Print side | Luk vindue

YouSee forvrænget billede i 4:3

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70192
Udskrevet den: 19-Februar-2025 kl. 10:45

Emne: YouSee forvrænget billede i 4:3
Skrevet af: Cyberguy
Emne: YouSee forvrænget billede i 4:3
Skrevet den: 12-November-2009 kl. 23:15
Hej

Jeg har de seneste dage 2 steder med YouSee analogt signal bemærket, at billedet så mærkeligt langstrakt ud i højden på gamle 4:3 CRT fjernsyn. Billedet fyldte også hele skærmen, så det ligner at YouSee ændrer signalet, så det passer til 4:3 på en eller anden måde.

Jeg betakker mig for jeg ikke modtager det signal og fatter ikke YouSee kan komme i tanke om at gøre det. Begge steder jeg så det, går de ikke så meget op i TV og troede at billedet skulle være sådan, men kunne da godt se det nok ikke var rigtig, da jeg nævnte det for dem.

Svar:
Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 12-November-2009 kl. 23:27
YouSee sender efterhånden 16:9 anamorft på rigtig mange af de analoge kanaler. Det vil sige at de tager et 16:9 signal og presser det sammen horisontalt.
Et 16:9 fjernsyn vil enten automatisk kunne strække billedet ud eller man kan manuelt gøre det,  så der vises et korrekt 16:9 billede på hele skærmen
På et 4:3 fjernsyn vil billedet som observeret være med forkerte proportioner. Nyere 4:3 fjernsyn har ofte en knap på fjernbetjeningen eller et menupunkt, der kan presse billedet sammen vertikalt, så det får korrekte proportioner og der indsættes sorte striber foroven og forneden.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 07:55

Der kan jo kun vidersendes som det modtages, og de meste er 16:9, så det vil se forkert ud på 4:3, det er ikke en fejl fra You See, de modtager signalet sådan.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 08:05
Det giver jo også den bedste kvalitet, så hvorfor være utilfreds. At folk har TV der er 15 eller 20 år gamle som ikke kan se billedet ordentlig, er jo ikke noget man efterhånden kan tage hensyn til, på et eller andet tidspunkt må man kigge fremover.

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 10:52
Problemet for YouSee er formentlig, at det er de digitale udgaver, der danner grundlaget for de analoge. Tidligere har YouSee sendt enkelte kanaler bl.a. DR i to versioner, nemlig både som anamorf og letterboks. Der var det så letterboks-udgaven, der blev konverteret til analog og alle med 4:3 fjernsyn var glade og dem med 16:9 havde muligheden for at tage den anarmorfe udgave digitalt. Men i længden holder det nok ikke med flere udgaver af kanalerne og med frigivelsen af det digitale spejl er fokus formentlig på de digitale signaler, hvor der typisk ikke er de store problemer med 4:3 kontra 16:9 da dette håndteres af tv eller boks.   

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet af: moho
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der kan jo kun vidersendes som det modtages, og de meste er 16:9, så det vil se forkert ud på 4:3, det er ikke en fejl fra You See, de modtager signalet sådan.

Meget meget morsomt, Stofa i Århus sender lettebokset 4:3 og YouSee sender korrekt 16:9, som bliver højt og tyndt på 4:3 Tv.

Men bekymrer dette nogen?  Ikke ret meget selvom Formel 1 biler er noget smalle. Og rigtig nok, mange med YouSee kan slet ikke se problemet.

De som har 16:9 CRT får trods alt mere service fra YouSee. Og hos en bekendt med Stofa kan et  Tv CRT bl.a. Prosonic har  zoom-wide-16:9-4:3 og Auto (som skærer en smule i siderne men har fuld højde).

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Problemet for YouSee er formentlig, at det er de digitale udgaver, der danner grundlaget for de analoge. Tidligere har YouSee sendt enkelte kanaler bl.a. DR i to versioner, nemlig både som anamorf og letterboks. Der var det så letterboks-udgaven, der blev konverteret til analog og alle med 4:3 fjernsyn var glade og dem med 16:9 havde muligheden for at tage den anarmorfe udgave digitalt. Men i længden holder det nok ikke med flere udgaver af kanalerne og med frigivelsen af det digitale spejl er fokus formentlig på de digitale signaler, hvor der typisk ikke er de store problemer med 4:3 kontra 16:9 da dette håndteres af tv eller boks.   

Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk. Hvis nogen mener ordet løgn er for stort et ord! Da har DR selv skrevet at man slet ikke kan sende det analogt. Det som på et 4:3 Tv er højt og tyndt. Og hvis en representant for DR siger man ikke har skrevet dette, og jeg kan bevise De har, da er jeg at frifinde.

Hvad er Anamorfisk så for noget?  Billedindhold og opløsning er den samme fordi PAL signalet er ens for billederne man ser på ens 16:9 eller/og  4:3 skærme.

Og hvorfor i alverden sender YouSee  da analoge billeder som er høje og tynde her i Århus?

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk.
Nu har du igen glemt at tage dine piller :-) 

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 14:52

YouSee sender efterhånden 16:9 anamorft på rigtig mange af de analoge kanaler. Det vil sige at de tager et 16:9 signal og presser det sammen horisontalt.
Et 16:9 fjernsyn vil enten automatisk kunne strække billedet ud eller man kan manuelt gøre det,  så der vises et korrekt 16:9 billede på hele skærmen
På et 4:3 fjernsyn vil billedet som observeret være med forkerte proportioner. Nyere 4:3 fjernsyn har ofte en knap på fjernbetjeningen eller et menupunkt, der kan presse billedet sammen vertikalt, så det får korrekte proportioner og der indsættes sorte striber foroven og forneden.

De første halvanden linie er noget direkte vås, jeg har trods alt heller aldrig hørt om HDTV omtalt som anamorfisk (hverken som standard eller noget som helst andet).  Det som YouSee sender ud forekommer jo fuldstændig normalt på et 16:9 Tv. Tale om et 16:9 tv gør billedet bredere er også helt ude af proportioner. Den vigtiske årsag til jeg skriver, er alle de spildte år med sorte bjælker på vores Video bånd.

-------------

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 15:09
På samme måde som billedet på en 35mm Filmstrimmel er ca 17 x 24, på samme måde kan man sige at et Tv billede består af "Noget".  En Anamorfisk Linse gør en biograffilm bredere, og sådan Hardware- mæssigt kan jeg eller man skrive, at en TV skærm fabrikeres  bredere _______ og da man skal bibeholde proportionerne, ja da gør man hvad man skal gøre, med hensyn til hvordan billederne vises.

-------------

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 15:19

Nå men DR skrev noget som at man ikke kunne sende "Anamorfisk analogt" dengang  DR begyndte sende digitalt den 1. april 2006. Selvom man kan være uenige i ordet Anamorfisk så er det ikke desto mindre Ordet, som Vi anvender om fænomenet.

Jeg prøvede beregne kvalitetsforringelsen ved at DR og andre sendte Letterbokset 16:9 i det analoge signal, men løb sur i tallene!   Embarrassed

-------------

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det giver jo også den bedste kvalitet, så hvorfor være utilfreds. At folk har TV der er 15 eller 20 år gamle som ikke kan se billedet ordentlig, er jo ikke noget man efterhånden kan tage hensyn til, på et eller andet tidspunkt må man kigge fremover.

Det analog signal benyttes vel efterhånden kun af folk med disse gamle fjernsyn. Vi andre kører digitalt.

Derfor synes jeg, at det giver god mening, at man på det analoge signal sikrer bedst mulig kompatibilitet med de gamle TV, selv om det måske koster lidt kvalitet i forhold til et anamorfisk signal.

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Derfor synes jeg, at det giver god mening, at man på det analoge signal sikrer bedst mulig kompatibilitet med de gamle TV, selv om det måske koster lidt kvalitet i forhold til et anamorfisk signal.
Hvilket også var, hvad man tidligere gjorde med enkelte kanaler bl.a. DR.
Problemet er formentlig, at de analoge signaler dannes ud fra digitale og man er næppe interesseret i at bakse med en digital letterboks-version af alle de tilgængelige analoge kanaler. I forvejen er en del af de digitale kanaler dubleret, fordi de skal være tilgængelige både i fuldpakken og som abonnementskanaler i mellempakken.  

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 18:12

Det analog signal benyttes vel efterhånden kun af folk med disse gamle fjernsyn. Vi andre kører digitalt.

Det vil jeg ikke give dig ret i. Selv mit gamle Sony 28" 4:3 TV kunne omskifte, så det kan godt være man skal 20-30 år tilbage for at finde et TV hvor man ikke kan skifte mellem 4:3 og 16:9. Der er mange der har et 32" 16:9 analog TV, det er vel så mindst 10 år gamle.

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 18:53

Det vil jeg ikke give dig ret i. Selv mit gamle Sony 28" 4:3 TV kunne omskifte, så det kan godt være man skal 20-30 år tilbage for at finde et TV hvor man ikke kan skifte mellem 4:3 og 16:9. Der er mange der har et 32" 16:9 analog TV, det er vel så mindst 10 år gamle.
Mit gamle Sony TV købt i 1995 kunne kun med møje og besvær skifte om til 16:9 format - man skulle dybt ind i en menu for at lave omskiftningen.

Man skal altså ikke mere end ca. 15 år tilbage for at 16:9 omskiftning ikke var (ordentlig) understøttet.

P.g.a. min recorder synes jeg anamorfisk 16:9 format på de analoge signaler klart er at foretrække, men har man et gammelt tv er man givet uenig.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 19:04

Problemet er formentlig, at de analoge signaler dannes ud fra digitale og man er næppe interesseret i at bakse med en digital letterboks-version af alle de tilgængelige analoge kanaler. I forvejen er en del af de digitale kanaler dubleret, fordi de skal være tilgængelige både i fuldpakken og som abonnementskanaler i mellempakken.  

Øh, man vil da forhåbentlig aldrig lave en digital 4:3-kanal, bare for at have noget at konvertere til analog?

Selv en almindelig husmands-modtagerboks til 2-300 kan jo indstilles til, om den skal spytte 16:9-indhold ud i 4:3 letterbox eller i 16:9. Så det håber jeg da også, at YouSee's udstyr kan.

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 19:18

Øh, man vil da forhåbentlig aldrig lave en digital 4:3-kanal, bare for at have noget at konvertere til analog?

Indtil for kort tid siden kunne man digitalt se en letterboks-version af DR og et par andre kanaler  svarende til hvad der blev sendt analogt. Jeg kan ikke se andet formål med det end at de digitale versioner har dannet grundlag for de analoge.
De er da også forsvundet efter at det analoge er lagt om fra lettetboks til anamorf.  

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 21:32
De letterboksversioner var jo baseret på det analoge signal som DR udsendte - det gør DR jo ikke mere.

Skrevet af: Gazerbeam
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 22:25
Citat: moho
Dette indeholder en løgn, man kan ikke og jeg gentager man kan ikke sende noget Anamorfisk.

Selvfølgelig kan man det, alternativet er, at 16:9 billedet sendes i letterbox med WSS som så tilpasser det til apparatet. Det giver en laver kvalitet.

-------------
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2)
Yamaha YSP-3000 Lydprojekter
Panasonic AE900 Projekter
Samsung SMT-H3126 & H3106
Toshiba HD DVD 30 og E1
PS3 60GB & 40 GB

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

De letterboksversioner var jo baseret på det analoge signal som DR udsendte - det gør DR jo ikke mere.

Og det er formentlig så grunden til, at det kun var et begrænset antal kanaler, der blev sendt på den måde og at denne mulighed ikke længere er til stede. At det også blev sendt digitalt skyldes formentlig tekniske årsager.
Pointen er, at det næppe vil være helt enkelt at gøre mere for at tilfredsstille de analoge seere med 4:3 apparater. 

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 13-November-2009 kl. 22:37

DR1 og DR2 4:3 (digitalt) er der nu stadigvæk...Wink

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 13-November-2009 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

DR1 og DR2 4:3 (digitalt) er der nu stadigvæk...Wink

Ja det har du ret i, nu hedder de bare Test 1 og Test 2. Der er også en Test 3, der viser Folketingskanalen.

Det må jo betyde, at de ihvertfald ikke er baseret på de nu slukkede analoge signaler. Hvad formålet med dem er, har jeg ingen anelse om.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 11:43
Jeg vil gerne gentage:
Man behøver ikke en 4:3 digital kanal for at kunne konvertere til 4:3 analogt. Man kan naturligvis vælge at gøre det på den måde, men det er ikke nogen nødvendighed.

Jeg har lige installeret en helt billig digitalboks på svigerfars 4:3 TV. Den har ingen som helst problemer med at konvertere en 16:9 digital kanal til et 4:3 analogt signal, selvfølgelig passende forsynet med sorte bjælker, så aspect ratio bevares.

Hvis en boks til 300,- kan, så er det altså ikke fysisk umuligt for en kabel-TV-udbyder at gøre det samme. 

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 12:37
 Nej, umuligt er det ikke, men hvad med omkostninger, er de ikke høje nok i forvejen.? Ligeledes, så får alle dem med 16:9 TV så et problem, og det format er kommet for at blive, så lad det nu ligge, eller anskaf udstyr der er kompatibelt. Man stoppede heller ikke farve TV i sin tid fordi der ikke var mange der kunne modtage det. Enten må man ignorere fremskridt, eller tilpasse.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:15
Der er også det juridiske aspekt - YouSee overhovedet ændre på signalet fra udbyder?

Grunden til, at de tidligere havde en 4:3 udgave var, at DR sendte en 4:3 udgave ud, som YouSee så kunne opsnappe og videresende. Nu findes denne 4:3 udgave ikke længere, så den eneste måde der kan leveres en sådan (med mindre DR selv leverer den via fiber til YouSee) er at YouSee ændrer på det signal de modtager fra udbyder, og det mener jeg ikke de må.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:26
 Det er en anden ting, en leverandør må ikke ændre på de signaler som fås fra de enkelte TV stationer, de skal udsendes Transparent. Det eneste man må gøre, er en ommodulering (DVB-C), og ændring eller indsættelse af et kodningssystem. Ingen billedbehandling.

-------------

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Nej, umuligt er det ikke, men hvad med omkostninger, er de ikke høje nok i forvejen.? Ligeledes, så får alle dem med 16:9 TV så et problem, og det format er kommet for at blive, så lad det nu ligge, eller anskaf udstyr der er kompatibelt. Man stoppede heller ikke farve TV i sin tid fordi der ikke var mange der kunne modtage det. Enten må man ignorere fremskridt, eller tilpasse.

Jeg køber ikke omkostningsargumentet, med mindre du har hårde facts, som fortæller, at det vil være dyrere. Vi taler om en funktionalitet, som findes i en hjemme-modtager til 2-300,-. Den findes forhåbentlig også i det - sikkert meget dyrere - udstyr, som kabel-TV-udbyderne bruger.

Jeg køber heller ikke argumentet med fremskridt og problemer for ejere af 16:9-TV. Digitalt TV er også kommet for at blive. Vi, der er så meget fremme i skoene, at vi har anskaffet et 16:9-TV, er forhåbentlig også allerede på vej over i digitalt TV. Så analogt TV er alligevel kun en løsning, man har af hensyn til bagudkompatibilitet.

For nu at blive i din sammenligning med farve-TV:
Hvad nu, hvis man efter indførelsen af farve havde ændret standarden for sort/hvid, så kun de nye TV var i stand til at modtage sort/hvid? Det er faktisk noget tilsvarende, der er tilfældet her.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der er også det juridiske aspekt - YouSee overhovedet ændre på signalet fra udbyder?

Jeg har svært ved at tro, at de ikke må, hvis de har TV-stationens tilladelse. Og hvorfor skulle en TV-station nægte dem at lave en ændring, som resulterer i, at stationens billede vises med korrekt aspect ratio?

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:34

Jeg vil gerne gentage:
Man behøver ikke en 4:3 digital kanal for at kunne konvertere til 4:3 analogt. Man kan naturligvis vælge at gøre det på den måde, men det er ikke nogen nødvendighed.

Du kender åbenbart mere til YouSee's infrastruktur end jeg gør. Så kan du sikkert også løfte sløret for, hvad man har brugt de digitale 4:3 versioner af DR1 og DR2 til?

Hvis en boks til 300,- kan, så er det altså ikke fysisk umuligt for en kabel-TV-udbyder at gøre det samme. 

Du ved godt, hvorfor man kørte med hardmattede undertekster på DR2 via DVB-T?
Hvis ikke, så gjorde man det, fordi DVB-T signalet blev brugt til at føde de master, hvorfra man sendte DR2 analogt. Der var bare et lille problem: Det meget dyre og professionelle udstyr, der modtog DVB-T signalet og konverterede det til analog kunne i modsætning til en 300 kroners boks ikke håndtere DVB-undertekster :-)

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:42

Jeg køber ikke omkostningsargumentet, med mindre du har hårde facts, som fortæller, at det vil være dyrere. Vi taler om en funktionalitet, som findes i en hjemme-modtager til 2-300,-. Den findes forhåbentlig også i det - sikkert meget dyrere - udstyr, som kabel-TV-udbyderne bruger.

Nøgleordet er formentlig: "meget dyrere". Hvis YouSee pludselig skulle til at distribuere letterboks-versioner af 30-40 analoge kanaler, så er det næppe billigt og det er næppe en udgift, der er særlig nem at sælge til kunderne. Det slet ikke sikkert at det udstyr, der sidder rundt omkring, er gearet til sådan en konvertering samt indsættelse af de signaler, der får 16:9 tv til at foretage letterboks-zoom.

Hvad nu, hvis man efter indførelsen af farve havde ændret standarden for sort/hvid, så kun de nye TV var i stand til at modtage sort/hvid? Det er faktisk noget tilsvarende, der er tilfældet her.

Nej tilfældet her er, at dem med 4:3 tv skal trykke på en knap eller ind i en menu for at få vist billedet korrekt.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:44

Grunden til, at de tidligere havde en 4:3 udgave var, at DR sendte en 4:3 udgave ud, som YouSee så kunne opsnappe og videresende. Nu findes denne 4:3 udgave ikke længere, så den eneste måde der kan leveres en sådan (med mindre DR selv leverer den via fiber til YouSee) er at YouSee ændrer på det signal de modtager fra udbyder, og det mener jeg ikke de må.

Som omtalt tidligere i tråden, så findes 4:3 versionerne af DR1 og DR2 stadig digitalt hos YouSee blot under navnene Test 1 og Test 2. Men det kan jo sagtens være, at DR stadig leverer disse.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 13:51

Nej tilfældet her er, at dem med 4:3 tv skal trykke på en knap eller ind i en menu for at få vist billedet korrekt.

Ja, dem med nyere 4:3 TV. Ikke dem med gamle 4:3-TV. Så du har ikke forstået mit argument.

Med hensyn til, om det er teknisk muligt, lægger du mig ord i munden. Jeg har ikke hævdet at kende YouSee's udstyr, dengang jeg skrev, at det ikke er en fysisk umulighed. "Fysisk muligt" og "muligt med YouSee's udstyr" er to forskellige ting.

Du har ret i, at YouSee muligvis ikke kan gøre det uden omkostninger. Derfor skrev jeg også blot, at jeg ikke ville acceptere påstanden om øgede omkostninger uden hårde facts. Det er nemlig efter min mening absolut ikke en påstand, man bare skal tage for givet.

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 15:05

Tjaah, de må godt hardmatte undertekster og re-encode (digitalt -> digitalt) på de svenske og tyske kanaler (når der sendes danske undertekster), og jeg kan egentlig ikke se at det er en større ændring af signalet end at letterboxe en 16:9 udsendelse når der skal laves en analog udgave. Jeg tvivler på validiteten af dette juridiske argument.

De tekniske aspekter, hvorvidt det er nemt eller besværligt for YouSee at letterboxe, og hvad dette koster for YouSee, har jeg ingen forudsætninger for at vurdere. YouSee prøvede i nogle dage at letterboxe TV2 ved D/A konverteringen, og så startede diskussionen om underteksterne skulle placeres inden for eller uden for 16:9 zoom området (samme diskussion kørte da TV2 selv placerede underteksterne). Tilsyneladende var widescreen TV folket hurtigst på aftrækkeren, og fik fyret nogle klager af sted til YouSee, og nu har YouSee valgt at undlade letterboxingen på 16:9 udsendelser.

Det er umuligt at gøre alle tilfredse med analogt TV.

Jeg synes dog at anamorphic 16:9 på de analoge udgaver udvander YouSee's markedsføringspåstand om at man kan blive ved med at bruge sine gamle TV uden boxe (modsat Boxer/DTT folket).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 15:13

Som omtalt tidligere i tråden, så findes 4:3 versionerne af DR1 og DR2 stadig digitalt hos YouSee blot under navnene Test 1 og Test 2. Men det kan jo sagtens være, at DR stadig leverer disse.

Navnene kunne dog godt antyde at disse kanaler forsvinder på et tidspunkt, og der er heller ikke EPG på dem. Jeg tvivler på at de dukker op på YouSee boxene? Derimod var der tidligere DR1_43 og DR2_43 på YouSee boxene (så vidt jeg husker fra dengang jeg brugte Sagem60).

-------------

Skrevet den: 14-November-2009 kl. 15:24

Eller også kan det være, qua deres navne, at det ikke er officielle kanaler, men nogle de bruger til intern test, og som det slet ikke er meningen, at offentligheden skal have adgang til...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: chefen67
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:21
Hejsa,

Jeg er lige flyttet i en ny lejlighed midlertidigt, hvor der er YouSee. Der var Stofa, hvor jeg boede før.

Jeg har et B&O MX7000 TV (4:3 skærm), som jeg er meget glad for.

Dog, efter jeg satte TV'et til i den nye lejlighed, vises samtlige kanaler i det forvrængede 4:3 billede som I omtaler i denne tråd.

Man kan tydeligt se, at den strækker det anamorfiske signal horisontalt, så den er helt galt. Jeg har 14 kanaler, og det er det samme problem med samtlige kanaler.

MX7000'eren har ikke en feature som gør, at man selv kan skubbe billedet på plads, så det er noget skidt. 

Jeg har prøvet at ringe til YouSee i 2 dage nu, men forgæves. Så vidt jeg kan forstå, ja så er det den måde som de sender på, som er mit problem. Vil det så sige, at Stofa sender signalet ud på en anden måde? Med Stofa blev der automatisk masket af alt afhængig af aspect ratio på det man så.

Er der noget jeg kan gøre? Kan jeg få en switch, en boks etc. som kan hjælpe mig?

Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak.

janus

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:27

Du kan anskaffe en Digitalmodtager, og sætte den op til visning på et 4:3 TV, det er ikke muligt at ændre på det Analoge signal, det er jo produceret i 16:9 og vil derfor ikke passe til de gamle skærme. Udbyderne må ikke ændre på signalerne, det skal vidersendes uændret.

-------------

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:36
Hej Niels,

tak for dit hurtige svar.

Undskyld, men jeg har meget lidt forstand på digitalt TV. Når du siger digitalmodtager, betyder det så oprettelse af abonnement osv. osv.?

Hvad er det helt præcist det kræver, også økonomisk?

Tak

janus

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:41

Du skal købe en Samsung 3106 eller en 3126, så har du alle dine nuværende kanaler Digitalt, det er jo snart noget tid siden de blev gratis. Du må vel have set alle de reklamer der har være for det alle steder.

-------------

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af chefen67 chefen67 skrev:

Hej Niels,
tak for dit hurtige svar.
Undskyld, men jeg har meget lidt forstand på digitalt TV. Når du siger digitalmodtager, betyder det så oprettelse af abonnement osv. osv.?
Hvad er det helt præcist det kræver, også økonomisk?
Tak
janus

Jeg har også YouSee og ser nogle analoge tv-kanaler i et 4:3 B&O. Det er da langt fra alle kanaler der vises med forvrænget billede. Det er faktisk kun på DR K jeg har observeret det i visse udsendelser. Så dit problem undrer mig.

Hvis du vil prøve digital kabel-tv-modtagelse fra YouSee, har du mange muligheder med dit eksisterende fjernsyn. Der kræves ikke særligt abonnement eller udgifter, medmindre du vil have adgang til betalingskanaler eller interaktive tjenester.  Der er 3 bokse fra YouSee. Den billigste er  Sagem 60 (495 kr.) der kan modtage standard-tv, men ikke HD-kanaler. Og det er heller ikke særlig relevant i et tv der ikke er HD-ready, da HD-kanalers høje billedkvalitet kun bliver til standardkvalitet i et traditionelt tv. Men som Radiomanden skriver, er der også to HD-bokse (Samsung 3106 og 3126 - sidstnævnte med harddiskoptager).

Du kan læse om dine muligheder i den vejledning jeg har skrevet, og som findes på Recordere http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3148&zoneid=5 - her .

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 09:43
Hej Vilhelm,

Tak for dit uddybende svar.

Det er konsekvent ALLE kanaler som er strukket horisontalt, og som ser forkerte ud på skærmen

DR K, DR1, DR2, DR Ramasjang, TV2, SVT1, SVT2, TV3, TV3 Puls, Kanal 4 osv. osv.

Selv reelle udsendelser i 4:3 får et skub i siden, hvilket bliver helt skævt. På en 4:3 skærm får man så sorte bjælker I SIDERNE og får et billede som er højere end det er bredt :-)

Kan jeg blot købe den SAGEM 60 og koble den til uden abonnement osv. når jeg reelt kun skal bruge til at lave signalet om så mit TV forstår det, altså indstille boksen til et 4:3 TV? Og du har helt ret: det er ikke relevant at kunne modtage HD kanalerne i min situation.

Tusind tak

Janus

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Jeg har også YouSee og ser nogle analoge tv-kanaler i et 4:3 B&O. Det er da langt fra alle kanaler der vises med forvrænget billede. Det er faktisk kun på DR K jeg har observeret det i visse udsendelser. Så dit problem undrer mig.
Kan det tv automatisk indsætte sorte bjælker i top og bund? For det er efterhånden ganske mange kanaler, som YouSee sender anamorft deriblandt DR og TV2.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af chefen67 chefen67 skrev:

Selv reelle udsendelser i 4:3 får et skub i siden, hvilket bliver helt skævt. På en 4:3 skærm får man så sorte bjælker I SIDERNE og får et billede som er højere end det er bredt :-)
Det virker meget mærkeligt, hvis det er den generelle oplevelse. Jeg har fra tid til anden set fænomenet på enkelte kanaler, men det har typisk kun været i en kortere periode.
På de fleste kanaler deriblandt DR og TV2 burde du på et 4:3 fjernsyn få fyldt hele skærmen ud og dermed få et for langstrakt billede, når det er 16:9 der sendes. 

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 10:55
Hej Per og Vilhelm,

Mit TV kan desværre ikke selv sætte bjælker på, altså der findes ikke en feature hvor jeg selv kan skubbe billedet på plads, desværre.

Jeg får fyldt hele skærmen ud på samtlige kanaler (uden bjælker), men jeg kan se at det ser forkert ud, altså det ser ud som om alle kanaler sendes anamorft, men TV'et kan ikke selv lave det om så det passer til 4:3 skærmen?

Nå, vi kommer ikke rigtig videre :-) Jeg må få fat i den skide boks eller købe et nyt TV :-)

janus 

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 15:28

Kan det tv automatisk indsætte sorte bjælker i top og bund? For det er efterhånden ganske mange kanaler, som YouSee sender anamorft deriblandt DR og TV2.

Mit problem er ikke så meget om et 4:3 tv kan indsætte sorte bjælker, mere fordi der aldrig (før nu) har været behov herfor.

Og hvad værre er al den plads som sorte bjælker optog på vore VHS bånd. Aldrig der rejste sig et ramaskrig om, nu skulle man altså sende tingene høje og tynde. Hvilket bringer mig direkte til problemet med 'Anamorfiske linser og Projektorer, men sådan er livet. Når ingen ville unde (lade os opleve), den bedre kvalitet som 16:9 tv ville have fået, dersom billedet på 4:3 Tv blev anamorfisk; det skulle absolut sendes i Letterboks og zoomes op på 16:9 skærmene, alle levede trods alt godt hermed!

-------------

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 15:34
Korrekt

Her i Århus er det kun Århus kanalen (analog) som har bjælker i siderne, altså sådan at på et 16:9 tv er proportionerne normale dog fortsat sorte sider, men ingen synes tage notits heraf, selvom tingene er høje og tynde.

-------------

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:07
Nu er den også gal i mit 4:3 tv. Tidligere viste det ubesværet 16:9 formater i letterbox (sorte bjælker for oven og for neden). Nu er al lettterbox forsvundet på alle kanaler, og billederne vises forstrakt i højden, så billedet fylder hele skærmen ud. Det ser forfældeligt ud med de langstrakte hoveder etc. Kun på Ekstrakanalen (p.t. TV3Puls) har YouSee fundet for godt at sætte en sort bjælke på forneden, men den bruges til YouSee-logo og forstyrrende gentagne info'er.

Dette har YouSee på ingen måde forberedt sine kunder på. Tværtimod har man sagt til kunder med analog tv-modtagelse:
"Med YouSee Kabel-tv ser du tv, som du plejer
Hos YouSee vil vi fortsat sende ganske almindeligt, analogt YouSee Kabel-tv efter den 31. oktober 2009. Det betyder, at du også efter oktober 2009 kan se tv på samme måde, som du altid har gjort, både på gamle og nye fjernsyn."
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_ms_3110_ktv - Det står at læse her
Vi har fået at vide at analogt kabel-tv fortsætter i mange år endnu, og YouSee har antydet en tidshorisont på henved 10 år. Det er hvad jeg selv har forebedt beboerne i min bebyggelse på.

YouSee har mig bekendt intet sagt om denne ændring af de analoge signaler. Om den er midlertidig, eller noget vi skal indstille os på.  Er der nogen der ved noget herom?

(Det er ikke nødvendigt at skrive at digitalt tv er meget bedre, og hvad jeg derfor bør gøre. Det ved jeg.)

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:18

Da de enkelte leverandører ikke må ændre på signalet, og at de fleste udsendelser er produceret i 16:9, så vil det give problemer på de gamle TVer, det kan ikke undgås. Før 1/11 havde man de Analoge signaler, det har man jo ikke mere.

-------------

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 19:11
Hvad er det for noget med at leverandørerne ikke må ændre på signalet? Det lyder mere som et rygte end fakta.

Signalerne bliver jo ændret fra digitalt til analogt, så tilføjelse af et Wide eller Zoom flag er jo at betragte som en bagatel i forhold til den store ændring - digital-analog konvertering.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 19:19
 Signaler skal udsendes transparant, d.v.s. som de modtages, der må ikke foretages ændringer udover remodulation og indsætning af en e.v.t kodning.
 Det gamle format er væk, blev sidst set i dårlig tilstand gående på krykker i et udviklingsland, og ingen hjælp at hente, må nu anses for værende bortgået. Det har Phillips da i det mindste fattet.

-------------

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Signalerne bliver jo ændret fra digitalt til analogt, så tilføjelse af et Wide eller Zoom flag er jo at betragte som en bagatel i forhold til den store ændring - digital-analog konvertering.

Der tilføjes skam 16:9 WSS signal i linie 23 på de kanaler, der sendes ud i 16:9 på det analoge net. Problemet er blot, at det ikke er alle TV, der rent faktisk adlyder disse signaler (specielt ikke gamle 4:3 TV), samt at ikke alle gamle 4:3 TV rent faktisk kan køre i 16:9 mode (ved at "klemme billedet sammen").

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 23:09

Der tilføjes skam 16:9 WSS signal i linie 23 på de kanaler, der sendes ud i 16:9 på det analoge net. Problemet er blot, at det ikke er alle TV, der rent faktisk adlyder disse signaler (specielt ikke gamle 4:3 TV), samt at ikke alle gamle 4:3 TV rent faktisk kan køre i 16:9 mode (ved at "klemme billedet sammen").

Kan du eller andre i almindeligt sprog fortælle, hvorfor man ikke længere sender analoge tv-signaler af 16:9 optagelser, så de kan vises i et såkaldt "gammelt" 4:3 tv med bjælker for oven og for neden (letterbox). Det har man da gjort i flere år. Jeg forstår ikke hvorfor det ophører. At sende transparent vil sige at tv-distributøren (YouSee) videresender signalet fra udbyder sådan som man modtager det. Men YouSee laver jo et analogt signal ud af et digitalt, og det er alt andet end transparent.

Når man nu engang sender analogt tv på kabel-tv, bør man da sende i et format, som passer til de fleste analoge tv-apparater? Ellers kan man efter min mening lige så godt slukke for analogt kabel-tv.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 06:56
At konvertere fra digitalt til analogt er en nødvendighed, ligesom f.eks. en konvertering fra DVB-S til DVB-C, og er derfor transparent.

At konvertere fra 16:9 til 4:3 er en forringelse af signalet (fra 576 linier til ca. 480) og betragtes derfor ikke som værende transparent.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 10:31
vilhelm... er også nævnt flere gange i tråden.

4:3 tvet er ved at dø, kender faktisk ikke nogle som IKKE har et 16:9 tv som primære tv, godt være de har 4:3 stående i hjørnet på et værelse, så man vælger at understøtte det format som giver mest værdi, samt man understøtter det format som ALLE tv i dag sælges i, du skal bruge lang tid for at finde noget 4:3 i dag.

Derudover skulle man sende analog, så ville man langt fra udnytte det fulde potentiale i billedet, da de sorte bjælker er rent spild. det vil sige 16:9 tv ville miste rigtig meget billedkvalitet. de fleste 4:3 tv kan stadig omforme billedet og derudover kan bokse, og det forringer ikke at trykke et anamorft billede sammen.

Så det er simpel regning, at man ikke ønsker at brug ressourcerne på at understøtte noget der er dødt for lang tid siden.

TV der er over 15 år gamle, må også anses som "døde" eller udlevede.

at der sidder et par kunder og trofast holder fast i deres 15 år gamle CRT tv skal ikke straffe de resterende. især fordi de fleste af dem ikke rigtig gider tv, og hvis de har antenne båret net så SKAL de have en boks, og den kan lave omformatteringen ,så det er kun et fåtal af yousees kunder der bliver ramt.

som nævnt så kan "problemet" sagtens løses med en boks. men problemstillingen kan jo også nævnes ved 100 andre ting.

Hvorfor nedlægger man det analoge antenne net? der er jo en stor del der ikke har Mpeg2 dekodere (fremtid)

hvorfor lukke mpeg2 i 2012 (igen for at kunne levere bedre ydelser i fremtiden)

verden flytter sig bare, og tror UTALLIGE folk har kæmpet enormt meget for at slippe for det letterboxed 4:3 signal, der gør at 16:9 ser ud af helvede til fordi man spilder næsten 1/2 af billedet på at sinde sort ud.

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 11:20

Kan du eller andre i almindeligt sprog fortælle, hvorfor man ikke længere sender analoge tv-signaler af 16:9 optagelser, så de kan vises i et såkaldt "gammelt" 4:3 tv med bjælker for oven og for neden (letterbox). Det har man da gjort i flere år. Jeg forstår ikke hvorfor det ophører. At sende transparent vil sige at tv-distributøren (YouSee) videresender signalet fra udbyder sådan som man modtager det. Men YouSee laver jo et analogt signal ud af et digitalt, og det er alt andet end transparent.

Når man nu engang sender analogt tv på kabel-tv, bør man da sende i et format, som passer til de fleste analoge tv-apparater? Ellers kan man efter min mening lige så godt slukke for analogt kabel-tv.

Hvorfor man gør det ene eller det andet skal jeg ikke kunne sige, men til gengæld synes jeg personligt det er at foretrække, at der sendes 16:9 anamorft i stedet for pseudo 16:9 som 4:3 letterbox.

16:9 anamorft er for mig at foretrække, fordi det giver meget bedre billedkvalitet ved optagelse på en recorder med efterfølgende afspilning (på en bredskærm) end det ville gøre med 4:3 letterbox.

Så kan man jo indvende, at det går ud over gamle 4:3 fjernsyn, men der er masser af 4:3 fjernsyn som godt kan håndtere 16:9 anamorft format korrekt.

Man kan også sige, at hvorfor blander jeg en analog recorder ind i billedet; det gør jeg fordi, producenterne af HDD/DVD recordere ikke vil hoste op med moderne udstyr, som kan optage digitalt fra DVB-C, og så er det oplagt at fortsætte med "gamle" analoge recordere.

For dem der så har et gammelt 4:3 fjernsyn, som ikke kan håndtere 16:9 anamorft korrekt, er det jo ærgerligt, men på et eller andet tidspunkt må man jo tage mere hensyn til nyt udstyr end til gammelt, og 1. november 2009 er after min mening et godt skæringstidspunkt for dette, da alle er blevet informeret om slukning af det analoge luftbårne signal.

-------------

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:52

Hvorfor man gør det ene eller det andet skal jeg ikke kunne sige, men til gengæld synes jeg personligt det er at foretrække, at der sendes 16:9 anamorft i stedet for pseudo 16:9 som 4:3 letterbox.
16:9 anamorft er for mig at foretrække, fordi det giver meget bedre billedkvalitet ved optagelse på en recorder med efterfølgende afspilning (på en bredskærm) end det ville gøre med 4:3 letterbox.
Så kan man jo indvende, at det går ud over gamle 4:3 fjernsyn, men der er masser af 4:3 fjernsyn som godt kan håndtere 16:9 anamorft format korrekt.
Man kan også sige, at hvorfor blander jeg en analog recorder ind i billedet; det gør jeg fordi, producenterne af HDD/DVD recordere ikke vil hoste op med moderne udstyr, som kan optage digitalt fra DVB-C, og så er det oplagt at fortsætte med "gamle" analoge recordere.
For dem der så har et gammelt 4:3 fjernsyn, som ikke kan håndtere 16:9 anamorft korrekt, er det jo ærgerligt, men på et eller andet tidspunkt må man jo tage mere hensyn til nyt udstyr end til gammelt, og 1. november 2009 er after min mening et godt skæringstidspunkt for dette, da alle er blevet informeret om slukning af det analoge luftbårne signal.

Tak for et meget tilfredsstillende svar. Også tak til andre i denne tråd.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Print side | Luk vindue