Kære forum...
Jeg er taknemmelig for dette forum, ift. at få hurtig viden om fladskærme m.m. Efterhånden som jeg selv har skrevet et par indlæg, og især nye folk svare/spørger om hint og andet, er det gået op for mig, at det eneste forummet trænger til er en Newbie guide til Fladskærmsteknologi og DVB.
Det skal være en guide indelt i punkter, som er nem at surfe rundt i (evt. et word/pdf dokument). Guiden skal ikke indeholde konkrete oplysninger om specifikke produkter, men blot de teknologier og dets faldgrupper der ligger bag. Tanken er at guiden for så vide skal objektiv behandle punkter, som jeg f.eks. har forslået i de nedenstående. Jeg kunne sagtens selv biddrage lidt, men jeg er sikker på at med den gruppe eksperter der er herinde, at der kunne være andre ligeså.
For hvis man kigger på mange spørgsmål, så handler de jo netop om noget af det basale... eller bunder i en uvidenhed, som man så nemt kan rode bod på, ved at læse et samlet dokument.
Hvad siger i til denne ide (pardon, hvis der allerede findes en sådan)
-
Responstid: Motiver i bevægelse må ikke ”hænge”.
-
Betragtningsvinkel: Stå midt for og gå ud til siderne: Skarphed, farver, lys og kontrast skal bevares. Farver og kontrast må ikke falme, når man går ud til siden.
-
Farvegengivelse: Farverne skal se naturlige ud (tjek ansigtsfarverne). Kontrast og lys: Der skal være nok til at man kan se tv i dagtimerne.
-
Sideværtsbevægelser: Motiver i bevægelse må ikke have en hale efter sig. Eller en bil der drejer med tændte lygter må ikke have lygterne ”hængende”, hvor den drejer.
-
Opløsningen: Skal overholde HDTV ready standarden.
-
Tilslutning: Er der SCART-stik? S-VHS stik, HDMI/DVI stik?
-
Tekst-tv: Står bogstaverne skarpt? Også helt ud i kanterne af billedet?
-
Æstetikken – kan man lide designet på fjernsynet?
-
LCD vs. Plasma?
-
Pixelfejl – hvad er det?
-
Digital tuner (DVB-T/DVB-C/DVB-S) eller analog?
-
prisen ;-)
|