Print side | Luk vindue

DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71343
Udskrevet den: 03-April-2025 kl. 02:08

Emne: DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
Skrevet af: jbmartin
Emne: DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 00:21
Pioneer DVR-630H + Sanyo 4:3 billedrørs tv (meget gammelt) + YouSee kabel tv.

Siden 1.10.2009 (+/- en uge) har vi haft problemer med afspilning af mange af vores optagelser fra kanaler der sender 16:9.  Der skiftes meget ofte mellem visning i 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden, og 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.

Set live, ser udsendelserne ud til at være sendt i 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.  Jeg kan ikke udelukke at nogle af udsendelserne vises live med bjælker for oven og forneden, for jeg er ved at beskrive det jeg ser lige nu. Under alle omstændigheder skifter fjernsynet ikke mellem de to typer visninger når udsendelserne ses live på fjernsynet, eller live via DVR'en.

Jeg har forsøgt at skifte samtlige indstillinger jeg kunne finde der vedrørte visning af video, og har forsøgt at bruge begge scart stik på DVR'en.

Ud over at er sket ændringer i YouSee's udsendelser, således at når vi ser visse kanaler live, vises 16:9 nu uden de sorte bjælker - må der være et andet signal der forvirrer DVR'en.

Foreslå ikke ændringer i opsætningen af fjernsynet - for den er fra før der var tænkt på at der kunne eksistere et format som 16:9!  For at datere den kan jeg fortælle at den har hukommelse nok til 1 sides ttv ad gangen.

Er der nogen der kan forklare hvad der foregår, og evt. give et forslag til hvorledes jeg kan rette op på det?

Hilsen,
- J.B.

Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 07:04
Det lyder nærmest som om du har problemer med din SCART-forbindelse mellem TV og DVR.

Der benyttes pin 8 (mener jeg) i SCART-stikket til at signalere om TV'et skal vise det i 16:9 eller 4:3 format, og hvis der er en løs forbindelse i den ledning, så kan TV'et blive forvirret.

At det ikke sker ved live TV via DVR indikerer dog, at fejlen også kan ligge inde i selve DVR'en, nemlig at den har problemer med at levere de 12V på pin 8, som der skal til, eller at optagelsen ikke bliver tagget korrekt - det kan kun checkes ved at forsøge at kopiere den pågældende optagelse ud på DVD-R(W) skive i Video Mode. Hvis optagelsen bliver delt i flere, så er optagelsen (eller evt. udsendelsen) i forskellige formater. Hvis optagelsen kan overføres i én titel til DVD-Video og alligevel skifter, så er det signaleringen til TV'et den er gal med (enten i selve DVR, eller i pin 8-forbindelsen).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 02:06
Hej Keld,
Jeg må afvise at det er forbindelsen mellem DVR og TV, for det er kun de optagelser fra efter 1.10 der konstant skifter mellem de to formater.  Alt der er opdaget før 1.10 vises ganske rigtigt.

Derfor tror jeg at der er sket noget med det signal som jeg modtager som DVR'en har svært ved at håndterer. 

Hilsen,
- J.B.

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 13:21
En tilføjelse.
En samtale med kundeservice hos YouSee gav ingen resultat - omkring d. 1.10 var der ingen signal ændringer der kunne tænkes at være årsag til mit problem.

Skrevet den: 05-December-2009 kl. 23:11
Har du prøvet at kopiere titlen, der driller, ud på en DVD-R(W) i Video Mode? Så kan du se om det er på modtagelses-tidspunktet, at problemet er, eller om det først sker på afspilningstidspunktet...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: svendk
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 19:20
Hej JB

Jeg har igennem mere end 4 år været den lykkelige ejer af en harddiskoptager Pioneer DVR-433H uden nogen problemer overhovedet.
Den bruges sammen med et 15 år gammelt Luxor billedrørs-TV + You See kabel-TV

Men den sidste måned måske længere har jeg oplevet det samme problem som du har, altså at blledet ved afspilning hopper melllem 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden, og 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.

Jeg har forsket lidt mere i det og har hidtil kun oplevet det på DR1, DR2 og TV2, som jeg ofte optager på, og siden problemet er opstået har det været gældende på ALLE udsendesler på disse kanaler. Desuden har jeg optaget meget fra TV3+ uden problemer overhovedet.
Som du også siger har jeg heller ingen problemer når udsendelsen ses live.

Jeg har også prøvet alt omkring opsætniner af harddiskoptager og TV. På TV prøvet at få den til at afspille enten i 4:3 eller 16:9, men billedet skifter alligevel hele tiden.

Jeg er lige ved at tro at problemet måske er kommet efter  1. november, hvor  You See flyttede rundt på nogle af kanalerne, dog ikke dem der skaber problemer.

mvh
Svend

Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:36
Godt at høre at jeg ikke er alene.

Jeg sammenligner mellem 2 udsendelser fra kanal 4 (Greys Anatomy/Medical night.)
Optagelsen fra den 28/9 har ikke nogen problemer - 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden på mit 4:3 skærm.
Optagelsen fra d. 5/10 kan ikke beslutte sig for hvilket format den vil benytte.

Jeg har ikke så mange optagelser liggende fra de forskellige kanaler - men jeg har set problemet på dr1, dr2, kanal 3+ og især på Kanal4.

Se også mit næste svar til Keld.

Skrevet den: 06-December-2009 kl. 20:46
Keld, jeg behøvede ikke lave DVD'en - blot at gå i menuen for at udvælge hvilke programmer der skulle kopieres ud til dvd gav mig svar.

De korrupte optagelser har et gult trekant med et udråbstegn i visnings billedet.  Når man forsøger at udvælge optagelsen til kopiering i Video mode får man denne besked: "The title will be divided where the aspect ration changes!".

Jeg er åbenbart ikke den eneste der har denne problem - de beskeden fra SvendK

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 22:38
Hej Jan og Svend,

Har I ikke mulighed for at prøve et 16:9 TV med 'live' signalet fra YouSee (altså uden Pioneer optageren indblandet) - evt. høre hos en nabo om de ser problemet med manuelt at skulle vælge 16:9 format eller problemer med konstant skift mellem 4:3 og 16:9 i en udsendelse?

Først lidt historie: Omkring midt/slut September, skiftede YouSee til at benytte det digitale (DVB-T?) signal som kilde fra TV2 til forskel fra den analoge kilde benyttet hidtil. Det betød, at YouSee selv skulle sætte undertekster på udsendelserne (i modsætning til det analoge signal med 'hard-mattede' undertekster benyttet hidtil).
I første omgang valgte YouSee at fortsætte med at sende TV2 i 4:3 letterbox format (som længe har været benyttet), MEN, bl.a. problemer med udstyret til at danne underteksterne- og 4:3 letterbox, tvang YouSee til at tage en beslutning om at sende bl.a. TV2 (DR1 og DR2) i 16:9 anamorf format (til glæde for alle 16:9 ejere).
Siden 28. Oktober 2009, har YouSee sendt 16:9 anamorf med korrekt signalering bl.a. gennem hovedfordeleren i Tåstrup. Da jeg havde kontakt til YouSee (se f.eks. tråden http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=67167&PN=7 - Undertekster er rykket ned ), oplyste de mig, at det ikke var alle hoved-fordelere der var i stand til at signalere 16:9 korrekt - og at udstyret formentlig ville blive udskiftet løbende. Som jeg forstod det, ville nogle hovedfordelere blot ikke sætte korrekt 16:9 signalering på (men måske ser det lidt mere 'grelt ud' end som så nogle steder).... kan det være tilfældet at I begge tilsluttet en sådan hovedfordeler (måske er I tilsluttet samme hovedfordeler)?!?

Mit forslag vil derfor være, at finde ud af om et 16:9 format TV vil indstille sig korrekt med jeres live TV signal - og hvis ikke, så lægge pres på YouSee, for at få opdateret deres udstyr på den hoved-fordeler i er tilsluttet.
Alternativt kan I investere i en DVB-C (Samsung/Selector) og bruge den til at se TV igennem.

Oprindeligt skrevet af jbmartin jbmartin skrev:

Under alle omstændigheder skifter fjernsynet ikke mellem de to typer visninger når udsendelserne ses live på fjernsynet, eller live via DVR'en.

Det undrer mig at du ikke ser noget skift 'live' gennem DVR'en. Pioneer optageren burde skifte lige 'skidt' - om det er et live signal eller optaget.... Check igen, at optageren står til at være tilsluttet et 4:3 format TV - og lav så en test hvor signalet ses live, mens det optages (så du bagefter kan se at optagelsen opfører sig præcis som 'live' udsendelsen).
Denne test burde i øvrigt være lige så god som at prøve med et 16:9 format TV.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: svendk
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 23:00
Hej Lars

Jeg har lige prøvet at teste det du foreslog.
Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede.
Fordi der sker også det at sætter jeg TV til 16:9 visning når der afspilles optagne udsendelser, så skifter billedet også hele tiden i højde, men kun indenfor det billede der er til rådighed med en 16:9 indstilling.

Skrevet den: 06-December-2009 kl. 23:31
Hej Svend,
Oprindeligt skrevet af svendk svendk skrev:

Jeg har lige prøvet at teste det du foreslog.
Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede
Fordi der sker også det at sætter jeg TV til 16:9 visning når der afspilles optagne udsendelser, så skifter billedet også hele tiden i højde, men kun indenfor det billede der er til rådighed med en 16:9 indstilling.
Det kunne lyde til at Pioneer optager-serien (DVR-433, 530 og 630) måske har en fejl og ikke håndterer WSS i PAL signalet korrekt (hvilket dog undrer mig).
Hvis I har mod på det, kan I checke om en firmware opdatering løser fejlen.
Se de officielle firmware opdateringer på Pioneer's site her (desværre er lige netop dette problem ikke beskrevet i 'History' / release notes Unhappy):
http://www.pioneer.eu/eur/content/support/support/update/DVR.html - http://www.pioneer.eu/eur/content/support/support/update/DVR.html

Alternativt, kan jeg se at http://www.pioneerfaq.info/index.php?fraga=Firmwares - PioneerFAQ (uofficiel Pioneer 'fan-site'), ligger inde med en ver. 4.41 til DVR-433H og ver. 3.56 (3.57?) til DVR-530/630 - måske PioneerFAQ ved mere om 4:3/16:9 problemet og evt. firmware rettelser (det kunne være værd at skrive en mail til dem)...!?!

Der står lidt mere om firmware versioner - og hvordan man checker sin firmware version http://www.pioneerfaq.info/dvr630.php?player=DVR-630H&fraga=Regionsfri - her .

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 07-December-2009 kl. 00:15
Hej Svend (igen),
Oprindeligt skrevet af svendk svendk skrev:

Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede.
Jeg skal lige være sikker på, at vi er enige om den måde du tester på.
Når du ser signalet 'live' - er det stadig via Scart output fra Pioneer optageren, ik'?
Altså Pioneer optagerens tuner benyttes samt Scart indgangen på TV'et.
Kom blot til at tænke på, om du sammenligner det optagne signal på DVR-433H med signalet vist fra TV'ets tuner.
Jeg er lidt usikker på om det er et 16:9 format TV du har....
Kan du derfor ikke lige afklare
  1. Er det et 16:9 format TV du prøver med?
  2. Ser du skift hvis du ser 'live' signalet gennem Pioneer optageren (altså ser Scart signalet på TV'et fra optageren)?
  3. Ser du skift hvis du ser 'live' signalet med TV'ets tuner?
  4. Hvilket TV format/screen size har du indstillet Pioneer optageren til (se evt. manual - afsnittet "Screen sizes and disc formats")?
/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 08-December-2009 kl. 00:09

Lars, det var netop den fremgangsmåde jeg har brugt for at konstatere at der var noget galt med selve optagelsen.  Jeg har ikke adgang til et 16:9 tv i ejendommen her på Nørrebro.

Afspilning i 4:3 (Letterbox)
Billedet både via Scart stik fra DVR og fra antenne (også via DVR) er ens - sammen presset 4:3.

Afspilning skifter mellem sammenpresset 4:3 og letterbox.

Et kort øjeblik troede jeg at jeg fandt et fix - ved at ændre recording mode fra "video on" til "video off", men lige nu er jeg ikke helt sikker.  Det er et spor jeg har i sinde at følge næste gang jeg kan komme til fjernsynet - om et par dage.

- J.B.

Skrevet den: 08-December-2009 kl. 00:37
Ingen forandring ved skift mellem recording mode "video on" til "video off". Desværre.

Skrevet den: 17-December-2009 kl. 12:00
Dette må være den foreløbige afslutning af denne tråd.  Cry

Tilbagemelding fra Pioneer følger:
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------
TV-udbyderner er skiftet fra 4:3 og 16:9 format til et nyt aspekt format de kalder for Bred-format.
Dette er grunden til at dvd-optageren ikke kan finde ud af hvilket aspekt den skal optage i og der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu.

Venlig hilsen,
Pioneer Support
-----------------------------------------  cut ---------------------------------------------

Altså

- vi ved at der er et problem.                    Clap

- vi har ikke en løsning på problemet.       Stern Smile

- vi har ikke lovet at vi retter problemet. Censored

Øv. Sikken julegave - gad vide om det rammer samtlige af deres produkter.

- J.B.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 17-December-2009 kl. 13:12
Min forklaring holder ikke vand.

Det drejer sig om forringe noget for nogen. Når en ting kun modtages som Letterboks skal der Zoomes, hvilket medfører kvalitets TAB. Og hvis der ikke kan zoomes, altså man kun kan se Letterboks er man godt og grundigt snydt. Dette gælder især hvis man opdager antallet at MegaBit er lavere på ens optagemedie, fordi programudbyderen ligesom siger noget i stil med "Det Du mister i kvalitet i de sorte bjælker er bare synd!".

Når jeg optager noget Analogt (VHS) fra Stofa vil 16:9 være i Letterboks, hvorimod man hos YouSee sender analogt som på 16:9 tv er normalt og på mit 4:3 vil være højt og tyndt. Men kvaliteten af det jeg har på bånd vil være en bestemt og konkret værdi bedre i %.  Clap  Igen hos YouSee vinder man en smule på de analoge udsendelser. 

Og noget fortæller mig man vil snyde på samme måde med PVR optagerne, og hvis man også kan gøre Digitale optagelser ringere, da skal det blive Således!  Angry 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 22:41
Hej J.B.,

Tilbagemelding fra Pioneer følger:
TV-udbyderner er skiftet fra 4:3 og 16:9 format til et nyt aspekt format de kalder for Bred-format.
Dette er grunden til at dvd-optageren ikke kan finde ud af hvilket aspekt den skal optage i og der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu.

Venlig hilsen,
Pioneer Support

Jeg undres over dette svar...!?!

Havde håbet at Keld havde lagt et indlæg om hans erfaringer med at optage anamorf 16:9 udsendelser med den analoge tuner på Pioneer optagerne (men måske Keld ikke har en af 433, 530 eller 630 modellerne). TV2 Norge og TV4 Sverige blev længe sendt i anamorf 16:9 på det analoge YouSee kabel-TV net. Mange Pioneer ejere burde derfor have stødt på dette problem for længe siden.

Har I checket jeres version af firmware - og evt. forsøgt opgradering til seneste tilgængelige version?

Lad høre om Pioneer på et tidspunkt vågner op til dåd... efter sigende er HDD/DVD udviklingsafdelingen hos Pioneer lukket ned.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 18-December-2009 kl. 23:40
Jeg har ikke optaget analogt på mine Pioneer DVR-recordere i 3-4 år (siden jeg fik min DreamBox med DVB-C tuner), så jeg har ikke personligt erfaring i det.

Da jeg i sin tid gjorde det fra kanaler, der sendte i 16:9 havde jeg ingen problemer (og min mor - som jeg forærede en af mine DVRs - optager jævnligt fra Kanal 5 i 16:9 og har ikke brokket sig).

Men da jeg kender J.B. personligt (hej, J.B. ), så kan vi prøve at lave en synkron-optagelse på en udsendelse, så vi kan se, hvordan det ser ud hos hhv. ham og mig. Jeg kan så prøve på 3 forskellige modeller (hvoraf en vist nok er samme model som J.B.s).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: normann
Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 21:21
I disse to andre indlæg diskuteres de samme problemer:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=70599&PID=736926
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69375&PID=736928

Jeg kan oplyse, at mit eget Sony-fjernsyn skifter mellem formaterne hvad enten jeg ser det direkte tv-signal fra optageren eller jeg ser en tidligere optaget udsendelse, mens mit gamle Samsung LE46F86BD-fjernsyn ikke gjorde det i nogen af tilfældene. Sidstnævnte kunne åbenbart skifte format uden nogen visuel forskel.

Hvor mange er vi efterhånden, som har problemerne, og hvordan skal vi få presset YouSee til at få løst dem? Jeg er hamrende gal over nu i flere måneder at have en værdiløs harddiskoptager, og YouSees fejlmeldingsservice er hverken til at hugge eller stikke i udover at påstå, at der ikke er nogen fejl og truer med teknikerregninger. Jeg har dog valgt at ignorere truslerne og bliver formodentlig nu kontaktet af en tekniker én af dagene, og jeg vil naturligvis henvise til disse indlæg, men jeg forestiller mig ikke, at han gør noget ved det andet end at give mig en regning og henvise til en defekt harddiskoptager, hvis mange andre før mig har meldt den samme fejl uden det er blevet rettet endnu.

Jeg læser både at folk påstår at det er YouSees og Pioneers fejl. Er det i virkeligheden Pioneers og der ikke er noget at gøre ved det? Er der nogen der har nogen erfaring med det firmware, som omtales ovenfor?

Skrevet af: Thomas L
Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 22:07
Hej Gutter

Jeg har helt samme problem med min Pioneer DVR-443H.

Optager analogt og formatet skifter ofte. Jeg troede naivt at det var mig der havde været inde og pille i en menu et eller andet sted.. eller at optageren var gået i stykker. Der er primært DR's kanaler.

Når jeg ser det direkte på min Pioneer PDP-507 er der ikke noget problem.

Jeg vil nu prøve at finde ud af hvilke kanaler der er tale om og om der er nogen sammenhæng i det sendte format.

Hvis det er rigtigt at yousee er begyndt at "kode" formatet på en ny måde må det da være yousee der har et problem der skal løses og ikke pioneer der har lavet en afspiller ud fra gængse typer. At det så ville være dejligt hvis de lavede en opdate der kunne håndtere dette er da rigtig nok. Men det er jo gammelt udstyr så hvor længe skal de lave nye programmer?? Jeg synes det er fair nok.

Thomas L

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Thomas L Thomas L skrev:

Hvis det er rigtigt at yousee er begyndt at "kode" formatet på en ny måde må det da være yousee der har et problem der skal løses og ikke pioneer der har lavet en afspiller ud fra gængse typer. At det så ville være dejligt hvis de lavede en opdate der kunne håndtere dette er da rigtig nok. Men det er jo gammelt udstyr så hvor længe skal de lave nye programmer?? Jeg synes det er fair nok.

Det er jo altid en afvejning... hvornår er udstyr "for gammelt / forældet".

PAL Standarden med format-signalering har været på plads længe - og det er øjensynligt kun denne optager-serie fra Pioneer der har problemet, så jeg vil forsigtigt påstå at det er en fadæse Pioneer bør handle på (og ikke YouSee).
Hvorvidt Pioneer er i stand til at handle (hvis deres udviklings-afdeling er lukket), er et andet spørgsmål...

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 04-Januar-2010 kl. 23:05
Hvis det hænger sådan sammen, vil jeg i første omgang afblæse fejlmeldingen hos YouSee og kontakte min forhandler, som oprindeligt har solgt mig produktet, og forsøge at skaffe en kontakt til Pioneer, hvor man kan få nogle mere fornuftige ord ud af end "der er desværre ikke nogen løsning på problemet lige nu." Det er simpelthen ikke godt nok.

Alternativt vil jeg foreslå, at vi forsøger at samle de skuffede Pioneer-kunder, der står tilbage med et ubrugeligt produkt, og forsøger at prese Pioneer til at stå til ansvar for deres fejl og give kunderne deres penge tilbage, hvis de ikke selv er i stand til at reparere eller bytte det, og jeg vil endda forsøge, selvom reklamationsretten på nogen af apparaterne (inkl. mit eget) er overskredet.

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 03:24
Jeg spurgte Pioneer om hvilke optagere var ramt af problemet, og om de ville gøre noget ved det.

Svaret følger her:
------------------------------- cut -------------------------------
mailto:customer_support@pioneer-eur.com - customer_support@pioneer-eur.com to me
show details 12/29/09 (7 days ago)
Hej J.B,

Da vi ikke får at vide for dem det virker for kan vi desværre ikke svare på om det er alle DVD-optagere som vi har lavet hvor problemet er opstået på. Det lader dog til at LX modellerne tilsyneladende ikke er berørt. Dette kan dog ikke garanteres da de individer som ejer disse måske har fundet på en anden løsning og derfor ikke ringet ind.
Vi har indtil videre ikke fået information om der vil komme en opdatering som retter problemet.

Vi undskylder det sene svar pga. ferie.

Venlig hilsen,
Pioneer Support
------------------------------- cut -------------------------------

Og det ærger mig at høre at der er et Sony fjernsyn der er også ramt - jeg er lige ved at købe en af samme mærke. Er der nogen der kan fortælle mig hvilket model der er tale om?

- J.B.

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 07:59
Mit Sony-fjernsyn er et KDL46W5500. Når harddiskoptageren skifter format, zoomer tv'et en lille smule ind eller ud på billedet, selvom det hele tiden er 16:9-format. Jeg forstår ikke helt denne opførsel, men det er det, der sker.

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 21:17
Jeg ved ikke om det er gået lidt tabt i debatten herinde, men en midlertidig omgåelse af format-skiftet kan være at klippe ben 8 i Scart stikket fra optager til TV (se Scart ben-forbindelser http://en.wikipedia.org/wiki/SCART - her ).

Herefter vil det være manuelt på TV'et, at format-skiftet skal styres.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 05-Januar-2010 kl. 23:51
Ovenstående forslag løser ikke det grundlæggende problem med at optagelsen er i skiftende format hele tiden, dvs. optagelsen kan efterfølgende kun bruges til afspilning på samme apparat. Brænding til en dvd i video mode med henblik på overførsel til computer eller afspilning på et andet apparat er fx ikke muligt. Dette er jeg personligt meget afhængig af at kunne gøre.

Skrevet af: grove
Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 00:07

Hej

De sidste ca. to måneder har jeg oplevet lignende problemer.

Hardware:
Philips 28", 16:9-billedsrørsfjernsyn
Pioneer DVR-630H
SCART-kabel

Signal:
YouSee

Når jeg ser tv via antennekablet (ligegyldigt om optageren er tændt eller slukket) skifter fjernsynet selv mellem 4:3 og 16:9 når signalet ændres (eller kort før/efter) ved start/slut af en udsendelse eller ved start/lut af en reklamepause - det er som det skal være.

Når jeg ser en udsendelse der oprindeligt var 16:9 og er optaget for mere end et par måneder siden (den ældste jeg havde liggende var fra 10/03 2007, den yngste fra 16/05 2009, begge var fra SVT1) er der ingen problemer, billedet fylder hele skærmen og alting ser normale ud.

Når jeg ser en udsendelse optaget indenfor de sidste par måneder (29/11 fra BBC Entertainment) der oprindeligt var 4:3 er der heller ingen problemer.

Når jeg ser en udsendelse der oprindeligt var 16:9 der er optaget 18/11 fra 6'eren, skifter fjernsynet hele tiden mellem 4:3 og 16:9, altså sådan at billedet nogen gange fylder hele skærmen som det skal, og andre gange kun bruger de midterste 75% vandret, så folk bliver tynde.

Jeg har her inspireret af tråden her, eksperimenteret lidt her til aften, og der er samme problem hvis jeg sætter fjernsynet til at vise signalet fra scart-kablet, og ser den kanal optageren er stillet på, hvis jeg optager imens og så senere ser optagelsen ser skiftene ud til at indtræffe på de samme steder som da jeg så det direkte. Jeg prøvede både på 6'eren og på SVT1 (fordi det er de to kanaler jeg har omtalt her, men jeg mener at have set det på flere kanaler, men de optagelser har jeg ikke gemt), oplevelsen var præcis den samme.

Hvis jeg prøver at kopiere den omtalte nyere 16:9-optagelse til en DVD i video mode, advarer optageren først "The title will be divided where the aspect ratio changes. OK to add title?" , og hvis jeg siger ja, siger den så bare "Could not complete the edit" Angry

.Henrik

Skrevet den: 06-Januar-2010 kl. 09:23
Hej normann,

Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:

Ovenstående forslag løser ikke det grundlæggende problem med at optagelsen er i skiftende format hele tiden, dvs. optagelsen kan efterfølgende kun bruges til afspilning på samme apparat. Brænding til en dvd i video mode med henblik på overførsel til computer eller afspilning på et andet apparat er fx ikke muligt. Dette er jeg personligt meget afhængig af at kunne gøre.

Det er klart, optagelsen vil stadig indikere skiftende format, dog mener jeg det er en midlertidig løsning for overhovedet at kunne bruge optageren til at optage og afspille fra YouSee analog - uden de generende konstante skift af format.
Med hensyn til kopiering af optagelser til DVD, kan det så ikke være en løsning (igen midlertidigt - indtil Pioneer evt. får løst det egentlige problem), at kopiere til VR formateret DVD, og med et program som eksempelvis http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/taw4.html - TMPGEnc Authoring Works 4 på PC'en at danne en DVD-Video format DVD udfra (ja, jeg ved at det ikke er en elegant / ønsket løsning... men igen blot et velmenende forslag for overhovedet at kunne bruge optageren).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 19-Januar-2010 kl. 22:38
Efter at være blevet overbevist herinde om, at problemet ligger i Pioneers optagere, har jeg nu i desperation over problemets fortsatte eksistens og en med en øjeblikkelig løsning for øje investeret i en ny harddiskoptager, en Sony RDR-AT100 som erstatning for min Pioneer DVR-433H.

Nøjagtig samme problem! Lige nu står den og skifter som en vanvittig mellem 4:3 og 16:9 på Kanal 5.

Jeg aner intet om indmaden i de to apparater, og om det kan forklare problemets årsag. Brugergrænsefladen er sjovt nok stort set ens i de to modeller, selvom de er af forskellig mærke.

Jeg bliver simpelthen vanvittig.

Se evt. min dokumentation, som jeg vil smide i hovedet på YouSee, Pioneer og Sony i morgen, og så må de blive enige om at få gjort noget ved det:

http://www.youtube.com/watch?v=p__OBGSTTKk - http://www.youtube.com/watch?v=p__OBGSTTKk

Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 14:06
Det må på en måde vel være YoySee's problem. Det er jo dem som har valgt, på analoge udsendelser, lave tingene normale på 16:9 Tv, og som på ens gamle 4:3 bliver høje og tynde. Jeg mener hvad laver YouSee da på de Digitale kanaler, af utyske streger?

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 22:08
Så har jeg her til aften afprøvet YouSees analoge signal på mine 3 Pioneer recordere - en 920'er, en 630'er og en 540'er, samt på min mors 720'er, og det er ganske interessant.

Jeg har problemet på min 630'er i stor stil.
Problemet er der også på 920'eren, men ikke i så udbredt grad (lader det til).
Min 540'er samt min mors 720'er har ikke noget problem...

Hos mig sker skiftet mellem 4:3 og 16:9 allerede når jeg står på kanalen på recorderen og ser signalet på TV (alle recordere er forbundet med SCART til TV). Hos jbmartin sker det først ved afspilning af det optagede.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 20-Januar-2010 kl. 23:57
Jeg har foretaget eksperimenter her til aften (onsdag den 20. januar) mellem kl. 20 og 24. Jeg har på min nyindkøbte Sony RDR-AT100 optaget 10 minutter på hver analog kanal, som jeg kan modtage i YouSees mellempakke her i Københavns Sydhavn. Det drejer sig om kanalerne:

DR1, DR2, TV2, TV2 Zulu, TV2 Charlie, TV2 News, DR K, DR Ramasjang, TV3, TV3+, DK4, Kanal 4, Kanal 5, 6'eren, Extrakanalen, SVT1, SVT2, CNN, Infokanalen, ARD og ZDF. (CNN er ikke officielt en del af pakken, men filteret slipper den igennem).

Efterfølgende kan jeg konstatere, at Sony-optageren laver utallige formatskift på TV2 Charlie og Kanal 5 (hhv. 18 og 24 gange på de ca. 10 minutter), mens der ikke er på nogen skift af de andre kanaler. At dømme ud fra mine tidligere erfaringer med min Pioneer DVR-433H har min Sony derfor en mere korrekt opførsel, da Pioneeren lavede formatskift på mange flere kanaler (fx også DR1). Jeg tror jeg laver samme eksperiment med min Pioneer DVR-433H i morgen for at dokumentere, hvor galt det står til.

Vi kan dog allerede nu konstatere, at det ikke kun er Pioneers optagere, der har problemer med YouSees analoge signal, selvom det umiddelbart ser ud som om Pioneer er hårdest ramt. Mit Sony-tv skifter ikke format på de to pågældende analoge kanaler, når det selv skal vise dem, eller også kan jeg bare ikke se det, måske fordi mit tv (KDL46W5500) ikke har nogen auto-funktion, men kun faste indstillinger.

Skrevet den: 21-Januar-2010 kl. 22:05
Jeg har nu gennemført eksperimenter med min gamle Pioneer DVR-433H med de samme analoge kanaler i YouSees mellempakke, som jeg gjorde i går og som blev beskrevet i forrige indlæg.

DVR-433H laver utallige formatskift (20-80 stk. på 10 minutter) på alle kanaler undtagen Ekstrakanalen, CNN og Infokanalen. Derudover har jeg konstateret, at de forkerte formatskift kun står på, når signalet burde være 16:9. Når der sendes en udsendelse i 4:3-format er der ingen formatskift hele tiden, og det kan forklare, hvorfor optageren håndterer CNN og infokanalen korrekt, da de sender i 4:3. Om Ekstrakanalen også altid sender i 4:3, selvom billedformatet burde være 16:9, ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det.

At dømme ud fra gårsdagens test (med Sony RDR-AT100, som gav andre resultater) og dagens test med Pioneer DVR-433H vil jeg vove den påstand, at problemet må være, at WSS-informationen i PAL-signalets linje 23 i YouSees signal er for utydeligt. Hvis WSS blev udsendt helt korrekt, burde forskellige apparater vise alle kanaler korrekt uden konstante formatskift (hvilket ikke er tilfældet), og hvis WSS ved en fejl blev sendt ud med skiftende værdi hele tiden, burde alle apparater vise alle kanaler med konstante formatskift (hvilket heller ikke er tilfældet). Den sidste mulighed er at signalet er for uskarpt/utydeligt, dvs. at alt efter hvad det enkelte apparats tolerancetærskel er, er formatskiftene mere eller mindre udbredte. Mine tests tyder på det sidste.

Er der nogen andre, der har meninger om dette, før jeg går videre med det til Pioneer, Sony og YouSee i et håb om at få det løst? Er der nogen, som tidligere har kontaktet YouSee og som jeg må referere til?

Skrevet af: Ole J
Skrevet den: 03-Februar-2010 kl. 20:30
Her er min mail til YouSee Kundeservice:
"Efter skiftet til YouSee TV-signalet på Aabybro Antennelaugs kabelnet, har jeg fået problemer med min harddiskrecorder (Pioneer DVR-530H-S). Den hopper vilkårligt mellem formaterne 4:3 og 16:9 - både ved optagelse og monitering gennem recorderen.Er der en løsning på vej? eller må jeg opgive min maskine, der har virket upåklageligt indtil skiftet? Jeg abonnerer på den analoge mellempakke."

Og her er YouSees svar:
"Tak for din mail
Jeg har snakket med vores tekniske afd. som gerne vil have lidt mere info
-Hvilke kanaler er det, samt er det midt i et program eller ved et programskift?
Vi er i tvivl om hvor fejlen ligger men kan dog informerer om at vi har flere med Pioneer der oplever samme fejl som dig, men vi har ikke hørt om andre som har fejlen, så derfor tror vi fejlen ligger hos Pioneer."

Jeg checkede det lidt nærmere og svarede:
"Jeg har lavet en ganske uvidenskabelig kanalrundfart og noteret i vedhæftede skema, hvad jeg observerede (29.dec. ca. kl. 18.00)
Springene i format er tilsyneladende kun ved udsendelser i bredformat og optræder med 2-20 sek. interval - midt i programmerne og ganske uafhængig af sceneskift, undertekster - helt asynkront. Dog ser det ud til, at DR2, Norge 2 og 3SAT ikke har defekten. Hvis det giver nogen mening.
Jeg har haft min Pioneer i et par år, og først i efteråret 2009 observerede jeg den irriterende effekt - der også gør det umuligt at brænde optagelser ud på DVD.
Med det gamle signal fra Aabybro Antennelaugs eget udstyr var der ingen problemer. Jeg har masser af optagelser liggende fra den tid.
Muligvis er det en svaghed ved Pioneer, men noget i sendeformatet må have ændret sig, efter vi begyndte at modtage fra YouSee.
Ville være glad for en evt. forklaring - også selvom det skulle indebære noget teknik."

Det er nu mere end en måned siden, og jeg har ikke hørt mere fra dem - så er den lille sag klaretAngry

Skrevet af: BladeDK
Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 14:06
Jeg har samme problem med min 530H'er...
jeg løste det ved at bruge component udgangen istedet for scart. og så kører lyden over anlægget.. Men det er da rart at se det ikke kun er mig der har det problem.

Skrevet den: 10-Februar-2010 kl. 17:01
Det er muligt at man med visse TV-modeller kan kompensere for "fejlen" ved at anvende andre måder at kable udgangssignalet på, men det løser ikke problemet med at kopiere en udsendelse til DVD - udråbstegnet ! indikerer at optagelsen vil blive splittet op hver gang der sker et skifte i formatet.
YouSee må have pillet ved signalet, men er åbenbart ikke meget for at indrømme det. Angry

Skrevet af: dhbn
Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 16:47

Hej alle

Er der noget nyt vedr. dette problem? Jeg oplever det samme med min DVR-433. Er der nogen der har opgraderet firmwaren til 4.41 som omtalt tidligere i denne tråd, og som ved, om det gør nogen forskel?

Skrevet den: 17-Februar-2010 kl. 17:44
Så vidt jeg ved er det intet nyt efter over 4 måneder. Der er over 10 skuffede Pioneer/YouSee-kunder her i forummet, og minimum 5 af dem har været i dialog med både Pioneer og YouSee uden noget resultat, dvs. resultatet var et forkert svar, et svar uden nogen løsning eller også er problemet blevet syltet.

Jeg er selv i dialog med Pioneer i øjeblikket, men jeg synes at jeg kan mærke, at der ikke kommer noget ud af det, nok primært fordi min garanti og reklamationsret er udløbet. Jeg tror personligt heller ikke at YouSee er til at hugge og stikke i.

Mit gæt er at samtlige kunder, der har en model DVR-433H, DVR-530H, DVR-630H, DVR-920H (og måske også andre modeller) og som er kunde hos YouSee er fucked og må indstille sig på at leve med et delvist ubrugeligt apparat eller købe et nyt.

Jeg vil tro, at jo flere personer der klager til virksomhederne og henviser til den horde af utilfredse kunder, der må findes, jo større er chancen for at de to virksomheder begynder at arbejde på at finde ud af, hvad problemet er, og hvem der kan gøre noget ved det. De må presses til at arbejde sammen om det, så deres kunder kan bruge deres produkter.

Skrevet den: 18-Februar-2010 kl. 23:26
Jeg undrer mig lidt over at i ser forskelle i opførslen - afhængig af hvem/hvor der aftestes (eks. HeartWare skriver: "Hos mig sker skiftet mellem 4:3 og 16:9 allerede når jeg står på kanalen på recorderen og ser signalet på TV (alle recordere er forbundet med SCART til TV). Hos jbmartin sker det først ved afspilning af det optagede.").

Da jeg i sin tid var i kontakt med Yousee om problemet, nævnte de, at det ikke var alle hoved-fordelere der var opgraderet og i stand til at sende WSS signaleringen korrekt. Kan det være at de der skriver herinde alle er tilsluttet en "gammel" hovedfordeler? Er der nogle her med en af de nævnte modeller der ikke har problemet (DVR-433, 530 og 630) - og som bruger Yousee analog signal?

Efter at være blevet overbevist herinde om, at problemet ligger i Pioneers optagere, har jeg nu i desperation over problemets fortsatte eksistens og en med en øjeblikkelig løsning for øje investeret i en ny harddiskoptager, en Sony RDR-AT100 som erstatning for min Pioneer DVR-433H.

Nøjagtig samme problem! Lige nu står den og skifter som en vanvittig mellem 4:3 og 16:9 på Kanal 5.

Jeg aner intet om indmaden i de to apparater, og om det kan forklare problemets årsag. Brugergrænsefladen er sjovt nok stort set ens i de to modeller, selvom de er af forskellig mærke.
Pioneer har i en periode været under-leverandør til Sony (gælder modellerne HX680 -> HXD1095 og muligvis AT100), så indmad og firmware var næsten identisk. Efter sigende skulle seneste Sony optager-serie (DC105/205) være udviklet af af Samsung (igen siger rygterne at årsagen er, at Pioneer har lukket deres HDD/DVD udvikling).
Måske du skulle bytte med en DC105, Normann?
Jeg har ingen problemer med skifte på mine Sony HX900 og HX910 fra Yousee analog, med signal via Tåstrup hovedfordeler.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 07:20
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg undrer mig lidt over at i ser forskelle i opførslen - afhængig af hvem/hvor der aftestes (eks. HeartWare skriver: "Hos mig sker skiftet mellem 4:3 og 16:9 allerede når jeg står på kanalen på recorderen og ser signalet på TV (alle recordere er forbundet med SCART til TV). Hos jbmartin sker det først ved afspilning af det optagede.").

Differencen her kan være, at jeg kører på et 16:9 LCD TV, som adlyder Line 23 WSS, hvorimod J.B. kører på et 4:3 CRT, som ikke adlyder Line 23 WSS. Hvis fejlen ligger i Pioneers dekodning af Line 23 WSS, og Pioneer maskinerne selv indsætter Line 23 information i det outputtede signal (f.eks. for at supportere afspilning af WideScreen DVDs over S-Video, hvor kun LIne 23 WSS Switching er muligt), så kan det forklare forskellen her...

Altså: Pioneers tærskel for Line 23 WSS ligger (i mange af deres maskiner) lidt "skævt" i forhold til det signal, der modtages fra YouSee nu, og derfor siger elektronikken internt i maskinen "der skiftes konstant fra 16:9 til 4:3", og denne konstante skiften sørger TV-signal-generatoren så at indsætte i Line 23 på output-siden.

Jeg ved jo med sikkerhed, at Pioneers maskiner laver processing på billedet fra den interne tuner - for på min mors 4:3 CRT (der kan modtage 16:9 WSS Signalling via SCART, men ikke via Line 23) kan jeg se, at når hun ser signalet via sin Pioneer på en kanal, der sender Line 23 WSS, så "konverteres" dette til en SCART WS Switch (hendes fjernsyn skifter til 16:9 mode). Ligeledes, så er det umuligt at se TTV på TV'et, hvis man ser på en analog kanal via recorderen, så den stripper altså Line 1-22 (hvor TTV ligger) i output-siden.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 19-Februar-2010 kl. 09:27

Måske du skulle bytte med en DC105, Normann?
Jeg har ingen problemer med skifte på mine Sony HX900 og HX910 fra Yousee analog, med signal via Tåstrup hovedfordeler.

Som tidligere nævnt har min Sony AT100-maskine ikke problemet i særlig stor grad, det er kun på 2 kanaler ud af alle kanalerne i mellempakken, mens det på Pioneeren er alle kanaler.

Så vidt jeg har observeret har der været beklagelser fra folk over hele landet. Hvordan fordelerne hos YouSee sidder placeret geografisk, ved jeg dog ikke noget om.

Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 17:30

Endnu et afsnit af min dialog med YouSee

Ny mail til YouSee support:

Jeg sendte - for snart 2 mdr. siden - den info du bad om, og jeg har ikke siden fået respons fra jer.

Lad mig lige slå fast: jeg havde, før vi fik YouSee signalet, noget udstyr der virkede perfekt. Det gør det ikke mere.

Som jeg ser det, har jeg nu 3 muligheder. Opgive min recorder og købe en ny, leve med fejlen eller finde en anden udbyder af TV-signalet. Ingen af dem bryder jeg mig om.

Mit spørgsmål lyder nu i korthed:

Kan vi forvente en snarlig løsning fra YouSee?

Svaret fra support:

Tak for din mail om din pioneer.

Det som min kollega skriver til dig om din pioneer kan jeg kun gentage i mailen. Det problem som du oplever skyldes en fejl på din pioneer. Det er ikke en fejl fra vores side.

Skrevet den: 26-Februar-2010 kl. 17:37

Nu forsøgte jeg med en elektronisk klage via deres L….hjemmeside:

Efter skiftet fra den lokale antenneforenings anlæg til YouSee signalet, har min Pioneer harddiskrecorder siden efteråret 2009 ikke fungeret korrekt. Billedet skifter konstant mellem 16:9 og 4:3. En dialog på mail med jeres support - Kevin Vogt Andersen og David P. Kielland-Brandt – har kun givet mig svaret, at det er Pioneer, der er noget galt med!!! Den virkede upåklageligt før skiftet til YouSee.

Jeg kan på forskellige forums se, at det ikke kun er mig, der har problemet.

Hvis oliselskaberne begynder at blande rapsolie i diesel, og Ferguson og Volvo kører fint på det, er det så min VW Golf, der er noget galt med? Skal jeg klage til VW?

Spøg til side – hvad agter YouSee at gøre for mig?

Og svaret dagen efter:

Tak for din e-mail fra 24 februar 2010

Vi beklager endnu engang at din boks stadig ikke fungerer korrekt.

Du bedes rette henvendelse til vores support på 80804050.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os på 80 80 40 40 eller klikke ind på yousee.dk.

Venlig hilsen

Abdul

YouSee

Kundeservice

Hjælp os til at blive bedre

Da vi løbende arbejder på at forbedre vores service, vil det være en stor hjælp, hvis du vil give os din mening om det svar, du netop har modtaget, ved at besvare et kort spørgeskema via hjemmesiden http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=P1W9XPNP929N - Få Nyheder fra YouSee og deltag i konkurrencer

-         tilmeld dig vores nyhedsbrev Premiere på yousee.dk/premiere

En opringning til support gav mig selvfølgelig en medarbejder, der aldrig havde hørt om et lignende problem. Han forslog mig at købe en anden maskine!!

Kan nogen gætte hvilken karakter jeg gav via ovenstående link?

Skrevet af: Thomas L
Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 16:19
Jeg har også talt med 2 forskellige i supporten.. der sjovt nok heller ikke har hørt om problemet før.

Gad vide hvor mange yousee medarbejdere der sidder med hovedet oppe i r.... og ikke vil stå ved at der er nogle kunder der har et problem?

Hvor om alting er har kunderne ikke en chance for at finde ud af om det er yousee der har ændret noget, om det er tv-kanalerne eller om pioneer ikke lever op til "normerne".

Vi kan bare konstatere at vores produkt har virket fint i mange år og nu ikke dur længere. Det er super frustrerende.

På min afspiller skifter formatet allerede når jeg kigger i disknavigatoren. Så det hjælper vel ikke noget at klippe et ben i scartstikket eller bruge kompnentudgangen??

JEg er kommet til at tænke på noget helt andet der måske kunne være årsagen til problemet.

JEg har altid haft problemer med signalstyrken, specielt på de kanaler der lå i den øverste halvdel. I 1997 da vi fik lagt tdc-kabel tv ind påståd de, overraskende nok, at der intet var galt med signalet og at det var installationen i mit hus der var forkert... lang kamp over et par år uden resultat. For nogle år siden tilmeldte vi os internet via yousee. Det virkede ikke og da der kom en data teknikker ud konstaterede han at vores signal var .. citat: var helt i skoven på de høje kanaler.. (hva sagde jeg). Det blev konstateret at vores hovedkabel (i vejen) ikke var i topform og burde blive skiftet... det blev det selvfølgelig ikke, men vi fik da en ekstra forstærker i vores vejnet. Det blev det bedre af.

Siden har jeg fået hd boks med megen pixelering. Igen ingen hjælp fra yousee, men påstande om at mine kabler m.m. var helt galt . Det var det selvfølgelig ikke men de kunne ikke give en forklaring på hvorfor digitalsignalet blev vildt dårligt fra det kommer ind i huset og ned til boksen. Jeg har siden trukket en kabel direkte fra data splitteren og ind i boksen... ingen dåser eller andet i mellem. Det har så give mig tv-link på boksen og næsten ingen pixelering. Det kan jeg ikke tolke som andet end at signalet allerede ved indgang til huset er lige på grænsen.

Nu tænker jeg om dette "styresignal" til formatet også ligger i de høje frekvenser og at det måske helt banalt er pga. det lave signal at afspilleren ikke kan finde ud af formatet??

Er det en teori der kan holde?

Thomas

Skrevet den: 28-Februar-2010 kl. 20:37
Så vidt jeg er orienteret sendes format-indikatoren (WSS) i toppen af billedsignalet, og dermed i det frekvensbånd, som hele billedsignalet ligger i. Da alle kanaler i YouSee's grund- og mellempakker er berørt af problemet på min Pioneer, må det - hvis du skulle have ret - i så fald generelt være hele signalet, der er for svagt, eller visse af Pioneers optagere, der er for følsomme. Det, der taler for, at du har ret, er at jeg på min Sony-optager (som formentlig har Pioneer-indmad), som jeg tidligere har beskrevet, har samme problem, men i første gang er problemet kun observeret på TV 2 Charlie og Kanal 5. Disse kanaler ligger iflg. YouSees kanalguide faktisk på nogle af de øverste frekvenser, da de er en del af mellempakken. Men problemet burde så også være på TV3+, 6'eren og TV 2 News, som ligger mellem eller efter de to kanaler. Måske skulle jeg tjekke en ekstra gang, om det også er tilfældet. Det ville i hvert fald betyde, at vi havde noget mere konkret at gå efter.

Jeg har i løbet af den sidste måneds tid været i kontakt med en medarbejder hos Pioneer, som jeg i første omgang måtte overbevise om, at det ikke blot var et problem med mit tv (deres standard-svar). Der kom dog ikke noget ud af dialogen, som endte med følgende svar:

"Jeg har nu forespurgt vores skandinaviske service-afdeling, og sendt dem linket til videoklippet af optagelsen. De bekræfter at fejlen kun kan skyldes at det er i V-signalet. Vores recordere kan kun optage signalet præcis som det kommer ind, og uanset hvordan man skulle kunne forestille en evt. defekt kunne opstå, så vil de ikke kunne fremprovokeres til sådan en fejl. Med andre ord så fejler jeres recordere ingenting. I må altså klage til jeres TV udbydere."

Jeg har i øvrigt også fået samme konklusion oplyst af min forhandler, som også på min opfordring har kontaktet Pioneer.

Jeg kan ikke forstå, at man fra Pioneers side konsekvent nægter at forholde sig til det faktum, at det kun er Pioneers afspillere, der er så hårdt ramt, og det er kun visse modeller, men det vil man ikke. Kun smide lorten videre til YouSee, som sender den tilbage til Pioneer, og således kan en sag syltes i al evighed. Et af mine slagpunkter var, at ingen forbrugere er i stand til at vurdere, om problemet er hos Pioneer, YouSee eller hos dem begge.

Jeg kan se flere muligheder for at komme videre, i den forbindelse vil jeg også kontakte Sony, fordi problemerne også er til stede på mindst én af deres afspillere, men jeg tror godt vi kan konkludere, at vi hver for sig ikke kommer nogen vegne med hverken Pioneer eller YouSee. Hvis vi skal have en chance, skal vi stå sammen. Én ting man kunne gøre var at skaffe en ekspert på området, som én gang for alle kunne finde ud af, om signalerne er for svage eller ej, for der må være nogle klare regler for, hvad de skal være. Sådan en ekspert koster desværre nok en del penge, og selvom vi er flere, der står sammen, kan det koste os et beløb, som vi ikke ønsker og ingen kan forlange, at vi bruger.

Anden mulighed er, at vi skriver en formel klage til direktørerne af de to firmaer og tvinger dem til sammen at finde ud af, hvad der er galt, evt. ved at inddrage nogle medier. Jeg kunne i flæng nævne Ekstra Bladets lørdagssektion Kup! eller tv-programmet Kontant. De plejer at være rimelig gode til at få selskaber i dialog, hvis forbrugerne har en god sag.

Hvad synes I andre?

Skrevet af: cow-one
Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 12:14
Jeg har en Sony HX-650 OG en Pioneer 630-H.
Jeg har indtil i sidste uge haft problemer med at overføre optagelserne fra visse kanaler til min 630-H. Der kom den omtalte advarselstrekant.
Syntes det var mærkeligt (havde ikke læst om problemet her før end i dag).
Den 10/3-2010 er samme fejl opstået på min Sony HX-650.
Ringede så i dag til YouSee support (havde stadig ikke læst i forum her). Support tjekkede ved en tekniker. Der var ingen problemer med deres signal var svaret. Køb en anden HD recorder var svaret.
Jeg spurgte om de ikke havde ændret noget på kabelnettet siden at jeg pludselig havde fået et problem. Nej var svaret, det er dit udstyr der er noget galt med.
Jeg sagde så til slut om det ikke var noget de havde ændret for at vi ARME kunder skulle TVINGES til at købe/leje en HB boks af YouSee...nej da svarede han. Men det kunne jeg nok have mistænkt dem for at følge den vej.
Jeg mener vi står jo uden en HD optager der kan kopiere...så hvordan "sælger" YouSee flere af deres HD bokse? Ja memlig *LOL*.
Hvad stiller man op?
Opsiger YouSee og går til Canal Digital?

Nogle der ved mere d.d?

-------------
Regards Jensen........

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 21:15

Thomas L: Jeg har gennem en periode testet din teori med signalstyrken, uden at finde noget konkret. En justerbar bredbånds linieforstærker før recorderen, og noterede antal skift pr. minut. Prøvede ved 3 forskellige niveauer, og 2 forskellige kanaler: TV2 (196Mhz) og TV3 (631Mhz). Antallet af skift kan svinge fra 2 til 24 i minuttet, og gentager man forsøgene får man helt andre tal, så det er ekstremt vanskeligt at udlede noget. Dog ser det ud til at være værst, når signalet skrues ned indtil der begynder at komme sne i billedet.

Det skal tilføjes at jeg normalt har et ganske fint og støjfrit billede på mit analoge Sony 100Hz TV (der i parantes bemærket heller ikke selv kan skifte billedformat, selvom det står i Auto-mode). Det må man selv gøre, når man ikke længere gider se på 4m høje mennesker og biler der alle ligner en Fiat 500. Også et lille fænomen, der er opstået efter vores antenneforening gik over til signalet fra YouSee.

Normann: Du har fuldstændig ret – nogen burde gøre noget. Og hvis man ikke forlanger og insisterer på at få kvalitet, er man selv med til at afskaffe det. Jeg støtter fuldt op om alle forsøg på at banke YouSee på plads. Men har man  over 1 mill. kunder, kan man da være totalt ligeglad med 10 klager.

Faktum er

• at YouSee i efteråret 2009 har ”pillet ved signalet”
  • at YouSees medarbejdere enten er uvidende eller spiller uvidende
  • at os med forældet (2 år) udstyr bare kan smutte hen i butikken og købe nyt, som de fleste danskere allerede har gjort.

Cow-one: Har også tænkt på at skifte udbyder, men er bange for, at de alle er nogle banditter, og hos Canal Digital kommer man til at betale dyrt for Viasats programmer. De ER alle banditter.

Skrevet den: 15-Marts-2010 kl. 22:03
Hej Ole,
Oprindeligt skrevet af Ole J Ole J skrev:

Normann: Du har fuldstændig ret – nogen burde gøre noget. Og hvis man ikke forlanger og insisterer på at få kvalitet, er man selv med til at afskaffe det. Jeg støtter fuldt op om alle forsøg på at banke YouSee på plads. Men har man  over 1 mill. kunder, kan man da være totalt ligeglad med 10 klager.

Faktum er

• at YouSee i efteråret 2009 har ”pillet ved signalet”
  • at YouSees medarbejdere enten er uvidende eller spiller uvidende
  • at os med forældet (2 år) udstyr bare kan smutte hen i butikken og købe nyt, som de fleste danskere allerede har gjort.

Jeg synes nu at du glemmer
  • At problemet kun er observeret med Pioneer optagere - eller Sony modeller produceret af Pioneer
  • At andre mærker af HDD/DVD optagere - eller ældre Sony modeller - ikke oplever nogle problemer
  • At ingen TV (hverken Pioneer eller andre mærker) udviser problemer med fejlagtig format-skift
Jeg er ikke ude på at forsvare YouSee - eller friholde dem for deres ansvar (for de har ændret i signalet i efteråret 2009 - jeg var selv med til at presse på for at få ændringen foretaget). Dog synes jeg Pioneer har været meget usynlige og undvigende i en afhjælpning af problemet for deres ramte kunder.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 16-Marts-2010 kl. 16:54

Lars, du kan have ganske ret. Når 2 systemer skal spille sammen, bør der være nogle vedtagne specifikationer. Hvem der ikke opfylder dem, kan jeg ikke gennemskue. Men det irriterer mig voldsomt at de 4 medarbejdere fra YouSee, jeg har været i kontakt med, ikke kan - eller ikke vil - give mig en forklaring.

Og så ærgrer det mig at både mit TV og HD-recorder begge fungerede fint før vi fik YouSee. Mit Sony TV plejede selv at skifte format med opsætningen AUTO. Nu skifter det slet ikke mere, det skal gøres manuelt.

Jeg kan også gentage min sammenligning: Hvis oliselskaberne begynder at blande rapsolie i diesel, og Ferguson og Volvo kører fint på det, er det så min VW Golf, der er noget galt med? Skal jeg klage til VW?

Ole J

Skrevet af: edvedder
Skrevet den: 26-Marts-2010 kl. 11:18
Er "glad" for at opdage at jeg ikke er den eneste som har problemet. Jeg fik ligesom alle andre i denne tråd problemet omkring oktober/november 09. Jeg har Yousee og fuldpakken. Jeg har 2 fjernsyn (Sony og Philips) og på live-tv har jeg ingen problemer.

Men når jeg optager, så har jeg præcis de beskrevne problemer - dog kun på Kanal 5 (har dog ik prøvet at optage på alle kanaler, men andre kanaler som DR1, TV2, TV3, 3+, Puls osv giver ikke problemer). Problemet på Kanal 5 er dog også så stort at det er rigeligt for formatet skifter konstant.

Jeg har en Sony HDD-optager og her er problemet stort. Jeg har dog også en Samsung VHS-optager og her er problemet også - også bare på Kanal 5 - omend formatskiftet er en anelse mindre drastisk (bjælkerne lidt mindre), men skiftene er ligeså mange.

Det er ikke sikkert dette hjælper, men man må kunne konstatere at problemet i hvert fald ikke kun er Pioneers problem, men det må ganske enkelt være Yousees.

Håber det snart blir løst, men jeg har ikke store forventninger til Yousees evne til at leve op til deres ansvar..

Skrevet af: Morten E
Skrevet den: 07-April-2010 kl. 21:20
Jeg har gået og grublet over dette problem som vi også oplever her i huset. En Pioneer 433H som ellers har fungeret upåklageligt, men siden efteråret har vi også haft dette problem.

Der irriterer mig virkeligt, at jeg ikke kan lægge en eneste af mine optagelser ned på dvd.

Det er jo ikke en lille investering af skulle ud og købe en ny recorder fordi ens tv-udbyder "piller" ved signalet. Og hvad skal man så købe? Skal man vente til HD-optagerne kommer eller skal man købe noget i mellemtiden?

VH

Morten
Amager

Skrevet af: cow-one
Skrevet den: 26-April-2010 kl. 18:50
YouSee vil STADIG IKKE erkende problemet... Argghhhhh

-------------
Regards Jensen........

Skrevet af: infodude
Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 09:23
Hejsa Folkens

Bare en mindre tilføjelse. Nogle enekelte deltagere her på dette forum ser ud til at være lidt i tvivl om yousee's digitale dignal format. Det er : "DVB-C" og ikke "DVB-T" Det sidst nævnte er det man modtager med antenne.

En anden ting: Yousee sender ALTING ud i 16:9 format i dag. De ting man ser i 4:3 format er et billede som sendes i 16:9 format inklusiv de sorte bjælker i siden. De sender altså ikke et signal som skifter mellem 16:9 og 4:3.

Uden selv at have oplevet problemet men kun hørt om det fra andre og læst om det her, er mit gæt at softwaren i de harddiskoptager som folk har (hovedsageligt fra pioneer åbenbart. Jeg har set en jvc også ca 3 år gammel som intet problem havde) fejltolker signalet fra yousee og tror dermed at det skifter format. En softwareopdatering fra pioneer ville jeg tro kunne løse problemet, men jeg har også undersøgt dette og pioneer ser ikke ud til at have lavet eller nogen sinde VIL lave en opdatering som løser dette problem.

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 09:29
hvis en admin ser dette indlæg kan i bare slette det. kan ik lige se hvor jeg selv gør det :)

Skrevet den: 10-Maj-2010 kl. 09:30
Lige nøjagtigt til dit spørgsmål her har jeg lige en mindre kommentar.

Signalerne fra de forskellige kabeltv udbydere i verden er jo vidt forskellige, så derfor er det utroligt svært for producenterne at lave en boks som kan sælges over det hele. Dermed gør det processen utroligt DYR for udviklerne af HD optagere da de skal lave ny software næsten til hvert eneste land de vil sælge boksen i. Derfor er det også mit gæt at det er grunden til at vi så et mega BOOM af reklamer for harddiskoptagere for 4-5 år siden men at interessen er svundet ind meget siden da.

Konklusionen må være at harddiskoptagere er dyre og ikke fremtidssikrede, men mindre du køber en fra selve TV udbydere, alså yousee's egen samsung boks, hvis du er yousee kunde. Hivs nogen af jer så  "so ein ding" for ca 2 måneder siden var der en anmelding af forskellige TVudbyderes  bokse og yousee's scorede, så vidt jeg husker, rimelig gode karatere. Den er bare også rimelig dyr.

Oprindeligt skrevet af Morten E Morten E skrev:

Jeg har gået og grublet over dette problem som vi også oplever her i huset. En Pioneer 433H som ellers har fungeret upåklageligt, men siden efteråret har vi også haft dette problem.

Der irriterer mig virkeligt, at jeg ikke kan lægge en eneste af mine optagelser ned på dvd.

Det er jo ikke en lille investering af skulle ud og købe en ny recorder fordi ens tv-udbyder "piller" ved signalet. Og hvad skal man så købe? Skal man vente til HD-optagerne kommer eller skal man købe noget i mellemtiden?

VH

Morten
Amager

Skrevet af: YouSeesupport
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:02
Efter en længere research, viser det sig at visse ældre modeller ikke kan håndtere bredformatssignaleringen "WSS". Problemet er opstået for YouSee kunder efter en omlægning af vores centraler i 2009, der man indførte denne type af signalering, udelukkende for at imødekomme udviklingen.

Eneste workaround på Pioneer-udstyr der fejlfortolker signalet fra YouSee, er via manuelt at opsætte billedformatet til 4:3 i systemopsætningen (ikke automat)

Mvh

Nikolaj

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:05
Med andre er konklusionen på problemet nøjagtig det, jeg (og muligvis også andre) påpegede tilbage i februar.

Hvad er det lige, at dette har med "udviklingen" at gøre? Det kunne jeg godt tænke mig et svar på.

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:09

Helt konkret at tilbyde så optimal teknologi i nettet, imod flest mulige kunder. Der er kun tale om ældre bokse.

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:24
Jeg mener stadig ikke, at der er kommet et klart svar på, om den konsekvens det nye udstyr i YouSees net har for forbrugerne af Pioneer-produkter (o.a.) skyldes en defekt i YouSees nye udstyr, eller om det skyldes en defekt i Pioneers hardware. Man blot formulerer det blot som "at følge med udviklingen", som om det dermed bare er ærgerligt, hvis det går ud over forbrugerne. Så længe, at jeg ikke har fået et klart bevis for, at det er Pioneers fejl, så stiller jeg mig ikke tilfreds med den formulering.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:34

Der er andre tråde på forummet hvor dette problem har været fremme, og det er andre end dem med Pioneer der har haft samme problem med WSS signaleringen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:52
Indlægget skulle først og fremmest ses som en konklusion foretaget af Pioneer og YouSee i fællesskab.

YouSee og Pioneer har nu i samarbejde undersøgt problemt dybere. Det har vist sig at visse Pioneer harddiskoptagere, og Sony harddiskoptager baseret på samme model som Pioneers, ikke under støtter WSS.

WSS er et signal, som sendes udenfor det normale billede og fortæller en modtager hvilket format billedet skal vises i. YouSee begyndte i efteråret 2009 at udsende dette signal grundet flere og flere har en 16:9 skærm og udstyr der understøtter WSS. YouSee har efter henvendelserne analyseret yderligere på signalet, og kan bekræfte at WSS-signaleringen overholder gældende standarder.

Pioneer har oplyst os en mulighed til at undgå problemet: På hardiskoptagerne kan der billedetformatet manuelt indstilles til 4:3. Herefter vil de automatiske billedeformatskift ikke opleves, og billedeformatet kan så i stedet indstilles via tv'et.

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:55

Jeg har foretaget eksperimenter her til aften (onsdag den 20. januar) mellem kl. 20 og 24. Jeg har på min nyindkøbte Sony RDR-AT100 optaget 10 minutter på hver analog kanal, som jeg kan modtage i YouSees mellempakke her i Københavns Sydhavn. Det drejer sig om kanalerne:

DR1, DR2, TV2, TV2 Zulu, TV2 Charlie, TV2 News, DR K, DR Ramasjang, TV3, TV3+, DK4, Kanal 4, Kanal 5, 6'eren, Extrakanalen, SVT1, SVT2, CNN, Infokanalen, ARD og ZDF. (CNN er ikke officielt en del af pakken, men filteret slipper den igennem).

Efterfølgende kan jeg konstatere, at Sony-optageren laver utallige formatskift på TV2 Charlie og Kanal 5 (hhv. 18 og 24 gange på de ca. 10 minutter), mens der ikke er på nogen skift af de andre kanaler.

Udfra Nikolaj's indlæg, må Sony optageren (som er seneste generation af Sony optager der nu sælges i butikkerne) altså være fejl-behæftet. Har du været i kontakt med Sony support? Hvad var deres svar?

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: Strange
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 14:55

Stor respekt fordi I har oprettet en bruger og skriver herinde.

Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 15:06
Jeg gentager gerne, hvad jeg tidligere har skrevet omkring denne påstand, som Pioneer har fremført tidligere (at deres optagere ikke skulle undestøtte WSS): Hvis det var tilfældet, burde der slet ikke kunne forekomme formatskift på deres apparater, hvilket der jo tydeligvis gør, ellers have ingen brugere problemer.

Hvis det virkelig er sandt, hvad der skrives her, at YouSee og Pioneer har samarbejdet om at undersøge problemet og det også er sandt at YouSees signal overholder alle standarder, så må konklusionen være, at Pioneers hardware er defekt, fordi det delvist understøtter WSS, hvilket det ikke burde. Jeg mener dermed at jeg har ret til at få repareret mit Sony-produkt eller få pengene tilbage.

Hvem må jeg henvise til hos YouSee og Pioneer med henblik på ikke at skulle starte en større diskussion med Sony for at underbygge min påstand?

@Lars: Nej, jeg har ikke været i kontakt med Sony, men det vil jeg selvfølgelig gøre nu.

Skrevet af: dhbn
Skrevet den: 07-Juli-2010 kl. 18:14

Oprindeligt skrevet af YouSeesupport YouSeesupport skrev:

Pioneer har oplyst os en mulighed til at undgå problemet: På hardiskoptagerne kan der billedetformatet manuelt indstilles til 4:3. Herefter vil de automatiske billedeformatskift ikke opleves, og billedeformatet kan så i stedet indstilles via tv'et.

Denne løsning har jeg brugt længe, men den løser kun problemet ved afspilning direkte fra harddisken, ikke ved brænding fra harddisk til dvd. Når man forsøger at brænde en udsendelse med formatskift, vil optageren opdele optagelsen ved hvert formatskift, så f.eks. en film ender med at være i måske hundredvis af små "bidder". Det er naturligvis ubrugeligt og uacceptabelt.

Jeg respekterer, at Yousee og Pioneer endelig tager problemet alvorligt, men jeg håber, at I vil arbejde videre på en løsning, der faktisk gendanner hele harddiskoptagerens funktionalitet, altså gør det muligt igen at brænde udsendelser fra harddisk til dvd.

Skrevet den: 11-Juli-2010 kl. 22:06
Jeg er glad for at en rep. fra YouSee deltager i debatten.

Da jeg startede denne tråd i december kunne jeg ikke forestille mig at der ville være så mange med samme problem, eller så mange forskellige løsningsforslag, der ikke var effektive.

Dit foreslag har jeg afprøvet, uden held.  Jeg har et Pioneer DVR-630H + Sanyo 4:3 billedrørs tv (meget gammelt).

Der er ingen indstillinger mht. optagelse af signalet der angiver format (4:3/16:9)

Ved afspilning kan man vælge 4:3(letterbox), 4:3(pan/scan), og 16:9. Jeg har valgt den første.
Ved samtlige indstillinger skifter billedet gentagne gange på kort tid.

Bede venligst din kontakt hos YouSee om at deltage i samtalen i denne forum, så kan vi måske i fællesskab finde en løsning der virker for os alle.  Alternativt ser jeg gerne at der oprettes direkte kontakt mellem begge firmaer og de kunder som har beskrevet deres problemstillinger her.

Med venlig Hilsen,
- J.B. Martin

Skrevet den: 12-Juli-2010 kl. 20:40
Godt nok noget af en udmelding, at en knap 3 år gammel maskine er endt i kategorien "ældre bokse". Min Pioneer DVR-520H var på det tidspunkt noget af det nyeste og kostede også derefter.

Og så lige et citat fra folderen fra demonstrationsmødet om digitalt TV, hvor YouSee fremviste alle de fantastiske nye muligheder:

" Det analoge signal, som vi altid har haft, fortsætter på fællesantennen. Hvis du er tilfreds med det "gamle" analoge signal og ikke har behovet for det nyeste digitale, kan du fortsætte som hidtil."

Jeg føler mig ikke snydt - JEG ER BLEVET SNYDT.  Censored

Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 21:52

Efterfølgende kan jeg konstatere, at Sony-optageren laver utallige formatskift på TV2 Charlie og Kanal 5 (hhv. 18 og 24 gange på de ca. 10 minutter), mens der ikke er på nogen skift af de andre kanaler.

Udfra Nikolaj's indlæg, må Sony optageren (som er seneste generation af Sony optager der nu sælges i butikkerne) altså være fejl-behæftet. Har du været i kontakt med Sony support? Hvad var deres svar

Jeg har i forbindelse med de nyligt postede indlæg i sagen foretaget en test igen og kan konstatere, at problemet på Kanal 5 med min Sony RDR-AT100, der skiftede format ustandelig på kanalen, er forsvundet. Der må med andre ord have været tale om en fejl på YouSees udstyr, som nu er blevet rettet, for min maskine eller antennetilslutning har ikke ændret sig siden jeg foretog den tidligere test for flere måneder siden. Problemet har som tidligere beskrevet vist sig kun at være et problem, når der sendes i 16:9, så da TV 2 Charlie stort set kun sender programmer i 4:3-format her i sommerferien har jeg ikke kunnet lave en længerevarende tilsvarende test på denne kanal.

Med andre ord er der ikke længere nogen problemer med min Sony-optager og derfor ikke noget at gå i dialog med Sony om. Dette var altså med meget stor sandsynlighed et YouSee-problem, som nu er blevet afhjulpet. Hvem der har ansvaret for problemet med Pioneer-maskinerne står for mig stadig hen i det uvisse.

Skrevet den: 13-Juli-2010 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af YouSeesupport YouSeesupport skrev:

Dette forslag til afhjælpning har været fremme før fra Pioneer selv, og det virker stadig ikke. I mit tilfælde (en Pioneer DVR-433H tilsluttet med scart-kabel til et Sony KDL-46W5500) har det ingen betydning, om jeg sætter afspilningsformatet på maskinen til 4:3 eller 16:9. TV'et står og skifter mellem format alligevel, både ved live-visning af en kanal og ved afspilning af optaget materiale.

Se evt. disse videoer, som jeg har lavet. På dette står mit TV til formatet 4:3, og de to videoer viser, hvordan den påstående indstilling ikke virker, hverken ved afspilning af en defekt optagelse eller et live-signal.

http://www.youtube.com/watch?v=Jlku1Bge0RQ - http://www.youtube.com/watch?v=Jlku1Bge0RQ
http://www.youtube.com/watch?v=_7_a3ouAVXI - http://www.youtube.com/watch?v=_7_a3ouAVXI

Jeg faldt under optagelsen af disse videoer desuden over en særdeles systematisk opførsel:

http://www.youtube.com/watch?v=wfZ2pO3qzHQ - http://www.youtube.com/watch?v=wfZ2pO3qzHQ

Læg mærke til, at maskinen i de første 20 sekunder af klippet skifter format lige præcis ved hvert kamera/sceneskift. Jeg synes det lugter af noget DSP, der ligger og prøver at gætte formatet og gør det helt forkert.

Hvordan afspilning på maskinen end måtte kunne tvinges til ikke at sende WSS (fx ved at ødelægge SCART-kablet, som har diskuteret for flere måneder siden) så er de optagede udsendelser under alle omstændigheder ubrugelige, da de ikke kan overspilles til DVD pga. formatskiftene på optagelserne på disken.

En bedre afhjælpning er desværre nødvendigt, da maskinerne tydeligvis stadig ikke kan bruges.

Skrevet den: 10-August-2010 kl. 20:03
Jeg synes, at YouSeesupport hurtigt blev stille igen. Jeg må vel deraf konkludere, at vi stadig står, hvor vi hele tiden har stået.

Skrevet den: 12-August-2010 kl. 10:14
Det svar vi postede i sin tid, var en kommentar om det research vi og Pioneer har udarbejdet i fællesskab. Yderligere support skal rettes imod Pioneer

-------------
Med Venlig Hilsen

Kasper og Dan

YouSee Support

Skrevet den: 12-August-2010 kl. 20:27
Jeg kan bare ikke undgå at bemærke, at YouSee ikke har kommenteret min påstand om den pludselig ændrede opførsel på Kanal 5.

Er der nogen der efterfølgende har været i kontakt med Pioneer og set om de efter YouSees "afsløringer" her i forummet vil stå til ansvar for miseren?

Skrevet den: 02-September-2010 kl. 15:37
Se på det der skift som en slags anden tilgang til forhindre nogen i kopiere noget, virker trods alt ret effektivt, ikke?  Wink    Wink  Noget siger mig YouSee sidder med Aben, Pioneers Tv er måske så Fremtidssikret at YouSee's signaler af den ene eller anden grund lykkes snigløbe samme, fremtidssikretheden, hvad dette end er.  Jeg mener ikke have nogen særlig grund til tro på YouSee Support, Whistleblowing eller hvis man oplyser noget andet "Andet end det man må", er vel reelt fyringsgrund.

-------------

Skrevet den: 03-September-2010 kl. 16:03
Selvfølgelig er der forskel på YouSee og så CarPark, men nu tænker jeg på hvis en person, undtagen direktøren Selv, annullerer en Parkeringsbøde, nå nej, afgift.  Embarrassed  Selvfølgelig holder sammenligningen ikke vand. Men der MÅ vel være noget som får Pioneeren til at skifte?

-------------

Skrevet den: 03-September-2010 kl. 16:42
Selvfølgelig er der noget, der får Pioneeren til at skifte, og det kan ikke være andet end WSS-signalet i YouSees signal. YouSee påstår at dette signal udsendes korrekt og at det derfor er Pioneer, der ikke detekterer det korrekt. Pioneer siger, at de slet ikke understøtter dette signal. Med andre ord fralægger begge virksomheder sig ansvaret, og kunderne må tage skraldet.

Skrevet af: Madseckert
Skrevet den: 25-Januar-2011 kl. 00:36
Hej

Er der kommet noget nyt i sagen?

Min far har en pioneer dvr-433h-k, som oplever nøjagtigt de samme problemer med formatskiftet mellem 4:3 og 16:9. Den er også på YouSees net (Esbjerg).

At denne optager understøtter wss kan der ikke være tvivl om, idet det tydeligt er oplyst i manualen på s. 104 i det tredje afsnit. Der står følgende:

Screen is stretched vertically or horizontally:
• Make sure that the TV Screen Size setting (page 97) is correct for the kind of TV you have (see also page 101).
• If you have a widescreen TV, check its aspect ratio settings.
• This recorder’s input switches into wide mode automatically according to the input signal. When the unit connected is not compatible with VIDEO ID-1 (widescreen signalling), set the connected component to output 4:3 aspect ratio (standard) video.

Hele manualen kan ses her:  http://pioneer.ipapercms.dk/Manuals/DVR_433H_K_VRB1379_manual/ - http://pioneer.ipapercms.dk/Manuals/DVR_433H_K_VRB1379_manual/

Desuden kan jeg oplyse at Expert tager 598 kroner for at diagnosticere problemet, som de gladeligt diagnosticerer som et defekt brænderdrev som de da gerne vil udskifte for 3000kr. De har dog betalt pengene tilbage efter jeg kunne vise dem at det da ikke var tilfældet.

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 00:51

Personligt har jeg opgivet at gå i yderligere dialog med både YouSee og Pioneer. Ingen af dem agter tydeligvis at gøre noget for et lille mindretal. Der er ikke penge i det. Det er åbenbart helt i orden at lave en forringelse for nogle få, hvis det store flertal oplever en forbedring.

Min egen ”workaround” på problemet er at overspille fra HD-recorderens scartstik til en PC, og ved hjælp af lidt software brænde til DVD, når jeg har behov for det. Optagelser gemt på HD-recorderen kan jeg udmærket se på TV’et uden at opleve formatskift.

”Intet nederlag er endeligt. Nederlag er simpelthen erfaringer, der må gøres for at forberede det næste større angreb” citat General Von Stülpnagel

Skrevet den: 26-Januar-2011 kl. 12:40
Ole J
Min egen ”workaround” på problemet er at overspille fra HD-recorderens scartstik til en PC, og ved hjælp af lidt software brænde til DVD, når jeg har behov for det. Optagelser gemt på HD-recorderen kan jeg udmærket se på TV’et uden at opleve formatskift.

Men så har udbyder vel også opnået deres formål, man må godt kopiere noget via Scart  Wink

-------------

Skrevet af: Niels Andersen
Skrevet den: 10-Februar-2011 kl. 21:45
Nu genopliver jeg en gammel tråd, håber ikke jeg bliver upopulær på det, og med mit første indlæg no less...

Jeg er den indtil nu rimeligt lykkelige ejer af en Pioneer 630H, og er i vinteren overgået til Yousee, fra tidligere at få leveret kabeltv af ComX....og oplever nu det samme problem som flere her. Nuvel, i det mindste er det blevet dyrere AngryDead 

Jeg har tidligere prøvet ufrugtbare kampe med Yousee (TDC) og orker ikke engang at gå igang med det.

Mest af alt har jeg bare lidt spørgsmål:

1) Er der nogen der har fundet en løsnign? SmileCry Alternative tilslutninger af apparatet, indstillinger, firmware etc?

2)Kan problemet fjernes, hvis man bruger det digitale signal, leveret gennem kabelnettet, altså køber en DVB-c boks. De kan jo fås ret billigt efterhånden, ikke? Gå gerne i detaljer med udstyr, men forklar gerne for en forholdsvis teknisk uvidende.

Egentlig vil jeg jo helst gerne fortsætte med analogt signal, da mine erfaringer med digitalt signal, -Selector, Digital Vision box, og mine forældres digitale tv-boks, (spørg ikke hvad det er for en Big smile)-, ikke er specielt positive. Kan det lade sig gøre? Det ville jo være frygteligt at købe en anden recorder med det samme problem, eksempelvis.

Jeg kører med et gammeldaws 4:3 Sony tv, som dog kan skiftes manuelt til at vise 16:9, og bruger altså det analoge signal leveret af Yousee til min Pioneer 630H.

På forhånd tak.

Skrevet den: 10-Februar-2011 kl. 22:02
Du kan godt glemme alt om at få din Pioneer til at virke. Problemerne går nu 1½ år tilbage, og sagen er til kundernes store vrede bleve syltet af både YouSee og Pioneer, og der kommer ikke en løsning på problemet. Du kan med andre ord som alle andre rende og hoppe og gøre som mig, nemlig smide din gamle optager ud, med mindre du kan sælge den til nogen, som ikke er kunde hos YouSee.

Jeg har som det fremgår i dialogen her købt en anden optager, både en Sony (sjovt nok Pioneer-baseret) HDD-recorder til analog optagelse og en BlueTinum DVB-C-optager til digital optagelse.

Jeg har skrevet lidt om mine erfaringer med to DVB-C-optagere, som du måske kan lade dig inspirere af:

http://www.dubbekarl.dk/blog/2010/07/05/ud-med-abeo/ - http://www.dubbekarl.dk/blog/2010/07/05/ud-med-abeo/

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 09:27
Tak for dit svar, selvom det ikke var så positivt.

Lige for at præcisere: er det WSS signal, som formodes at være problemet det samme hvis man bruger en digital dekoder inden recorderen? Ville recorderen ikke virke med en dvb-c dekoder til få hundrede kroner inden recorderen?

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Niels Andersen Niels Andersen skrev:

Tak for dit svar, selvom det ikke var så positivt.

Lige for at præcisere: er det WSS signal, som formodes at være problemet det samme hvis man bruger en digital dekoder inden recorderen? Ville recorderen ikke virke med en dvb-c dekoder til få hundrede kroner inden recorderen?
Jeg har forsøgt at anvende min analoge Sony VCR som tuner, og derfra analogt via scart til recorderen. Negativt - samme problem. Selv hvis jeg optager på bånd, og overspiller følger problemet med.
Men det kunne være interessant, om en digital tuner vil fjerne WSS signalet. Tvivler, da der trods alt er en mening med det. 

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Niels Andersen Niels Andersen skrev:

Jeg skulle umiddelbart mene at WSS kun benyttes for analoge signaler, da der ikke er nogen skjulte linjer i et digitalt billede (som WSS ligger i). MPEG2/4-streams indeholder informationer om opløsning og format direkte i den digitale stream, og der er derfor ikke nogen problemer med DVB-C lige pånær de gange, hvor stationen glemmer at sende det rigtige format ud. Det har jeg oplevet nogen enkelte gange på fx TV3.

BlueTinum-DVB-C-modtageren, som jeg skrev om i det link, jeg postede i går, koster 400-500 kroner og kræver blot, at du sætter en USB-nøgle eller en USB-harddisk i den, så kan du optage på den. Jeg ville klart anbefale den løsning frem for at sætte en DVB-C-modtager foran din analoge optager, både pga. den bedre optagekvalitet, og det bliver lettere at lave timeroptagelse, da du ikke er afhængig af at kunne indstille DVB-C-modtageren til at tænde på den rigtige kanal på det rigtige tidspunkt sammen med din HDD-recorder.

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 10:25

Jeg ville klart anbefale den løsning frem for at sætte en DVB-C-modtager foran din analoge optager, både pga. den bedre optagekvalitet, og det bliver lettere at lave timeroptagelse, da du ikke er afhængig af at kunne indstille DVB-C-modtageren til at tænde på den rigtige kanal på det rigtige tidspunkt sammen med din HDD-recorder.

Det er der selvfølgelig noget om.

Mand, jeg forbander Yousee langt ned i helvede, hvor har jeg dog haft meget bøvl med det l....firma! Det er mig meget imod, at skifte elektronik ud, som ikke fejler noget, og gøre investeringer på udstyr, som jeg allerede har...

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 10:47
Forband du bare YouSee langt væk. Jeg er dog 100% sikker på at det er Pioneer, der er skyld i fejlen på optagerne.

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 10:58
Mjaeh, det er vel en sandhed med modifikationer, eller et spørgsmål om semantik.

Det er Pioneers skyld, at de ikke har lavet en firmwareopdatering, så vidt har du jo ret. Man kan vel ikke nødvendigvis bebrejde dem, at de ikke har fremtidssikret produktet ved produktionen, til at virke i alle regioner til alle tider, og hvis de i det hele taget har lukket udviklingsafdelingen ned, så er det meget forlangt, at de skal starte op igen... Ikke et urimeligt krav, men godt nok forståeligt, at det ikke bliver efterfulgt... 

Yousee har valgt en løsning som giver nogle kunder problemer, når der findes løsninger, som, -så vidt vi ved-, ikke giver kunder nogle problemer, sådan som min forrige udbyder ComX håndterede tingene. Recorderen virkede fint, indtil *Yousee* valgte en anden løsning, så i min bog må de deles om ansvaret, med Yousee som "vinderen" Big smile

Ikke at det på nogen måde er noget jeg vil skændes om, jeg lukker bare lidt frustrationer ud. Wink
Tak for hjælpen! 

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 15:36
YouSee support har tidligere i dette forum argumenteret for at udsende WSS signalet "grundet flere og flere har en 16:9 skærm og udstyr der understøtter WSS" og "Helt konkret at tilbyde så optimal teknologi i nettet, imod flest mulige kunder. Der er kun tale om ældre bokse"

16:9 udstyr er vel hovedsagligt digitale fladskærme, så hvorfor i himlens navn udsende signalet på de analoge kanaler? Folk der har "gamle" CRT skærme - og analoge recordere - har vel ikke noget at bruge det signal til.
Det er muligt, at der er noget jeg ikke helt forstår, men de supportere fra Yousee, jeg har talt med, forstår endnu mindre Confused

Havde en recorder, der virkede perfekt.  Fik så Yousee med den klare udmelding at jeg ville kunne bruge mit analoge udstyr som hidtil.  Sådan kan man kun opføre sig, når man næsten har en monopolstilling Angry

Skrevet den: 11-Februar-2011 kl. 15:44
Jeg mener nu at huske, at YouSee udsendte WSS i flere år (formentlig på DR og måske TV2) uden at der på det tidspunkt var noget problem med optagerne. Problemet opstod efter en udskiftning af noget af YouSees udstyr i nettet i efteråret 2009, som tydeligvis ændrede et eller andet i WSS-signalet, så det ikke længere var kompatibelt med Pioneers optagere, som Pioneer i øvrigt hele tiden har påstået ikke understøtter det, selvom de tydeligvis gør.

Skrevet den: 14-Februar-2011 kl. 12:04
Det der skifte signal.  WSS!
De gamle tider da man anvendte letterbokset 16:9, hvor ens Fladskærmstv skulle fjerne bjælkeren og ligesom gøre billedet højere (og lavere). Og da man nu også anvendte digitale signaler længere end godt var/er til ens skærm.
Senere gik man over til sendte anamorfisk, nu skulle ens det gamle 4:3 kunne gøre et billede lavere, for man kunne se 16:9 i korrekte proportioner.
Klart noget skulle gå galt med format skift, "Moore's lov" (Hvis der er særlige Tv eller HD Tv love fra samme person?
Det med standarderne for sende- og modtage disse skifte signaler. Da bliver disse skift signaler sendt med en form for ringere standard end nødvendigt. Og hvis det er Tv producenten Pioneer der har lavet noget forkert, hvad er så den rigtige måde lave det på?. Det der tv prøver modtage noget, det bliver bare sendt Ud fra YouSee, på en lidt forkert måde, men OK, skal man anskaffe andet Tv eller en Ny Modtager boks, da er det det som skal til.  Embarrassed

-------------

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 00:11
Jeg syntes at tråden har levet ganske længe, uden at vi er kommet tæt på nogen som helst løsning.
Mit før så dejlige HD optager irriterer dagligt pga. de konstante format skift, og jeg ville høre om der er nogen derude der kan komme med et løsnings forslag der på alle tænkelige måder er "out of the box".

Siden det er Pioneers fortolkning af af YouSees WSS signal der forårsager de mange kanal skift, kunne problemet måske løses ved at fjerne WSS signalet før den kommer til recorderen.

Er der nogen der har forstand på signal behandling der kan oplyse os om
  1. Kan man fjerne Wss signalet fra samtlige kanaler i antenne signalet.
  2. Hvad ville det koste at lave en filter af denne art  i 1-200 eksemplarer.
- J.B. Martin

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 13:58

Jeg syntes at tråden har levet ganske længe, uden at vi er kommet tæt på nogen som helst løsning.
Mit før så dejlige HD optager irriterer dagligt pga. de konstante format skift, og jeg ville høre om der er nogen derude der kan komme med et løsnings forslag der på alle tænkelige måder er "out of the box".

Siden det er Pioneers fortolkning af af YouSees WSS signal der forårsager de mange kanal skift, kunne problemet måske løses ved at fjerne WSS signalet før den kommer til recorderen.

Er der nogen der har forstand på signal behandling der kan oplyse os om
  1. Kan man fjerne Wss signalet fra samtlige kanaler i antenne signalet.
  2. Hvad ville det koste at lave en filter af denne art  i 1-200 eksemplarer.
- J.B. Martin
Det med ting gøres forskelligt på Billedrørs Tv, 4:3, hvor et 16:9 skift ville gøre et billede "Lavere",
i modsætning til når fladskærmene bliver nødt til gøre et Letterboks billede højere, ligesom et Billedrørs 16:9 TV  "Helt efter bogen ifølge DR". Da må det blive klart at automatiske skift skal volde problemer.  Censored  Problemet er vel størst for de som ikke "Kan slå formatskift fra, for eks. optagne udsendelser", gælder da også når tingene skifter midt i udsendelser.  Wink
Det sted jeg har overset er hvor billedet opfattes en del eller meget forringet også!

-------------

Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:16
Jeg mente naturligvis de mange format skift - og ikke kanal skift.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 23:41
tråden er snart så gammel at du må have skiftet udstyrWink

Print side | Luk vindue