Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69746
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 00:35
Emne: Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler
Skrevet af: JesperLund
Emne: Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 03:28
Tråden "DR HD er ikke godt?" er blevet temmelig lang, så jeg har valgt at starte en ny tråd for at fokusere på bitraten på DR HD og de andre mux2 kanaler.
Nedenfor er der en fordeling af den samlede bitrate i mux2 fra 21:15 til 21:45 i går aftes (den 6/11). Opgørelsen er lavet ved først at optage hele mux'et og derefter analysere bitraten i de enkelte streams. Det er mere præcist end at lave 4-5 korte optagelse af de enkelte kanaler umiddelbart efter hinanden som TBC1 gjorde i den anden tråd.
* På Linux er dvbsnoop brugt til at "optage" hele mux2 ($ dvbsnoop -s ts -tsraw -b > file.mpg). * Windows programmet http://www.videohelp.com/tools/TSReader_Lite - TSReader Lite er brugt til at analysere bitraten (kører fint under Wine på Linux).
Den gennemsnitlige bitrate for de 30 minutter er
Kanal / bitrate Video (Mbps) Audio (Kbps) DR HD 5.51 100 DR K 3.46 105 DR Ramasjang 3.35 105 Folketing 2.58 70+70 (der er to streams) DR Update 2.45 100
Hvis man lægger tallene sammen er det 17.9 Mbps. Den samlede bitrate i mux'et er 19.9 Mbps, og forskellen skyldes en teletext stream (430 Kbps) med tekst-TV for DR Update, event data (EIT) streams med et par hundrede Kbps, og den særlige stream 0x1fff med http:///en.wikipedia.org/wiki/MPEG_transport_stream#Null_packets - null packets , som er spildt kapacitet fordi de 19.9 Mbps ikke udnyttes. Null packets tegner sig faktisk for 1.1 Mbps i gennemsnit.
Der er 17.35 Mbps til video, eller 3.5 Mbps per kanal i gennemsnit. DR Ramasjang og DR K har en bitrate som svarer til dette gennemsnit, mens Folketing og DR Update ligger ca 1 Mbps lavere. Det giver 2 Mbps ekstra til DR HD, men forskellen i bitrate mellem HD og SD er på ingen måde overvældende.
Det skal bemærkes at DR Ramasjang mellem 21:15 og 21:45 ikke sendte nogle programmer, så der var en pauseskærm med nedtælling til kl. 6:00 næste morgen.
Der er heller ikke meget "HD" over lyden på DR HD. HE-AAC bitraten er 100 Kbps for alle kanaler, undtagen Folketing hvor der åbenbart er to audio streams.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Svar:
Skrevet af: bissemanden
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 06:57
flot arbejde.
så er de ringe bit rater samtidig skyld i at de mangler linier på tekst tv og at de er langsom om at søge,eller er det boxers standardbox der har for dålig modtager til teksttv,min gamle philips fta (mpeg2) loader alle siderne på komando.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 09:41
Ja flot arbejde
Ja HD på forsiden af Ekstra bladet. synes det er en skandale, eller med andre ord en fuser ![Ouch Ouch](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley18.gif)
fordi man jo forventer meget mere, når man kalder DR HD for den første frie HD kanal i Danmark. Men licensen rækker åbenbart ikke til mere
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 10:17
JesperLund skrev:
Jeg vil foreslå recordere.dk redaktionen at de laver en artikel om "HD fusk" hos DR. Det her er lige til forsiden af Ekstra Bladet.![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Nu er jeg ikke fortaler for at bruge Ekstra Bladet til noget som helst andet end at lade det ligge i kiosken, og jeg er bange for at så snart ordet "megabit" bliver nævnt, så er det allerede for teknisk for Ekstra Bladet segmentet... men bortset fra det er jeg fuldstændigt enig. Jeg har tydeligvist ikke læst på lektien omkring DVB-T, jeg var ikke klar over at der var så lidt båndbredde til DR HD. Det er især skandaløst at DR har brugt dén markedsføring de har, hvor de har slået specifikt på at de leverer "ægte HD", og så er dét man får i virkeligheden det halve af hvad man får hos andre kanaler, og hos Yousee. Jeg skal lige have fat i en DVB-T tuner så jeg kan se det selv, men jeg lægger gerne navn til en påstand om at HD ved 5,5 mbit er lige så lidt "ægte HD", som opskaleret SD ved 11 mbit, som nogle af de andre kanaler leverer. Men dét der skal trækkes frem, er at det nye fine digitale sendenet, reelt leverer den halve kvalitet af hvad Yousee og satellit sender (jeg savner stadig bitrates på Stofa's sendenet, anyone?) Hvis det var den samme lave bitrate hos alle udbydere, så ville det være nemmere at spise os af med at vi bare er nogle over-kritiske nørder. Men når der er et konkret alternativ med dobbelt-op bitrate, så er det noget en journalist kan forholde sig til.
Problemet er at der ikke findes en konkret definition af hvor meget man kan tillade sig at komprimere et signal, og stadig kalde det "HD". HD standarden siger intet om komprimering, kun om opløsning, principielt kan du levere et HD signal med 0,5 mbit. Det vil være ubrugeligt, men det vil teknisk set være HD.
Det gode ved at tage debatten op på et højere plan, er at det måske (kun måske) kan skabe lidt fokus på at samme problem også eksisterer på SD.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 10:28
Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , hvis jeg modtager signalet fra parabolen?? Jeg modtager nemlig tv signalet via comx , og de har lagt de " frie " DR kanaler ud på deres net , men så skal jeg nemlig ud og investere i en dvb-t MPEG4 box , og så kan jeg kun modtage de nye DR kanaler på denne box . Resten af comx kanaler bliver sendt ud som dvb-t mpeg 2 og dem kan mine tv jo modtage digitalt uden en ekstra box...
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 11:51
Vil foreslå DR at omdøbe DR HD til: DR TALENTLØS
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 12:50
hopgreve skrev:
Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , hvis jeg modtager signalet fra parabolen?? Jeg modtager nemlig tv signalet via comx , og de har lagt de " frie " DR kanaler ud på deres net , men så skal jeg nemlig ud og investere i en dvb-t MPEG4 box , og så kan jeg kun modtage de nye DR kanaler på denne box . Resten af comx kanaler bliver sendt ud som dvb-t mpeg 2 og dem kan mine tv jo modtage digitalt uden en ekstra box... |
Det afhænger af hvad satellitudbyderne udsender, men de har i hvert fald mulighed for højere bitrate, ligesom YouSee.
Det kunne være godt med målinger på DR HD fra Stofa, Viasat, Canal Digital og nogle fiberudbydere (det sidste kræver nok et HTPC setup til IPTV). Opfordringen er hermed givet videre til recordere.dk's læsere.![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 12:53
bissemanden skrev:
flot arbejde.
så er de ringe bit rater samtidig skyld i at de mangler linier på tekst tv og at de er langsom om at søge,eller er det boxers standardbox der har for dålig modtager til teksttv,min gamle philips fta (mpeg2) loader alle siderne på komando. |
Nej, hastigheden af tekst TV har ikke noget med dette at gøre. Det er sikkert din box som har for lidt hukommelse til at gemme siderne.
|
Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 13:37
JesperLund skrev:
hopgreve skrev:
Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , hvis jeg modtager signalet fra parabolen?? Jeg modtager nemlig tv signalet via comx , og de har lagt de " frie " DR kanaler ud på deres net , men så skal jeg nemlig ud og investere i en dvb-t MPEG4 box , og så kan jeg kun modtage de nye DR kanaler på denne box . Resten af comx kanaler bliver sendt ud som dvb-t mpeg 2 og dem kan mine tv jo modtage digitalt uden en ekstra box... |
Det afhænger af hvad satellitudbyderne udsender, men de har i hvert fald mulighed for højere bitrate, ligesom YouSee.
Det kunne være godt med målinger på DR HD fra Stofa, Viasat, Canal Digital og nogle fiberudbydere (det sidste kræver nok et HTPC setup til IPTV). Opfordringen er hermed givet videre til recordere.dk's læsere.![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Canal Digital sender DR HD med følgende parametere: Video H.264 1280x720p 15.5Mbps CBR Audio MPEG1 Layer II stereo 256kbps http://%20www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html - http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html - http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html
Viasat utsender DR HD med følgende parametere: Video H.264 1280x720p min:6.5Mbps- max:9.2Mbps VBR Audio MPEG1 Layer II stereo 384kbps http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2512399/1740.html - http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2512399/1740.html
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 14:28
JesperLund skrev:
bissemanden skrev:
flot arbejde.
så er de ringe bit rater samtidig skyld i at de mangler linier på tekst tv og at de er langsom om at søge,eller er det boxers standardbox der har for dålig modtager til teksttv,min gamle philips fta (mpeg2) loader alle siderne på komando. |
Nej, hastigheden af tekst TV har ikke noget med dette at gøre. Det er sikkert din box som har for lidt hukommelse til at gemme siderne.
|
Tænkte nok det var noget i den stil
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 14:32
Bobben skrev:
JesperLund skrev:
hopgreve skrev:
|
Canal Digital sender DR HD med følgende parametere: Video H.264 1280x720p 15.5Mbps CBR Audio MPEG1 Layer II stereo 256kbps
http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html
|
har også fibernet.har de højre bitrate end parabol og yousee,eller er det det same som dem.man skal jo huske på de har megen stor båndbredde tilrådighed.3000gigabit pr tråd i kablet,har jeg ladet mig fortælle.
men skal ikke gøre mig klog på det,men deres hd kanaler er lige så dårlig i opløsning som dr og de andres.eller ligger de ens med you see og kanal digital.
|
Skrevet af: filthat
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 15:01
AV Precision skrev:
Men dét der skal trækkes frem, er at det nye fine digitale sendenet, reelt leverer den halve kvalitet af hvad Yousee og satellit sender (jeg savner stadig bitrates på Stofa's sendenet, anyone?) |
Jeg spurgte en tekniker jeg sådan kender lidt hos Stofa som havde en oversigt over de forskellige anlæg og deres digitale kanaler og han sagde at DR HD lå omkring de 15mbit.
|
Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 15:25
Ja DR HD ligger på ca. 15-16 mbit hos Stofa og sikkert også hos YouSee.
"Fordelen" ved YouSee og Stofa er at de får kanalerne direkte via fiber fra DR og TV2 og derfor får dem i ren rå kvalitet ;)
------------- Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 15:51
Det er jo helt vild læsning , og tak for svarene vedr bitraten på de 2 parabol udbydere. Den er jo helt gal så med dvb-t sendingen af DR HD , det er jo falsk markedsføring....
MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 16:24
Bobben skrev:
JesperLund skrev:
hopgreve skrev:
Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , ... |
|
Canal Digital sender DR HD med følgende parametere: Video H.264 1280x720p 15.5Mbps CBR Audio MPEG1 Layer II stereo 256kbps http://%20www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html - http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html - http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html
Viasat utsender DR HD med følgende parametere: Video H.264 1280x720p min:6.5Mbps- max:9.2Mbps VBR Audio MPEG1 Layer II stereo 384kbps http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2512399/1740.html - http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2512399/1740.html
|
Nu vil jeg ikke på nogen måde påstå at der ikke kan være god grund til at DR kommer op på mærkerne mht. DR-HD og det virker helt mærkeligt, at et MPEG-4 SD pausebillede kan bruge langt over 2 Mbit/sek, men ...
Det kan nu være lidt som at sammenligen æbler med rosiner, blot at se på bitraten i snit over en lidt længere periode. At sammenligne VBR (variabel bit rate encodning) i en statistisk multiplex med CBR (constant bit rate encodning) giver ikke megen mening.
Man må også se på de enheder som foretager MPEG-4 encodningen, da der er sket meget på den front over de seneste 6-24 mdr.
Ligeledes er 100 kbit/sek HE-AAC lyd ikke på nogen måde nødvendigvis dårlig.
BBC demonstrerede 3 HD kanaler der 'stat.mux' delte 36 Mbit/sek i 2008 og det så ret 'fornuftigt' ud. Her den 2 december vil den engelske DVB-T2 HD mux få tildelt 40 Mbit/sek til deling mellem 3 program-kanaler. Det er næsten dobbelt bit-rate af den Jesper Lund har målt.
Om ca 1 år vil BBC sende 4 program-kanaler stat-muxet i de 40 Mbit/sek. Selv til den tid vil det være klart mere end DR-HD 'den anden aften'
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 16:40
reslfj skrev:
Det kan nu være lidt som at sammenligen æbler med rosiner, blot at se på bitraten i snit over en lidt længere periode. At sammenligne VBR (variabel bit rate encodning) i en statistisk multiplex med CBR (constant bit rate encodning) giver ikke megen mening. |
Jeg vil prøve at lave nogle analyser af min-max peaks på DR HD når udsendelserne starter i dag. Lige nu kigger jeg på bitraten i mux4.
Jeg vil dog fastholde at DR burde se på deres statistiske multiplexer samt om det virkelig er nødvendigt at sende pausebillede på Ramasjang når dagens udsendelser er stoppet. Det virker som om at der er lavet noget "politisk" bitrate prioritering ud fra mine ABR værdier, men ikke nok efter min smag.
|
Skrevet af: pkylle
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 16:52
Et sted at rette blikket mod er vel http://www.digi-tv.dk/om_digi-tv.asp - Digi TV som står for DTT på MUX1 og 2
|
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 19:47
JesperLund skrev:
Jeg vil dog fastholde at DR burde se på deres statistiske multiplexer samt om det virkelig er nødvendigt at sende pausebillede på Ramasjang når dagens udsendelser er stoppet. Det virker som om at der er lavet noget "politisk" bitrate prioritering ud fra mine ABR værdier, men ikke nok efter min smag. |
reslfj skrev:
Nu vil jeg ikke på nogen måde påstå at der ikke kan være god grund til at DR kommer op på mærkerne mht. DR-HD og det virker helt mærkeligt, at et MPEG-4 SD pausebillede kan bruge langt over 2 Mbit/sek, men ... |
Jeg er slet ikke uenig - DR skal ikke dø i synden. DR skylder os en redelig forklaring og sikkert også en bedre bitrate fordeling i MUX2. Det bør være muligt at sikre, at DR-HD har en høj og rigtig god bitrate.
Men det er jo et problem at anvende stat-mux mellem kanaler med meget forskellige krav til båndbredde, den store ser jo de flere små som allerede statistisk udjævnede indbyrdes.
Der er et element af 'lige børn leger bedst' i de store tals lov, som er teknikken bag stat-muxing.
Det var bla. derfor jeg henviste til de bitrater, som BBC,ITV og C4 vil anvende i UK.
Lars
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 21:50
reslfj skrev:
Det kan nu være lidt som at sammenligen æbler med rosiner, blot at se på bitraten i snit over en lidt længere periode. At sammenligne VBR (variabel bit rate encodning) i en statistisk multiplex med CBR (constant bit rate encodning) giver ikke megen mening. |
Her en er times bitrate registrering for DR HD mellem 20:23 og 21:26, målt med Linux programmet dvbtraffic (fra dvb-apps pakken, der desværre har en elendig dokumentation). Der registreres en værdi per sekund (så vidt jeg kan se antal TS-pakker @ 188 bytes, som omregnes til Kbits/sec, dvs. der er nok lidt overhead i forhold til en demuxet TS). Anyways, here we go (bitrate for video PID'en)
Gns. 4244 Kbit/sec Min 302 Kbit/sec Max 11458 Kbit/sec
Min/max værdier er selvfølgelig meget afhængig af hvor tit der måles, men DR HD er alt andet end CBR på DVB-T.
Næste skridt: jeg vil prøve at registrere bitraten på DVB-T og YouSee DVB-T på samme tid.
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 22:00
Bitraten er vel "overkongen", uanset nok så optimerede kodningsalgoritmer . . ?
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: Derre
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 22:15
Lennon skrev:
Bitraten er vel "overkongen", uanset nok så optimerede kodningsalgoritmer . . ? |
Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med "overkongen", men en bitrate på fx 10mbit er ikke nødvendigvis bedre end en bitrate på 7 mbit. Der findes mange parametre man kan pille ved når man encoder film i fx x264, der bruges i piratmiljøer til at lave ulovlige rips af bluray film. Således vurderer folk ofte kvaliteten ud fra bitraten, men man kan sagtens få bedre "bang for the bit" hvis programmet er ordenligt komprimeret.
Min konklusion er, at bitraten ikke er et endeligt udtryk for hvor god kvaliteten af video er.
|
Skrevet den: 07-November-2009 kl. 22:35
Derre skrev:
Lennon skrev:
Bitraten er vel "overkongen", uanset nok så optimerede kodningsalgoritmer . . ? |
Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med "overkongen", men en bitrate på fx 10mbit er ikke nødvendigvis bedre end en bitrate på 7 mbit. Der findes mange parametre man kan pille ved når man encoder film i fx x264, der bruges i piratmiljøer til at lave ulovlige rips af bluray film. Således vurderer folk ofte kvaliteten ud fra bitraten, men man kan sagtens få bedre "bang for the bit" hvis programmet er ordenligt komprimeret.
Min konklusion er, at bitraten ikke er et endeligt udtryk for hvor god kvaliteten af video er.
|
Nemllig.
|
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 02:18
JesperLund skrev:
Næste skridt: jeg vil prøve at registrere bitraten på DVB-T og YouSee DVB-T på samme tid. |
Her er en sammenligning af video bitraten mellem DVB-T og YouSee, målt i tidsrummet 00:40 - 1:30 i dag (plus minus 20-30 sekunder, de to computere står i hver sin ende af lejligheden pga. adgang til kabel-TV og DVB-T antenne, så det er ikke helt samme periode).
Målingen er bitraten i video PID'en for DR HD vha. Linux programmet dvbtraffic, med en registrering per sekund
Kbps DVB-T YouSee Min 340 9553 Max 12045 11622 Gns (ABR) 4303 11197
YouSee kører reelt CBR, så en direkte sammenligning af ABR for YouSee og DVB-T er ikke rimelig. Selvfølgelig vil billedkvaliteten være bedre på YouSee DVB-C, men kun en visuel sammenligning kan afgøre hvor stor forskellen reelt er. Hvis den statistiske multiplexer hos DR fungerer rigtigt godt, er det ikke oplagt at forskellen vil være kæmpestor.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 02:54
Bobben skrev:
|
Nice! De data jeg jeg efterspurgt længe (i den anden tråd)
Jeg kendte ikke til den hjemmeside. Men rart at få underbygget mine oplevelser, så jeg f.eks ikke bør undre mig over hvorfor jeg syntes at OL i Beijing stod så rasende godt af et HDTV broadcast at være, på Eurosport HD fra 28E: http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3804.html - http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3804.html
Det er egentligt generelt forbløffende hvor godt tallene viser sig at passe med mit eget subjektive indtryk af kanalernes indbydes kvalitet (når man ser bort fra kildematerialets - For man kan stadig godt fornemme om der er ordentligt bitrate eller ej, bestemt også forbindelse med f.eks et dårlig og støjfuldt kildemateriale) Når jeg tjekker bitraterne fra hjemmesiden for de betalings HD kanaler jeg er vant til at se fra 28E passer det som fod i hose med hvilke kanaler jeg i forvejen tilregner den bedste billedkvalitet. De kanaler jeg syntes står bedst er sjovt nok også dem der har den højeste bitrate (f.eks også http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3864.html - http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3864.html ) mens de kanaler som jeg syntes står ringest (ud over DR HD som ligefrem er værre på DTT) da også er dem der har den laveste bitrate : http://www.linowsat.de/0285/bitrate/26032/54206.html - http://www.linowsat.de/0285/bitrate/26032/54206.html ...Så jeg kan kun mane den mærkelig ide nogle har fremsat om at bitrate ikke skulle være så væsentligt eller betydende for kvaliteten helt og aldeles i jorden.
Min konklusion er at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente
15,5 Mbps til en broadcastet 720p HDTV kanal er sku god stil, selv om det da endnu hellere måtte havde været 15,5 som ABR i forbindelse med VBR transmission!
Men det er med andre ord fra satellit hos Canal Digital (15.5Mbps CBR) det for alvor sner, hvis man vil modtage det bedst tilgængelige DR-HD signal. (Fandens at man ikke kan få de gratis Canal-digital programkort til DR kanalerne længere!)
Dernæst kan man alternativt redde sig til nogenlunde rimelig DR-HD kvalitet hos YouSee (11,1 Mbps CBR) og Viasat (ca. 8 Mpbs VBR) , mens DTT nettet er helt og aldeles skandaløst, og ikke værd at røre med en ildtang i HDTV sammenhæng, med sine oprørende insufficiente og usle 4-5 Mbps VBR ![Cry Cry](smileys/smiley19.gif)
Syn for sagen: (genudsendelse af screenshots fra den anden tråd)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35627/ - http://www.gratisupload.dk/download/35627/ (ca. 5 Mbps ABR)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35626/ - http://www.gratisupload.dk/download/35626/ (ca. 5 Mbps ABR)
Mere almindelig 720p HDTV kvalitet:
http://www.gratisupload.dk/download/35589/ - http://www.gratisupload.dk/download/35589/
http://www.linowsat.de/0192/bitrate/10111/11110.html - http://www.linowsat.de/0192/bitrate/10111/11110.html
Mere almindelig 1080p HDTV kvalitet:
http://www.gratisupload.dk/download/35817/ - http://www.gratisupload.dk/download/35817/
http://www.linowsat.de/0192/bitrate/10571/61203.html - http://www.linowsat.de/0192/bitrate/10571/61203.html
Ps. Tak til 'JesperLund' for initiativet til at samle emnet op i denne nye tråd, og for de gode indlæg og data ![Beer Beer](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley41.gif)
|
Skrevet af: Derre
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 10:47
TBC1 skrev:
Min konklusion er at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente
|
Bitraten siger ikke noget definitivt om kvaliteten af et program. Det siger udelukkende noget om båndbredden af transmissionen. Hvor god kvaliteten af det enkelte program er, skal du spørge encoderen om.
|
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 11:57
Derre skrev:
TBC1 skrev:
Min konklusion er at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente ![Exclamation Exclamation](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley37.gif) | Bitraten siger ikke noget definitivt om kvaliteten af et program. Det siger udelukkende noget om båndbredden af transmissionen. Hvor god kvaliteten af det enkelte program er, skal du spørge encoderen om. |
...Nu finder der jo netop også en encoding sted i forbindelse med transmission, som kan have stor betydning for hvor høj kvalitet det er muligt at transmittere og formidle. Denne "encoder" vil jeg da meget gerne spørge om han ikke liiiige vil gøre arbejdet bedre end at spise os af med HDTV isufficuente 4-5 Mbit/s på DTT nettet. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
Du taler ganske simpel imod både sund fornuft, emperi og fakta, hvis du virkelig påstår noget så uigennemtænkt at "båndbredden udelukkende siger noget om båndbredden af transmissionen". Fakta er "at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente at opnå fra HDTV kanalen", loftet for hvor god kvalietet kanalen er i stand til at formidle.
Og 4-5 Mbit/s vil udgøre en markant og synlig flaskehals selv i forbindelse med blot 720p HDTV udsendelse og HDTV materiale og forringelsen af dette. Det er en direkte insufficient og tydeligt kvalitetesforringende båndbredde til HD. Faktisk både i forbindelse med dårligt, middelmådigt og godt HD kildemateriale. Ja!, ...selv dårligt kildemateriale vil blive forringet yderligere og ganske synligt af så lav en bitrate (eksempelvis er støj meget båndbreddekrævende!) og er bitraten for lav falder f.eks den spatiale opløsning markant, ikke mindst hvis encoderen skal slås med støj. Og lav spatial opløsning er netop hvad der er tilfældet for DR-HD signalet (via DTT) selv i forbindelse med udsendelse af kildemateriale af god kvalitet, hvor båndbredden end ikke skal slås med eksempelvis et støjfuldt kildemateriale. (som f.eks eksemplificeret ved de rædselseksempler der er posted links til). Fakum er at video materiale forringes [yderligere] af enhver encoding, og det så ikke mindst af en encoding til så lav en bitrate som det er tilfældet på DTT nettet.
Det er bestemt ikke tilfældigt at jeg har har set det samme kildemateriale udsendt på andre HDTV kanaler og at udsendelsens billedkvalitet der har været meget højere. ...Hvordan vil du forklare det ![Question Question](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley25.gif)
Hvis du virkelig om DTT nettets 4-5 Mbit/s transmission af kildematerialet, som TV stationerne modtager på professionelle formater der er bedre en Blu-ray (og hvor 720p kan være leveret med en båndbredde op til f.eks 323 eller 600 Mbit/s), tror at 4-5 Mbit/s transmissionen er et retvisende udtryk for kildematerialets oprindelige kvalitet (hvad enten det så er dårligt, middelmådigt eller godt), ja så har jeg kun opgivende hovedrysten tilbage at gøre godt med. ![Ermm Ermm](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley24.gif)
|
Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 13:27
Det sjove er faktisk at Boxer kan nøjes med væsentligt lavere bitrates på deres kanaler uden at det går synligt ud over billedkvaliteten for hr. og fru Danmark. DR kunne sagtens skrue ABR ned på omkring 2,5-3 Mbit for DR Ramasjang og DR K uden at de fleste seere ville bemærke det, og wupti så fik DR HD lige 1-2 Mbit mere at boltre sig med. Bare én Mbit ABR mere til DR HD vil gøre en stor forskel...
------------- Mvh. Johnny
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.
|
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 15:17
evilguy skrev:
Det sjove er faktisk at Boxer kan nøjes med væsentligt lavere bitrates på deres kanaler uden at det går synligt ud over billedkvaliteten for hr. og fru Danmark. DR kunne sagtens skrue ABR ned på omkring 2,5-3 Mbit for DR Ramasjang og DR K uden at de fleste seere ville bemærke det, og wupti så fik DR HD lige 1-2 Mbit mere at boltre sig med. Bare én Mbit ABR mere til DR HD vil gøre en stor forskel... |
Helt enig. Du sagde det selv: Hr & Fru Danamark. Men jeg håber da for mit vedkommende at det er hvad man vil ende med at gøre. Hvis vi havde været Hr. og Fru Danmark, havde vi også været ligeglæde med bitraten på DR-HD, men nu er det bedste vi kan håbe på at bitraterne slagtes på SD kanalerne i Mux 2, så SD kanalerne kommer ned på Boxer niveau og frigiver båndbredde til at DR-HD kan forbedres i det mindste bare en smule
|
Skrevet af: Egelund1
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 19:45
Blot for at pointerer så er 720P en bedre kvalitet end 1080i, når vi snakker om distribution. Et 720P er ca. 30% mere effektivt at kode end 1080i. Dertil kommer at 720P50 samtidigt er væsentlig bedre til sport eller andre billeder med bevægelse i.
Så når der sammenlignes bitrater mellem 720P og 1080i skal et 1080i have ca. 50% højre bitrate end et 720P. Men dermed ikke sagt at jeg er uenig i at HD kanalen får for lidt. Men jeg syntes dog ikke at det er så stor et praktisk problem som i andre giver udtryk for, størstedelen af billederne ser sku godt ud. Og har vil man have det endnu bedre kan man jo vælge Yousee eller en af de andre distributører som ikke er underlagt små 20Mbit i DVB.T.
Ps så kunne jeg godt tænke mig at høre om der er andre som har DVB-T reciveren tilsluttet digitalt til en Surround forstærker og om i oplever forskel på HD kanalen og de øvrige SD kanaler.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 22:13
Ja jeg har et DTS 2.0 signal fra DR HD, og alm STEREO fra SD kanalerne
|
Skrevet af: Vippe
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 23:10
Den er da helt gal med DR HD. ![Cry Cry](smileys/smiley19.gif)
Syntes det er meget ringe kvalitet når de sender film som den "Fragile" de sender nu. Jeg har analyseret DR HD kanalen på DTT nettet i en uge nu og den bitraten de sender med svinger vildt i forhold til hvad de sender. Men når de sender film er det helt galt, ligesom om de ikke har indstillet deres mux ordenligt.
Se skærmdump fra TSReader lavet under filmen her. http://i34.tinypic.com/m7xba9.jpg - http://i34.tinypic.com/m7xba9.jpg
Selve video delen af DR HD har her kørt med 1-1,5 mbit, men det værste er at der er hele tiden 4,5-6 mbit NULL packets, altså bare pakker med 0'er i. Så der er massere af kapacitet tilbage i muxet her men de vil bare slet ikke udnytte det og det har da sine tydelige spor på billedsiden.
Se bare dette snapshot fra udsendelsen. Tydelige plamager af macroblocks.![Ouch Ouch](smileys/smiley18.gif) http://i33.tinypic.com/2j2gsif.jpg - http://i33.tinypic.com/2j2gsif.jpg
Det er som om de har fået besked på at film skal køres med dårlig kvalitet. ![Shocked Shocked](smileys/smiley3.gif)
Fordi nu her efter filmen så sender de Ekspedition Guyana og så sende de lige pludeslig med 6-7 mbit video til DR HD og kun 0,5 mbit ubrugt kapacitet .. der er noget skummelt her syntes jeg. http://i36.tinypic.com/2afc0te.png - http://i36.tinypic.com/2afc0te.png
|
Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 23:12
JesperLund skrev:
Der er heller ikke meget "HD" over lyden på DR HD. HE-AAC bitraten er 100 Kbps for alle kanaler, undtagen Folketing hvor der åbenbart er to audio streams.
Jeg vil foreslå recordere.dk redaktionen at de laver en artikel om "HD fusk" hos DR. Det her er lige til forsiden af Ekstra Bladet.![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Ja specielt lyden bliver jeg voldsomt irreteret over... Lyder simpelhen voldsom ringe.. Der er nogen der siger det lyder dejligt og med 5,1kanals DTS... Men det kan jeg nu ikke få høre på.
Lyden har "jitter" støj efter hver eneste lydsekvens og lyder virkelig som omkring 80Kbit MP3 eller sådan noget.... eller det må være sampleraten 48Khz er vist normalt, men vi er vist noget længere nede med dette lyd på DR.HD?
------------- Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 23:17
hopgreve skrev:
Det er jo helt vild læsning , og tak for svarene vedr bitraten på de 2 parabol udbydere. Den er jo helt gal så med dvb-t sendingen af DR HD , det er jo falsk markedsføring....
MVH |
Ja ud med fyld kanalerne, og send DR update uden for DR HDs sendetid.... 20Mbit MPEG4, så burde det være okay.
------------- Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
Skrevet af: Vippe
Skrevet den: 08-November-2009 kl. 23:21
Med hensyn til lyden i mux 2 på DTT så er alle kanaler med samme lyd. Dvs 2.0 Stereo HE-AAC (SBR) pakket i LATM bitstrøm på ca. 100 kbps average bitrate.
|
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 02:39
Vippe skrev:
Den er da helt gal med DR HD. ![Cry Cry](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley19.gif)
Se skærmdump fra TSReader lavet under filmen her. http://i34.tinypic.com/m7xba9.jpg - http://i34.tinypic.com/m7xba9.jpg
Se bare dette snapshot fra udsendelsen. Tydelige plamager af macroblocks.![Ouch Ouch](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley18.gif) http://i33.tinypic.com/2j2gsif.jpg - http://i33.tinypic.com/2j2gsif.jpg |
Good gracious. At være bekendt at vise et HD logo i forbindelse med det ![Censored Censored](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley35.gif) !?!
Det er mindst lige så dårligt som det tidligere postede, hvor bitraten ellers var højere i forbindelse med mere bitratekrævende materiale. (så det er holdt samlet)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35627/ - http://www.gratisupload.dk/download/35627/ (ca. 5 Mbps ABR)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35626/ - http://www.gratisupload.dk/download/35626/ (ca. 5 Mbps ABR)
Vippe skrev:
Det er som om de har fået besked på at film skal køres med dårlig kvalitet. ![Shocked Shocked](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley3.gif)
Fordi nu her efter filmen så sender de Ekspedition Guyana og så sende de lige pludeslig med 6-7 mbit video til DR HD og kun 0,5 mbit ubrugt kapacitet .. der er noget skummelt her syntes jeg. http://i36.tinypic.com/2afc0te.png - http://i36.tinypic.com/2afc0te.png |
Det ER skummel. Det skal dog siges at "Ekspedition Guyana" er en langt mere båndbredde krævende udsendelse end en film med 25 fps og letterboks. Men det giver da uanset hvordan man vender og drejer det ingen mening med så mange NULL packets i muxet! ...Come on hvor er det sløjt. Man må da næsten bede og håbe til at det er implementeringsvanskeligheder der bliver udbedret hen af vejen. For aktuelt er det godt nok sløjt håndværk ![Angry Angry](smileys/smiley7.gif)
Bjarke skrev:
Ja specielt lyden bliver jeg voldsomt irreteret over... Lyder simpelhen voldsom ringe.. Der er nogen der siger det lyder dejligt og med 5,1kanals DTS... Men det kan jeg nu ikke få høre på. |
Taler vi DTT muxet med HE-AAC, så er der mange recievere der transcoder AAC lyden til til DTS (min egen Vantage 8000TS inklusive) så surround recieverne har en kendt og "forståelig" bitstream at arbejde med (også hvis der skulle komme AAC med 5.1 kanaler). Med det er altså nu engang aktuelt 2 kanals AAC lyd der sendes i muxet. Så hvis folk oplever at høre lyd fra 5.1 kanaler, så er det på grund af en kunstig processing/virtual mode på deres udstyr, og hvis de syntes det "lyder dejligt" så må det være indbildt på baggrund af at de har læst at der står DTS i deres recivers display. Men AAC lyden på knap 100 Mbit/s er bestemt heller ikke noget at råbe hurra for! ![Cry Cry](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley19.gif)
Der har dog været rygter fremme om at der ville komme 5.1 lyd til senere hen. Om det så bliver AC3 (som almindeligvis er status for HDTV kanaler), eller der stadig skal spares båndbredde med HE-AAC må tiden så vise.
Bjarke skrev:
Lyden har "jitter" støj efter hver eneste lydsekvens og lyder virkelig som omkring 80Kbit MP3 eller sådan noget.... eller det må være sampleraten 48Khz er vist normalt, men vi er vist noget længere nede med dette lyd på DR.HD? |
Det er vel ikke helt ved siden af at sige at lyden således svarer til "HD" billedet på DTT nettet
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 10:52
filthat skrev:
Jeg spurgte en tekniker jeg sådan kender lidt hos Stofa som havde en oversigt over de forskellige anlæg og deres digitale kanaler og han sagde at DR HD lå omkring de 15mbit.
|
Tak, det var også min fornemmelse ud fra billedkvaliteten at det ligger rimeligt højt, rart at få det bekræftet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: culrich
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 11:05
Ja det er meget skuffende :-(
DR har en kontakt formular på:
http://www.dr.dk/OmDR/Kontakt_DR/20060712114213.htm?v - http://www.dr.dk/OmDR/Kontakt_DR/20060712114213.htm?v
Så hvis vi ligger lidt pres på den med en kritisk undren sker der nok noget.
Ellers kan man også indgive en klage, for umiddelbart syntes jeg ikke vi har fået meget for de 80 milioner der blev afsat til formålet ![Cry Cry](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley19.gif)
/Christian
|
Skrevet af: keldp
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 13:17
Jeg har skevet til dem og spurt om det er noget der bliver bedre ?
jeg håber der er mange der vil skrive til dem måske det hjælper. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
------------- Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 13:28
Jeg har også lige skrevet til dem.
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 16:59
I bund og grund ved jeg ikke hvornår DR taler sandt. Derfor går jeg ud fra at DR lyver, medmindre jeg både fra egen eller andres side med bestemthed ved at det DR siger er rigtigt. DR vil vel altid fastholde man både kan sende HD signal plus et par andre SD kanaler igennem een MUX, og nu nægter jeg tro herpå. Og hvis denne min formodning har blot et gran af mulighed, da burde Fiber forbindelser få mulighed for sende HD med en bitrate ikke under 25 Megabit for alene til eet HD Program.
Altså at Fibrene skal have deres egen HD forbindelse til Udbyderne, som altså skal være væsentligt bedre end hvad DR HD vil tilbyde. Fibrene, Satellit, Kabler og Master for faldende HD kvalitet!
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 17:28
moho skrev:
Altså at Fibrene skal have deres egen HD forbindelse til Udbyderne, som altså skal være væsentligt bedre end hvad DR HD vil tilbyde. Fibrene, Satellit, Kabler og Master for faldende HD kvalitet! |
Den mulighed har fiberselskaberne allerede - hos DR i hvertfald. Det kræver bare at de ringer til DR og beder om det (læs: betaler for det). YouSee modtager f.eks. et direkte SDI signal fra DR og så encoder YouSee selv DRs kanaler.
Mht. de andre HD kanaler, så bliver disse kanaler ofte udsendt fra f.eks. England pga. andre regler for reklamer. Disse kanaler bliver sendt fra England via satellit, og de kan ikke umiddelbart lave samme trick som DR, da man så (måske) overtræder reklamereglerne.
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.
|
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 18:06
evilguy skrev:
YouSee modtager f.eks. et direkte SDI signal fra DR og så encoder YouSee selv DRs kanaler. |
Gælder det alle DR kanaler? DR1, DR2, DR HD, DR K, DR Ramasjang og DR Update?
|
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 19:05
JesperLund skrev:
evilguy skrev:
YouSee modtager f.eks. et direkte SDI signal fra DR og så encoder YouSee selv DRs kanaler. |
Gælder det alle DR kanaler? DR1, DR2, DR HD, DR K, DR Ramasjang og DR Update?
|
Pas. DR1 og DR2 går i hvertfald direkte til YouSee, men om de nye kanaler også gør det... Det ved jeg simpelthen ikke, men det vil da være underligt hvis de ikke gjorde det.
|
Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 09-November-2009 kl. 19:21
Jeg mener både YouSee og Stofa får alle DRs kanaler og hvis også TV2 kanaler direkte fra dem ;)
------------- Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...
|
|