Print side | Luk vindue

Valg af redigeringsprogram

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70026
Udskrevet den: 05-April-2025 kl. 06:01

Emne: Valg af redigeringsprogram
Skrevet af: hvspl10
Emne: Valg af redigeringsprogram
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 18:38
Efter en del overvejelse omkring køb af ny camcorder hvor valget stod mellem Canon HF-S10, Panasonic HDC-TM300 og Sony HDR-CX505VE faldt valget på Sony modellen.

Nu er så mit næste spørgsmål hvilket redigeringsprogram skal jeg vælge?
Jeg har aldrig tidligere beskæftiget mig med redigering, så det skal være et program det er til at finde ud af for en som er helt på bar bund med hensyn til videoredigering.

VH
Poul

Svar:
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 19:05

Det er vel 105 du mener?

Men til softwaren:
Der er jo mange muligheder, men i min verden er der kun 2 producenter der lever op til nogle rimelige krav. Adobe og Sony.

I den billige husmor ende af prisskalaen, er der Adobe Premiere Elements 8 (Helt ny udgave), og Sony har tre udgaver af deres Home Studio: http://www.sonycreativesoftware.com/homestudio - http://www.sonycreativesoftware.com/homestudio

Går vi så videre til noget lidt mere af det tunge skyts, så er det Adobe Premiere Pro CS4, der prismæssigt kan give lidt problemer her op til jul. Men helt klart værd at bruge pengene på, hvis man mener det seriøst med videoredigering.

Sony har så deres modstykke, der prismæssigt ligger noget under Adobe, men efter min mening ligger på samme niveau. Det er Sony Vegas Pro 9: http://www.sonycreativesoftware.com/vegassoftware - http://www.sonycreativesoftware.com/vegassoftware

På sony's sider kan du se nogle videoer til hvordan du kommer i gang.

Det skal siges om alle produkterne jeg har nævnt, at de kan hentes i 30 dages prøveversioner.
Adobe har bare den begrænsning at der ikke kan redigeres HD-video i prøveversionerne.
Men for at prøve hvilken man syntes bedst om, eller ikke koster en skilsmisse, er det jo ret uvæsentligt. Måden at arbejde på er den samme.

Skulle jeg vælge et af dem, ud fra pris og funktioner, blev det nok Vegas Pro 9.

Skrevet den: 10-November-2009 kl. 19:12
Fandt 505VE, og DET er f..... et godt valg. Deres nye Exmor R er rigtig godt skruet sammen.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 19:17
Øhh,nu synes jeg jo faktisk ret  godt om Pinnacles . . ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 19:42
Hvilke OS benytter du ?

Benytter selv iMovie, meget let at benytte, men kører selvfølgeligt ikke på Windows.

Skrevet den: 10-November-2009 kl. 23:14
Hvad angår MAC, så ville jeg nok rette næsen ind efter Final Cut.

Skrevet den: 11-November-2009 kl. 08:34
OS = Windows 7 32bit
Computer HP dc5850
CPU Athlon X2 64 Dual-Core 2,3 GHz
Ram 4Gb kun 3Gb understøttes af Windows 7 32bit
Grafik Ati HD 2400 256Mb nok ikke det bedste.

Softwaren skal selvfølgelig kunne redigerer AVCHD formatet.

Poul
PS Pinnacle er vist ikke for en amatør som mig, men måske tager jeg fejl.

Skrevet af: folp
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 09:05
Jo Pinacle kunne være fint til dig, jeg kender ikke de andre men har selv Pinacle 12+, det er måske ikke det bedste(flest finesser) men har dansk sprog og klarer fint AVCHD, jeg er mere i tvivl om din PC kan klare AVCHD men Pinacle kan også fås i 30 dages prøve så hent det og prøv selv, du skal nok op i + eller ultimate for AVCHD.  

-------------
MVH Frank Pedersen

Skrevet den: 11-November-2009 kl. 10:51
Mht. Pinacle tror jeg du har ret.

Dit næste projekt er nok en opgradering af din pc, evt. en ny.

De fleste programmer til AVCHD, eller bare HD-video, kræver en 3 Ghz, og et rimelig grafikkort.
En ekstra harddisk til at redigere på, er også en ting som de tunge programmer sætter pris på, da det er meget data der skal læses/skrives samtidig.
Jeg bruger selv 2 stk. i RAID0, så der kommer ekstra fart på overførslen.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af hvspl10 hvspl10 skrev:

OS = Windows 7 32bit
Computer HP dc5850
CPU Athlon X2 64 Dual-Core 2,3 GHz
Ram 4Gb kun 3Gb understøttes af Windows 7 32bit
Grafik Ati HD 2400 256Mb nok ikke det bedste.

Softwaren skal selvfølgelig kunne redigerer AVCHD formatet.

Poul
PS Pinnacle er vist ikke for en amatør som mig, men måske tager jeg fejl.

Vil nu mene at din pc burde kunne klare opgaven.
Benytter selv en 2.4 Dual-Core.
4 GB RAM
ATI HD 2600
Jeg har bestemt ikke nogle problemer med at redigere HD film.
Selvfølgeligt tager det lidt tid, når filmen skal afsluttes, men under selve redigerigen kører det flydende.

Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 18:38
Og så er der selvfølgelig også AVID, Canopus, Media 100.

2 skærme er et MUST, hvis mam skal redigere meget.

Men i bund og grund kommer det helt an på, hvad det er du skal lave.  Der er ingen grund til, at give sig i kast med nogle af de store redigeringsprogrammer, idet de er meget omfattende og tager langt tid at sætte sig ind i.  Desuden skal ens PC være rigtig kraftig for, at kunne bruge de tunge programmer.

Pinnacle klare de fleste opgaver for amatøren.

Skrevet den: 11-November-2009 kl. 23:01
På Sony's hjemmeside henviser de til Nero 9 og Vegas movie studie 9. Har nogen kendskab til disse programmer, hvor lette er de at gå til for en begynder.

Poul

Skrevet den: 11-November-2009 kl. 23:12
De er helt fine at gå til.
Næsten alle videoredigeringprogrammer ser ret uoverskuelige ud første gang man åbner dem.

Første gang jeg åbnede Premiere lukkede jeg det lige så stille igen, og gik ind og kiggede TV. :)

Men Sony har lagt et par gode video-tutorials op, og de er helt gode til at få det første projekt igang.

Skrevet den: 12-November-2009 kl. 00:12
Du kan se de videoer der er her:  http://www.sonycreativesoftware.com/support/trainingvids.asp?prod=moviestudio - http://www.sonycreativesoftware.com/support/trainingvids.asp?prod=moviestudio

Så burde du være klar til at gå i gang.
Der er også på siden for Movie Studio en video der viser hvor nemt det er at få onlinehjælp mens du bruger softwaren.

Skrevet den: 12-November-2009 kl. 04:25
Ja det var netop dem jeg havde set og kikket på. Da jeg ikke lige kender nogen som kender nogen der ved noget om viderredigering, er det rart med et par tutorials til at starte med.

Tak for hjælpen

Skrevet den: 12-November-2009 kl. 07:36
Fik du også set den nede under TV'et med hende på cykel, hvod der står: Learn as you go with easy tutorials?

Skrevet den: 12-November-2009 kl. 17:27
Jo tak dem har jeg også set.

Poul

Skrevet af: zodiac6
Skrevet den: 14-November-2009 kl. 18:35
Pinnacle har vist i mange år været det bedste for amatører, der ville lidt mere end hvad gratisprogrammer kunne levere. Jeg har selv brugt det i ca 14 år, og selvom de tidligere versioner (op til mit nuværende Pinnacle 9) har givet talrige frustrationer i form af nedbrud er denne version nu helt stabil, og jeg har indtryk af, at det samme gælder de nyere. Jeg har overvejet Adobes konkurrent, men udfra anmeldelserne synes den ikke at være bedre, blot forskellig.
mvh
Per

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 09:38

Af en arbejdskollega som ikke bruger det mere har jeg fået foræret et program fra Cyberlink som hedder Power Cirector v6 er der nogen som kender dette?

Programmet kan anvendes til avchd som jeg har brug for, men eller hælder jeg nok stadig mest til et af disse programmer Sony henviser til f.eks. Nero9 som kan det hele incl. brænde cd'er el. sony vegas.

Power Director som jeg har fået kræver jo også jeg har et brænderprogram.

Poul

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 09:43
Jeg glemte lige jeg havde et spørgsmål til brug af extern harddisk.
Jeg har en plextor PX-PH320 usb 2 harddisk kan en sådan benyttes som harddisk til videoredigering. Det jeg tænker på flytter den data tilstrækkeligt hurtigt. Den er opgivet med en max transfer rate på 480Mbps.
Poul

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 11:14

Jeg kender kun programmet af omtale, og har i et par tilfælde læst om det, og det skulle virke på højde med Pinacle. Men det er ude i en version 8 nu. :)

Nero 9 som Sony henviser til er bare et avanceret brænderprogram, ikke til rigtig redigering.

Så jeg syntes stadig bedst om Vegas.

Og Sony leverer et helt fornuftigt sæt værktøj til at hente video over på pc'en, og til at tjekke filerne for fejl, brænde uredigerede film, eller styre arkiveringen af det hele. Såmænd med ansigtsgenkendelse i arkiveringen! Det er f..... i orden Sony. :)

Din eksterne harddisk er fin til backup, men ikke til arbejdsdisk til HD-Video.

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 12:16
Øv  så må jeg ud og købe en ekstra arbejdsdisk. Jeg tror nu også jeg downloader en trial version af vegas for at prøve det inden et køb, men jeg venter lige til jeg har modtaget mit kamera.
Poul

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 12:26

Det behøver jo ikke at være en vildt stor harddisk, så mon ikke det går?

Tænkte faktisk lige på at skrive at du kunne jo prøve at downloade en trial.
Hvis du kan få fat i en m2ts-fil (Sony AVCHD-formatet) kan du jo tyvstarte med at prøveredigere, så du er klar til finalen. :)
Hvornår regner du med at have kameraet?

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 12:43
Kiggede lidt på din PC, og kan se at dit grafikkort er et "on-board"?
Der er jo så mulighed for at købe et godt nyt, og ASUS HD4890/1GB er ret billige efter hvad man får. Det er et high-end til 1.300,-  http://www.shg.dk/products/productInfo.aspx?productId=2150429&variantId=2150429 - http://www.shg.dk/products/productInfo.aspx?productId=2150429&variantId=2150429

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 14:11
Kom lige i tanker om den her:  http://sonyhdvinfo.com/ - http://sonyhdvinfo.com/

Skrevet den: 15-November-2009 kl. 16:21

Det er problemet med at få fat i den type fil der holder mig tilbage med at hente prøveversionen. Jeg bestiller først kameraet om 14 dg, venter lige på at det bliver lønningsdag igen.

Min pc har jeg udstyret med et grafikkort som jeg havde liggende, så jeg anvender ikke det onboard kort som den er udstyret med. Bruger et ATI med 256MB ram, jeg har iøvrigt 2 forskellige modeller af disse grafikkort liggende.
Poul

Skrevet af: Percarus
Skrevet den: 17-November-2009 kl. 00:44
Hvis jeg nu blot skal lave lidt amatør video og dokumentar, ville det så være dumt at vælge Vegas MS 9 Platinum i stedet for Vegas Pro 9, den er jo noget billigere end først nævnte.

Skrevet den: 17-November-2009 kl. 09:27
Jeg har det samme behov, og vælger Platinium for som du skriver så er Pro udgaven noget peberet.

Nu har jeg ikke ret megen forstand på de forskellige formater, men da kameraet jeg vil bruge kan optage i AVCHD så skal programmet naturligvis også kunne redigerer i disse filer.

Da jeg ikke har bluray afspiller og skriver regner jeg nu ikke med at jeg skal brænde på dette medie, men hvis jeg har behov for at se filmen jeg optager/redigerer i HD så må jeg lægge den tilbage på kameraet og så bruge den som fremviser via HDMI til mit TV.

Jeg har lige downloadet en trial af vegas movie platinium, men er i skrivende stund på jagt efter nogle små filer i AAVCHD formatet.

Er der en som kender et sted hvor jeg kan downloade et par stykker så sig endelig til.

Poul

Skrevet den: 17-November-2009 kl. 09:46
Movie Studio er helt på toppen til at redigere med, og Pro er en som navnet siger, til den helt store forkromede redigering.

Du kan jo bare prøve med et par AVI eller MPEG. Princippet og måden at klippe og klistre, lave overgange osv. er jo den samme.

Skrevet den: 17-November-2009 kl. 16:43

Har prøvet og lege lidt med Vegas i dag, og det tiltaler mig faktisk en del. Hvis man samtidig kikker på de tutorials som ligger på sonycreative siden er man faktisk rimeligt hurtigt igang. Ok der er naturligvis mange finesser, men bare det at komme igang giver jo blod på tanden.

Skrevet den: 17-November-2009 kl. 17:01
Jeps, det er ikke så slemt. Hvis jeg ikke har skrevet det før, så kan jeg huske første gang jeg åbnede Vegas, lukkede jeg det stille og roligt igen, og gik ind og så TV. Det var s'gu lidt for avanceret. *GG*

Men så fik jeg kigget lidt på de tutorials, og så sparkede det r.. . :)

Men pas nu på, man bliver nemt så grebet af alle de effekter man kan lave, at de kommer til at fylde mere end selve filmen.

Print side | Luk vindue