Print side | Luk vindue

Spørgsmål til Sonos S5

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70677
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 12:13

Emne: Spørgsmål til Sonos S5
Skrevet af: Remrem29
Emne: Spørgsmål til Sonos S5
Skrevet den: 20-November-2009 kl. 17:27
Hej med jer

Jeg har med stor interesse læst omkring Sonos S5 og det virker som noget kram.

Har dog et spørgsmål vedr. netværks delen da jeg på et af de billeder som findes på eks. hifiklubben har set at der er to RJ45 stik på bagsiden, og på det tekniske diagram ser det for mig ud til at boksen skal forbindes til routeren via kobber (netværks kabel), kan det passe eller er den trådløs forbundet til routeren også?

Andet issue er at hvis der købes udover en S5er men også en ZP120 hvordan hænger den sammen med S5eren/netværket hvis overhovedet?

Jeg spørger da jeg har en Netgear ReadyNas hvorpå der ligger en del MP3 filer, og med S5eren havde jeg forestillet mig at den via trådløs forbindelse til routeren kunne access det share hvorpå mp3 filerne ligger. NAS boksen er forbundet med kabel til routeren og begge står i mit teknik skab i modsat ende af huset hvor jeg påtænker at placere S5eren.

Håber nogen kan og har lyst til at svare - på forhånd tak.

Svar:
Skrevet af: kris
Skrevet den: 22-November-2009 kl. 13:13
S5'eren er fuldstændig som en Zoneplayer120 - bare med indbyggede højttalere. Derfor 2 ethernetstik som på de andre Sonos-enheder.

Den er trådløs el. wired - du bestemmer (igen, ligesom med Zoneplayeren).

Hvis du ikke skal have musik der, hvor Sonos-systemet starter (router-rummet), så køb en Zonebridge - for der SKAL være en Zonebridge, en S5 el. en Zoneplayer der, hvor Sonos-systemet starter (ved routeren).

Så køb en Zonebridge (800 kr.), tilslut router til Zonebridgen og din NAS til Zonebridgen - så er der adgang til al musikken på S5'eren i den anden ende af huset.

/kris

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere

Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-November-2009 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Så køb en Zonebridge (800 kr.), tilslut router til Zonebridgen og din NAS til Zonebridgen - så er der adgang til al musikken på S5'eren i den anden ende af huset.

/kris
Man bør vel kunne forbinde sin NAS direkte til ens router, skal den være forbundet direkte til ens Zonebrigde? Spørger fordi jeg selv skal til at lege med lidt NAS, og det er jeg total n00b til... Smile

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Skrevet den: 22-November-2009 kl. 13:28

Sonos' officielle support anbefalede mig at tilslutte NAS'en direkte til Zonebridgen... så det gjorde jeg. Først havde jeg tilsluttet NAS'en til routeren (hvortil den havde været tilsluttet i årevis) - men jeg observerede nogle få musikudfald - efter opsætnings-skiftet (for tre uger siden) har der ingen udfald været.

/kris 

-------------
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere

Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-November-2009 kl. 14:13

Sonos' officielle support anbefalede mig at tilslutte NAS'en direkte til Zonebridgen... så det gjorde jeg. Først havde jeg tilsluttet NAS'en til routeren (hvortil den havde været tilsluttet i årevis) - men jeg observerede nogle få musikudfald - efter opsætnings-skiftet (for tre uger siden) har der ingen udfald været.

/kris 

Ok, super... Thumbs Up HVordan er det så at tilgå NAS'en ift. andre opgaver? Er der nogle problemer i den henseende?

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Skrevet den: 22-November-2009 kl. 14:16
Intet problem (men indrømmet - det var også min første tanke!)

/kris

-------------

Skrevet den: 22-November-2009 kl. 16:35
Hej Kris

Først - Tak for dit input det var godt og brugbart.

Har så et par følge spørgsmål (du har svaret på det først vedr. NAS boksen i brigden), men ved du hvor godt afstands mæssigt en Zonebridge dækker da vores hus er i to plan?

/torben

Skrevet den: 22-November-2009 kl. 17:24
...selv tak - det er, hvad forummet er til for. Igennem årene har jeg godt nok fået hjælp mange gange...

Mht. rækkevidde er det ekstra-smarte, at hver enkelt Zoneplayer forlænger rækkevidden - så hvis signalet når fra Zonebridgen og hen til første Zoneplayer/S5, så er det derfra rækkevidden starter 'forfra' ('repeater') - altså ikke som med andre systemer, hvor alt handler om afstanden til den trådløse router. Dermed også sagt, at Sonos-netværket bare bliver bedre og bedre jo flere enheder man tilslutter - en Zoneplayer søger altid kontakt med nærmeste anden Zoneplayer/Zonebridge/S5.

Men hvor langt Zonebridgen må være fra den første Zoneplayer/S5, ved jeg ikke... det afhænger selvsagt af husmures tykkelser og den slags... men rækkevidden skulle være en hel del bedre end andre systemer, fordi Sonos med SonosNet kører på sit eget uforstyrrede trådløse netværk (derfor skal man også ved opsætning huske at vælge en ANDEN trådløs kanal på sit Sonos-system end den kanal, som er valgt i den trådløse router). Ved at man kører på sit eget trådløse Sonos-netværk, bruger man altså ikke af den båndbredde, der allerede er i ens netværk - man kører på sin egen Sonos-båndbredde, om jeg så må sige.

/kris

EDIT: Var lige forbi Sonos' fremragende brugerforum. Jeg kunne læse, at man - hvis man har rækkeviddeproblemer, kan placere en Zonebridge 'på halvvejen'. Den skal jo bare i en stikkontakt. Dermed fungerer den blot som en repeater af signalet.

-------------

Skrevet den: 22-November-2009 kl. 19:06

(derfor skal man også ved opsætning huske at vælge en ANDEN trådløs kanal på sit Sonos-system end den kanal, som er valgt i den trådløse router). Ved at man kører på sit eget trådløse Sonos-netværk, bruger man altså ikke af den båndbredde, der allerede er i ens netværk - man kører på sin egen Sonos-båndbredde, om jeg så må sige.

Igen tak Kris!

Fedt input med kanalen! - Virker som om du har været godt rundt i Sonos univers som vi andre "grønne" kan få gavn af. Smile

Skal vist ind til Hifiklubben i Århus og se, høre og rør dyret (og ja det er stadig S5eren vi snakker om Wink)

Print side | Luk vindue