Test af LCD og Plasma i Tænk
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6967
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 12:15
Emne: Test af LCD og Plasma i Tænk
Skrevet af: johnny57
Emne: Test af LCD og Plasma i Tænk
Skrevet den: 09-Oktober-2005 kl. 12:15
I det nye nr af tænk er der en test af LCD (32 T) og Plasma (42 T) Vinder blandt LCD Sony KLV-L32M1 og Plasma LG 42PX4RV-ZA Det der falder i øjene i testen er betragtningsvinklerne som for de fleste modeller er meget ringere end fabriksangivelserne. Helt ned til 46 grader kun vinderen i plasma var oppe på 160 grader. Beovision 7 var også med testen og blev nr 3.
[ulovlig videregivelse af adgangskode fjernet af admin]
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Svar:
Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 09-Oktober-2005 kl. 12:39
Interessant test at læse, sjovt hvordan en LCD skærm som ikke engang er HD-Ready kan blive kåret til nummer 1.
Og så gad jeg også godt at vide hvad de har sat på af HD-signal, det er meget overraskende for mig og mange andre sikkert at man ligefrem vurderer JVC LT-32S60 til at være dårlig i HD-gengivelse, det samme er den plasma som man har fundet som vinder, og en del andre er også vurderet til dårlige. Måske de hos Tænk skulle kigge deres eget udstyr efter om det ikke er her fejlen ligger. LT-32S60 er vurderet af flere medier, forhandlere og slutbrugere til at være et af markedets bedste LCD skærme.
Og JVC PD-42DX6 er en model som kun føres i England da den kun har engelsk tuner system.
I det hele taget er den ikke særlig nutidig den tast flere af modellerne er gamle, og er udskiftet med nyere modeller.
------------- JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 09-Oktober-2005 kl. 12:57
Hej Johnny
Tak for linket Ja, listen ser således ud:
LCD
- Sony KLV-L32M1
- Panasonic TX-32LX500F
- Bang & Olufsen Beovision 7
- Loewe Xelos A 32
- Hitachi 32LD7200
- Grundig 32 LXW 82-7510
- Samsung LE32R51 BX/XEC
- JVC LT-32S60SU
- Thomson 32LB220B4
Hvis jeg skal kommentere testen, så falder Samsung LE32R51 igen igennem. Tidligere skete samme i en test i Datatid.
Jeg er overrasket over at finde JVC LT32S60 så langt nede på listen. Det var den model som Datatid skrev om som "testens suveræne nr. 2".
Som så mange gange før, i forbindelse med denne type tests, kunne det være rart at vide hvad de har målt og kigget på. Så man bedre kunne forstå den individuelle placering i resultatet.
Plasma
- LG 42PX4RV-ZA
- Sony KE-P42M1
- JVC PD-42DX6BJ
- Hitachi 42PD7200
- Panasonic TH-42PA50E
- Samsung PS-42D5S
- Thomson 42PB120S5
Jeg er ikke overrasket over at finde LG PX4 øverst. Det var TV'et vi havde fælleskøb på for et par måneder siden, og det er godt. Både godt sammenlignet med konkurrenterne, og godt til prisen. Såvidt jeg kan se vinder det også både testen og får prædikatet "bedste køb".
/Lars
PS. Så det er med sindsro at vi snart kan annoncere det næste fælleskøb , på highend udgaven af PX4. Det er den helt nye model PX5, som er et HD-plasma der afløser den meget roste model PY10. Se mere på: Fælleskøb på 42" HD plasma ?
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 09-Oktober-2005 kl. 13:18
BrianJVC skrev:
Interessant test at læse, sjovt hvordan en LCD skærm som ikke engang er HD-Ready kan blive kåret til nummer 1. |
Så så, ikke blive tvær. Måske de bare *er* bedre! (hihi - running while ducking ![](smileys/smiley4.gif) )
Iøvrigt syntes jeg det er helt fint. Der er ofte for meget fokus på et dumt lille mærke, det overskygger ofte apparaternes øvrige kvaliteter. Rart at se en test der ikke ligger til fals for "HD Ready" bølgen.
BrianJVC skrev:
Måske de hos Tænk skulle kigge deres eget udstyr efter om det ikke er her fejlen ligger. |
Nu er det ikke Tænk som sidder på et fedtet kontor i København og tester fladskærme, men analyseinstituttet ICRT (International Consumer Research & Testing) der er dannet af forbruger organisationer fra 31 lande. Så selvom du ikke er enig i deres kritik, er der ingen grund til at nedgøre dem. Herhjemme fra er det Forbrugerstyrelsen og Forbrugerrådet som er medlemmer ( http://www.forbrug.dk/test/om/icrt/ - se link )
BrianJVC skrev:
LT-32S60 er vurderet af flere medier, forhandlere og slutbrugere til at være et af markedets bedste LCD skærme. |
Tja, men konkurrenterne udvilkler sig vel også. Måske den - gys - er ved at blive overhalet af de nyere LCD skærme. Jeg ved det ikke, men glæder mig til at se alle de nyeste skærme på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6968&PN=1 - Hi-Fi Highend 2005-06 i Odense om et par uger.
/Lars
|
Skrevet af: calu
Skrevet den: 09-Oktober-2005 kl. 19:54
BrianJVC skrev:
Og JVC PD-42DX6 er en model som kun føres
i England da den kun har engelsk tuner system.
|
Hej Brian
Måske ud af tråd, men forklar lige, hvad engelsk tuner system er?
Hilsen calu
|
Skrevet af: Kim H
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 16:55
LCD
- Sony KLV-L32M1
- Panasonic TX-32LX500F
- Loewe Xelos A 32
- Hitachi 32LD7200
- Grundig 32 LXW 82-7510
- Samsung LE32R51 BX/XEC
- JVC LT-32S60SU
- Thomson 32LB220B4
Hvis jeg skal kommentere testen, så falder Samsung LE32R51 igen igennem. Tidligere skete samme i en test i Datatid.
Hvis du har været inde at kigge på testen , vil du se at f.eks Loewe kun klarer sig bedre fordi den har en god tekst -TV, og den er direkte dårlig til HDTV.
B&O klarer sig på lidt bedre lydkvalitet , samt også en god tekst-TV men ellers er den heller ikke meget bedre, så jeg synes falder igennem er et "stærk" ord at bruge, jeg tror iøvrig ikke at man kan bruge testen til ret meget , for hvad skal der lige til før et middel resultat bliver til god.
Der har også været en test i Jyllandsposten hvor Samsung var klar vinder over både Loewe og Hitachi.
Kim
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 17:58
Hvorfor har de ikke taget Philips med i deres test ?
Det er da ellers et af de største mærker herhjemme.
Underlig test.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 18:07
Hej lahan
lahan skrev:
Hvorfor har de ikke taget Philips med i deres test ?
Det er da ellers et af de største mærker herhjemme.
Underlig test. |
Den kan jeg svare på - tror jeg nok ![](smileys/smiley1.gif)
Når man laver sådan en test, så foregår det på et bestemt tidspunkt, og der vil altid være fabrikanter som siger fra af forskellige årsager.
1) En mulig årsag til at Philips ikke er med, er at de lige har gennemført et generationsskifte på modellerne. De har sansynligvis ikke villet sende de gamle modeller til test, og de nye var ikke klar endnu.
2) En anden mulighed er at Philips ikke er så store i England, hvor testen vist er lavet. Men 1) er den mest sansynlige.
/Lars
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 18:14
Tja ja du har sikkert ret med at de ikke ville sende de gamle modeller ind til testen.
Selv de gamle LCD modeller ville have givet Sony kamp til stregen.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 18:58
calu skrev:
Måske ud af tråd, men forklar lige, hvad engelsk tuner system er?
|
UK = UHF PAL I Lyd/Billede seperation 6,0Mhz DK = VHF PAL B og UHF PAL G Lyd /Billede seperation 5,5 Mhz.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 10-Oktober-2005 kl. 20:12
Testen er fra England da den JVC plasmaskærm der er nævnt er en model som kun kører i England med deres Tuner system Pal I, en sådan tuner vil ikke kunne bruges i Danmark, der vil ingen lyd være.
Dernæst kan det godt være i mener det er fordi vores skærm har fået dårlig test. Men jeg synes testen er ringe netop fordi man ikke kan få at vide hvad de har brugt til at vise HD, der må være fejl i det udstyr de har brugt fordi næsten alle skærmene er jo testet som dårlige til HD, og det passer simpelthen ikke, ikke bare vores egen skærm men også mange af de andre som er testet som dårlige har jeg og andre set ved selvsyn, og der står et klokkeklart billede. Det er da underligt at vores skærm i flere blade både i Danmark og i udlandet bliver testet som perfekt, når det nærmest sables ned i denne test.
Det virker heller ikke som om leverandørerne er blevet spurgt om hvilke modeller de vil sende ind, ihvertfald undrer det mig hvorfor mange af de andre leverandører så har indsendt gamle modeller.
Sidst men ikke mindst burde de skrive hvor testen kommer fra. Den er ihvertfald ikke fra Norden.
|
Skrevet af: zerocool
Skrevet den: 11-Oktober-2005 kl. 01:44
BrianJVC skrev:
Interessant test at læse, sjovt hvordan en LCD skærm som ikke engang er HD-Ready kan blive kåret til nummer 1.
|
"HD Ready" sikrer da ikke et High Definition billede - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&PN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&P N=1 .
------------- I am the Law
|
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 12:49
Radiomanden skrev:
UK = UHF PAL I Lyd/Billede seperation 6,0Mhz DK = VHF PAL B og UHF PAL G Lyd /Billede seperation 5,5 Mhz.
|
Hej Radiomand
Og hvad betyder dette så i praksis - at engelsk udstyr ikke kan bruges i DK?
calu
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 14-Oktober-2005 kl. 16:39
Ikke med mindre at det understøtter begge standarter, og det gør det sjældent. Men selvfølgelig hvis du ikker ønsker at bruge tuneren, så er det jo ligemeget, da begge systemer jo er i PAL format, det er kun On Air der er en forskel.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 20-Oktober-2005 kl. 16:14
Jeg har fået en nærmere forklaring omkring denne test.
Man har ikke testet et decideret HD signal, man har kørt Excel, JPEG, WORD ETC. på skærmen og standard definition materiale, det vil sige DVD etc. testen skal ses som en visualisering omkring konverteringsformåen af standard definition materiale til anden eller højere opløsning. Altså slet ikke rigtig HD gengivelse, så denne del af målingen kan faktisk ikke bruges til noget.
|
Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 13:13
Lars skrev:
Sony KLV-L32M1
- Panasonic TX-32LX500F
- Loewe Xelos A 32
- Hitachi 32LD7200
- Grundig 32 LXW 82-7510
- Samsung LE32R51 BX/XEC
- JVC LT-32S60SU
- Thomson 32LB220B4
|
På hvilken måde falder Samsung igennem? Jeg har hørt om mange som er yderst tilfreds med denne model.
|
Skrevet af: Keld
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 16:10
Er Samsung så dårlig?
http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20050822_0000185058.asp - http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/sams unglocalpress_20050822_0000185058.asp
ÅRETS LCD-TV 2005-2006. Samsung LE40M61B. EISA’s bedømmelse: "Samsungs nye LE40M61B er et super fladt fjernsyn med en meget tynd, sort højglans ramme. 16:9-skærmen giver knivskarpe billeder med en opløsning på 1366 x 768 billedpunkter. Takket være Samsungs patenterede Super-PVA-teknik overvindes de problemer med betragtningsvinklen, som findes ved traditionelle LCD-skærme. S-PVA-teknikken bruger to individuelle billedceller pr. billedpunkt, hvilket giver hurtige svartider og en kontrast, som hører til de absolut bedste blandt de TV-typer, som findes i dag. Med indgange til HDMI og komponentvideo er sagen klar – dette VT er utvetydigt HD-Ready." Kontrast 5000:1. 6,44 milliarder farver. Betragtningsvinkel: 178 grader. Responstid: 8 millisekunder.
SHG.dk forventer, at det er på lager den 3/11-05 til kr. 25.999,-
Keld
|
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 18:59
Bimsen skrev:
Lars skrev:
Sony KLV-L32M1
- Panasonic TX-32LX500F
- Loewe Xelos A 32
- Hitachi 32LD7200
- Grundig 32 LXW 82-7510
- Samsung LE32R51 BX/XEC
- JVC LT-32S60SU
- Thomson 32LB220B4
|
På hvilken måde falder Samsung igennem? Jeg har hørt om mange som er yderst tilfreds med denne model.
|
Jeg ved det heller ikke ?? jeg vil mene de alle falder igennem, hvis man prøver at studere bedømmelserne, men billedkvaliteten ifølge testen skulle være nogenlunde det samme, på dem alle
Kim
|
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 19:07
Keld skrev:
Er Samsung så dårlig?
http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20050822_0000185058.asp - http://www.samsung.com/dk/presscenter/samsunglocalpress/sams unglocalpress_20050822_0000185058.asp
ÅRETS LCD-TV 2005-2006. Samsung LE40M61B. EISA’s bedømmelse: "Samsungs nye LE40M61B er et super fladt fjernsyn med en meget tynd, sort højglans ramme. 16:9-skærmen giver knivskarpe billeder med en opløsning på 1366 x 768 billedpunkter. Takket være Samsungs patenterede Super-PVA-teknik overvindes de problemer med betragtningsvinklen, som findes ved traditionelle LCD-skærme. S-PVA-teknikken bruger to individuelle billedceller pr. billedpunkt, hvilket giver hurtige svartider og en kontrast, som hører til de absolut bedste blandt de TV-typer, som findes i dag. Med indgange til HDMI og komponentvideo er sagen klar – dette VT er utvetydigt HD-Ready." Kontrast 5000:1. 6,44 milliarder farver. Betragtningsvinkel: 178 grader. Responstid: 8 millisekunder.
SHG.dk forventer, at det er på lager den 3/11-05 til kr. 25.999,-
Keld
|
Jeg tror bestemt ikke denne TV er " Dårlig" den vinder i en test i Jyllandsposten , hvor Sony KVL-V40A10E og Philips 37PF9830 "falder igenem" :-) og selv om det er en 40" er den 13 cm. smallere end Philips 37"
Kim
|
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 19:28
Keld skrev:
Er Samsung så dårlig? |
Men det er ikke samme apparat (?)
Tænk testede en 32" Samsung, og den model du linker til er en 40".
Den ene kunne være en VW Passat, den anden en VW Fox. Selv to modeller med ens elektronik, kan være vist forskellige hvis der er brugt to typer paneler (displays).
/Lars
|
Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 19:47
Det er klart at forskellige modeller kan have vidt forskellige egenskaber, så en EISA award betyder ikke at alle Samsung er toppen. Men det undrer mig meget at testene rundt omkring giver så forskellige konklusioner. Man skal ihvertfald ikke udelukkene købe udfra nogle testresultater i et magasin, for de er som vinden blæser.
Personligt kan jeg kun give for de Samsung jeg har set, og jeg glæder mig til at se LE40M61B in action.
|
Skrevet den: 22-Oktober-2005 kl. 22:30
Bimsen skrev:
Men det undrer mig meget at testene rundt omkring giver så forskellige konklusioner. |
Gør de? Min pointe er at med mindre det er præcis samme model - så kan man ikke sammenligne resultatet. Der kan være himmelvid forskel på de enkelte skærme indenfor blot en enkelt fabrikant. Men omvendt, så koster de jo heller ikke det samme.
/Lars
|
Skrevet den: 08-November-2005 kl. 00:06
BrianJVC skrev:
|
Hej Brian
Har lige købt dette TV (Sony KLV-L32M1) i dag og faldt over denne gamle tråd. På TV'et står der nu ellers "High Definition ready", men det har ikke HDMI indgang, hvis det er det du mener.
vh/ calu
|
Skrevet den: 08-November-2005 kl. 00:20
calu skrev:
Har lige købt dette TV (Sony KLV-L32M1) i dag og faldt over denne gamle tråd. På TV'et står der nu ellers "High Definition ready", men det har ikke HDMI indgang, hvis det er det du mener. |
Ja, det er nok det.
HD-Ready (den stavemåde) er et mærke hvor forskellige specifikationer skal være opfyldt.
Et af kriterierne for HD-Ready fjernsyn, er at det har en DVI eller HDMI indgang med HDCP (copyright beskyttelse) som kan modtage HDTV signaler i hhv. 720P og 1080i
"High Definition Ready" er bare en salgs gimmik som skal ligne den "ægte vare".
/Lars
|
Skrevet den: 08-November-2005 kl. 00:39
Lars skrev:
Ja, det er nok det.
HD-Ready (den stavemåde) er et mærke hvor forskellige specifikationer skal være opfyldt.
Et af kriterierne for HD-Ready fjernsyn, er at det har en DVI eller HDMI indgang med HDCP (copyright beskyttelse) som kan modtage HDTV signaler i hhv. 720P og 1080i
"High Definition Ready" er bare en salgs gimmik som skal ligne den "ægte vare".
/Lars
|
Hej Lars
Men til 9.600 kr. som jeg betalte for det, lever det fuldt ud op til mine forventninger - og lidt til. Faktisk synes jeg, at det gengiver antennesignal via TDC kabel, rigtigt pænt.
Ved du forøvrigt, om det er et Samsung eller LG panel, der sidder i dette TV?
Jeg er klar over Sonys nye samarbejde med Samsung, men de har vist fået paneler fra LG tidligere. Denne model kom frem sidste år, men min model er produceret i juni 2005, så jeg formoder, at det er et Samsung?
Til Jer der vakler imellem 40 eller 32", som jeg selv gjorde, vil jeg sige, at 32" er en stor skærm, når det kommer hjem i stuen - i modsætning til, hvad det synede af hos forhandleren.
calu
|
|