Print side | Luk vindue

[Guide] BoxerTV og HTPC - Sådan skal du gøre det

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69609
Udskrevet den: 31-Maj-2024 kl. 03:22


Emne: [Guide] BoxerTV og HTPC - Sådan skal du gøre det
Skrevet af: Webghost
Emne: [Guide] BoxerTV og HTPC - Sådan skal du gøre det
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 15:35
Hejsa...

Nu har jeg så bestilt BoxerTV grundet streamtv.dk er lukket.
Jeg lå mærke til den boks man kan få med (http://www.flatpanels.dk/billeder/sagemmpeg4-2l.jpg)
Der er jo ind/udgang til Antennekabel.
Det vil jo sige at jeg kan sætte mit antennekabel i boksen og så antennekabel fra MPEG-4 tvkortet i mit mediacenter og ned til antenne-udgangen i boksen, og på den måde slipper jeg jo for at skal købe alt muligt hardware til mit mediacenter?

::: Opdatering af topic :::
______________________________________________________________

Ok allesammen her er svaret på hele denne topic:

Jeg startede ud med at købe dette udstyr:
Terratec H7: http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-terratec-h7-billig/digital-kabel-%28dvb-c%29/10631_113512_p.html - http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-terratec-h7-billig/digital-kabel-%28dvb-c%29/10631_113512_p.html
TerraTec H7 fungere som en ekstern TV Tuner med mulighed for CI-slot, altså det som skal bruges til boxer tv modul.

Boxer TV Modul: http://www.befro.dk/shop/boxer-ca-modul-6817p.html - http://www.befro.dk/shop/boxer-ca-modul-6817p.html
Boxer TV Modul bruges til at indsætte det kort du modtager fra BoxerTV, og det er dette modul som dekryptere kanalerne du betaler for.

Det er hvad der skal bruges for at få BoxerTV til at fungere sammen med Windows 7 Media Center, af fysisk hardware.
Dertil skal dette stykke software bruges for at de-kryptere kanalerne på Terratec H7 tuneren og samtidig gøre det muligt at synkronisere de dekrypterede kanaler sammen med Windows 7 Media Center x32/x64:
DVBLink TVSource: http://dvblogic.com/tvsource.php - http://dvblogic.com/tvsource.php
Softwaren sættes op, installering af Server først og derefter TVSource (ligger i zip filen du henter).
Derefter søges der efter netværk og kanaler. Når de er fundet, start Server og åbn Windows 7 Media center.
I Windows 7 Media center skal du gå ind i Biblioteket Ekstra og trykke på DVBLink Config, derefter "Synchronize channels" og så er du klar til at se BoxerTV på dit media center.

Jeg har gennemtestet det hele og alt fungere!!
Denne løsning gør det samtidig også muligt at købe en almindelig DVB-T Modtager fra BoxerTV med Kort og så henholdsvis bruge dit kort på Mediacenter og på DVBT Boks, smart? :)

Det skal også siges at denne løsning også KAN fungere med Viasat og Canal Digital, bare med et andet TV Modul end det jeg linker til.



Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 15:47
Antenneudgangen på boksen er bare en gennemsløjfning af det antennesignal den får ind, altså som om signalet blot kører uden om boksen.
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 15:48
Ok men ifl. dette diagram er det jo sådan man skal gøre:
http://www.boxertv.dk/Global/Danish/Koblingsskemaer/kopplingsbild02.pdf

Så kan det jo i princippet være ligemeget om det er TV eller TV-Kort i mediacenter jeg kobler det til


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Ok men ifl. dette diagram er det jo sådan man skal gøre:
http://www.boxertv.dk/Global/Danish/Koblingsskemaer/kopplingsbild02.pdf

Så kan det jo i princippet være ligemeget om det er TV eller TV-Kort i mediacenter jeg kobler det til
 
Nu skal der jo tilsluttes andet end antennen, f.eks. et HDMI eller Scart kabel,  for at få BoxerTV på TVet i den viste opstilling. Ellers får du kun almindelig, gratis TV på skærmen, da der som nævnt kun er tale om en gennemsløjfning af signalet fra tagantennen.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:12
Ok, nu er jeg med.

Endnu et spørgesmål:

Hvis jeg bestiller deres Digitale boks, så får jeg vel et kort med i den box som jeg kan bruge til et evt. tv modul på mit mediacenter, korrekt?

Så ville jeg i princippet kunne lade min boks stå i sommerhuset og når jeg kører fra sommerhuset, så tage kortet ud og sætte i mit mediacenter når jeg kommer hjem, korrekt?

Hvilket hardware anbefaler i til mit MediaCenter for at kunne køre mine BoxerTV kanaler derover, som ikke koster 1 mil kr?


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Ok, nu er jeg med.

Endnu et spørgesmål:

Hvis jeg bestiller deres Digitale boks, så får jeg vel et kort med i den box som jeg kan bruge til et evt. tv modul på mit mediacenter, korrekt?

Så ville jeg i princippet kunne lade min boks stå i sommerhuset og når jeg kører fra sommerhuset, så tage kortet ud og sætte i mit mediacenter når jeg kommer hjem, korrekt?

Hvilket hardware anbefaler i til mit MediaCenter for at kunne køre mine BoxerTV kanaler derover, som ikke koster 1 mil kr?
 
Ja, det kan du.
Jeg vil anbefale Terratec H7 i kombination med DVBViewer . http://old.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=503184&searchArea=products&Soegeord=terratec - http://old.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=503184&searchArea=products&Soegeord=terratec
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Ok, nu er jeg med.

Endnu et spørgesmål:

Hvis jeg bestiller deres Digitale boks, så får jeg vel et kort med i den box som jeg kan bruge til et evt. tv modul på mit mediacenter, korrekt?

Så ville jeg i princippet kunne lade min boks stå i sommerhuset og når jeg kører fra sommerhuset, så tage kortet ud og sætte i mit mediacenter når jeg kommer hjem, korrekt?

Hvilket hardware anbefaler i til mit MediaCenter for at kunne køre mine BoxerTV kanaler derover, som ikke koster 1 mil kr?


Hej.
Det kort du får med er låst til boxen.
Vil du bruge det hjemme skal du have en extra kort,medmindre du tar boxen med hjem

Mvh. nesager


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det kort du får med er låst til boxen.
 
Hvor har du set det henne?  Link please. Det må være noget nyt.
 
Flemming
 
 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:35
Ok, er der nogle/har du prøvet evt. med Windows 7 Mediacenter integration?
Eller, er der mulighed for at det kan køre derover?


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det kort du får med er låst til boxen.
 
Hvor har du set det henne?  Link please. Det må være noget nyt.
 
Flemming
 
 


Har ikke set det nogen steder,men det var hvad jeg fik at vide hos min forhandler.

Mvh. nesager


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det kort du får med er låst til boxen.
 
Hvor har du set det henne?  Link please. Det må være noget nyt.
 
Flemming
 
 


Har ikke set det nogen steder,men det var hvad jeg fik at vide hos min forhandler.

Mvh. nesager

 
Det må vist være Viasat han har tænkt på.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Ok, er der nogle/har du prøvet evt. med Windows 7 Mediacenter integration?
Eller, er der mulighed for at det kan køre derover?
Det skulle det kunne. Det er kun DVB-C der giver problemer i WMC.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:45
Er vi sikre på at det er muligt med den idé om at bestille en digital modtager, hvor jeg bare kan tage kortet ud og proppe i mediacenter?

For lige at vende tilbage til TerraTec H7, er det så det eneste jeg skal bruge for at kunne se BoxerTV på mediacenteret? Altså intet andet hardware? :)

Vil lige være helt 100 inden jeg bestiller noget hehe


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Er vi sikre på at det er muligt med den idé om at bestille en digital modtager, hvor jeg bare kan tage kortet ud og proppe i mediacenter?

For lige at vende tilbage til TerraTec H7, er det så det eneste jeg skal bruge for at kunne se BoxerTV på mediacenteret? Altså intet andet hardware? :)

Vil lige være helt 100 inden jeg bestiller noget hehe
 
Ja, og
Ja + selvfølgelig Boxerkortet og CA modul.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 16:58
Det lyder meget godt :)
Så tror jeg at jeg vil give det et forsøg.
Dog kan jeg ikke gennemskue hvordan den Terratec H7 fungere teknisk.
Du propper kortet i, sætter usb kablet i og hvad så?
Fungere den så som en TV tuner i Mediacenteret?


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 17:06
Hej.
Det må vist være Viasat han har tænkt på.

Tror du har ret.
Her en lille udsnit fra Boxer
 
< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="Word.">< name="Generator" ="Microsoft Word 9">< name="Originator" ="Microsoft Word 9"> file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml -

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - 6.3 Programkortet er udstedt personligt til Kunden til -          

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - anvendelse i Kundens husstand, herunder af personer i -           

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - Kundens husstand. Ved Kundens husstand forstås -     

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - Kundens faste bopæl, feriebolig eller anden bolig, der -         

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - bebos midlertidigt eller permanent af Kunden indenfor -         

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml -

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml - Mvh. nesager                           

Ps. Undskyld men ved ikke lige hvad der skete

file:///C:/DOCUME%7E1/Karl/LOKALE%7E1/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml -



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Det lyder meget godt :)
Så tror jeg at jeg vil give det et forsøg.
Dog kan jeg ikke gennemskue hvordan den Terratec H7 fungere teknisk.
Du propper kortet i, sætter usb kablet i og hvad så?
Fungere den så som en TV tuner i Mediacenteret?
 
Du skal selvfølgelig også installere driver og software (jeg anbefaler DVBViewer i stedet for den medfølgende software). Desuden skal antennekablet selvfølgelig også sættes i.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 05-November-2009 kl. 17:44
Ok, så den Terratec box skal forståes som en "Extern TV-Tuner med mulighed for Betalingskort" ? ;)


Skrevet af: jacobhogh
Skrevet den: 06-November-2009 kl. 13:01
Hej

Jeg har en Windows 7 Home Premium 64 Bit edition kørende på min computer. Jeg har også et Terratec H7 tv kort. 
Jeg benytter det som mediacenter.

Jeg benytter ikke Windows Media Center da det ikke kan vise de kodede kanaler.

Jeg bruger DVBViewer som mediacenter og det fungerer rigtig godt og kan vise de kodede kanaler som man har abonnement på ved BoxerTV. 

Det er sat op så DVBViewer er installeret som Recording Services. Det betyder at man kan bruge en browser til at programmere optagelser. (F.eks over internet).

Hilsen
Jacob


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 16:21
Lige for at opsummere så bestiller jeg i løbet af ugen BoxerTV Digital boks samt TerraTec H7 og forsøger mig den vej med kortet fra den digitale boks.
Vender tilbage så snart det er blevet afprøvet med Windows 7 Media center


Skrevet af: avh
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 16:26
Hvordan vil du få boxer til at virke i 7MC?

Den kan ikke klare kodet kanaler...

Der er vel ikke andre muligheder end DVBLINKforDVbviewer som interface, når det skal windows 7 mediacenter??


-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 16:52
Avh præcis, har tænkt mig at forsøge med DVBLogic's software.
Havde i forvejen DVBLinkForIPTV fra dem før og det fungerede upåklageligt med StreamTV som jo kørte over HTTP adresser :)

Derudover har jeg fået et svar fra BoxerTV:
Udstyret leveres oftest med et såkaldt CI-slot, hvor der skal bruges et
Boxer-godkendt MPEG-4 CA-modul og et kort fra Boxer for at abonnere. Det er CA-modulet der indeholder Viacess og dermed dekrypteringen.
________________________

Kan TerraTec H7 dekryptere på samme måde som dette CA-modul?


Skrevet af: avh
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 17:08
Hvis du har bare CAM-modulet fra Boxer, så fungerer det udmærket i DVbviewer..
Kører f.eks. Boxer med et technotrend t1500 med cam-interface..

En anden mulighed kunne være en softcam opsætning i DVbviewer...
Har også terratec 2400 dti, som har bedre modtageegenskaber og vil prøve at se om jeg kan finde ud af at lave en softcam-opsætning..

Når DVBviewer kan klare flere samtidige optagelser pr. mux, men det kan man vel ikke overføre til 7MC??.
I DVBvlinkforIPTV kunne man jo bare sætte ekstra virtuel-tuner op, bare der var båndbredde nok...


-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 17:49
Ok, så jeg skal have fat i en Digital modtager boks og så samtidig købe et ekstra TV kort for at få dette CAM modul eller er jeg helt galt på den?
Idéen var jo i sidste ende kun at bestille en Digital modtager fra BoxerTV og så benytte sig at kortet der går i CAM-modulet på henholdsvis mediacenter og digital modtagerboks.



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:



Kan TerraTec H7 dekryptere på samme måde som dette CA-modul?
Nej, CA modulet skal sættes i Terratec H7 tunerkortet, og Boxerkortet skal sættes i CA modulet. Det troede jeg du var klar over da jeg skrev, at der skulle anvendes CA modul.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: avh
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 18:07
Den løsning er selvfølgelig mulig...

Men netop med 7MC elegante brugerinterface, kunne det være interessant at undgå boxer boksen ved at  have 2 tunere i HTPC-en og kun benytte 7MC's brugerinterface til det hele, inkl. live tv....
(ligesom ved streamtv)

Hvis man skal se/optage to kodet boxer-kanaler samtidigt vil det kræve 2 smart-card....
(og  cam-moduler).
DR kanaler kan ses med et TV-kort uden CAM, men kan det sættes op, så der vælges den rigtige tuner??. 

I min opsætning har jeg 3 DVB-T tunere, men har ikke fundet et ordentlig setup endnu (dvbviewer). 


-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 18:08
fltk - arh på denne måde ok :)
Jeg har lige nu bestilt dette CA modul: http://www.befro.dk/shop/boxer-ca-modul-6817p.html, håber at det kan bruges sammen med Terratec H7 tunerkortet


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 01:36
Ok allesammen her er svaret på hele denne topic:

Jeg startede ud med at købe dette udstyr:
Terratec H7: http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-terratec-h7-billig/digital-kabel-%28dvb-c%29/10631_113512_p.html
TerraTec H7 fungere som en ekstern TV Tuner med mulighed for CI-slot, altså det som skal bruges til boxer tv modul.

Boxer TV Modul: http://www.befro.dk/shop/boxer-ca-modul-6817p.html
Boxer TV Modul bruges til at indsætte det kort du modtager fra BoxerTV, og det er dette modul som dekryptere kanalerne du betaler for.

Det er hvad der skal bruges for at få BoxerTV til at fungere sammen med Windows 7 Media Center, af fysisk hardware.
Dertil skal dette stykke software bruges for at de-kryptere kanalerne på Terratec H7 tuneren og samtidig gøre det muligt at synkronisere de dekrypterede kanaler sammen med Windows 7 Media Center x32/x64:
DVBLink TVSource: http://dvblogic.com/tvsource.php
Softwaren sættes op, installering af Server først og derefter TVSource (ligger i zip filen du henter).
Derefter søges der efter netværk og kanaler. Når de er fundet, start Server og åbn Windows 7 Media center.
I Windows 7 Media center skal du gå ind i Biblioteket Ekstra og trykke på DVBLink Config, derefter "Synchronize channels" og så er du klar til at se BoxerTV på dit media center.

Jeg har gennemtestet det hele og alt fungere!!


Skrevet af: confused
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:


 
Det skal også siges at denne løsning også KAN fungere med Viasat og Canal Digital, bare med et andet TV Modul end det jeg linker til.

 
Jeg er meget spændt på at høre hvordan du ville få det til at virke med Viasat....


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 09-December-2009 kl. 08:44
Da vel på samme måde som med boxertv? Cam modul, kort og så er det, det :)
Dog skal du også kende til kanalernes frekvens for at kunne gemme dem


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-December-2009 kl. 08:59

Har du et ældre Viasatkort, virker det dog også med et omprogrammeret t-rex cam, men det skulle efter sigende ikke virke med de nye kort.



-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 10-December-2009 kl. 21:51
Men så er det jo bare at få fat i det rigtige CAM, med den løsning jeg har skrevet ovenfor så fungere det sku 10-4, er faktisk skræmmende nemt syntes jeg -EDIT-: takket være DVB Logic


Skrevet af: confused
Skrevet den: 10-December-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Webghost Webghost skrev:

Men så er det jo bare at få fat i det rigtige CAM, med den løsning jeg har skrevet ovenfor så fungere det sku 10-4, er faktisk skræmmende nemt syntes jeg -EDIT-: takket være DVB Logic
 
God jagt - jeg holder mig til kortlæser og softcams ;-)


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: Morten AA
Skrevet den: 13-December-2009 kl. 22:53
Hej
Har lige et noop spørgsmål til tråden.
Når nu man bruger mediecenter som tvtuner, hvordan fungere betjeningen så på sit tv?, programskift mv.


Skrevet af: Webghost
Skrevet den: 14-December-2009 kl. 14:59
hey morten aa..

http://www.remotecontrol.philips.com/index.cfm?id=1336
Tjek de første 2 billeder.

Har købt en af dem, smidt den direkte i en USB port og så har du dig en fjernbetjening som understøtter Windows Media Center fuldt ud, der er ingen opsætning, det virker med det samme.
Du får fjernbetjeningen og en modtager som du kan sætte hvor det passer dig, håber dette var svar nok :)



Print side | Luk vindue