Print side | Luk vindue

5.1 lyd på DR HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71262
Udskrevet den: 18-December-2024 kl. 05:57

Emne: 5.1 lyd på DR HD
Skrevet af: filmfreak
Emne: 5.1 lyd på DR HD
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 19:41
Det lader til at der i dag er kommet et nyt lydspor:  "HE-AAC 3/2.1" på DR HD via DVB-T . Mit Sony TV viser i hvertfald dette, men min reciever opfattter det kun som 2 kanal 48 KHz Cry
Hvad kræves der af ens surround reciever for at kunne decode et HE-ACC 3/2.1 signal fra TV'et ?
Havde håbet at der kom et AC3  (DD5.1) ud af det .

På Canal Digital er der ikke sket nogen ændringer - stadig kun 2 kanal lyd.

filmfreak

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 19:51
Indtil idag har min reciever detectet signalet som DTS 2.0. Jeg er også spændt på hvad der sker...

Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 20:54
Min reciver viser stadigvæk 5.1 dts lyd,på DR HD via DVB-T,men ingen lyd i centeren,på DR HD via satelitten fra CD,kun 2 kanal lyd.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:00
Det skal lige siges at der findes to lydspor. Mit Sony TV vælger automatisk "dansk HE-AAC 2.0" lydsporet så jeg skal selv aktivt vælge det andet spor som tilsyneladende hedder: "engelsk HE- AAC 3/2.1" .

Min reciever modtager dog begge lydspor som 2.0 PCM

filmfreak

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:16
Hvilket Sony har du?

På vores Sony W4000 (Stofa) kan jeg vælge mellem 3 muligheder
  Dansk(A)
  Ukendt(B)
  Dansk(A) + Ukendt(B)

Det ser ud til, at de to første er hhv. højre og venstre kanal, så jeg skal vælge den sidste for at få stereo. Og den skal jeg manuelt vælge, hver gang jeg skifter til kanalen...

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvilket Sony har du?

Et Sony W4500  - husk at der er tale om modtagelse via DVB-T (altså fra alm. antenne)
På TV-et kan jeg så vælge mellem 2 lydspor med 'audio'-knappen på fjernbetjeningen.

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 22:04
Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap

Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-November-2009 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen nu ER der kommet DTS 5.1 i min modtager også. Og der er sågar også liv i LFEClap

Hej.
Det dog en masse fine forkortelse i bruger her kan de oversættes til noget jeg kan forstå.
Der burde være en side her på recorder som forklarede hvad de betød.
Når der på min Triax 405 står Dansk AAC,hvad er det så lige det betyder.
På DR HD står der Dansk AAC og Engelsk AAC.
Undskyld min ringe viden.

Mvh. nesager

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 22:56
http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_%28sound_system -
Wiki er din ven:
http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_(sound_system )
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effect - http://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effect
AAC signalet bliver i recieveren konverteret til enten DD 5.1 eller DTS 5.1
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding - http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 23:07
Tak for svaret.
Vil prøve at stave mig igennem det engelske,sad bagerst i klassen da vi  havde engelsk.

Hvad er forskellen på disse to .

Dansk AAC og Engelsk AAC.

Mvh. nesager

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 23:13
Jeg formoder at det danske er en nyere version, da det skulle være helt up to date det de anvender på DTT nettet.

Skrevet den: 30-November-2009 kl. 23:20
Tak for det.
Man lærer noget nyt hele tiden,så er det lige om man kan huske det Confused
Må hellere komme i seng, skal tidlig op i morgen og om Boxer har noget på min pakkekalenderBig smile

Mvh. nesager

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 07:54

Hmm...  Mit Sony TV kan åbenbart ikke omforme 5.1 HE-AAC til noget som min reciever opfatter som 5.1 lyd Cry

Hvorfor har DR mon valgt dette format, når ens TV-modtager ikke kan bruge det til noget ? Jeg kan fint modtage svensk TV i Dolby Digital 5.1 (MPEG2) !

Mon det kræver en firmware opdatering af mit TV ?

Nu venter vi bare på at Canal Digital (satellit) også sender DR HD med 5.1 lyd - dette bliver vel så i DD5.1 ?

/filmfreak

Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Hmm...  Mit Sony TV kan åbenbart ikke omforme 5.1 HE-AAC til noget som min reciever opfatter som 5.1 lyd Cry

Hvorfor har DR mon valgt dette format, når ens TV-modtager ikke kan bruge det til noget ?

Det har de fordi det er pladsbesparende i sendenettet. Men der er næppe meget udstyr der understøtter det.
Jeg kender ihvertfald ikke til surround receivere der understætter HE-AAC. Så ens modtager skal transkode til DD eller DTS og det er det næppe alle der gør.

Skrevet af: kbh4
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 09:04

Hvordan får du din Triax til at outputte andet end PCM?

På min Triax 409'er kan jeg vælge "Stereo" eller "Multikanal" men ligegyldigt hvad, så skriver min Onkyo reciever bare "PCM"...

Er det måske afhængigt af udsendelsen? Lige pt. får jeg kun stereo-(PCM)-signaler i højtalerne på alle kanaler (selvom Triax'en skriver "Dansk (HE-AAC)" på skærmen hvis jeg trykker på "Audio" mens jeg kigger på MUX2 kanalerne).

-Kent

-------------
http://eu.playstation.com/psn/profile/kbhsn/">

Skrevet af: Egelund1
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 09:15
Hvis modtager overholder nordic standarten eller er Boxer godkendt, burde der enten komme AC3 eller DTS ud af setop boksen/TV. 
HE AAC er en ny en transportstrøm/kodnings type, men da der meget få SS forstærker som kan forstå HE AAC er det indført i standarten for modtagerne at de skal kunne afleverer DTS eller AC3 således at folk ikke skal skifte udstyr bare fordi udviklingen forsætter med fornyet kodnings algoritmer.  
Forskellen på Ddansk og Engelsk er blot en måde skelne mellem to lyd sæt, hvor Dansk på min modtager er 2 kanaler prologic , og Engelsk er 5.1 diskrete lydkanaler.
Det virker fint og lyder godt, desværre er min boks (Sagem) langsom til at skifte, hvilke gør det svært at sammenligne

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Hvis modtager overholder nordic standarten eller er Boxer godkendt, burde der enten komme AC3 eller DTS ud af setop boksen/TV. 

Hmm.. mit Sony 40W4500 skulle ellers være Boxer godkendt, men aligevel får jeg kun 2 kanal PCM Cry

Håber det bliver løst med en softwareopdatering via DVB-T

Skrevet af: MichaelA
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 10:29
Hmm, kiggede på lydformatet i går på DR HD. Jeg har Stofa og de sender som jeg kan se stadig lyden i Mpeg 1 i 2 kanaler, og altså ikke ACC/DD 5.1.

Men måske det kom på senere..?

-------------
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Hvordan får du din Triax til at outputte andet end PCM?

På min Triax 409'er kan jeg vælge "Stereo" eller "Multikanal" men ligegyldigt hvad, så skriver min Onkyo reciever bare "PCM"...

Er det måske afhængigt af udsendelsen? Lige pt. får jeg kun stereo-(PCM)-signaler i højtalerne på alle kanaler (selvom Triax'en skriver "Dansk (HE-AAC)" på skærmen hvis jeg trykker på "Audio" mens jeg kigger på MUX2 kanalerne).

-Kent

Triax'en står til MULTIKANAL. Og boxen understøtter jo HE-AAC, så bitstreamen bliver konverteret i boxen går jeg ud fra, og sendes til recieveren som et signal den genkender, enten DD eller DTS.
Har du lavet opsætningen i Onkyo'en rigtigt? Kan huske man skulle ind og vælge lydformat til hvert input.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af MichaelA MichaelA skrev:

Hmm, kiggede på lydformatet i går på DR HD. Jeg har Stofa og de sender som jeg kan se stadig lyden i Mpeg 1 i 2 kanaler, og altså ikke ACC/DD 5.1.

Bitraten på DR-HD signalet i stofa's net tyder på at det meget vel kan være en direkte transparent videreformidling af signalet fra satelliten på 1W

Det skal du i så fald prise dig lykkelig for, da det er det absolut bedste DR-HD signal vi som slutbrugere kan modtages med en bitrate på ca 15,5 Mbit/s (det er bedre end signalet via DTT, Viasat, YouSee, TDC-tv m.fl)

Når Telenor (Canal Digital platformen) får omstillet deres uplink i DR-byen vil det efter alt at dømme blive 5.1 Dolby digital/AC3 der vil blive formidlet via denne transmission, da det er det signal der er kompatibelt med langt de fleste satellit recivere (og for den sags skyld DVB-c bokse) der står ude hos folk, og der jo er masser af plads på satelliterne i forhold til hvad der er på DTT nettet.

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 12:07
Jep, fin billede kvalitet så bl.a det program kl. 20 i går aftes Ekspedition Guyana, som fik det samme program på DR1 til at ligne analogt ved sammenligning. Rigtigt flot billede.

Se iøvrigt deres program om kommende film m.m.

http://www.dr.dk/HD/index.htm - http://www.dr.dk/HD/index.htm

-------------
Beovision Avant 55"

Skrevet af: Derre
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:05
Jeg kan stadig ikke se nogen surround på DR HD. Jeg modtager via DTT og har en Sagem ITD 84 HD tilsluttet min Onkyo 875 med HDMI. Jeg har indstillet STB til at outputte "Multichannel" og har prøvet både det danske og engelske lydspor jeg kan se der følger med. Nogen ideer?

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:15
Har nu prøvet med DVB-T modtagerdelen i min HD boks fra Canal Digital og får tilsyneladende et DTS spor både på dansk og engelsk lydspor fra DR HD. (men alt HE-AAC lyd fra de forskellige kanaler bliver omformet til DTS i denne boks!) Det er det engelske lydspor på DR HD der indeholder rigtig 5.1 lyd, men jeg synes det lyder en smule kunstigt - bla kommer dialogen både i front og center - havde forventet at dialogen kun kom i center ?

Håber snart at der også kommer DD 5.1 lyd på satellitten (Canal digital)

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:22
Jeg kan ikke se der skulle være kommet DD 5.1 lyd her hos Stofa..?

-------------
Beovision Avant 55"

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 18:47

Jeg kan ikke se der skulle være kommet DD 5.1 lyd her hos Stofa..?

Det kommer sandsynligvis ikke før der kommer DD 5.1 lyd på Canal Digital ..

Skrevet af: Gonardo
Skrevet den: 01-December-2009 kl. 22:07

Hvis jeg trykker 2.gange på info og derefter på grøn knap på min Zaptor, står der lyd i Mpeg 1 og i 1 kanal :-(

Har også tjekket alle mine højtaller, der kommer kun lyd ud af min centerhøjtaller...

Skrevet den: 01-December-2009 kl. 23:32
Og Julekalenderen kl 19.30 var i perfekt 5.1 DTS surround.Thumbs Up

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 07:56
Har stadigvæk ingen lyd i centeren ved dansk lydspor,på DR HD via DVB-T,vælge jeg engelske lydspor er der lyd i centeren,synes også at dialogen kommer lidt for meget ud i fronthøjttalerne,selve lyden er okay,men jeg foretrækker at se DR-HD fra CD via satellitten,selvom det ikke er med 5.1 lyd.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 08:29

Hvordan kan din reciver køre pagten i dts 5.1, når de sendte den i stereo.

Og lige et lille fif. inde på dr.dk/programoversigten. Der står der, hvilken lyd de sender, og billede, osv. Og det enste der kommer i 5.1, det er en fil i aften, efter manden med de gyldne ører 

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Har stadigvæk ingen lyd i centeren ved dansk lydspor,på DR HD via DVB-T,vælge jeg engelske lydspor er der lyd i centeren,synes også at dialogen kommer lidt for meget ud i fronthøjttalerne,selve lyden er okay,men jeg foretrækker at se DR-HD fra CD via satellitten,selvom det ikke er med 5.1 lyd.

Det danske lydspor er kun i 2 kanal (HE-AAC 2.0) hvorimod det engelske er HE-AAC 3/2.1  - altså ægte 5.1.

Mit Sony TV spytter kun 2 kanal PCM lyd uanset valg af lydspor - troede ellers det var meningen at TV'et selv skulle transcode HE-AAC formatet til enten AC3 eller DTS som ens surround reciever forstår ? Det er mig bekendt ingen surround reciever pt der forstår HE-AAC lydformatet ?

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 09:14

Det danske lydspor er kun i 2 kanal (HE-AAC 2.0) hvorimod det engelske er HE-AAC 3/2.1  - altså ægte 5.1.

Så kan jeg bedre forstå det,det er fordi min receiver viser 5.1 dts,lige meget om den står på dansk eller engelske lydspor.

-------------
M.V.H Jan

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 09:15
Jeg tvivler på at DR i fald de vil sende multikanal sender DTS. Mon ikke DD er det oplagte valg? Det er i hvert tilfælde den platform der understøttes bredest (uanset at mange anser DTS som et bedre format). Men vil da lige tjekke hvad computeren siger i aften, med GraphStudio burde det være en smal sag at connecte til den rå lyd og inspicere formatet.

I kan sagtens regne med at en MPEG4-boks roder med lyden inden den sendes videre...

Skrevet af: culrich
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 09:29
HE-AAC 2.0 kan indeholde mutilkanal lyd og er meget mere effektivt komprimeret end Dolby Digital, DD, AC-3.

Dvs. med en bitrate på omkring 200 kbit/s (ca halvdelen i forhold til AC-3), opnår man en væsentlig bedre lydkvalitet.

Dolby har lavet en standard, Dolby Pulse, som egentligt blot er en spcifikation på at re-encode HE-AAC -> AC-3, men hvis bitraten på HE-AAC overstiger ca. 160 kbit/s opnår vi et tab i lydkvalitet.

Derfor er det bedst at re-encode til DTS istedet, da dette format har en meget højere bitrate (1.5 Mbit/s), således vi ikke får noget tab.

Men det kræver dit TV/STB understøtter denne feature.

/Christian

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvordan kan din reciver køre pagten i dts 5.1, når de sendte den i stereo.

Og lige et lille fif. inde på dr.dk/programoversigten. Der står der, hvilken lyd de sender, og billede, osv. Og det enste der kommer i 5.1, det er en fil i aften, efter manden med de gyldne ører 
Det aner jeg virkelig ikke. Recieveren skifter selv til DTS, og jeg kan tydeligt høre at der er surround.Smile

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 11:48

Oprindeligt skrevet af ghost-the-man ghost-the-man skrev:

Mit Sony TV spytter kun 2 kanal PCM lyd uanset valg af lydspor - troede ellers det var meningen at TV'et selv skulle transcode HE-AAC formatet til enten AC3 eller DTS som ens surround reciever forstår ? Det er mig bekendt ingen surround reciever pt der forstår HE-AAC lydformatet ?
Transcode-ningen foregår i boxen, og sendes som PCM til recieveren i et genkendeligt format. Lader til at dette format er DTS.Wink

Skrevet af: kbh4
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 12:10
http://en.wikipedia.org/wiki/PCM - PCM er det 'rå' ukomprimerede signal (svarende til hvad du finder på en CD) - DTS er en måde at "pakke" signalerne på. Du kan altså ikke sende DTS som PCM - det ville svare til at du overfører en .MP3 lydfil som .WAV

-Kent

-------------
http://eu.playstation.com/psn/profile/kbhsn/">

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 13:06
Jamen jeg ved ikke så meget andet end jeg har læst at boxen understøtter HE-AAC, som er det komprimerede format lyden sendes i. Og så må der foregå en konvertering inde i boxen til et format, som kan decodes af recieveren. Jeg siger ikke at boxen sender et DTS signal, men at det signal den sender åbenbart kan dekodes som et DTS format.Smile

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 14:22
DTS kan godt sendes som PCM - det er således, at DTS CD er lavet (det er en CD, der ligner enhver anden CD, og en standard CD-afspiller sender blot det digitale signal videre som et PCM Stereo lydspor, som så opfanges af receiver, detekteres som at være i DTS format - selv om standarden foreskriver, at det er sendt som PCM - og så dekoder det).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 16:02
Hmm.. det lader til at DR har fjernet det 'engelske' lydspor med HE-AAC 3/2.1 - så nu er det 2 kanals lyd tilbage igen....

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 17:34

Hmm.. det lader til at DR har fjernet det 'engelske' lydspor med HE-AAC 3/2.1 - så nu er det 2 kanals lyd tilbage igen....

Ja det lader det til. Men igår, der modtog jeg kun 2.0 fra min sagem box. Skønt den skulle konventere  til dtsConfused er der nogen der har haft sammen problem med sagem?

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 20:14
Jeg har præcis samme problem, men jeg må indrømme jeg tvivler på at alle deres programmer sendes med 5.1 lyd. Så vidt jeg kan se, er næste udsendelse med 5.1 fredag kl 21:30

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 20:25
Panic room der kommer her kl. 20:30 burde være i 5.1 står der på http://www.dr.dk/tjenester/programoversigt/

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 20:26
Der står hverken stereo eller surround i min browser, det gør der imidlertid fredag 21:30. Men jeg vil da lige smutte ind i stuen og se om der er noget at komme efter om lidt :)

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:22
Ja så iaften var der kun STEREO på både Julekalenderen og Filmen. Hvad hulan laver de nu derinde i DR HDUnhappy

Skrevet den: 02-December-2009 kl. 23:08
Jep heller ingen 5.1 her Cry

Skrevet af: katbird
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 23:16
 Edit:Borte tog det hele Clown

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 08:07

Ja så iaften var der kun STEREO på både Julekalenderen og Filmen. Hvad hulan laver de nu derinde i DR HDUnhappy

Mon ikke de nye kanaler og det digitale skifte har været en lidt vel stor mundfuld for DR?

I øvrigt er 5.1 desværre nok uinterressant for de fleste der modtager via det terrestriske net. De billigste bokse (hvor der næppe er de store hardwaremæssige forskelle) omdanner såvidt jeg kan se ikke HE-AAC til DTS eller DD. På min maximum t-102 får man enten PCM 2.0 eller HE-AAC når der bitstreames og det er der vist ingen surroundreceivere der klarer.

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

I øvrigt er 5.1 desværre nok uinterressant for de fleste der modtager via det terrestriske net. De billigste bokse (hvor der næppe er de store hardwaremæssige forskelle) omdanner såvidt jeg kan se ikke HE-AAC til DTS eller DD. På min maximum t-102 får man enten PCM 2.0 eller HE-AAC når der bitstreames og det er der vist ingen surroundreceivere der klarer.

Ja, og det gælder nok også for rigtig mange TV med MPEG4 tuner.  I hvertfald omdanner mit Sony 40W4500 (som ellers er Boxer godkendt) alt HE-ACC lyd til PCM 2.0 - dvs ingen mulighed for 5.1 lyd fra DR HD via DVB-T  Cry

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 10:37

Ja, og det gælder nok også for rigtig mange TV med MPEG4 tuner.  I hvertfald omdanner mit Sony 40W4500 (som ellers er Boxer godkendt) alt HE-ACC lyd til PCM 2.0 - dvs ingen mulighed for 5.1 lyd fra DR HD via DVB-T  Cry

Min sagem, både en med og uden HDD skulle konvertere HE-ACC til DTS 5.1

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 11:21
T-Duck: Gælder det også Sagem ITD 84 HD boksen?

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Derre Derre skrev:

T-Duck: Gælder det også Sagem ITD 84 HD boksen?

Ja det står højt og tydeligt i brugsforviringen. At den konvertere HE-ACC til DTS 5.1 På drhd indtil i går, stod der også DTS i info menu'en, men kun i 2.0

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 13:26
På nogle tv, bl.a. Panasonic, skal det sættes i indstillinger til lyd, hvordan signales sendes ud:

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 15:51

Mon ikke de nye kanaler og det digitale skifte har været en lidt vel stor mundfuld for DR?

Det er netop derfor en fordel at købe Boxer godkendte boxe. Så får man én der kan levere 5.1 lydSmile

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 15:52

Igen er det en fordel at kigge efter Boxer godkendelsen for at få 5.1 lydSmile
Oh shit! Jeg så ikke at det ER Boxer godkendt. Men så ville jeg rette henvendelse til Boxer om problemetWink

Skrevet af: weblance
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 18:45
Jeg kan godt modtage DTS 5.1 på min Maximum T-541 VA. Den er så forbundet til min forstærker med coax, men problemet er at lyden hakker temmelig meget. Hvad mon problemet er? Min STB, forstærker eller er kvaliteten bare dårlig?

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 18:55
Har du gode modtagerforhold? Jeg oplever ingen hakkeri i lyden med 80% modtagelse og 100% kvalitet.

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 20:39

Oh shit! Jeg så ikke at det ER Boxer godkendt. Men så ville jeg rette henvendelse til Boxer om problemetWink

Er det en del af Boxer-godkendelsen? Sender Boxer h5.1-lyd med HE-AAC?

Skrevet den: 03-December-2009 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Er det en del af Boxer-godkendelsen? Sender Boxer h5.1-lyd med HE-AAC?
Som jeg har forstået det, ja!

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 06:53
Sender boxer i danmark Canal+ med 5.1 HE-AAC lyd ? Synes jeg kun finde ét lydspor på Canal+ First på Boxers udgave på dansk DVB-T.
Jeg ved at svenske Boxer sender Canal+ first med Dolby digital lyd.

Er der mon nogen her, der har en beskrivelve af hvad der præcis ligger i at et TV / boks er Boxergodkendt ?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 11:02

Det er ret enkelt. En godkendelse betyder at det kan bruges til de her i landet gældende forhold. (MPEG4, HE-AAC og DVB-Subs.)

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er ret enkelt. En godkendelse betyder at det kan bruges til de her i landet gældende forhold. (MPEG4, HE-AAC og DVB-Subs.)
Ja så enkelt kan det vist sigesThumbs Up

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 12:16

Og det omfatter reencoding til DTS eller DD af multikanals HE-AAC?

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 15:40

Har du gode modtagerforhold? Jeg oplever ingen hakkeri i lyden med 80% modtagelse og 100% kvalitet.

Tja, modtagerforholdene kunne være bedre. Jeg har nok omkring 70-75% i modtagelse og 80-90% kvalitet.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 15:44

Det er lige i underkanten, du vil med de forhold få problemer i dårligt vejr, det vil være en god ide at få det forbedret.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 16:07
Ja det er i underkanten. Jeg har 80% modtagelse og 100% kvalitet, men oplever alligevel hak i lyd og billede 1 - 2 gange i timen.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 16:57

Ja det er i underkanten. Jeg har 80% modtagelse og 100% kvalitet, men oplever alligevel hak i lyd og billede 1 - 2 gange i timen.

Ca. det samme her,hvad skal der til for at for at komme op på 100%. Har også enkelte udfald.
Bruger en Triax 10 elements antenne direkte ned i min Triax 405 med ca 8 meter kabel,begge dele er nyt. Antennen er indendørs.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 16:58

Og det omfatter reencoding til DTS eller DD af multikanals HE-AAC?

Lige præcis dette spørgsmål kunne jeg også godt tænke mig at få et klart svar på, idet f.eks mit Sony TV som er Boxer godkendt (i.flg Boxers hjemmeside) IKKE transcoder HE-AAC til DD eller DTS men til 2 kanal PCM  !

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Ca. det samme her,hvad skal der til for at for at komme op på 100%. Har også enkelte udfald.
Bruger en Triax 10 elements antenne direkte ned i min Triax 405 med ca 8 meter kabel,begge dele er nyt. Antennen er indendørs.

Det er et godt spørgsmål! jeg havde næsten 100% på den gl mpeg2 modtager, så jeg tror ikke det er modtageforholdene den er gal med, men mere den kendsgerning at mpeg4 kræver mere....
Min antenne hænger på loftet under tagplader uden asbest, og er helt fri af bakker og huse - kan se sendertårnet, der 3 - 4 km væk, fra min terrasse.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:09

Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det er et godt spørgsmål! jeg havde næsten 100% på den gl mpeg2 modtager, så jeg tror ikke det er modtageforholdene den er gal med, men mere den kendsgerning at mpeg4 kræver mere....
Min antenne hænger på loftet under tagplader uden asbest, og er helt fri af bakker og huse - kan se sendertårnet, der 3 - 4 km væk, fra min terrasse.

Har antenne på loftet,dog med asbest,kan dog ikke se senderen da jeg vil mene at den i luft linje er ca. 60 km væk,så jeg skal vist være godt tilfreds.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:12
Det kunne egentlig være rart at høre fra andre om de har højere signalstyrke, og hvordan de bærer sig ad med det.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:46

Det er lige i underkanten, du vil med de forhold få problemer i dårligt vejr, det vil være en god ide at få det forbedret.

Nu har jeg flyttet og justeret antennen så styrken nu er på 75-80% og kvaliteten er kommet op på 95-98% men der er stadig knitren. Jeg har prøvet de andre kanaler og der er også knitren, så det er nok min STB der er dårlig, eller måske kablet, som er et Hama af en rimelig god kvalitet.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:47
 Jeg modtager kun MPEG2, de øvrige DR kanaler og lidt til kommer fra You See (Grundpakken). Til modtagelse bruges en DA5000 (Vordingborg) afstand Ca 55 Km, signal og kvalitet 10/10. modtager også fra Hove med samme antenne, signal og kvalitet 7/8 afstand Ca 50 Km. Signal derfra går bag ind på antenen, som sidder på altanen sammen med parabolen til SKY.

-------------

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af weblance weblance skrev:

Nu har jeg flyttet og justeret antennen så styrken nu er på 75-80% og kvaliteten er kommet op på 95-98% men der er stadig knitren. Jeg har prøvet de andre kanaler og der er også knitren, så det er nok min STB der er dårlig, eller måske kablet, som er et Hama af en rimelig god kvalitet.

Hvordan er BER på modtageren, hvis det er 0 modtages signalet fejlfrit.

-------------

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 18:10
BER kan jeg ikke oplyse. Min STB har ikke den funktion.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 18:13

Det kunne egentlig være rart at høre fra andre om de har højere signalstyrke, og hvordan de bærer sig ad med det.
Det bedste vil vel være at få antenne udenfor,det må da give lidt bedre signal,hos mig,i stuen på min Sagem ITSD 81 HD er signal kvalitet på næsten 100% med udendørs ant en 14 element,i soveværelset med en Maximum T-102 FTA,der brugte jeg bare et kabel på ca 1.2 m som antenne,med et signal niveau på 97 med en afstand på 26 km til Tommerup senderen,mit tilfælde er der ikke meget at hente om det er udendørs ant eller indendørs ant,tror bare at jeg ligger et godt sted,med gode modtagerforhold,men har også hak i lyd og billede 1 - 4 gange i timen,om det er i stuen eller soveværelse.

-------------
M.V.H Jan

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 04-December-2009 kl. 20:32

Kvalitet svinger mellem 80 og 100%, ca. 34 km til sender, antenne er en hjemmelavet som sidder på loftet. Lidt "glitch" af og til når nissen løber forbi antennen.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 21:15

Har du en kilde, eller er det bare noget, du slynger ud?

Det kan ikke udelukkes, at du har ret, men det virker ikke indlysende, at en Boxer-godkendelse omfatter evnen til at modtage ikke-Boxer-kanaler.

Skrevet den: 04-December-2009 kl. 23:04

Det kan den jo fordi, at de øvrige MUX ikke er kodet, ganske som man på en modtager fra SKY kan modtage Freesat som heller ikke er kodet. Havde modtageren nu været fast indstillet til en bestemt udbyder, så havde det ikke været muligt. Som f.eks jeg mener en Viasat modtager er. Det er lidt svært at implementere på en modtager til Boxer, da det er forskellige frekvenser der bruges rundt om i landet.

-------------

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 10:42

Det kan den jo fordi, at de øvrige MUX ikke er kodet, ganske som man på en modtager fra SKY kan modtage Freesat som heller ikke er kodet. Havde modtageren nu været fast indstillet til en bestemt udbyder, så havde det ikke været muligt. Som f.eks jeg mener en Viasat modtager er. Det er lidt svært at implementere på en modtager til Boxer, da det er forskellige frekvenser der bruges rundt om i landet.

Er det mig, du svarer her? Så må du gerne prøve igen, for du har overhovedet ikke svaret på det, jeg spurgte om.

Jeg er ikke interesseret i at vide, om en modtager, der er godkendt af udbyder A, også vil være i stand til at modtage signaler fra udbyder B, hvis de sender ukodede signaler efter samme standard. Det kan jeg skam godt regne ud uden hjælp, at den kan.

Jeg er interesseret i at vide, om en modtager, der er godkendt af udbyder A, også vil være i stand til at modtage signaler fra udbyder B, hvis de sender ukodede signaler efter en anden standard.

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 11:51

Der skulle ikke være forskel på Boxer og Digi-TV i det henseende, andet en den forskel der for nuværende er på MUX1 og de øvrige MUX.

-------------

Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:02

En konklusion der leder mine tanker hen på Erasmus Montanus logik:
En sten kan ikke flyve, Mor Karen kan ikke flyve, ergo: Mor Karen er en sten.

En godkendelse fra Boxer, garanterer kun at udstyret kan benyttes til: BOXER.
At de to nuværende udbydere i dag benytter kompatible sendeparametre, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at de også gør det i al fremtid.

Det er ikke så enkelt.

Hvis det var (og gid det var) kom så mange mennesker ikke i klemme når teknikken ændres i takt med udviklingen.

-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 18:21

Der skulle ikke være forskel på Boxer og Digi-TV i det henseende, andet en den forskel der for nuværende er på MUX1 og de øvrige MUX.

"Skulle ikke være"?

Betyder en Boxer-godkendelse, at Boxer står inde for, at man kan se DR HD og få digital surround?

Eller betyder den bare, at Radiomanden gætter på, at der ikke skulle være problemer med at se DR HD?

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 18:27

Hvilket lydformat bruger Boxer.? HE-AAC. Hvilket format bruges på MUX2.? HE-AAC.

-------------

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 18:52

Hvilket lydformat bruger Boxer.? HE-AAC. Hvilket format bruges på MUX2.? HE-AAC.

Sender boxer andet end 2.0 lyd via HE-AAC?

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 18:54

Der er såvidt vides ingen af de kanaler som boxer udbyder der har andet end Stereolyd.

-------------

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 20:05
Får det dig slet ikke til at indse noget om brugbarheden af dit eget retoriske spørgsmål?

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 20:12

Det har jo intet med lydsystemet at gøre, det kan anvendes til flerkanals lyd, at det så for nuværende ikke bruges til det er en anden sag.

-------------

Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 23:09
Jeg har ikke observeret nogle sendinger i AAC overhovedet med mere end 100 Kb/s. Hvilket indikerer NUL  DD 5.1. Det forudsætter mindst 160 Kb/s.

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Jeg har ikke observeret nogle sendinger i AAC overhovedet med mere end 100 Kb/s. Hvilket indikerer NUL  DD 5.1. Det forudsætter mindst 160 Kb/s.

Som det også tidligere i denne tråd er udmeldt sendte DR HD kun HE-AAC 5.1 lyd på DVB-T i ca 2 dage omkring 1. dec hvorefter de gået tilbage til HE-AAC 2.0  igen.

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:15

Det har jo intet med lydsystemet at gøre, det kan anvendes til flerkanals lyd, at det så for nuværende ikke bruges til det er en anden sag.

Goddag mand økseskaft.

Din logik lader til at være følgende:

1. Boxer anvender HE-AAC til stereo.

2. HE-AAC vil også kunne bruges til flerkanalslyd, hvis modtagerudstyret er indrettet til at videresende det.

3. En Boxer-godkendelse indebærer dermed, at modtagerudstyret  er indrettet til at videresende flerkanalslyd fra HE-AAC.

Kan du ikke selv se, at der er noget i din logik, der halter helt gevaldigt?

Hvis nu Boxer ikke har planer om at sende flerkanalslyd, hvorfor skulle de så gøre en Boxer-godkendelse afhængig af modtagerudstyrets evne til at videresende det?

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:45

At Boxer ikke bruger det nu, betyder jo ikke at det ikke vil blive anvendt på et andet tidspunkt af dem. DR sender jo heller ikke andet end 2.0 endnu, men de har jo også muligheden.

-------------

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:58
Mig bekendt er det Digi-TV der står for sending af DR HD, så hvad laver Boxer i den sammenhængConfused

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:59

Man kan undre sig lidt over hvorfor Boxer i DK ikke sender Canal+ First i 5.1 som f.eks Boxer i Sverige gør (Sverige sender det dog som AC3)

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 18:59
DR HD har haft DTS 5.1 sending, så mon ikke det kommer tilbage på et tidspunkt?Smile

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 19:00

Det er samme lydstandard der anvendes, så der er fællesnævneren.

-------------

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 19:12
Ok! Så er der vel håb!Big smile

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 21:32

DR HD har haft DTS 5.1 sending, så mon ikke det kommer tilbage på et tidspunkt?Smile

Der var nu ikke tale om DTS 5.1 sending men om HE-AAC 3/2.1 , som din MPEG 4 tuner tilsyneladende transcoder til DTS 5.1

Skrevet af: Nigo
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 21:36
hmmm... jeg har lidt svært ved at læse meningen i de seneste indlæg, men kunne godt tænke at vide følgende:

Har et sony kdl-40w4000 og modtager dr hd vha antenne. Vil jeg kunne få surround (DD eller DTS) ved at forbinde det med min reciever (marantz SR4500 fra før nogen tænkte på digital tv)?

Hvilke specifikationer skal man kigge efter på udstyr (box/tv) med dvb-t tuner for at være sikker på at kunne bruge dr hd's 5.1 signal til noget?

Nogen der ved noget om dr's planer med surround? Vil de tilstræbe at have det på så mange udsendelser som muligt og hvad er tidsplanerne?

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Nigo Nigo skrev:

hmmm... jeg har lidt svært ved at læse meningen i de seneste indlæg, men kunne godt tænke at vide følgende:

Har et sony kdl-40w4000 og modtager dr hd vha antenne. Vil jeg kunne få surround (DD eller DTS) ved at forbinde det med min reciever (marantz SR4500 fra før nogen tænkte på digital tv)?

Hvilke specifikationer skal man kigge efter på udstyr (box/tv) med dvb-t tuner for at være sikker på at kunne bruge dr hd's 5.1 signal til noget?

Jeg tror desværre ikke at du vil kunne få 5.1 lyd fra DR HD da dit TV sandsynligvis laver signalet om til 2 kanal PCM lyd. Har selv et Sony 40W4500 som ikke kan.

Det man skal sikre sig ved køb af modtager er at lydformatet HE-AAC (som DR HD sender i) bliver lavet om til enten DD5.1 eller DTS5.1 i selve MPEG4-modtagen.

Din reciever skal naturligvis have en digital indgang samt være udstyret med DD og DTS decoder.

Skrevet den: 09-December-2009 kl. 10:01
Med hensyn til 5.1 lyden tror jeg, vi skal ha' lidt tolmodighed. for nu er de jo blevet presse til at sætte bitratten op. så giv dr lige tid til at får styr på det hele

Print side | Luk vindue