Print side | Luk vindue

Spejlrefleks til begynderen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70938
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 11:58

Emne: Spejlrefleks til begynderen
Skrevet af: Mofferino
Emne: Spejlrefleks til begynderen
Skrevet den: 24-November-2009 kl. 13:59
Hej alle sammen,

Jeg har længe ville eje et spejlreflekskamera, og nu skal det altså være.

Jeg har været rundt og lure lidt på nogle billigere modeller og har fundet et par stykker, der befinder sig i omegnen af kr.4.000-4.500.

Håbet er, at I garvede foto-hajer kan hjælpe mig med at vælge. Jeg synes umiddelbart godt om Canon EOS 450D og 500D, men jeg ved ikke om disse har eksperternes velsignelse? Måske der findes et helt andet kamera, som egner sig endnu bedre til begyndere?

Mange tak for jeres hjælp :)

Svar:
Skrevet af: ShelbyPoker
Skrevet den: 24-November-2009 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Mofferino Mofferino skrev:

Hej alle sammen,

Jeg har været rundt og lure lidt på nogle billigere modeller og har fundet et par stykker, der befinder sig i omegnen af kr.4.000-4.500.

Håbet er, at I garvede foto-hajer kan hjælpe mig med at vælge. Jeg synes umiddelbart godt om Canon EOS 450D og 500D, men jeg ved ikke om disse har eksperternes velsignelse? Måske der findes et helt andet kamera, som egner sig endnu bedre til begyndere?

Mange tak for jeres hjælp :)
Hej

Canon 450D kan jeg i hvertfald varmt anbefale - især som begynder på spejlrefleksområdet.

Jeg kom selv fra 4-5 stk. Canon "lommekamera" (Ixus) og købte 450D for et år siden og har bestemt ikke fortrudt det. Jeg har stadig min Ixus 950 til lige at "have med i lommen", men ellers så er det 450ern jeg bruger.

Det er nemt at bruge på "auto" og vil man lidt mere, så kan det en masse "manuelt" - og det giver betydeligt bedre billeder end f.eks. Ixus-serien

Mvh.
Brian S Jensen

Skrevet den: 24-November-2009 kl. 14:55
Tak for det hurtige svar, Brian!

Jeg har et kluntet begynderspørgsmål mere: Når jeg skal finde kameraet online, så kan man flere steder vælge mellem eksempelvis "Canon 450D HUS" eller "Canon 450D m/ 18-55mm". Jeg antager det har noget med linsen at gøre, men jeg er som sagt ny på området, så jeg ved ikke hvad jeg bør gå efter?

Skrevet den: 24-November-2009 kl. 14:57
Hej

Du skal i hvertfald ikke købe "hus"-løsningen, for så mangler du linsen Wink

Gå efter den dér 18-55mm - den er fin nok til at starte med - kamera med linse koster omkring 4-4500 ,-

Mvh.
Brian S Jensen

Skrevet den: 24-November-2009 kl. 15:01
Hahaha, det ville være noget rod at stå der uden linse! Du skal have mange tak for hjælpen.

Skrevet af: jp1983
Skrevet den: 24-November-2009 kl. 22:31
Jeg kan også anbefale Olympus E-520.. Det er sgu et dejligt kamera :D

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 09:26

Idag ville jeg gå efter Eos 500D istedet for 450D.

(linser køber man hos bageren. På kameraet bruger man objektiver) Smile

Skrevet den: 25-November-2009 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Idag ville jeg gå efter Eos 500D istedet for 450D.

(linser køber man hos bageren. På kameraet bruger man objektiver) Smile

Hej PerW

Hvorfor ville du gå efter 500D ? (ikke fordi jeg ikke tror dig, men mere for at få listet fordelene)

Og ja,ja - linser, objektiver - man er vel amatør på området Smile - Fordelen ved at være amatør, er at man lærer en masse nyt hver dag Smile

Mvh.
Brian S Jensen

Skrevet af: Totoronto
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 09:54
Godt tilbud på Olympus E-520:

http://kamerahuset.dk/product/13341/ - http://kamerahuset.dk/product/13341/

Skrevet af: kdobm
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 10:26
Hej.

Forskelle på 450 og 500 er bla. til 500's fordel.

Mulighed for video (i HD)
15,1 mp mod 12,2 (ikke at det har en skid at sige oppe i de størrelser)
Nyere billedprocessor DIGIC 4 mod DIGIC III
HDMI udgang
Bedre muligheder med ISO (Følsomheden)
Større opløsning på 3" skærmen

Der er sikekrt også en masse andet jeg ikke har set, da modellen er nyere.

Generelt vil jeg sige, at du ikke går galt i byen med et Canon eller Nikon. Det nævnte Olympus har jeg ingen fidus til (har prøvet det). Vil ikke komme ind på hvorfor, vil bare komme med mine anbefalinger.

Med venlige fotohilsner
Morten

Skrevet den: 25-November-2009 kl. 11:28
Der sidder den nye processor til billedbehandling: Digi 4 istedet for 3. (Mindre støj og højre ISO)
Skærmen har en opløsning på 900.000 pixel istedet for 250.000. Mere detaljeret billed på skærmen.
Mulighed for HD film (450 kan slet ikke optage Video) Ja det er ikke et video kamera, på hvis man lige vil, så har man muligheden.
Antal pixel er underordnet. Men de andre 3 ting gør at jeg ville gå efter 500

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 12:42
Tag en tur ned i den lokale fotobutik og se hvilket kamera du bedst kan lide. Du kan bruge rigtig lang tid på nettet og forskellige folk anbefaler forskellige kameraer. Ofte handler valg af kamera også om religion, specielt når man taler om Nikon og Canon som har en lang historie bag sig.

Min opfattelse er at kameraer i entry-level ikke er så frygtelig forskellige og at valget ofte falder på den oplevelse du får når du har kameraet i hænderne. Canon 450 er et fysisk lidt større kamera en konkurrenternes i prisklassen og passer derfor til større hænder.

Noget helt andet kan også være muligheden for at låne objektiver af familie og venner. Har du eksempelvis nogen i omgangskredsen som har Canon, så kan du måske låne nogle objektiver til at starte med. Generelt er det jo objektiverne som er den virkelige faktor for gode billeder.

Personligt har jeg valgt Sony A300. Dels fordi den føltes godt hænderne, dels fordi den har indbygget stabilisering, så jeg kan købe lidt billigere objektiver uden stabilisering.

Se eventuelt på http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk , som har masser af information om digital fotografering.

Skrevet af: THMhome
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 12:50

Hej alle sammen,

Hej

Både 450D og 500D er kanon gode huse til prisen. Men du skal være opmærksom på at når du går ud og køber er kit med kamerahus og objektiv, så er det svageste led objektivet (eller fotografen, nu kender jeg dig jo ikkeWink). Så før du får de rigtigt gode billeder som du sikkert forventer når du køber et DSLR (Digitalt spejlrefleks kamera) skal du nok ofre de penge som et godt objektiv koster. Til et 450D eller 500D vil jeg anbefale et EF-s 17-55 IS USM. Det er et kanon godt objektiv der er hurtigt og tegner utroligt skarpt.
Men du kan sagtens starte med det objektiv der følger med kittet og lære at bruge et DSLR. Hvis du skal lære at bruge det så meld dig ind på http://www.myeos.dk - www.myeos.dk og læs de artikler der er der og lad være med at benytte "AUTO" og "P" indstillingen. Det er nemt at bruge disse indstillinger, men du lærer ikke de muligheder der er i et DSLR.

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Skrevet den: 25-November-2009 kl. 16:37
Tak til jer alle sammen for de glimrende indlæg!

500D er kun små kr.900 dyrere end 450D, hvilket i mine øjne ikke er meget at betale for de ekstra muligheder, der tilsyneladende kommer med en sådan opgradering. Det er i særlig grad muligheden for at optage, som trækker i mig. Jeg har aldrig haft et 500D i hænderne, så jeg daffer ned til den lokale fotomand den snarest kommende fridag.

Hvad angår objektiver, så er jeg sikkert ganske fint stillet med et af de objektiver, der følger med kameraet. Man skal trods alt starte et sted, og jeg vil gerne på egen hånd opleve forskellen mellem henholdsvis gode og mindre gode objektiver. Tænk nu om jeg lærte noget ;)

Igen, tak for hjælpen. Jeg skal naturligvis nok råbe højt når jeg er blevet lykkelig kamera-ejer!

Skrevet den: 25-November-2009 kl. 18:13

Hvad angår objektiver, så er jeg sikkert ganske fint stillet med et af de objektiver, der følger med kameraet. Man skal trods alt starte et sted, og jeg vil gerne på egen hånd opleve forskellen mellem henholdsvis gode og mindre gode objektiver. Tænk nu om jeg lærte noget ;)

Det er også ganske udemærket at starte med standart objektivet. Det vigtigste er også at lære at bruge kameraet og få de bedste billeder med det udstyr man har. Hvis det så ikke er nok, så må man ud og investere Wink
Man får nemlig ikke gode billeder ved at have et dyrt kamera og dyre objektiver, hvis ikke man kan bruge det. Tvært imod.
Men prøv dig frem og vær åben overfor at prøve hvad andre objektiver kan give dig Smile

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Skrevet den: 25-November-2009 kl. 19:25
Har I evt. et par gode råd til, hvor man som helt grøn fotograf, kan lære lidt om kunsten at tage billeder?

Skrevet af: zemo
Skrevet den: 25-November-2009 kl. 23:46
Som nævnt tidligere, prøv:

http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk

Der er lidt af hvertWink

-------------
/zemo/

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Som nævnt tidligere, prøv:

http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk

Der er lidt af hvertWink

Ah, det er typisk mig. Jeg så slet ikke linket i dit tidligere post. Tak skal du have :)

Skrevet af: klander
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 00:44

Har I evt. et par gode råd til, hvor man som helt grøn fotograf, kan lære lidt om kunsten at tage billeder?

Du kunne jo starte her  
http://www.myeos.dk/ - http://www.myeos.dk/

De har en  sektion der hedder kursus, jeg tror der efterhånden er ca små 45 videokursuser.

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet af: betho
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 09:12
Der er meget snak om Canon i denne tråd. Selv er jeg lykkelig ejer af et Nikon D60. Jeg har også kigget på et Sony i samme kategori (som jeg så har glemt hvad hedder). Valget faldt på Nikon, netop pga. religion, som én tidligere skrev. Men Sonyen var faktisk lige så god.

Mit råd til dig, handler ikke om kamerahus og andet gøjl. Det du skal undgå er en linse på 18-55 mm. Det bedste du kan gøre for dig selv er at få en linse på 18 - 105 (eller derover). Det gør pludselig at du er meget mere alsidig uden at du behøver at skifte linse hele tiden (når du efter en uges brug finder ud af, at du gerne ville kunne zoome ind på ting, der er længere væk) Selv bruger jeg en Nikkor VR 18 - 105 mm. Der kan man tale om kram. Smile

God jagt!

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 09:48
Gå efter den dér 18-55mm - den er fin nok til at starte med -

Ja, men saa heller ikke mere. Jeg har ikke haft min 500D i lang tid foer jeg savner et bedre objektiv. Men som flere siger, saa er den fin til prisen, og til en begynder saa man kan laere alle de muligheder, der er i kameraet.

AUTO" og "P" indstillingen

"P" indstillingen er dog rigtig god hvis man ikke har tid til at rode med manuelle indstillinger - hvis man f.eks. er begynder og skal tage et hurtigt billede. Jeg har i hvert fald taget en del fine billeder med det. Men ja, generelt skal man ind og lege med de andre manuelle og halv-manuelle indstillinger, som dog er lettere hvis man saetter sig ind i basis-teori.

Proev ogsaa at google "digital photography school" mht. opstartshjaelp.

Et hurtigt spsm off topic: kan I give et hurtigt raad til en indstilling, naar man bruger continuos shooting paa 500D og skal tage et motiv i hurtig bevaegelse - hvordan faar man bevaegelsen fastforsset saa godt som muligt paa alle billederne?

-------------

BORING!

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af betho betho skrev:

Mit råd til dig, handler ikke om kamerahus og andet gøjl. Det du skal undgå er en linse på 18-55 mm. Det bedste du kan gøre for dig selv er at få en linse på 18 - 105 (eller derover). Det gør pludselig at du er meget mere alsidig uden at du behøver at skifte linse hele tiden (når du efter en uges brug finder ud af, at du gerne ville kunne zoome ind på ting, der er længere væk) Selv bruger jeg en Nikkor VR 18 - 105 mm. Der kan man tale om kram. Smile

Der er jeg ikke helt enig.

Vi kan godt blive enig om at der er et mere alsidigt objektiv når du har brændvide fra 18 til 105 eller over. Men generelt bliver objektiverne af dårligere kvalitet jo større brændvide spænd du har, medmindre de bliver rigtig dyre. Et lysstærkt objektiv med blænde f/2.8 eller større (tallet efter f/ bliver lavere) bliver fysisk ret stort når du er oppe i brændvider over 50-100mm. Dermed bliver objektivet ret dyrt da det er nogle store og gode "vinduer" der er i objektivet.
Hvis man både skal tage gode billeder med vidvinkel og tele så kommer du ikke ud over at skulle have flere objektiver.
Der er ikke meget ved at have et objektiv med så lille blænde, fordi man hellere vil have stort zoomspænd, at man i dag kun kan tage billeder udenfor fra kl 9 til 16 fordi der ellers ikke er lys nok. Wink

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

Der er ikke meget ved at have et objektiv med så lille blænde, fordi man hellere vil have stort zoomspænd, at man i dag kun kan tage billeder udenfor fra kl 9 til 16 fordi der ellers ikke er lys nok. Wink

Bare for at være flabet... Men er det sådan det er med et tilsvarende objektiv fra Canon, for så er jeg da glad for jeg bruger Nikon. Tongue

Vi kan godt blive enig om at der er et mere alsidigt objektiv når du har brændvide fra 18 til 105 eller over. Men generelt bliver objektiverne af dårligere kvalitet jo større brændvide spænd du har, medmindre de bliver rigtig dyre. Et lysstærkt objektiv med blænde f/2.8 eller større (tallet efter f/ bliver lavere) bliver fysisk ret stort når du er oppe i brændvider over 50-100mm. Dermed bliver objektivet ret dyrt da det er nogle store og gode "vinduer" der er i objektivet.
Hvis man både skal tage gode billeder med vidvinkel og tele så kommer du ikke ud over at skulle have flere objektiver.

Nu er en 18 - 105 mm. hverken en hvidvinkel eller en telelinse. Det er såmænd bare et objektiv der giver lidt mere handle frihed. Der er ingen forskel i kameraets evne til at tage billeder indendøres eller udendøres i forhold til om jeg bruger den 18-55 mm. jeg har liggende eller 18-105 mm. Dermed ikke sagt, at du ikke har ret. Jeg må jo bare konstatere at linserne fra Nikon er i ganske udmærket og optimal kvalitet. Og det er jeg såmænd ganske tilfreds med. LOL
Der hvor jeg ved det gør en forskel er kamerahuset. Min stedfar er fotograf og dybt religiøs, når det kommer til Nikon (også mere end hvad godt er Wink). Der hvor jeg oplever den store forskel billedmæssigt indendøre er at jo dyre huset er, jo bedre tager den billeder uden blitz indendøre. Hans D3X er helt fænomenalt til indendørs brug (og tungt af H til).

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 11:31

[
Der hvor jeg ved det gør en forskel er kamerahuset. Min stedfar er fotograf og dybt religiøs, når det kommer til Nikon (også mere end hvad godt er Wink). Der hvor jeg oplever den store forskel billedmæssigt indendøre er at jo dyre huset er, jo bedre tager den billeder uden blitz indendøre. Hans D3X er helt fænomenalt til indendørs brug (og tungt af H til).
Dette vil jeg så ikke dig ret i. I dag har mange af de nye DSLR i den billige ende extrem gode støj og ISO egenskaber. Men at begynde at sammenligne et hus til 5.000 med et hus til 45.000 gir jo heller ikke mening. Det har alle dage været sådanne at hvis man går op i sensorstørrelse eller film format så får man bedre kvalitet/opløsning. Så et Hasselblad vil slå din fars D3X med længder. 

Men det der virkelig gir noget på billede kvaliteten er det glas du sætter foran. Så selv om din far har et godt hus, jamen hvis han bruger et dårligt objektiv der ikke er lysstærkt, f.eks med blænde 5,6 og som ikke tegner særligt skarpt, så vil du på mindre hus men med et rigitg godt objektiv med blænde 1,8 stadig kunne få bedre billeder, alene af den grund at du kan kører med mindre ISO.
Nu har objektivet indflydelse på mange ting: Skarphed, kontrast, farvegengivelse og sætter du en Cola bund foran på huset, så får du ikek noget godt ud af det.

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 12:10
PerW:
Rolig rolig... For det første har jeg intet sammenlignet. Jeg har såmænd bare konstateret, ved eget selvsyn, at et hus til 45.000 er noget bedre til at udnytte lys i et mørkt rum , end et til 5.000 med samme objektiv. Det er ikke en sammenligning, men en kostatering.

For det andet har jeg på intet tidspunkt sagt noget om forskellige linser på min stedfars kamera. Det du skriver er helt sikkert rigtigt. Men når nu det på intet tidspunkt har været nævnt noget om dårligere objektiver, colaflasker osv. end den jeg har nævnt... Hvad er så pointen? Jeg kan da for argumentationens skyld nævne at den linse jeg bruger, er meget rost.

Min eneste pointe er, at hvis man er en amatør-lege-med-billeder-for-sjov-i-den-billige-ende fyr, som mig og trådstarter, KAN det være en god idé med en god linse der kan zoome mere end den kedelige 18-55 mm. Tag min kommentar for hvad den er - Et råd fra én amatør til en anden, og ikke en provokation til alle jer super proffer.

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 17:19

Og det er så mit problem. Kan du anbefale nogle modeller til Canon? Både originale og andre?
Det skal ikke nødvendigvis være det vildeste og dyreste, da jeg også er begynder. Til at starte med savner jeg mest tele ift. min 18-55. Jeg vil egentlig helst have en, der samtidigt kan erstatte den jeg har nu, så jeg ikke skal rende med to foreløbig.

-------------

BORING!

Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 21:50
Jeg har et Tamron 18-270 (270!!) som jeg er meget glad for. Kjøbt i USA for ~3k DKK, noget mere her.

Skal man rende rundt med kun et objektiv, bør man forsøge dette.

Skrevet den: 26-November-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Og det er så mit problem. Kan du anbefale nogle modeller til Canon? Både originale og andre?
Det skal ikke nødvendigvis være det vildeste og dyreste, da jeg også er begynder. Til at starte med savner jeg mest tele ift. min 18-55. Jeg vil egentlig helst have en, der samtidigt kan erstatte den jeg har nu, så jeg ikke skal rende med to foreløbig.

Det er meget problematisk at lave et godt objektiv der spænder fra vidvinkel til tele, for ikke at sige umuligt uden at gå på kompromis med kvaliten.

Et god sted at kigge test af objektiver er http://www.photozone.de - www.photozone.de (siden er på engelsk). Deres test er meget troværdige.

Skrevet den: 27-November-2009 kl. 10:54

Bare for at være flabet... Men er det sådan det er med et tilsvarende objektiv fra Canon, for så er jeg da glad for jeg bruger Nikon. Tongue

Jeg vil slet ikke begynde at snakke om Nikon kontra Canon, for det er begge to kanon gode kameraer de leverer og om trådstarter vælger et Nikon frem for Canon kan jeg fuldt ud støtte da det højest sandsynligt så er et Nikon der opfylder hans krav bedst.

Men der er ikke forskel på de fysiske faktorer der gør sig gældende. Og det er netop blændens størrelse ved store brændvider der er problemet. Det Nikon 18-105 der bliver nævnt har blænde f/3,5-5,6 dvs. ved 18mm har det blænde 3,5 og 105mm 5,6. Det er sgu ikke meget hul der er igennem og hvad det angår er der ikke forskel på hvilken producent der har lavet objektivet.

Nu er en 18 - 105 mm. hverken en hvidvinkel eller en telelinse. Det er såmænd bare et objektiv der giver lidt mere handle frihed. Der er ingen forskel i kameraets evne til at tage billeder indendøres eller udendøres i forhold til om jeg bruger den 18-55 mm. jeg har liggende eller 18-105 mm. Dermed ikke sagt, at du ikke har ret. Jeg må jo bare konstatere at linserne fra Nikon er i ganske udmærket og optimal kvalitet.
50mm er det der kaldes normal, under er vid og over er tele. Linserne fra Nikon ER i god kvalitet, ingen tvivl om det. Men igen, man får hvad man betaler for, også ved Nikon, og hvis du skal have gode objektiver skal man ofre mere end hvad 18-105 f/3,5-5,6 koster. Måske ligger problemet i hvad vi mener er gode objektiver Wink

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Skrevet den: 27-November-2009 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Til Canon vil jeg helt klart anbefale deres EF 70-200 F/4L IS USM, Det er et hurtigt og meget skarpt objektiv. Det er en del billigere end den tilsvarende F/2,8 model (som også er langsommere), så hvis ikke det skal være vildt lysstærkt er f/4 modellen nok.
EF 70-300 f/4-5,6 USM IS kunne også være et bud. Jeg har ikke selv erfaring med det, men det får rigtig gode anmeldelser. Du får mere zoom og det er billigere end EF 70-200 f/4L.....

Se eventuelt test på http://www.photozone.de - http://www.photozone.de

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Skrevet den: 27-November-2009 kl. 11:19

Nu er en 18 - 105 mm. hverken en hvidvinkel eller en telelinse. Det er såmænd bare et objektiv der giver lidt mere handle frihed. Der er ingen forskel i kameraets evne til at tage billeder indendøres eller udendøres i forhold til om jeg bruger den 18-55 mm. jeg har liggende eller 18-105 mm. Dermed ikke sagt, at du ikke har ret. Jeg må jo bare konstatere at linserne fra Nikon er i ganske udmærket og optimal kvalitet. Og det er jeg såmænd ganske tilfreds med. LOL

Prøv lige at tjekke 18-105s barrel distortions  http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=1 - http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=1  Det tyder på knap så god bygge kvalitet.
Men som de også skriver i testen, det er forventet i den prisklasse.
Det er svært at lave objektiver i god kvalitet med stort zoomspænd. Dem der er, der er gode koster somregel kassen.

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Skrevet den: 27-November-2009 kl. 11:48
Det er netop den prisklasse der bliver spurgt til i tråden.

Egentlig er der jo ingen grund til at bruge kræfter på at bevise at mit objektivt ikke er lige så godt som et til 10.000, for det tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om.
Men faktisk synes jeg den anmeldelse er helt fair. For han siger netop at objektivet er ret godt i sin prisklasse, bedre end de fleste. Så jeg er stadigvæk meget meget tilfreds. Tongue

Skrevet af: binne
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 17:49
jeg købte kit Canon 450D med 18-55 og 55-250 incl 8GB memory sidst jul til mig selv for 4500 efter cachback fra Canon, og har ikke fortrudt. Har efterfølgende købt nye ting efter, men synes det har været et godt begynder kamera for mig.

Jeg købte hos Warehouseexpress i UK, da de har europa garanti og dermed kan jeg indlevere det hos Canon DK.

Mit gamle Nikon købt i SE, havde ikke denne garanti, og blev smidt ud efter en lille fejl og masser af tovtrækkeri.

\René

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af binne binne skrev:

jeg købte kit Canon 450D med 18-55 og 55-250 incl 8GB memory sidst jul til mig selv for 4500 efter cachback fra Canon, og har ikke fortrudt. Har efterfølgende købt nye ting efter, men synes det har været et godt begynder kamera for mig.

\René
Lyder som et godt kit til en rigtig god pris. Man kan komme rigtig langt med det udstyr.
Man skal bare huske at tjekke garanti inden køb i udlandet. Det er nemlig ikke ens for alle Canons produkter.

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 10:14
Og så er Canon garenti 1 år.

Skrevet af: shaman
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 10:22
Nu er det ikke en specielt uddybende test EB har disket op med, men hvad siger de erfarne herrer til testvinderen, http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/elektronik/article1261218.ece - Pentax K-x ?

-------------
/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 10:44
Pentax.. lækre modeller med fede features til en lavere pris en konkurrenterne. Ifølge diverse reviews disker de dog op med ringere billedekvalitet, teknisk set. Hos bl.a. Populair Photography er de lidt lunkne over for Pentax i sammenligning med fx. Canon, Nikon og Sony. Dog uden at gøre kvaliteten ringe.. blot ringere end de andre.

Om det er et problem for dig er ikke sikkert - læs anmeldelserne (ikke EB, Gear, So Ein Ding osv...) og tag en vurdering :-)

Skrevet af: binne
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 18:00
Du skal bare have i tankerne at hvis du vil købe brugt udstyr til, feks, objektiver, flash eller andet, så tror jeg udvalgtet er størst hos Canon og Nikon, derfor var mit valg Canon fremfor de andre.
Garanti, er måske lavere end i DK, men byt om 1 år er det afskrevet med halvdelen måske, og så kan jeg jo næsten købe et nyt for det jeg har sparet hvis det skulle gå i stykker. ;o)

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 18:07
Her er en der fortæller hvorfor valget faldt på Nikon vs Canon.

http://nikonforum.dk/forum/forum/viewthread.php?thread_id=39&pid=254#post_254 - http://nikonforum.dk/forum/forum/viewthread.php?thread_id=39&pid=254#post_254

Skrevet den: 16-December-2009 kl. 17:37
Så skulle mit Canon 500D gerne komme med posten i løbet af de næste par dage :)

Mht. hukommelseskort, så har jeg har et 16 GB SanDisk Ultra II liggende, men jeg ved ikke om det er tilstrækkeligt med en skrivehastighed på 15 MB/s? Jeg vil jo vældig gerne kunne optage video. I hvert fald i 720p.

Hvad siger I? :)

Skrevet af: mewmew
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 03:29
Det er jo min/average Write speed der er afgørende for, om kortet kan følge til informationerne der kommer fra video.
Du kan jo prøve at se, om det kan følge med.
Jeg har et Pana TZ7 som også kører 720p, jeg købte SiliconPower SDHC class 6 kort med mit camera, de er ikke så dyre, men kører fint.

http://www.tomshardware.com/charts/sdhc-memory-card-charts/Minimum-Write-Transfer-Rates,864.html
Købt her:
http://www.digital-cameras.com/productsDA.asp?DepartmentID=34

Skrevet af: mewmew
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 03:32
http://www.digital-cameras.com/productsDA.asp?DepartmentID=34 - http://www.digital-cameras.com/productsDA.asp?DepartmentID=34

http://www.tomshardware.com/charts/sdhc-memory-card-charts/Minimum-Write-Transfer-Rates,864.html - http://www.tomshardware.com/charts/sdhc-memory-card-charts/Minimum-Write-Transfer-Rates,864.html

Skrevet af: AndersM85
Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 15:59
Ked af at rippe op i en gammel tråd, men jeg står i samme situation som vedkommende der startede topic, jeg vil utroligt gerne kaste mig ud at lege lidt med spejlreflekskamera og jeg har fået et godt tilbud på Sony's a330 kit. Er der nogen som kan anbefale eller fraråde Sony?

-------------
Mvh Anders

Skrevet af: bmnmce
Skrevet den: 21-Marts-2010 kl. 15:05
Hej
overvejer Canon 550 med18 - 135 mm kit til ca 7200 er det et godt køb???

Skrevet af: Bent MN
Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 06:34
Hej
Jeg overvejer også Canon 550 med 18 - 135 mm kit til ca 7200 er det et godt køb???
Efter hvad jeg forstår er det godt med et objektiv der er større end 18-55.
mvh

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 09:32
har lige købt 550d som reserve til min 5d Mark II og min beater som er en gammel 350D..

det er et FANTASTISK kamera, især til prisen. 18-135mm med IS er ikke dårligt, ved ikke om jeg måske som begynder ikke ville købe huset alene, og muligvis købe dette tamron med.

http://www.godigital.dk/dk/xw6098.asp - http://www.godigital.dk/dk/xw6098.asp

måske ikke verdens kønneste objektiv, men billigt og har et stort zoom område, og tegner fornuftigt. (det har IS hedder vist bare VC på tamron)

Dog er 18-135mm Kit med Image stabiliser et okay objektiv.

Anyways, tilbage til 550D..

i forhold til min gamle 350D er de nået langt med bygge kvaliteten, og lukkelyden er også lidt bedre, savner stadig magnesium chassie og den ekstra skærm og fullframe fra mit 5D, men den levere gode billeder.

Sensoren tegner skide godt. og i forhold til en 7D så er den på par, hvis ikke lidt skarpere billedmæssigt, så det er et enormt godt kamera.

Fullhd film ser fantastisk ud, men ved ikke om det har værdi.

Har testet lidt med et par gamle objektiver jeg har liggende. og der tegner den kanon..

100mm F2.8 macro den tegner på niveau med min 5D.

Sigma F2.8 28-72mm (mener jeg den er) der har den lidt problemer med at ramme Zoom, den jager lidt. hvor min 5D er dead on.. men igen skarpe billeder..

550D har ihvertfald min anbefaling som kamera.

men personligt vil jeg sige en 18-55 er fin til at starte med, så måske en fast 50 eller 100mm og et zoom objektiv noget ala 70-200mm

Min objektiv pakke er følgende som jeg synes dækker mig fint ind

Canon 18-55mm (kit 350d) bruges ikke
Canon 18-55mm IS(kit 550d) kæresten får den med når hun skal ud og lege.
Sigma 22-78mm F2.8 filter 82 - sidder normalt på, godt nok 800grams objektiv.
Canon 100mm fast F2.8 macro USM
Canon 70-200mm L F2.8 objektiv (uden IS)
Tamron 70-300mm cheap ass Tamron (tager skide gode billeder, meget blød omkring midten

Skulle jeg være ærlig så tror jeg, jeg ville klare mig fint med en høj kvalitets 18-50mm med USM og IS. sjældent jeg bruger de tunge zoom objektiver.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 17:10
Hej
Tak for svaret blev lidt mere klog på det.
Hvordan er din erfaring med Tamron og Sigma kontra Canon`s egen
mvh
Bent

Skrevet af: bmnmce
Skrevet den: 22-Marts-2010 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

har lige købt 550d som reserve til min 5d Mark II og min beater som er en gammel 350D..

det er et FANTASTISK kamera, især til prisen. 18-135mm med IS er ikke dårligt, ved ikke om jeg måske som begynder ikke ville købe huset alene, og muligvis købe dette tamron med.

http://www.godigital.dk/dk/xw6098.asp - http://www.godigital.dk/dk/xw6098.asp

måske ikke verdens kønneste objektiv, men billigt og har et stort zoom område, og tegner fornuftigt. (det har IS hedder vist bare VC på tamron)

Dog er 18-135mm Kit med Image stabiliser et okay objektiv.

Anyways, tilbage til 550D..

i forhold til min gamle 350D er de nået langt med bygge kvaliteten, og lukkelyden er også lidt bedre, savner stadig magnesium chassie og den ekstra skærm og fullframe fra mit 5D, men den levere gode billeder.

Sensoren tegner skide godt. og i forhold til en 7D så er den på par, hvis ikke lidt skarpere billedmæssigt, så det er et enormt godt kamera.

Fullhd film ser fantastisk ud, men ved ikke om det har værdi.

Har testet lidt med et par gamle objektiver jeg har liggende. og der tegner den kanon..

100mm F2.8 macro den tegner på niveau med min 5D.

Sigma F2.8 28-72mm (mener jeg den er) der har den lidt problemer med at ramme Zoom, den jager lidt. hvor min 5D er dead on.. men igen skarpe billeder..

550D har ihvertfald min anbefaling som kamera.

men personligt vil jeg sige en 18-55 er fin til at starte med, så måske en fast 50 eller 100mm og et zoom objektiv noget ala 70-200mm

Min objektiv pakke er følgende som jeg synes dækker mig fint ind

Canon 18-55mm (kit 350d) bruges ikke
Canon 18-55mm IS(kit 550d) kæresten får den med når hun skal ud og lege.
Sigma 22-78mm F2.8 filter 82 - sidder normalt på, godt nok 800grams objektiv.
Canon 100mm fast F2.8 macro USM
Canon 70-200mm L F2.8 objektiv (uden IS)
Tamron 70-300mm cheap ass Tamron (tager skide gode billeder, meget blød omkring midten

Skulle jeg være ærlig så tror jeg, jeg ville klare mig fint med en høj kvalitets 18-50mm med USM og IS. sjældent jeg bruger de tunge zoom objektiver.
tak for det gode svar der er også et kit  med 2 obletver18 - 55 og 55 -250 mm IS, hvad er din mening om. ER Tamron og Sigma gode nok

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 26-April-2010 kl. 23:11
Canon's nye kitobjektiver 18-55mm og 55-250mm med IS er absolut udemærkede objektiver til at starte op med. De leverer selvfølgelig ikke samme kvalitet som f.eks. Canon's pro L-objektiver. Som jo også er en hel del dyrere.

Jeg startede selv op med et entry-level kamera Canon 400D og så et Sigma 17-70mm + et Canon 70-300mm IS.  Super godt starter kit, der leverede fine resultater.
Det har så udviklet sig til , at jeg nu har 2 Pro huse - 5DMkII og 1DMkIII + 6 L-objektiver og 2 gode Canon objektiver. Som jeg virkelig nyder, at tøffe rundt med. Thumbs Up

Mvh. Roland

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet den: 27-April-2010 kl. 06:45
Har købt Canon 550d med  Canon 18 - 200 mm EFs IS er ganske godt tilfreds med det objektiv
(er jo kun nybegynder objektivet var et godt tilbud i forretning til 3700.- kr)

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 29-April-2010 kl. 01:49
Tillykke med købet, Bent  -  og rigtig go' fornøjelse.

/Roland

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Ravnholdt
Skrevet den: 18-Juni-2010 kl. 00:40
Hej

Fedt kamera, at du har købt. Jeg håber, at du rigtig glad for det. Har selv kigget på noget lignende, men venter nok lige en generation (af kameraer på dette prisniveau og specifikationsmæssigt) mere.

Med venlig hilsen

Print side | Luk vindue