Print side | Luk vindue

Modtage svensk tv via egen antenne

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70043
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 15:00


Emne: Modtage svensk tv via egen antenne
Skrevet af: Vilhelm
Emne: Modtage svensk tv via egen antenne
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 22:38

Flere af mine familiemedlemmer i Nordsjælland har nu fået styr på modtagelse af de danske tv-kanaler via egen antenne. De fleste har fået en digital modtagerboks af typen DVB-T MPEG4 og bruger den gamle tagantenne eller en ny. 

Nu er de begyndt at spørge mig om, hvordan de også kan modtage de gratis svenske digitale tv-kanaler via tagantenne og den nye digitale modtagerboks. For nogle år siden havde de jo let ved at tage f.eks. SV1 og SV2 analogt, sædvanligvis med en antenne rettet mod Hørby. De gamle UHF-antenner til modtagelse af dansk og svensk tv sidder ofte stadig på taget.

Men hvad skal de gøre? En der en eller flere kyndige her, der i nogle punkter vil opregne hvad der typisk skal gøres 1) med hensyn til antenne, filtre og forstærkere 2) med hensyn til kanalsøgning og indstilling af boks 3) er der andet man skal være opmærksom på?

(Jeg ved at det sædvanlige råd er at fjerne antennefiltre, måske udskifte forstærkere. Men selv om jeg har søgt og læst forskelligt her i forummet og andetsteds, føler jeg mig stadig usikker i dette emne. Flere af dem jeg har talt med, giver udtryk for at modtagelse af svensk tv via egen antenne er underligt underbelyst i den offentlige kampagne "Det nye TV-signal".



-------------
Venlig hilsen, Vilhelm



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 22:47
 Det er naturligvis muligt at modtage nabolandskanaler når man bor i et område der gør det muligt, og at man har en antenne der er opsat til at modtage dem, der kan være filtre på antennen fra den Analoge tid der blokerer for frekvenser, de skal så fjernes. 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 23:03
Kravene til Sverigesantenne i Nordsjælland er egentlig de samme, som de hele tiden har været: En UHF-antenne med god egenforstærkning rettet mod Hörby. Mange har allerede sådan en siddende i forvejen, som kan anvendes.
Der skal ikke længere anvendes kanalfiltre. Et første forsøg kan være at forbinde antennen direkte til modtageren og se, om der ikke kommer signal igennem. Er man heldig, kan man på samme antenne fange de danske kanaler, og så er man i mål.
Kan man ikke fange de danske kanaler, må man kombinere Sveriges- og Danmarksantennerne i et samlefilter, så de begge leverer signal. I modsætning til analog modtagelse er der ikke samme krav om at en kanal kun modtages af én antenne. Et simpelt samlefilter vil derfor ofte kunne løse opgaven.

 

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 10-November-2009 kl. 23:38
Tak til Radiomanden og dkscan.

Nu er det straks mere konkret, hvad der skal gøres.  Det ser ikke så svært ud, som folk har gjort det til.

Skal folk med 2 tagantenner tænke på forstærker? (Jeg ved at flere klarer de danske digitale kanaler fortræffeligt uden).

Vil det være ligetil for boksen i én kanalsøgning at finde både danske og svenske kanaler eller skal der tænkes på særlige indstillinger af boksen for at finde de svenske? (ja, det er det spørgsmål, jeg får, og jeg bor ikke lige i nærheden og kender ikke til DVB-T bokse).


-------------
Venlig hilsen, Vilhelm


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 08:02
Én kanalsøgning burde gøre det. Jeg finder både Danske, Svenske og lokale kanaler i samme søgning.
Start med at se hvad der kan modtages umiddelbart. Du får sikkert en kæmpe liste af kanaler, da også kodede Boxer kanaler vises, men gå efter de svenske og aflæs signalstyrke og kvalitet.

Hvis det hele er i top, inklusiv billedet, så kan du jo undlade at gøre noget som helst.

Jeg har fjernet antenneforstærkeren efter overgangen til det digitale signal.

Og ja, løsningen med at se svenske kanaler er ikke voldsomt belyst. Det er heller ikke hverken Boxers, DRs, TV2s eller andre udbyderes interesse, at du som forbruger kan se 7 svenske kanaler gratis.

http://www.digitalt.tv/antenne.aspx?ArticleID=111 - http://www.digitalt.tv/antenne.aspx?ArticleID=111


/B




Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 08:38
Jeg har sat en Sony op hos mine svigerforældre i Dronningmølle og det fandt i første søgning 10-15 svenske kanaler (nogle lokale genganger), så det burde ikke være noget problem


Skrevet af: finnogangela
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


For nogle år siden havde de jo let ved at tage f.eks. SV1 og SV2 analogt, sædvanligvis med en antenne rettet mod Hørby. De gamle UHF-antenner til modtagelse af dansk og svensk tv sidder ofte stadig på taget.

Men hvad skal de gøre? En der en eller flere kyndige her, der i nogle punkter vil opregne hvad der typisk skal gøres 1) med hensyn til antenne, filtre og forstærkere 2) med hensyn til kanalsøgning og indstilling af boks 3) er der andet man skal være opmærksom på?



Jeg havde en UHF antenne pegene mod Hörby (formentlig) + et par mindre pegende mod hhv. Gladsaxe og Hove.

+ en 220/24v strømforsyning i stuen, der fødte en mastmonteret Triax 5300 forstærker, som - fandt jeg ud af ved at kravle op - forstærkede 3 kanaler, heriblandt de svenske, men dæmpede f. eks. kanal 51 med de nye DR kanaler.

Prøvede i første omgang at bypasse forstærker/strømforsyning og - vha. en samlemuffe - at tilslutte "Hörby antennen" direkte:

- Kanal 53/51 (MuX1+2) Ok (styrke/kvalitet ca. 80)
-SV1+2 Ok, men TV4 Malmø og Tv6 for svage (pixling/Hak)

En improviseret skærmovergang af staniol bedrede lidt på sagerne, gav mig blod på tanden og
afslutningsvis fik jeg fruen til at holde stigen, mens jeg forbandt kablet direkte til "Hörby antennen" (tilslutningsdelen kunne afmonteres, sad med en lille klemme underst på antennen).

Nu har vi alle de kanaler vi havde tidligere + de nye dk (Styrke/kvalitet steg - til ca. 90/100 på DK-kanalerne (51/53) - noget lavere på de 2-3 svenske, men tilstrækkeligt til ok. modtagelse).

Og lod i øvrigt Tv´et søge/skanne nye kanaler et par gange undervejs


Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 15:11
jeg ved ingenting om antenner - men jeg tror på, at du skal komme med en nærmere beskrivelse af hvad der af udstyr mellem antennerne og antenneudtaget nede ved tv´et - før der er nogen som konkret kan hjælpe dig med et fyldestgørende svar


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af finnogangela finnogangela skrev:



Nu har vi alle de kanaler vi havde tidligere + de nye dk (Styrke/kvalitet steg - til ca. 90/100 på DK-kanalerne (51/53) - noget lavere på de 2-3 svenske, men tilstrækkeligt til ok. modtagelse).



Det lyder godt.
Som jeg forstår det, benytter du nu kun UHF antennen der er rettet mod Hörby, og uden forstærker ?
Kan du oplyse ca. hvor du bor i forhold til de forskellige sendere ?
Og kan du oplyse hvilken antenne du har, evt. antal elementer ?
Bruger du antennen til radio ?

Det vil være lidt interessant, hvis man i en del af Østsjælland kan nøjes med en Antenne rettet mod Sverige, og så få resten med alligevel. Det vil gøre det let og enkelt for mange mennesker.

/B


Skrevet af: finnogangela
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af finnogangela finnogangela skrev:



Nu har vi alle de kanaler vi havde tidligere + de nye dk (Styrke/kvalitet steg - til ca. 90/100 på DK-kanalerne (51/53) - noget lavere på de 2-3 svenske, men tilstrækkeligt til ok. modtagelse).



Det lyder godt.
Som jeg forstår det, benytter du nu kun UHF antennen der er rettet mod Hörby, og uden forstærker ?
Kan du oplyse ca. hvor du bor i forhold til de forskellige sendere ?
Og kan du oplyse hvilken antenne du har, evt. antal elementer ?
Bruger du antennen til radio ?

Det vil være lidt interessant, hvis man i en del af Østsjælland kan nøjes med en Antenne rettet mod Sverige, og så få resten med alligevel. Det vil gøre det let og enkelt for mange mennesker.

/B
 
Ja; Kun UHF´en er tilkoblet med ca. 15m. kabel (har genbrugt det gamle). 
 
Den sidder øverst i en 5-6m høj østvendt gavlmast og er magen til disse (52 elementers?)):
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Egen_antenne.asp - http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Egen_antenne.asp  
 
I enden har jeg en t-splitter til tv-tunerkort og Tv´ets tuner (sidstnævnte bliver erstattet med en mpeg4 boks). Bruger ikke antennen til radio.
 
Vi bor i Ganløse og iflg. Google Maps ligger Hörby lidt nord og Gladsaxe lidt syd for en linje stik øst (hvilket passer med, at den undersiddende, noget mindre antenne peger lidt mere SØ end den øverste..)
 
 


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 11-November-2009 kl. 21:37
Mange tak for gode, informative svar. Nu vil jeg prøve disse råd af i praksis.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm



Print side | Luk vindue