Mac Mini skal dele internet med yousee boks
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71391
Udskrevet den: 29-Maj-2025 kl. 01:39
Emne: Mac Mini skal dele internet med yousee boks
Skrevet af: Tifosi
Emne: Mac Mini skal dele internet med yousee boks
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 20:44
Jeg har en mac mini, som modtager trådløst internet fra min yousee router. Ved siden af min mac mini har jeg en yousee digital boks. Jeg har læst mig frem til, at jeg kan dele min internetforbindelse fra mac minien ved at slå internetdeling til, og dele til andre computere med et ethernet stik. Det har jeg slået til, men yousee boksen kommer ikke på nettet. Hvilke indstillinger skal jeg ind og rode med for at få det til at virke?
Nogen der har et bud på det...?
/Kasper
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 20:51
Hvis du har stillet boxen til Ethernet, og tilsluttet Rj45 kablet til den og tilsluttet din Router, så skulle det virke.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 21:13
Ja, det har jeg prøvet, og det virker, MEN der er bare frygtelig langt fra routeren til samsung boksen, og så kan mac minien jo dele sin internetforbindelse, og den står lige ved siden af samsung boksen. MEN det virker så desværre ikke, og det er det, jeg gerne vil have.
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 21:28
Da du har Webspeed, kan du ikke bruge boxens eget modem, men du kan bruge kablet forbindelse til Router, eller der kan bruges trådløst. Det er de muligheder der er.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 21:57
Først og fremmest tak for din tid. Jeg er ikke helt sikker på, jeg er med på hvad du skriver. Du kalder Yousee for webspeed, så langt er jeg med. 1) Hvorfor kan jeg ikke bruge webspeed? 2) Du skriver så, at jeg ikke kan bruge boxens modem...hvilken box er der tale om? 3) Og hvilken trådløs mulighed er der?
Jeg er helt med på, at jeg kan føre et ethernet kabel fra yousee/webspeed routeren til yousee samsung boksen, og det fungerer fint, MEN det kræver kabler i lange baner. Og når Minien burde kunne løse det, så er det jo klart det mest optimale i min situation.
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:01
Når man ikke har Webspeed, så får boxen sin forbindelse via antennen, ellers skal der anvendes en RJ45 forbindelse til Router, eller trådløst via en adapter til Routeren. En Game adapter skulle kunne bruges.
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:19
Og her mener du ikke, at mac minien kan bruges som en slags trådløs adapter?
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:26
Det er tilsyneladende ikke muligt at en sådan løsning kan anvendes, så trådløst via adapter må være den løsning der skal anvendes.
|
Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:30
Kan du ikke lave en broforbindelse på din Mac og trække et kabel mellem din Mac og Samsung boksen?
------------- Mvh. Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:34
Jeg tror i snakker forbi hinanden. Tifosi er det på Mac'en eller YouSee boksen du vil slå internetdeling til ?
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:43
joern.loenborg: Jaaaa, det er det, jeg vil. Det synes jeg nu også, jeg skrev i mit første indlæg. But how?! Hvad er det, jeg mangler? Jeg har trukket kablet mellem minien og samsung boksen. Jeg har slået ethernet til på samsung boksen, og jeg har valgt at kunne dele mit internet via et ethernet kabel til samsung boksen.
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 22:49
har du været inde i system preference -> sharing vælg internet sharing share the connection from build in ethernet
Se evt http://theappleblog.com/2008/05/22/create-a-wifi-hotspot-share-your-internet-connection-in-leopard/ - her , det er for Leopard ved ikke om Sne-fætteren virker på samme måde.
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 23:03
I Systemindstillinger -> Deling -> Internetdeling har jeg sat internetdeling til ON. Her har jeg dog valgt: Share your connection from: Airport To computers using: Ethernet
Det mener jeg er den rigtige indstilling...
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 23:06
Din Mac og YouSee boks har vel forbundet via et krydset kabel
|
Skrevet den: 02-December-2009 kl. 23:46
Et ganske almindeligt RJ-45 ethernet kabel fra Mac Mini ethernet port til Samsung yousee boks' ethernet port.
|
Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 03-December-2009 kl. 21:49
Hej.
Er der link på ethernet porten?
Gå i Systeminstillinger - > Netværk Find din Ethernet forbindelse.
Desuden mener jeg også helt bestemt du skal sætte din PC's ethernet port op med fast IP. Det gør du ved at vælge manuelt. Skriv f.eks IP: 10.10.0.1 Gateway 255.255.255.0 og router skriver du 10.10.0.1 også.
Så burde det virke.
|
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 12:35
Hej DiscomanDK
Hvis jeg går i systemindstillinger -> netværk, er der grønt lys i ethernet og der står selvtildelt IP herunder.
Status: Tilsluttet Herunder står der; Ethernet har tildelt sig selv en IP-adresse og kan måske ikke oprette forbindelse.
Er det så her hvor jeg kan konfigurere fra "Bruger DHCP" til "manuelt", og så ændre IP? Jeg bliver nødt til at være sikker på, hvad jeg skal skrive i IP og i router. Jeg kender adressen til min router, men skal jeg bare opfinde en IP-adresse i feltet "IP"?
|
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 14:35
Ja.
Du skal selv opfinde en IP adresse. Og den samme ip adresse skal du skrive i feltet router.
Hvis din nuværende routers IP adresse starter med 10.x.x.x skal du i IP adresse skrive 192.168.1.1
|
Skrevet den: 06-December-2009 kl. 16:02
For at være helt sikker på, at jeg har forstået det.
Jeg kan logge ind på min router i en browser på 192.168.0.1, men den adresse skal jeg vel ikke skrive i router feltet på mac'en?
Jeg skal opfinde et andet nummer (192.168.0.x) og det nummer skal jeg også skrive i router feltet? Er det korrekt?
Update: Har forsøgt mig med en opdigtet ip-adresse. Nu står der tilsluttet. Ethernet er aktiv og har ip-adressen 192.168.0.17 I felterne IP-adresse og router står der samme adresse (192.168.0.17) og subnetmaske 255.255.255.0. DNS-server og søgedomæner er blanke. Jeg kan endnu ikke komme på nettet. Har genstartet samsung boksen. Uden succes indtilvidere.
Iøvrigt: Skal jeg ikke redigere nogle indstillinger i samsung boksen?
|
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 14:56
Du må ikke bruge 192.168 adresserne..
Brug istedet 10.10.1.1
|
Skrevet den: 07-December-2009 kl. 21:55
I felterne IP-adresse og router står der samme adresse (10.10.1.1) og subnetmaske 255.255.255.0. DNS-server og søgedomæner er blanke. Har genstartet alt.
Stadig ingen forbindelse...
EDIT: Jeg spørger lige igen....skal jeg ikke lave nogen som helst indstillinger i yousee boksen?
|
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 11:27
DiscomanDK -> Har du bud på hvad jeg ellers kan gøre...?
Har du selv sådan en opsætning?
|
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 14:17
Undskyld jeg ikke har fået skrevet til dig. Har simpelthen haft svine influenza :(
Jeg vil lige lave lidt tests.. Har selv boksen, bruger dog kabel modem nu.. Men har en macbook der kan sættes op på samme måde.
Jeg vender tilbage :)
|
Skrevet den: 15-December-2009 kl. 14:24
Jeg har kigget på det nu igen og prøvet at genskabe setuppet herhjemme.
Start først med at gå i Deling og sikre dig at der er kryds i den må dele via Ethernet.
Gå derefter til "Netværk". Vælg "Ethernet" og sæt den til DHCP og tryk Anvend.
Sæt den nu til Manuelt. Indtast IP adressen 192.168.7.38 og ikke mere. Tryk derefter på anvend.
(Den udfylder selv subnet mask).
Sikre dig at din Yousee boks står til Ethernet. Genstart herefter denne.
Tjek om du nu kan bruge de online funktioner. Hvis dette ikke hjælper vil jeg gerne tjekke opsætningen for dig på din mac. Over teamviewer, hvis du kender dette..
|
Skrevet den: 19-December-2009 kl. 23:14
Øv øv, håber du er kommet oven på igen.
Jeg har sat det hele op efter dine intruktioner. Er gået i deling, og her har jeg delt fra ethernet til computere, der bruger ethernet. Bare for at være helt sikker på, vi er enige om det....(?)
Og så kører resten ellers. Har sat til DHCP og trykket anvend. Herefter ændret til DHCP manuel og indtastet IP adressen. Har genstartet både yousee boks og minien. Desværre stadig ingen online funktion.
Jeg tvivler sgu mest på yousee-boksen. Skal der virkelig ikke opsættes andet, end at jeg skal vælge ethernet?
|
Skrevet af: Kash86
Skrevet den: 22-December-2009 kl. 02:13
Skal der ikke bruges et crossover-kabel til dette formål? Ligesom hvis du deler en internetforbindelse mellem 2 PCer?
|
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 12:59
Jo, det er der skam også....et ganske almindelig internet RJ45 kabelstik eller hvad det nu hedder er sat til yousee boks og til mac mini...
|
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 13:01
Et ganske almindeligt kabel ?
Et almindeligt kabel er jo ikke et krydset kabel !
|
Skrevet den: 23-December-2009 kl. 14:10
Begge dele kan bruges. Mac minien kan selv håndtere det.
|
Skrevet af: moonwalker
Skrevet den: 25-September-2010 kl. 15:33
Ved godt at dette er en gammel tråd, men jeg vil lige bekræfte, at det godt kan lade sig gøre at få returvej i yousee boksen via internet deling på en mac, og dermed fx bruge en mac mini som trådløs "hub" - kan ikke bruge det indbyggede kabelmodem i boksen, da jeg har bredbånd fra Yousee.
Andre muligheder for at koble boksen på sit trådløse net er, så vidt
jeg kan se her på forum, at købe en såkaldt game adapter eller vente på
at yousee lancerer sin trådløse adapter til boksen.
Bruger selv en ældre mac book til at sende returvej signalet fra yousee boksen trådløst til min router, og undgår derved et langt træk af kabel.
Fremgangmåde:
Som tidl. beskrevet i denne tråd, måtte jeg på mac'en ind i System Preferences/Sharing og valgte Internet Sharing fra Airport til Ethernet, herefter i System Preferences/Network, valgte "ethernet" og configure IPv4 manually. Gav min ethernet port adressen 192.168.2.1.
Herefter sluttede jeg et helt almindeligt lan kabel fra mac til yousee boks. Satte boksen op til at bruge ethernet som internet adgang og satte ip konfigurationen op til at bruge dhcp og genstartede boksen.
Sidste skidt (som muligvis er overflødigt?) var at ændre parametren "reply_threshold_seconds" fra 4 til 0 i /etc/bootpd.plist konfigurations filen på mac'en [Åbn terminal app og "sudo nano /etc/bootpd.plist"]
|
|