er på, man kan også opt. på HD og bagefter kopiere det over på en dvd skive, den har USB stik men det er fortrinsvis til afsp. af mp 3 filer da det kun er en 1,1 USB, kan også bruges til foto, den afspiller fint divx og avi filer. Dine Subtitles (undertekster) kan jeg ikke svare dig på . Du kan kun brænde en gang på en dvd+r skive, på en dvd+rw kan du brænde igen og igen ligesom video bånd. Den støjer en del men min står i et glasskab så det er til at leve med, den har desuden et fantastisk godt billede, den er ganske udmærket til prisen og som begunder maskine.
MVH. TELELARS
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 21:21
For lige at præcisere timeshift funktionen some telefon-der-ringer-midt-i-en-fodboldkamp-redningsfunktion, så er svaret ja, det kan man godt. Som Telelars skriver, er forudsætningen blot, at recorderen er tændt og står på samme kanal og at den ikke optager. Hvis du har valgt at optage kampen, så kan man ikke pause midt under optagelsen og tage telefonen. Det er sådan set det væsentligste minus ved Eltax'en. Men så må de jo ringe igen.
Med hensyn til USB'en, så er den udover at være langsom, kun envejs. Du kan afspille fra en USB-enhed, men du kan ikke kopiere filer den anden vej fra recorderen over på enheden.
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 21:30
Ok, så vidt jeg kan forstå er der ikke noget "ud" stik så jeg kan kopiere HD filerne fra HD'en over på eksempelvis min computer?
contici
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 21:36
Hej igen
Nej du kan ikke copy dir. fra HD til pc, men fra Hd til dvd skive som du så kan bruge på din pc.
TELELARS
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 21:41
Til THNIELS
Hvis den er igang med at optage kan du trykke på venstre pil på fjrnbetjeningen og du vil kunne se optagelsen fra starten. mens den optager videre.
TELELARS
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:00
TELELARS skrev:
Hvis den er igang med at optage kan du trykke på venstre pil på fjrnbetjeningen og du vil kunne se optagelsen fra starten. mens den optager videre. |
Ha! Det har jeg slet ikke opdaget. Står det i manualen?
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:08
NEJ det står heller ikke i manualen, men det virker.
TELELARS
|
Skrevet af: bowinkel
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:26
Hej,
Der har tidligere været et spørgsmål som jeg savner svar på:
Er det muligt at benytte HDD til andet end optage funktionen?
Jeg forestillede mig nemlig at jeg ville have min musiksamlig liggende på den og bruge den som jukebox. Men kan det lade sig gøre - og i praksis hvordan fungerer menuerne til en sådan funktion (vi taler ca 10.000 numre/45 GB).
Er der nogen der har prøvet at skifte harddisken til en større? Virkede det?
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:33
Har prøvet at overføre vhs film (bånd) via scart til hd, det virker, så hvorfor ikke også mp 3 filer.
TELELARS
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:44
Tjaa, det kan der jo i teorien være flere årsager til.
1) Kan USB-porten acceptere en NTFS disk eller kun en FAT32 disk?
2) Er menuerne gode nok/overskuelige nok/hurtige nok til at håndtere +10000 filer
3) Kan der være sat en "begrænsning" på fra producentens side, så der kun kan ligge film på HDD?
Har du prøvet noget at dette?
Mit alternativ er at smide en pc op i stuen, men wife faktoren forbyder nok dette...
/B
|
Skrevet den: 26-November-2005 kl. 22:55
Prøver imorgen tidlig, da den står og opt. lige nu.
TELELARS
|
Skrevet af: leif62
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 06:47
j-sand skrev:
|
Netto har den model til kr. 1999.- her i uge 48 fra 27/11.05
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 09:35
Til Bowinkel
Det kan godt lade sig gøre at overføre mp3 filer til hd på Eltax 555 fra en extern afspiller, men kun i realtime.
TELELARS
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 10:26
Hej TELELARS,
Så er det jo ikke så interessant en løsning... Desværre...
Tak fordi du testede.
Er der nogen der har kendskab til modeller hvor man (fornuftigt) kan bruge HDD som lager og afspilningsenhed for mp3/jpg også? Eller kræver jeg for meget af for lidt? Hvis penge ikke var et issue, ville jeg jo nok have købt Zitech's nyeste påhit: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159092 - http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159092 
/B
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 12:35
Hej igen
Du kan også sætte en extern harddisk med dine mp3 filer til usb,en og køre det dir. derfra.
TELELARS
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 12:38
Så har jeg været i netto og investere i en (og min far skulle så også lige have en med).
Nå men umiddelbart ser det jo ud til at være et godt køb for pengene. Dog har jeg ET problem. Jeg har optaget nogle små sekvenser og lagt det videre over på en DVD. Jeg kan godt se sekvenserne på Eltaxen, men når jeg sætter dvd'en over i min pc, siger den det er tom CD skive. Hvis jeg sætter den i min gamle standalone DVD afspiller, så står den bare og loader i en uendelighed og der sker ikke mere.
Skal DVD'en "lukkes" på nogen måder, før jeg kan spille den på min pc?
Jeg fik da et indtryk af at den brændte det ned i almindeligt DVD format, eller er det mig som er forkert i byen?
contici
|
Skrevet af: norbert
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 12:41
Det kunne lyde som om, at du har glemt at finalize skiven :-)
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 12:42
Du skal finalizere skiven hvis det er en dvd+r skive og den skal kunne ses på andre maskiner.
TELELARS
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 13:03
Ok, men hvordan gør jeg så det?
contici
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 13:13
Du sætter dvd,en som du har opt. på i din eltax og bladre med pilen opad,
så kommer du op i en menu hvor du kan lukke den.
TELELARS
|
Skrevet den: 27-November-2005 kl. 13:27
TELELARS skrev:
Du sætter dvd,en som du har opt. på i din eltax og bladre med pilen opad,
så kommer du op i en menu hvor du kan lukke den.
TELELARS
|
Ahhh, takker. Det virker på min standalone, og delvist på min pc. Men der er ikke noget lyd når jeg afspiller på min pc. Spillede den i mediaplayer kan det være det?
Er ved at finde powerDVD frem for at se om det virker.
EDIT: Det virker med PowerDVD. Nu er der lyd på. Jeg takker for hjælpen, men støder sikkert på flere så håber I kan hjælpe igen, hehe.
contici
|
Skrevet af: Stonie
Skrevet den: 28-November-2005 kl. 00:53
Hvorfor ikke købe en Sony RDR-HX710 til 3200 dkr. i Tyskland? Merprisen i forhold til 2500 kr. er da til at overse.
------------- MVH Steen
Sony HX-710, Pioneer 107D, always Verbatim
|
Skrevet af: Skou
Skrevet den: 29-November-2005 kl. 17:50
Har opdaget at den også kan brænde DVD-R skiver på trods af at vejledningen kun nævner DVD+R
|
Skrevet den: 29-November-2005 kl. 20:56
Hej Skou
Du har ret, har lige brændt på en dvd-rw skive kontroleret og slettet igen
ha ha det bliver bedre og bedre.
TELELARS
|
Skrevet den: 30-November-2005 kl. 22:19
TELELARS skrev:
Hvis den er igang med at optage kan du trykke på venstre pil på fjrnbetjeningen og du vil kunne se optagelsen fra starten. mens den optager videre. |
Jeg har lige prøvet at trykke venstre pil under en timeroptagelse, og får bare en løftet pegefinger. Så der virker det åbenbart ikke. Det var ærgerligt.
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 00:16
Du skal trykke på timescift så der står live under bjælken, så kan du hoppe frem og tilbage i opt.
TELELARS
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 19:16
Det skal jeg liiige prøve.
Jeg har ikke fundet ud af hvordan man bruger det der time buffer. Altså ikke timeshift, men det andet hvor man kan optage med tilbagevirkende kraft. Nogen der kan hjælpe?
Så er der det med den larmende blæser. Min far som også har købt samme maskine, har bare sat noget i klemme så blæseren ikke kører. Han har haft den stående tændt i flere timer, og den skulle ikke være blevet ret varmt. Så nu har jeg også prøvet mig med en blokering af blæseren.
Kan man forresten kopiere fra DVD til HDD?
contici
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 19:42
contici skrev:
Min far som også har købt samme maskine, har bare sat noget i klemme så blæseren ikke kører. Han har haft den stående tændt i flere timer, og den skulle ikke være blevet ret varmt. Så nu har jeg også prøvet mig med en blokering af blæseren. |
GØR DET IKKE. Det drejer sig ikke om, at apparatet generelt bliver varmt eller ej. Så meget effekt afsættes der ikke i det.
Det drejer sig om, at kommer temperaturen i en halvleder over 150 grader helt inde i krystallet dør det hurtigere eller med det samme. Derfor skal varmeafledende køleplader i samarbejde med blæseren hindre det. Og der er masser af halvledere i en recorder.
Man beder selv om problemer og ødelagt, sveden elektronik, hvis man gør det her. I værste fald kan der opstå en brand. Man blokerer eller afbryder heller ikke køleventilatoren på sin bil, vel? Eller lægger et tykt tæppe over sit tændte TV.
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 19:43
Prøv lige at kikke på den her fra MAXHH.Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 00:01 |
TELELARS
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 19:48
TELELARS skrev:
Prøv lige at kikke på den her fra MAXHH.Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 00:01 |
|
Hvad for en? Der er ikke noget i tråden her med den dato/tid.
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 19:53
Glem det (jeg troede det var til mig).
Det er i den anden Eltax-tråd og er om time shift, her er link til den:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7106 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7106
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 20:12
Undskyld Carser
Men ved ikke hvordan jeg laver link???
TELELARS
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 20:23
Det gør ikke spor, TELELARS, du behøver ikke undskylde.
Jeg vil godt lige fortælle, at en defekt blæser engang fik sat en brand i gang i den indbyggede lader til min Ellert, der udbrændte totalt på 5 min. Øv!
Nå, du har et link. Kopier adressen ved et højreklik. Opret så et svar eller en ny besked. Indsæt det direkte i teksten.
Eller kald det noget, marker det og brug knappen med jordkloden til at gøre det til et hyperlink (til at klikke på).
Eksempel: Forsiden her med adressen http://www.recordere.dk/ - http://www.recordere.dk/ (den har jeg her bare sat ind, den bliver selv blå) kunne jeg kalde digitaloptagerforummet og ved at markere det ord og bruge knappen bliver det til http://www.recordere.dk/ - digitaloptagerforummet
|
Skrevet den: 01-December-2005 kl. 20:31
Takker Takker
Det prøver jeg næste gang
TELELARS
|
Skrevet den: 02-December-2005 kl. 19:11
Hey,
Skal lige spørge om noget. Jeg sad igår og så noget jeg havde optaget på HDD'en. Jeg gad ikke se det hele så jeg slukkede og gik i seng. Da jeg skulle se videre næste dag, skulle jeg spole hele vejen ind til det sted hvor jeg stoppede den dagen før. Er der ikke en "GOTO" knap hvor man lige kan trykk fx 1 time, 10 min ind, også hopper den hen til det sted?
Der er jo en knap som hedder goto, men kan ikke rigtig taste noget ind når jeg har trykket på den.
håber nogen kan hjælpe
contici
|
Skrevet af: kimila
Skrevet den: 03-December-2005 kl. 03:46
Til contici.
Du kan bare sætte optageren til at indsættet et kapitel hvert 5 minut, det gør du under opsæt.
Er det muligt at fjerne macrovision, har en masse vhs bånd jeg godt vil have overspillet til dvd.
mvh Kimila.
|
Skrevet af: struve
Skrevet den: 04-December-2005 kl. 02:28
Hej Alle!
Har netop forsøgt at få min Eltax til at "snakke" med mit DV cam via IEEE porten (FireWire)........I håb om at overføre noget DV til HD.......
Det kan jeg bare ikke få til at spille?
Manualen er ikke til megen hjælp.....!
Nogen der har haft det til at virke?
Bedste hilsener
Jesper
|
Skrevet af: tkaas
Skrevet den: 04-December-2005 kl. 20:57
Jeg har også fået købt en eltax. Udover larmen, som andre også har bemærket, har jeg et problem med kablerne, som jeg er lidt usikker på, om jeg har forbundet rigtigt.
Jeg har hybridnet, og kablet her har jeg sat til eltax'ens antenne-ind, eltaxens antenne-ud har jeg sat til fjernsynets antenne-stik. Så har jeg sat eltaxens scart-output til det ene scart-stik i fjernsynet.
Umiddelbart virker tingene, og den optager også. Men der kører lodrette striber henover skærmen, når jeg optager (ikke lige meget hele tiden). Billedet er pænt nok, hvis jeg ser samme kanal på tv'et - dog hvis jeg ser ext2 på tv'et (altså vel eltaxens billede vist gennem tv'et), så ser jeg også de lodrette streger.
Har dette noget med forkert kabel-tilslutning at gøre, er det mit antennesignal, der ikke er godt nok, eller hvad søren er der galt?
vh. Tommy
|
Skrevet af: TK421
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 16:44
Halløj i forumet!
Herligt at se, at der er så mange, som skaffer erfaringer med Eltax DVR 555.
Jeg har købt min i Netto, da der var tilbud på den. Jeg blev noget forundret over al den støj, som kom fra kabinettet, og var faktisk lige ved at returnere den, da jeg faldt over denne tråd via google. Efter at have læst jeres erfaringer med at dæmpe støjen, har jeg selv kastet mig i lag med støjdæmpning. Jeg har gjort mig følgende erfaringer:
- Støj fra udskæringer i kabinnetet: ”thniels” har ret: støjen kan dæmpes ved at flytte blæseren længere ind i kabinettet – det dæmper den omtalte susen fra udskæringerne i kabinettet: --- thniels qoute----
- Støj fra selve blæseren: Min blæser larmer dog desværre temmelig meget, faktisk så meget at hvis blæseren rykkes hele 2,5 cm tilbage, så støjer den kun ca. 20% mindre. Hvis jeg derudover blokerer ventilationshullet i bagenden af kabinettet, og dermed forhindrer lyden (og luften!!!) fra blæseren i at komme ud den vej, så bliver støjniveauet reduceret med hele 65%-70%.
Der er i alt 5 ventilations udskæringer i kabinettet: 2 i bundkabinettet (en under HDD’en og en under printet til strømforsyningen), 2 i hver side af overkabinettet (en ved siden af HDD’en og en ved printet til strømforsyningen) og en i bagenden af bundkabinettet. Fra fabrikken er ventilationen i DVD-optageren sat således, at blæseren suger luft udefra kabinettet ind igennem sider og bund, og blæser denne luft ud af bagudskæringen. Dvs. at køleluftfordelingen er således, at 25% luft kommer fra hver af de 4 ventilationsudskæringer (antaget at luftmodstanden er ens for disse 4 ventilationshuller), og 100% blæses ud af bagudskæringen. Se billede 1: De blå pile fra siden angiver luftstrømmen fra ventilationshullerne i siden – ventilationshullerne i bunden kan ikke ses, da disse er dækket af printplader.

Ved at lade DVD’en være tændt i 30 min (dog uden at afspille eller optage) kan man tydeligt mærke, at den største varmeudvikling finder sted i strømforsyningen. Der er også fra fabrikkens side sat et stykke metalfolie på indersiden af overkabinettet over strømforsyningen, for at forbedre varmespredningen fra strømforsyningen. Der vil selvfølgelig blive udviklet mere varme ved harddisken, når denne optager eller afspiller, end når den er inaktiv.
Da jeg i (2) foroven kunne konstatere en drastisk støjreduktion, satte jeg mig for at finde en løsning der forhindrer støjen i at komme ud af bag-ventilationsudskæringen, men samtidigt ikke vil forhindre luft i at komme udefra og ind i kabinettet. Hvis man blot blokerer bagudskæringen vil luften inde i kabinettet ikke aktivt blive udskiftet, men blot cirkulere rundt inden i kabinettet, med medfølgende risiko for overophedning. For at imødekomme ventilationsproblemerne når bag-udskæringen blokeres, har jeg gjort følgende:
- Hullet til bag-ventilationsudskæringen blokeres. Dette er gjort med en tynd plastplade.
- Blæseren monteres 2,5 – 3 cm ude fra bagudskæringen. Dette gøre ved at anvende de samme monteringshuller som blæseren normalt monteres i. For at skabe den nødvendige afstand har jeg anvendt nogle lange skruer og møtrikker samt mange gummi manchetter. Ved køb er blæseren monteret således, at luft presses ud af bag-udskæringen. Blæseren monteres nu således, at den blæser ind på printet på strømforsyningen, som befinder sig ca. 5 cm foran bag-udskæringen. Dvs. at blæseren er vendt 180 grader.
- Jeg har konstrueret en ”kasse” rundt om strømforsyningen. Kassen er lavet af flamingo (polystyren), og består i sin enkelthed af 2 stykker flamingo: Et stykke skæres således at det kan løbe fra forenden til bagenden af kabinettet, og sidde fastspændt mellem DVD’en og printet til strømforsyningen. Dette stykke flamingo sidder også i spænd op af venstre side af blæseren, så det slutter tæt. På højre side af blæseren placeres endnu et stykke flamingo formet som et ”L”, så det kan slutte tæt nedenunder og op langs højre side af blæseren. Når overkabinettet sættes på, er strømforsyningen således indelukket i en flamingokasse med blæser.
Lige et par bemærkninger om flamingo (polystyren): Dette materiale er brandfarligt! Polystyren bliver flydende når det brænder. Dog skal der højere temperaturer til end man vil finde på kølepladerne (op mod 450-500 grader C. Se link til info fra plastindustrien: http://www.plast.dk/t2w_481.asp - http://www.plast.dk/t2w_481.asp ). Det er således uhyre vigtigt at:
- Polystyrenet ikke placeres i berøring med aluminiums kølepladerne på strømforsyningen, som må antages at kunne antænde polystyrenet, hvis disse køleplader bliver virkeligt varme (en overdrevet antagelse – ”but it’s better to be safe than sorry”).
- Det er også nødvendigt at undgå at der ligger ”flamingo-fnuller” fra udskæringsarbejdet og blæser rundt inde i kabinettet. Løst ”fnuller” kan således blæse rundt og ramme en varm køleplade og dermed antænde. Løst fnuller kan endelig sætte sig fast i blæseren og dermed forhindre dennes funktion, eller sætte sig fast i DVD-enheden og dermed skabe DVD-aflæsnings/brændings problemer.
- For at undgå at ”flamingo-fnuller” arbejder sig løst under monteringsarbejdet, eller senere via let mekanisk påvirkning af luftstrømmen fra blæseren, kan man med fordel anvende en lighter til at smelte overfladen af polystyrenet. De områder der er tale om, er de områder man selv har skåret. En sløv kniv vil give skæreområder, hvor der er løst fnuller – det er disse der smeltes med lighteren. Anvend en skarp hobbykniv/Stanley-kniv til udskæringsarbejdet.
Efter endt modifikation vil luften nu blive suget ind ved de 2 ventilationshuller ved harddisken i bunden og siden. Luftstrømmen er nu ændret fra 25% til 50% for hvert af hullerne. Luften passerer blæseren, som blæser luften over strømforsyningsprintet og ud igennem ventilationshullerne i bunden og siden (se billede 2 – ventilationshullerne i bunden er ikke synlig). Luftstrømmen er også her ændret fra 25% til 50% for begge af ventilationshullerne. Det eneste hypotetiske problem ved denne opsætning er, at harddisken kan tænkes at blive meget varm under heftig brug. Dette vil resultere i at blæseren vil give en varmere køleluft til strømforsyningen, som derved vil få funktionsproblemer. Dog må den dobbelte køleluft, og det omgivende metalkabinet modvirke denne tænkte overophedning.

Nu larmer recorderen kun 30% - 35% af hvad den gjorde tidligere, men den kan dog stadig høres. Jeg leger p.t. med tankerne om at købe en 12V DC blæser med lavt støjniveau, og montere denne i stedet for den eksisterende (Eltax har været så flinke at skrive på printet at forsyningsspændingen til blæseren er 12V). Jeg vender tilbage med et indlæg, når der er nyt fra den front.
Håber at mine erfaringer kan komme til gavn :-)
Mvh.
Thomas
------------- "TK421 - Why are you not at your post?" / A New Hope
|
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 16:53
Jeg må sige, at du gør noget ud af det Thomas. Men har du tænkt på, hvad du vil gøre, hvis den skal til rep. på et tidspunkt. Jeg tror (ved) at ingen producent er begejstret for egne opfindelser eller, iøvrigt sikkert udmærkede påfund
|
Skrevet den: 06-December-2005 kl. 23:34
Jeg har haft den tanke i baghoved Jeg har taget billeder af den originale fabriksmontering og gemt de originale skruer.
Det gode ved flamingokassen er at der ikke er anvendt lim eller boret huller i kabinettet for at fastholde flamingostykkerne – flamingostykkerne sidder i spænd mellem andre komponenter. Det vil tage ca. 10 minutters tid at ændre montagen tilbage til fabriksstandard: det eneste der skal gøres er at fjerne flamingostykkerne, afmontere det nye blæserophæng, og derefter vende blæseren og sætte de gamle skruer i. Men jeg vil give dig ret – det ser voldsomt ud når man kigger ned i kabinettet .
Mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 07-December-2005 kl. 14:21
Thomas,
Du skulle have heddet Ole (Opfinder) eller Georg (Gearløs)...
Har du egt. prøvet at sætte en anden (større) HDD i den?
/Bo
|
Skrevet den: 07-December-2005 kl. 22:55
Hej Bo.
Det har jeg desværre ikke, og jeg har desværre ikke nogen erfaring hvad angår opgradering af harddiske i recordere. Jeg vil formode/antage, at det kræver et specielt filsystem (altså ikke fat 16, fat 32 eller NTFS , som er gangbare filsystemer i Windows verden). Derudover vil jeg formode at den ”BIOS”, der sidder i recorderen, har en øvre grænse for harddisk-størrelse, der nok ikke ligger forfærdeligt langt fra 160GB (Eltax DVR 555 kommer i 80GB og 160GB størrelse). Jeg har en stærk formodning om, at der rent hardwaremæssigt og BIOS-softwaremæssigt ikke er noget i vejen for, at 80GB-udgaven umiddelbart kan opgraderes til 160GB – hvis filsystemet vel at mærke er ens. Jeg bygger denne formodning på, at det nok vil være for økonomisk omstædigt for Eltax at have to DVR 555 udgaver med forskellig hardware/software (udover at harddisken naturligvis er forskellig) – det gælder jo om at holde produktionsomkostningerne nede .
Det ville dog være interessant at pille harddisken ud, og sættet den i en PC som ”slave”, og undersøge hvilket filsystem der ligger på den. Det vil kræve et specielt software program at detektere filsystemer, der er forskellig fra Windows’s egne, idet jeg har erfaring med, at Windows ikke er i stand til at genkende filsystemer fra Linux-verden (årsagen til at jeg nævner dette er, at jeg formoder, at du er Windows-bruger). Derud over vil det også kræve et specialværktøj (softwareværktøj) at formatere harddisken i det ønskede filformat.
Desværre har jeg ikke megen tid for øjeblikket, og er således ikke i stand til at hjælpe dig med at opklare ”mysteriet”, eller at fortage den ovennævnte blæserudskiftning (fra mit første indlæg i denne tråd). Det er i øvrigt et rigtig godt spørgsmål du stiller, og jeg er helt sikker på, at der er rigtig mange (inkl. mig selv ) der er interesserede i at vide, hvad man skal gøre for at foretage en opgradering af harddisken (og hvor den øvre grænse for størrelse går). Derfor vil jeg hermed kaste ”bolden op” her inde i forumet til nogen andre, der kan kaste lidt lys over mysteriet.
Til sidst vil jeg dog råde dig til at læse andre tråde i gennem i forummet, hvor du formodentligt vil kunne finde ud af om nogen har forsøgt noget lignende på andre modeller af recordere. Du må meget gerne melde tilbage hvis du finder noget.
Mvh.
Thomas
|
Skrevet af: sejner
Skrevet den: 10-December-2005 kl. 13:23
Hej Alle.
Tidsforskydning af lyd og billede efter redigering.
Har lige redigeret i en timer-optagelse fra sidste uge på HDD'en. Klippede ad flere gange, for at komme tættere og tættere på, starten og slutningen af optagelsen væk så der kun var selve programmet tilbage. Selve programmet har jeg altså ikke pillet i !
Nåede ikke at se hele programmet fra HDD inden jeg begyndte at klippe, så jeg ved ikke om det var OK inden jeg pillede. Nu hvor jeg så har set det klippede program oplever jeg at der er en forskydning på ca. et sek mellem lyden og de tilhørende mundbevægelser på billedet.
Andre som har haft den oplevelse ?
Kan jeg klippe forkert ?
------------- MVH
Sejner
|
Skrevet den: 10-December-2005 kl. 13:44
sejner skrev:
Andre som har haft den oplevelse ? |
Jeg har klippet meget i mine optagelser og ikke oplevet noget tilsvarende. Jeg tror nu godt nok ikke, at jeg har klippet mere end 2 gange i den samme ende, så hvem ved? Men du kunne jo prøv at optage et eller andet tilfældigt og så klippe bidder af optagelsen og kontroller for hver bid om der er en forandring i synkroniseringen.
|
Skrevet den: 10-December-2005 kl. 14:02
sejner skrev:
Andre som har haft den oplevelse ?
Kan jeg klippe forkert ? |
Hej, nu har jeg ikke en Eltax, men to, det er baghøjttalere, jeg er meget glad for...
Jeg har en Lumatron recorder, og den laver samme nummer, men kun i de laveste kvaliteter. Så jeg tænkte, at det nok kunne være det samme her - det var da værd at afprøve, for ude af sync og i et helt sekund er jo træls.
Klippemetoden har ikke med det at gøre, for man kan ikke klippe i lyd og billede for sig. De skal bare føges ad lige så godt som i det, der oprindeligt blev modtaget - og det kan desværre også være lidt ude af sync i ny og næ.
Undskyld, at jeg blandede mig, men sejner, prøv en højere kvalitet ved overførsel og se, om det evt. hjælper.
|
Skrevet af: mikey1980
Skrevet den: 11-December-2005 kl. 01:20
sidder og tænker på om jeg skal købe en eltax den er jo de 1500 kr biliger end de andre mærker så som jvc,pioneer osv osv..
støjen betyder ik så meget da jeg alligvel hører høj lyd eller slet ikke er til stede når jeg optager.
Men synes det som om den har nogle mangler så som playback shift , det med at man kan optage og så spole tilbage og se det man er gået glip af mens man var ude og tisse eller whatever ...
|
Skrevet af: jungbient
Skrevet den: 22-December-2005 kl. 02:09
hey alle Eltax DVR-555 Harddisc Recorder - brugere.
Jeg fik taget mig sammen til at gå en tur i føtex en søndag og spenderede 2000,- og kom hjem med ovenstående model.
Lækkert design og fin enkel fjernbediner - hvor jeg dog nyder at kunne klippe og regere i mine optagelser som var det en leg.
men der er også unoder i denne tingest.
Jeg kan ikke få den til at spille mp3 fra dvd'skiver?
Ej heller mpeg/mpg filer. - har ikke prøvet svcd/vcd?
Hvordan med det der USB - kan jeg sætte den til en Computer - Eller ?
Jeg stak min USB nøgle med forskellige filer på - den koksede blot...?
Siger i at den kan optage fra scart til Hd medens jeg ser en dvd?
Jeg er blevet godt sur på en tidligere denver dvd-r-100 så den er super kasseret.
Well hvis der skal helgarderes på dvd/hd optager - så må jeg løbende opdatere nyt hardware hvert år :)
al den spændende elektronik - hvorfor blev jeg ikke født kvinde - lol...
|
Skrevet af: tkaas
Skrevet den: 22-December-2005 kl. 08:43
Jeg syntes, jeg har læst i tråden, at den kan kopiere en dvd til harddisken. Jeg prøvede forleden med én, og jeg kunne simpelthen ikke finde ud af det. Instruktionsbogen var ingen hjælp.
Hvordan pokker gør man?
|
Skrevet af: jungbient
Skrevet den: 22-December-2005 kl. 11:25
hey alle Eltax DVR-555 Harddisc Recorder - brugere.
tkaas - Er det i Sytråden ?
Jeg mener ikke at den kan - Men måske er der en hemmelig knap et sted.
Hvad med den der Favoritmappe / Vindue ude til højre - Hvad kan man lægge derud og hvordan ?
Lækkert Forum www.recordere.dk sådan er det bare...
|
Skrevet den: 22-December-2005 kl. 12:48
Mener ej heller at du kan, bliver interessant om andre mener, og kan bevise, hvis og hvordan
|
Skrevet af: jrye
Skrevet den: 22-December-2005 kl. 13:51
Mht støjproblemet har jeg elimineret det ved at lave et ekstra blæserhul og montere en ekstra blæser ved siden af den anden. Jeg har serieforbundeet dem så de kører med ½ hastighed, hvilket fjerner støjen næsten fuldstændig. Det skulle give samme køling som den originale blæser gav.
God fornøjelse
|
Skrevet af: Kjusern
Skrevet den: 23-December-2005 kl. 23:23
Har hatt min Eltax noen dager nå, men har problemer med å delete/-redigere reklame etc. som er foran og etter film. Noen som kan fortelle kort hvordan dette gjøres?? Jeg velger segment, men får ikke "markert" start og slutt, og derfor heller ikke "delete". Elelr er jeg fornøyd, selv om denne støyer en del. Bruker også en SONY 250gig, støyer den også....
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 05:59
Det er en ØRKESLØS snak om støj der går igen her. Kig l2 mdr. tilbage i forummet om det. Hvis man ikke kan acceptere en anelse blæserstøj skal man afholde sig fra hdd. recordere
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 10:16
Hej Kjusern
Du skal først splitte og derefter slette
TELELARS
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 10:43
Hei Telelars, takk for svar!
Er dette eneste mulighet? Virker litt tungvinnt...
Har en Sony hvor en markerer A og B, det i mellom blir deleted.
Er ikke dette mulig på Etax?
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 10:52
Det er ikke mugligt på Eltaxen. Men det er meget nemt du splitter bare på hver sin side af eks. filmen og sletter det overskydende
TELELARS
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 11:01
Er det mulig å hurtigkopiere fra HDD til disk(DVD plate)?
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 11:24
Nej ikke highspeed. Men det tar ca. 15 min. at copy en film på ca 90 min
og den passer jo sig selv, så !!!!
TELELARS
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 12:49
15min er ok.
Ser når jeg setter den på record, så kan jeg ikke se i displayet at jeg recorder, stemmer dette? Kan ikke se et "redeye" i displayet som indikerer opptak...det hadde vært nyttig når man skal ta opp uten å slå på tv, da ser man at opptaket virkelig pågår.
Noen erfaringer på dette!?
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 12:59
Det er korrekt, det er en stor mangel, du skal teste det via skærmen når du trykker på display på fjernbetjeningen
TELELARS
|
Skrevet den: 24-December-2005 kl. 13:18
Telelars, har du gjort noe for å redusere-/minske viftestøy?
|
|